کنسول ها: تحول آغاز میشود

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
مدتی است که اخبار و صحبت های زیادی راجع به عرضه ی کنسول های ارتقا یافته بر پایه ی کنسول های پیشین از طرف سونی مایکروسافت به گوش میرسد. بدون مقدمه ی طولانی موضوع عرضه ی کنسولهای متحول شده و بین نسلی را آغاز خواهیم کرد و دلایل مبنی بر این که چرا چنین حرکتی نه تنها ضروری بلکه برای صنعت کنسولها مفید است را مرور خواهیم کرد


ابتدا بیایید نگاهی به عملکرد کنسول های این نسل در زمینه فروش بیندازیم. عملکرد کنسول های این نسل در زمینه ی فروش نه تنها ضعیف تر از نسل پیشین بوده بلکه ضعیف تر از نسل قبل آن یعنی نسل 6 است. همونطور که میدانید پیشبینی ها حاکی از این بوده که دو کنسول PS4 و XBOX ONE حدود 150 میلیون تا آخر عمرشان بفروشند. با وجود اینکه این پیشبینی بد نیست ولی همچنان از دو نسل پیش کمتر است.

در نمودار زیر میتونید شاهد مقایسه عملکرد این نسل با نسل های پیشین در زمان مشابه باشید:


243q2s2.jpg


نسل قبل کنسول Wii توانست رکورد های مختلفی رو جا به جا کند از جمله سریع ترین فروش در بین تمامی کنسول های تاریخ. Wii همزمان core گیمر ها و گیمرهای casual رو به خوبی جذب کرده بود. اما رفته رفته شاهد این بودیم که کاربران Wii این کنسول رو به قصد Xbox 360 و PS3 ترک کردند، دلیل آن جذابیت های این دو کنسول برای CORE GAMER ها بود. با وجود فروش بسیار خوب PS4 و XBOX ONE ما هرگز جهشی در افزایش میزان کاربران این دو کنسول شاهد نبوده ایم، مهم ترین دلیل این است که تقریبا تمامی خریداران این کنسول ها کسانی هستند که برای سالیان طولانی از کنسول استفاده میکنند که به اصطلاح Core gamers شناخته میشوند. در حالی که کاربرانی که نسل پیش Wii داشتند بعد از آن قید کنسول ها را زدند و به Smartphone ها و PC روی اوردند.

بنابراین آمار دارندگان کنسول های این نسل کمتر از نسل گذشته میباشد که بخاطر عدم مهاجرت دارندگان Wii است حتی در حال حاضر ما مهاجرت عظیمی از طرف کاربران PS3 و XBOX 360 به سمت PS4 و XBOX OE نمیبینیم. دلیل آن این است که کنسول ها به مدت 5 الی 6 سال هیچگونه تغییری نمیکنند در حالی که دنیای اطراف آن مدام در حال تغییر و پیشرفت است.

Xbox 360 ممکن است در سال 2005 یک سیستم High end بود اما پس از چند سال به واسطه Apple و Google شاهد رشد چشمگیر Smartphone ها بودیم و PC GAMING به کمک STEAM یکبار دیگر به دوران اوج خودش برگشت. همچنین در این بین بازیهای Free to play و بازیهایی که به اصطلاح به آنها games as service گفته میشوند بازار را قبضه کردند. مشتریان به روی انواع گوشی ها انواع PC ها با سخت افزارهای مختلف در حال انجام بازی بودند و همه چیز در حال پیشرفت و دگرگونی به واسطه ی استیم و iOS بود در حالی که کنسول ها خودشان را محدود به نرم افزار(بازی) خاص به روی یک سخت افزار مشخص و از پیش تعیین شده کرده بودند. و بعد از عوض شدن نسل و و وارد شدن به نسل جدید تمامی آن نرم افزار ها هم از بین میرفتند چرا که نرم افزار به روی کنسول ها محدود به همان کنسول و سخت افزار بود و نه سیستم عامل.

در ادامه میتوانید نگاهی به تعداد کاربران PC داشته باشید که همچنان در حال بیشتر شدند هستند:


1413uyf.jpg


نسل های کنسولی (کنسول هایی که 5 یا 6سال بدون تغییر بودند) در سالهای 1990 و ابتدای 2000 میتوانستند بسیار خوب باشند چرا که بخاطر نوع معماری آنها شما مطمئن بودید دستگاهی خواهید گرفت که بسیار بهتر از دستگاه های آرکید و PC نیازهای شما را برطرف میکنند. کنسول ها بهترین و با صرفه ترین سیستم برای بازی کردند بودند و هیچ سیستمی حتی نمیتوانست به امکاناتی که کنسول ها نسبت به قیمتشان در اختیار مصرف کننده قرار میدهند نزدیک شود.

اما پس از نسل 6 دیگر شرایط با تغییراتی مواجه شد. Smartphone ها و PC با پیشرفت های قابل توجهی رو به رو شدند و ناشران بزرگ متوجه شدند که افراد بسیار زیادی هم اکنون به روی موبایل، تبلت و PC های خود بازی میکنند بنابراین شروع به انتشار IP های بزرگ خود به روی این دستگاه ها کردند.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد و از قافله عقب نماند بدون آنکه نگران بازیها و نرم افزار بود؛ به این دلیل است که مدتی است خبرهای مختلفی در مورد کنسول های قابل ارتقا (متحول شده) از زبان افراد مختلف مانند Phil Spencer میشونیم.




حال به مهمترین بخش میرسیم چگونه عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند به سود صنعت بازی باشد.

مهمترین عامل برای موفقیت یک کنسول تعداد کاربران آن که به اصطلاح Install base گفته میشود است و عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند تضمینی برای نگه داشتن کابران فعلی باشد.

یکی از عجیب ترین چیز ها در صنعت همین install base هست چرا که آنها به هیچ وجه وابستگی به پلتفرمی خاص ندارند و میتوانند یک کنسول را فراموش و در نسل بعد به مقصد کنسولی دیگر مهاجرت کنند. بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم. شاهد بودیم که در نسل 5 کاربران کنسول های نینتندو و سگا را به مقصد کنسول سونی یعنی PS1 ترک کردند. در نسل 7 انتخاب اول همین کاربران کنسول های نینتندو و مایکروسافت بود و دوباره در این نسل کاربران Wii و Xbox 360 به سوی سونی برگشتند.

با وجود اینکه طرفداران سرسخت هر کدام از این پلتفرم ها نقش مهمی ایفا میکنند اما در مقایسه با Core gamer ها چنان اهمیتی ندارند چرا که "برنده" هر نسل میتواند متفاوت باشد.

مهمترین عاملی که مشتریان اپل و استیم دائما این دو پلتفرم رو ترجیح و استفاده میکنند. به این خاطر هست که آنها زمان و پول زیادی را در آن اکوسیستم خرج کرده اند. هرچه از نظر مالی ببشتر در آن پلتفرم ها خرج کنند، برنامه ها و سرویس های مختلفی را بخرند، وابستگی کاربر به پلتفرم بیشتر و بیشتر میشود و تعویض پلتفرم برایشان بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. بنابراین با کنسول های متحول شده تمامی سرویس های دیجتالیتان مانند بازیها، دوستان و تروفی ها، بازیهای فیزیکی و حتی وسایل جانبی مانند کنترلر و PSVR بر روی کنسول جدید منتقل و کار خواهند کرد.

بر کسی پوشیده نیست که مهمترین دلیلی که مایکروسافت قابلیت اجرای بازیهای Xbox 360 به روی Xbox One را میسر کرد تشویق و ترغیب دارندگان xbox 360 به خرید و مهاجرت به xbox one بود. قابل پیشبینی است که مایکروسافت این قابلیت را به کنسول جدید خود انتقال دهد و علاوه بر آن امکان اجرای بازیهای Xbox one به روی سیستم جدید را میسر سازد. حتی Phil Spencer در رابطه به کنسول هایی با قابلیت Backward و forward compatibility صحبت هایی داشته که این امر به کمک Universal windows platfrom که به اختصار UWP شناخته میشود ممکن است. همچنان اتفاقی نیست که همزمان اخباری مبنی بر اجرای بازیهای PS4 به روی PS4 NEO میشنویم، با این تفاوت که نسخه ی PS4 NEO با بهبود های فنی بخاطر قدرت بیشتر همراه خواهد بود.



2u5vujk.jpg


بجای اینکه هر نسل با تعداد 0 کاربر (install base) شروع شود. کنسول های متحول شده کمک به رشد میزان کاربران فعلی میکنند. بنابراین همیشه تعداد زیادی کاربر برای ناشران موجود است و آنان نگران کم بودن مشتری و صبر چندین ساله برای عرضه ی بازی خود نخواهند داشت. این مدل همچنین برای بازیهایی که به اصطلاح Games as service شناخته میشوند بسیار عالی است (بازیهایی نظیر GTA Online,Overwatch, Destniy و...) چرا که همیشه کاربرانی برای اینگونه بازیها وجود خواهند داشت و دیگر نگران کم شدن و یا از دست رفتن User base نخواهیم بود.

