Anti-Tamper مانند DRM نیست، از زاویه دیگری به آن نگاه کنید

S.X

کاربر سایت
Sep 26, 2011
851
نام
Sajjad
28363161459406988645.png



ماه‌های اخیر با بازی‌هایی همراه بوده که به ظاهر DRM یا اسمی از آن را به همراه نداشته‌اند اما زود و بی‌دردسر، طی همان هفته اول یا روز عرضه کرک نشده‌اند. Dragon Age: Inquisition مثال قابل‌توجهی است که کرک‌شدن آن نزدیک به یک‌ماه طول کشیده است. FIFA 15 و Lords of the Fallen هم دیگر بازی‌هایی‌اند که خیلی زود و ساده شکسته نشده‌اند.

Anti-Tamper راه‌کار و فناوری تازه‌ایست که موجب این تاخیر شده و توانسته قدرتمندتر از گذشته از بازی‌ها محافظت کند. این ساختار که توسط شرکت Denuvo ایجاد شده، بدون استفاده از راه‌حل‌های DRM، مانع از اشکال‌زدایی و تغییر فایل‌های قابل‌اجرا می‌شود و از همین طریق هم امنیت بازی‌ها را بالا می‌برد. البته هنوز هم روند اصلی کارکرد آن از ناگفته‌های Denuvo به حساب می‌آید. از طرفی Anti-Tamper محدودیت‌های DRM یا به طور کامل‌تر Digital Rights Management را ایجاد نمی‌کند و بدون درخواست‌های خاصی مانند نصب درایور، قرار گرفتن در وضعیت آنلاین به صورت دایم و موارد مشابه کار خود را انجام می‌دهد.

Denuvo هنگام گفتگو خود با EUROGAMER درباره Anti- Tamper متذکر شده است که «این یک راه‌حل از جنس DRM نیست. پای مدیریت حقوق دیجیتال یا مدیریت مجوزها هم در میان نیست. Anti-Tamper اساسا با DRM متفاوت است. به طور مثال اگر شما این مکانیسم را بدون یک DRM خارجی مانند استیم به عنوان خود اضافه کنید، به طور کامل ناکارآمد خواهد بود. Anti-Tamper فقط در ترکیب با یک DRM خارجی کار می‌کند».

در ادامه: «ما از اتفاقات رقم‌خورده بسیار خوشحال هستیم. به یاد داشته باشید که بسیاری از بازی‌های PC در روز انتشار کرک می‌شوند، البته اگر زودتر چنین نشود. حال دور نگاه داشتن بازی‌ها از چنین عملی طی هفته‌ها یا ماه‌ها تقریبا در صنعت بازی‌ها بی‌سابقه است».

برخی از بازی‌ها از جمله Dragon Age: Inquisition با وجود استفاده از این فناوری در نهایت کرک شده‌اند که این موضوع توسط تعدادی از افراد در NeoGAF هم تایید شده است. Denuvo نسبت به این موضوع و این‌که آیا Anti-Tamper هم مانند دیگر ساختارها در آینده کنار گذاشته خواهد شد، گفته است: «هر بازی محافظت‌شده‌ای در نهایت کرک خواهد شد. برای مثال سیستمی که ما روی FIFA 13 اعمال کردیم کرک شدن آن را سیزده روز به تاخیر انداخت. ما این سیستم را برای FIFA 14 بهبود بخشیدیم و زمان مورد نظر به 46 روز افزایش پیدا کرد. برای FIFA 15 هم ما این بهبودها را ادامه دادیم و در نهایت به جایی رسیدیم که این بازی 90 روز را بدون کرک‌شدن پشت سر گذاشت. این روند شکل گرفته این اجازه را به ما می‌دهد که یک قدم جلوتر قرار بگیریم و IPهای مشتری‌های خود را امن نگاه داریم».


با تمام این توضیحات و دلایل، باز هم سوال این‌جاست که آیا این خبر خوبی در فضای عمومی بازی‌هاست یا خیر؟ DRM خود به طور کلی مورد پسند هیچ‌کس نبود و یکی از دلایل این موضوع تداخل و آسیب‌های کم و زیادی بود که این مکانیسم به تجربه بازی‌ها وارد می‌کرد. ممکن است Denuvo Anti Tamper هم فاصله‌ای را بین خود و بازیکن‌ها ایجاد کند. ضمن این‌که به نظر می‌رسد این سیستم هم لطمه زدن به تجربه بازی‌ها را به همراه داشته است. Denuvo در ارتباط با این موضوعات اشاره کرده است: «فناوری Anti Tamper ما، هیچ‌گونه عملیات خواندن و نوشتنی را حین اجرا بازی‌ها نسبت به هارد درایو سیستم انجام نمی‌دهد. این کار اگر صورت گیرد، نه تنها مسایل امنیتی را بهبود نمی‌بخشد بلکه ممکن است تاثیر منفی بر روی عملکرد کلی هم داشته باشد. در حقیقت ما هیچ‌گونه تاثیر منفی روی عملکرد بازی‌ها نمی‌گذاریم و سخت‌افزار سیستم‌ها را هم زیر فشار بیشتر قرار نمی‌دهیم. این یکی از مهم‌ترین درخواست‌ها از مشتریان، توسعه‌دهندگان و ناشرین است. حقوق مصرف‌کننده هرگز نباید تحت تاثیر Anti-Tamper قرار گیرد. ما تنها مانع کپی‌های غیرقانونی یا به تاخیر انداختن آن هستیم».

