PlayStation Persona 5

xj2kxf8zyug54fjevq851.jpg

Persona 5
سازنده : P-Studio
ناشر : ATLUS
سبک : JRPG
تاریخ انتشار
ژاپن : 2016,September 15
امریکای شمالی : 2017,April 4



2xgj_ql5t65ji4mop6lxfjrjj.png


Persona 5 به عنوان ششمین نسخه ی اصلی از سری Persona شناخته میشود.به گفته منابع مختلفی،ساخت مقدماتی این عنوان همزمان با ساخت پرسونا 4 شروع شده بود و مدت کوتاهی پس از انتشار عنوان Catherine،پرسونا 5 وارد مرحله ی اصلی توسعه شد.پرسونا 5 در پاییز سال 2013 به طور رسمی معرفی شد ولی از این زمان معرفی،این عنوان با تاخیر های مختلفی مواجه شد.طبق گفته ی سازندگان،یکی از دلایل این تاخیرهای متعدد،وضعیت بد شرکت مادره ATLUS،یعنی Index Corporation و خرید ان توسط Sega Sammy Holdings است.از دلایل دیگر تاخیر های بازی،میتوان به ازمون و خطا سازندگان در حین تصمیم گیری سبک گرافیک بازی اشاره کرد.

Themes


همانند نسخه های قبلی این نسخه رنگ تم مشخصی دارد و بر روی موضوعات مختلفی تمرکز میکند.این بار سازندگان رنگ قرمز روشن را به عنوان رنگ تم اصلی این بازی انتخاب کرده اند.طبق گفته ی سازندگان بازی، تم ها و موضوعات مختلفی برای این بازی در نظر گرفتند که در زیر در رابطه با هر کدام توضیحاتی داده شده است

Freedom
از زمان معرفی این عنوان اشاره های مختلفی در رابطه با این تم دیده شده به عنوان مثال کاگردان بازی توضیحاتی در رابطه با این تم میدهد که نشان میدهد این بازی بر روی کدام دسته از مردم تمرکز می کند
از نظر من در جهان امروزی انسان های زیادی وجود دارند که از زندگی خود ناامید شده و به بن بست رسيده اند و به گونه ای به جهان زنجير شده اند كه نمي توانند خود را از ان برهانند.Persona 5 از زاويه ای به ازادي نگاه كرده كه در جهان واقعي قابل لمس نيست.من مي خواهم كه گیمر ها از طريق بازي كردن به اين حس ازادگی دست یابند.اگر از اين زاويه به تصوير نگاه كنيم مي بينيم كه همگي ما منتظر رسيدن به اون لحظه ازادي هستيم.

علاوه بر ان ایشون توضیح میدهد که پایبند و زنجیر هایی که بار ها در تریلر های بازی مشاهده کردیم،نشان دهنده ی چیست

پايبند هایی كه در تریلر تیزر این عنوان مي ببينيد نماد هاي مهمي هستند.پايبند نماد زنجير و سلب ازادي حركت و روند رو به جلو است كه ما مي خواهيم بگوييم انسان امروزه در شرایط خود زنجير شده و قدرت حركت به سمت جلو از او گرفته شده است.همچنین تصویر تیزر این عنوان براي ما به عنوان یک بازيساز سمبلیک است.سمبلي كه نشان ميدهد گیمر ها مي توانند در هر مرحله زنجير را پاره كرده و به مرحله بعدي وارد شوند.اين تصوير تیزر به شكل گويایی فلسفه ي خلاقانه نهفته در بازي را بيان مي كند.كه اين تم حركت رو به رشد انسان به سمت ازادی را نشان مي دهد
Picaresque
Picarseque نوعی رمان است که روایت گر زندگی اشخاص رند،شیاد و طبقه پایین است.این اشخاص توی یک جامعه فاسد زندگی میکنند و هر فرصتی که پیدا بشه ان ها از این فرصت استفاده می کنند و در نتیجه سود میبرند.علاوه بر ان پیکارسک می تواند روایت کننده مصیبت های زندگی روزمره یک شخص به صورت طنز باشد.
روایت داستان های این نوع رمان به صورت قسمتی یا Episodic است.به این معنی که هر قسمت از یک رمان Picaresque هیچ ارتباطی به یک دیگر نداردP5 از سه رمان در رابطه با این تم الهام گرفته که نام های این رمان ها را میتوانید در زیر ببینید


1- زندگی لازاریلو اهل تورمس (The life of lazarillo de Tormes)​

  • این رمان روایت کننده داستان یک پسر بچه ای به نام لاراریلو هست که زادگاهش شهر Salamanca(در اسپانیا) است.بعد از این که ناپدری وی به دزدی متهم شد،مادرش از یک گدا کور ولی زیرک درخواست کرده که لازاریلو رو به عنوان شاگردش قبولش کند.لازاریلو در حینی که به گدا کور و استاد های دیگرش خدمت می کرد مهارت های حیله گریش رو توسعه میداد
2- فرشته مرده(Hakuchuu No Shikaku)​

  • نخبه های دانشگاهی با استفاده از نقص و کاستی های قوانین دست به جرم های مالی میشوند بدون این که رد و پایی از خود بزارند
3- جنگجویان لیان شامپو(The Outlaws of Marsh)​

  • داستان این رمان در سلسله ی سون(یک دوره در چین که از سال 960 شروع میشه تا 1279) رخ میدهد.این رمان روایت کننده 108 نفر یاغیست که در کوه Liang جمع میشوند تا یک ارتش بزرگی برای مقابله با هجوم گروه های خارجی به وجود اورند .
Phantom Thieves

Phantom Thieves دسته ای از دزدانی شناخته میشوند که رفتار به ظاهر خوبی دارند و با تربیتند.این اشخاص تنها برای دست یابی به ثروت بیشتر دست به دزدی نمی زنند بلکه انگیزه ی ماجراجویی در این کار ان ها قوی تر است.اشخاص Phantom Thieves به عنوان نام های دیگری مانند Gentleman Thief یا Lady Thief شناخته میشود که اگر بخواهیم این دسته را به فارسی ترجمه کنیم به عنوان "دزدان متشخص" شناخته میشوند.

در یکی از مصاحبات با Shigenori Soejima(طراح این سری) در رابطه با دید خود با معنی "دزدان متشخص" در این بازی بیان کرد:
کلمه "پرسونا" ذاتا دلالت ضمنی به ماسک دارد.همچین چیزی در یک مفهومی،همخونی کاملی با زندگی دو گانه ای شخصیت های این بازی دارد.شخصیت های بازی در طول روز به مدرسه میرند و در شب پرسه میزنند و دزدی می کنند.خط داستان این بازی به صورت اشکاری نسبت به نسخه های قبلی از نظر حس لفظی بر کلمه "پرسونا" تاکید می کند.به همین خاطر،هدف من این است عنصر بصری بازی به طور مشابه ای سر راست باشد.


کاگردان و طراح این سری تایید کردند که انیمه محبوب و قدیمی "Lupin the 3rd" باعث شد که ان ها این بار بازی بسازند که در رابطه با دزدان متشخص نوجوان باشد.حتی در بازی اشاراتی به این انیمه محبوب شده است.البته P-Studio از رمان های مختلفی در رابطه با این موضوع الهام گرفته که نام ان ها را در زیر میتوانید ببینید



1- Arsene Lupin

  • (در بخش پرسونا ها توضیحاتی در رابطه با رمان این شخصیت داده شده)
2- شیطان بیست چهره(The Fiend with Twenty Faces)

  • در سال 1930،شهر توکیو توسط یک استاد دزد در معرض تهدید قرار گرفت.وی ادعا داشت که خودش را می تواند به هر قیافه ای در اورده و جلوی اجرا شدن هر قانونی را بگیرد و در نتیجه مردم شهر دچار یاس و ناامیدی شده بودند و تنها امیدشان به بزرگترین کاراگاه ژاپن(Akechi Kogorō) بود که متاسفانه در توکیو نبود.به خاطر همین این مسیولیت به دستیار دوازده ساله وی(Kobayashi Yoshio) سپرده شد تا به تعقیب و دستگیری او بپردازد، تا زمانی که استادش برگردد
Ishikawa Goemon -3

