من مصاحبه رو کامل کردم همشو اینجا با هم قرار میدم:
EXCLUSIVE: Gameplay Producer Santiago Jaramillo talks FIFA 12
31 Aug 2011 by Brendan van der Vlist
متن کامل مصاحبه با جارمیلو سازنده گیم پلی فیفا12 : (قسمت اول)
بعنوان پر فروش ترین بازی ورزشی در جهان , فیفا همواره چنین انتظارات بزرگی رو نشانه رفته.شما چگونه فیفا 12 رو بزرگتر و بالاتر از بازی خوبی مانند فیفا 11 قرار میدید؟
هر ساله انتظارات از بازی ما خیلی زیاد هست , با توجه به سطح کیفیت بالایی که بدست آوردیم ,
بخصوص از فیفا 09 ما همچنان بدنبال سهم بیشتر در بازار و بهتر کردن کیفیت بازی هستیم مانند
موفقیت فیفا 11 که شما به آن اشاره کردید.بنابراین ما به عنوان یک تیم تولید کننده ,توسعه آن ما
رو به چالش کشید.اینکه چگونه میتونیم پیشرفت و توسعه رو در بازی بوجود بیاریم برای اینکه کسی
در حال حاضر بازی رو خریده و داره بازی میکنه و همینطور نسخه بعد رو بخره.بنابراین شما نمیتونید
برای نسخه جدید چیز خیلی متفاوتی ارائه بدید چون ممکنه اون گیمر اونو دوست نداشته باشه پس
چگونه میشه که ما یه بازی رو با توجه به سلایق بازیکن بهبود ببخشیم و اونو پیشرفته تر کنیم در حالی که
همه از اون خوششون بیاد , به این میگن هنر ساخت بازی.این پیشرفت میتونه تمرکز روی هسته اصلی بازی
و اون طوری که کاربران میخواهند پالیش کردن جزئیات مختلف باشه و دانستن اینکه چه انتظاراتی از بازی هست
سپس اولویت بندی اونها و سپس ساخت بازی.فیفا 11 بازی خوبی بود , نه تنها در گیم پلی بلکه در دیگر قسمت ها نیز
خوب کارکرده بودیم.حالا با صرف زمان بیشتر و اعمال کردن ویژگی های انقلابی در بازی مانند Player Impact Engine
Precession Dribbling,Tactical Defending و تغییراتی دیگر مطابق میل کاربران و آنچه که اونها میخوان انجام دادیم
فیفا در هر دو نمایشگاه e3 و گیمزکام موفق به دریافت جوایز multiple شده , این اتفاق چه تاثیری بر تیم سازنده و ارائه آن تا ماه سپتامبر داشته؟
این یک تقویت کننده بزرگ برای روحیه ماست , برای ساخت بازی سخت تلاش کردیم بخصوص در این ماه های
تابستان و اضافه کاری های آخر هفته و ساعات کار زیاد چون در حال نهایی کردن و رفع اشکالات بازی هستیم.
من فکر میکنم وقتی در مورد این جوایز میشنویم و چیزهایی که مصرف کننده ها و طرفداران در مورد بازیمان
میگویند برای آماده سازی و پالیش نهایی و رفع باگها و فشار برای ارائه بازی در زمان مقرر ما رو بیشتر تقویت میکنند.
و این ما رو در نهایت بعد از ساخت بازی و عرضه آن پس از یک سال کارهای سخت و عرق ریختن راضی نگه میداره و اینکه واقعا چیزی
که طرفداران بازی میخوان بدست اومده و اونها راضیت کامل دارن.
مسلما مهمترین و مستقلترین ویژگی فیفا 12 ایمپکت انجین هست , این چگونه با موتور فیزیک جدید بازی کار میکنه و اینکه چگونه روش بازی کردن رو تغییر میده؟
این موتور در طی دوسال آماده شده وکار میکنه .بنابراین ما اونو از آغاز ساخت فیفا 11 داشتیم و لی میدونستیم
برای اون آماده نمیشه.این جایگزین سیستم برخورد سابق بازی شده که فقط میتونست روند فعل و انفعالات یک
بازیکن در مقابل یک بازیکن دیگر رو در 1 فریم انجام بده که این یک مشکل بود.مشکل بزرگ بعدی ساخت انیمیشن
تلو تلو خوردن و افتادن بازیکن بعد از برخورد بود.در واقع ما راهی رو برای اعمال این نوع انیمیشنها
برای نمایش بیشتر نداشتیم.اینها چیزهایی بود که ایمپکت انجین اجازه میداد ما این موارد رو اعمال کنیم.
حالا ما میتونیم به یک سطح باور نکردنی از سطح تنوع از شرایط مختلف فیزیکی بازیکنان و واکنش آنها برسیم , همچنین قادر
به پردازش اطلاعات بصورت دقیق تر و معتبر تر دست یابیم.پس این فقط 2 سال برای پالیش کردن و توسعه دادن
این انجین وقت صرف شده.ایجاد انیمیشنهای جدید که تا قبل از این در بازی نبوده.این بازی رو دچار یک تغییر
اساسی کرده زیرا شما متوانید تصور کنید در یک بازی بیشمار تعامل بین بازیکنان اتفاق می افتد.بنابراین
این یک واقعیت است که ما حالا دارای یک موتور بسیار دقیق تر و پیچیده تر و به ما اجازه میده حرکات متنوع تری
رو پردازش کنیم و مارو وارد یک مرحله جدید از فیزیک بازی کرده.این چیزهاییست که ما قبلا قادر به اعمال اونها
نبودیم ولی حالا این اتفاقات رخ خواهد داد پس حالا کارهایی مثل dribbling, shielding, jostling دارای نتایج متنوع تر
و جالب تر خواهد بود
قسمت دوم
فقط برای کنجکاوی میپرسم, آیا از این موتور در دیگر عناوین ورزشی ea استفاده شده؟
ایمپکت انجین فیفا هنوز خیلی ابتدایی هستش.بیشتر ساخت ابتدایی موتور همینجا صورت گرفته و ما اونو
با NHL هم به اشتراک گذاشتیم.فیفا و MADDEN از اون بخوبی دارن استفاده میکنن.ما فقط تکنولوژی بیسیک
اونو بوجود اوردیم و حالا داریم برای سالهای بعد بیشتر تنظیمش میکنیم که بتونیم برای سالهای آتی هم اونو
مورد استفاده قرار بدیم.شما میتونید تصور کنید که مثلا ضربه و یا برخوردی که به بازیکن وارد میشه در هاکی
با فوتبال متفاوت است.در فوتبال پاهایتان بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند تا شانه هایتان.همه اینها تفاوت های
بیسیک زیادی در مسیر این موتور ایجاد میکنند.پس ما فقط موارد مشخصی رو از این موتور به اشتراک میذاریم.
بنظر میرسه Tactical Defending یک تغییر بزرگ در سیستم دفاعی ایجاد کرده , در کنار Precision Dribbling , چه مقدار شما انتظار دارید این ویژگیها برای برای بازیکنا چالش ایجاد کرده؟
قطعا
Tactical Defending یک تغییر جدید برای هر کاربری است چون مدافعان قبلا خیلی مکانیزم ساده ایی
داشتن.همه چیز بغیر از اسلاید تکل اتوماتیک بود.شما هنگام دفاع کردن دکمه رو نگه میداشتید و مدافع عمل پرس
به سمت دارنده توپ هجوم می اورد رو انجام میداد و در مواقعی اوتومات تکل میرفت و توپو میگرفت . که این مکانیزم
برای شما یک موفقیت حساب نمیشد چون تنها کاری که انجام میدادید این بود که فقط یک دکمه رو فشار بدید بدون
اینکه کمی فکر کنید پس هنگامی که توپ رو میگرفتید اون حسی همانند که یک پاس عالی یا یک گل رو میزدید , نداشت
.جنبه ی دیگر این بود که در فوتبال واقعی چنین چیزی صحت نداشت که مدافع به سمت بازیکن بیاید و براحتی توپو
از اون بگیرد چون بازیکن میتونه راحت مدافع رو فریب بده و مدافع بدون توپ بمونه.شما نمیتونید مستقیما بطرف
صاحب توپ بروید.ما نه تنها میخواستیم دفاع کردن جنبه فان داشته باشه بلکه اونو معتبر تر و منطقی تر جلوه بدیم
این همان چیزیست که
Tactical Defending در اختیار ما گذاشته.در مورد یادگیری این ویژگی جدید , بنظر کاربرا
این کار دشوار میاد چون دیگر این قابلیت فشار دکمه در کار نیست و میگن که , آه من به زمان بیشتری برای یادگیری
تکل زدن احتیاج دارم و دکمه های زیادی برای تکل ها ی ایستاده وجود داره , این خیلی پیچیدست. وقتی به آن فکر
میکنید اینه که این مکانیزم به مانند قبل سادست و هنوز هم فقط یک دکمه برای تکل زدن وجود داره .و این زیاد
پیجیده نیست مانند قبله.پس به نظر من یادگیریش سخت نخواهد بود.چیزی که کمی سخته اینه که دیگه وقتی
توپو از دست دادید با با فشار دادن دکمه های A/X اقدام نکنید و اینو کلا فراموش کنید.من فکر میکنم اصلی ترین
چیزی که گیمرها انجام میدن همینه ودیگه این اتوماتیک نیست و ممکنه دچار اشتباه بشن.
سال گذشته یا سری های گذشته فیفا دفاع کردن به عنوان مهارت حساب نمیشد ولی امسال این مورد واقعا
سرگرم کننده تر شده.حالا دیگه واقعا دفاع کردن یک هنر محسوب میشه و شما رو به این وادار میکنه که بدنبال
مدافع خوب برای تیمتون بگردید.
نظر میرسه حالت کری یر مود در فیفا12 کاملا بازسازی شده , شما چه احساسی نسیت به این کری یر مود دارید و چه فکری در مورد واکنش گیمر ها دارید؟
من این کری یر مود رو دوست دارم و بازی میکنم.من عاشق پیشرفت های این قسمت از بازی شدم.فکر کنم طرفدارا
هم عاشق این مود خواهند شد.چیزی که ما خواهیم داشت متفاوت خواهد بود.در فیفا 11 اولین سال موتور جدید برای
کری یر مود بود و حالا خیلی چیزها از ابتدا بازسازی شده اند.ما روی این مود خیلی کار کردیم و چیزهای زیادی رو به
بازی اضافه کردیم , ویژگیهایی که توی نسخه قبل نبود.باگها رو فیکس کردیم.پالیش کردیم و شما بعنوان یک مربی
واقعی قادر خواهید بود کارهایی رو انجام بدید که قبلا نمیتونستید و بازیکنان رو نه تنها در زمین بلکه در بیرون از زمین
هم اونها رو رهبری کنید.شما میتونید از اینکه بازیکن در تیمتون هست خوشحاله یا نه اگه شما پول بیشتر واسش پرداخت کنید
یا اونو به اندازه کافی بازی بدید یا در پست خودش بازیش بدید .اونها حتی به شما ایمیل میزنند که میخواهم بیشتر بازی
کنم یا از اینکهیه نفر دیگه رو بجای من بازی دادید ناراحتم و میخواهم باشگا رو ترک کنم.همه اینها قسمتی از داستان مدیریت
شما خواهد شد.
به عنوان مثال من یه روز در پستی که یک بازیکن ستاره داشتم , یه بازیکن خوب در همان پست رو به خدمت گرفتم
بع از چند روز بازیکن ستاره ایمیل زد که از شرایطش ناراضیه و میخواد تیمو ترک کنه منم به اجازه رفتنشو صادر کردم
همون موقع اخبار مختلفی حول باشگاه در مورد ستاره بوجود اومد و همه تیمهای بزرگ میخواستن این بازیکن
ناراضی رو بخدمت بگیرن و انگار یک جنگ برزگ رو راه انداخته بودم ! باشگاه های بزرگ سر دستمزد بازیکن رقابت میکردن
و ....... درست چیزهایی که ما در واقعیت با اون مواجه خواهیم شد.
ما همچنین پوشش خبری بازی رو کاملا گسترده کردیم و شما بعنوان مربی اختیارات بسیار زیادی رو
خواهید داشت.یکی از مهمترین اونها روز آخر نقل و انتقالاته که اتفاقات مختلفی میتونه رخ بده.در روز
آخر کل محیط منو عوض میشه و اتفاقات ساعت به ساعت گزارش میشه.این باعث میشه شما در نهایت
وقت بیشتری رو برای تغییر تیمتون داشته باشید و تیم رو برای فصل جدید آماده کنید.
بنظر میرسه بیشتر توسعه دهندگان بازی این روزها مشغول پیاده سازی move و 3d در عنواین خودشون هستن.آیا شما برنامه ایی برای وارد کردن اینها در سری بازیهای فیفا ندارید؟
بدیهی است که ما نمیتونیم هیچ کدوم از اینها رو نادیده بگیریم.برای 3d من نمیتوم در مورد اولویت بندی استفاده از
آن در این لحظه چیزی بگم. بازی ما میتونه بهترین کیفیت رو با 3d داشته باشه ولی در حال حاضر تلوزیون های سه بعدی
زیادی در خارج وجود نداره.من فکر میکنم هنوزم اچ دی تی وی ها جز اصلی ترین انتخاب کاربرا برای بازی های ویدئویی
هست.و ما تمرکز خودمونو برای نهایت استفاده از حداکثر توانایی های این قسمت انجام دادیم.
برای کنترل های حرکتی مانند کینکت و موو , ما قصد داریم از فیفا13 از این فناوری کار کنیم و سرمایه گذاری کنیم و اونو
وارد بازیهای خودمون بکنیم.
در پایان مصاحبه در مورد کاستومایز موزیک بازی و گروه های موسیقی صحبت شده که زیاد مهم نیست
در آخر یه سوال جالب :
در مورد گیمیرهای جدیدی که میخوان بازی فوتبال بخرن شما چطور نظر اونها برای خرید فیفا در مقابل دیگر بازی فوتبال (pes ) عوض میکنید؟
میخنده :d, خیلی سخته که در این مورد چیزی بگم چون خیلی چیزها برای کسی که pes بازی میکنه میشه
گفت.در حال حاضر فیفا خیلی در گیم پلی بازی در این نسل پیش رفت کرده چیزی که کونامی در زمان نسل پیش
پرچمدار اون بود.من فکر میکنم تمام کسانی که الان pes بازی میکنن دارای ایده های رومانتیک خودشون هستن
که با اون وفادار موندن و دارن بازیش میکنن.چیزی که هست اینه که فیفا خیلی پیشرفت داشته و حتی فیفا12 میتونه
ضربه سختی بر pes وارد کنه.
اینم آقای سانتیاگوی خوشتیپ:
لامصب تیم سازندشونم همه باکلاسن :d
تمام
.....