خریداران جدید حق انتخاب بین PS4 استاندارد با قیمتی کمتر را دارند و همچنان با انتخاب خود قادر خواهند بود با هزینه ی بیشتری کنسول PS4 Neo را برای تجربه ی زیباتر بازیها از نظر گرافیکی خریداری کنند. این مدل شبیه به بازار PC و اسمارت فون ها میباشد. برای مثال کاربر میتواند با هزینه ی بیشتری GTX Titan را بجای GTX 960 برای دیدن گرافیک بهتر خریداری کند. همین مدل در بازار موبایل ها هم وجود دارد بدین صورت که بازی ممکن است از گرافیک و قابلیت های بیشتری به روی Iphone 6s نسبت به Iphone 5 برخوردار باشد اما با این حال بازی به روی هر دو دستگاه به خوبی اجرا میشود.

اپل همچنان مدل های قدیمی Iphone را بفروش میرساند همانطور که انویدیا مشغول فروختن کارت های گرافیکی قدیمی تر خود است بنابراین تعبیری که در مورد از بین رفتن و بی محلی سازندگان به دو کنسول Xbox one و PS4 وجود دارد کاملا غلط و واهی است. کنسول های متحول شده اساسا همان بازیهای مشابه را با قابلیت های جدید اجرا خواهند کرد. اساس ایده ی این کنسول ها افرایش میزان کاربران است. مایکروسافت و سونی بجای شروع مجدد نسل، همین کاربران فعلی را افزایش خواهند داد کاربران خود را براساس Install base فعلی بیشتر خواهند کرد و یک جامعه ی بسیار بزرگ برای خود ایجاد خواهند کرد. بنابراین دارندگان PS4 و Xbox one هیچ چیزی را از دست نخواهند داد، آنها به هیچ وجه تجربه ی پایینتری نسبت به چیزی که قبلا شاهد آن بودند دریافت نخواهند کرد. اکثر خریداران حتی به کنسولهای متحول شده، بین نسلی، ارتقا یافته و چنین اصطلاحاتی حتی فکر هم نمیکنند و به سمت کنسول استاندارد با قیمت پایینتر خواهند رفت. عمده خریداران کنسول های متحول شده علاقه مندان شدید و حرفه ای گیم هستند که حاضرند پولی بیشتر برای تجربه ی بهتر مانند گرافیک بپردازند، چیزی که آنان از نوامبر 2013 درخواست میکردند.

در نمودار زیر میتوانید میزان استقبال مشتریان از انواع موبایل های اپل و همچنین چگونگی رشد تدریجی و چشمگیر اکوسیستم اپل را مشاهیده کنید، امری که میتواند برای کنسول های متحول شده هم صدق کند و شاهد رشد چند برابری کاربران کنسول ها باشیم.




بازی های تحت سرویس (Games as service) :

در طول نسل 7 و جهش موبایل های هوشمند و استقبال زیاد از PC gaming شاهد بوجود آمدن مدلی به نام بازی تحت سرویس بودیم. ناشران بزرگ سعی کردند از مدل عرضه ی یک بازی، منتظر ماندند به عملکرد فروش و سپس رها کردن آن به سمت عرضه ی پویای بازی با پشتیبانی متوالی، عرضه ی به روز رسانی های مختلف و تعامل با کاربر بروند که این مدل به عنوان بازی تحت سرویس شناخته میشود.

بازار بازیهای AAA دیگر به مانند گذشته بخاطر رشد بسیار زیاد بودجه بازیها و تغییر نکردن میانگین قیمت یک بازی از 60$ توانایی عرضه عناوین به مانند گذشته را ندارد. به همین خاطر بود که در اواخر نسل 7 ما شاهد بسته شدن استودیو های مختلفی بودیم و این روند هم متاسفانه در این نسل ادامه داشته است. همچنین، ناشر بزرگی مانند Ubisoft شاهد کاهش چشمگیر عرضه بازی در طول یکسال بوده است به طوری که این شرکت که در نسل گذشته رکورد عرضه ی 50 بازی در یک سال را داشت در این نسل و در این سال تنها 12 بازی را منتشر خواهد کرد که بسیار نگران کننده میباشد. بنابراین نه تنها ما شاهد تعداد باریهای فیزکی کمتری خواهیم بود بلکه مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا یک بازی ساخته و منتشر شود. کابران همچنین خواهان گرافیک فنی قابل توجه برای بازی هستند که این امر باعث افزایش بودجه ساخت میشود علاوه بر این زمانی که در بازار کنسولی عمده خریداران، طرفدار ژانر های بخصوصی هستند همه ی اینها باعث کمتر شدن تعداد بازیهای فیزیکی و همچنین کاهش تنوع آنها شود.

بنابراین یکی از راه حل های پیش رو عرضه ی بازیها به صورت تحت سرویس است. کاری که ناشران بزرگی مانند : Activision, Take two, Ubisoft به خوبی انجام داده اند.

به عنوان مثال عنوانی مانند GTA V نه تنها فروش بسیار زیادی در زمان عرضه به بازار را تجربه خواهد کرد بلکه کاربران پس از عرضه بازی اقدام به خرید انواع dlc ها، Microstanctions و انواع Subscription ها خواهند کرد که این خود باعث درآمد زایی مشود. ACTIVISION موفقیت بسیار زیادی را با Overwatch و destiny بدست آورده است، همچنین که The Division موفقیت های زیادی را برای یوبیسافت به ارمفان آورده است.

بازیها به روی کنسول ها بیش از هر زمانی موجب درآمد زایی هستند و کاربران بیشتر از گذشته برای هر بازی هزینه میپردازند. اما همچنین بخاطر کم شدن تعداد بازیهای در حال ساخت این ریسک وجود دارد که هر بازی محکوم به موفقیت است. در گذشته اگر بازی موفق نمیشد آنچنان ضرری را به ناشر وارد نمیکرد چرا که 30 بازی دیگر برای عرضه وجود داشت که بتوانند ضرر یک بازی را بپوشانند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و با عرضه ی کمتر از 10 بازی در یک سال این بدان معناست که اگر 1 و یا دو بازی با شکست مواجه شوند میتواند مشکلات بسیاری را برای ناشر به همراه آورد.


sxhguh.jpg


بیایید فرض کنیم Playstation 5 به جای کنسول های متحول شده طبق سنت نسل های پیشین عرضه شود. طبیعتا کاربران انتظار بهره بری از سخت افزار و عرضه ی بازی با کیفیت گرافیکی قابل ملاحضه را دارند. ناشران مجبور هستند منتظر بمانند تعداد کاربران کافی به نسل بعد مهاجرت کنند، انواع ریسک های ساخت بازی برای نسل بعد را نیز متحمل شوند. بنابراین این بدان معناست که ناشر ناچارا مجبور خواهد شد که تعداد بازیهای در حال ساخت خود را کاهش دهد چرا که آنها نمیتوانند تعداد کارمند کافی برای ساخت چندین بازی بصورت همزمان آن هم با کیفیت بسیار بالا برای نسل بعد استخدام کنند. حال فرض کنید 1 یا 2 عنوان از 5 بازی منتشر شده با شکست مواجه شود. این امر میتواند موجب فروپاشی ناشر و در نتیجه فروپاشی صنعت کنسول ها شود. دیگر ناشران نمیتوانند بصورت جهشی بودجه ی بازیها را افزایش دهدند، بنابراین عرضه ی کنسول متحول شده یکی از راه حل های پیش رو است.

بنابراین Playstation 4 neo بر اساس همین Install base فعلی PS4 کار خود را ادامه خواهد داد، سازندگان با سخت افزار PS4 بخوبی آشنا هستند و میدانند در حال ساخت نسخه ای از بازی که پتانسیل عرضه بر روی 40 میلیون دستگاه PS4 و حتی بیشتر با در نظر گرفتن خریداران PS4 neo هستند. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بیش از 70% بازیهای PS4 همچنان بر روی PC نیز موجود هستند این بدان معناست که سازنده با سیستمی قدرتمند تر در حال کار است و به همین خاطر میتواند بازی را با تنظیمات بالاتر گرافیکی برای PS4 neo پورت کرده و شاهد عملکرد اجرایی مناسب برای نسخه ی PS4 neo هر بازی باشیم. علاوه بر آن این موضوع از خرج سنگینی که عوض شدن هر نسل برای سازندگان بجای میگذارد جلوگیری خواهد کرد. دیگر ناشر لازم نیست منتظر بمانند تا Install base به حد مورد نظرشان برسد. علاوه بر این سرعت ارتقای گرافیکی بازیها سرعت کمتری دارد و زمان بیشتری طول میکشد تا جهش هایی مانند PS2 به PS3 شاهد باشیم.

این روش همچنین برای بازیهای چون Destiny بسیار مناسب و کمک به رشد آن خواهد کرد. Destiny یک IP است که حداقل هر سال یک Expansion به آن اضافه میشود کنسول های متحول شده بسیار مناسب این مدل هستند. برای اولین بار ما قادر خواهیم بود با دیسک PS4 که مدت ها قبل داشته ایم بازی خود را به روی PS4 neo ادامه دهیم. دیگر لازم نیست Activision بار دیگر بازی را از نو بسازد و علاوه بر این بخاطر یکسان بودن سرویس های آنلاین این بدان معناست که تمامی کاربران فارغ از پلتفرمی که از آن استفاده میکنند قادر خواهند بود تمامی DLC ها و افزونه های مختلف را خریداری کنند. همچینین دیگر Activision بدون هیچ ریسکی میتواند نسخه ی جدیدی از بازی را را عرضه کند چرا که بازی بر روی دو کنسول پایه (PS4) و متحول شده (PS4 neo) کار خواهد کرد. این مدل دقیقا مانند این است که Clash of clans بر روی تمامی اسمارت فون ها کار میکند و یا عناوینی مانند Counter strike یا DOTA که قابل اجرا بر روی هر PC است. در حالی که در صنعت کنسولی بازی PS4 بر روی PS3 کار نمیکند.

کنسول های متحول شده همچنان میتوانند نقش کنسول های اسلیم را برای تولید کنندگان کنسول ایفا کنند. کنسولهای اسلیم همیشه تکه ای جدا نشدنی بودند و Sony از زمان اولین Playstation همواره کنسول اسلیم را تولید میکرده و مایکروسافت نیز اینکار را در نسل Xbox 360 انجام داد. این کنسول ها با ویژگیهای مختلفی مانند تنوع میزان حافظه داخلی عرضه میشوند که همیشه حداقل یک نسخه از آن با قیمتی 50 تا 100$ بیشتر بخاطر داشتن حافظه بیشتر بفروش میرسد. اینکار به تولید کنندگان اجازه میدهد همزمان که نسخه ی ارزانتر کنسول را بفروش میرسانند (کنسولی با حافظه داخلی کمتر) برای کسانی که خواهان پرداخت پول بیشتر برای تجربه ی بهتر هستند انتخابی وجود داشته باشد که به نفع تولید کننده است. چنین کاری در نسل پیش برای مایکروسافت بخوبی جواب داد بطوری که میانگین قیمت Xbox 360 slim که در سال 2011 بفروش میرفت بیشتر از سال 2010 بود. اما اکنون این بروز رسانی CPU و GPU کنسول را شامل خواهد شد در حالی که تمامی بازیها و سرویس های آنلاین به مانند گذشته یکسان خواهند ماند.

در نسل های گذشته کنسول ها با ضرر بفرش میرسیدند و این ضعف توسط سود بسیار زیادی که از فروش نرم افزار بدست می آمد پوشانده میشد. برای مثال Playstation 2 که در زمان عرضه با قیمت 299$ بفروش میرسید پس از چندی با کاهش قیمت به 199$ رو به رو شد. اولین XBOX نیز برای رقابت، با ضرر 130 دلاری به روی هر کنسول به فروش میرفت تا بتواند با PS2 رقابت داشته باشد در حالی که امید داشتند این ضرر توسط فروش نرم افزار جبران شود. با این حال در این نسل شرایط کمی متفاوت بود و هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی هر کنسول خود را به همراه سود به فروش میرساندند. به هر حال رقابت با سونی، مایکروسافت را مجبور کرد اخیرا کنسول خود را کمتر از 300$ به فروش برساند و همچنین سونی برای جذب بیشتر مشتری قیمت کنسول خود را با کاهش 50 دلاری رو به رو کرد.

هر دو شرکت به دنبال معرفی کنسول های متحول شده برای جذب مشتریان، تشویق آنها برای پرداخت بیشتر بر روی سخت افزار و در نتیجه سود دهی بیشتر هستند. هر دو کمپانی تلاش میکنند راهی را که اپل در پبش گرفته را در پیش بگیرند کاری که اپل یعنی عرضه ی سالانه Iphone جدید انجام میدهد. سونی و مایکروسافت نیازی ندارند که هر ساله کنسول جدیدی را معرفی کنند اما آنها باید زودتر از گذشته اقدام به این کار کنند تا شاهد جهش در فروش و رشد سود دهی باشند. کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست.




همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.

در آخر تمامی این مسائل بدین معنی است که هر 3 کمپانی دارای پلتفرم سعی در افزایش درآمد از سخت افزار، نگه داشتن کاربران در اکو سیستم نرم افزاری خود و در نتیجه افزایش مجموع Install base خود هستند در حالی که مطمئن شوند ناشران در بازار کنسول ها به موفقیت میرسند.

این موضوع صراحتا برای نگه داشتن کنسول ها در صدر صنعت و موفقیت آنان است. کنسول های متحول شده همان راه موفقیت آمیز موبایل ها را شبیه سازی میکنند در حالی که فاصله ی عرضه ی هر کنسول به مقدار کافی طولانی خواهد بود.

این مسائل تا حدودی یاد آور افزایش فروش DS به واسطه DSi است و یا چگونه کینکت و Xbox 360 slim توانستند جانی دوباره به این کنسول ببخشند و باعث افزایش فوق العاده ی فروش Xbox 360 شوند. اکنون مسئله کمی متفاوت است و بجای اینکه 3 سال دیگر منتظر و شاهد عرضه ی PS5 باشیم ممکن است تنها یک کنسول متحول شده ی دیگر را بجای آن ببینیم. ما در حال فاصله گرفتن از عرضه ی سنتی کنسول ها هستیم و شاید PS4 هرگز توسط Sony متوقف نشود و بجای آن ممکن است سونی تولید PS4 پایه را متوقف کند و کنسول متحول شده ی قویتر بر اساس استفاده از برند PS4 به عمر خود ادامه دهد.

ما به نقطه ای رسیده ایم که سیستم عامل و آرشیو بازیها و نرم افزار تعریف کننده ی یک کنسول باشد و دیگر هرگز خبری از نسلی که با تعداد Install base صفر شروع شود نخواهد بود.

مشتریان از این مدل استقبال خواهند کرد و اگر آن را نخواهند تنها انتخاب آنها PC gaming خواهد بود که اگر بخواهند تمامی بازیها را با کیفیت بالا تجربه کنند نیازمند ارتقای سالانه خواهند بود که بدون شک هزینه ی آن به مراتب بیشتر از هزینه ی کنسول خواهد بود. بنابراین برای عمده افراد ماندن در فضای کنسولی مناسبتر و معنی دار تر است و بنظر من بیشتر افراد بر اساس Platform و اکو سیستم فعلی خود اقدام به آپگرید خواهند کرد. این روش برای سونی بسیار عالی است چرا که میتوانند برتری Install base خود را حفظ کند.

برای جمع بندی، این مدل برای پایان دادن به نسل سنتی کنسول ها و حرکت به سمت تحول است جایی که سیستم جدید همان بازیهای مشابه و همان سیستم عامل را اجرا خواهد کرد و تمامی سرویس های دیجیتالی شما را با خود حمل میکند. کنسول های متحول شده اجازه میدهد میزان کاربران فعلی رشد کنند تا دیگر شاهد شروع دوباره یک نسل با Install base صفر نباشیم، و به جای آن تمامی دارندگان کنسول ها از شرایط مساوی برخوردار خواهند بود، آنها همگی یک بازی را تجربه خواهند کرد. این شرایط بسیار برای ناشری که نمیتواند ببش از این هزینه ی سنگینی را بابت ساخت بازی برای نسل جدید متحمل شود سودمند خواهد بود و به آنها اجازه خواهد داد تا بازیهای بیشتر و متنوع تری را برای کنسول ها عرضه کند. مهمتر از آن این حرکت نشان دهنده ی هدف دارندگان پلتفرم به ماندن در بازار سریع و رو به رشد و توقف مهاجرت بازیکنندگان از کنسول ها به سمت موبایل و PC میباشد. و همچنین این امر موجب درآمد زایی بیشتر از سمت سخت افزار میشود.


wtg02c.jpg


در آخر، نکته ای که بارها به آن اشاره شد این است که این حرکت باعث محو شدن کنسول پایه نخواهد شد و بحای آن باعث افزایش فعلی Install base میشود. PS4 neo و XBOX 1.5 محصولی نخواهند بود که جایگزین چیزی شوند آنها فقط نسخه ی ممتاز یک محصول واحد هستند. دلیلی وجود دارد که تا مدتی پیش تعدادی از بازیها پس از گذشت حدود 10 سال همچنان بر روی PS3 و Xbox 360 عرضه میشدند، ناشران نمیخواستند تعداد کاربرانی که هنوز در نسل قبل بودند را از دست بدهند. حال تفاوت اینجا است که هر دو PS4 و PS4 neo در یک نسل میباشند و در حال حاضر PS4 پایه دارای 40 میلیون کاربر است. سونی دیوانه خواهد بود که عناوین انحصاری را برای PS4 neo در نظر بگیرد همچنین که در اخبار لیک شده مشخص شد سونی شدیدا پیگیر این است که تمامی بازیها بر روی هر دو کنسول اجرا شوند و تجربه ی کنسول پایه خوب و مناسب باشد. این واقعا به مانند همان DSi است. میتوان این را با موبایل ها و یا PC مقایسه کرد. ممکن است Iphone 6s دارای ویژگی های بیشتری نسبت به iPhone 5 باشد اما این بدین معنی نیست که من مجبور به ارتقا از گوشی iPhone 5 خود باشم. یقینا قادر به آپگرید خواهم بود اگر چنین چیزی را انتخاب کنم اما هرگز مجبور به انجام اینکار نیستم و هیچگونه برنامه ای را بخاطر آپگرید نکردن از دست نخواهم داد.

دقیقا به مانند PC gaming یقینا سیستم افرادی دارای Titan است و میتوانند بازیها را بر روی تنظیمات Ultra اجرا کنند. در حالی که PC من آنها را بصورت Medium اجرا خواهد کرد. اما سرانجام من مشغول انجام همان بازی هستم و بازی بر روی هر دو سیستم تجربه ی یکسانی را به مخاطب القا خواهد کرد.

عمده خریداران از این مسائل آگاه و میدانند خواهان پرداخت بیشتر برای نسخه ی ممتاز محصول و یا خرید محصول پایه هستند. افراد بسیاری کماکان کنسول پایه را انتخاب خواهند کرد چون که ارزان تر است و میدانند قادر خواهند بود تمامی بازی ها را انجام دهند. سازندگان بدون شک بازیها را برای هر دو کنسول بهینه خواهند کرد همانطور که برای PC ها و موبایل ها اینکار انجام میشود، هر چه باشد شما برای اجرای یک بازی به Titan نیازی ندارید، بازی فقط روی آن بهتر اجرا خواهد شد. سرانجام راهی که کنسولها در پیش گرفته اند اجاز میدهد Console gaming سریع تر از همیشه با تحولاتی که در دنیای گیم در حال اتفاق است همگام شود.
با تشکر فراوان از ZhugeEX Blog | My thoughts on the video game industry
Newzoo | Games, Esports & Mobile Market Intelligence
DFC Intelligence: Game Industry Research
Market Research, Consumer Trends & Analysis
The Entertainment Software Association
کنسول ها: تحول آغاز میشود :: D:
سهند تاجدینی.
 
آخرین ویرایش:

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,724
نام
Mehrdad
حالم دیگه از هرچی سخت افزار و تایتان و فلان بیساره به هم می خوره. به جای اینکه مثل همیشه راجع به خود گیم ها صحبت کنیم فقط موضوع شده neo گرافیک بیشتر. بتقریبا مظمئنم کسی که از گرافیک کنسول ها ناراضیه 99% کنسول نداره و در واقع الکی حرف می زنه فقط به هزاران دلیل:| همین بحث های این تاپیک را کسی بخونه متوجه این موضوع می شه.
بلیزارد که مولتی شد .جالب اینجاست 1200 تا انحصاری رو می کنند( بماند که اسم 1150 تا را خودشان هم نشنیده اند:D) ولی هیچ جا حرف از داستان/دنیا/گیمپلی/شخصیت پردازی موندگاری و المان های دیگر این 1200 انحصاری حرفی زده نمیشه و همه جا فقط حرف از تایتان قدرت بی نهایت فلان 4k فروش دیجیتالی زیاد شده این حرف ها. استیم و بازار pc بزرگه و ترکونده نیاز نیست بحث کنید که ازش دفاع کنید. . شرمنده نظرم راجع به بحث های اخیره این تاپیک:D
---
روزی که سونی و مایکرو با وجود کنسول هایی مثل xb1 ps4 به جای معرفی و نشر گیم های بیشتر و خفن تر با سخت افزار جدید و عدد ترافلاپ بازاریابی کنند روز مرگ این صنعته. البته سونی به معنای واقعی رو گیم مانور میده بازی هاشم که 99% 1080p با فریم روون و گرافیم خفن. u4 و horizon تازه شروع محسوب میشند. احتیاج به هیچ توضیحی هم نداره که بهترین و خفن ترین ناشر حال حاضر دنیای گیمه.e3 2015 چند روز دیگه e3 16 و بازی هایی که هر سال منتشر می کنه و جوایز و امتیازات را درو گواه این قضیه هستند رسما ترکونده. همچین ناشری باید مغز خر خورده باشه که سیستم تجارتی 20 30 ساله خودش و این صنعت را تو اوج خودش همچین تکانی بده. باید با همین فرمون بره جلو و فقط بازی منتشر کنه. اگر neo حقیقت داشته باشه. برای من سونی هم میره کنار بقیه. بقیه ای که همه چی برای ارائه دارند جز گیم های لول و متفاوت. حداقل از نظر تفکر مثل بقیه میشه. همه جا صحبت از رکورد های فروش این نسله. بعد اینجا می گین فروش ضعیفه. بله مطمئنا یک توجیح برای این داستان دارید ولی اصل قضیه اینه که اکثر دارندگان نسل قبل و کسانی که نسل ها کنسول نداشته اند این نسل کنسول خریده اند. و جفت کنسول ها از مدت مشابه نسل قبل بهتر عمل کرده اند ps4 که از ps2 هم جلو زده ظاهرا. این ها واقعیته. مطالب مقاله تحلیل.
 
آخرین ویرایش:

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
حالم دیگه از هرچی سخت افزار و تایتان و فلان بیساره به هم می خوره. به جای اینکه مثل همیشه راجع به خود گیم ها صحبت کنیم فقط موضوع شده neo گرافیک بیشتر. بتقریبا مظمئنم کسی که از گرافیک کنسول ها ناراضیه 99% کنسول نداره و در واقع الکی حرف می زنه فقط به هزاران دلیل:| همین بحث های این تاپیک را کسی بخونه متوجه این موضوع می شه.
بلیزارد که مولتی شد .جالب اینجاست 1200 تا انحصاری رو می کنند( بماند که اسم 1150 تا را خودشان هم نشنیده اند:D) ولی هیچ جا حرف از داستان/دنیا/گیمپلی/شخصیت پردازی موندگاری و المان های دیگر این 1200 انحصاری حرفی زده نمیشه و همه جا فقط حرف از تایتان قدرت بی نهایت فلان 4k فروش دیجیتالی زیاد شده این حرف ها. استیم و بازار pc بزرگه و ترکونده نیاز نیست بحث کنید که ازش دفاع کنید. . شرمنده نظرم راجع به بحث های اخیره این تاپیک:D
---
روزی که سونی و مایکرو با وجود کنسول هایی مثل xb1 ps4 به جای معرفی و نشر گیم های بیشتر و خفن تر با سخت افزار جدید و عدد ترافلاپ بازاریابی کنند روز مرگ این صنعته. البته سونی به معنای واقعی رو گیم مانور میده بازی هاشم که 99% 1080p با فریم روون و گرافیم خفن. u4 و horizon تازه شروع محسوب میشند. احتیاج به هیچ توضیحی هم نداره که بهترین و خفن ترین ناشر حال حاضر دنیای گیمه.e3 2015 چند روز دیگه e3 16 و بازی هایی که هر سال منتشر می کنه و جوایز و امتیازات را درو گواه این قضیه هستند رسما ترکونده. همچین ناشری باید مغز خر خورده باشه که سیستم تجارتی 20 30 ساله خودش و این صنعت را تو اوج خودش همچین تکانی بده. باید با همین فرمون بره جلو و فقط بازی منتشر کنه. اگر neo حقیقت داشته باشه. برای من سونی هم میره کنار بقیه. بقیه ای که همه چی برای ارائه دارند جز گیم های لول و متفاوت. حداقل از نظر تفکر مثل بقیه میشه. همه جا صحبت از رکورد های فروش این نسله. بعد اینجا می گین فروش ضعیفه. بله مطمئنا یک توجیح برای این داستان دارید ولی اصل قضیه اینه که اکثر دارندگان نسل قبل و کسانی که نسل ها کنسول نداشته اند این نسل کنسول خریده اند. و جفت کنسول ها از مدت مشابه نسل قبل بهتر عمل کرده اند ps4 که از ps2 هم جلو زده ظاهرا. این ها واقعیته. مطالب مقاله تحلیل.


چه اصل قضیه ای چه فرعی؟:D اینکه کنسولهای خانگی نسل هشتم کمتر از مجموع فروش کنسولهای خانگی نسل هفتم و نسل ششم هست! چیزی هست که اینجا گفته نمیشه!! همه جا گفته میشه و فکت هست! اینکه تعداد بازیهای فیزیکی کاهش چشمگیری داشته فکت هست! اینکه هزینه ی ساخت بازی نسل به نسل چندبرابر میشه ولی میزان فروشش ضرورا چندبرابر نمیشه به نسبت، فکت هست! اینکه ناشرهای غول بیش از هر زمان دیگری در بخش موبایل و PC سرمایه گذاری کردند بخاطر تعداد Install base بسیار ریاد و درحال رشد فکت هست! و کنسول ها هم نیاز به افزایش فعلی Install base خود دارند. Sony نیاز به افزایش رقم تعداد کاربران خود داره ونه صبر کردن و شروع یک نسل دیگر و آغاز از نقطه ی 0! اونا نمیتونند ریسک شروع مجدد یک نسل رو دیگه بپزیرند. ریسک از دست رفتن کاربران، تغییر پلتفرمی که استفاده میکردن و رفتن به سمت پلتفرمی دیگه، برای همین نیازمند عرضه ی زودتر از گذشته ی سحت افزار برای نگه داشتن موفقیت فعلی خود (Momentum) و افزایش اون دارند که یکی از بهترین راه های چنین کاری، عرضه ی کنسولها بدین شکل هست و اینکار یعنی ناشر همیشه تعداد بالای 40میلیون مشتری برای بازیش داره و نگران کم بودن کاربر نیست، یعنی دیگه لازم نیست چندسال صبر کنه برای انتشار بازی خودش و..... در کل من مطمئن هستم شما یکبار هم مقاله رو با دقت نخوندید :D حتی یکبار هم کسی نگفته کنسولها در حال از بین رفتن هستند، کنسولها بد هستند، کنسولهاتون رو جمع کنید و برید با موبایل و PC بازی کنید!! صحبت از چگونگی رشد و افزایش کاربران فعلی هست. صحبت از اینکه چرا عرضه ی کنسولهای متحول شده میتونه برای همین سونی که دوستش دارید ضروری هست و میتونه مفید و ارزشمند باشه. من دیگه حرف هایی که 400بار تو مقاله ویا اینجا برای دوستان تکرار کردم رو دوباره تکرار نمیکنم:D ولی مطمئن باشید کسی نگفته PS4 و در کل کنسولها در حال از بین رفتن هستند که این چنین با عجله چیزهایی رو نوشتید که اصلا موضوع ما نبوده! موضوع نگه داشتن کاربران و به موفقیت رساندن بیشتر و رشد صنعت فعلی کسنول ها است، همچنان که برای ناشران حاشیه امنیت بیشتری برای عرضه ی بیشتر بازیها ایجاد شود! که چگونگی اینکار هم گفته شده!
 

SepehrR

کاربر سایت
May 23, 2006
1,686
نام
Sepehr
جناب نویسنده، یه سری مثل من صرفاً کنسول باز هستن و کنسولی که میخرن برای چند سال آینده میخوان که جوابگو نیازشون باشه. کنسول گوشی موبایل نیست که هر سال نسخه جدیدی ازش بیاد. دلیل اینکه شاید PS4.5 بیاد، این هست که احساس نیاز کردن که کنسولهای این نسل به قدر کافی برای ادامه نسل قوی نیستن و الا بعیده که این تبدیل به یک رویه شه.
کنسول های این نسل هم سهم خوب خودشون رو دارن. چرا میگین که فروششون پایینه؟ حالا با اومدن کنسول بین نسلی فکر می کنین سبب میشه که فروش اوج بگیره؟ مثلاً گیمر کژوال و موبایلی ییهو ترغیب شه بیاد سمت کنسول؟
 
  • Like
Reactions: pizza

SepehrR

کاربر سایت
May 23, 2006
1,686
نام
Sepehr
سونی هم سیستم عاملشو بزودی برای PC عرضه خواهد کرد و اینجوری هرکسی میکنه فارق از محدودیت کنسولها میتونه PC خودشو یه یک پلی استیشن قدرتمند تبدیل کنه و در اکوسیستم خود سونی و با استفاده از شبکه PSN از انحصاریهای سونی لذت ببره
نه عزیز، این اتفاق نمیفته و تحلیل شما کاملاً اشتباست. سونی بیاد سیستم عامل بده که چی بشه؟
سود(اصلی) سونی هم نه توی فروش بازی های انحصاریش هست و نه توی سود حاصل از سخت افزار. سودش روی درصدی هست که از هر ناشر بابت فروش هر بازی روی پلتفرمش به سونی میرسه. وقتی هم این اتفاق میفته که سونی سخت افزار خودشو داشته باشه و نه یه سیستم عامل! اصلاً سونی دوست نداره که هر کسی PCش رو بکنه پلی استیشن! اون موقع از فروش CoD و GTA چیزی تو جیب سونی نمیره!
 

pizza

کاربر سایت
Jun 6, 2016
267
برخلاف حرف من؟؟؟ احتمالا واقفید که نسل 8 PS4 نیست و مجموع فروش 3 کنسول خانگی حساب میشه مثل هر نسل دیگه! و فروش ضعیف Wii U مجموع فروش کنسول های این نسل رو پایین اورده! نظر من نیست فکت هست!
قسمت دوم حرفتون! چرا حرف منو تحریف میکنید :D کجا گفتم بدون زحمت؟! :/ گفته شده اونجور که خیلیها فکر میکنن عرضه کنسول نسل بعدی یعنی ساخت دو نسخه از بازی و در نتیجه وقت نذاشتن رو کنسول اولیه اشتباه محض هست. این چیزی که الان نگرانی شما هست 10ها سال برای PC انجام میشه و بقولی خاطرست :D و اصلا چیز شگفت انگیزی نیست! ضمنا مثالی که زدم در رابطه با ساخت بازی بر اساس PS4 و بهبود بازی به وسیله ی سیستم عامل برای PS4 neo صرفا برای ساده سازی حرف بود، وگرنه شما PS4 رو Minimum Setting در نظر بگیرید و PS4 neo رو چیزی مثل Recommended settings. در عمل اینگونست. ضمن اینکه همین الان سازنده ها بازیهاشون رو برای سخت افزارهای چند برابر قوی تر PS4 و PS4 neo (فارغ از مشخصاتش) پورت میکنن، پس استفاده مناسب از سخت افزار Neo کار نشدنی نیست و همین الان بازیها در حال اجرا رو Titan و سایر کارت های غول هستند و به خوبی برای اونا بهینه شدن یعنی چی ممکنه در حق PS4 neo ظلم بشه!!! ضمنا توقع نداشته باشید بازی PS4 نسبت به PS4 neo هیچ تفاوتی نداشته باشه و توهم توطئه ای که استفاده از PS4 NEO یعنی فراموش کردن PS4! انواع دلایل اورده شده که چرا PS4 فراموش نمیشه بلکه اتفاقا نقش خیلی مهمی ایفا میکنه... The Division همونطوری که الان روی PS4 اجرا میشه چه با وجود Neo و چه عدم وجودش اجرا میشده! فلان بازی که فلان مشخصات فنی روی PS4 داره چه با وجود NEO و چه وجود نداشتنش همونطوری که الان هست قرار بوده اجرا بشه! و این توهمی که وجود داره اگر فلان بازی برای Neo بهتر اجرا بشه یعنی به روی نسخه ی PS4 به خوبی کار نشده از اساس غلطه! انتظار میره مثل همین چیزی که الان شاهدش هستیم، همینطور باشن کیفیت بازیهای PS4 که بسیار خوب مناسب هستند. اینجا فقط یه نکته حائز اهمیته اونم این هست که بازیساز (3rd party) میاد بازیش رو برای انواع سخت افزارهای مختلف بهینه میکنه نمیاد بازیش رو صرفا برای Titan بهینه کنه چون همه کارت گرافیک به اون اندازه گرون قیمت ندارن! همینطور هم بازی رو برای PS4 بهینه میکنن چون همه Neo ندارند و تا جایی که احساس کنند قدرت اجرای خواسته هاشون رو داره، مشتری کافی داره، مشتری ها خرج میکنند به بازی ساختن واسش ادامه میدن. یعنی تمامی این صحبت هایی که میکنید یه عمره داره در PC gaminng انجام میشه و با روی آوردن سازنده های کنسول به معماری x86 همین اتفاقات برای کنسولها خواهد افتاد، البته خب مشخصه استودیو های 1st party طبق سنت گذشته و بخاطر داشتن منابع بیشتر و تمرکز رو سخت افزار خاص انتظار میره خلاقیت های بیشتری برای استفاده از سخت افزار بکار ببرن. این هم اضافه کنم که سرعت رشد گرافیک آهسته تر شده و مدت بیشتری طول میکشه تا شاهد جهش هایی مثل PS2 به PS3 باشیم.

این صحبتتون در رابطه با خواست و عدم خواستن کنسول بین نسلی توسط گیمر...! نمیان تک تک زنگ بزنن به گیمرها نظرشون رو مطلع بشن! :D برا اساس آمار و گزارش هایی که از بازار و صنعت بدست آورده میشه (که اکثرا بیخبریم ازش!) و انواعش در مقاله موجوده! یک تصمیم گرفته میشه و پیشبینیشون اینه که لازمه اینکار و کنسول گیمرهایی که بیشتر از بقیه گیمرها پول خرج میکنند از این کنسولها هم استقبال خواهند کرد! اگر بنابه "خواستنی" که شما میگید باشه مثالهای زیادی موجوده که گیمر و عموم اصلا ذهنشون هم به اتفاق یا خلاقیت خاصی نمیرسیده اما یک محصول ساخت و عرضه شده و بسیار موفق بوده! ولی خب به هر حال استقبال گیمرها از این حرکت رو میسپاریم به زمان!
دوست گرامی اولاً من با کنسول نینتندو کاری ندارم، چون اصولاً فلسفش با اون دوتای دیگه متفاوته. درسته کنسوله ولی سبک و سیاق و مشتریای خاص خودشو داره. اگه نینتندو تو نسل هشتم گند زده چه ربطی به کنسول سونی داره؟ من صحبتم در رابطه با ps و xbox هست و کنسول نینتندو رو قاطی ماجرا نمیکنم چون اون فلسفش جداست.
و در مورد اینکه گفتم با اومدن کنسول جدیتر، اون قدیمی تره دیگه ساپورتش ضعیف میشه، کاملاً سر حرفم هستم و حتی حاظرم سر این قضیه شرط بندی کنم چون خودم ps2 داشتم و با چشم خودم دیدم از سال 2008 که دوره ی ps2 به سر آمده بود هرچی بازی براش میومد دیگه کیفیت بازی های دو سال قبل رو نداشت و پر از افت فریم و glitch بود. (glitch که میدونید چیه، همون باگه بازیه).
 

SepehrR

کاربر سایت
May 23, 2006
1,686
نام
Sepehr
نه عزیز اشتباه میکنی
سود اصلی سونی توی اشتراک ماهانه psn و بازیهایی که تو این شبکه ارائه میشن خواهد بود . از فروش سخت افزار کنسول انچنان سودی نمیکنه
بعد چه فرقی برای توسعه دهنده داره ؟ همین الانم توسعه دهنده ها بابت انتشار بازیشون روی سیستم عامل ps4 به سونی پول میدن
اون موقع هم فرقی برای سونی نداره هر ناشری که روی os پلی سونی بازی عرضه کنه باید بازم همون میزان پولو بده سونی بده

اساسا ماهیت اصلی کنسولهای ابری در اینده همینه یعنی شما فلان تلویزیون مجهز به سیستم عامل پلی استیشن میخری ( بدون وجود فیزیکی کنسول ) بعد از طریق اینترنت بازی میکنی
اینا قصدشون اینه کلا از شر سخت افزار ثابت محدود کنسولی راحت بشن برن به سمت اکوسیستم نرم افزاری خودشون ارتقا مداوم کنسول

وقتی بازیهای ps4 قراره روی ps4.5 هم اجرا بشه خودش اولین قدم بسوی اکوسیستمه
خودم بالاتر گفتم که سودی از سخت افزار نمی بره ولی سخت افزار براش مهمه که بتونه هویت پلتفرمی داشته باشه.
چه OSی آخه؟کامپیوتر طرف روش ویندوز میاد بالا، خب میره CoD رو از استیم برای ویندوز میگیره. دیوونه اس بیاد os زاغارت سونی رو بریزه و بعد بره از طریق سونی بازی رو بخره و اجرا کنه؟ (زاغارت چون مسلماً سونی نمیتونه سیستم عاملی در حد مک و ویندوز بده و نیازهای دیگر کاربرها رو جواب بده؛ شاهکار کنه یه توسعه از لینوکس رو بخواد ویرایش کنه و به اسم خودش بده که بازم سهمی در بازار سیستم عامل ها نصیبش نمیشه.)
سود سونی این هست که روی GTA و CoDی که روی PS4 فروش میره درصد میگیره. اون 60 دلاری که بابت بازی پرداخت میشه، یه درصدیش مستقیم میره توی جیب سونی. با این طرح شما این درآمد رو سونی علناً ریخته تو جوب آب! خب دیگه اصلاً چه کاریه که سیستم عامل بده؟ خودشم بشه صرفاً یه شرکت بازیسازی و روی استیم بازی هاشو بفروشه دیگه. نه؟
 

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
دوست گرامی اولاً من با کنسول نینتندو کاری ندارم، چون اصولاً فلسفش با اون دوتای دیگه متفاوته. درسته کنسوله ولی سبک و سیاق و مشتریای خاص خودشو داره. اگه نینتندو تو نسل هشتم گند زده چه ربطی به کنسول سونی داره؟ من صحبتم در رابطه با ps و xbox هست و کنسول نینتندو رو قاطی ماجرا نمیکنم چون اون فلسفش جداست.
و در مورد اینکه گفتم با اومدن کنسول جدیتر، اون قدیمی تره دیگه ساپورتش ضعیف میشه، کاملاً سر حرفم هستم و حتی حاظرم سر این قضیه شرط بندی کنم چون خودم ps2 داشتم و با چشم خودم دیدم از سال 2008 که دوره ی ps2 به سر آمده بود هرچی بازی براش میومد دیگه کیفیت بازی های دو سال قبل رو نداشت و پر از افت فریم و glitch بود. (glitch که میدونید چیه، همون باگه بازیه).

مگه وقتی قرار باشه فروش نسل رو حساب کنند فقط به آمار Sony نگاه میشه؟! :D انتظاراتی داریدا.....!! صحبتتون درابطه با PS و XB هم باشه موردی نداره، چون 1- یک خط هم اورده نشده که فروش کنسول سونی بد بوده! 2- بلکه داره به مهم بودن و مفید بودن عرضه ی کنسول بین نسلی اشاره میکنه و میگوید انجام چنین کاری میتواند ادامه دهنده ی موفقیت حال حاضر سونی باشد و کاربران خودش رو بر اساس Install base فعلی افزایش بده و نه شروع مجدد یک نسل از 0! (بخدا عمرا مقاله رو با دقت خونده باشید!:D)

والا منم با چشم خودم دیدم 2008 کیفیت بازیها PS2 آنچنان نبود! آخه مومن بعد از 8سال چه توقعی داری :D اونم جهش گرافیکی که در نسل 7 نسبت به 6 شاهد بودیم! علاوه بر اینکه 2008 سالی بوده که 3سال از عمر XB 360 و دو سال از عمره PS3 میگذشته و بقولی اکثرا به سمت نسل 7 دیگه کوچ کرده بودند، اون نسل هم جز نسلهای سنتی محسوب میشه و سازنده و ابزارات و ... همگی به سمت نسل 7 مهاجرت کرده بودند و تقریبا هیچ ابزاری و تکنولوژی به روی PS2 کار نمیکرد!
 

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
جناب نویسنده، یه سری مثل من صرفاً کنسول باز هستن و کنسولی که میخرن برای چند سال آینده میخوان که جوابگو نیازشون باشه. کنسول گوشی موبایل نیست که هر سال نسخه جدیدی ازش بیاد. دلیل اینکه شاید PS4.5 بیاد، این هست که احساس نیاز کردن که کنسولهای این نسل به قدر کافی برای ادامه نسل قوی نیستن و الا بعیده که این تبدیل به یک رویه شه.
کنسول های این نسل هم سهم خوب خودشون رو دارن. چرا میگین که فروششون پایینه؟ حالا با اومدن کنسول بین نسلی فکر می کنین سبب میشه که فروش اوج بگیره؟ مثلاً گیمر کژوال و موبایلی ییهو ترغیب شه بیاد سمت کنسول؟

فقط میتونم بگم یکبار دیگه مقاله رو بخونید.... البته 400بار هم تو همین پست در بحث ها نکته های مقاله و دلایل اینکار تکرار شده و واقعا نمیشه دوباره همون ها رو تایپ کرد!:D
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,038
نام
مازیار
من اینده سونی اینتراکتیو کامپیوتر رو یه کم مبهم میبینم ... چون دست و بالش باز نیست ... و مثل مایکرو هم یه سیستم عامل نداره که به راحتی بازی هاش رو روی پلتفرم دیگه ای منتشر کنه ...
به نظر من هیچوقت اون زمان نمیرسه که پلی استیشن تبدیل به یه ایکون روی دیوایس های مختلف بشه ... چون سونی یه شرکت بازی سازی یا حتی نرم افزاری مثل مایکرو نیست ... بازی های سونی به هر شکلی که منتشر بشن ..روی دیوایس های خود سونی خواهد بود ...
 

kurosh8030

کاربر سایت
Jan 18, 2016
94
مطمئن باشید به فرض اگر قرار بود روزی انچارتد4 روی pc اجرا بشه از لحاظ سخت افزاری و پرفورمنس بازی خیلیها به مشکل بر میخوردن کما اینکه اکثر بازیهای مولتی پلتفرم با اینکه کنسولها هم معماری x86-64 هستن روی pc واقعا دارن بد پرفورمنس میدن .مثال اخرش هم همین هیتمن هست که گرافیکش چیز خاصی نداره ولی تا دلتون بخواد افت فریم داره رو کارتهای نیرومند.

کلا یکی cpuش مال 3 سال پیشه وشاید مثلا از دستور العمل AVX پشتیبانی نکنه.یکی cpu ش دو هسته ایی اون یکی 4 هسته ایی یکی جدیده و از دستورالعملهای جدید پشتیبانی میکنه یکی دیگه نه.

یکی intel داره و یکی دیگه amd

یکی رمش 8 گیگه یکی رمش 6 اون یکی 16 گیگه

یکی 980gtx داره یکی 7970 داره یکی کارت گرافیک جدید داره یکی قدیمی.

تا زمانی که شما چه کنسول و چه pc یا هر سیستم دیگه ایی سخت افزار ثابتی نداشته باشه بازیساز نمیتونه از تمام قدرت اون سخت افزار استفاده کنه و بهینه سازی خوبی کنه.

اینکه شما گرافیک انچارتد4 رو داری اینطوری میبینی بخاطر اینه که سازنده بازی نزدیک 2 سال و نیم داشته با همین سخت افزار ور میرفته و جیگ و پوکش رو در اورده و مثلا اومده از Heterogeneous System Architecture مال خود amd روی ps4 استفاده کرده{چون پردازندها مال amd هست} و این مثلا رو سیستمی که cpu intel و گرافیک nvidia داره این سیستم با کدهای amd قابل پیاده سازی نیست.

خلاصه برای ارتقا گرافیک بازیها لازمه تنها قدرت سخت افزاری نیست و استفاده کامل از قدرت سخت افزار بعلاوه سر در گم نشدن سازنده بازی داخل انواع مدل پردازنده و اشنا بودن کامل سازنده بازی با سخت افزار بسیار مهمه و باید یک برنامه نویس اگر قراره از تمام قدرت یه سیستم استفاده کنه باید تمام ویژگیهای اون سیستم رو بشناسه و بتونه باهاش کار کنه.
 
آخرین ویرایش:

wii baz

کاربر سایت
Dec 20, 2015
732
مطمئن باشید به فرض اگر قرار بود روزی انچارتد4 روی pc اجرا بشه از لحاظ سخت افزاری و پرفورمنس بازی خیلیها به مشکل بر میخوردن کما اینکه اکثر بازیهای مولتی پلتفرم با اینکه کنسولها هم معماری x86-64 هستن روی pc واقعا دارن بد پرفورمنس میدن .مثال اخرش هم همین هیتمن هست که گرافیکش چیز خاصی نداره ولی تا دلتون بخواد افت فریم داره رو کارتهای نیرومند.

کلا یکی cpuش مال 3 سال پیشه وشاید مثلا از دستور العمل AVX پشتیبانی نکنه.یکی cpu ش دو هسته ایی اون یکی 4 هسته ایی یکی جدیده و از دستورالعملهای جدید پشتیبانی میکنه یکی دیگه نه.

یکی intel داره و یکی دیگه amd

یکی رمش 8 گیگه یکی رمش 6 اون یکی 16 گیگه

یکی 980gtx داره یکی 7970 داره یکی کارت گرافیک جدید داره یکی قدیمی.

تا زمانی که شما چه کنسول و چه pc یا هر سیستم دیگه ایی سخت افزار ثابتی نداشته باشه بازیساز نمیتونه از تمام قدرت اون سخت افزار استفاده کنه و بهینه سازی خوبی کنه.

اینکه شما گرافیک انچارتد4 رو داری اینطوری میبینی بخاطر اینه که سازنده بازی نزدیک 2 سال و نیم داشته با همین سخت افزار ور میرفته و جیگ و پوکش رو در اورده و مثلا اومده از Heterogeneous System Architecture مال خود amd روی ps4 استفاده کرده{چون پردازندها مال amd هست} و این مثلا رو سیستمی که cpu intel و گرافیک nvidia داره این سیستم با کدهای amd قابل پیاده سازی نیست.

خلاصه برای ارتقا گرافیک بازیها لازمه تنها قدرت سخت افزاری نیست و استفاده کامل از قدرت سخت افزار بعلاوه سر در گم نشدن سازنده بازی داخل انواع مدل پردازنده و اشنا بودن کامل سازنده بازی با سخت افزار بسیار مهمه و باید یک برنامه نویس اگر قراره از تمام قدرت یه سیستم استفاده کنه باید تمام ویژگیهای اون سیستم رو بشناسه و بتونه باهاش کار کنه.


خب اول از همه بگم که واقعیت با نظر شما کاملا فرق داره!
بهینه نبودن بازی روی PC که بیشتر هم از تیم های ضعیف بازی سازی اتفاق میفته به خاطر تنوع سخت افزار روی PC نیست و دلیلش عدم توانایی بهینه سازی بازی هست!
تا دلت هم بخواد بازی بهینه وجود داره و نمونش همین DOOM
پس در نتیجه این فرضیه که چون توی PC تنوع سخت افزار وجود داره و نمیشه بازی بهینه داشت کاملا رد شدست!

میرسیم به تکنیک های انحصاری که AMD و Nvidia دارن و این مورد هم چیزی نیست که خیلی توی بازی ها به چشم بیاد و در نهایت اون قابلت برای فردی که داره مثلا از کارت های Nvidia استفاده میکنه و این تکنیک هم فقط قابل استفاده برای کارت های AMD هست غیر فعاله که فکر نمیکنم چیز خیلی مهمی باشه!
همون طوری که بعضی از قابلیت ها توی PS4 وجود داره و توی Xbox One وجود نداره به خاطر تفاوت قدرت

در آخر هم بگم که با وجود API های جدید مثل والکان و DX12 میزان استفاده از نهایت قدرت سخت افزار محیا شده!

حالا اینارو نگفتم که برسم به اینکه PC خوبه یا کنسول بده و فقط دلایلی که آوردی اشتباهه و من خودم حتی اگه چرخه کنسولی 4 ساله بشه هم بازم کنسول رو ترجیح میدم و البته از کنسول های نیمه نسلی قدرتمند تر هم استقبال میکنم!
 
  • Like
Reactions: MaTrix PouYa

esm nadaram

کاربر سایت
Jan 24, 2010
2,676
نام
حسین
@pop_t2t
اقا شما برو يه كنسول بخر انحصارياشو بازي كن از گرافيكش لذت ببر چون ١٠٠ ساله ديگه هم بشيني همچين اتفاقي كه شما تحليل ميكني نمي افته، ديگه اينهمه خيال پردازي نكن عزيزم
ps: اگه خونت اصفهانه بيا ps4 خودمو بگير يكم از عطشت كم شه :D
 

pizza

کاربر سایت
Jun 6, 2016
267
مگه وقتی قرار باشه فروش نسل رو حساب کنند فقط به آمار Sony نگاه میشه؟! :D انتظاراتی داریدا.....!! صحبتتون درابطه با PS و XB هم باشه موردی نداره، چون 1- یک خط هم اورده نشده که فروش کنسول سونی بد بوده! 2- بلکه داره به مهم بودن و مفید بودن عرضه ی کنسول بین نسلی اشاره میکنه و میگوید انجام چنین کاری میتواند ادامه دهنده ی موفقیت حال حاضر سونی باشد و کاربران خودش رو بر اساس Install base فعلی افزایش بده و نه شروع مجدد یک نسل از 0! (بخدا عمرا مقاله رو با دقت خونده باشید!:D)

والا منم با چشم خودم دیدم 2008 کیفیت بازیها PS2 آنچنان نبود! آخه مومن بعد از 8سال چه توقعی داری :D اونم جهش گرافیکی که در نسل 7 نسبت به 6 شاهد بودیم! علاوه بر اینکه 2008 سالی بوده که 3سال از عمر XB 360 و دو سال از عمره PS3 میگذشته و بقولی اکثرا به سمت نسل 7 دیگه کوچ کرده بودند، اون نسل هم جز نسلهای سنتی محسوب میشه و سازنده و ابزارات و ... همگی به سمت نسل 7 مهاجرت کرده بودند و تقریبا هیچ ابزاری و تکنولوژی به روی PS2 کار نمیکرد!
خب به نظر میرسه که این گفتگو قرار نیست به نتیجه برسه چون ما هرچی میگم شما برمیگردی یه جوری توجیح میکنی. پست اول رو هم همون اول خونده بودم، نخونده نمیام نظر بزارم، اتفاقا با 90 درصد حرفاتون تو پست اول هم موافقم ، مطلب خوبی گزاشتید و واقعاً زحمت کشیدید ولی معتقدم به این سادگیام نیست که با چهارتا استدلال بیاییم آینده رو پیش بینی کنیم.
فقط در مورد این عرضه کنسول بین نسلی اینو بگم بنده آدمی هستم که از اقدام درست دفاع میکنم و اقدام نادرست رو محکوم میکنم، و آدمی نیستم که خودمو با اتفاقات وفق بدم و بگم حالا که این اتفاق بد افتاده پس حداقل بزار خودمو یه جوری گول بزنم تا احساس رضایت داشته باشم.
این طور که من حس کردم شما همش دنبال این هستین که این اتفاق رو توجیح کنین و حتی یک درصد حاظر نیستین احتمال بدین که این کار ممکنه اشتباه باشه. نمیدونم چند سال یا چند نسل گیمر کنسول بودین، فقط اینو میدونم که هرکی 2 نسل گیمر کنسول بوده خیلی راحت میتونه به اشتباه بودن این حرکت سونی پی ببره.
 

SepehrR

کاربر سایت
May 23, 2006
1,686
نام
Sepehr
فقط میتونم بگم یکبار دیگه مقاله رو بخونید.... البته 400بار هم تو همین پست در بحث ها نکته های مقاله و دلایل اینکار تکرار شده و واقعا نمیشه دوباره همون ها رو تایپ کرد!:D
مسلما تکرار مکررات فایده‌ای نداره. دلایل شما وحی منزل و الزاما درست نبودن که به همونا استناد می‌کنید! شما فقط جنبه‌های مثبت موضوع رو بررسی کردید در هر حالی که هر تصمیم هم جنبه مثبت داره و هم منفی.
 
  • Like
Reactions: pizza

kurosh8030

کاربر سایت
Jan 18, 2016
94
خب اول از همه بگم که واقعیت با نظر شما کاملا فرق داره!
بهینه نبودن بازی روی PC که بیشتر هم از تیم های ضعیف بازی سازی اتفاق میفته به خاطر تنوع سخت افزار روی PC نیست و دلیلش عدم توانایی بهینه سازی بازی هست!
تا دلت هم بخواد بازی بهینه وجود داره و نمونش همین DOOM
پس در نتیجه این فرضیه که چون توی PC تنوع سخت افزار وجود داره و نمیشه بازی بهینه داشت کاملا رد شدست!

میرسیم به تکنیک های انحصاری که AMD و Nvidia دارن و این مورد هم چیزی نیست که خیلی توی بازی ها به چشم بیاد و در نهایت اون قابلت برای فردی که داره مثلا از کارت های Nvidia استفاده میکنه و این تکنیک هم فقط قابل استفاده برای کارت های AMD هست غیر فعاله که فکر نمیکنم چیز خیلی مهمی باشه!
همون طوری که بعضی از قابلیت ها توی PS4 وجود داره و توی Xbox One وجود نداره به خاطر تفاوت قدرت

در آخر هم بگم که با وجود API های جدید مثل والکان و DX12 میزان استفاده از نهایت قدرت سخت افزار محیا شده!

حالا اینارو نگفتم که برسم به اینکه PC خوبه یا کنسول بده و فقط دلایلی که آوردی اشتباهه و من خودم حتی اگه چرخه کنسولی 4 ساله بشه هم بازم کنسول رو ترجیح میدم و البته از کنسول های نیمه نسلی قدرتمند تر هم استقبال میکنم!

اول این قسمت:
بهینه نبودن بازی روی PC که بیشتر هم از تیم های ضعیف بازی سازی اتفاق میفته به خاطر تنوع سخت افزار روی PC نیست و دلیلش عدم توانایی بهینه سازی بازی هست!
یعنی شما میگی ایراد کار اینه که بازیساز بلد نیست چطوری بازی رو برای pc بهینه کنه؟
نه عزیز من این حرفت رو قبول ندارم.تا حالا چند تا شرکت بزرگ بازیسازی همین مشکل رو روی pc داشتن.
اینکه میبینی doom فریم خوب میده بخاطر اینه که نسبتا گرافیک انچنانی نداره و زیاد از لحاظ پردازش سخت افزاری بازی سنگینی نیست برای سخت افزارهای جدید بعلاوه شما داری روی یه سخت افزار نیرومندتر از ps4 بازی رو اجرا میکنی و فکر میکنی چقدر خوب فریم میده.شما زمان رلیز کرایسیز1 و 3 رو ببین چه فاجعه ایی بود روی pc.کرایسیز1 که دیگه انحصاری خود pc بود زمان رلیزش.

اتفاقا تیمهای برنامه نویسی بازیسازان بزرگ خوب بلدن بهینه سازی کنن منتها ایراد کار فرق یکپارچگی سخت افزار کنسول و pc هست بعلاوه اون مواردی که گفتم منتها اینکه رو pc یکی بیاد رو CUDA انویدیا بازی رو بهینه کنه برای انویدیا باید برای AMD هم بره بهینه کنه و مسئله اینه که کارتهای AMD از CUDA پشتیبانی نمیکنن و سازنده باید وقت زیادی تلف کنه تا کار بهینه سازی رو انجام بده.

مشکل بعدی درایور خود کارت گرافیک PC هست که شرکت سازنده سخت افزار خراب کاری نکنه و درایور با باگ رلیز نکنه که مشکلی برای برنامه نویس پیش نیاد.

درباره یکپارچگی سخت افزار داخل کنسول های جدید و فرقشون با PC چند تا شکل میزارم تا متوجه بشین:

نوع چیدمان سخت افزار داخل PC به اینصورتها میشه:
720px-Desktop_computer_bus_bandwidths.svg.png


داخل این نمونه هم CPU و هم کارت گرافیک به حافظه هم دیگه دسترسی دارن منتها ایراد کار پهنای باند کم برای این کار هست که باس PCI EXPRESS و پهنای باند رم سیستم محدودیت ایجاد میکنه.
حالا یه نمونه دیگه هم داریم که میشه استفاده کرد:
720px-HSA-enabled_virtual_memory_with_distinct_graphics_card.svg.png



تو این نمونه شما قادرید از طریق PCIEXPRESS به رم سیستم برای کارت گرافیک دسترسی داشته باشید و اطلاعات مثلا مربوط به تکسچرها رو داخل رم سیستم هم کپی کنید.مشکل باز همون مسئله پهنای باند تو قسمتهای اشاره شده هست.


یه نمونه دیگه باز رو PC داریم که ایندفعه داخل APU های AMD استفاده میشه و CPU های اینتل{CPU هایی که داخل خودشون GPU هم دارن}:

720px-Integrated_graphics_with_distinct_memory_allocation.svg.png


مشکلی اصلی رو این نوع سیستم اینه که اولا GPU ضعیف هست ثانیا خیلی ها رو PC ترجیح میدن کارت گرافیک جدا بخرن و بازیها رو با حداکثر تنظیمات انجام بدن ثالثا خود پهنای باند رم سیستم دچار محدودیت هست رابعا میزان رم سیستم هم شرطه که باید اختصاص پیدا کنه برای GPU و امکان داره طرف با نصب WIN10 و اجرای یه نرم افزار دچار مشکل کمبود رم بشه.

حالا شما به عنوان بازیساز میخوای بازی رو روی این نوع معماریها که به PC تعلق داره میخوای پیاده کنی .در هر صورتی باید بازی قابل اجرا باشه برای هر سه نوع معماری.

در مورد کنسولهای PS4 و ایکس باکس وان هم این نمونه هست:
720px-HSA-enabled_integrated_graphics.svg.png


دو کنسول این نسل دارن از این نوع معماری استفاده میکنن پس بازیساز فقط با همین سرو کار داره نه با سه نوع و تمام تمرکزش رو میزاره رو همین معماری.این نوع معماری براحتی اجازه دسترسی CPU و GPU رو به تمام رم میده بعلاوه در کارهای GPGPU عالی عمل میکنه.سونی برای جبران کمبود پهنای باند رم هم اومد از یه رم پرسرعت استفاده کرد تا پهنای باند گلوگاه ایجاد نکنه.


این مواردی که گفتم فقط نوع معماری و چیدمان سخت افزارها و تفاوت این موضوع با کنسول این نسل بود حالا موارد دیگه که اون پست بالاتر بهش اشاره کردم رو هم در نظر بگیر و به این اضافه کن .


پس نتیجه میگیرم بهینه سازی بازیها روی PC واقعا کار سخت و زمان بری هست و از حوصله بعضی از بازیسازها خارج هست.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: esm nadaram

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر