Origami 2008

عضو تحریریه
Oct 2, 2014
5,608
نام
سپهر
این لینک رو قبلا خوندم. لینک مصاحبه‌ی مسیح زاده رو هم شما مطالعه کنید تا متوجه ابهامات بشید...
فقط امیدوارم عدالت به درستی اجرا بشه

دو تا متن را مطالعه کردم و بدین نتیجه رسیدم که به عرض شما می رسانم؛ هر دو روایت متفاوتی را بیان می کنند و با اتکا به دو روایت مذکور (یکی شرح واقعه از دید وکیل فرهادی و دیگری مصاحبه بغض شکننده خانم مسیح زاده)، نه من و نه شما می توانیم حق صریح را اعلام کنیم و عدالت را تشخیص دهیم. مگر این که تشخیص حق از روی مدافع کارهای فرهادی یا مخالف کارهای فرهادی صورت گیرد. به قطع، روایت منتشر یافته خانم مسیح زاده، یک شبه اصغر فرهادی را به خاک نمی مالد و نامزدی نزدیک به اسکار را از وی سلب نمی کند. پیش از بررسی روایت خانم مسیح زاده، ذکر کنم که فردی که از او مصاحبه می کند، پوریا ذولفقاری است، مخالف فرهادی پس از فیلم جدایی. تعریف واحد و مشخصی هم از فیلم های بعد از جدایی و به خصوص قهرمان در لفافه وی دیده نشده است. با حضور ذولفقاری در مقام پرسشگر، کاملا مشخص است که مسیر گفت و گو به کجا ختم می شود. مسیح زاده هم مانند فرهادی تصدیق می کند که ایده های بیان شده سر کلاس فرهادی، برگرفته از روزنامه و گزارشات هفتگی بوده است. از کجا معلوم که ایده خانم مسیح زاده هم از روزنامه نبوده است؟ اگر ایده برگرفته از روزنامه بوده، پس در مسئله ایده یابی، حق مسلم به مسیح زاده نیست. حالا تعریف دوخطی آن ایده در قالب مستند می تواند به شکل دیگر و در قالب یک اثر سینمایی به شکل دیگر در بیاید. آیا مستند خانم مسیح زاده گام به گام کپی شده طرح فرهادی است؟ آیا شخصیتی که رضایت نمی دهد هم در طرح مسیح زاده هم بوده است؟ اگر نبوده، پس به طور مستقیم چنین پرونده «سرقت ادبی» آن قدر بزرگ نیست و در سینمای هالیوود بارها این مورد رخ داده است؛ مثال بسیار سطحی که پیش از زدن مثالی که شما مدنظرتان است، شباهت طرح یا تعریف دو خطی سریال Breaking Bad با Weeds است. هیچ یک بر دیگری اعتراض نکردند و با صلاحدید AMC، شبکه اطمینان کامل به وینس گیلیگان برای تولید سریال بریکینگ بد را صادر کرد.

اما مثالی که شما در ذهن دارید که غلظتش از قهرمان بیشتر است و قضیه مربوط به زمانی است که حتی تلفن هم به زور در تمامی کشورها استفاده می شده است!! در سال 1946، دو انیمیشن کوتاه Cat Concerto و Rhapsody Rabbit که هر دو در مورد تقابل پیانیست با موش خفته در پیانو است، ساخته می شود. موسیقی همان موسیقی است و درگیری ها هم همان و پایان هم به پیروزی موش ختم می شود. هر دو کارتون در همان سال نامزد اسکار می شوند ولی Cat Concerto اسکار را می برد (چون به عقیده داوران جنگ موش و گربه واقعی تر از جنگ خرگوش و موش!). جنگ و جدل جهت استفاده زودهنگام از طرح بین برادران وارنر و MGM شکل می گیرد، جنگی که تا سالیان دراز همچنان وجود داشته است. نمی دانند که این طرح چگونه به دست شرکت سازنده رسیده است. واسطه کی بوده؟ آیا پای جاسوس در میان بوده؟ همچنان مشخص نیست. چنین جنگی را هم سر Bugs Life و Antz هم بوده است.

1643211467202.png

دکلمه ای از بت سازی را آورده اید؛ قرار نیست از فرهادی کسی بت بسازد. فیلم قهرمانش خوب است و دو فیلمش قبلی است از دید من خسته کننده، پر حفره و بد (فروشنده و همه می دانند). پس سینماتوگرافی فرهادی 100 درصد روزی منبع الهام کارهای من نخواهد شد! داغ دل مخالفان این چند ماه اخیر فرهادی از یک جای دیگر است نه این و این وسیله ای است نزدیک اسکار جهت خراب کردن موقعیت او. مسئله سیاسی است که انتظار داشتند فرهادی در همان لحظه اکران فیلم قهرمان در جشنواره کن، خبر پرالتهاب درون کشور را بشنود، پرده سینما را فورا پایین بکشد و نمایش فیلمش را در حرکتی شبه ژان لوک گدار متوقف کند. فرهادی چنین کاری را نکرد. فرهادی را یک فیلمساز با دغدغه سیاسی می پنداشتند ولی در اشتباه بوده اند، فرهادی هرگز دغدغه سیاسی نداشته است؛ دغدغه سیاسی در درباره الی دیده می شود؟ دغدغه سیاسی در جدایی یا فروشنده؟ هیچ یک. خلق و خویمان اکنون در اکثر جامعه طوری شده است که آدم هایی که قبلا دوستشان داشتیم را اکنون دوست نداریم. همین آدم هایی که از بردن فروشنده در این تاپیک تبریک گفتند (بدون نگاه به سطح کیفی فیلم و مخالفتش با عقدنامه ترامپ)، در صورت بردن دوباره اسکار، چنین کاری را در اینجا و جاهای دیگر نخواهند کرد، بالعکس غوغایی ضد فرهادی ایجاد می کنند.
 
آخرین ویرایش:

.::PUИK::.

کاربر سایت
Mar 28, 2014
8,725
من مطالبرو نگاه نکردم و اصلا نمیدونم موضوع چی هستش
تنها چیزی که حس میکنم شاید منظور دوستان کپی کاری هستش
ولی چنین مواردی تو سینمای امروز دنیا کم نیست
نمونش talking pelham 123 2009 که بازسازی شده نسخه 1974 هستش
از این موارد زیاد دیده شده
Sisters 1972 v 2006 – Leo Loves
 

TDKR

کاربر سایت
May 1, 2012
392
من بهم پول هم بدن نمیرم فیلم این اقا رو ببینم.
چون برا من یه کار غیر اخلاقیه
من یه ایرانی هستم که کل زندگی و اینده ام توسط یه جریانی نابود شده کارگردان این فیلم و بازیگر نقش اصلی و.. حامی این جریان هستن و با توجه با چیزای که این چند سال اخیر از سینما ایران شنیدیم کلا این فیلم و اکثر فیلم ها با نفوذ و حمایت این جریان ساخته میشه.
پس مهم نیست اگه بهترین فیلم تاریخ باشه مهم نیست من عاشق هنر و سینما باشم باز چون یه ایرانی هستم مسائل سیاسی برام در اولویته نمیتونم این فیلم رو ببینیم.
ولی اگه مثلا یه فرانسوی بودم این حاشیه ها برام بی معنی بود و هنر برام دراولویت راحت فیلم رو میدیدم.
فیلم اصلی ترین سرگرمی من تو کل زندگیم بود ولی خیلی وقته فیلم و سریال ایرونی ندیدم و باورکنید هنوز زنده ام:D

اگه در زمان المان نازی یه فیلم باحمایت نازی ها و کارگردانی و بازیگری حامی نازیسم که در یک فیلم دیگر درمورد نسل کشی یهودیان نقش اصلی بوده اکران میشد و یهودی ها برا دیدنش به سینما میرفتن و نازی ها با درامدش برا همون یهودی ها اردوگاه میزدن مطمن باشین هنوز یعد80سال درمورد اون ادما بحث میشد.

ولی جالبه هنوز تو ایران مردم خیلی راحت از امثال مهران مدیری و شهاب حسینی. اصغر فرهادی و.. حمایت میکنند و اصلا به این مسائل فکر نمیکنند.

آیندگان درمورد ما چی میگن؟
 
آخرین ویرایش:

Blood Brothers

کاربر سایت
Sep 7, 2012
1,529
نام
Iman
آزاده مسیح زاده بالاخره مصاحبه‌ای انجام داده که به قطع میشه گفت ایده‌ی قهرمان اصغر فرهادی از مستند اون بوده.
مستند دو سر برد دو سر باخت هم در یوتوب موجوده.
ببینید شباهت رو!
"هیچکس بزرگ نیست، هیچ چیز عمیق نیست!
از هیچکس بت نسازید، هر بتی روزی فرو می‌ریزه"
لینک مصاحبه
واقعا اگر این قضیه حقیقت داشته باشه اصغر فرهادی اسم خودش رو نابود کرده.
توضیح هر دو نفر رو خوندم و توضیحات خانم مسیح زاده خیلی قانع کننده تر بنظر میرسه. الهام گرفتن توی دنیای سینما چیز بدی نیست واقعا ولی اینجور که فرهادی جبهه گرفته خیلی مشکوک میکنه قضیه رو
اینکه فرهادی میتونست ایشون رو با فیلمش به جهان معرفی کنه و نکرد و اینکه هیچ چیزی از اسم خودش و فیلمش کم نمیشد واقعا خیلی ناراحت کنندس
امیدوارم اگر حقیقت داشته باشه بتونن رسواش کنند.
 

NaRiiMaN

Equality is a Utopian Fantasy
ناظم انجمن
Jun 5, 2010
5,901
نام
نریمان

TheGodfather

ALI
Gold User
Jun 21, 2011
1,074
نام
Ali
من همیشه سینمای فرهادی رو دوست داشتم
اما خودش رو "نه"!
همیشه به عنوان یه بازیگر خوب که سیاست رو می‌شناسه در ذهن من این فرد حضور داره.
این آقا از همون اول هم خوب بلد بود موج‌ها رو سوار بشه و با شجریان و این و اون عکس بگیره و آخر سر هم به دور از چشم دیگران با حکومت تا کنه و در جشنواره‌ها موفق بشه.
موفق شده؟ نوش جانش! آرزوی سلامتی و تندرستی و موفقیت براش دارم. اما نکته‌ای که منو آزار میده این رابین هود بازیاش در مواقع اضطرار و بحران هست!
این که دوستمون عرض کردن شاید امثال ما توقع داشتیم ایشون مثل گودار فیلم رو پایین بکشن باید بگم "نه"! من هیچ وقت از این اصلاح طلب‌های خسته و از اون ور اصولگراهای جان به لب رسیده توقعی نداشته و ندارم. گمانم اکثر ملت هم همینطور باشن.
فرهادی خدای بزنگاه‌های سیاسیه. حقیقتاً به هوشش حسودی میکنم!
.
.
تیم فرهادی در مقاله‌ای چند ساعت پیش در برابر حرف‌های مسیح زاده از فرهادی دفاع کردن. همین دفاع کردن‌هاشون و گفتمانشون نشون دهنده‌ی یک سری گندکاری‌ها هستش.
.
.
حتی اگه مسیح زاده در این پرونده موفق بشه
حتی اگه فرهادی اسم و رسمش خدشه دار بشه
چهار ماه بعد تمام این ملت همه چی یادشون میره!
چه انتظاری از ماهی آکواریوم دارید؟
اگر این گفت و گو رو من در این تاپیک شروع کردم به قصد تخریب فرهادی نبوده، فقط آگاه سازی برای لحظه‌ی حالمون بوده. می‌دونم که فردا روز هیچی یادمون نمونده از بس مشکل داریم...
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,065
نام
آریا
در مورد اصغر فرهادی:
۱. زمانی که فضای مجازی مثل امروز نبود که هر هفته کمپین «نه به اعدام» راه بیفته و در مورد این قضیه صحبت بشه، اصغر فرهادی فیلم «شهر زیبا» رو ساخت. در مورد یه نوجوون که مرتکب قتل شده و به خاطر سن کم، نمی‌شه اعدامش کرد ولی انداختنش توی زندان تا به سن قانونی برسه و بره اون دنیا. فرهادی توی این فیلم، حرف‌هایی رو زد که سال‌ها بعد یه عده تازه دارن می‌زنن.
شهر زیبا مال زمانی هست که ملت می‌رفتن به لوده‌بازی‌های یه عده توی «توکیو بدون توقف» و «کما» می‌خندیدن تا تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بشن. دورانی که یه مدت بعد، «اخراجی‌ها» اثر فاخر مسعود ده‌نمکی، چماق به دست سابق از راه رسید و با استقبال پرشور مردم، اسمش در کتاب رکوردهای سینمای ایران ثبت شد. حالا خیلی از همون مردم که با فیلم ده‌نمکی (دقت کنین، ده‌نمکی!) قهقهه زدن، فرهادی رو می‌کوبن.
نمی‌دونم چرا اصلاً سراغ ۲۰ سال پیش رفتم! همین امسال، زمانی که اصغر فرهادی توی فیلم «قهرمان» سراغ انتقاد از سیستم زندان‌ها می‌ره و هم شرایط بد زندان‌ها (ماجرای خودکشی یک زندانی) رو مطرح می‌کنه و هم اخلاق مسئولین زندان رو مورد نقد قرار می‌ده، مردم عزیز می‌رن فیلم «دینامیت» رو می‌بینن و موقع خروج از سالن سینما هم وارد توئیتر می‌شن و یه فحشی به فرهادی می‌دن، چون لایک داره.
۲. شاید تا یک سال پیش، خیلی‌ها نمی‌دونستن محمد رسول‌اف دقیقاً کیه. احتمالاً همین الآن هم خیلی‌ها خبر ندارن که سال ۹۸ وقتی رسول‌اف به خاطر حکمش به دادگاه انقلاب رفت، اصغر فرهادی یکی از افرادی بود که برای حمایت ازش رفت اونجا.
رسول‌اف یکی از افرادی بود که باعث شد حمله به فرهادی شدت بگیره. چطوری؟ با طرح این مسأله که چرا از امیر جدیدی به عنوان بازیگر فیلم «روز صفر»، محصول وزارت اطلاعات توی فیلمش استفاده کرده. طنز روزگار اینه که رسول‌اف، همین آدم به ظاهر شاکی و سلبریتی یک‌شبه، خودش قبل از فرهادی سراغ این کار رفته بوده. ولی خب ۹۰٪‌ مردم از این قضیه خبر ندارن و فقط هر چیزی رو که بشنون، به‌به و چه‌چه می‌کنن و امثال رسول‌اف هم خوب بلد هستن از این موج‌های احساسی سوءاستفاده کنن و یه دفعه از یه فرد نه‌چندان سرشناس، تبدیل بشن به ستاره فضای مجازی.
رسول‌اف کسی هست که توی فیلم «لِرد» از سودابه بیضایی استفاده کرده بود. سودابه بیضایی کیه؟ بازیگر سریال «آسمان من». سریال آسمان من چیه؟ یکی از تولیدات موسسه «اوج»، وابسته به سپاه که از شبکه وزین «افق» پخش می‌شد! یعنی طرف خودش از بازیگری استفاده کرده بوده که توی سریال اوج، اون هم برای شبکه افق کار می‌کرده و بعد حمله کرده به فرهادی بابت استفاده از امیر جدیدی. ایول، بریم زیر توئیتش لایک بزنیم و بگیم چقدر تو حقیقت‌گو هستی!
۳. اصغر فرهادی هم در مورد مسائلی مثل گورخواب‌ها صحبت کرد، هم در مورد اتفاقات ۹۶ بیانیه داد. راجع به اتفاقات ۹۸ هم سکوت نکرد و بعدش هم راجع به فاجعه هواپیما گفت. به حد کافی هم از جاهای مختلف مثل اینجا فحش خورد که چرا داره اعتراض می‌کنه و چه اهداف شومی داره.
ملت شریف ایران همه اینا رو فراموش کردن و به این نتیجه رسیدن که چون فرهادی به فاصله چند ساعت بعد از کشته شدن مردم خوزستان توی جشنواره کن چیزی نگفته، مزدور هست. فرهادی یه دفعه تبدیل شد به یه هدف قشنگ که هر کی از راه می‌رسه، یه چیزی سمتش پرتاب کنه. این جور موج‌ها هم که راه می‌افته، همه باید سوار بشن و مسابقه بذارن برای کوبیدن طرف، چون لایک داره و باعث محبوبیت می‌شه و به قول معروف «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو».
می‌دونم الآن جَو جوری هست که باید فقط به فرهادی حمله کرد و اگه کسی چیز دیگه‌ای بگیره، ماله‌کش و وابسته و... هست. ولی عیبی نداره، ترجیح می‌دم نظر واقعی خودم رو بگم به جای اینکه از ترس قضاوت‌های بقیه سکوت کنم و هر موجی راه می‌افته، سوارش بشم که از بقیه عقب نمونم؛ موجی که بعید نیست دو روز دیگه به اینجا برسه که یکی بیاد بگه فرهادی ۱۰ سال پیش به من تجاوز کرده و همه هم دنبالش بگن «بله، بله، ما مطمئن بودیم که فرهادی اهل تجاوز هم هست.»
---------------------
من از فیلم قهرمان به اندازه کارهای قبلی فرهادی خوشم نیومد و به نظرم ضعیف‌تر از اون‌ها بود، به جز «همه می‌دانند» که ضعیف‌ترین کارش هست از دید من. قهرمان برای من حتی بین ۱۰ تا فیلم اول سینمای ایران توی سه سال اخیر هم نیست، چه برسه به سینمای دنیا، و اگه داور جشنواره‌ها و مراسم مختلف بودم هم بین ۵ تا نامزد اصلی قرارش نمی‌دادم. ولی تشابه ماجراهای فیلم و اتفاقات این چند ماه واقعاً برام جالب بود. یعنی رسماً شبیه یه پیش‌گویی بود و از این نظر فیلم برام جایگاه خاصی داره.
 
آخرین ویرایش:

TheGodfather

ALI
Gold User
Jun 21, 2011
1,074
نام
Ali
جماعتی عجیبی هستیم!
آقایون لینک مصاحبه‌ی مسیح زاده رو فقط من گزاشتم!
دادگاه که نیومدیم و شما هم وکلای فرهادی که نیستید!
یه موضوعی پیش اومده؛ الان فرهادی رفته زیر سوال!
دیگه چرا ربطش میدید به رزومه‌ی کاریش و فلان و این حرفا!
والا سینمای ایران کثیف‌تر از این حرفاست که شماها نگرانشید! مگه عقلتون پاره سنگ برداشته باشه که از این سینما و اشخاصش دفاع کنید...
 
آخرین ویرایش:

AMIR-R

کاربر سایت
Mar 15, 2020
866
۳. اصغر فرهادی هم در مورد مسائلی مثل گورخواب‌ها صحبت کرد، هم در مورد اتفاقات ۹۶ بیانیه داد. راجع به اتفاقات ۹۸ هم سکوت نکرد و بعدش هم راجع به فاجعه هواپیما گفت. به حد کافی هم از جاهای مختلف مثل اینجا فحش خورد که چرا داره اعتراض می‌کنه و چه اهداف شومی داره.
صحبت کردن در مورد این مسائل تا زمانی که یک خط قرمز مشخص شده رو رد نکنی پشیزی ارزش نداره و با چند تا جمله چند پهلو که مشخص کننده افکار شخص نیست نمیتونه خودش رو به مردم بچسبونه !!! هی توییت احساسی بزنه
"با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزنه را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟و ..... " خب ؟؟؟؟ به کی میگی اینارو ؟ هدف کیه ؟ مردم که اینارو میدونن !! میری جشنواره فجر اونجا بگو ببینیم حرف حسابت چیه !!
مهران مدیری هم در مورد خیلی از مشکلات طنز تلخ ساخته و اتفاقا برای سرگرم کردن مردم خیلی هم مورد احترام حکومت هست !!! چه راهی بهتر از فروکش احساسات مردم با استفاده از سلبریتی های به ظاهر منتقد !!!!!!!

سینمای ایران از سر تا پاش مشخصه که چیه و فرهادی هم تافته جدا بافته نیست.
 

TDKR

کاربر سایت
May 1, 2012
392
در مورد اصغر فرهادی:
۱. زمانی که فضای مجازی مثل امروز نبود که هر هفته کمپین «نه به اعدام» راه بیفته و در مورد این قضیه صحبت بشه، اصغر فرهادی فیلم «شهر زیبا» رو ساخت. در مورد یه نوجوون که مرتکب قتل شده و به خاطر سن کم، نمی‌شه اعدامش کرد ولی انداختنش توی زندان تا به سن قانونی برسه و بره اون دنیا. فرهادی توی این فیلم، حرف‌هایی رو زد که سال‌ها بعد یه عده تازه دارن می‌زنن.
شهر زیبا مال زمانی هست که ملت می‌رفتن به لوده‌بازی‌های یه عده توی «توکیو بدون توقف» و «کما» می‌خندیدن تا تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بشن. دورانی که یه مدت بعد، «اخراجی‌ها» اثر فاخر مسعود ده‌نمکی، چماق به دست سابق از راه رسید و با استقبال پرشور مردم، اسمش در کتاب رکوردهای سینمای ایران ثبت شد. حالا خیلی از همون مردم که با فیلم ده‌نمکی (دقت کنین، ده‌نمکی!) قهقهه زدن، فرهادی رو می‌کوبن.
نمی‌دونم چرا اصلاً سراغ ۲۰ سال پیش رفتم! همین امسال، زمانی که اصغر فرهادی توی فیلم «قهرمان» سراغ انتقاد از سیستم زندان‌ها می‌ره و هم شرایط بد زندان‌ها (ماجرای خودکشی یک زندانی) رو مطرح می‌کنه و هم اخلاق مسئولین زندان رو مورد نقد قرار می‌ده، مردم عزیز می‌رن فیلم «دینامیت» رو می‌بینن و موقع خروج از سالن سینما هم وارد توئیتر می‌شن و یه فحشی به فرهادی می‌دن، چون لایک داره.
۲. شاید تا یک سال پیش، خیلی‌ها نمی‌دونستن محمد رسول‌اف دقیقاً کیه. احتمالاً همین الآن هم خیلی‌ها خبر ندارن که سال ۹۸ وقتی رسول‌اف به خاطر حکمش به دادگاه انقلاب رفت، اصغر فرهادی یکی از افرادی بود که برای حمایت ازش رفت اونجا.
رسول‌اف یکی از افرادی بود که باعث شد حمله به فرهادی شدت بگیره. چطوری؟ با طرح این مسأله که چرا از امیر جدیدی به عنوان بازیگر فیلم «روز صفر»، محصول وزارت اطلاعات توی فیلمش استفاده کرده. طنز روزگار اینه که رسول‌اف، همین آدم به ظاهر شاکی و سلبریتی یک‌شبه، خودش قبل از فرهادی سراغ این کار رفته بوده. ولی خب ۹۰٪‌ مردم از این قضیه خبر ندارن و فقط هر چیزی رو که بشنون، به‌به و چه‌چه می‌کنن و امثال رسول‌اف هم خوب بلد هستن از این موج‌های احساسی سوءاستفاده کنن و یه دفعه از یه فرد نه‌چندان سرشناس، تبدیل بشن به ستاره فضای مجازی.
رسول‌اف کسی هست که توی فیلم «لِرد» از سودابه بیضایی استفاده کرده بود. سودابه بیضایی کیه؟ بازیگر سریال «آسمان من». سریال آسمان من چیه؟ یکی از تولیدات موسسه «اوج»، وابسته به سپاه که از شبکه وزین «افق» پخش می‌شد! یعنی طرف خودش از بازیگری استفاده کرده بوده که توی سریال اوج، اون هم برای شبکه افق کار می‌کرده و بعد حمله کرده به فرهادی بابت استفاده از امیر جدیدی. ایول، بریم زیر توئیتش لایک بزنیم و بگیم چقدر تو حقیقت‌گو هستی!
۳. اصغر فرهادی هم در مورد مسائلی مثل گورخواب‌ها صحبت کرد، هم در مورد اتفاقات ۹۶ بیانیه داد. راجع به اتفاقات ۹۸ هم سکوت نکرد و بعدش هم راجع به فاجعه هواپیما گفت. به حد کافی هم از جاهای مختلف مثل اینجا فحش خورد که چرا داره اعتراض می‌کنه و چه اهداف شومی داره.
ملت شریف ایران همه اینا رو فراموش کردن و به این نتیجه رسیدن که چون فرهادی به فاصله چند ساعت بعد از کشته شدن مردم خوزستان توی جشنواره کن چیزی نگفته، مزدور هست. فرهادی یه دفعه تبدیل شد به یه هدف قشنگ که هر کی از راه می‌رسه، یه چیزی سمتش پرتاب کنه. این جور موج‌ها هم که راه می‌افته، همه باید سوار بشن و مسابقه بذارن برای کوبیدن طرف، چون لایک داره و باعث محبوبیت می‌شه و به قول معروف «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو».
می‌دونم الآن جَو جوری هست که باید فقط به فرهادی حمله کرد و اگه کسی چیز دیگه‌ای بگیره، ماله‌کش و وابسته و... هست. ولی عیبی نداره، ترجیح می‌دم نظر واقعی خودم رو بگم به جای اینکه از ترس قضاوت‌های بقیه سکوت کنم و هر موجی راه می‌افته، سوارش بشم که از بقیه عقب نمونم؛ موجی که بعید نیست دو روز دیگه به اینجا برسه که یکی بیاد بگه فرهادی ۱۰ سال پیش به من تجاوز کرده و همه هم دنبالش بگن «بله، بله، ما مطمئن بودیم که فرهادی اهل تجاوز هم هست.»
---------------------
من از فیلم قهرمان به اندازه کارهای قبلی فرهادی خوشم نیومد و به نظرم ضعیف‌تر از اون‌ها بود (به جز «همه می‌دانند» که ضعیف‌ترین کارش هست از دید من)، ولی تشابه ماجراهای فیلم و اتفاقات این چند ماه واقعاً برام جالب بود. یعنی رسماً شبیه یه پیش‌گویی بود و از این نظر فیلم برام جایگاه خاصی داره.
داداش اینا هیچی نیست
نظرت درمورد مهران مدیری چیه؟
بخوای اثار و حرفای انتقادیشو بنویسی تو چند صفحه تاپیک جا نمیشه.
کل محبوبیت خودش و اثارش بخاطر همین انتقاداتش به سیستم بود ولی اخرش معلوم شد خودش با تاریک ترین بخش های همون سیستم در ارتباطه.
چیزی که کاملا مشخص شده اینه تا از خودشون نباشی نمیتونی حرف بزنی فیلم بسازی اکران کنی بفرستی برا اسکار.

گند سینمای ایران که خیلی وقته درومده نمیدونم چطور شما ندیدی یا نمیخوای ببینی
این جماعت نونشون رو تو خون من و شما میزنن ارزش همین بحث کردن هم نداره چه برسه بخوای ازشون دفاع کنی.
 

TheGodfather

ALI
Gold User
Jun 21, 2011
1,074
نام
Ali
داداش اینا هیچی نیست
نظرت درمورد مهران مدیری چیه؟
بخوای اثار و حرفای انتقادیشو بنویسی تو چند صفحه تاپیک جا نمیشه.
کل محبوبیت خودش و اثارش بخاطر همین انتقاداتش به سیستم بود ولی اخرش معلوم شد خودش با تاریک ترین بخش های همون سیستم در ارتباطه.
چیزی که کاملا مشخص شده اینه تا از خودشون نباشی نمیتونی حرف بزنی فیلم بسازی اکران کنی بفرستی برا اسکار.

گند سینمای ایران که خیلی وقته درومده نمیدونم چطور شما ندیدی یا نمیخوای ببینی
این جماعت نونشون رو تو خون من و شما میزنن ارزش همین بحث کردن هم نداره چه برسه بخوای ازشون دفاع کنی.
ممنون که شما و یکی دیگه از دوستان به این نکات اشاره کردید.
اما گویا دوستانی هستند در این تاپیک که از لابی‌ها و کثافت سینمای نفتی ایران خبر ندارن و دقیقا مثل اصلاح طلب‌ها دلخوشن به اصلاح سیستم و به به همه چی گل و بلبله!!!!
اگه من و شما هم در این تاپیک داریم در مورد این فساد سیستماتیک حرف میزنیم شک نکن میگنن تاثیر گرفته از توئیتریم!!(هرچند من اصلا توئیتر و اینستاگرام ندارم) یا ممکنه بهمون بگن برانداز و هزار چرت و پرت دیگه!
اما اگه بقیه‌ی عزیزان اون نقاب امید واهی و بهشت گونه رو برای دقایقی از روی صورت بردارن و یه نگاهی به گذشته بندازن متوجه میشن همون استاد فقید(به کنایه نگفتم) کیارستمی هم با همکاری این و اون فیلماش رفتن به جشنواره‌ها!
هرچند کیارستمی لااقل یه هنر داشت...
 

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,681
نام
Mehrdad
در مورد اصغر فرهادی:
۱. زمانی که فضای مجازی مثل امروز نبود که هر هفته کمپین «نه به اعدام» راه بیفته و در مورد این قضیه صحبت بشه، اصغر فرهادی فیلم «شهر زیبا» رو ساخت. در مورد یه نوجوون که مرتکب قتل شده و به خاطر سن کم، نمی‌شه اعدامش کرد ولی انداختنش توی زندان تا به سن قانونی برسه و بره اون دنیا. فرهادی توی این فیلم، حرف‌هایی رو زد که سال‌ها بعد یه عده تازه دارن می‌زنن.
شهر زیبا مال زمانی هست که ملت می‌رفتن به لوده‌بازی‌های یه عده توی «توکیو بدون توقف» و «کما» می‌خندیدن تا تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بشن. دورانی که یه مدت بعد، «اخراجی‌ها» اثر فاخر مسعود ده‌نمکی، چماق به دست سابق از راه رسید و با استقبال پرشور مردم، اسمش در کتاب رکوردهای سینمای ایران ثبت شد. حالا خیلی از همون مردم که با فیلم ده‌نمکی (دقت کنین، ده‌نمکی!) قهقهه زدن، فرهادی رو می‌کوبن.
نمی‌دونم چرا اصلاً سراغ ۲۰ سال پیش رفتم! همین امسال، زمانی که اصغر فرهادی توی فیلم «قهرمان» سراغ انتقاد از سیستم زندان‌ها می‌ره و هم شرایط بد زندان‌ها (ماجرای خودکشی یک زندانی) رو مطرح می‌کنه و هم اخلاق مسئولین زندان رو مورد نقد قرار می‌ده، مردم عزیز می‌رن فیلم «دینامیت» رو می‌بینن و موقع خروج از سالن سینما هم وارد توئیتر می‌شن و یه فحشی به فرهادی می‌دن، چون لایک داره.
۲. شاید تا یک سال پیش، خیلی‌ها نمی‌دونستن محمد رسول‌اف دقیقاً کیه. احتمالاً همین الآن هم خیلی‌ها خبر ندارن که سال ۹۸ وقتی رسول‌اف به خاطر حکمش به دادگاه انقلاب رفت، اصغر فرهادی یکی از افرادی بود که برای حمایت ازش رفت اونجا.
رسول‌اف یکی از افرادی بود که باعث شد حمله به فرهادی شدت بگیره. چطوری؟ با طرح این مسأله که چرا از امیر جدیدی به عنوان بازیگر فیلم «روز صفر»، محصول وزارت اطلاعات توی فیلمش استفاده کرده. طنز روزگار اینه که رسول‌اف، همین آدم به ظاهر شاکی و سلبریتی یک‌شبه، خودش قبل از فرهادی سراغ این کار رفته بوده. ولی خب ۹۰٪‌ مردم از این قضیه خبر ندارن و فقط هر چیزی رو که بشنون، به‌به و چه‌چه می‌کنن و امثال رسول‌اف هم خوب بلد هستن از این موج‌های احساسی سوءاستفاده کنن و یه دفعه از یه فرد نه‌چندان سرشناس، تبدیل بشن به ستاره فضای مجازی.
رسول‌اف کسی هست که توی فیلم «لِرد» از سودابه بیضایی استفاده کرده بود. سودابه بیضایی کیه؟ بازیگر سریال «آسمان من». سریال آسمان من چیه؟ یکی از تولیدات موسسه «اوج»، وابسته به سپاه که از شبکه وزین «افق» پخش می‌شد! یعنی طرف خودش از بازیگری استفاده کرده بوده که توی سریال اوج، اون هم برای شبکه افق کار می‌کرده و بعد حمله کرده به فرهادی بابت استفاده از امیر جدیدی. ایول، بریم زیر توئیتش لایک بزنیم و بگیم چقدر تو حقیقت‌گو هستی!
۳. اصغر فرهادی هم در مورد مسائلی مثل گورخواب‌ها صحبت کرد، هم در مورد اتفاقات ۹۶ بیانیه داد. راجع به اتفاقات ۹۸ هم سکوت نکرد و بعدش هم راجع به فاجعه هواپیما گفت. به حد کافی هم از جاهای مختلف مثل اینجا فحش خورد که چرا داره اعتراض می‌کنه و چه اهداف شومی داره.
ملت شریف ایران همه اینا رو فراموش کردن و به این نتیجه رسیدن که چون فرهادی به فاصله چند ساعت بعد از کشته شدن مردم خوزستان توی جشنواره کن چیزی نگفته، مزدور هست. فرهادی یه دفعه تبدیل شد به یه هدف قشنگ که هر کی از راه می‌رسه، یه چیزی سمتش پرتاب کنه. این جور موج‌ها هم که راه می‌افته، همه باید سوار بشن و مسابقه بذارن برای کوبیدن طرف، چون لایک داره و باعث محبوبیت می‌شه و به قول معروف «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو».
می‌دونم الآن جَو جوری هست که باید فقط به فرهادی حمله کرد و اگه کسی چیز دیگه‌ای بگیره، ماله‌کش و وابسته و... هست. ولی عیبی نداره، ترجیح می‌دم نظر واقعی خودم رو بگم به جای اینکه از ترس قضاوت‌های بقیه سکوت کنم و هر موجی راه می‌افته، سوارش بشم که از بقیه عقب نمونم؛ موجی که بعید نیست دو روز دیگه به اینجا برسه که یکی بیاد بگه فرهادی ۱۰ سال پیش به من تجاوز کرده و همه هم دنبالش بگن «بله، بله، ما مطمئن بودیم که فرهادی اهل تجاوز هم هست.»
---------------------
من از فیلم قهرمان به اندازه کارهای قبلی فرهادی خوشم نیومد و به نظرم ضعیف‌تر از اون‌ها بود (به جز «همه می‌دانند» که ضعیف‌ترین کارش هست از دید من)، ولی تشابه ماجراهای فیلم و اتفاقات این چند ماه واقعاً برام جالب بود. یعنی رسماً شبیه یه پیش‌گویی بود و از این نظر فیلم برام جایگاه خاصی داره.
اریا اول اینکه مرسی حرف خودت رو میزنی
در مورد رسول اف هم خیلی خوب گفتی، ایشون قبل از لرد، فیلم هایی ساخته که واقعا خنده داره اگه فکر کنیم سازنده این فیلم ها بدون پشتیبانی از نهاد های خاص، میتونه چنین فیلم هایی بسازه و بعدش نه تنها به "زندگی" در این کشور ادامه بده، دوباره فیلم هم بسازه.. بره جشنواره.. برگرده.. بعدش تازه نهاد های موازی بسیار کم اثر تر روش زوم کنن و بهش یه گیری بدن (گیری که اگه (مهم* اگه) بدبین نگاه کنیم، تازه براش حکم ارتقا درجه هم داشته، ضمنا ایشون در یکی از فیلم هاش (من همه ی فیلم هاش که تو اینترنت موجود هستند رو دیدم) از یک سری عواملی استفاده کرده که امیر جدیدی و سابقه اش در مقابلشون جوک به حساب میاد، یک چهره موازی از این جنس هم تازگی ها تولید کردند که خارج از این بحثه.. به نظرم هدف اصلی از این کار میشه کنترل رو مردم ناراضی. چی بهتر از کنترل توسط ادمایی شبیه این مردم؟

در مورد فرهادی، من فکر میکنم بزرگ ترین مشکلی که ملت با فرهادی و فرهادی ها دارند، انگشت بنفششونه، میدونی چی میگم دیگه؟ بقیه اش به نظرم بیشتر برای اثبات همین قضیه مطرح میشه، حالا تصور کن، فرهادی میومد به عنوان یک پابلیک فیگور و جریان دار، شجاعانه "عذرخواهی میکرد" ... چیزی ازش کم نمیشد، وبهت قول میدم از سمت توده مردم هم یک اعتبار بسیار بزرگ به دست میاورد، حالا اگه مستقیم هم عذرخواهی نمیکرد به عنوان حق شهروندی حق خودش میدونست اون کار رو (من به عنوان یک شهروند عادی با سواد و تجربه عادی نه 96 نه 92 در اون جریانی که به انگشت بنفش ختم میشد شرکت نکردم، چون مطمئن بودم کار درستی نیست، همین فقط برداشت کلیم بود که اشتباهه، از بیخ اشتباهه، چقدرم از همه طرف مسخره شدم اون موقع) میتونست با بیان کردن یک سری از نکات کلیدی و کریتیکال این پیام رو به جامعه بده که "متوجه ناراحتیاتون هستم"

اما فرهادی چیکار کرد؟ قبل و بعد این جریان فقط و فقط از یک بخشی از ظلم (داستان های ترامپ و واقعیت های خاورمیانه) انتقاد مستقیم با بازتاب جهانی کرد، که تصادفا (خوشبین) منافع مشترک زیادی در این انتقادات با دستگاه هم داشت، حرفت درسته فرهادی یک زمانی از جامعه جلوتر بود، اون موقعی که من های هم سن الان من، نهایت بینش سیاسیشون میشد (از اینا خوشمون نمیاد) و در عین حال فریب یک جریان از همینا رو میخوردن، فرهادی به محتوای این جریانات میپرداخت (البته حمایت هم میکرد، مثل اکثر مردم)، درسته، اما باید قبول کنیم فرهادی ها از جامعه عقب افتادند، حداقل بعد از فراگیری شبکه های اجتماعی و بالا رفتن اگاهی های عمومی، وقتی مردم از جونشون مایه گذاشتند، یک بیانیه اینستگرامی کفایت نمیکنه، ما تو همین کشور جعفر پناهی داشتیم که خیلی فراتر از فرهادی پیش رفت در انتقاد کردن، چوبشم خورد، در عین حال اعتبارشم بین مردم حفظ کرد، تازه همین اقای پناهی خودش به نوعی طرفدار یک جریان داخل دستگاهی محسوب میشه و به نظر من در سمت درست ولی گوشه اشتباه وایساده، اما چرا مثل فرهادی مورد تنفر نیست؟ چون از خییییلی از امکاناتش به خاطر وجدان و باور هاش گذشت، من حقیقتا مدافع تز "ایثار" نیستم، خودمم این کار رو نمیکنم، ولی یک نکته مهم اینه که من نوبادی هستم.. فرهادی فیگور... شجریان بزرگ ترین درس رو در این زمینه به سلبریتی های ایرانی داده. برای یک هنرمند چی بالاتر و بهتر از پشتیبانی توده؟ من به عنوان شهروند عادی دود میشم کسی هم یادش نمیاد، اما شجریان تو تاریخ این کشور باقی میمونه...

یک بخش دیگر مشکل مردم با فرهادی، که فرهادی یک جز از کل این مشکل به حساب میاد، اینه که موفقیت فرهادی چه به دلیل فضای سیاسی پیرامون اسکار و داخل امریکا چه به دلیل تلاش و استعداد خودش، یک پیام مهم برای دنیا داره، اونم این که ایران کارگردان جهانی داره، تو ایران میشه زندگی و کار کرد، تو ایران میشه فرهادی شد و دور دنیا هم سفر کرد و اعتبار خرید، تو ایران الیت داریم.. تو ایران زندگی نرمال هم داریم.. و و و..
من حقیقتا این بخش از ناراحتی مردم رو میفهمم، فایده اش برای دستگاه هم میفهمم، اما وقتی خودم به عنوان یک شهروند عادی، خیلی ساده با پروفایل پی اس انم (حالا من اینستا اینا هم ندارم) به دنیا این پیام هارو در حد خودم (حالا من قطره اب فرهادی ها دریا) میفرستم، حقیقتا به خودم اجازه نمیدم خیلی بیش از حد به فرهادی ها گیر بدم، نهایت استدلالم میشه این که از شجریان استفاده کنم، یا خیلی ساده بگم از فرهادی خوشم نمیاد(قطعا اگه فرهادی از خودش بگذره(!) من هم حمایت میکنم، همونطور که از شحریان کردم)

خلاصه واقعا پیچیده است و جواب یک کلمه ای نداره، به نظرم هم باید به مردم حق داد، (کامل 100%)
هم باید وقتی از فرهادی انتقاد میکنیم و انتظاراتی داریم خودمونم یک حرکتی انجام بدیم، نه اینکه صبح و شب زندگی لاکچری تو اینستا با دنیا شیر کنیم تو سایت های تخصصی مثل بازیسنتر از "اگاهی" خودمون در یک کشور عقب افتاده بگیم، بعد بگیم فرهادی چرا از خودش نمیگذره، درسته که فرهادی فیگور هست ما نیستیم، اما فرهادی ورژن با دسترسی به فرصت تقریبا عمده ایرانی ها محسوب میشه، من به نظرم بهترین کار، انتقاد همراه با ادب و منطقه، این بزرگ ترین و بهترین راه برای کپچر کردن امثال فرهادی توسط مردمه، با فحش و این حرفا، بنزین در باک دستگاهی میریزیم که با قدرت بسیار زیادش رو تک تک این مسائل و بروکراسی این کشور حساب باز کرده و به نفع خودش پیش میبره، این فضا توسط اونا طراحی شده، افتادن مردم به جون هم (+ به جون فرهادی ها) بیشترین نفع رو برای سیستم داره، این بحث رو نمیشه بیشتر از این باز کرد. من تو همین پست اسم نهاد هارو نیاوردم و اشاره کردم فقط. پس نمیتونم به فرهادی بیشتر از این که (ازش خوشم نمیاد) گیر بدم. فرهادی هرچی باشه با امثال جوان و ژوله فرق داره.

موفق باشیم.
 

rosgod

کاربر سایت
Aug 19, 2012
1,299
سلام خدمت دوستان عزیز
دنبال اسم دوتا فیلم میگردم که احتمالا قبل از سال 2000 تولید شدن، بنده خیلی وقت پیش اینا رو از تلوزیون دیدم ولی اسمشون یادم نمیاد.

اولی در مورد یک موجود (احتمالا فضایی) که وارد بدن انسان ها میشه و در اخر فیلم بدن رییس جمهور رو تصاحب میکنه و یک نفر با شعله افکن اون موجود رو میسوزونه.

دومی در مورد یک مرد و زن هست که یه وسیله مثل تبلت پیدا میکنن و توی اون میگه (وسیله ماله اینده است و یک مسافر زمان اونو یا جا گذاشته یا ازش گرفتن) قراره یه استادیوم ورزشی منفجر بشه اونم برای تفریح انسان های اینده این کار صورت میگیره و این دو نفر می خوان از وقوع این حوادث جلوگیری کنن.

ممنون
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

  • Top
    رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
    or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر