مگه X2010-ه كه 270 مايل ، من هر بازي Racing رو كه بازي ميكنم ، اولين كارم تبديل مايل هست به كيلومتر ، وقتي رو مايل باشه حسي نسبت به سرعت ماشين ندارم . در مورد traction هم بگم كه من معني دقيقشو نميدونستم ولي منظور ما خيلي به معنيش نزديك بوده ... قبل از بازي Driving Option گزينه هايي داره ( كه همه بش Driving Aids ميگن ) كه همگي به آسونتر شدن بازي كمك ميكنن ، يكيش همون طور كه ميدوني Traction Control هست ، كه خوب سر پيچ ها خيلي اثر داره وقتي يه ماشين Tractionش خيلي بالا باشه ، شما وقتي كم كم از پيچ داريد ميايد بيرون گاز رو تا ته بگيريد چون جاده به لاستيكا نيروي بالايي وارد ميكنه ، اينجوري ميشه كه ماشين تو اون جهتي كه داشته ميپيچيده ، دور خودش دور ميزنه ( چون فرمون هنوز صاف نشده ) ... وقتي كه ما Traction Control ( كه همه ميگن TCS بش ) رو بالا ميبريم خود بازي حواسش بش هست ، ما تا ته گاز ميديم ولي بازي اين اجازه رو نميده ( اينجوري ميشه كه تو شتاب ماشين اثر ميزاره و پايين مياد ) وقتي TSC رو 0 ميكنيم ، يعني خودمون بايد مراقب مقداري كه گاز ميديم باشيم ، براي CT230R رانندگي با TCS خاموش خيلي راحته ولي يه چيزي مثل mclaren mp4-12c رانندگي با TCS Off خيلي خيلي خيلي سخت ميشه .
من فقط نيرويي كه سر پيچ بر اساس سرعت ماشين و شعاع پيچ به راننده وارد ميشه رو بش توجه كرده بودم كه زير سرعت ماشين نوشته ميشه كه هم جهت نيرو رو نشون ميده هم مقدار ( البته بر حسب G هست ) كه براي X2010 بيشترين مقدارو داره كه البته موقع طراحي اين ماشين توجه شده كه مقدار از مقداري كه بدن يه انسان ميتونه تحمل كنه بالاتر نره حدود 8.75G . يعني X2010 هم ديگه هر پيچي رو با هر سرعتي نميتونه بپيچه .
خوب حالا که بحث علمی :d شد حیفم میاد اینا رو توضیح ندم شاید یکی خوشش اومد
TCS در واقع یکی از سیستم های کنترل دینامیک طولی خودرو هست که دقیقا" مثل ABS لغزش چرخ ها رو کنترل می کنه با این تفاوت که در حالت شتاب گیری یا به اصطلاح همون traction عمل می کنه . هیچ ربطی هم به سر پیچ یا مسیر مستقیم نداره ! اما چرا شما سر پیچ اگه زیاد گاز بدی خودرو ناپایدار میشه ؟
ظرفیت اصطکاکی لاستیک ها محدود هست و هنگام دور زدن اکثر این ظرفیت در جهت عرضی (lateral ) استفاده می شه چون باید به خودرو شتاب مرکز گرا بده . بنابر این شما معمولا" سر پیچ ها صدای لغزش چرخ ها رو میشنوی . این دقیقا" حالتی هست که اگه گاز بدی 100% خودرو ناپایدار میشه چون ظرفیت اصطکاکی لاستیک اشباع شده و شما می خوای به زور در جهت طولی هم ازش استفاده کنی ( دقت کن که هر چی دنده سنگین تر باشه گشتاور سر چرخ ها و در نتیجه نیروی traction بیشتر می شه بنابراین ظرفیت اصطکاکی بیشتری برای تولید این نیرو میخوای) و نتیجه این می شه که خودرو لغزش(skid) پیدا میکنه یعنی اصطکاک دیگه استاتیکی نیست . اما کاری که TCS میکنه همون جور که خودت فهمیدی این نیروی traction یا در واقع گشتاور موتور رو با توجه به ظرفیت اصطکاکی موجود محدود می کنه تا خودرو ناپایدار نشه . حالا چی کار کنیم که این مشکل کم تر شه ؟
از لاستیک با ظرفیت اصطکاکی(grip) بالا تر استفاده کنیم
یه راه حل دیگه هم داره اونم امروزه اکتر خودرو ساز ها رعایت می کنن این که خودرو رو understeer میکنن . و این باعث میشه بعد از ناپایدار شدن حداقل خودرو به سمت خارج پیچ منحرف بشه و کلا" دیرترم ناپایدار میشه. شما خودتم می تونی این کارو تو GT بکنی . به این ترتیب که زاویه ی کمبر منفی بدی به چرخها به طوری که زاویه ی چرخ های عقب بزرگتر از جلو باشه . یا این که لاسیک های عقب رو با grip بیشتر نسبت به جلو انتخاب کنی ( که البته قابلیت مانوردهی کم میشه )
اولین باری که دیدم تو GT این مسایل رعایت شده کلی حال کردم
اما در مورد اون چیزی هم که گفتی زیر سرعت نوشته میشه اصلا" نیرو نیست !!!
اون شتاب عرضی( lateral ) هست همون جور که گفتم نیروی traction در راستای حرکت خودرو و برای شتاب دهی هست . کلا" شتاب 10g = سکته مغزی