گفتگویی زیبا با کیتاسه, کارگردان بازی
GAMESPY و TEAMXBOX گفتگویی را با کیتاسه و هاشیموتو در مورد فاینال 13 داشتند. در این دیدار در مورد موتور بازی ( CRYSTAL TOOLS ), تیم مشغول کار بر روی پروژه, انتشار روی هر دو کنسول و چیزهای دیگری صحبت شد.
GAMESPY: چه چیزی باعث شد تا فاینال 13 را ازانحصار PS3 خارج کنید؟
هاشیموتو: هنگامی که ما همه چیز را مرتب کرده بودیم ناگهان با علاقه و اشتیاق غربی ها با این بازی مواجه شدیم و بنابر این تصمیم گرفتیم که همه فن های خود را از این راه تغذیه کنیم.
TEAMXBOX: به نظر شما ایا این حرکت اثری در دید بازیکنان نسبت به این بازی خواهد داشت.( با توجه به اینکه این بازی تقریبا مانند میراث PS3 بود)؟
هاشیموتو : حتما توجه داشته باشید که صنعت بازی دچار تحول بزرگی شده و مثل گذشته نیست که یک کنسول در صدر بوده و بقیه انرا دنبال کنند.امروز ما در وضعیتی هستیم که PS3 و X360 هر دو رتبه یکسانی را دارند و هر کدام هم تعداد زیادی هوادار.پس ما نیز باید نیازهای متفاوت همه انها را برطرف کنیم.
GAMESPY: ایا نسخه 360 بازی با موتور WHITE ENGINE شما مشکلی نخواهد داشت؟ چون ما شنیده بودیم که فقط PS3 قادر است به بهترین نحو از این موتور کار بکشد؟
کیتاسه: خب البته نام WHITE ENGINE به کریستال تولز تغییر کرده. و این نرم افزار به طور بلقوه یک وسیله برای توسعه بازیست.تصمیم ما این است که ابتدا تمام تلاش خود را برای نسخه PS3 بگزاریم و انرا به بهترین نحو با سخت افزار PS3 هماهنگ کنیم.و پس از کامل شدن نسخه پلی 3 به سراغ 360 میرویم. ما الان چیزی در مورد نسخه 360 برای گفتن نداریم ولی بهرحال ان هم در راستای اهداف ما قرار دارد.
TEAMXBOX: ایا نکته برجسته ای در این پرش از نسل قدیم به نسل فعلی برای بازی وجود دارد؟
کیتاسه: البته. پلتفرم کنونی کاملا با اخرین باری که ما فاینال 12 را روی PS2 اجرا کردیم متفاوت است و حالا که ما به سمت PS3 و 360 میرویم ازادی عمل بیشتری خواهیم داشت.کنسول جدید با ظرفیت فوق العاده خود به ما توانایی اینرا میدهد تا دنیای فاینال را بیشتر از پیش توسعه دهیم و حس رئالیسم قوی تری ایجاد کنیم. بنابر این هیولاهایی خواهیم داشت که همه جا پرسه میزنند, میتوانیم گروه عظیمی از موجودات را یکجا داشته باشیم و انها واقعا زنده خواهند بود و با یکدیگر در تعامل میباشند.
GAMESPY: خب ما در سرزمین های فاینالهای پیش را بخوبی میشناسیم.میدگار , شینرا و سرزمین افسانه ای ایوالیک. ایا چیزی هست که بخواهید در مورد سرزمین فاینال 13 یعنی فابیولا نوا کریستالز ( FABULA NOVA CRYSTALIS ) با ما در میان بگزارید؟
کیتاسه : چیز زیادی در مورد جزییات برای گفتن وجود ندارد.فقط میتوانم بگویم انجا کریستالهای افسانه ای وجود خواهند داشت که کل سرزمین را تحت تاثیر خود قرار میدهند. در واقع این بازی یک نوع افسانه شناسی خواهد بود.
مانند افسانه های یونان که وقایع انها وجود خارجی ندارد ما این بازی را تبدیل به افسانه ای میکنیم تا در دنیای واقعی مان نیز وارد شود.البته جهان فاینال 13 یک جهان واقعی است که با اسطوره ها ارتباط مستقیمی ندارد ولی بهرحال کسی چه میداند شاید مقبره هایی از ان زمان در بازی وجود داشته باشند.
TEAMXBOX:خب برخی افراد این تجربه را فقط روی 360 خواهند داشت. ایا انها در مورد داستان دچار سردرگمی نخواهند شد؟
کیتاسه: نه واقعا.تفاوتی برای انها نخواهد داشت. چون ما داستان های فاینال را به گونه ای طراحی میکنیم که نیاز به پیش زمینه ای ندارند و هر بازی برای خود مستقل است.در داقع قصد ما همین است که افرادی را که تا کنون با این بازی سر و کار نداشته اند به دنیای زیبای فانتزی خود بکشانیم.
GAMESPY: خب این چند وقت نظرات زیادی در سراسر اینترنت در مورد عرضه این بازی روی 360 پخش شده که برخی مثبت و برخی منفی اند. نظر تیم در مورد نظرات منفی چیست؟
کیتاسه:بله نظرات منفی زیادی هست که یکی از برجسته ترین انها این است که مولتی پلتفرم شدن این بازی بسیار بد است زیرا ما نمیتوانیم روی یک یکسوال متمرکز شویم و نتیجه یک بازی معمولی خواهد شد.جواب من این است که در واقع اینطور نیست. همانطور که قبلا گفتم ما ابتدا کار روی نسخه PS3 را تمام خواهیم کرد و مطمئنا از تمام توان ان کنسول بهره میبریم و سپی به سمت 360 رفته و از بهترین حالت ان نیز استفاده خواهیم کرد.تیم در مورد قدرت هر دو کنسول بخوبی اگاه است و جای نگرانی نیست.
هاشیموتو: برای توضیح بیشتر, نکته مهم که بیشتر افراد به ان توجه نمیکنند این است که ساختن یک نسخه 360 از بازی به معنای سوییچ کردن ما روی نسخه 360 و تغییر عقیده در مورد نسخه PS3 نیست.ما فقط میخواستیم افراد بیشتری از این بازی لذت ببرند, پس انرا برای 360 نیز عرضه میکنیم.
خب دوستان عزیز این هم ترجمه این گفتگو که در 18 جولای انجام شده بود. من واقعا با صحبت اخر هاشیموتو حال کردم. اصلا قرار نیست اتفاقی برای نسخه پلی 3 بیفته. با خیال راحت به اینده روشن این بازی بنگرید. ما فن این بازی هستیم و هر کجا هم بره تا اخر باهاشیم.د
(Versus که جای خود دارد)
با تشکر_مهدی