Lightning Returns: Fnal Fantasy XIII یک عنوان اکشن با تم ماجراجویی خواهد بود!

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,234
نام
ماکان
خوب طبق قولی که SE داده بود دیروز آخرین قسمت از پروژه FNC یعنی Lightning Returns تو مجله فامیتسو با جزییات بیشتر معرفی شد و امروز ترجمه ان به انگلیسی به دست ما رسید که می‌تونید قسمت های مهم مقاله اصلی رو در ادامه بخونید!


logo.jpg





  • بازی در مرحله ساخت به سر می‌بره و 30٪ از ان تموم شده.


  • برخلاف XIII-2 بازی دارای Multiple Ending نیست و در نهایت تنها یک پایان شاد (Happy Ending) در انتظار Lightning و ما هست! (دیالوگ مرموز آخر بازی: عمو جون کلاس چندمی؟)


  • Final Fantasy XIII یک بازی "داستان محور" (Story Driven) بود، یعنی به این معنی که داستان و روایتش موتور محرک بازی و وقایعش بود، Final Fantasy XIII-2 در مقابل یک بازی "شخصیت محور" (Character Driven) بود، به این معنی که ما مثل شخصیت‌های بازی و از نگاه ان‌ها با داستان آشنا می‌شدیم و کنش ما با بازی به واسطه ان‌ها بود. اما Lightning Returns یک بازی "محیط محور" (World Driven) هست (یا پیغمبر!)، یعنی محیط‌های چهار گانه دنیای Novus Partus محور اصلی وقایع داستانی هستن و اصلی ترین تم و جریان داخل گیم‌پلی تحت تاثیر سفر در این محیط‌ها و گشت و گذار در ان‌ها طراحی شدن! (یه بار دیگه یا پیغمبر!)


  • گذشت هر روز در دنیای NP معادل با 1 تا 2 ساعت در دنیای واقعی هست. خوب بازی هم که داستان Lightning و دنیا رو توی 13 روز باقی مونده ازش تعریف می‌کنه. در نتیحه می‌شه گفت گیم‌پلی استاندارد بازی در بهترین حالت 26 ساعت هست. البته تو گیم‌پلی بازی مواردی وجود داره که با انجام ان‌ها (توضیح بیشتر در ادامه) زمان حیات جهان افزایش پیدا می‌کنه و در نتیجه می‌شه گفت گیم‌پلی بازی چیزی نزدیک به 30 ساعت خواهد بود. (زمان مفید برای تموم کردن داستان و بدون توجه و محسابه زمان لازمه برای گرفتن تروفی‌ها و یا انجام کامل ماموریت‌های جانبی احتمالی)


  • ماموریت‌های جانبی و اضافات زیادی (از جمله مینی گیم) وجود داره که تموم کردن ان‌ها ساعت‌های زیادی رو می‌طلبه. ممکنه تنها تموم کردن یه مپ بازی خودش چند ده ساعت زمان بخواد!


  • تو دنیای NP ما شخصیت‌های زیادی رو از XIII-2 خواهیم دید چون نیروی Chaos که آخر XIII-2‌ آزاد شد باعث شده مردم دیگه رشد نکنن و پیر نشن! (دلیل از این مسخره‌تر؟)


  • دنیای Novus Partus همونطور که قبلا هم گفته شد چهار بخش داره که دوتای ان‌ها محیط‌های طبیعی (جنگل و ساحل دریا) و دو تای دیگه محیط شهری (شهر صنعتی و قلعه‌های گاتیک) دارن. (یعنی به عبارت ساده‌تر همون محیط‌های XIII و XIII-2 یه دست رنگ خورده می‌شه و به اسم محیط جدید دوباره به ملت انداخته میشه! جنگل همون Grand Pulse هست، ساحل همون Boodham، محیط های شهری کپی برابر اصل شهر Academia 400AF و قلعه‌های گاتیک هم قطعا همون فضای دنیای اترو).


  • گفته شده که در لحظه آغاز داستان LR تنها 13 روز به پایان جهان مونده اما این زمان متغیره. یعنی گیمرها می‌تونن با تصمیماتشون این زمان رو کم یا زیاد کنن. به عنوان مثل کمک کردن به مردم باعث افزایش زمان عمر جهان می‌شه اما اعمال شیطانی نتیجه عکس و معکوس داره. این زمان توسط یه ساعت غول پیکر (احتمالا ساعت شنی) محاسبه می‌شه و اعمال خوب به منزله اضافه شدن شن و اعمال منفی به منزله کاهش ان هست! (خداییش این ایده از تراوشات ذهنی کدوم ابلهی هست؟)


  • و اما شاهکار قضیه این هست که LR یک اکشن محض مثل Kingdom Hearts: Birth by Sleep هست! یعنی خبری از Party و مهم‌تر از ان Command Menu تو بازی نیست! Lightning تنها شخصیتی هست که شما می‌تونید کنترلش کنید و بازی بیشتر یک تم ماجراجویی (یا پیغمبر به توان 2!!) داره! اما گیم‌پلی ان کماکان مبنی بر سیستم ATB هست یعنی اینکه دقیقا مشابه BbS برای هر کدوم از دکمه‌های دسته یه سری Command به صورت پیش فرض تعریف می‌شه و مثلا فشردن مثلث برابر با Attack یا مربع برابر با Magic هست! (WTF؟)


  • در طول صحنه‌های نبرد شما به راحتی می‌تونید تغییر مکان بدید، ضربات حریف رو دفاع کنید و مثل یک بازی اکشن مبارزه کنید! (اظهار تاسف و تاثر) خیلی از المان‌های گیم‌پلی هم مبتنی بر زمان هست که حالا یعنی چی کسی نمی‌دونه!


  • Lightning در این بازی یک شخصیت خیلی مهم و نقشی حیاتی در آینده جهان داره!



  • Codec های MGS رو یادتون هست؟ خوب تو این بازی Hope از طریق Wireless با Lightning در ارتباطه (ای شیطون!) و راهنماییش می‌کنه! (Lightning یا فرمانده مارکوس آیا؟)+(دقت کردید Hope یه ملیون سالشه؟)


  • ساعت غول پیکری که ازش اسم بردیم همیشه زمان باقی مونده برای دنیا رو نشون می‌ده و شما می‌تونید به مراجعه به ان ببینید کارهایی که انجام دادید باعث بروز چه تغییراتی در ان شده!


من در خصوص توضیحات ارایه شده و این قسمت از بازی هیچ توضیحی ندارم جز اظهار تاسف و تاثر برای مرگ سری محبوبم که اتفاقا یکی از بهترین‌ها هم بود.

Final Fantasy
R.I.P
 

CAP\MortezA63

کاربر سایت
Mar 13, 2009
1,653
نام
MortezA
مرسی ماکان واقعا تو از اسکوار بیشتر به این سری اهمیت میدی اگه 1% اندازه ی علاقه ی تو نسبت به این بازی رو اسکوار داشت وضعش از الان خیلی بهتر بود هر مقاله ای در باره هر سری از FF رو زدی کامل و زیبا بودi can say no more Excellent buddy
 

Nina.Williams

کاربر سایت
Oct 22, 2010
360
نام
رها
بلی بلی با تشکر فقط یه نکته...
من در خصوص توضیحات ارایه شده و این قسمت از بازی هیچ توضیحی ندارم جز اظهار تاسف و تاثر برای مرگ سری محبوبم که اتفاقا یکی از بهترین‌ها هم بود.
یه بازی «مزخرف»(نه به گفته ی من البته) توی یک سری به این بزرگی باعث «مرگ» اون سری نمیشه....همونطور که FFXI (که طرفدارا حتی حاضر نیستن راجع بهش حرف بزنن) باعث مرگ FF نشد...همون طور که DMC2(البته این بازی مزخرف نیست شاید یکم بد باشه ولی نه در این حد... منظورم یه بازی ای هستش که در سطح مجموعه نیست)باعث مرگ سری DMC نشد و همونطور که ORC باعث مرگ رزیدنت ایول نشد...
من هنوزم به بازی امید دارم(به خاطر گل روی شخصیت هاشD: ) ولی بیشتر چشم امیدمون به ورسوسه(خدابیامرزه)
بازم مرسی...
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,234
نام
ماکان
یه بازی «مزخرف» توی یک سری به این بزرگی باعث «مرگ» اون سری نمیشه....همونطور که FFXI (که طرفدارا حتی حاضر نیستن راجع بهش حرف بزنن) باعث مرگ FF نشد...همون طور که DMC2(البته این بازی مزخرف نیست شاید یکم بد باشه ولی نه در این حد... منظورم یه بازی ای هستش که در سطح مجموعه نیست)باعث مرگ سری DMC نشد و همونطور که ORC باعث مرگ رزیدنت ایول نشد...
من هنوزم به بازی امید دارم(به خاطر گل روی شخصیت هاشD: ) ولی بیشتر چشم امیدمون به ورسوسه(خدابیامرزه)
بازم مرسی...

من مرده شما زنده، اگه LR آغازی بر نسل جدید از FF با این استایل نشد من اسمم رو عوض میکنم!

وقتی خود کیتاسه میگه FFXIII آخرین FF ای بود که با این فرم کلاسیک منتشر میشه یعنی باید عمق فاجعه رو تا ته تهش درک کرد!
 

Zack_Fair

کاربر سایت
Mar 16, 2010
1,745
  • ماموریت‌های جانبی و اضافات زیادی (از جمله مینی گیم) وجود داره که تموم کردن ان‌ها ساعت‌های زیادی رو می‌طلبه. ممکنه تنها تموم کردن یه مپ بازی خودش چند ده ساعت زمان بخواد!
مگه تو فاينال های قبلی نبود؟
ملت رو اسگل كردن اينا...تو همه فاينال های قديمی می شد تا آخر عمر تو مپ ها گشت و به رندم انكانتر خورد!
  • Codec های MGS رو یادتون هست؟ خوب تو این بازی Hope از طریق Wireless با Lightning در ارتباطه (ای شیطون!) و راهنماییش می‌کنه! (Lightning یا فرمانده مارکوس آیا؟)+(دقت کردید Hope یه ملیون سالشه؟)
:)) :(( =))
از رزمنده برادر هوپ به رزمنده خواهر لايتنينگ: حالت خوبه خواهرم؟
رزمنده خواهر لايتنينگ: آره عجيجم (باطن خواهر لايتنينگ: يعنی مياد منو از ترشيدگی نجات بده؟ خدا رو شكر ننه نداره ولی اون ونيل دختره...همه اش بهش چسبيده)
هپی اندينگ بازی:
هوپ: لايت سان همسر، زيد و مامانم می شی؟
(اينجا مثه اسكوآل و رينوآ می پرن بغل هم و اتمام بازی-هنگام نمايش اسم سازنده ها هم ورژن ژاپنی آهنگ Baby جاستين بيبر پخش می شه)
====
ماكان اولش كه آنونس شد من فكر كردم يه ريبوته كه داستانش تو يه جایی شبيه دنيای واقعی اتفاق می افته، آخه صحبت از فيـس بوك كرده بودن و اينا! بخاطر همين اولش اميدوار شدم!
اين ديگه چه فاجعه ايه! :| خدایی ژاپنیا از چيه اين لايتنينگ خوششون مياد؟
فقط هوپ خاطر خواهشه:D
اين اسكوئر لاقل می ديد وضعش خرابه بازیهایی مثل FF VIII و FF IX رو كاش پشت سرهم بيرون نمی داد و نگهشون می داشت برای الان!
 
آخرین ویرایش:

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,234
نام
ماکان
سهیل یه FF داره ایتو میسازه، ببینیم ان چی از آب در میاد! اگه خوب بود که هیچی، اگه نه کلا ب... تو FF بره! من شخصا دیگه سمت عناوین حدیدشم نمیرم که تصویر زیبام از بازی تو ذهنم بهم نریزه!

یه نگاه به طراحی هنری FFX کنید، خوب ما این اشغال رو کجای دلمون جا کنیم؟


پ.ن: آقا ان FFX HD چی شد؟ ان قرار بود هم HD بشه و هم گرافیکش بهتر بشه! کی میاد ما یه دلی از عذا در بیاریم؟
 

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
Oct 5, 2008
9,334
نام
Ali
تاپیک قبلی داشتم ماکان رو به صبر دعوت میکردم تا اطلاعات بیشتری از بازی بیاد و بعد در موردش قضاوت کنه ولی الان حرفم رو پس میگیرم ! از همینجا هم به ماکان ، سهیل و کلا تمامی FF فن ها تسلیت میگم !
 

cloud _ strife

کاربر سایت
Aug 8, 2009
460
نام
کاوه
اگه تا این حد به لایتینگ علاقه داشتن، حداقل بهتر بهش می پرداختند. تنها شخصیتی که در این سری پرداخت نسبتا خوبی داشت، «هوپ» بود و یکی از معدود نکات امیدوار کننده ی بازی هم، همینه:
  • Codec های MGS رو یادتون هست؟ خوب تو این بازی Hope از طریق Wireless با Lightning در ارتباطه (ای شیطون!) و راهنماییش می‌کنه! (Lightning یا فرمانده مارکوس آیا؟)+(دقت کردید Hope یه ملیون سالشه؟)

البته ای کاش جاشون عوض می شد :D
این که گیم پلی بازی عوض شه، ولی به شرطی که همچنان خوب باشه، برایِ منم نوعی تفاوتی ایجاد نمی کنه. هرچند شاید خودم گیم پلی سری هایِ کلاسیک را ترجیح بدم. چیزی که فاینال را برای من زیبا و خاطره انگیز می کرد، نه گیم پلی بازی، بلکه داستان بازی بود. داستانی بی نظیر، به همراه روایتی عالی و شخصیت هایی که هرکدوم دغدغه های خودشون رو دارن . کی یادش می ره بازی رو که از کوچه پس کوچه هایِ میدگار شروع می شه، قهرمانش پس مو طلایی است که شاید در ابتدا هویتش را فراموش کرده بود (شاید فقط به این خاطر که نمی توانست به دوست دوران کودکی اش بگوید که هنوز سرباز نشده) ، اما در انتها می گوید: «شاید کاری که می کنم نتیجه اش نجات دنیا باشه، اما هدف من این نیست»، دختری که برای نجات دنیا زندگیش رو فدا می کنه، مردی که خالصانه به معشوقش می گه: «سفیروث مرده» تا بیش از این ناراحت نشه... چیزی که فاینال را زیبا می کنه، حداقل برایِ من، همین چیزها بودن...ولی واقعا افسوس می خورم، وقتی که می بینم که کار فاینال فانتزی به یه همچین جایی رسیده:
  • Final Fantasy XIII یک بازی "داستان محور" (Story Driven) بود، یعنی به این معنی که داستان و روایتش موتور محرک بازی و وقایعش بود، Final Fantasy XIII-2 در مقابل یک بازی "شخصیت محور" (Character Driven) بود، به این معنی که ما مثل شخصیت‌های بازی و از نگاه ان‌ها با داستان آشنا می‌شدیم و کنش ما با بازی به واسطه ان‌ها بود. اما Lightning Returns یک بازی "محیط محور" (World Driven) هست (یا پیغمبر!)، یعنی محیط‌های چهار گانه دنیای Novus Partus محور اصلی وقایع داستانی هستن و اصلی ترین تم و جریان داخل گیم‌پلی تحت تاثیر سفر در این محیط‌ها و گشت و گذار در ان‌ها طراحی شدن! (یه بار دیگه یا پیغمبر!)

همین بازی که پیش تر ازش مثال زدم( و احتمالا دوستان متوجه شدند که ff7 بوده)، تمام این فاکتور ها رو کنار هم داره. من واقعا نمی دونم چی بگم... اصلا قابل درک (یا شد بهتر باشه بگم باور) نیست... فقط امیدوارم این روند ادامه پیدا نکنه.
 

Nevan

کاربر سایت
Feb 25, 2011
3,027
نام
morteza
و اما شاهکار قضیه این هست که LR یک اکشن محض مثل Kingdom Hearts: Birth by Sleep هست! یعنی خبری از Party و مهم‌تر از ان Command Menu تو بازی نیست! Lightning تنها شخصیتی هست که شما می‌تونید کنترلش کنید و بازی بیشتر یک تم ماجراجویی (یا پیغمبر به توان 2!!) داره! اما گیم‌پلی ان کماکان مبنی بر سیستم ATB هست یعنی اینکه دقیقا مشابه BbS برای هر کدوم از دکمه‌های دسته یه سری Command به صورت پیش فرض تعریف می‌شه و مثلا فشردن مثلث برابر با Attack یا مربع برابر با Magic هست! (WTF؟)

3occ8jfjm91bjeb2nfx1.jpg


واقعا این چه وضعشه؟! یعنی چی؟ این هوپ چند سالشه چرا دست از سر دنیا بر نمی داره؟!
 

Whitebeard

کاربر سایت
Aug 10, 2010
1,382
نام
علی
اوه!چه فاجعه‌ایِ این!یک تراژدی تمام عیار برای FF تو این نسل.دیگه خراب کردن یه فرنچایز با اهمیت فقط برای پول‌سازی،تا چه حد؟
 

Zack_Fair

کاربر سایت
Mar 16, 2010
1,745
سهیل یه FF داره ایتو میسازه، ببینیم ان چی از آب در میاد! اگه خوب بود که هیچی، اگه نه کلا ب... تو FF بره! من شخصا دیگه سمت عناوین حدیدشم نمیرم که تصویر زیبام از بازی تو ذهنم بهم نریزه!

یه نگاه به طراحی هنری FFX کنید، خوب ما این اشغال رو کجای دلمون جا کنیم؟
خوب شد گفتی، آرت ورك های اين Lightning Returns واقعا در يك كلام فاجعه بود! فن آرت بهتر از اينا بود! در يك كلام آشغاله اين آرت ورك ها! اين لوگوی بازی رو كه تو پست اول گذاشتی كسی ندونه فكر می كنه تبليغ عطر يا شامپو مردونه ست!
زحمت كشيدن همون دشمنا و لوكيشن های قديمی رو با يه كم تغيير كپی پيست كردن تو بازی.
اصلا موندم چرا اين FF XIII رو كه كلا اسمش رو نمی شد فاينال گذاشت يه آی پی جديد نكردن؟
شهر كه نداشت
داستانش رمانس يا حماسی به هيچ وجه نبود
گيم پلیش كوچكترين شباهتی به قبلیا نداشت
ورلد مپ نداشت
كشتی پرنده توش نبود
نژادها و كلاس های فاينال های قبلی توش نبودن
داستانش عمق نداشت، خودشونم توش مونده بودن، آخر شماره اصلی 13 همه سيث می شن بعد كه برمی گردن می گن تو اين مدت تو يه جای عجيب بوديم و اين بينم ارفن داشته مدت نامعلومی فنگ و ونيل رو شكنجه می داده تا رنجركوك شن و كوكون رو نابود كنن، يعنی اينا چند ماهی كلهم بدون آب و غذا داشتن زندگی می كردن! لول!
شخصيت پردازيشم كه بماند، معلوم نبود فنگ و ونيل چه ارتباطی ! با هم داشتن، يا اول بازی هوپ مادرش می ميره راحت با اين مسئله كنار مياد و فقط مثل اسگلا می گه می خوام انتقام بگيرم و همين.
تكنولوژی های موجود تو بازی هم بماند كه اصلا فلسفه شون معلوم نبود.
البته ای کاش جاشون عوض می شد
biggrin1.gif

این که گیم پلی بازی عوض شه، ولی به شرطی که همچنان خوب باشه، برایِ منم نوعی تفاوتی ایجاد نمی کنه. هرچند شاید خودم گیم پلی سری هایِ کلاسیک را ترجیح بدم. چیزی که فاینال را برای من زیبا و خاطره انگیز می کرد، نه گیم پلی بازی، بلکه داستان بازی بود. داستانی بی نظیر، به همراه روایتی عالی و شخصیت هایی که هرکدوم دغدغه های خودشون رو دارن . کی یادش می ره بازی رو که از کوچه پس کوچه هایِ میدگار شروع می شه، قهرمانش پس مو طلایی است که شاید در ابتدا هویتش را فراموش کرده بود (شاید فقط به این خاطر که نمی توانست به دوست دوران کودکی اش بگوید که هنوز سرباز نشده) ، اما در انتها می گوید: «شاید کاری که می کنم نتیجه اش نجات دنیا باشه، اما هدف من این نیست»، دختری که برای نجات دنیا زندگیش رو فدا می کنه، مردی که خالصانه به معشوقش می گه: «سفیروث مرده» تا بیش از این ناراحت نشه... چیزی که فاینال را زیبا می کنه، حداقل برایِ من، همین چیزها بودن...ولی واقعا افسوس می خورم، وقتی که می بینم که کار فاینال فانتزی به یه همچین جایی رسیده:
حرف منم همينه...
هنوز كه هنوز فاينال های قديمی رو می رم و لذت می برم ولی اين 13 رو يه 1 سالی طول كشيد تا با اكراه تمومش كردم!
شماره 7 كه افسانه بود ولی من از كرايسيس كور بيشتر خوشم اومد و در كنار متال گير ساليد3 بهترين بازی عمرم می دونمش...
واقعا فراتر از شاهكار بود!!! مخصوصا اندينگش كه زك در كمال تعجب به زندگيش پشت پا می زنه و قهرمانانه كشته می شه!
يا انجيل كه اصلا كاراكترش غير قابل وصف بود اين مرد...همينطور جنسيس و سفيروث.
حالا چنين شاهكاری كه روی PSP اومد و بعدش معلوم شد بخاطر محدوديت يو ام دی كلی از سر و تهش زدن رو مقايسه كنيد با اين فاجعه های الان...
 
آخرین ویرایش:

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
13,099
نام
محمد امین
ما که از نسخه های قبلی خوشمون نیود پس این تغییرات رو به فال نیک میگیریم..

با تشکر از طرفدارهای زخم خورده..
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر