ناشر: Bethesda Softworks
استدیو: Tango Gameworks
تهیه کننده: Shinji Mikami
کارگردان: John Johanas
پلتفرم: PS4 ,XBOX ONE,PC
تاریخ انتشار: 13 اکتبر 2017 (21 مهر 1396)
بعد از سه سال انتظار نسخه دوم The Evil Within در کنفرانس E3 2017 شرکت bethesda معرفی شد. داستان نسخه اول سه سال بعد از اتفاقات نسخه اول اتفاق میفتد شخصیت اصلی بازی باز هم مانند نسخه اول سباستین کستلانوس هست. سباستین که همه چیز خود به علاوه دخترش "لیلی" را از دست داده بعد فهمیدن اینکه ممکن او زنده باشد باز هم به امید اینکه دخترش را نجات دهد وارد دستگاه stem میشود نجات دادن دخترش شاید اخرین امید سباستین برای این باشد که دوباره به زندگی قبلی خود برگردد.
سازنده ای در حد دراکمن خیلی راحت میتونه بفهمه چه عمقی پشت این بازی و دنیای اون خوابیده، برای شخص من بهترین فرنچایز خلق شده جدید در این سال ها توی ژانر وحشت و بقا هست. فقط امیدوارم بازی بفروشه، خوب بفروشه تا نسخه 3 رو هم ببینیم، این بازی توی این دوره انصافا یه تنه پرچم این سبک رو بالا نگه داشته. با اینکه زیاد اقبال عمومی همراه این بازی نبود ولی برای من بهترینه همیشه.
کلا اگه به رویکرد گیمپلی بازی و ساختارش با دقت توجه بشه، این نسخه به نظرم بشدت حرکت مثبتی واسه سبک ترس و بقا بود...TEW2 خیلی بیشتر از نسخهی اول ریسک کرد و فقط به فرمولهای گذشتهی سبک که امتحانشونو پس دادن، تکیه نکرده بود...همین ماهیت سندباکس و آزادی عملی که توی محیطها اعمال شده بود رو هیچ وقت تا حالا با این ظرافت و تمرکز، توی سبک ندیده بودیم...آره شاید توی چنتا نسخه از RE و SH با این روند روبهرو بودیم ولی هیچوقت تا این حد روش تاکید نشده بود...تا حدی که بخشی از داستان یا یه کاتسین، توی یه گوشهی تاریک از مپ جاگذاری شده باشه یا یه اسلحهی خفن یا موجود عجیب و غریب و یونیک توی یه ساختمون دورافتاده منتظرت باشه...کلا بنظرم توی ژانر Survival Horror تا حالا اینقدر به گشت و گذار توی محیط جذب نشده بودیم و البته هیچ عنوانی توی سبک، اینقدر گشتن محیطها تشویقمون نکرده بود...اینکه تقریبا هیچ محیط خالی و بیهویتی توی مپهای بزرگ بازی نیست و با سر زدن به هر محیط، یه پاداش خفن نصیبمون میشه، خودش بنظرم یه استاندارد جدید توی سبک هست و با این کیفیت تا حالا پیادهسازی نشده بود. با این حال مثل اینکه این ریسک واسه همه جواب نداده و یه سری از طرفدارا نتونستن باهاش کنار بیان، که کاملا واسه همچین ریسک بزرگی، طبیعیه...
همین قضیه که در اوایل بازی کنترل اسلحهها خیلی سخته و نمیشه راحت نشونهگیری کرد ولی بعد از آپگرید کردنشون بازی از این رو به اون رو میشه و تفاوت بشدت خفنی که توی کنترل و کلا تیراندازی بازی احساس میشه، خودش یه ریسک بسیار بزرگه که ممکنه توی همون ساعتهای اولیهی بازی، گیمرا رو فراری بده ولی همین که یه ویژگی کوچیک و موقتی رو واسه رسیدن به اون حس رضایتبخشی که بعد از آپگرید کردن اسلحهها بدست میاد، قربانی کنی، بنظرم خیلی جرئت میخواد و یه جورای جای تحسین داره.
کلا اگه نویسندگی دیالوگها و شخصیتپردازی هم توی بازی در سطح مطلوبی قرار داشت، صد در صد واسه من به بهترین Survival Horror نسل تبدیل میشد ولی با این حال از نظر گیمپلی و مکانیکهای ترس و بقا، به نظرم توی چند سال اخیر رقیبی نداره و امیدوارم نسخهها یا DLCهای بعدی هم همین رویکرد رو ادامه بدن
کلا اگه به رویکرد گیمپلی بازی و ساختارش با دقت توجه بشه، این نسخه به نظرم بشدت حرکت مثبتی واسه سبک ترس و بقا بود...TEW2 خیلی بیشتر از نسخهی اول ریسک کرد و فقط به فرمولهای گذشتهی سبک که امتحانشونو پس دادن، تکیه نکرده بود...همین ماهیت سندباکس و آزادی عملی که توی محیطها اعمال شده بود رو هیچ وقت تا حالا با این ظرافت و تمرکز، توی سبک ندیده بودیم...آره شاید توی چنتا نسخه از RE و SH با این روند روبهرو بودیم ولی هیچوقت تا این حد روش تاکید نشده بود...تا حدی که بخشی از داستان یا یه کاتسین، توی یه گوشهی تاریک از مپ جاگذاری شده باشه یا یه اسلحهی خفن یا موجود عجیب و غریب و یونیک توی یه ساختمون دورافتاده منتظرت باشه...کلا بنظرم توی ژانر Survival Horror تا حالا اینقدر به گشت و گذار توی محیط جذب نشده بودیم و البته هیچ عنوانی توی سبک، اینقدر گشتن محیطها تشویقمون نکرده بود...اینکه تقریبا هیچ محیط خالی و بیهویتی توی مپهای بزرگ بازی نیست و با سر زدن به هر محیط، یه پاداش خفن نصیبمون میشه، خودش بنظرم یه استاندارد جدید توی سبک هست و با این کیفیت تا حالا پیادهسازی نشده بود. با این حال مثل اینکه این ریسک واسه همه جواب نداده و یه سری از طرفدارا نتونستن باهاش کنار بیان، که کاملا واسه همچین ریسک بزرگی، طبیعیه...
همین قضیه که در اوایل بازی کنترل اسلحهها خیلی سخته و نمیشه راحت نشونهگیری کرد ولی بعد از آپگرید کردنشون بازی از این رو به اون رو میشه و تفاوت بشدت خفنی که توی کنترل و کلا تیراندازی بازی احساس میشه، خودش یه ریسک بسیار بزرگه که ممکنه توی همون ساعتهای اولیهی بازی، گیمرا رو فراری بده ولی همین که یه ویژگی کوچیک و موقتی رو واسه رسیدن به اون حس رضایتبخشی که بعد از آپگرید کردن اسلحهها بدست میاد، قربانی کنی، بنظرم خیلی جرئت میخواد و یه جورای جای تحسین داره.
کلا اگه نویسندگی دیالوگها و شخصیتپردازی هم توی بازی در سطح مطلوبی قرار داشت، صد در صد واسه من به بهترین Survival Horror نسل تبدیل میشد ولی با این حال از نظر گیمپلی و مکانیکهای ترس و بقا، به نظرم توی چند سال اخیر رقیبی نداره و امیدوارم نسخهها یا DLCهای بعدی هم همین رویکرد رو ادامه بدن
ایشالا کنفرانس E3 بتزدا با توجه به آخر بازی و صحبتهایی که بین شخصیتها رد و بدل شد، به احتمال زیاد یه DLC استندالون در کار باشه...یه DLC که احتمالا اتفاقاش به ماجرای سباستین خیلی ارتباطی نداره و همزمان یا قبل از ماجرای این نسخه ولی در یک محیط دیگه اتفاق میافته.
به احتمال زیاد هم یه DLC استندالون باشه چون بنظرم اگه مثل DLCهای Wolf 2 بود، تا الان معرفی شده بود و از اونجایی هم که احتمالا اتفاقاش خیلی با نسخهی دوم ارتباطی نداره، منطقیه که استندالون باشه.
اگه بخواییم به روند معرفی و عرضهی بازیهای بتزدا نگاهی داشته باشیم، پیشبینی من اینه که تو E3 معرفی میشه (البته احتمالا قبلش لیک بشه ) و چند ماه بعد عرضه میشه...مثل Death of the Outsider.
یه سری اطلاعات از DLCها و نسخه سوم (!) بازی لیک شده که اصلا نمیشه بهش اطمینان کرد ولی نکات جالبی داره و شاید درست از آب دربیاد :
خطر اسپویل برای افرادی که نسخهی دوم رو بازی نکردن...
Despite selling less than the first game Bethesda and Tango don't want to abandon this franchise at least until there's a complete trilogy.
Evil Within 2 will have 3 dlc episodes and they want them to be better and longer than the dlc for the first game(expect to hear about the first and the season pass in january).
The first one is focused on Esmeralda Torres and will show her kidnapping Lilly before the first game and the road towards her redemption in the second. It will be more action focused. It is called "The Plan" and the current release date is March 9 2018
The second is focused on Julian Sykes and will show him exploring a sublevel of STEM after his side mission, Anima and some new beings will be present. Tango wants this to be the scariest part of the game yet, stealth will be a priority. It's called "The Lost" and it will be released in May.
The third is considered to be the lead up to Evil Within 3 and will feature Joseph Oda as the playable character, the main portion of the dlc will take place during the evil within 2 main game but some of it will link to the computer screen seen at the end of the game. It is called "The Awakening" and it will release in July.
Plans for the third game are already being made, the current idea is to have it set a few years after the second with Joseph, Kidman, Lilly and Ruvik being integral to the plot. They want to have some gameplay as Lilly to explore mechanics of controlling STEM.
ترجمهی مختصر و بدون اسپویل:
- با اینکه این نسخه نسبت به نسخهی اول کمتر فروخته اما بتزدا نمیخواد بیخیال سری بشه و حداقل میخوان که یه سهگانه ازش دربیارن
- TEW2 قراره 3 تا DLC داشته باشه و قصد دارن که هر کدوم بهتر (!) و طولانیتر از DLCهای نسخهی قبلی باشه...در ادامه هم گفته که منتظر معرفی اولین DLC و Season Pass توی ماه ژانویه (همین ماه) باشید (تا آخر ماه صبر میکنیم...اگه خبری نشد، پس به احتمال بسیار زیاد همهی اطلاعات مضخرف بوده )
- یه سری اطلاعات از هر کدوم از DLCها داده که اسپویل داره و اگه دوست دارید میتونید توی تگ اسپویل بالا مطالعهشون کنید...گفته اولین DLC قراره 9 مارچ (تقریبا 2 ماه دیگه) عرضه بشه و اسمشم "The Plan" هست (توی بازی اگه یادتون باشه، خیلی به این عبارت توی دیالوگها اشاره میشد...اونم بصورت بولد شده که احتمالا به همین DLC اشاره داشته...)
- دومین DLC اسمش "The Lost" هست و در ماه May عرضه میشه.
- آخرین DLC هم به نظر میرسه مهمترینشون باشه و یه جورایی قراره به نسخهی سوم منتهی بشه...اسمش "The Awakening" هست و برای ماه July در نظر گرفته شده.
- در آخر هم اطلاعات کمی در مورد نسخهی سوم داده شده و اعلام شده که از الان در حال برنامهریزی برای توسعهاش هستن.
خب اگه اینا درست از آب دربیان، اون نظر قبلی من که فقط به یه DLC استندالون مربوط میشد منتفیه ولی باید صبر کنیم و ببینیم که چقدر حرفای این لیککننده صحت داره. من شخصا از محتوای لیک و DLCها خوشم اومده و اگه درست از آب دربیان، وضعیت DLCها و کل سری خیلی خوشحالکننده تر از چیزی که فکر میکردم هست...مخصوصا DLC دوم که گفته قراره ترسناکترین بخش بازی باشه و بیشتر از همیشه روی مخفیکاری تمرکز داره. ماجراشم خیلی جالبه و یه جورایی توی TEW2 خیلی منو کنجکاو کرده بود و دوست داشتم ببینیم قضیه چی میشه
یه سری اطلاعات از DLCها و نسخه سوم (!) بازی لیک شده که اصلا نمیشه بهش اطمینان کرد ولی نکات جالبی داره و شاید درست از آب دربیاد :
خطر اسپویل برای افرادی که نسخهی دوم رو بازی نکردن...
Despite selling less than the first game Bethesda and Tango don't want to abandon this franchise at least until there's a complete trilogy.
Evil Within 2 will have 3 dlc episodes and they want them to be better and longer than the dlc for the first game(expect to hear about the first and the season pass in january).
The first one is focused on Esmeralda Torres and will show her kidnapping Lilly before the first game and the road towards her redemption in the second. It will be more action focused. It is called "The Plan" and the current release date is March 9 2018
The second is focused on Julian Sykes and will show him exploring a sublevel of STEM after his side mission, Anima and some new beings will be present. Tango wants this to be the scariest part of the game yet, stealth will be a priority. It's called "The Lost" and it will be released in May.
The third is considered to be the lead up to Evil Within 3 and will feature Joseph Oda as the playable character, the main portion of the dlc will take place during the evil within 2 main game but some of it will link to the computer screen seen at the end of the game. It is called "The Awakening" and it will release in July.
Plans for the third game are already being made, the current idea is to have it set a few years after the second with Joseph, Kidman, Lilly and Ruvik being integral to the plot. They want to have some gameplay as Lilly to explore mechanics of controlling STEM.
ترجمهی مختصر و بدون اسپویل:
- با اینکه این نسخه نسبت به نسخهی اول کمتر فروخته اما بتزدا نمیخواد بیخیال سری بشه و حداقل میخوان که یه سهگانه ازش دربیارن
- TEW2 قراره 3 تا DLC داشته باشه و قصد دارن که هر کدوم بهتر (!) و طولانیتر از DLCهای نسخهی قبلی باشه...در ادامه هم گفته که منتظر معرفی اولین DLC و Season Pass توی ماه ژانویه (همین ماه) باشید (تا آخر ماه صبر میکنیم...اگه خبری نشد، پس به احتمال بسیار زیاد همهی اطلاعات مضخرف بوده )
- یه سری اطلاعات از هر کدوم از DLCها داده که اسپویل داره و اگه دوست دارید میتونید توی تگ اسپویل بالا مطالعهشون کنید...گفته اولین DLC قراره 9 مارچ (تقریبا 2 ماه دیگه) عرضه بشه و اسمشم "The Plan" هست (توی بازی اگه یادتون باشه، خیلی به این عبارت توی دیالوگها اشاره میشد...اونم بصورت بولد شده که احتمالا به همین DLC اشاره داشته...)
- دومین DLC اسمش "The Lost" هست و در ماه May عرضه میشه.
- آخرین DLC هم به نظر میرسه مهمترینشون باشه و یه جورایی قراره به نسخهی سوم منتهی بشه...اسمش "The Awakening" هست و برای ماه July در نظر گرفته شده.
- در آخر هم اطلاعات کمی در مورد نسخهی سوم داده شده و اعلام شده که از الان در حال برنامهریزی برای توسعهاش هستن.
خب اگه اینا درست از آب دربیان، اون نظر قبلی من که فقط به یه DLC استندالون مربوط میشد منتفیه ولی باید صبر کنیم و ببینیم که چقدر حرفای این لیککننده صحت داره. من شخصا از محتوای لیک و DLCها خوشم اومده و اگه درست از آب دربیان، وضعیت DLCها و کل سری خیلی خوشحالکننده تر از چیزی که فکر میکردم هست...مخصوصا DLC دوم که گفته قراره ترسناکترین بخش بازی باشه و بیشتر از همیشه روی مخفیکاری تمرکز داره. ماجراشم خیلی جالبه و یه جورایی توی TEW2 خیلی منو کنجکاو کرده بود و دوست داشتم ببینیم قضیه چی میشه
دقیقا اون جریان سایکس خیلی وحشتناک بود.توی اون اوضاع که فقط وجود لیلی میتونست اینا رو بیرون بیاره، این اومد یه راه جدید پیدا کرد و رفت. ولی نکته ترسناکش اون فایلیه که کنار اون دستگاه بعد از رفتن سایکس پیدا میشه و نوشته که فقط 25% امکان خروج از STEM با استفاده از این دستگاه وجود داره و ممکنه فرد وارد مرحله ای بشه که کلا نتونه دیگه بیرون بیاد. رویایی درون یک رویا
مورد بعدی هم که تورس هست هم خوبه به نظرم اون لحظه ای که میگه تورس اونی بود که خونه-تون رو آتش زد و لیلی رو دزدید خیلی خفن بود
مورد آخر هم که همونطور گفتم، معلومه مال جوزفه چون معلوم نشد کجاست و فقط کیدمن ازش خبر داشت. ولی اینکه توی DLC هست گزینه خوبیه! چون به نظرم خودش به تنهایی نمیتونست یه شماره کامل رو در بر بگیره. شماره سوم باید برگرده روی روویک چون به نظرم خفن ترین شخصیت کل TEW همین روویکه.
دقیقا اون جریان سایکس خیلی وحشتناک بود.توی اون اوضاع که فقط وجود لیلی میتونست اینا رو بیرون بیاره، این اومد یه راه جدید پیدا کرد و رفت. ولی نکته ترسناکش اون فایلیه که کنار اون دستگاه بعد از رفتن سایکس پیدا میشه و نوشته که فقط 25% امکان خروج از STEM با استفاده از این دستگاه وجود داره و ممکنه فرد وارد مرحله ای بشه که کلا نتونه دیگه بیرون بیاد. رویایی درون یک رویا
مورد بعدی هم که تورس هست هم خوبه به نظرم اون لحظه ای که میگه تورس اونی بود که خونه-تون رو آتش زد و لیلی رو دزدید خیلی خفن بود
مورد آخر هم که همونطور گفتم، معلومه مال جوزفه چون معلوم نشد کجاست و فقط کیدمن ازش خبر داشت. ولی اینکه توی DLC هست گزینه خوبیه! چون به نظرم خودش به تنهایی نمیتونست یه شماره کامل رو در بر بگیره. شماره سوم باید برگرده روی روویک چون به نظرم خفن ترین شخصیت کل TEW همین روویکه.
آره قضیهی Sykes قشنگ میتونه یه زمینهی خفن واسه یک DLC ترسناک و روانیکننده باشه...بنده خدا به احتمال زیاد هم بدشانسی آورده و نتونسته بیرون بیاد و حالا توی استم گیر افتاده و اگر لیک درست از آب دربیاد، توی DLC هم احتمالا قراره با موجوداتی که نمیشه باهاشون مبارزه کرد روبهرو بشیم و به ناچار به مخفیکاری رو بیاریم...
برعکسش، این ماجرای گروگانگیری لیلی و نقش تورس در بلایی که سر سباستین اومد، مثل اینکه قراره بیشتر اکشن باشه...ولی من نمیدونم دقیقا قراره با چه دشمنایی بجنگیم! چون ماجرای تورس به قبل از نسخهی اول و قبل از ورود به استم برمیگرده و دقیقا مشخص نیست که ماجرا قراره فقط به گرونگانگیری لیلی محدود بشه یا تا زمانی که توی نسخهی دوم با سباستین ملاقات میکنه، کشیده میشه...اگه یادت باشه، فک کنم توی چپتر 9 بود که تورس توی دیالوگاش چند جا به "The Plan" اشاره کرد و جالب اینه که توی زیرنویس هم صرفنظر از اینکه کجای جمله اومده، با حروف بزرگ نوشته شده بود...فک کنم اواخر بازی هم Myra دوباره بهش اشاره میکنه و دوباره به همین صورت توی زیرنویس میاد. خیلی راحت میشه حدس زد که دقیقا داشتن این DLC رو Tease میکردن.
ماجرای جوزف هم بیشتر از بقیه مرموزه و دقیقا مشخص نیست چه بلایی سرش اومده...فقط من خوشحالم که اگه لیک درست باشه، قراره برای یه مدتی از شر سباستین راحت شیم چون واقعا بزرگترین مشکل بازی بنظرم همین شخصیت نچسب و دیالوگهای مسخرهی سب بود توی نسخهی اول هم، به همین دلیل DLCهای کیدمن بیشتر چسبید با بازگشت روویک هم بشدت موافقم چون به نظرم با اختلاف زیاد، خفنترین شخصیت سری هست و خیلی دوست داشتم حداقل در حد چند ثانیه دوباره توی نسخه دوم ببینمش...اون بخش هجوم خاطراتی که سباستین تجربه کرد و با باسهای اصلی نسخهی اول روبهرو شد، خیلی میتونست واسه ظهور روویک مناسب باشه و بشدت انتظارش رو داشتم ولی نامردا هیچی ازش رو نکردن...فک کنم نگهش داشتن واسه یه فرصت مناسب که پشمای ملتو بریزن واسه اولین تیزر نسخهی سوم، یه کلوزآپ از روویک کافیه که همه ایمان بیارن
وااااو عجب بازی بود، از این به بعد اگه بخوام واسه پیشرفت تو صنعت گیم مثالی بیارم همین بازی رو میگم، این بازی کجا و نسخه اولش کجا، واقعا شگفتزده شدم و از تکتک لحظات بازی لذت بردم، فقط حیف که این بازی هم فروشی نداشت، چه به روز این صنعت داره میاد، اون از فروش ناامید کننده شاهکارهایی مثل دیزانرد ۲ و Deus Ex اینم از این، باز مردم برن بتلفرانت و کالآو بخرن!