کنسول ها: تحول آغاز میشود

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
مدتی است که اخبار و صحبت های زیادی راجع به عرضه ی کنسول های ارتقا یافته بر پایه ی کنسول های پیشین از طرف سونی مایکروسافت به گوش میرسد. بدون مقدمه ی طولانی موضوع عرضه ی کنسولهای متحول شده و بین نسلی را آغاز خواهیم کرد و دلایل مبنی بر این که چرا چنین حرکتی نه تنها ضروری بلکه برای صنعت کنسولها مفید است را مرور خواهیم کرد


ابتدا بیایید نگاهی به عملکرد کنسول های این نسل در زمینه فروش بیندازیم. عملکرد کنسول های این نسل در زمینه ی فروش نه تنها ضعیف تر از نسل پیشین بوده بلکه ضعیف تر از نسل قبل آن یعنی نسل 6 است. همونطور که میدانید پیشبینی ها حاکی از این بوده که دو کنسول PS4 و XBOX ONE حدود 150 میلیون تا آخر عمرشان بفروشند. با وجود اینکه این پیشبینی بد نیست ولی همچنان از دو نسل پیش کمتر است.

در نمودار زیر میتونید شاهد مقایسه عملکرد این نسل با نسل های پیشین در زمان مشابه باشید:


243q2s2.jpg


نسل قبل کنسول Wii توانست رکورد های مختلفی رو جا به جا کند از جمله سریع ترین فروش در بین تمامی کنسول های تاریخ. Wii همزمان core گیمر ها و گیمرهای casual رو به خوبی جذب کرده بود. اما رفته رفته شاهد این بودیم که کاربران Wii این کنسول رو به قصد Xbox 360 و PS3 ترک کردند، دلیل آن جذابیت های این دو کنسول برای CORE GAMER ها بود. با وجود فروش بسیار خوب PS4 و XBOX ONE ما هرگز جهشی در افزایش میزان کاربران این دو کنسول شاهد نبوده ایم، مهم ترین دلیل این است که تقریبا تمامی خریداران این کنسول ها کسانی هستند که برای سالیان طولانی از کنسول استفاده میکنند که به اصطلاح Core gamers شناخته میشوند. در حالی که کاربرانی که نسل پیش Wii داشتند بعد از آن قید کنسول ها را زدند و به Smartphone ها و PC روی اوردند.

بنابراین آمار دارندگان کنسول های این نسل کمتر از نسل گذشته میباشد که بخاطر عدم مهاجرت دارندگان Wii است حتی در حال حاضر ما مهاجرت عظیمی از طرف کاربران PS3 و XBOX 360 به سمت PS4 و XBOX OE نمیبینیم. دلیل آن این است که کنسول ها به مدت 5 الی 6 سال هیچگونه تغییری نمیکنند در حالی که دنیای اطراف آن مدام در حال تغییر و پیشرفت است.

Xbox 360 ممکن است در سال 2005 یک سیستم High end بود اما پس از چند سال به واسطه Apple و Google شاهد رشد چشمگیر Smartphone ها بودیم و PC GAMING به کمک STEAM یکبار دیگر به دوران اوج خودش برگشت. همچنین در این بین بازیهای Free to play و بازیهایی که به اصطلاح به آنها games as service گفته میشوند بازار را قبضه کردند. مشتریان به روی انواع گوشی ها انواع PC ها با سخت افزارهای مختلف در حال انجام بازی بودند و همه چیز در حال پیشرفت و دگرگونی به واسطه ی استیم و iOS بود در حالی که کنسول ها خودشان را محدود به نرم افزار(بازی) خاص به روی یک سخت افزار مشخص و از پیش تعیین شده کرده بودند. و بعد از عوض شدن نسل و و وارد شدن به نسل جدید تمامی آن نرم افزار ها هم از بین میرفتند چرا که نرم افزار به روی کنسول ها محدود به همان کنسول و سخت افزار بود و نه سیستم عامل.

در ادامه میتوانید نگاهی به تعداد کاربران PC داشته باشید که همچنان در حال بیشتر شدند هستند:


1413uyf.jpg


نسل های کنسولی (کنسول هایی که 5 یا 6سال بدون تغییر بودند) در سالهای 1990 و ابتدای 2000 میتوانستند بسیار خوب باشند چرا که بخاطر نوع معماری آنها شما مطمئن بودید دستگاهی خواهید گرفت که بسیار بهتر از دستگاه های آرکید و PC نیازهای شما را برطرف میکنند. کنسول ها بهترین و با صرفه ترین سیستم برای بازی کردند بودند و هیچ سیستمی حتی نمیتوانست به امکاناتی که کنسول ها نسبت به قیمتشان در اختیار مصرف کننده قرار میدهند نزدیک شود.

اما پس از نسل 6 دیگر شرایط با تغییراتی مواجه شد. Smartphone ها و PC با پیشرفت های قابل توجهی رو به رو شدند و ناشران بزرگ متوجه شدند که افراد بسیار زیادی هم اکنون به روی موبایل، تبلت و PC های خود بازی میکنند بنابراین شروع به انتشار IP های بزرگ خود به روی این دستگاه ها کردند.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد و از قافله عقب نماند بدون آنکه نگران بازیها و نرم افزار بود؛ به این دلیل است که مدتی است خبرهای مختلفی در مورد کنسول های قابل ارتقا (متحول شده) از زبان افراد مختلف مانند Phil Spencer میشونیم.




حال به مهمترین بخش میرسیم چگونه عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند به سود صنعت بازی باشد.

مهمترین عامل برای موفقیت یک کنسول تعداد کاربران آن که به اصطلاح Install base گفته میشود است و عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند تضمینی برای نگه داشتن کابران فعلی باشد.

یکی از عجیب ترین چیز ها در صنعت همین install base هست چرا که آنها به هیچ وجه وابستگی به پلتفرمی خاص ندارند و میتوانند یک کنسول را فراموش و در نسل بعد به مقصد کنسولی دیگر مهاجرت کنند. بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم. شاهد بودیم که در نسل 5 کاربران کنسول های نینتندو و سگا را به مقصد کنسول سونی یعنی PS1 ترک کردند. در نسل 7 انتخاب اول همین کاربران کنسول های نینتندو و مایکروسافت بود و دوباره در این نسل کاربران Wii و Xbox 360 به سوی سونی برگشتند.

با وجود اینکه طرفداران سرسخت هر کدام از این پلتفرم ها نقش مهمی ایفا میکنند اما در مقایسه با Core gamer ها چنان اهمیتی ندارند چرا که "برنده" هر نسل میتواند متفاوت باشد.

مهمترین عاملی که مشتریان اپل و استیم دائما این دو پلتفرم رو ترجیح و استفاده میکنند. به این خاطر هست که آنها زمان و پول زیادی را در آن اکوسیستم خرج کرده اند. هرچه از نظر مالی ببشتر در آن پلتفرم ها خرج کنند، برنامه ها و سرویس های مختلفی را بخرند، وابستگی کاربر به پلتفرم بیشتر و بیشتر میشود و تعویض پلتفرم برایشان بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. بنابراین با کنسول های متحول شده تمامی سرویس های دیجتالیتان مانند بازیها، دوستان و تروفی ها، بازیهای فیزیکی و حتی وسایل جانبی مانند کنترلر و PSVR بر روی کنسول جدید منتقل و کار خواهند کرد.

بر کسی پوشیده نیست که مهمترین دلیلی که مایکروسافت قابلیت اجرای بازیهای Xbox 360 به روی Xbox One را میسر کرد تشویق و ترغیب دارندگان xbox 360 به خرید و مهاجرت به xbox one بود. قابل پیشبینی است که مایکروسافت این قابلیت را به کنسول جدید خود انتقال دهد و علاوه بر آن امکان اجرای بازیهای Xbox one به روی سیستم جدید را میسر سازد. حتی Phil Spencer در رابطه به کنسول هایی با قابلیت Backward و forward compatibility صحبت هایی داشته که این امر به کمک Universal windows platfrom که به اختصار UWP شناخته میشود ممکن است. همچنان اتفاقی نیست که همزمان اخباری مبنی بر اجرای بازیهای PS4 به روی PS4 NEO میشنویم، با این تفاوت که نسخه ی PS4 NEO با بهبود های فنی بخاطر قدرت بیشتر همراه خواهد بود.



2u5vujk.jpg


بجای اینکه هر نسل با تعداد 0 کاربر (install base) شروع شود. کنسول های متحول شده کمک به رشد میزان کاربران فعلی میکنند. بنابراین همیشه تعداد زیادی کاربر برای ناشران موجود است و آنان نگران کم بودن مشتری و صبر چندین ساله برای عرضه ی بازی خود نخواهند داشت. این مدل همچنین برای بازیهایی که به اصطلاح Games as service شناخته میشوند بسیار عالی است (بازیهایی نظیر GTA Online,Overwatch, Destniy و...) چرا که همیشه کاربرانی برای اینگونه بازیها وجود خواهند داشت و دیگر نگران کم شدن و یا از دست رفتن User base نخواهیم بود.

خریداران جدید حق انتخاب بین PS4 استاندارد با قیمتی کمتر را دارند و همچنان با انتخاب خود قادر خواهند بود با هزینه ی بیشتری کنسول PS4 Neo را برای تجربه ی زیباتر بازیها از نظر گرافیکی خریداری کنند. این مدل شبیه به بازار PC و اسمارت فون ها میباشد. برای مثال کاربر میتواند با هزینه ی بیشتری GTX Titan را بجای GTX 960 برای دیدن گرافیک بهتر خریداری کند. همین مدل در بازار موبایل ها هم وجود دارد بدین صورت که بازی ممکن است از گرافیک و قابلیت های بیشتری به روی Iphone 6s نسبت به Iphone 5 برخوردار باشد اما با این حال بازی به روی هر دو دستگاه به خوبی اجرا میشود.

اپل همچنان مدل های قدیمی Iphone را بفروش میرساند همانطور که انویدیا مشغول فروختن کارت های گرافیکی قدیمی تر خود است بنابراین تعبیری که در مورد از بین رفتن و بی محلی سازندگان به دو کنسول Xbox one و PS4 وجود دارد کاملا غلط و واهی است. کنسول های متحول شده اساسا همان بازیهای مشابه را با قابلیت های جدید اجرا خواهند کرد. اساس ایده ی این کنسول ها افرایش میزان کاربران است. مایکروسافت و سونی بجای شروع مجدد نسل، همین کاربران فعلی را افزایش خواهند داد کاربران خود را براساس Install base فعلی بیشتر خواهند کرد و یک جامعه ی بسیار بزرگ برای خود ایجاد خواهند کرد. بنابراین دارندگان PS4 و Xbox one هیچ چیزی را از دست نخواهند داد، آنها به هیچ وجه تجربه ی پایینتری نسبت به چیزی که قبلا شاهد آن بودند دریافت نخواهند کرد. اکثر خریداران حتی به کنسولهای متحول شده، بین نسلی، ارتقا یافته و چنین اصطلاحاتی حتی فکر هم نمیکنند و به سمت کنسول استاندارد با قیمت پایینتر خواهند رفت. عمده خریداران کنسول های متحول شده علاقه مندان شدید و حرفه ای گیم هستند که حاضرند پولی بیشتر برای تجربه ی بهتر مانند گرافیک بپردازند، چیزی که آنان از نوامبر 2013 درخواست میکردند.

در نمودار زیر میتوانید میزان استقبال مشتریان از انواع موبایل های اپل و همچنین چگونگی رشد تدریجی و چشمگیر اکوسیستم اپل را مشاهیده کنید، امری که میتواند برای کنسول های متحول شده هم صدق کند و شاهد رشد چند برابری کاربران کنسول ها باشیم.




بازی های تحت سرویس (Games as service) :

در طول نسل 7 و جهش موبایل های هوشمند و استقبال زیاد از PC gaming شاهد بوجود آمدن مدلی به نام بازی تحت سرویس بودیم. ناشران بزرگ سعی کردند از مدل عرضه ی یک بازی، منتظر ماندند به عملکرد فروش و سپس رها کردن آن به سمت عرضه ی پویای بازی با پشتیبانی متوالی، عرضه ی به روز رسانی های مختلف و تعامل با کاربر بروند که این مدل به عنوان بازی تحت سرویس شناخته میشود.

بازار بازیهای AAA دیگر به مانند گذشته بخاطر رشد بسیار زیاد بودجه بازیها و تغییر نکردن میانگین قیمت یک بازی از 60$ توانایی عرضه عناوین به مانند گذشته را ندارد. به همین خاطر بود که در اواخر نسل 7 ما شاهد بسته شدن استودیو های مختلفی بودیم و این روند هم متاسفانه در این نسل ادامه داشته است. همچنین، ناشر بزرگی مانند Ubisoft شاهد کاهش چشمگیر عرضه بازی در طول یکسال بوده است به طوری که این شرکت که در نسل گذشته رکورد عرضه ی 50 بازی در یک سال را داشت در این نسل و در این سال تنها 12 بازی را منتشر خواهد کرد که بسیار نگران کننده میباشد. بنابراین نه تنها ما شاهد تعداد باریهای فیزکی کمتری خواهیم بود بلکه مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا یک بازی ساخته و منتشر شود. کابران همچنین خواهان گرافیک فنی قابل توجه برای بازی هستند که این امر باعث افزایش بودجه ساخت میشود علاوه بر این زمانی که در بازار کنسولی عمده خریداران، طرفدار ژانر های بخصوصی هستند همه ی اینها باعث کمتر شدن تعداد بازیهای فیزیکی و همچنین کاهش تنوع آنها شود.

بنابراین یکی از راه حل های پیش رو عرضه ی بازیها به صورت تحت سرویس است. کاری که ناشران بزرگی مانند : Activision, Take two, Ubisoft به خوبی انجام داده اند.

به عنوان مثال عنوانی مانند GTA V نه تنها فروش بسیار زیادی در زمان عرضه به بازار را تجربه خواهد کرد بلکه کاربران پس از عرضه بازی اقدام به خرید انواع dlc ها، Microstanctions و انواع Subscription ها خواهند کرد که این خود باعث درآمد زایی مشود. ACTIVISION موفقیت بسیار زیادی را با Overwatch و destiny بدست آورده است، همچنین که The Division موفقیت های زیادی را برای یوبیسافت به ارمفان آورده است.

بازیها به روی کنسول ها بیش از هر زمانی موجب درآمد زایی هستند و کاربران بیشتر از گذشته برای هر بازی هزینه میپردازند. اما همچنین بخاطر کم شدن تعداد بازیهای در حال ساخت این ریسک وجود دارد که هر بازی محکوم به موفقیت است. در گذشته اگر بازی موفق نمیشد آنچنان ضرری را به ناشر وارد نمیکرد چرا که 30 بازی دیگر برای عرضه وجود داشت که بتوانند ضرر یک بازی را بپوشانند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و با عرضه ی کمتر از 10 بازی در یک سال این بدان معناست که اگر 1 و یا دو بازی با شکست مواجه شوند میتواند مشکلات بسیاری را برای ناشر به همراه آورد.


sxhguh.jpg


بیایید فرض کنیم Playstation 5 به جای کنسول های متحول شده طبق سنت نسل های پیشین عرضه شود. طبیعتا کاربران انتظار بهره بری از سخت افزار و عرضه ی بازی با کیفیت گرافیکی قابل ملاحضه را دارند. ناشران مجبور هستند منتظر بمانند تعداد کاربران کافی به نسل بعد مهاجرت کنند، انواع ریسک های ساخت بازی برای نسل بعد را نیز متحمل شوند. بنابراین این بدان معناست که ناشر ناچارا مجبور خواهد شد که تعداد بازیهای در حال ساخت خود را کاهش دهد چرا که آنها نمیتوانند تعداد کارمند کافی برای ساخت چندین بازی بصورت همزمان آن هم با کیفیت بسیار بالا برای نسل بعد استخدام کنند. حال فرض کنید 1 یا 2 عنوان از 5 بازی منتشر شده با شکست مواجه شود. این امر میتواند موجب فروپاشی ناشر و در نتیجه فروپاشی صنعت کنسول ها شود. دیگر ناشران نمیتوانند بصورت جهشی بودجه ی بازیها را افزایش دهدند، بنابراین عرضه ی کنسول متحول شده یکی از راه حل های پیش رو است.

بنابراین Playstation 4 neo بر اساس همین Install base فعلی PS4 کار خود را ادامه خواهد داد، سازندگان با سخت افزار PS4 بخوبی آشنا هستند و میدانند در حال ساخت نسخه ای از بازی که پتانسیل عرضه بر روی 40 میلیون دستگاه PS4 و حتی بیشتر با در نظر گرفتن خریداران PS4 neo هستند. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بیش از 70% بازیهای PS4 همچنان بر روی PC نیز موجود هستند این بدان معناست که سازنده با سیستمی قدرتمند تر در حال کار است و به همین خاطر میتواند بازی را با تنظیمات بالاتر گرافیکی برای PS4 neo پورت کرده و شاهد عملکرد اجرایی مناسب برای نسخه ی PS4 neo هر بازی باشیم. علاوه بر آن این موضوع از خرج سنگینی که عوض شدن هر نسل برای سازندگان بجای میگذارد جلوگیری خواهد کرد. دیگر ناشر لازم نیست منتظر بمانند تا Install base به حد مورد نظرشان برسد. علاوه بر این سرعت ارتقای گرافیکی بازیها سرعت کمتری دارد و زمان بیشتری طول میکشد تا جهش هایی مانند PS2 به PS3 شاهد باشیم.

این روش همچنین برای بازیهای چون Destiny بسیار مناسب و کمک به رشد آن خواهد کرد. Destiny یک IP است که حداقل هر سال یک Expansion به آن اضافه میشود کنسول های متحول شده بسیار مناسب این مدل هستند. برای اولین بار ما قادر خواهیم بود با دیسک PS4 که مدت ها قبل داشته ایم بازی خود را به روی PS4 neo ادامه دهیم. دیگر لازم نیست Activision بار دیگر بازی را از نو بسازد و علاوه بر این بخاطر یکسان بودن سرویس های آنلاین این بدان معناست که تمامی کاربران فارغ از پلتفرمی که از آن استفاده میکنند قادر خواهند بود تمامی DLC ها و افزونه های مختلف را خریداری کنند. همچینین دیگر Activision بدون هیچ ریسکی میتواند نسخه ی جدیدی از بازی را را عرضه کند چرا که بازی بر روی دو کنسول پایه (PS4) و متحول شده (PS4 neo) کار خواهد کرد. این مدل دقیقا مانند این است که Clash of clans بر روی تمامی اسمارت فون ها کار میکند و یا عناوینی مانند Counter strike یا DOTA که قابل اجرا بر روی هر PC است. در حالی که در صنعت کنسولی بازی PS4 بر روی PS3 کار نمیکند.

کنسول های متحول شده همچنان میتوانند نقش کنسول های اسلیم را برای تولید کنندگان کنسول ایفا کنند. کنسولهای اسلیم همیشه تکه ای جدا نشدنی بودند و Sony از زمان اولین Playstation همواره کنسول اسلیم را تولید میکرده و مایکروسافت نیز اینکار را در نسل Xbox 360 انجام داد. این کنسول ها با ویژگیهای مختلفی مانند تنوع میزان حافظه داخلی عرضه میشوند که همیشه حداقل یک نسخه از آن با قیمتی 50 تا 100$ بیشتر بخاطر داشتن حافظه بیشتر بفروش میرسد. اینکار به تولید کنندگان اجازه میدهد همزمان که نسخه ی ارزانتر کنسول را بفروش میرسانند (کنسولی با حافظه داخلی کمتر) برای کسانی که خواهان پرداخت پول بیشتر برای تجربه ی بهتر هستند انتخابی وجود داشته باشد که به نفع تولید کننده است. چنین کاری در نسل پیش برای مایکروسافت بخوبی جواب داد بطوری که میانگین قیمت Xbox 360 slim که در سال 2011 بفروش میرفت بیشتر از سال 2010 بود. اما اکنون این بروز رسانی CPU و GPU کنسول را شامل خواهد شد در حالی که تمامی بازیها و سرویس های آنلاین به مانند گذشته یکسان خواهند ماند.

در نسل های گذشته کنسول ها با ضرر بفرش میرسیدند و این ضعف توسط سود بسیار زیادی که از فروش نرم افزار بدست می آمد پوشانده میشد. برای مثال Playstation 2 که در زمان عرضه با قیمت 299$ بفروش میرسید پس از چندی با کاهش قیمت به 199$ رو به رو شد. اولین XBOX نیز برای رقابت، با ضرر 130 دلاری به روی هر کنسول به فروش میرفت تا بتواند با PS2 رقابت داشته باشد در حالی که امید داشتند این ضرر توسط فروش نرم افزار جبران شود. با این حال در این نسل شرایط کمی متفاوت بود و هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی هر کنسول خود را به همراه سود به فروش میرساندند. به هر حال رقابت با سونی، مایکروسافت را مجبور کرد اخیرا کنسول خود را کمتر از 300$ به فروش برساند و همچنین سونی برای جذب بیشتر مشتری قیمت کنسول خود را با کاهش 50 دلاری رو به رو کرد.

هر دو شرکت به دنبال معرفی کنسول های متحول شده برای جذب مشتریان، تشویق آنها برای پرداخت بیشتر بر روی سخت افزار و در نتیجه سود دهی بیشتر هستند. هر دو کمپانی تلاش میکنند راهی را که اپل در پبش گرفته را در پیش بگیرند کاری که اپل یعنی عرضه ی سالانه Iphone جدید انجام میدهد. سونی و مایکروسافت نیازی ندارند که هر ساله کنسول جدیدی را معرفی کنند اما آنها باید زودتر از گذشته اقدام به این کار کنند تا شاهد جهش در فروش و رشد سود دهی باشند. کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست.




همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.

در آخر تمامی این مسائل بدین معنی است که هر 3 کمپانی دارای پلتفرم سعی در افزایش درآمد از سخت افزار، نگه داشتن کاربران در اکو سیستم نرم افزاری خود و در نتیجه افزایش مجموع Install base خود هستند در حالی که مطمئن شوند ناشران در بازار کنسول ها به موفقیت میرسند.

این موضوع صراحتا برای نگه داشتن کنسول ها در صدر صنعت و موفقیت آنان است. کنسول های متحول شده همان راه موفقیت آمیز موبایل ها را شبیه سازی میکنند در حالی که فاصله ی عرضه ی هر کنسول به مقدار کافی طولانی خواهد بود.

این مسائل تا حدودی یاد آور افزایش فروش DS به واسطه DSi است و یا چگونه کینکت و Xbox 360 slim توانستند جانی دوباره به این کنسول ببخشند و باعث افزایش فوق العاده ی فروش Xbox 360 شوند. اکنون مسئله کمی متفاوت است و بجای اینکه 3 سال دیگر منتظر و شاهد عرضه ی PS5 باشیم ممکن است تنها یک کنسول متحول شده ی دیگر را بجای آن ببینیم. ما در حال فاصله گرفتن از عرضه ی سنتی کنسول ها هستیم و شاید PS4 هرگز توسط Sony متوقف نشود و بجای آن ممکن است سونی تولید PS4 پایه را متوقف کند و کنسول متحول شده ی قویتر بر اساس استفاده از برند PS4 به عمر خود ادامه دهد.

ما به نقطه ای رسیده ایم که سیستم عامل و آرشیو بازیها و نرم افزار تعریف کننده ی یک کنسول باشد و دیگر هرگز خبری از نسلی که با تعداد Install base صفر شروع شود نخواهد بود.

مشتریان از این مدل استقبال خواهند کرد و اگر آن را نخواهند تنها انتخاب آنها PC gaming خواهد بود که اگر بخواهند تمامی بازیها را با کیفیت بالا تجربه کنند نیازمند ارتقای سالانه خواهند بود که بدون شک هزینه ی آن به مراتب بیشتر از هزینه ی کنسول خواهد بود. بنابراین برای عمده افراد ماندن در فضای کنسولی مناسبتر و معنی دار تر است و بنظر من بیشتر افراد بر اساس Platform و اکو سیستم فعلی خود اقدام به آپگرید خواهند کرد. این روش برای سونی بسیار عالی است چرا که میتوانند برتری Install base خود را حفظ کند.

برای جمع بندی، این مدل برای پایان دادن به نسل سنتی کنسول ها و حرکت به سمت تحول است جایی که سیستم جدید همان بازیهای مشابه و همان سیستم عامل را اجرا خواهد کرد و تمامی سرویس های دیجیتالی شما را با خود حمل میکند. کنسول های متحول شده اجازه میدهد میزان کاربران فعلی رشد کنند تا دیگر شاهد شروع دوباره یک نسل با Install base صفر نباشیم، و به جای آن تمامی دارندگان کنسول ها از شرایط مساوی برخوردار خواهند بود، آنها همگی یک بازی را تجربه خواهند کرد. این شرایط بسیار برای ناشری که نمیتواند ببش از این هزینه ی سنگینی را بابت ساخت بازی برای نسل جدید متحمل شود سودمند خواهد بود و به آنها اجازه خواهد داد تا بازیهای بیشتر و متنوع تری را برای کنسول ها عرضه کند. مهمتر از آن این حرکت نشان دهنده ی هدف دارندگان پلتفرم به ماندن در بازار سریع و رو به رشد و توقف مهاجرت بازیکنندگان از کنسول ها به سمت موبایل و PC میباشد. و همچنین این امر موجب درآمد زایی بیشتر از سمت سخت افزار میشود.


wtg02c.jpg


در آخر، نکته ای که بارها به آن اشاره شد این است که این حرکت باعث محو شدن کنسول پایه نخواهد شد و بحای آن باعث افزایش فعلی Install base میشود. PS4 neo و XBOX 1.5 محصولی نخواهند بود که جایگزین چیزی شوند آنها فقط نسخه ی ممتاز یک محصول واحد هستند. دلیلی وجود دارد که تا مدتی پیش تعدادی از بازیها پس از گذشت حدود 10 سال همچنان بر روی PS3 و Xbox 360 عرضه میشدند، ناشران نمیخواستند تعداد کاربرانی که هنوز در نسل قبل بودند را از دست بدهند. حال تفاوت اینجا است که هر دو PS4 و PS4 neo در یک نسل میباشند و در حال حاضر PS4 پایه دارای 40 میلیون کاربر است. سونی دیوانه خواهد بود که عناوین انحصاری را برای PS4 neo در نظر بگیرد همچنین که در اخبار لیک شده مشخص شد سونی شدیدا پیگیر این است که تمامی بازیها بر روی هر دو کنسول اجرا شوند و تجربه ی کنسول پایه خوب و مناسب باشد. این واقعا به مانند همان DSi است. میتوان این را با موبایل ها و یا PC مقایسه کرد. ممکن است Iphone 6s دارای ویژگی های بیشتری نسبت به iPhone 5 باشد اما این بدین معنی نیست که من مجبور به ارتقا از گوشی iPhone 5 خود باشم. یقینا قادر به آپگرید خواهم بود اگر چنین چیزی را انتخاب کنم اما هرگز مجبور به انجام اینکار نیستم و هیچگونه برنامه ای را بخاطر آپگرید نکردن از دست نخواهم داد.

دقیقا به مانند PC gaming یقینا سیستم افرادی دارای Titan است و میتوانند بازیها را بر روی تنظیمات Ultra اجرا کنند. در حالی که PC من آنها را بصورت Medium اجرا خواهد کرد. اما سرانجام من مشغول انجام همان بازی هستم و بازی بر روی هر دو سیستم تجربه ی یکسانی را به مخاطب القا خواهد کرد.

عمده خریداران از این مسائل آگاه و میدانند خواهان پرداخت بیشتر برای نسخه ی ممتاز محصول و یا خرید محصول پایه هستند. افراد بسیاری کماکان کنسول پایه را انتخاب خواهند کرد چون که ارزان تر است و میدانند قادر خواهند بود تمامی بازی ها را انجام دهند. سازندگان بدون شک بازیها را برای هر دو کنسول بهینه خواهند کرد همانطور که برای PC ها و موبایل ها اینکار انجام میشود، هر چه باشد شما برای اجرای یک بازی به Titan نیازی ندارید، بازی فقط روی آن بهتر اجرا خواهد شد. سرانجام راهی که کنسولها در پیش گرفته اند اجاز میدهد Console gaming سریع تر از همیشه با تحولاتی که در دنیای گیم در حال اتفاق است همگام شود.
با تشکر فراوان از ZhugeEX Blog | My thoughts on the video game industry
Newzoo | Games, Esports & Mobile Market Intelligence
DFC Intelligence: Game Industry Research
Market Research, Consumer Trends & Analysis
The Entertainment Software Association
کنسول ها: تحول آغاز میشود :: D:
سهند تاجدینی.
 
آخرین ویرایش:

esm nadaram

کاربر سایت
Jan 24, 2010
2,676
نام
حسین
اقا
اول این قسمت:

یعنی شما میگی ایراد کار اینه که بازیساز بلد نیست چطوری بازی رو برای pc بهینه کنه؟
نه عزیز من این حرفت رو قبول ندارم.تا حالا چند تا شرکت بزرگ بازیسازی همین مشکل رو روی pc داشتن.
اینکه میبینی doom فریم خوب میده بخاطر اینه که نسبتا گرافیک انچنانی نداره و زیاد از لحاظ پردازش سخت افزاری بازی سنگینی نیست بعلاوه شما داری روی یه سخت افزار نیرومندتر از ps4 بازی رو اجرا میکنی و فکر میکنی چقدر خوب فریم میده.شما زمان رلیز کرایسیز1 و 3 رو ببین چه فاجعه ایی بود روی pc.کرایسیز1 که دیگه انحصاری خود pc بود زمان رلیزش.

اتفاقا تیمهای برنامه نویسی بازیسازان بزرگ خوب بلدن بهینه سازی کنن منتها ایراد کار فرق یکپارچگی سخت افزار کنسول و pc هست بعلاوه اون مواردی که گفتم منتها اینکه رو pc یکی بیاد رو CUDA انویدیا بازی رو بهینه کنه برای انویدیا باید برای AMD هم بره بهینه کنه و مسئله اینه که کارتهای AMD از CUDA پشتیبانی نمیکنن و سازنده باید وقت زیادی تلف کنه تا کار بهینه سازی رو انجام بده.

مشکل بعدی درایور خود کارت گرافیک PC هست که شرکت سازنده سخت افزار خراب کاری نکنه و درایور با باگ رلیز نکنه که مشکلی برای برنامه نویس پیش نیاد.

درباره یکپارچگی سخت افزار داخل کنسول های جدید و فرقشون با PC چند تا شکل میزارم تا متوجه بشین:

نوع چیدمان سخت افزار داخل PC به اینصورتها میشه:
720px-Desktop_computer_bus_bandwidths.svg.png


داخل این نمونه هم CPU و هم کارت گرافیک به حافظه هم دیگه دسترسی دارن منتها ایراد کار پهنای باند کم برای این کار هست که باس PCI EXPRESS و پهنای باند رم سیستم محدودیت ایجاد میکنه.
حالا یه نمونه دیگه هم داریم که میشه استفاده کرد:
720px-HSA-enabled_virtual_memory_with_distinct_graphics_card.svg.png



تو این نمونه شما قادرید از طریق PCIEXPRESS به رم سیستم برای کارت گرافیک دسترسی داشته باشید و اطلاعات مثلا مربوط به تکسچرها رو داخل رم سیستم هم کپی کنید.مشکل باز همون مسئله پهنای باند تو قسمتهای اشاره شده هست.


یه نمونه دیگه باز رو PC داریم که ایندفعه داخل APU های AMD استفاده میشه و CPU های اینتل{CPU هایی که داخل خودشون GPU هم دارن}:

720px-Integrated_graphics_with_distinct_memory_allocation.svg.png


مشکلی اصلی رو این نوع سیستم اینه که اولا GPU ضعیف هست ثانیا خیلی ها رو PC ترجیح میدن کارت گرافیک جدا بخرن و بازیها رو با حداکثر تنظیمات انجام بدن ثالثا خود پهنای باند رم سیستم دچار محدودیت هست رابعا میزان رم سیستم هم شرطه که باید اختصاص پیدا کنه برای GPU و امکان داره طرف با نصب WIN10 و اجرای یه نرم افزار دچار مشکل کمبود رم بشه.

حالا شما به عنوان بازیساز میخوای بازی رو روی این نوع معماریها که به PC تعلق داره میخوای پیاده کنی .در هر صورتی باید بازی قابل اجرا باشه برای هر سه نوع معماری.

در مورد کنسولهای PS4 و ایکس باکس وان هم این نمونه هست:
720px-HSA-enabled_integrated_graphics.svg.png


دو کنسول این نسل دارن از این نوع معماری استفاده میکنن پس بازیساز فقط با همین سرو کار داره نه با سه نوع و تمام تمرکزش رو میزاره رو همین معماری.این نوع معماری براحتی اجازه دسترسی CPU و GPU رو به تمام رم میده بعلاوه در کارهای GPGPU عالی عمل میکنه.سونی برای جبران کمبود پهنای باند رم هم اومد از یه رم پرسرعت استفاده کرد تا پهنای باند گلوگاه ایجاد نکنه.


این مواردی که گفتم فقط نوع معماری و چیدمان سخت افزارها و تفاوت این موضوع با کنسول این نسل بود حالا موارد دیگه که اون پست بالاتر بهش اشاره کردم رو هم در نظر بگیر و به این اضافه کن .


پس نتیجه میگیرم بهینه سازی بازیها روی PC واقعا کار سخت و زمان بری هست و از حوصله بعضی از بازیسازها خارج هست.
دوسته من خيلي با پستت به اطلاعاتم اضافه شد، لايك خالي فكر كردم كم لطفي باشه ، مرسي
 
  • Like
Reactions: kurosh8030

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
خب به نظر میرسه که این گفتگو قرار نیست به نتیجه برسه چون ما هرچی میگم شما برمیگردی یه جوری توجیح میکنی. پست اول رو هم همون اول خونده بودم، نخونده نمیام نظر بزارم، اتفاقا با 90 درصد حرفاتون تو پست اول هم موافقم ، مطلب خوبی گزاشتید و واقعاً زحمت کشیدید ولی معتقدم به این سادگیام نیست که با چهارتا استدلال بیاییم آینده رو پیش بینی کنیم.
فقط در مورد این عرضه کنسول بین نسلی اینو بگم بنده آدمی هستم که از اقدام درست دفاع میکنم و اقدام نادرست رو محکوم میکنم، و آدمی نیستم که خودمو با اتفاقات وفق بدم و بگم حالا که این اتفاق بد افتاده پس حداقل بزار خودمو یه جوری گول بزنم تا احساس رضایت داشته باشم.
این طور که من حس کردم شما همش دنبال این هستین که این اتفاق رو توجیح کنین و حتی یک درصد حاظر نیستین احتمال بدین که این کار ممکنه اشتباه باشه. نمیدونم چند سال یا چند نسل گیمر کنسول بودین، فقط اینو میدونم که هرکی 2 نسل گیمر کنسول بوده خیلی راحت میتونه به اشتباه بودن این حرکت سونی پی ببره.

نه به هیچ وجه هیچگونه اشکالی نداره کسی مخالف اینکار باشه، اتفاقا هدف مقاله و بحث هم تبادل نظر و اطلاعات هست و منم با توجه به نوشته و دلایل بحث میکنم. خیلی طبیعیه نظرات گوناگون و مختلفی دیده بشه و اصلا غیر از این باشه تعجب آوره. دلیل اینکه چندبار به نخوندن با دقت مقاله اشاره میکردم این بود که نکاتی رو بهش میپرداختید که مفصل راجع بهش توضیح داده شده در متن برای همین برام سخت بود دوباره همون ها رو به شکل دیگه تایپ کنم همچنین هم میبینید که تو خیلی از پست ها مجبور به اینکار شدم! چون دلایل و جواب خیلی از ابهامات در مقاله هست. ضمن اینکه من کی هستم که بخوام آینده رو پیشبینی کنم! یکبار دیگه هم میگم، گذر زمان درست و یا نادرستی اینکار رو نشون خواهد داد. اونموقع میشه برگشت و در رابطه با اتفاقات فکر و بحث کرد.

والا منم کلا کنسول گیمر بودم و هستم!:D از زمان Famicom.
 
آخرین ویرایش:

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
مسلما تکرار مکررات فایده‌ای نداره. دلایل شما وحی منزل و الزاما درست نبودن که به همونا استناد می‌کنید! شما فقط جنبه‌های مثبت موضوع رو بررسی کردید در هر حالی که هر تصمیم هم جنبه مثبت داره و هم منفی.

100% دلایل من وحی و الزاما درست نیست، صرفا طبق مقایسه، گزارش آخرین عملکرد و اتفاقات و اخباری که پیرامون صنعت و موضوع عرضه ی کنسول بین نسلی شایع شده اقدام به انتشار مطلب کردم! دلیل اینکه در جواب گفتم مقاله رو با دقت بخونید یا حداقل همین پست های این Thread، صرفا به این خاطر هست که دقیقا دقیقا صحبت های شما توسط تعدادی دیگه هم مطرح شده و مفصل بحث کردیم همینجا، به همین خاطر بود که چنین حرفی رو زدم و خدای نکرده قصد بی احترامی ندارم. اگر بتونید راجع به دلایلی که آورده شده چه در مقاله و چه در پست ها به قسمت خاصی اشاره کنید میشه در اون مورد خاص بحث کرد. وگرنه صحبتی کلی که کردید گفتم بارها همینجا در موردش بحث شده.
 
  • Like
Reactions: SepehrR

saphire

کاربر سایت
Dec 9, 2007
2,578
نام
امیرحسین
اول ببین بحث سر چی بوده بعد اظهار فضله کن.
بحث اصلا سر یکی نبودن مموری cpuوgpuو Memory Management نبوده.
لول، این "اول ببین بحث چی بوده" رو رسما به کل پست های بازیسنتر می شه گفت، یعنی اگه بگن هر کاربر فقط حق گفتن یک جمله را داره من اینو انتخاب می کردم:)) و اینکه سعی کن کمتر از مغالطه های مختلف استفاده کنی:)

پ.ن: اگه اظهار فضل های منو متوجه نشدی برات توضیح می دم:
چگونه پست شماره 162 در تاپیک شماره 100889 بازیسنتر را بخوانیم:
قسمت اول پست جوابی بر اظهار فضل های پست نقل قول شده بود و ربطی به بحث نداشت.
قسمت دوم مربوط به بحث "بهینه بودن یا نبودن بازی های PC و مقصر کار" است که جواب پست نقل قول شده که می گفت تقصیر سخت افزار هست و بازی ساز تقصیری ندارد را می دهد.

ویرایش: امیدوار باش مدیر ها و ناظم های سایت روبات باشن و نفهمن چی نوشتی، چون گزارش شد:) اگه اینی که پستشو نقل قول کردم پستش رو پاک کرد، یکی از ناظم ها یا مدیر ها پست های پاک شده رو نگاه کنه، 2 تا پست توهین آمیز نوشته تا الان که یکیش ویرایش2: دوتاش رو پاک کرده.
 
Last edited by a moderator:

SepehrR

کاربر سایت
May 23, 2006
1,684
نام
Sepehr
100% دلایل من وحی و الزاما درست نیست، صرفا طبق مقایسه، گزارش آخرین عملکرد و اتفاقات و اخباری که پیرامون صنعت و موضوع عرضه ی کنسول بین نسلی شایع شده اقدام به انتشار مطلب کردم! دلیل اینکه در جواب گفتم مقاله رو با دقت بخونید یا حداقل همین پست های این Thread، صرفا به این خاطر هست که دقیقا دقیقا صحبت های شما توسط تعدادی دیگه هم مطرح شده و مفصل بحث کردیم همینجا، به همین خاطر بود که چنین حرفی رو زدم و خدای نکرده قصد بی احترامی ندارم. اگر بتونید راجع به دلایلی که آورده شده چه در مقاله و چه در پست ها به قسمت خاصی اشاره کنید میشه در اون مورد خاص بحث کرد. وگرنه صحبتی کلی که کردید گفتم بارها همینجا در موردش بحث شده.
بزارین یکی از مواردی که شما بهش اشاره کردین رو نقد کنم. در مورد Install Base
آیا صرفاً IB بالا مساوی هست با فروش بیشتر؟
فروش MGSV: Phantom Pain رو در نظر بگیریم. که هم برای نسل قبل عرضه شد و هم برای نسل جدید. با اینکه IB دو کنسول نسل قبلی تقریباً 3 برابر کنسول های نسل جدید بود، ولی در بریتانیا سهم فروش بازی روی نسل قبل فقط 5 درصد بود!
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain is series' biggest UK launch
خیلی تفاوت معناداری هست. نتیجه گیری که من از آمار میکنم این هست که اون کسانی که سال اول-دوم میرن یه کنسولهای جدید رو میخرن، بازی هم خوب می خرن! و به طور کلی مشکل کمبود IB برای نسل های جدید دیده نمیشه. ممکنه عوامل دیگری مثل اینکه کلاً بازی در اوایل نسل کمتر هست هم باز در این زمینه دخیله.
ولی حالا سوال: آیا در گذر از یک نسل به نسل دیگر حفظ IB نسل قبلی برای سونی/مایکروسافت مهم هست؟ صدالبته همین طور هست. ساخت ادامه بازیهای موفق انحصاری برای نسل بعدی هم به همین منظور صورت میگیره.
ولی خب این IB یه جمعیت ثابتی هست در هر نسل اگر کژوال گیمرها رو بزاریم کنار. سونی برای حفط هاردکورگیمرهاش سیاست کنسول فصلی(!) صد در صد براش شکسته. چرا؟ چون که من گیمر وقتی PS4 دارم و بخوام کنسول جدید بخرم مشتاقم X1.5 بخرم تا PS4.8 ! چون احتمالاً از نظر کیفیت اجرایی در یک حد هستن ولی با خرید X1.5 بازیهای انحصاری Xbox رو هم دارم و بازیهای انحصاری سونی رو هم روی همون PS4 قدیمی ام میتونم اجرا کنم خب!
خب سوال شاید این باشه که چه ایرادی داره که یکی دو تا کنسول داشته باشه و یکی از اون یکی قویتر باشه؟ این سناریو بالا چه ضرری می تونه برای سونی داشته باشه؟ خب جواب ساده است، X1.5 من قدرت بیشتری برای اجرای بازیهای جدید داره پس من بازیهای جدیدم رو برای X1.5 میخرم و PS4م میشه فقط برای بازیهای انحصاری سونی. خب اینطوری سونی درآمدی که از طریق فروش بازیهای ناشرهای دیگه روی کنسولش داره رو از دست میده. ولی اگر دنباله بازیهای جدید سونی فقط روی PS5 قایل اجرا باشن، اون موقع سونی میتونه امیدوار باشه که بین PS5 و X2، انتخاب منی که نسل قبل PS4 داشتم در نسل جدید هم PS5 باشه
 

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
بزارین یکی از مواردی که شما بهش اشاره کردین رو نقد کنم. در مورد Install Base
آیا صرفاً IB بالا مساوی هست با فروش بیشتر؟
فروش MGSV: Phantom Pain رو در نظر بگیریم. که هم برای نسل قبل عرضه شد و هم برای نسل جدید. با اینکه IB دو کنسول نسل قبلی تقریباً 3 برابر کنسول های نسل جدید بود، ولی در بریتانیا سهم فروش بازی روی نسل قبل فقط 5 درصد بود!
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain is series' biggest UK launch
خیلی تفاوت معناداری هست. نتیجه گیری که من از آمار میکنم این هست که اون کسانی که سال اول-دوم میرن یه کنسولهای جدید رو میخرن، بازی هم خوب می خرن! و به طور کلی مشکل کمبود IB برای نسل های جدید دیده نمیشه. ممکنه عوامل دیگری مثل اینکه کلاً بازی در اوایل نسل کمتر هست هم باز در این زمینه دخیله.
ولی حالا سوال: آیا در گذر از یک نسل به نسل دیگر حفظ IB نسل قبلی برای سونی/مایکروسافت مهم هست؟ صدالبته همین طور هست. ساخت ادامه بازیهای موفق انحصاری برای نسل بعدی هم به همین منظور صورت میگیره.
ولی خب این IB یه جمعیت ثابتی هست در هر نسل اگر کژوال گیمرها رو بزاریم کنار. سونی برای حفط هاردکورگیمرهاش سیاست کنسول فصلی(!) صد در صد براش شکسته. چرا؟ چون که من گیمر وقتی PS4 دارم و بخوام کنسول جدید بخرم مشتاقم X1.5 بخرم تا PS4.8 ! چون احتمالاً از نظر کیفیت اجرایی در یک حد هستن ولی با خرید X1.5 بازیهای انحصاری Xbox رو هم دارم و بازیهای انحصاری سونی رو هم روی همون PS4 قدیمی ام میتونم اجرا کنم خب!
خب سوال شاید این باشه که چه ایرادی داره که یکی دو تا کنسول داشته باشه و یکی از اون یکی قویتر باشه؟ این سناریو بالا چه ضرری می تونه برای سونی داشته باشه؟ خب جواب ساده است، X1.5 من قدرت بیشتری برای اجرای بازیهای جدید داره پس من بازیهای جدیدم رو برای X1.5 میخرم و PS4م میشه فقط برای بازیهای انحصاری سونی. خب اینطوری سونی درآمدی که از طریق فروش بازیهای ناشرهای دیگه روی کنسولش داره رو از دست میده. ولی اگر دنباله بازیهای جدید سونی فقط روی PS5 قایل اجرا باشن، اون موقع سونی میتونه امیدوار باشه که بین PS5 و X2، انتخاب منی که نسل قبل PS4 داشتم در نسل جدید هم PS5 باشه

قسمت اول حرفتون در رابطه با مهم بودن Install base، نه صرفا Install base مساوی با فروش بیشتر نیست ولی فکر نکنم مهمتر از Install base موردی برای فروش هم وجود داشته باشه! هر چه کاربر بیشتری داشته باشی = فروش بیشتری خواهید داشت! این رو آمار فروش بازیهای 3rd party نشون میده که اکثرا به روی PS4 بیش از نسخه ی Xb 1 فروش داشته.
مثالی که در رابطه با متال گیر زدید، بنظر من این بهترین مثال نیست چرا که 10 سال از عرضه ی کنسولهای نسل 7 در زمان انتشار این بازی گذشته بوده و کاملا طبیعیه این چنین فروش بازی به روی کنسولهای نسل 7 افت داشته باشه! ضمن اینکه عوض شدن نسل 7 به 8 طبق سنت نسلهای گذشته شما رو "مجبور" به آپگرید کردن میکرد بطوری که بالای 85-90% بازیها اصلا دیگه به روی اونا عرضه نمیشن که مهمترین دلیلش بغیر از همون گذشت 10سال، کوچ اجباری هست که باید برای بازی کردن به نسل 8 انجام بدن کاربران، به اضافه زمان و بودجه ای که پورت کردن بازی برای نسل گذشته میتونه هدر بده......... ضمنا اشاره کردید که بازی در اوایل نسل کمتر هست که اینم اشاره به عدم کافی بودن تعداد Install base برای ناشر داره برای همین شاهد بودیم و هستیم تعداد بازیهای عرضه شده فیزیکی نسبت به سالهای پیشین افت وحشتناک از 800 به 200 رو داشته، دلیلش اینه که با عوض شدن نسل هزینه ی ساخت بازی چند برابر میشه ولی آیا فروش بازی به نسبت چند برابر بیشتر میشه؟ 100% جواب خیر هست! برای همین شاهد عرضه ی بازیهای ریمستر بسیار زیاد و عجیب نسبت به گذشته (چون هزینه کمتر و فروش بسیار مناسب بود!) و عدم ساخت ساخت و انتشار بازی از طرف سازنده بودیم برای مثال راکستارکه از سال 2008 بطور تقریبی یک سال درمیون بازی برای عرضه داشت بعد از ساخت GTA V اینکار رو متوقف کرد منتظر زمان مناسب برای انتشار بازیش هست همزمان با بروز رسانی که برای GTA V که یک Game as service هست عرضه میکنه پول بسیار زیادی رو بدست میاره.

بنظر من Install base جمعیت ثابتی نیست (آره اگر بگید فن های هاردکور تا حدودی درست هست ولی هاردکور فن ها رقم ناچیزی از Install base کلی هستند) به هرحال... همینطور که حداقل آمار اینو نشون میده نسل 7 ما شاهد IB بالای 250 میلیون، نسل 6 بالای 170 میلیون و نسل 8 که تا اینجای کار IB کمترینسبت به اون دو در زمان مشابه داره پیشبینی میشه همونطور که میدونید به 150 میلیون میلیون کاربر تا انتهای نسل (نسل سنتی اگر باشه!) برسه. بنابراین همچین ثابت هم نیست و اتفاقات مختلفی مثل قیمت، ویژگیهای دستگاه، بازیها، نوآوری ها، میزان پشتیبانی و... روی این مورد تاثیر بزاره.
آخرین مثالی که در مورد XB1.5 و PS4.8 زدید، اگر اشتباه نکنم منظورتون اینه که XB1.5 بازیهای انحصاری داره ولی بازیهایی همزمان به روی PS4 و PS4.8 عرضه میشن! اول اینکه مایکروسافت هم نه تنها بازیهای خودش رو بر روی پلتفرم بعدیش بعلاوه XB1 عرضه خواهد کرد بلکه همونطور که میدونید هدف اصلیش اجرای UWP یا همون یکپارچه سازی سیستم عامل بر روی تمامی دستگاهای خودش هست. بیا یه لحظه فرض کنیم این احتمال شما درست باشه و XB بعدی دارای بازی انحصاری و PS4 و نسخه ی بعدی اون دارای بازی مشترک باشن! خب این شدیدا به ضرر مایکروسافت و به سود سونی هست چون که اگر بعد از گذشت 3سال میزان کاربر PS4 بالای 40میلیون هست بعد از عرضه ی PS4 بعدی این 40 میلیون در سال اول بیا احتمال بدیم به 50 میلیون برسه خب در این صورت بازی عرضه شده دارای 50 میلیون مشتری هدف هست در حالی که بازی عرضه شده برای Xbox بعدی مقدار چندبرابر کمتر مشتری خواهد داشت!! این باز در تضاد چیزیه که بازار و ناشاران میخواهند یعنی مشتری بیشتر و خرج بیشتر توسط اونا! پس سونی یا مایکروسافت دیوانه باشند اگر بازی انحصاری برای کنسول خودشون در نظر بگیرن چون بدین شکل دوباره برمیگردیم به همون نسلهای سنتی و این چیزی نیست که ناشران میخوان!عرضه ی بازیهای انحصاری کنسولی کمتر کمتر دیگه معنی میدن وقتی به آمار ماهانه بازیهای پرفروش دو کنسول نگاه میکنیم میبینیم که این بازیهای Multiplatfrom هستند که بهترین شرایط رو دارند و عموم کابران بازیهای مشابه ای رو انجام میدن که اتفاقا تقریبا بین X1 و PS4 یکسانه. دیگه اون زمانی که عرضه ی بازی انحصاری یک سیستم سلر عظیم محسوب میشد گذشته هیچوقت اونا نمیتونن باعث افزایش فروش چشمگیر و یا "برنده" شدن در زمینه ی فروش بشن، آخرین سیستم سلر بزرگی که روونه ی بازار شد Wii sport بود من دیگه بعد از اون چیزی به بزرگی اون یادم نمیاد! اکثر کسانی که PS4 رو بخاطر Uncharted, GOW, GT و... میخرن هاردکور فن هایی هستند که اینکار رو همون 1سال نهایتا دو سال اول انجام دادند همونطور که خودتون اشاره کردید. برای Xbox همین طور هیلو فن ها همون زمان معرفی و عرضه ی X1 کنسول رو خریدند و زمان انتشار Halo 5 چنین نبود که فروش X1 رکوردی رو جابه جا کنه! در کل عرضه ی بازی انحصاری برای کنسولها ( به جز کمپانی هایی که انحصاری رو برای اکو سیستم خودشون منتشر میکنند مثل مایکروسافت و در آینده سونی) دیگه مثل گذشته معنی نمیده و همه به دنبال مشتری بیشتر هستند تا محدود کردن بازارشون، همینطور که اطلاع دارید احیرا رمدی هم قصد داره بازارش رو گسترش بده با عرضه ی پروژه هاش روی پلتفرم بیشتر و همچنین هم Supermassive اعلام به عدم انتشار بازی انحصاری و اقدام به گسترش بازار خودش داره. حتی بازیهای انحصاری کنسولی سونی هم به روی PC عرضه میشن ما چنین چیزی رو به ندرت نسل قبل از طرف سونی میدیدیم ولی الان برای سونی مهم نیست و متوجه شرایط میشه و همچنین ناشر هم نمیخواد مشتری کمتری داشته باشه، حتی بازی بعدی Kojima production هم که با همکاری خیلی نزدیک first party گونه انجام میشه همچنان هم برای PC عرضه خواهد شد اینم چیزیه که ما از سونی نمیدیدیم ولی شرایط و میزان بودجه و بازار تغییر کرده نسبت به گذشته...
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: m.a.t and Adam

Mbox

کاربر سایت
Nov 11, 2006
1,314
نام
مجید
گویا اعلام شده که کنسول جدید سونی قیمتی بالاتر از 350 دلار خواهد داشت که این واقعا افتضاحه اگه حقیقت داشته باشه در هر حال باید منتظر بود و دید لیدر برای سازندگان x1 و ps4 هست یا کنسولای بین نسلی که قراره عرضه بشن که اگه لید بودن رو از کنسول های اصلی نسل هشت بگیرن احتمال خیلی زیادی به مشکل خواهند خورد مخصوصا سونی بیشتر که این نسل کاملا جلوتره تو فروش و تازه انچارتد که بهترین سیستم سلرش هست رو هم به تازگی منتشر کرده واقعا ریسک بالایی رو انجام داده
 

gameware

کاربر سایت
May 5, 2006
1,393
نام
مهبد
من یه جا خوندم این نسل مایکروسافت و سونی سیاستشون رو نسبت به نسلهای قبل تغییر دادن و دیگه مثل نسل پیش که یه مدت روی کنسولها ضرر می کردن،پولش از فروش بازیها جبران می شد بعدا هزینه ساختو میاوردن پایین عمل نکردن،در نتیجه کنسول رو با هزینه ی کمتری نسبت به نسل قبل ساختن!
اگه این درست باشه مشخصه کنسولاشون سریع تر قدیمی میشن و وجود این کنسولای بین نسلی منطقی تر میشه!
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر