سلام !
هرچقدر جلوی خودم رو گرفتم نتونستم چیزی نگم !
COD : WAW از نظر گیم پلی عالیه. از نظر گرافیک و صداگزاری و موسیقی و ... هم مشکلی نداره ولی قضیه وقتی جالب میشه که قسمت Veteran رو بازی کنیم :
گویا سازنده های بازی فکر کردن هوش مصنوعی یعنی هوشی که مصنوعی به نظر بیاد !!!
اول از همه یارای خودی که واقعآ هم خودی هستن ! طرف دو تا کار داره : یا میاد جلوی ما می ایسته و به منظره های دوردست نگاه میکنه (در این حالت دو تا مشکل به وجود میاد. یا نارنجک حریف رو میخوایم شوت کنیم که میخوره توی پای خودی و برمیگرده توی کله خودمون یا میخوایم به حریف تیراندازی کنیم که کله مبارک خودی مانع میشه) یا اینکه پشت ما میشینه و نمیزاره فرار کنیم !! کلآ بازی اگه تک نفره و بدون هم تیمی بود خیلی راحت تر بود !
حالا اگه هوش خودی ها رو بگیریم 0 , هوش دشمنها میشه 10 به توان 100 ! طرف پشت سنگر نشسته , تا میریم جلوش , بدون اینکه ما رو ببینه در عرض 1 صدم ثانیه از سنگر میاد بیرون و دقیقآ مخ ما رو هدف میگیره و ... ! ولی خوشبختانه بروبچ سازنده یه لطفی کردن و اون هم "از پیش برنامه ریزی شدن" همه چیز در بازی هست ! یعنی اگه توی یه صحنه بمیریم , 100 بار دیگه هم اونجا رو بریم , دشمن دقیقآ توی همون نقطه نشسته و دقیقآ همون عکس العمل رو داره. فقط کافیه حافظه قوی باشه تا جای همه رو حفظ کنیم و ...
میرسیم به بحث زیبای نارنجک !! بیچاره آرش کمانگیر که نمیدونه بعضی ها هستن که رکورد اون رو شکوندن ! یارو از فاصله 30 کیلومتری هدف میگیره و نارنجک رو دقیقآ میندازه زیر پای ما ! آخه این هوش مصنوعی هست یا سوءاستفاده از هوش مصنوعی ؟! از اون بدتر زمانی هست که 15 تا نارنجک در یک ثانیه میفته زیر پای کاراکتر نگون بخت ! دیگه این ربطی به مهارت طرف نداره !! اگه Goro هم بود نمیتونست با 4 تا دست اونا رو جمع بکنه ! اگه Flash هم بود نمیتونست از اونجا فرار بکنه !
از صدای بروبچ ژاپنی چی بگم که هرچی نگم بهتره ! کلهم 90% سختی Veteran برمیگرده به صدای ژاپنی های خوشگل ! طرف از فاصله 30 متری میگه : aaaaaaaaddddddddddaaaaaaaaaa و با اون قیافه زامبی مانندش اصلآ انگار هم تیمی های ما رو که 10 نفر با انواع اسلحه هستن نمیبینه و فقط ما براش مهم هستیم ! انگار باباشو کشتیم
البته حق هم داره چون هم تیمی های ما که کاری باهاش ندارن ! جالبی قضیه به اینه که همین ژاپنی اگه 200 بار دیگه هم از اونجا رد بشیم دقیقآ در همون نقطه ایستاده و با همون حالت حمله میکنه و تعداد خودی ها و مواضع خودی ها براش مهم نیست !!!
متاسفانه COD WAW از خیلی از خوبی های COD4 گذشته و گیر داده به بحث زیبای زاد و ولد در خطوط دشمن ! یه سری جاها هست (که خیلی وقتا هم بن بسته !) و اگه تا 140 روز دیگه هم دشمن رو بکشیم ولی جلو نریم و به یه خطر نامریی نرسیم , دشمن از راه میرسه و تموم هم نمیشه ! نمیدونم اونجا بیمارستان صحرایی ای چیزی هست که همین طور بچه به دنیا میاد و ... سازنده ها برای جبران این کار از اون طرف هم خودی ها رو میفرستن. یعنی جاهایی که جلو نمیریم و همین طور می ایستیم , هر چند ثانیه یه بار یه خودی از دور میدوئه و میره جلوی دشمن و یه تیر میخوره و میمیره و ... نفر بعدی !
بگذریم از باگها و مشکلات دیگه ای که بازی داره و همه اونها در حالت Veteran مشخص میشه (چون وقت بیشتری از بازیکن گرفته میشه و مجبوره دقت بیشتری بکنه) مثلآ توی یه مرحله Smoke انداختم و بعد اتفاقی از پشت سربازای دشمن در اومدم. به جای اینکه یه عکس العمل جالبی در مقابل دود داشته باشن , عین مجسمه (بدون یه نانومتر حرکت) ایستاده بودن و تا دود از بین رفت از حالت مجسمه خارج شدن ! بگذریم از مرحله Sniper که 100 بار طرف رو هدف گرفتم ولی برای افزایش هیجان تیر بهش نمیخورد و در مقابل تا اون به ما تیر میزد میمردیم !
خلاصه این چیزی که سازنده ها توی حالت Veteran ساختن , بیشتر از اینکه به مهارت بازیکن ربط داشته باشه به حافظه و شانس اون ربط داره. بیشتر از اینکه هوش مصنوعی عالی ای رو نمایش بده , داره از هوش مصنوعی سوءاستفاده میکنه (وقتی طرف از پشت سنگر میدونه ما کجا نشستیم هیچ ربطی به هوش مصنوعی نداره)
این بود غمنامه من !