در ادامه هم بحث‌های دیگری پیرامون Anti-Tamper و آینده شرکت آن وجود دارد. هم‌چنین اشاره‌ای هم شده بود که این سیستم قرار است مانع از کرک‌شدن بازی‌ها شود که این‌چنین نشده است. هر چند که این کار را به شکل قابل توجهی به تاخیر انداخته است. Denouvo از علاقه دیگر ناشرین نسبت به Anti- Tamper هم خبر داده و گفته است که «ما شاهد علاقه دیگر ناشرین حوزه بازی‌ و هم‌چنین ناشرین که خارج از این صنعت فعالیت دارند، بوده‌ایم». تنظیم‌کننده اصلی این مقاله هم از سکوت EA و CI Games (سازنده Lord of the Fallen) در ارتباط با این موضوع خبر داده و متذکر شده که انگار قرار است این سیستم دوباره مورد استفاده قرار گیرد. به طور کامل‌تر Denuvo's Anti-Tamper آمده است که بماند.
 
آخرین ویرایش:

OMG

کاربر سایت
Sep 17, 2012
4,223
نام
امیرحسین
اونور هم گفتم، Denuvo دقیقا همونقدری که مردم فکر می کنند بد هست. اینکه نتونی ماد هایی که اسکریپت خاصی به بازی اضافه می کنن نصب کنی یا ENB و Sweet FX نصب کنی با آزادی PC کاملا تضاد داره. رسما ماد کردن رو به تکسچر محدود می کنه:)
 

Roter Jäger

کاربر سایت
Mar 17, 2009
1,750
نام
سهراب
Anti - tamper مانند DRM نیست ، بدتر از آن است :|
خوشم میاد هر کثافت کاری اول از EA شروع میشه.

چرا کثافت کاری؟ اونا هم سغی دارن از اموال خودشون حمایت کنن دیگه، درسته که DRM جواب نمیده، ولی خب....هر عملی یه عکس العملی در بر داره، جواب به Piracy این سیستم DRM و متعاقب هاش هستن.
 

SHANSER

کاربر سایت
Jun 17, 2009
6,724
نام
منصور
چرا کثافت کاری؟ اونا هم سغی دارن از اموال خودشون حمایت کنن دیگه، درسته که DRM جواب نمیده، ولی خب....هر عملی یه عکس العملی در بر داره، جواب به Piracy این سیستم DRM و متعاقب هاش هستن.
عجب جوابی ! کدوم از این روش ها جواب داده ، که این جواب بده ؟! خودشون اعتراف کردن تونستن کرک رو در fifa 15 به 90 روز برسونن
اوج انتقاد و شکایت مردم در نسخه sims مشخص شده !
هیچکدوم از این روش ها نمیتونه جلوی پایرت بگیره ، واقعیت قبول کنید .
 

Roter Jäger

کاربر سایت
Mar 17, 2009
1,750
نام
سهراب
عجب جوابی ! کدوم از این روش ها جواب داده ، که این جواب بده ؟! خودشون اعتراف کردن تونستن کرک رو در fifa 15 به 90 روز برسونن
اوج انتقاد و شکایت مردم در نسخه sims مشخص شده !
هیچکدوم از این روش ها نمیتونه جلوی پایرت بگیره ، واقعیت قبول کنید .

من بعید میدونم که اصلا هدف DRM از بین بردن کامل Piracy هستش چرا که جلوی Piracy رو نمیشه گرفت 100% بخاطر اینکه هیچ سیستمی بی ایراد نیست و بالاخره ایراد همه پیدا میشه یه زمانی، دیر یا زود، هدف از DRM, Anti-tamper etc.... این هستش که Piracy رو به تعویق بندازه یا اینکه تا جایی که میتونه دسترسی به نسخه های Pirate شده رو برای هر تعداد آدمی که میتونه محدود کنه....بازم میگم، وقتی یکی خودش Pirate میکنه همه چیز زندگیش رو (یعنی حتی چیزهایی که میتونه رو هم اورجینال تهیه نمی کنه) حق نداره ایراد بگیره از متد های این شرکت ها. (منظورم به شما نبودا، چون نمی دونم Pro-Piracy هستی یا نه:d)



شما شاید از این دید به قضیه نگاه نکنید ولی به نظر من این سیستم های Anti-piracy مدرن خیلی کمک کردن که این روند مزخرفی که توی ایران ده سال پیش حاکم بود که مردم کلا اصلا با مفهوم جنس اوریجینال آشنایی نداشتن از بین بره، من یادمه وقتی PS3 اومد و من خریدمش خیلی از دوستام منو مسخره کردن که چرا حاظرم 70 هزار تومن پول بازی اوریجینال بدم وقتی بازیهای X360 دونه ای 8 هزار تومنه....همون دوستان الان بازیهای PS4 یا حتی PC شون رو اوریجینال میگیرن که جای بسی مسرت هستش، هنوزم مسخره میشم وقتی یکی میفهمه که Subscription پولی توی Brazzers دارم:d ولی آدم میتونه امیدوار باشه که این سیستم حداقل محدود بشه به قشری از جامعه که توان مالی یا سطح فکریش رو ندارن که Piracy کار درستی نیستش و اونایی که قدرت مالیش رو دارن حتی به صورت نسبی هم یکم سر کیسه رو شل کنند که هم ما بتونیم با خیال راحت از بازیهامون لذت ببریم هم سازنده ها با جون و دل بیشتری به ساخت بازیهاشون بپردازن.
 
آخرین ویرایش:

m1647

کاربر سایت
Mar 7, 2011
534
نام
Mehrdad
به نظر من استفاده از این نرم افزارهای امنیتی کاملا کار درستی هست ولی باید این رو هم در نظر داشته باشیم که قویترین سیستم های امنیتی هم هک میشن چه برسه به یک بازی ساده، و تنها کاری که این نرم افزارها یا drm یا anti-tamper ها از دستشون برمییاد ایجاد مدت زمان کوتاهی تاخیر، در کرک کردن بازی هست که مسلما شرکت تولید کننده بازی مانند ea و... بعد از مدتی که بفهمن سرمایه گزاریشون روی این نرم افزارهای امنیتی بازخوردش فقط چند روز یا حداکثر چند ماه تاخیره از سرمایه گذاری خود منصرف میشن و در نهایت باید اینرو در نظر بگیریم که فقط پایرت بازی کردن روی کامپیوتر نیست و کونسول های نسل قبل نیز هم شامل این موارد باید بشن.
و در نهایت بهترین کاری که شرکتهای بازی سازی میتونن بدرستی انجام بدن ساختن یک بازی خوبه که باعث بشه پایرت باز خفنی، مثل من هم بعضی بازی ها رو مثل bioshock infinite با این که حتی بخش مولتی هم نداره اورجینال بخرم.
 

U n i t e d

کاربر سایت
Jun 4, 2013
5,232
نام
محمد
چرا کثافت کاری؟ اونا هم سغی دارن از اموال خودشون حمایت کنن دیگه، درسته که DRM جواب نمیده، ولی خب....هر عملی یه عکس العملی در بر داره، جواب به Piracy این سیستم DRM و متعاقب هاش هستن.

منظورم از لحاظ مالی نبود! اگه اخبار رو دنبال میکردی این سیستم جدید حتی جلوی ماد ریختن رو هم میگیره! یه عالمه مشکلات دیگه هم ایجاد کرده! مسلما هر شرکتی میتونه از اموالش محافظت کنه و این حقو داره.
 

Durance

کاربر سایت
Jan 19, 2014
560
بنظرم سازنده و ناشر مثل CDPR(البته بعد از عرضه Witcher 2) باید به حقوق مصرف کننده (امکان وجود مودینگ و عدم drm و پورت/نسخه build خوب ) احترام بگذاره تا از اون طرف مشتری هم حمایت خودش رو انجام بده. بهرحال پایریت اتفاقی هست که 99% مواقع میافته و تقریبا نمیشه جلوش رو گرفت. اما وقتی بازی کیفیت مناسبی هم داشته باشه فروش خوبی هم میکنه . نمونه هم زیاده مثل Mortal Kombat, Valkyria Chronicles و...(کاری به آمار فروش ندارم ، حداقل خود سازنده راضی بوده !)
Steam تا حد زیادی الان جلوی پایریت رو گرفته . چند سال قبل pc gamer های کمی استیم رو میشناختند اما الان یه پدیده جهانی شده و بعضا ناشرها و استدیو های کنسولی نمیتونن از پورت عناوین شایسته نسل گذشته شون برای steam بگذرن.
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
شما شاید از این دید به قضیه نگاه نکنید ولی به نظر من این سیستم های Anti-piracy مدرن خیلی کمک کردن که این روند مزخرفی که توی ایران ده سال پیش حاکم بود که مردم کلا اصلا با مفهوم جنس اوریجینال آشنایی نداشتن از بین بره،
اصلا و ابدا ربطی نداره. تا قبل از همین قضایا هم خریدن بازی های اوریجینال توی همین BC روز به روز رونق گرفت و الان خیلیا دیگه سمت پایرت نمیرن. DRM میره که هر روز سفت تر و چغر تر بشه و روز به روز ب**نه به سیستم بازی و مشکلاتی که بعد از اون پیش میاد. همین الان Lords of The Fallen با کلی وصله پینه درست شد و ملت هم حسابی از خجالتش در اومدن (نسخه PC). کسی بخواد اوریجینال بخره، میخره و ربطی به DRM و این خزعبلات نداره. همین Cd Project Red یه قرون هم خرج گذاشتن DRM روی بازیش نمیکنه و به همین خاطر خیلیا برای حمایت از شعور سازنده، بازیشاشون رو اوریجینال خریدن. در واقع، فکر نمیکنم دیگه کسی The Witcher 2 رو اوریجینال نداشته باشه.
 

zamer1

کاربر سایت
Jul 2, 2014
5
مقلوله اصلی فرهنگسازی در کشورهای جهان سومه
دارید میبیند با وجود شبکه جهانی استیم باز هم بازیها فروش بسیار خوبی روی پلتفروم PC دارن و شاهد عرضه بسیاری از بازیها روی این پلتفروم محبوب هستیم
اما ایران و نباید با بقیه کشورهای جهان مقایسه کرد

من اگه یک شهروند امریکایی یا اروپایی بودم ماهانه 2500 دلار حقوق میگرفتم .هزینه اینترنت 24 ماگابیتیم نهایت 20 دلار میشد و قیمت بازی هم 60 دلار چرا که نه حتما تمام بازیهارو روی استیم اوریجینال میخریدم
ولی وقتی یه گیمر تو ایران یا از باباش پول تو جیبی میگره یا نهایت حقوقش 800 هزار تومنه چطوری میتونه ده تا بازی 260 هزار تومنی سفارش بده
بشخصه بازی Company Of Heroes 2 و خیلی از بازیهایی که واقعا از بازی کردنشون لذت میبرم حتی شده وام بگیرم اما اوریجینال بازی میکنیم و واقعا اینکه بخوایم تمام عناوین تو ایران اوریجینال بخریم غیر ممکنه

درکل در ایران نمیشه و نباید خیلی خرده گرفت . ولی باید سعی کنیم تا جایی که میتونیم عناوین مورد علاقه مونو اوریج بخریم.
اماااااااااا یه مورد دیگه هم هست : همیشه پایرت بد نیست یسری شرکتهای دزد هستن مثل یوبی سافت که اشغالو به گیمرها قالب میکنن درامد فضایی هم دارن . پایرت عناوین اینجور شرکتها واجبه
سوالی دارم فکر میکنید طراح راک استاری که دهنش سرویس شده GTAV ساخته از اون فروش 35 میلیونی بازی چقدر نصیبش شده ؟؟ چقدرش رفته تو جیب Take-Two Interactive
همین Take-Two Interactive چقدر از سونی ماکرو پول گرفته تا نسخه GTAV تاخیر بزنه ؟
که البته نوش جونش

درکل پایرت برخی مواقع برا ناشرین که فقط فکر پول هستن به DLC رحم نمیکنن خیلی میتونه خوب باشه .


درمورد بازار PC اصلا نگران نباشید تا استیم هست فروش بازیها عالیه و دارید میبینید بهترین بازیها یکی پس از دیگری روی استیم میان

EA بهتره محصولاتشو بصورت گسترده روی استیم عرضه کنه مطمعا ضرر نمیکنه
 
آخرین ویرایش:

OMG

کاربر سایت
Sep 17, 2012
4,223
نام
امیرحسین
منظورم از لحاظ مالی نبود! اگه اخبار رو دنبال میکردی این سیستم جدید حتی جلوی ماد ریختن رو هم میگیره! یه عالمه مشکلات دیگه هم ایجاد کرده! مسلما هر شرکتی میتونه از اموالش محافظت کنه و این حقو داره.
اون که SSD رو نابود می کنه و ... شایعه بود، تنها مشکلش همین ماد پذیری ـه، که خیلی بده! خیلی!
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر