دلیل عمده این هست که FM4 رو TURN 10 بزرگ خودش مستقیما ساخته. این استودیوی فوق حرفه ای که بدون شک جزو معدود استودیوهای طراز اول دنیا هست بسیاری از فوت و فن های
کوزه گری رو برای خودش نگه داشته و اینطوری نیست که همه اونا رو دو دستی تقدیم PLAYGROUND کرده باشه.
درسته که کمکش کرده اما نه به این معنا که دانش فنی رو کامل و 100% انتقال داده باشه. دمو رو که بازی کردم بلافاصله رفتم سراغ FM4 و پیست های الپ و دی مونسرات و سوزوکا و ایندیانا و لدرا و
تعدادی دیگه رو مجدد بازبینی کردم. مثلا در مورد IBL بخش نوپردازی حرفه ای رو به پلی گراند یاد داده اما یه بخش بسیار کلیدیش که شامل این جمله می شه که از نقد FORZA MOTORSPORT 4 گرفته
این قابلیت Draw to Distance و حتی به طور مثال جنگل های نزدیك به صفحه ( به پیست دی مونسرات مراجعه کنید) را با عكس های بسیار با كیفیت نشان می دهد. كیفیت و عمق این عكس ها خیلی مهم است و یك سری دوربین های مخصوص برای این تكنیك وجود دارند كه بازی های هم سبك مثل GT5 از این دوربین ها استفاده نمی كنند و از دوربین های با كیفیت معمولی برای عكسبرداری استفاده می كنند.
عمق و نماهای تار و سایه دار به وضوح معلوم است و نورپردازی بازی از روی عكس انجام می گیرد.
كیفیت بافت ها و طراحی های محیط آنقدر بالا است كه در كنار عكس های واقعی هیچ دوگانگی ای ایجاد نمی كند. این مشکل در Shift و GT5 دیده شده بود كه شما به وضوح تفاوت عكس و بافت بازی را مشاهده می كنید و یا عكس ها خیلی تك بعدی نمایش داده می شوند. واقعاً وقتی به FM4 نگاه می كنیم، این سوال را از خود می پرسیم كه گرافیك در بازی های مسابقه ای دیگر تا كجا می خواهد پیش برود، چون عملاً FM4 با واقعیت هیچ فرقی ندارد. "
من هنوزم نمایی برتر از نمای کوهستان های پیست الپ و اون نمای قبل از شروع مسابقه از اب زلال و کوه پشت سرش ندیدم. توی تریلر MAKING FORZA M 4 هم یکی از پرسنل TURN 10 گفت که
ما راه مخصوصی رو برای RUN کردن FM4 به صورت FULL HD پیدا کردیم که کار دشواری هست و مسلما اون راه الان خیرات نشده به استودیوهای دیگه.
اون بخش مربوط به وضوح تصاویر و عمق عجیب و غریب مناظر دور و نزدیک رو TURN 10 برای خودش SAVE کرده. از پیست د مونسرات که پایین میام و به اون جنگل عظیم پایین مسیر نگاه می کنم
عمق تصویر دیوانه می کنه منو. انگار که دارم به حالت 3D می بینم. عمق تصویر و و شدت زنده بودنش چشمم رو می زنه!
جمیع این احوال باعث میشه زنده بودن تصاویر و Vivid بودن اونها و وضوح تصاویر چشم نواز رو با اون شدت بالا در FM4 شاهد هستیم که هنوزم من هر شب بازی می کنم برام تر و تازست و بدیع.
----------------------
در مورد خود دمو هم باید بگم پتانسیل بالایی داره برای تبدیل شدن به یه ریسینگ ارکید دوست داشتنی و فراموش نشدنی. اگه کل بازی همین طور بدیع باشه نشون میده پلی گراند داره صف شکنی
می کنه ( بستگی به نسخه کامل بازی داره ). این استفاده به جایی که کرده از بعضی مضامین یه شبیه ساز مثلا Traction control شکل و رنگ جذابی به مسابقات داده. ادم دیگه فکر نمی کنه
یه ریسینگ ارکید ابکی و خالی از منطق رو داره تجربه می کنه. درسته که اپشن های شبیه ساز رو کامل نداره اما قرارم نیست کامل داشته باشه.اما همین حذف Traction control رو
مثلا خیلی خوب ازش استفاده کرده.
چیزی که من دیدم یه انحصاری واقعا ارزشمند ازش استنباط میشه که می تونه یکی از وزنه های اصلی کنسول های Microsoft باشه.
هوش مصنوعیش هم در حالت سخت منو یاد حالت event list توی FM4 می ندازه ( که بخش اصلی F4 هست ) و خیلی چالش برانگیزه.
فریم بازی شاهکار هست که با این کیفیت خیلی خوب فیکس روی 30 هست. یه اپسیلون این ور اونور نمیشه با این جزئیات که هم توان خوب سخت افزار و هم این کاره بودن سازنده رو نشون میده.
هنوزم انتظار ندارم درخشش IP بزرگی به نام FORZA MOTORSPORT رو ازش ببینم ( اگه ببینم که خیلی دلگرم کنندست ) اما به عنوان یه IP جدید و تازه کار با یه استودیو که
اولین کارش رو ارائه داد ( و دموش نشون داد ظاهرا خیلی خوب هم از پسش بر اومده ) + اتنخاب هوشمندانه منطقه رویایی کلرادو با اون طبیعت بکر منتظر نتایج ابرومندانه نقدها هستم.
این که Microsoft ریسینگی رو ارائه کرد که در عین کیفیت بالا بالاخره نمای شب رو به علاقه مندان نشون داد و از قید و بند جاده ازادشون کرد و حالت fun رو گذاشت که همه ( واقعا همه )
لذت بسیار ببرن ازش در عین حال کلاس کاری ip بزرگی مثل FORZA MOTORSPORT رو پایین نیاورد با 30 فریم کردن که سم مهلکی هست برای شبیه ساز به نظرم نشان از تامل داره.
امیدوارم مزد تاملشون رو بگیرن و به طعمه جذاب ضعیف کشی برخی سایت های علاقه مند تبدیل نشن