- Jan 25, 2018
- 6,600
- نام
- Albiceleste
وقتی رزیدنت اویل برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ بر روی پلیاستیشن منتشر شد، بهسرعت بر بازیبازها تاثیر گذاشت - و احتمالاً باعث شد همه با کابوس مواجه شوند. از آن زمان، Resident Evil جای پای خودش را بهعنوان یکی از اصلیترین مجموعههای ترسناک در صنعت بازی سفت کرد. علیرغم اینها، این فرانچایز تغییرات زیادی را تجربه کرد که این تغییرات شامل تغییر جهت از ژانر وحشت به قلمرو اکشن، و بعدها برگشت دوباره به وحشت از طریق زاویه دید اول-شخص بود.
مجموعه Resident Evil به اندازه ترسناک بودنش، موفق بوده و به تعداد انفجارهای موجود در این مجموعه، با شکست و سرپایینی مواجه شده است. این مجموعه در حال حاضر هشت عنوان اصلی و نیز عناوین زیاد دیگری دارد که به توالی جهانِ رزیدنت اویل اضافه میکنند. و نیازی به اشاره به چند بازسازی صورتگرفته از این مجموعه که شامل بازسازی Resident Evil 4 پیشِ رو میشود، نیست.
۱۰. Resident Evil 7: Biohazard (پلیاستیشن 4/ایکسباکس وان) با ارائه یک زاویه دید جدید، عنصر وحشت را به بازی برگرداند (86)
بعد از اینکه Resident Evil 6 مورد انتقاد گسترده طرفداران و منتقدین قرار گرفت، Capcom سعی کرد با برگرداندن این مجموعه به ریشههای وحشتش، آن را به مسیر درست برگرداند. با اینکه رزیدنت اویل سعی کرد از طریق عنوان Revelations به سمت المان وحشت بازگردد، این بازیِ Resident Evil 7: Biohazard بود که باعث شد رزیدنت اویل به جای درستش برگردد. رزیدنت اویل ۷، بازیبازها را در نقش شخصیت جدیدی به نام Ethan Winters (اتان وینترز) می گذارد که برای نجات همسر گمشدهاش میا، که توسط خانواده عجیب بیکر زندانی شده است، تلاش میکند. RE7 اولین بازی اصلی از مجموعه رزیدنت اویل است که از زاویه دید اول-شخص استفاده میکند، زاویه دیدی که در بازی بعدی این مجموعه یعنی Resident Evil: Village نیز ادامه پیدا میکند.
۹. Resident Evil 5 (کامپیوتر) چه خوب چه بد، در این عنوان قابلیت بازی کوآپ در اختیار بازیبازها قرار میگیرد (86)
کمتر بازیای از مجموعه Resident Evil است که به اندازه رزیدنت اویل ۵، ترکیبی از نظرات مثبت و منفی را به خودش جلب کرده باشد. اگرچه از RE4 به عنوان بازیای یاد میکنند که باعث دور شدن مجموعه از عنصر وحشت شد، اما RE5 با روایت داستانی که بیشتر در روز جریان دارد و اضافه کردن یک همکار به نام Sheva Alomar به کریس ردفیلد، یک قدم دیگر در این مسیر بر میدارد.
رزیدنت اویل ۵ بر پایه Cooperative Play (بازی همکاری تیمی یا چندنفره) ساخته شده که در آن بازیکن دوم، کنترل Sheva را به عهده میگیرد. با اینکه بسیاری از طرفدارها احساس میکنند این بازی Co-op، بخش زیادی از المانهای وحشت مجموعه را از آن میگیرد، اما همین حالت سرگرمکننده بازی باعث دریافت تحسینهای زیادی برای آن شده و بسیاری عقیده دارند این بهترین راه برای تجربه کردن این بازی است.
۸. Resident Evil 2 (کنسول N64/پلیاستیشن) هنوز هم یکی از بهترین دنبالههایی است که تا به حال ساخته شده است (89)
چگونه یک عنوان کلاسیک مثل نسخه اصلی Resident Evil را ادامه میدهید؟ با دو برابر کردن همه چیزهایی که باعث شد عنوان اصلی اینقدر تاثیرگذار باشد. رزیدنت اویل ۲ در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و بازیبازها را با Leon Kennedy (لئون کندی) و Claire Redfield (کلیر ردفیلد) آشنا میکند. لئون یک افسر پلیس تازهکار در اولین روزش سرِ کار است و کلیر به دنبال پیدا کردن اطلاعاتی از برادر گمشدهاش، کریس میگردد.
بر خلاف نسخه اصلی Resident Evil، که در آن داستان کریس و جیل ولنتاین تقریباً یکی بود، در این بازی لئون و کلیر داستانهایی متفاوت اما بههممرتبط را دنبال میکنند. RE2 آغاز وقایع فاجعهبار راکون سیتی را نشان میدهد. لئون و کلیر بیشتر وقتشان را در دپارتمان پلیس راکون (موزهای که قبلاً به ایستگاه پلیس تبدیل شده) میگذرانند که به اندازه عمارت اسپنسر، پر از وحشت و معماست.
عنوان Resident Evil 3: Nemesis یک عنوان منحصربهفرد و خاص از مجموعه رزیدنت اویل است چرا که همزمان با وقایع RE2 اتفاق میافتد. RE3 جیل ولنتاین را به بازی بر میگرداند و او را در راکونسیتیِ در حال سوختن و سرنگونشده قرار میدهد. در آنجا او بهدست Nemesis سرسخت تعقیب میشود که صرفاً خلق شده بود تا اعضای سابق واحد S.T.A.R.S را شکار کند. (بازی) نمسیس همچنین شامل گزینههای انتخابی بود، مثلاً اینکه آیا بایستید و با نمسیس بجنگید یا فرار کنید و قایم شوید. Resident Evil 3 در سال ۲۰۲۰ مورد بازسازی قرار میگیرد، اما به خاطر مدت زمان کوتاه بازی، حذف شدن بعضی از بخشهای نسخه ی کلاسیک و رویاروییهای متعدد با نمسیس مورد انتقاد قرار گرفته بود.
اگر RE7 باعث شد مجموعه Resident Evil به فرم خوبش برگردد، بازسازی RE2 گواهی بر شانسی نبودن موفقیت این مجموعه بود. بازسازی Resident Evil 2 اکثر بخشهای مورد علاقه طرفداران را در خودش داشت و در عین حال زاویه دید سوم-شخص و نمایِ از پشت شانهیِ نسخههای قبل از RE7 را هم به مجموعه برگرداند.
اگرچه این بازسازی به خاطر ارتباط ندادن بهتر داستان Leon و Claire، مورد انتقاد طرفداران قرار گرفت، اما باز هم این بازی از دید بسیاری از طرفداران آن به عنوان بهترین بازی مجموعه رزیدنت اویل شناخته میشود. بازسازی Resident Evil 2 همچنین به عنوان یکی از بهترین بازسازیهای بازیهای ویدئویی در طول تاریخ شناخته میشود.
البته که RE2 اولین عنوان از مجموعه Resident Evil نبود که مورد بازسازی قرار گرفت، چرا که قبل از آن بازسازی نسخه اورجینال رزیدنت اویل برای کنسول Nintendo GameCube (نینتندو گیمکیوب) در سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاده بود. بازسازی رزیدنت اویل همراه با ساخت پیشدرآمد Resident Evil 0 و پورت کردن این مجموعه به کنسولهای جدید اتفاق افتاده بود. این بازسازی از Resident Evil بعداً خودش یک ریمستر HD دریافت کرد.
بازسازی رزیدنت اویل تقریباً همه چیز را، که شامل Tank Controls نهچندان محبوب هم میشود، دستنخورده نگه میدارد. با این وجود، چندین تکه به داستان بازی اضافه شده بود که شامل تراژدی لیزا ترور (Lisa Trevor) و خانوادهاش و همینطور چندین اصلاح کاملاً جدید در عمارت اسپنسر میشود.
نسخه اصلی Resident Evil در سال ۱۹۹۶ تاثیر خودش را در دنیای بازیهای ویدئویی گذاشت و ژانر وحشت در بازیهای ویدئویی را بنیان گذاشت که امروزه میشناسیم. Resident Evil با روایت کردن داستان تیم آلفا S.T.A.R.S - شامل کریس، جیل، بری برتون و آلبرت ویسکر - که دنبال پیدا کردن دلیل گم شدن تیم براوو میگردند که در حال تحقیق درباره مجموعهای از قتلهای همنوعخورانه عجیب بودند، این فرانچایز را شروع کرد.
از دیدن اولین زامبی تا شنیدن صدای گیجکننده شکستن شیشه ناشی از ورود یک سگ زامبیشده از پنجره، رزیدنت اویل اصلی یک ثانیه هم از لحظات ترسناک دست نمیکشد که همین باعث میشود لحظات ساکتتر بازی، معذبکنندهتر باشند. تا همین امروز، Resident Evil هنوز هم در میان ترسناکترین بازیهای موجود قرار دارد.
بازی Resident Evil 4 در حال حاظر یکی از بازیهایی است که بیشتر از همه مورد انتشار مجدد قرار گرفته و به کنسولهای جدید پورت شده است. با این حال، همه نسخههای بازی RE4 فقط رنگ کردن قناری نیستند. نسخه Nintendo Wii را در نظر بگیرید. به طور طبیعی مهمترین ویژگی این بازی، کارآمدی Motion Control های (موشن کنترل) آن است.
هر صحنه و اتفاق پرشتاب بازی با استفاده از motion controlهای کنسول Wii صورت گرفته است که باعث میشود این نسخه از RE4، برای بازیبازها بهتر از همیشه به نظر برسد. نسخه کنسول Wii همچنین با اضافاتی عرضه شده که این قسمتهای اضافهشده بعد از انتشار اولیه بازی برای گیمکیوب، در نسخه پورتشده برای Wii قرار دارند و شامل کمپین Ada Wong با عنوان Separate Ways میشود که محتوایی را به بازیبازهای نینتندو میدهد که قبلاً تجربه نکرده بودند.
بازی Resident Evil - Code: Veronica برای کنسول Sega Dreamcast (سگا دریمکست) در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و در ادامه RE2 است، که باعث میشود بسیاری از طرفداران آن را نسخه اصلی RE3 در نظر بگیرند (و اغلب اینطور تصور میشود که در اصل قرار بود RE3 باشد). Code: Veronica داستان کلیر برای پیوستن به برادرش کریس را ادامه میدهد. با این وجود، او در جزیره Rockfort (راکفورت) دستگیر و زندانی میشود، جزیرهای که در حال حاظر درگیر شیوع است.
بازی Code: Veronica گیمپلی این مجموعه را تقریباً همان گیمپلی همیشگی نگه میدارد. تفاوت اصلی در پسزمینههای بازی است که حالا به صورت کاملاً سهبعدی رندر شدهاند و نه Pre-rendered. فراتر از آن، اغلب از Code: Veronica به عنوان سختترین بازی رزیدنت اویل یاد میشود.
۱. Resident Evil 4(کنسول GameCube/پلیاستیشن 2) هنوز هم یکی از بهترین بازیهایی است که تا حالا ساخته شده است (96)
باعث تعجب کسی نیست که نسخه اصلی RE4 بیشترین امتیاز را در متاکریتیک دارد. RE4 ابتدا در سال ۲۰۰۵ در کنسول GameCube منتشر شد و مدتی بعد در همان سال برای PS2 (و بعد از آن هم برای بسیاری از سیستمهای دیگر). بازی Resident Evil 4، لئون کندیِ بازی RE2 را به صحنه بر میگرداند که باید ماموریتی را برای نجات دختر رئیسجمهور، Ashley Graham (اشلی گراهام) آغاز کند.
اسکورت کردن اشلی اغلب به عنوان بزرگترین ایراد RE4 در نظر گرفته میشود، اما نتوانسته مانع ستایشِ بیپایان این بازی از سوی منتقدین و طرفداران شود. RE4 گذار این مجموعه به یک روایت اکشن-محورتر را آغاز کرد که زاویه دوربین "نمای پشت شانه" جدید بر این گذار تاکید داشت. با منحنی دشواری متعادلتر نسبت به نسخه Wii، تعجبی ندارد که طرفداران مجدداً به آغوش نسخه اصلی RE4 بر میگردند.
آخرین ویرایش: