خوب بالاخره پس از مدتها کلنجار رفتن با خودم و تنبلیها و ... اومدم یک مطلبی رو استارت زدم که تقریبا میشه گفت بررسی جز به جز گیم پلی نشون داده شده هست.
خوب خیلی از موارد رو همه دیدیم م کاملا مشخص هست، بعضیها شاید یکم توجه بیشتر لازم بود براشون، بعضیها خیلی واضح بودن. به هر حال از روز اول دلم میخواست این کار رو انجام بدم، اما به دلیل حجم همش بیخیال میشدم. این سری تصمیم گرفتم که چندین قسمت کنم این نوشته رو، حالا یا بر اساس تیکههای مختلف و یا زمان.
اولین بخش رو که نوشتم مربوط به ماموریت اول تا رسیدن به آپارتمان V هست. هنوز خودم نمیدونم که آیا اصلا مطالب جالب و مفیدی میشه یا نه، به هر حال بخش اول رو قرار میدم ببینیم بازخوردها چطور هست که آیا ادامه بدم یا نه.
نوشتار مطلبت هم حسی بود، یجا رسمی، یجا محاورهای، خلاصه زیاد سخت نگیرید
یه سری مطالبی هم خود سایت به اسم Frame by Frame از تریلر E3 2018 گذاشته، اول میخواستم ترجمه کنم، بعد دیدم ترجمه من اون حق مطلب رو نمیرسونه، برای همین چون میخوام تاپیک تکمیل باشه، اون مطالب رو با متن اصلی، ولی قسمتهای مهم بلد شده به زودی توی تاپیک قرار میدم.
خوب شروع میکنیم، فقط به دلیل حجم بالا نشد که عکس قرار بدم:
- هرچیزی که میبینیم از نسخه در حال ساخت هست و هر قسمتی امکان تغییر داره
- منو شخصیت سازی بازی به چند بخش تقسیم شده:
- Birth Record
- از این منو فقط انتخاب جنسیت کارکتر نشان داده شد.
- Background Check
- همونطور که از اسم پیداست، در این قسمت پیشینه شخصیت رو تعیین میکنیم.
- اسم و فامیل شخصیت مشخص نیست و نمیدونیم که میشه توسط بازیکن تعیین بشه یا نه، اما شخصیت اصلی با نام مستعار V شناخته میشه.
- گزینههایی مثل سال تولد، سوء سابقه، میزان تحصیلات هم دیده میشه که بازهم چیزی از عملکردشون گفته نمیشه.
- بخش بعد مربوط به قهرمانان دوران کودکی هست، توضیحی در مورد این بخش هم داده نشد، اما اسم سه شخصیت دیده میشه که جزء کارکترهای سرشناس دنیای بازی هستند.
- شخصیت اول Johnny Silverhan یکی از موزیسینهای سرشناس دنیای سایبرپانک هست.
- شخصیت دوم Morgan Blackhand یکی از Soloهای افسانهای هست و آرزوی خیلیها رسیدن به شهرت اون هست.
- شخصیت سوم Saburo Arasaka که پسر پایهگذار و رییس ابر- شرکت معروف و بزرگ Arasaka است که در زمینه تامین حفاظتی، بانکداری و ساخت و ساز فعالیت داره.
- بخش بعد که جالب به نظر میرسه مربوط به اتفاقات کلیدی در زندگی هست، فعلا چیز خاصی جز 3 گزینه پیش فرض نشون داده نشد که شامل: مرگ خواهر/برادر، فرار از خانه و اولین قتل هست.
- آخرین پارت هم دلیل انتخاب Night City هست که بازهم اطلاعات اندک هست و شامل: کار غیرتمام، زندگی کردن معشوق پیشین در شهر و به اثبات رساندن چیزی است.
- Biometric Scan
- این بخش مربوط به مشخصات فیزیکی شخصیت و در کل ظاهر و اندام هست، از شکل و فرم کلی صورت گرفته تا اجزا تشکیل دهنده مثل بینی، چشم و ... . همچنین Body Type که احتمالا شامل قد و وزن باشه هم توسط بازیکن مشخص میشه.
- Appearance
- این بخش موارد ظاهری رو در برمیگیره، مدل مو، آرایش، خالکوبی، زخم و ...
- Biostats
- این بخش مربوط به Stats بازی هست. بازی کلاسبندی نخواهد داشت و همه چیز بر اساس انتخابهای شما پیش خواهد رفت. مشخصاتی که فعلا نشان داده شد شامل: Strength, Constitution, Intelligence, Reflexes, Tech و Cool هستند.
- برخی از انتخابهای این بخش در مسیر بازی تاثیرگذار خواهند بود.
- دمویی که نشان داده شد تقریبا در اوایل بازی اتفاق میافته.
- بازیکن ماموریت رو با همراهی Jackie و یک نترانر به اسم TBug انجام میده. Jackie به نظر یکی از اون دسته جنگجوهای سنگین میاد و TBug هم مشخصا یک هکر هست. با توجه به کمک این دو در ماموریت، میتوان انتظار دیدن سایر کلاسهای سایبرپانک 2020 در این بازی رو به عنوان همراه، کمکی و حتی حریف داشت.
- پس از خروج از آسانسور میبینیم که بازی اول شخص هست و UI بازی که احتمالا تا زمان عرضه تغییرات زیادی رو به خودش میبینه شاهد هستیم. انتخاب حالت اول شخص هم حس کردن بیشتر موقعیت و فضای بازی هست و قرار نیست این موضوع تغییری کنه، اما گفته شده تلاش خواهند کرد تا کسایی که از این حالت خوششون نمیاد هم راضی باشن.
- در قسمت بالا سمت چپ شاهد دو نوار هستیم که نوار بزرگتر به رنگ قرمز نشان دهنده سلامتی، و نوار نازکتر پایین احتمالا مربوط به Stamina باشه.
- ماموریت به شما توسط TBug داده شده و طی تماس تصویری اطلاعات رو خودش در اختیارتون قرار میده که همه اینها در UI بازی جاگذاری شده.
- اولین تعامل بازی زمانی هست که یک پیرزن از در اتاق میاد بیرون، اما به دلیل خطر احتمالی و کاملا در جریان بازی و بدون کات خوردن بازیکن این قابلیت رو داره که به اون پیرزن هشدار بده!
- وقتی جلوی در میرسه میبینیم که TBug علاوه بر اطلاعات، در پیشروی هم به وسیله هک کردن کمک میکنه.
- بعد از ورود به اتاق، چیزی که قابل توجه هست تعامل کارکتر همراه یعنی Jackie با محیط و تعامل با شخصیت بازیکن هست.
- اولین گروه بازی با اسم Scavengers رو اینجا میبینیم. این گروه معمولا از دستههای پایین هستن و شبیه لاشخور عمل میکنن، هرچیزی پیدا کنن برمیدارن و قطعات مفیدشون رو جدا میکنن تا بفروشن. توی این قسمت دارن آدم ربایی میکنن تا بخشهای قابل استفادشون رو بردارن.
- زمانی که اولین دشمن دیده میشه، علاوه بر گروه (و اگر شخصیت مهم باشه، اسم) در کنار عددی دیده میشه که نشان دهنده Level شخصیت هست.
- در قسمت Take-Down با دو آپشن کشنده و غیرکشنده روبرو هستیم و بعد از کشتن هدف در این دمو قابلیت حمل جنازه و یا Loot کردن به بازیکن داده میشه.
- همونطور که دیدین دو حالت برای از پای در آوردن مخفیانه و همینطور جابجایی بدن دشمن میتونه نشانه المانهای اولیه مخفی کاری در بازی باشه.
- در صحنه بعد شاهد استفاده از Reflex Booster هستم که احتمالا Stat رفلکس ما رو موقتا افزایش میده تا به قابلیتهای جدید دسترسی داشته باشیم. توی این دمو به قابلیت Kereznikov دست پیدا میکنیم که به نوعی آهسته کردن زمان به حساب میاد.
- قسمت بعد شاهد درگیری و GunPlay بازی هستیم. نکاتی که در این بخش وجود داره، یکی میزان آسیبی هست که به صورت اعداد نشون داده میشه، یکی دیالوگ دشمنها که بالای سرشون نوشته میشه، تخریب پذیری تقریبا کامل اشیا در محیط و حتی برخی دیوارها و ستون ها.
- در میان درگیری شاهد استفاده یکی دیگه از Boosterها هستیم که به مدت 2 ثانیه سرعت بازگشت سلامتی رو افزایش میده. البته خارج از اون هم سلامتی به مرور بازگشت خواهد داشت که مشخص نیست کلا بازی به این صورت پایه ریزی شده و یا بخشی از قابلیتهاست.
- بازهم شاهد واکنش کامل شخصیت Jackie به موقعیت هستیم، زمانی که رئیس Scavengerها از پشت دیوار در حال شلیک هست.
- زبان گفتگوها کاملا بزرگسالانه هست و از F-Wordهای بسیاری استفاده میشه!
- بازهم شاهد کمک کردن TBug به یافتن راه حل و واکنش مجدد Jackie هستیم که به نظر Script شده میرسه! بعد از کشتن هدف قویتر، جکی تفنگ اون شخص رو برمیداره (پس اگه ما بخواییم لوت کنیم چی؟!)
- بعد از استفاده از زبان کاملا بزرگسالانه، بازی هیچ تلاشی برای سانسور موارد ظاهری هم نمیکنه! خلاصه که همه چی آزاد!
- استفاده از وسیلهای به اسم Biomonitor که مشخصات سلامتی فرد رو کامل در اختیار قرار میده.
- موقع اسکن کردن هدف، مشخص میشه که ویروسی در Neurosocket طرف هست و اون فعالیتهارو مختل میکنه. احتمالا قابلتی در گیمپلی بازی هم باشه.
- موقع در آوردن Neurosocket دو گزینه هست که در گزینه دوم V در مورد امن بودن شک داره، بعد از در آوردن این سوکت، ویروس غیرفعال میشه و به شرکت بیمه کننده که Trauma Team هست اطلاع داده میشه، اما یکم بعد میبینیم که به طرف شک دست میده که احتمالا ناشی از خارج کردن همون سوکت باشه!
- استفاده از آیتمی به اسم Airhypol برای بازگرداندن هدف.
- TBug اطلاع میده که دوتا وَن از Scanvengerها به ورودی ساختمان رسیدن و باید عجله کنن.
- زمانی که به همراه هدف روی بالکون قرار میگیریم، شاهد چندین برند هستیم مثل: Kiroshi, Turbo, Fuyutsuki, Tenou و تاثیر زیاد فرهنگ شرق مثل ژاپن رو میبینیم.
خوب این برای بخش اول. یک مورد فقط موند اینکه جَکی تعامل خیلی جالب و خوبی داشت در حین انجام ماموریت، اما در قسمت درگیری انگار آسیبی به کسی نرسوند و همه رو بازیکن از کشت! به جز بخش آخر که به نظر اسکریپ شده میرسید.
- Trauma Team یک شرکت قدرتمند در زمینه کارهای درمانی و بیمه هست، اما همونطور که شاهد هستیم، قدرت نظامی بالایی هم دارن! یه آمبولانس پرنده هم دارن که گویا جای این مدل از وسایل نقلیه قابل کنترل در بازی خالی خواهد بود.