  • (در بخش پرسونا ها توضیحاتی در رابطه با رمان این شخصیت داده شده)
uy68_typ2xhjipn9mw3klmfdf.png


"دنیای امروزی عاجز از حفظ شکل ایده عال خود است.
پر از اعوجاج است و به زودی از هم می پاشد.
کسانی که مشتاق بازسازی دنیا هستند و در مقابل سرنوشتنشون مقاومت میکنند،تا یک حدی به عنوان "شیاد" شناخته میشوند.
و حالا شیاد ...
وقتشه که قدم به جلو بزنی و در مقابل پرتگاه اعوجاج ها ایسادگی کنی"
- پیش نمایش بازی

داستان Persona 5 روایت گر گروهی از نوجوانانی هست که در طول زندگی شان با مشکلات مختلفی رو به رو شده ند. این نوجوان ها به تدریج متوجه میشوند که در جامعه خطرناک و پر از بی عدالتی مشابه یک زندان سر میکنند.انها با این سیستم جامعه، نمیتوانند زندگی کنند و بدون ان نمیتوانند به زندگی شان ادامه بدند.در نهایت زندگی در همچین جامعه ای برای ان ها مساوی با برده بودن است.
شخصیت اصلی و یکی از دوستانش در حین یک حادثه از طریق یک App مخصوص گوشی های هوشمند وارددنیای موازی به نام Palace میشوند و در حین اکتشاف در این دنیا،با موجود گربه نمایی به نام Morgana اشنا میشوند.از طریق Morgana،این دوپی می بردن که این دنیا از قلب انسان ها به وجود امده.در حین ماجراجویی های خود در Palace،شخصیت های بازی در میابند که جامعه مردم را مجبور به استفاده از ماسک هایی میکند که با ان ها،ضعف های باطنی خود را پوشش می دهند.شخصیت های بازی با کندن ماسک های خودشان،به قدرتی به نام پرسونا دست میابند.
پس از پی بردن از این حقیقت،شخصیت های بازی برای دستیابی به ازادی و رهایی خود از چنین جامعه ی فاسدی،زندگی دوگانه ای به عنوان گروه سرکشان «دزدان متشخص قلب ها» را اغاز میکنند.با کمک دنیای Palace و قدرت پرسونای خود،انها قلب های فاسد مردم را میدزدند و از ان ها برای کمک مردم مظلوم شده استفاده کنند.




iko_0ag1_6r6opna0fiva0x68keu4.png



mwuo_persona_5_hero.png

Protagonist / Akira Kurusu
نام مستعار : Joker
Arcana : The Fool / Le Mat
پسری 16 ساله که به تازگی به مدرسه Shujin برای تحصیل در دوم دبیرستان منتقل شده و به عنوان رهبر گروه "دزدان قلب" ها شناخته میشود.با این که این رفتار بعضی از شخصیت و هویت این شخصیت بستگی به انتخابات بازیکن دارد،همانند شخصیت های اصلی نسخه های قبلی،سازندگان ویژگی های برای این شخصیت گذاشته اند.به عنوان مثال وی در نگاه اول جوانی مودب و ارام به نظر برسد ولی این رفتار او در واقع یک نیرنگ برای مخفی کردن قلب "شیاد" خود است.در اوایل بازی،وی با مردی که در حال تجاوز به زنی بوده،توسط پلیس دستگیر شده و بعد از عفو مشروط به مدت یک سال به شهر توکیو فرستاده میشود تا در دار التادیب Shyjin درس بخواند.در حین این یک سال،وی در کافه ای به نام Cafe Leblanc که توسط اشنایان والدین شخصیت اصلی اداره میشود،زندگی میکند.



zzof_dhllt69a85mbrnmuh9xi.png

Ryuji Samakato
نام مستعار : Skull
Arcana/Confidant: The Chariot / Le Chariot

وی پسری 16 ساله است که در گذشته موفقیت زیادی به عنوان یک ورزشکار بدست اورده ولی به دلایلی پای او مجروح شده و موقعیت خود را به عنوان قهرمان ورزشی از دست میدهد.Ryuji مدتی قبل از شخصیت اصلی به مدرسه Shujin انتقال داده شده تا در انجا درس بخواند.وی پس از از دست دادن موقعیت ورزشی خود،مرتب دست به رفتار های ناهنجار میزند.بد دهنی و درگیر شدن در حوادث خشونت بار،او را به عنوان یک دانش اموز گستاخ و بدرفتار معرفی کرده است که اغلب اوقات با معلمین دچار چالش هست و همیشه با قوانین مدرسه مشکل دارد.همه ی این ویژگی ها باعث شده که دیگران او را به عنوان یک "بچه ناسازگار" بشناسند.


893e_2j8b0i5m00pqnp0jguin.png

Anne Takamaki
نام مستعار : Panther
Arcana/Confidant: The Lovers / L'Amoureux

دختری 16 ساله که رگ امریکایی در خودش دارد(یکی از جد وی امریکایی هست) و مانند دو شخصیت قبلی در سال دوم دبیرستان Shujin تحصیل میکند.Ann نسبت به بزرگسالان و اطرافیان خود احترام می گذارد ولی با این که وی از نظر نژادی، با بقیه ی همکلاسی هایش متفاوت است،وی قربانی تبعیض نژادی و جنسی میشود.با این که وی چنین وضعیتی در بین اطرافیان خود دارد،یک دوست صمیمی در مدرسه دارد که اهمیت زیادی برای او قایل است.در نگاه اول ممکن است که اون دختر حزبی و جذابی به نظر برسد ولی از لحاظ شخصیت درودنی او دختری پاک و نجیبی است و برای کمک به دوستانش دست به هر کاری میزند.



356

Morgana
نام مستعار : Mona
Arcana/Confidant: The Magician / Le Bateleur

Morgana موجودی گربه نما است که قابل تغییر شکل دادن خود است.او به عنوان مرموز ترین عضو گروه "دزدان قلب ها" شناخته میشود و نقش راهنما مغرور را در بازی دارد و دارای یک سری شاخص های ویژه میباشید که بتواند به راحتی به عنوان یک دزد متشخص شناخته بشه.Morgana در رابطه با گذشته و ریشه ی خود هیچ اطلاعی ندارد و به جستجوی جواب این سوالات هست.زمانی که وی، شخصیت اصلی و Ryuji Sakamoto رو در Pallace ملاقات میکند،تصمیم میگیرد که در پیش شخصیت اصلی،زندگی کند.
با این Morgana شباهت زیادی به یک گربه هست،او حساسیت زیادی به این که به عنوان یک "گربه" شناخته شود،دارد.



gqwt_8zalf4p7khktu8ctmvc2.png


Yusuke Kitagawa
نام مستعار : Fox/Inari
Arcana/Confidant: The Emperor / L'Empereur

Yusuke پسری 16 ساله ای است که در مدرسه Kosei در رشته ی هنر تحصیل می کند و یکی از دانش اموزان ممتاز این مدرسه شناخته میشود.او در زمان بچگی خود، مادرش را توسط یک بیماری از دست داد.البته از ان جایی که استعداد های هنری در او دیده شده،یک نقاش معروف ژاپن به نام Ichiryusai Madarame مسئولیت مراقبت از او را برعهده گرفته است.او Mardame را تحسین میکند و بیشتر اوقات خود را با نقاشی کردن میگذراند.


wdoq_p5_makoto_nijima.png

Makoto Niijima
نام مستعار : Queen
Arcana/Confidant: The Priestess / La Papesse

دختری 17 ساله ای که رییس شورای مدرسه ی Shujin Highschool هست و در مسایل اخلاقی حساس و مسیولیت پذیر می باشد.Makoto به عنوان دانش اموز ممتاز مدرسه اش شناخته میشود و به عنوان یک دانش‌ آموز ممتاز مدرسه Shujin، در مقابل بی عدالتی ها و مشکلات اجتماعی روحیه ی تسلیم و سازشگاری نداره.البته با این همه نکات قوت خود،وی همانند بقیه ی های شخصیت های بازی مشکلات خاص خود را دارد که با ان ها دست و پنجه نرم می کند.



ptz_futaba-phantom-form.png

Futaba Sakura
نام مستعار : Oracle
Arcana/Confidant: The Hermit / L'Ermite

دختری 15 ساله که توانایی های مافوق انسانی در محاسبات و برنامه نویسی دارد ولی پس از تحصیل دوره ی راهنمایی خود،حادثه ای برای او رخ داده هست که او را تبدیل به یک شخص کاملا منزوی تبدیل کرده و به همین دلیل مهارت های ضعیفی در ارتباط کردن با بقیه افراد هم سن و سال ها خود دارد.البته مدتی پس از اشنایی با بقیه شخصیت های بازی و وقت گذرندان با ان ها،کم کم یاد می گرد که چگونه اجتماعی تر شود.هر چند که در بعضی موارد، اگر در بین غریبه ها یا مکان های شلوغ قرار بگیرد،از سربند های مختلفی برای پنهان کردن صورت خود استفاده میکند

szl_p5_haru_5ok56umura.png

Haru Okumura
نام مستعار: Noir
Arcana/Confidant: The Empress / L'Impératrice

دختر 17 ساله که در سال سوم دبیرستان در Syujin درس میخواند.به عنوان فرزند رییس یکی از بزرگترین شرکت های موفق اداره کننده رستوران ها،با افراد های مختلفی بزرگی اشنایی دارد و به همین خاطر مهارت زیادی در معاشرت کردن دارد ولی هیچ ارزشی برای ارتباط با مردم قایل نیست.او به خاطر شرایط خانوادگی خود،زندگی اش به گونه است که انگار در یک دنیای متفاوتی نسبت به افراد معمولی جامعه زندگی میکند و به همین خاطر،او هیچ اگاهی از دنیای واقعی و اتفاقاتی که در ان رخ می دهد،ندارد.البته پس از اشنایی شدن با بقیه شخصیت های بازی و عضو شدن در گروه ان ها،او یاد میگرد که جهان و اطرافیان خود را بهتر درک کند.


64zn_kjz5_8v2rf0cwllq3rqrbigcr.png


Goro Akechi
نام مستعار: Crow
Arcana/Confidant: The Justice / La Justice


در کنار یک دانش‌آموز دبیرستانی، او همچنین یک نوجوان با عنوان کاراگاه است.وی تا به حال پرونده‌های مختلفی را حل کرده،که ظاهرا تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از پرونده‌های حل شده توسط ماموران رسمی قانون است.به خاطر موفقیت و دست اور های خود در کنار خوش قیافه بودن چهره ی خود توجه های زیادی را در بین مردم جذب کرده و به این، خاطر،Akechi با لقب «کاراگاه کاریزماتیک» در بین مردم شناخته می‌شود.Akechi گروه «دزدان متشخص قلب ها» را به عنوان جنایت کارانی مرتکب به جرم "شستشوی مغزی" میشناسد زیرا او اعتقاد دارد که مجبور کردن افراد در تغییر قلب ان ها،کار اشتباهی هست.البته بعدا،وی به دلایلی به گروه «دزدان متشخص قلب ها» ملحق میشود.



640

Igor
Confidant: The Fool / Le Mat

Igor شخصیت است که در تمامی نسخه های سری Persona حضور داشته و همیشه نقش مالک Velvet Room را داشته. به عنوان مالک Velvet Room،وظیفه ی Igor راهنمایی و همایت از شخصیت های این سری، در مواجه با قدرت ان ها و خطراتی که پیش روی شان است، میباشد.

278

Caroline and Justine
Arcana/Confidant: The Strength / La Force

Caroline و Justineخواهران دو قلویی هستند که نقش دستایاران Igor در این بازی را دارند و نقش افسران تادیبی شخصیت اصلی رو در بازی دارند.این دو به عنوان زندانبان های Velvet Room شناخته میشند و رفتار متضاد با یک دیگر دارند،به طوری که یکی از اون ها رفتار معصومانه و دیگری رفتار تند و خشن دارد.


پرسونا و سایه


اگر با این سری هیچ اشنایی ندارید و متن را از اول تا این جا خواندید ممکن است که از خود پرسیده باشید که واژه "پرسونا و سایه" چیست؟
واژه پرسونا اشاره به ماسک هایی است که بازیگران یونان باستان در هنگام نمایش به چهره خود میزند و بعد ها در زبان لاتین "پرسونا" را معادل "ماسک" استفاده کردند.در قرن بیستم روانشناسی به نام Carl Gustav Jung واژه پرسونا را از دید خودش بیان کرد.پرسونا از اصطلاح Jung ماسکی است که شخصیت اجتماعی هر شخص را نشان میدهد و شخصیت واقعی ان شخص در زیر این ماسک قرار دارد.این ماسک هیچ ضرری ندارد ولی به شرط ان که ان شخص خودش را تبدیل به ان نقش نکند و سایر جنبه های شخصیت خود را پرورش دهد.
واژه "سایه" در کتاب Carl Jung اشاره به بخشی از نا خوداگاه انسان است که جنبه ی تاریک و منفی دارد.وقتی یک شخص در موقعیتی قرار بگیرد،سایه میخواهد یک کارهایی رو انجام بده ولی انسان اجازه اون کار رو نمیده.به عبارت ساده تر سایه،افکار پلید یک انسان است که یک شخص سعی میکنه اون رو از بقیه مخفی نگه داره و وانمود میکنه که همچین حسی در اون وجود نداره.مسلط شدن سایه بر فرد و نادیده گرفتن بیش از حد سایه هر دو ضرر های خودشان را دارند.
البته افکار های دیگری از Carl Jung وجود دارد که ارتباط اساسی با این دو واژه دارد که از ان ها میتوان به "خود اگاهی و نا خود اگاهی،کهن الگو و غیره" اشاره کرد
سری بازی پرسونا برگرفته از تمامی افکار های کارل یونگ است که با زبان و شکل دیگری تعریف شده تا برای مخاطبان خود قابل فهم تر باشد.
به عنوان مثال در این سری سایه،هیولا هایی هستند که که بر اساس افکار های پلید انسان ها به وجود امدند و مهمترین نوع این سایه ها،سایه ی شخصی(Shadow Self) است که بر اساس احساسات پلید یک شخص به وجود امده و چشم های ان ها همیشه به رنگ زرد است.
زمانی که یک شخص بر احساسات پلید خود مسلط شود،قدرتی به نام پرسونا دریافت میکند.پرسونا یک اواتار بر اساس احساسات پلید رام شده و نشان دهنده افکار عمیق قلب یک شخص است.این اواتار میتواند یک خدا،شیطان و اشخاص افسانه ای باشند.
قدرت پرسونا ها به دسته های مختلفی تقسیم میشود که فقط دو تا از اونهایی که احتمالا در این نسخه حظور دارند نام میبرم.
پرسونای اولیه(Initial Persona) : اولین پرسوناییست که یک شخص دریافت میکند و این پرسونا یک اواتار براساس احساسات پلید رام شده ی و افکار عمیق درون قلب یک شخص است
پرسونا نهایی (Ultimate Persona) : زمانی که یک شخص در رابطه با ناخود اگاهی خود بیشتر بداند و از ان درست استفاده کند،پرسونای او تبدیل به پرسونای قوی تری میشود.

برخلاف نسخه های قبلی که پرسونای شخصیت ها برگرفته از خدایان و اساطیر ملت های گوناگون مانند یونان و ژاپن باستان بوده،این بار سازندگان تصمیم گرفتند که اشخاص ادبیاتی ملت های گوناگونی که به عنوان "شیاد"معروف هستند،رو به عنوان پرسونا های این نسخه قرار بدند.طراحی پرسونا های این نسخه جوری انجام شده است که با تم پیکارسک بازی همخونی داشته باشد.
لیست پرسوناهای این نسخه را در زیر میتوانید ببینید





621


Arsène
User: Protagonist

Arsène Lupin یک دزد متشخص ساختگی است که برای اولین بار در داستان “L’Arrestation d’Arsène Lupin” ظاهر شده.Arsène Lupin و داستان های او، توسط یک نویسنده ی فرانسوی به نام Maurice Leblanc در قرن بیستم نوشته شد. Arsène Lupin در حالی که به عنوان دزد متشخص نیکوکاری شناخته شده،کار هایش خلاف قانون است.در بیشتر اوقاوت او سیاست مداران یا جنایت کار های بدتر از خود را مورد هدف قرار میگیرد و به همین دلیل این شخصیت در داستان های خود به عنوان Anti Hero شناخته میشد.


636

Captain Kidd
User: Ryuji Sakamoto

Captain Kidd یا Captain William Kidd یک ناخدا اسکاتلندی هست که در قرن 17ام زندگی کرد.
شایعات مختلفی در رابطه با Captain William Kidd مبنی بر این که او یک دزد دریایی است وجود داشته ولی هیچ گاه مدرکی برای ثابت کردن این شایعات وجود نداشته.همانند دزد های دریایی او کشتی های خارجی را غارت میکرده و با پرداخت رشوه،کاری میکرد که اسم او جایی مطرح نشود.در انتها وی پس از بازگشت از سفر دریایی اقیانوس هند،به جرم دزد دریایی بودن توسط دولت اعدام شد.

714

Carmen
User : Ann Takamaki
Carmen متعلق به رمانی که با همین نام ساخته شده هست که مدت ها بعد از انتشار این رمان،اوپرانامه های مختلفی در رابطه با این رمان اجرا شد.
Carmen یک کولی بسیار زیباییست که مرد های زیادی رو گول زده و رابطه جنسی زیادی با ان ها داشته ولی هیچ وقت با ان ها راضی نبود.روزی کارمن با سربازی به نام Don Jose اشنا میشود و ماجراهایی در کنار هم سپری کردند ولی طبق معمول Carmen از او جدا شد و عاشق قهرمان گاو بازی به نام Escamillo شد.مدت ها بعد Don Jose از Carmen تقاضا میکند که گذشته را فراموش کرده و برای بار دیگر به او بپیوندد ولی Carmen تقاضای وی را رد کرد.بعد از بار ها تقاضا و رد کردن ،Don Jose کنترل خود را از دست داده و با چاقوی خود Carmen را از پا در می آورد.

520

Zorro
User: Morgana

Zorro یک شخصیت داستانی است که در سال 1919 توسط Johnston McCulley خلق شد.
هویت واقعی این شخصیت Don Diego de la Vega نام دارد.Don Diego یک اشراف زاده ی نیمه اسپانیایی و نیمه امریکایی هست که در Los Angeles در دوره ی امپراتوری اسپانیا زندگی(در بین سال 1821 تا 1846) میکند.در شب ها وی به شکل یک یاغی ماسک دار ظاهر میشود تا از مردم بومی و عادی در مقابل انواع ستمگران محافظت کند.​



670

Goemon
User: Yusuke Kitagawa

شخصیت این پرسونا براساس یک یاغی نیمه افسانه ای ژاپنی به نام Ishikawa Goemon ساخته شده است.
Ishikawa Goemon شخصیتی هست که طلا و اشیا با ارزش را دزدیده و ان ها را بین فقرا تقسیم میکنددر حالی که Goemon همراه با پسرش قصد ترور یک فرمانده ارتشی به نام Toyotomi Hideyoshi داشتند دسگیر شده و برای مجازات ان ها را به صورت زنده در دیگ اب جوش گذاشتند تا جان دهند.

636

Johanna
User : Makoto Niijima
Johanna یا Pope Joan یک زن افسانه ای در قورن وسطی است که به مدت کوتاهی نقش Pope(رهبر فرغه کلیسای کاتولیک در مذهب مسیحیت در سراسر دنیا) را گرفته،تا بتواند در مقابل سنت مذکر بودن Pope ها ایستادگی کند.
بیشتر ورژن داستان های این شخصیت،او را به عنوان زنی با استعداد و اگاه تفسیر کرده که پوشش ظاهری خود را مردانه کرده.البته در بعضی از ورژن های داستان های وی،دلیل از این کار خود برای دست یافتن به عاشق خود،به همراه عاشق خود به کلیسا رفت و به دستور عاشق خود،خودش را به شکل مرد کرد.پس از مدتی کار کردن در کلیسا به عنوان یک کشیش،وی به عنوان یکی از کاندید های نامزدی Pope شد و در نهایت به عنوان Pope منتخب شد.جنسیت وی در هنگام تولد به نوزاد خود،مشخص شد و مدتی پس به دلایل نامعلومی فوت کرد.​

640


Necronomicon
User : Futaba Sakura
Necronomicon یک Grimoire(کتاب سحر و جادو) که اولین بار از سری داستان های کوتاه The Hound ظاهر شده که توسط Howard Phillips Lovecraft (یا H.P Lovecraft) نوشته شده است.در کار های H.P Lovecraft،این کتاب پر از دانش های خطرناک است که تمام حقیقت های راز های کیهانی های باستانی را شرح میکند و کسانی که این کتاب را خواندن از دانش های این کتاب دیوانه شدن.


640


Milady
User : Haru Okumura

Milady یا Milady De Winter شخصیتی است که توسط نویسنده ی فرانسوی به نام Alexandre Dumas برای رمان "سه تفنگدار" ساخته شده است.
sgsc_od5pts9aw5o5chgbx6e3.png
برخلاف نسخه های قبلی که داستان ان ها در شهر های ساختگی رخ میداد،وقایع P5 در شهر واقعی Tokyo رخ میدهد و بازیکن میتواند به مناطق مختلفی از این شهر و منطقه کلان شهری توکیو دیدن کند.البته P5 مکان هایی دارد که هیچ ارتباطی با دنیای واقعی ندارد و در دنیای موازی قرار دارند


xqi1e1f9uzkv49cbve6c7.png

Shibuya
Shibuya به عنوان یکی از 23 منطقه مهم شهر Tokyo شناخته میشه و نقطه شروع بازی هست.شخصیت اصلی از شهر مادر زادیش با قطار به ایستگاه Shibuya سفر میکنه و در همین موقع با "تاریکی که بر شهر حاکم شده" رو به رو میشه.


xsf6wcx7e7111hfgrp8p5.png

Cafe Le Blanc

کافه شاپ کوچکی که توسط یکی از اشنایان شخصیت اصلی اداره می شود و شخصیت اصلی در حین عفو مشروطه ی یک سال خود در شهر توکیو،در این کافه زندگی می کند.
نام این کافه برگرفته از Maurice Leblanc «نویسنده ی Arsène Lupin» است.


xi8htyidc3vssangyz4s.jpg

Shujin High School
دبیرستانی که اکثر شخصیت های اصلی بازی در ان جا درس میخوانند.کلمه Shujin یک کلمه ژاپنیست که ترجمه ی ان به معنی "زندانیست" که اشاره به تم بازی هست.


x3lyx9mm9ghediftdt7ux.jpg

Palace

دنیایی که بر اساس قلب های فاسد انسان هایی ساخته شده که هدف های غیر اخلاقی دارند و هر شخص فاسد با هدف های غیر اخلاقی خود میتواند یک مکان بزرگی در این دنیا داشته باشد.شخصیت های بازی برای پاک کردن قلب های فاسد افراد مورد نظر خود،وارد این دنیا میشوند و با دزدیدن "گنج" این افراد،قلب ان ها را پاک میکنند.هر شخص فاسد شده با هدف های غیر اخلاقی،میتواند یک مکان در این دنیا داشته باشد.
Dungeon ها در رابطه با این دنیا برخلاف Dungeon ها نسخه ی قبلی به صورت تصادفی و خودکار ظاهر نمیشود و طوری طراحی شدند که برای بازکن چالش های مختلفی رو ایجاد کند .
همه ی Pallace ها در بازی نقش مهمی در داستان ایفا میکنند.بازیکن در یک دوره ی بازه ی زمانی،باید هر کدام از این Pallace رو به طور کامل تمام کند.در غیر این صورت به خاطر دلایل داستانی،صحفه ی Game Over برای بازیکن باز میشود.


x7f44pjv2v313fmlppali.png

Mementos​

در جایی که هر شخص فاسد با هدف های غیر اخلاقی می تواند یک Palace داشته باشد،Mementos به عبارتی Pallaceی است که بر اساس تمام قلب های فاسد شده مردم به وجود امده و شخصیت های بازی با شکست دادن Shadow Self افراد مورد نظر خود،قلب های ان ها را پاک میکنند.در این Dungeon بازیکن میتواند در این جا Quest های فرعی بازی رو به اتمام برساند.
این Dungeon همانند نسخه های قبلی طراحی خیلی ساده ای دارند و به صورت خودکار و تصادفی ظراحی میشوند.


xllik4anbwdebjvt9kchs.jpg

Velvet Room
اتاقی که در دنیایی بین خیال و واقعیت قرار دارد و گذر زمان در این دنیا هیچ معنایی ندارد.این اتاق همیشه در سری پرسونا به شکل های متفاوتی حضور داشته و این بار شکل زندان را به خود داده است.این زندان اشاره به "زندانی بودن ذهن شخصیت اصلی" است.Igor همچنان به عنوان مالک این اتاق در بازی حضور دارد ولی این بار دستیاران وی دو خواهران دو قلو به نام Caroline و Justine هستند.

vlsh_2tbgzbjho5xdm3urqww2.png



  • سیستم تقویم و اب و هوا در این نسخه برگشته
  • همانند گذشته این بازی تمرکز خود را بر روی مدارس دبیرستانی گذاشته است و بازیکن نقش یک نوجوان دبیرستانی بازی میکند.اما جو مدارس بازی کاملا متفاوت تر از چیزی هست که در نسخه های قبلی مشاهده کردیم
  • در بازی فعالیت های مختلفی همانند تمرین هنر های رزمی وجود دارد که بازیکن با انجام ان ها میتوانند شخصیت خود را بهبود دهد
  • بعضی از این فعالیت ها Mini Gameهایی همانند بیسبال و بازی های کامپیوتری هستند
  • در بازی سیستمی مشابه Social Link به نام Cooperation در P5 وجود دارد که بازيكن در ان با اشخاص مختلفي در شهر ارتباط برقرار مي كند و مزاياي ان را در مبارزات مي توان ديد.
  • All Out Attack از دو نسخه ی قبلی به شکل متفاوتی نسبت به قبل در این نسخه حظور دارد
  • سیستم SNS(Social Networking Service)z که در سومین تریلر گیم پلی مشاهده کردیم به بازیکن اجازه میده با استفاده از موبایل با بقیه شخصیت های بازی ارتباط برقرار کنیم.با استفاده از این سیستم بازیکن میتواند بیشتر در مورد پس زمینه شخصیت های بازی بدونند
  • سبک مبارزات بازی همانند نسخه های قبل به سبک نقش افرینی نوبتی است ولی این بار تیم سازنده تغییراتی در ان ایجاد کرده است که بازیکن لذت بیشتری از ان ببرد
  • بازی دارای المان های مخفی کاری و پلتفرمینگ است.علاوه بر ان بازیکن ممکن است در گشت و گذر در Dungeon های بازی به تله های مختلفی رو به رو شود
  • در طول بازی Dungeon های متفاوتی وجود دارن که بسته به شرایط داستان دقیقا توسط تیم سازنده طراحی شدن و چالش هایی رو برای بازیکن ها به وجود میارن.این بدان معناست که دیگر شاهد Dungeon با ظاهر تکراری در این عنوان نیستیم.
  • همانند Persona 1 هر شخصیت از یک سلاح سرد و یک سلاح گرم استفاده می کند
  • البته طبق گفته های تيم سازنده بازی،تفنگ هايی كه شخصيت هاي اصلي از ان استفاده مي كنند،تفنگ هاي واقعی نيستد.ولي به دلايلي مي توانند صدمه جدی به دشمنان بزنند
h699_5pkh051v8ef09zmz0jph.png




  • همانند گذشته،Katsura Hashino به عنوان کارگردان ،Shoji Meguro به عنوان اهنگساز و Shinegori Soejima به عنوان طراح بازی در تیم سازنده حضور دارند
  • ساخت بازی از اواخر سال 2010 شروع شده است.
  • P5 برخلاف Catherine(که با انجین Gamebyro ساخته شده) با موتور گرافیکی کاملا جدید ساخته خواهد شد.طبق گفته ی Katsura Hashino این موتور گرافیک جدید به تیم سازنده اجازه میدهد که ایده هایشان را به راحتی وارد بازی کنن
  • طبق سنت پرسونا 3 و 4،اقای Shoji Meguro سبک اهنگ و خواننده ی بازی را تغییر داده تا با تم بازی همخوانی داشته باشد.سبک اهنگ این بازی به سبک Acid Jazz است که تلفیقی از عناصر اهنگ های Jazz،Soul،Funk و Disco است و Lyn Inaizumi نقش خوانندگی اهنگ های این نسخه را بر عهده گرفته است
  • طبق گفته ی کاگردان بازی،در حال حاظر تمامی "بخش های" بازی در کنار هم قرار داده شده و تیم سازنده کارهایی مانند "برطرف کردن باگ های بازی،ایجاد تعادل در سیستم های بازی،اضافه کردن خصوصیات بیشتری به بازی" انجام میدهند
  • Cut Scenes های انیمه ای این بازی توسط استدیو Production I.G ساخته شده است.

با تشکر از
احسان عزیز(Kaine) بابت کار های گرافیک عالیشون
و یاسر عزیز(END_BOY) بابت زحماتی که برای تابیک کشیدند



تابیک در اینده به روز خواهد شد​



 
آخرین ویرایش:

Phantom Thief

کاربر سایت
Dec 7, 2011
972
نام
Parsa
منم 20 ساعت بازی کردم مشکلی توی Localization ندیدم.درسته یه سری ایرادای ریز میشه توش پیدا کرد ولی خداییش عالی لوکالایز کردن

پارسا من نمیتونم درک کنم اینایی که دارن از Localization ایراد میگیرن رو، من الان حدوده ده ساعت بازی کردم با صدای ژاپنی (خودت هم میدونی ژاپنی میتونم بفهمم و بخونم) به غیر از دو مورد دیالوگ ریوجی (دقیقا همون Effin' و D-bag که خودت فرستادی) هیچ‌مشکلی نبوده هیچی تازه به نظرم پرفکت لوکالایز شده بازی، که تازه اینم باید در نظر گرفت که ریوجی تا الان شاید 200تا دیالوگ داشته برام، پس ایراد از اون دو تا دیالوگ واقعا مسخره و سخت گیرانس.

پ.ن: این لینک هم که فرستادی طرف اصلا بازی نکرده، پس هیچی :D



برای من اوکیه.

والا توی تویتر یک عده هستند ناراضیند
البته ممکنه به قول خودتون از بین کل بازی،تعدادش کم باشه.ولی واقعا مسخرست.کلا این که بیان بازی رو بعد از ساختش بیان بدن به شعبه ی غربی واقعا حرکت اشتباهی بودش.
از همون اول میومدند با شعبه ی غربی در ارتباط باشند میتونست به بازی کمک خیلی کمک کنه.این وضعی که داره،ممکنه ضرر هم بکنه بازی
 
  • Like
Reactions: Minato Arisato

Triangels

플레이 스테이션 팬
کاربر سایت
Sep 17, 2007
9,891
نام
ارمان
خوب این حرف خودتون هم ثابت میکنه که ATLUS JP اهمیتی به غرب نمیده.همین پولی هم که ATLUS USA در میاره هم میره تو جیب ATLUS JP.بعد همون پولا هم صرف ژاپن میکنند
این که بیای بازی بزرگی مثل پرسونا 5 که خیلی بزرگه و بعد از ساختش بدی به شعبه ی غربی هم وضع رو بد تر میکنه.همین الان هم یک عده ای دیالوگ ها ایراد گرفتند
Atlus we need to talk about the Persona 5 localization...

کلا به خاطر مسخره بازی های ATLUS JP وضع این جوری شد.مسلما P5 ضعیف ترین Localizationیه که اینا تحویل دادند تو این چند سال اخیر



از چه نظر؟
والا این همه نقد بررسی ها از localization بازی تعریف کردن D: همچین موارده کوچیکی که ملت پست میکنن میزارن اولین بار نیست که اتفاق میفته در اون حدی که شما داری میگی نیست. اگر انقدر وضعش خراب بود که critic ها اشاره میکردن. حالا شما از کجا Fact صادر کردی که ضعیف ترین localization هست نمیدونم لول
اگر انقدر که شما جلوه دادی مشکل داشت مثل ME Andromeda میشد یه meme لول

اون یه عده هم که ایراد گرفتن مطمعن باشن حالشون خوب نیست D: من که بازی کردم با اینکه شاید کم و کاستی داشته باشه ولی اصلا از زیبایه بازی کم نمیکنه و مشکله خاصی ایجاد نمیکنه
 

Phantom Thief

کاربر سایت
Dec 7, 2011
972
نام
Parsa
والا این همه نقد بررسی ها از localization بازی تعریف کردن D: همچین موارده کوچیکی که ملت پست میکنن میزارن اولین بار نیست که اتفاق میفته در اون حدی که شما داری میگی نیست. اگر انقدر وضعش خراب بود که critic ها اشاره میکردن. حالا شما از کجا Fact صادر کردی که ضعیف ترین localization هست نمیدونم لول
اگر انقدر که شما جلوه دادی مشکل داشت مثل ME Andromeda میشد یه meme لول
اشتباه منظورم رو گرفتید
این که گفتم که P5 ضعیف ترین Localizationی که ATLUS USA تحویل داده،به این معنی نیست که بد باشه
ولی اخه مسیله این جاست که ATLUS USA همیشه به Localization هاش معروف بوده.اینا میان بدون این که بیان معنی جمله رو کلا عوض کنند بین بین ساده و پیچیده بالانس بر قرار کنند.همه ی بازی هاشون تقریبا این جوری بوده(هر چند یک چیز هایی هم عوض کردند که بتونه برای مخاطب های غربی یک معنی داشته باشه.هر چند یک عده وقت ها هم الکی عوض میکردند)
ولی مشکل پرسونا 5 اینه که Localization هاش اصلا استاندارد ATLUS USA رو نداره
مثلا توی Awakeningه Ryuji،وقتی ریوجی پرسوناش رو میگیره توی ژاپنی میگه "This is my Persona,This Awesome" بعد توی نسخه ی غربی این رو گذاشتند " Right on,Wassup Persona.this effin Rock".از این Localization های مسخره زیاده
بعدش دیالوگ هایی داره که یا به صورت مضحکانه ای ساده هست یا به صورت مسخره ای پیچیده هستش که توی همین تاپیک Neogaf بحثش زیاده.
هیچ کدوم از بازی های ATLUS USA این مشکلات رو نداشتند
به خاطر همین P5 ضعیف ترین Localizationیه که اینا تو این چند سال اخیر ارایه دادند.نه این که کلا بد باشه

ولی خدایی اگهATLUS JP یک خورده به خودش زحمت میداد از اول این Localization میتونست بهترین تاریخ باشه.که اونم نشد
با این وضعی که هست من به وضع غربی ATLUS امیدی ندارم
 

The Pale King

The old King of Hallownest
کاربر سایت
Jul 5, 2008
1,002
نام
امیر حسین
این پست رو میدم برای اونایی که نمیدونن بازیو بگیرن یا نه.برای اونایی که تاحالا jrpg بازی نکردن یا مبارزات نوبتی دوست ندارن و نمیدونن بازی به دردشون میخوره یا نه:

قبل از هرچیز بگم که به هیچ عنوان خودمو در حدی نمیبینم که بخوام از نظر گیم پلی و موارد فنی این بازیو نقد کنم! چون اولین تجربم از پرسونا هست و کسایی هستن تو این تاپیک که از نسخه های قبلی بازیش کردن و درست نیست من نظری بدم.

1-ساعت 8:30 صبح بازی عرضه شد و بلافاصله بازی کردم.اولین تجربه ام از کلیه Persona ها هست.
2-به مدت 13 ساعت مداوم بدون هیچ وقفه ای (شاید باورش سخت باشه) بازی کردم و مات و مبهوت داستان بازی دیالوگ ها و اتفاقات بازی شدم
3-خودم از جمله کسایی هستم که نه مبارزه ی نوبتی خوشم میومد و نه اصلا تجربش کردم!حتی از jrpg خوشم نمیومد! با فاینال فنتزی به هیچ عنوان ارتباط نمیگرفتم.اما این بازی برام فرصتی شد تا عاشق jrpg و پرسونا بشم
4-داستان بازی مبهوت کنندس.چند لایه ی عظیم داره و بیشتر بعد سیاسی و اجتماعی داره.در مورد قلب های سیاه ادما, مانع های جلوی ادما که توسط قدرتمندای جامعه پیش روی همه قرار داده میشه تا مانع پیشرفت بشن.بازی میخواد اول مفهوم اسارت و ازادی رو به بازیکن نشون بده و بعد راه رسیدن به ازادی رو تلقین کنه به بازیکن.به هیچ وجه با یه داستان غیر واقعی یا افسانه طرف نیستید.هرچیزی که توی بازی اتفاق میفته اگه زشته اگه تلخه اگه سیاهه, همه و همش به خاطر ما ادماس! به خاطر قلب های خودمونه.دیالوگ های بازی اونقدددد زیباس که مدت ها فقط روی یه دیالوگ تمرکز میکنی.
5-دنیای بازی یه دنیایی هست که به ظاهر زندس, توش رفت و آمد هست جنب و جوش هست, شایعات پراکنده میشه, مردم صحبت میکنن و...! اما از درون مرده هست.لایه های ظاهریش , چیزی به عنوان گرافیک هنری ما میشناسیمش یه لایه ی زیبا زنده رنگارنگ و بی نظیره.اما لایه های درونی پر از جنایت و تاریکی و ظلم و غم و اسارته.
6-شخصیت پردازی توی این بازی بی نظیره.هر شخصیت یه نقطه قوت و در عین حال یه ضعفی داره.
7-وقتی این اثرو تجربه میکنی, متوجه گذر زمان نمیشی.اونقد دنیای بازی زنده هست و اونقد این دنیا درست شبیه سازی شده با دنیای واقعی که ادم اگه واقعا میخواد بازیو قطع کنه بره بیرون توی خیابون, ترجیح میده بشینه روی صندلی و بره توی خیابونای پرسونا :D اینو تا تجربش نکنید نمیفهمید (کسای که نخریدن).
8-من دوبله ی ژاپنی رو ندارم.مثل اینکه اومده برا دانلود.اما دوبله ی انگلیسی یکی از بی نقص ترین و زیباترین دوبله هایی بود که توی عمرم از یه بازی شنیدم.هرچند با صدای ایگور مشکل دارم :D حس میکنم صداش به قیافش نمیخوره.
9-سخن اخر: اگر تاحالا JRPG تجربه نکردید-اگر با مبارزه ی نوبتی مشکل دارید یا زیاد خوشتون نمیاد, توصیه ی اکید میکنمممممم بازیو تجربه کنید.چون همین بازی شما رو مثل من وارد دنیای JRPG میکنه.چون دقیقا من هم نمیدونستم بازیو بخرم یا نه.تریلر ها رو میدیدم خوشم نمیومد.ولی وقتی بازی کردم و فهمیدم داستانش چیه, واقعا 13 ساعت پشت سره هم بازی کردم.

به سادگی شد جزو 3 شاهکار 17 سال زمان گیمریم :D حتما تجربش کنید.
 

Triangels

플레이 스테이션 팬
کاربر سایت
Sep 17, 2007
9,891
نام
ارمان
داستان این بازی خیلی ادم رو میگیره. کلا fked up کامله D:
دمشون گرم که همیشه داستانشون رویه مسعله هایه اجتماعی و اشکلاتی هست که تو اجتماع وجود داره و اونا رو بررسی و مطالعه میکنه و در قالبه فلسفه کلی سری persona توضیح میده
خیلی حال کردم با داستان و جو اینا D: یعنی شروعش خیلی سنگینتر از 4 هست ولی به creepy شماره 3 نیست D: حالا تا اخرش بره ببینم به 2 میرسه یا نه D:
به نظرم میتونه بهترین JRPG نسل و چند ساله اخر باشه به راحتی D:
 

HalfLife G

کاربر سایت
Feb 21, 2009
3,768
نام
مراد حلیمی
منم علاقه مند شدم به بازی ولی دو تا سوال دارم:

1-یکم جوش دبیرستانی هست و دوس داشتم بزرگسالتر باشه.....این جو دبیرستانیش که اذیت کننده نمی کنه کار رو؟؟؟فضا رو کودکانه نمی کنه؟
2- بازیهای ژاپنی ادا اطوارای خاص ژاپنی دارن این در این مورد چطور؟شدید نیس که کسی که خیلی حال نمی کنه با این فضا رو از خودش برونه؟

ممنون اگه جواب بدین اگه اوکی بود برم بخرم

.
 

Donger Reborn

کاربر سایت
Mar 21, 2017
1,414
از ویژگی های بازی اینه که کلا نمی شه از هیچ جاش فیلم و عکس گرفت
حتی زمان تروفی ها که خود کنسول عکس می گیره هم، عکس نمی گیره

منم علاقه مند شدم به بازی ولی دو تا سوال دارم:

1-یکم جوش دبیرستانی هست و دوس داشتم بزرگسالتر باشه.....این جو دبیرستانیش که اذیت کننده نمی کنه کار رو؟؟؟فضا رو کودکانه نمی کنه؟
2- بازیهای ژاپنی ادا اطوارای خاص ژاپنی دارن این در این مورد چطور؟شدید نیس که کسی که خیلی حال نمی کنه با این فضا رو از خودش برونه؟

ممنون اگه جواب بدین اگه اوکی بود برم بخرم

.

1- سری Persona کلا شخصیت های اصلی اش دانش آموزان دبیرستانی هستند، از همون نسخه اول به همین صورت بوده، اتفاقا بازی جو تاریکی داشت به خصوص تا نسخه 3 و این جو تا حدودی توی نسخه 4 هم حفظ شد اما خوب نسخه 5 تقریبا دیگه اون جو رو از دست داده و البته متفاوت تر شده
کلا جو بازی بچگونه نیست به هیچ وحه
2- از اون چیزایی که شما فکر می کنی نداره

قبلش یکم گیم پلی بازی رو توی Y*utube ببین اگر از بازی ببین اگر خوشت اومد برو بخر
 
آخرین ویرایش:

vayne solidor

کاربر سایت
Jan 12, 2007
1,966
نام
حسین
منم دیروز سرم درد میکرد 3 4 ساعت بیشتر نتونستم بازی کنم کلا از بازی که هرچی بگیم کم گفتیم تعریف ها را بچه ها کردن فقط در مورد دوبله انگلیسی بازی بگم که من تقریبا همه JRPG ها را بازی میکنم یکی از بی نقص ترین دوبله و صداگذاری ها را شاهد هستیم نمیدونم دلیل اعتراض بعضی ها چیه دوبله فوق العادست اصلا من سمت صدای ژاپنی نخواهم رفت
 

Armin.jrpg

کاربر سایت
Sep 1, 2011
716
نام
Armin
منم علاقه مند شدم به بازی ولی دو تا سوال دارم:

1-یکم جوش دبیرستانی هست و دوس داشتم بزرگسالتر باشه.....این جو دبیرستانیش که اذیت کننده نمی کنه کار رو؟؟؟فضا رو کودکانه نمی کنه؟
2- بازیهای ژاپنی ادا اطوارای خاص ژاپنی دارن این در این مورد چطور؟شدید نیس که کسی که خیلی حال نمی کنه با این فضا رو از خودش برونه؟

ممنون اگه جواب بدین اگه اوکی بود برم بخرم

.
ببین ظاهر بازی میتونه خیلی انیمه ای بشه تا به فروش بازی کمک کنه و بعضی وقت هم جو رو شاد کنه چون به هر حال بازی 80 ساعته نمیشه از اول تا آخر تاریک باشه آدم افسرده میشه، اما اگه بیشتر دقت کنی میبینی با چه کار روانشناسی عمیقی طرف هستی همونطور که @amirhosine خیلی خوب توضیح داد. منم دقیقا سوم راهنمایی بودم و Persona 3 رو بازی میکردم همین حس رو داشتم
 

Minato Arisato

کاربر سایت
Sep 21, 2015
310
نام
امیر
این پست رو میدم برای اونایی که نمیدونن بازیو بگیرن یا نه.برای اونایی که تاحالا jrpg بازی نکردن یا مبارزات نوبتی دوست ندارن و نمیدونن بازی به دردشون میخوره یا نه:

قبل از هرچیز بگم که به هیچ عنوان خودمو در حدی نمیبینم که بخوام از نظر گیم پلی و موارد فنی این بازیو نقد کنم! چون اولین تجربم از پرسونا هست و کسایی هستن تو این تاپیک که از نسخه های قبلی بازیش کردن و درست نیست من نظری بدم.

1-ساعت 8:30 صبح بازی عرضه شد و بلافاصله بازی کردم.اولین تجربه ام از کلیه Persona ها هست.
2-به مدت 13 ساعت مداوم بدون هیچ وقفه ای (شاید باورش سخت باشه) بازی کردم و مات و مبهوت داستان بازی دیالوگ ها و اتفاقات بازی شدم
3-خودم از جمله کسایی هستم که نه مبارزه ی نوبتی خوشم میومد و نه اصلا تجربش کردم!حتی از jrpg خوشم نمیومد! با فاینال فنتزی به هیچ عنوان ارتباط نمیگرفتم.اما این بازی برام فرصتی شد تا عاشق jrpg و پرسونا بشم
4-داستان بازی مبهوت کنندس.چند لایه ی عظیم داره و بیشتر بعد سیاسی و اجتماعی داره.در مورد قلب های سیاه ادما, مانع های جلوی ادما که توسط قدرتمندای جامعه پیش روی همه قرار داده میشه تا مانع پیشرفت بشن.بازی میخواد اول مفهوم اسارت و ازادی رو به بازیکن نشون بده و بعد راه رسیدن به ازادی رو تلقین کنه به بازیکن.به هیچ وجه با یه داستان غیر واقعی یا افسانه طرف نیستید.هرچیزی که توی بازی اتفاق میفته اگه زشته اگه تلخه اگه سیاهه, همه و همش به خاطر ما ادماس! به خاطر قلب های خودمونه.دیالوگ های بازی اونقدددد زیباس که مدت ها فقط روی یه دیالوگ تمرکز میکنی.
5-دنیای بازی یه دنیایی هست که به ظاهر زندس, توش رفت و آمد هست جنب و جوش هست, شایعات پراکنده میشه, مردم صحبت میکنن و...! اما از درون مرده هست.لایه های ظاهریش , چیزی به عنوان گرافیک هنری ما میشناسیمش یه لایه ی زیبا زنده رنگارنگ و بی نظیره.اما لایه های درونی پر از جنایت و تاریکی و ظلم و غم و اسارته.
6-شخصیت پردازی توی این بازی بی نظیره.هر شخصیت یه نقطه قوت و در عین حال یه ضعفی داره.
7-وقتی این اثرو تجربه میکنی, متوجه گذر زمان نمیشی.اونقد دنیای بازی زنده هست و اونقد این دنیا درست شبیه سازی شده با دنیای واقعی که ادم اگه واقعا میخواد بازیو قطع کنه بره بیرون توی خیابون, ترجیح میده بشینه روی صندلی و بره توی خیابونای پرسونا :D اینو تا تجربش نکنید نمیفهمید (کسای که نخریدن).
8-من دوبله ی ژاپنی رو ندارم.مثل اینکه اومده برا دانلود.اما دوبله ی انگلیسی یکی از بی نقص ترین و زیباترین دوبله هایی بود که توی عمرم از یه بازی شنیدم.هرچند با صدای ایگور مشکل دارم :D حس میکنم صداش به قیافش نمیخوره.
9-سخن اخر: اگر تاحالا JRPG تجربه نکردید-اگر با مبارزه ی نوبتی مشکل دارید یا زیاد خوشتون نمیاد, توصیه ی اکید میکنمممممم بازیو تجربه کنید.چون همین بازی شما رو مثل من وارد دنیای JRPG میکنه.چون دقیقا من هم نمیدونستم بازیو بخرم یا نه.تریلر ها رو میدیدم خوشم نمیومد.ولی وقتی بازی کردم و فهمیدم داستانش چیه, واقعا 13 ساعت پشت سره هم بازی کردم.

به سادگی شد جزو 3 شاهکار 17 سال زمان گیمریم :D حتما تجربش کنید.
یادش بخیر من وقتی 3 رو بازی میکردم همین حس رو داشتم :D
---
یکی از دوستان گفت پرسونا 5 جو تاریکش رو از دست داده.خیلی راحت میتونم حداقلش از 4 تاریک تره :D
اتفاقا به نظرم یکی از نقاط مثبت P5 اینه که تونسته عالی بین فضای تاریک و روشن تعادل برقرار کنه.من که راضیم
 

Phantom Thief

کاربر سایت
Dec 7, 2011
972
نام
Parsa
کلا فکر نمی کردم بتونه روی دست Teddie بلند شه اما انصافا خیلی بامزه تره :D

این که بیای اصلا Morgana رو با Teddie مقایسه کنی شوخیش هم زشته:D
حالا چه برسه بیای بگی Teddie از Morgana بهتره:D
این پست رو میدم برای اونایی که نمیدونن بازیو بگیرن یا نه.برای اونایی که تاحالا jrpg بازی نکردن یا مبارزات نوبتی دوست ندارن و نمیدونن بازی به دردشون میخوره یا نه:

قبل از هرچیز بگم که به هیچ عنوان خودمو در حدی نمیبینم که بخوام از نظر گیم پلی و موارد فنی این بازیو نقد کنم! چون اولین تجربم از پرسونا هست و کسایی هستن تو این تاپیک که از نسخه های قبلی بازیش کردن و درست نیست من نظری بدم.

1-ساعت 8:30 صبح بازی عرضه شد و بلافاصله بازی کردم.اولین تجربه ام از کلیه Persona ها هست.
2-به مدت 13 ساعت مداوم بدون هیچ وقفه ای (شاید باورش سخت باشه) بازی کردم و مات و مبهوت داستان بازی دیالوگ ها و اتفاقات بازی شدم
3-خودم از جمله کسایی هستم که نه مبارزه ی نوبتی خوشم میومد و نه اصلا تجربش کردم!حتی از jrpg خوشم نمیومد! با فاینال فنتزی به هیچ عنوان ارتباط نمیگرفتم.اما این بازی برام فرصتی شد تا عاشق jrpg و پرسونا بشم
4-داستان بازی مبهوت کنندس.چند لایه ی عظیم داره و بیشتر بعد سیاسی و اجتماعی داره.در مورد قلب های سیاه ادما, مانع های جلوی ادما که توسط قدرتمندای جامعه پیش روی همه قرار داده میشه تا مانع پیشرفت بشن.بازی میخواد اول مفهوم اسارت و ازادی رو به بازیکن نشون بده و بعد راه رسیدن به ازادی رو تلقین کنه به بازیکن.به هیچ وجه با یه داستان غیر واقعی یا افسانه طرف نیستید.هرچیزی که توی بازی اتفاق میفته اگه زشته اگه تلخه اگه سیاهه, همه و همش به خاطر ما ادماس! به خاطر قلب های خودمونه.دیالوگ های بازی اونقدددد زیباس که مدت ها فقط روی یه دیالوگ تمرکز میکنی.
5-دنیای بازی یه دنیایی هست که به ظاهر زندس, توش رفت و آمد هست جنب و جوش هست, شایعات پراکنده میشه, مردم صحبت میکنن و...! اما از درون مرده هست.لایه های ظاهریش , چیزی به عنوان گرافیک هنری ما میشناسیمش یه لایه ی زیبا زنده رنگارنگ و بی نظیره.اما لایه های درونی پر از جنایت و تاریکی و ظلم و غم و اسارته.
6-شخصیت پردازی توی این بازی بی نظیره.هر شخصیت یه نقطه قوت و در عین حال یه ضعفی داره.
7-وقتی این اثرو تجربه میکنی, متوجه گذر زمان نمیشی.اونقد دنیای بازی زنده هست و اونقد این دنیا درست شبیه سازی شده با دنیای واقعی که ادم اگه واقعا میخواد بازیو قطع کنه بره بیرون توی خیابون, ترجیح میده بشینه روی صندلی و بره توی خیابونای پرسونا :D اینو تا تجربش نکنید نمیفهمید (کسای که نخریدن).
8-من دوبله ی ژاپنی رو ندارم.مثل اینکه اومده برا دانلود.اما دوبله ی انگلیسی یکی از بی نقص ترین و زیباترین دوبله هایی بود که توی عمرم از یه بازی شنیدم.هرچند با صدای ایگور مشکل دارم :D حس میکنم صداش به قیافش نمیخوره.
من خوشحالم از بازی خوشتون اومده و هم از دوبله ی انگیلیسی خوشتون اومده:D
البته انتظارتون رو برای دوبله ی انگیلیسی بیارید پایین چون جریانش خر تو خره.این طور که معلومه با عجله انجام شده و یک مشکلاتی توی راهنمایی صداپیشه ها به وجود اومده
مثلا انگیلیسی Haru خیلی ازار دهنده هستش.البته مشکل بر میگرده به Voice Director که بد صداپیشه ی انگیلیسی Haru رو راهنمایی کرده.البته اگه تا الان مشکلی نداشتید،بعید بدونم تا اخر بازی مشکل داشته باشد.
 
  • Like
Reactions: KingAmir

amirone

کاربر سایت
Aug 13, 2014
2,435
بازی خیلی عالیه ، موسیقی متن شاهکاره ، ارتباط با دنیای اطراف و کلاس بازی خیلی بالاس مخصوصا استایل کارکترا ، درسته حدسام برای خوش اومدنو متا درست از آب در اومد ولی اعترافم کردم نمیدونم چطور غافلگیرم میکنه ، که خوشبختانه تحت تاثیر قرار گرفتم ، فرصت پیش اومد کمی بازی کنم . دوبله انگلیسی خیلی بهم چسبیده و دوس ندارم برم ژاپنی ولی امتحانش میکنم . گرافیک عالیه ، ایراد چرت گرفته منتقدو هر کسم دوس داره از هر لحاظی باهاش بحث میکنم .
فقط سر از اسکرین شاتا در نیاوردم ، بعضی جاها میزاره عکس بگیری و خیلی جاها نمیزاره .

حسو حال عجیبو جدیدی برام داره بازی . خیلی حال کردم باید براش یه هفته مرخصی بگیرم :D


.
 

Triangels

플레이 스테이션 팬
کاربر سایت
Sep 17, 2007
9,891
نام
ارمان
یادش بخیر من وقتی 3 رو بازی میکردم همین حس رو داشتم :D
---
یکی از دوستان گفت پرسونا 5 جو تاریکش رو از دست داده.خیلی راحت میتونم حداقلش از 4 تاریک تره :D
اتفاقا به نظرم یکی از نقاط مثبت P5 اینه که تونسته عالی بین فضای تاریک و روشن تعادل برقرار کنه.من که راضیم
4 بیشتر تو مایه هایه داستانهای اگاتا کریستی اینا بود D:
ولی رو هم رفته تا الان .... به نظرم شخصیتهایه 4 از داستانش جالبتر بودن . یعنی شخصیتاش بود که اصلا به بازی جون میداد لول . اونطوری که شخصیتهایه اون دلنشین بود 5 برا من نیست حداقل ولی به جاش داستان خوده بازی رو بهتر از 4 کردن D: ولی خب تا اینجا کار به 2-3 نرسید D:
ولی gamelpay که اصلا هیچی D: اوجه کارشونه D: همچنین اینکه از قسمت 3 به بعد طراحی signature بازی persona همش رو به بهبود بوده و تو این بازی واقعا اوجش رسیده. این سیستم حرف زدن با Shadow هم که دوباره برگردوندن مثل قسمت 2 و Tensei اینا خیلی خوب شده . یکی از چیزهایه باحالی که همیشه رو Tensei IV تو 3DS باهاش حال میکردم همین حرف زدن با Demon/Shadow ها بود. اصلا یه جوه خاصی به بازی میداد. اون سیستم کارت rolling از 4 برداشتن. اونم جالب بود بازی ولی اینجا خیلی بهتره کلا D:
یه چیز مهم دیگم اینکه Dungeon ها رو همه رو از قبل طراحی کردن . 3 که dungeon جالب نبود زیاد و همش یه جا بود . 4 محیط فرق داشت ولی random generated بود. اینجا دیگه سنگ تموم گذاشتن
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر