پرونده ويژه Alan Wake

MANIX

کاربر سایت
May 18, 2007
2,500
نام
حميدرضا

alan-wake-site-logo-4901.jpg

بيداري در ميان كابوس

پرونده ويژه Alan Wake


كليه حقوق اين مقاله متعلق به سايت Bazicenter است.

(اين مقاله با كمك هاي فراوان Markus Maki يكي از طراحان بازي نوشته شده كه جا دارد در اينجا از او بابت همكاري با ما قدر داني كنم)



شب هاي بي خوابي !

چند روز است كه به شهر Brightfalls آمده ايم. وسيع و زيبا است. آفتاب پاك آن رشته هاي آبشار را همانند شانه مي كند و هواي تازه آن ذهن را آزاد.
مردم ساده ي اينجا ، بسيار خون گرم و ساده هستند. كلبه اي را در نزديكي جنگل اجاره كرديم. دو سال مي شود كه داستاني ننوشته ام. ذهنم قفل شده و آليس عقيده دارد طبيعت Brightfalls مي تواند مرا به آرامش گذشته باز گرداند.

هر روز بيشتر دوستش دارم ، آرامش بخش ترين چيزي است كه تا به حال به زندگي من وارد شده. همانند يك روياي شيرين هر روز كنارش هستم و آرزو مي كنم هيچ گاه از اين رويا بيدار نشوم. آنقدر لطيف و مهربان است كه دوست ندارم حتي با بي خوابي هايم اذيتش كنم.

هواي Brightfalls سر تر شده ، شبها سنگين تر و تاريك تر از گذشته است . حسي عجيب و آشناپنداري در وجودم جان گرفته ، و سر انجام حادثه اتفاق مي افتد. آليس غيبش زد ؛ هيچ كسي ردي از او نديده ، پليس محلي سرش شلوغ تر از پيدا كردن گمشده من است.
كابوسها به سراغم آمده اند ، واقعي تر و وحشتناك تر از هر شب ؛ اسلحه اي در دست راست و چراغ قوه در دست چپم است و در ميان درياي عميق اين جنگل تاريك به دنبال او هستم... اين روزها تنها آرزويم بيداري است .


sam+lake.jpg


مرد رويا باف

نگاهي به زندگي Sam Lake

Sami Jarvi كه با نام مستعار Sam Lake شناخته مي شود ، در تاريخ 18 July سال 1970 در فنلاند به دنيا آمد. سم در خانواده اي فرهنگي به دنيا آمد و توانست مدرك خود را در زمينه ي هنر و زبان انگليسي از دانشگاه Helsinki دريافت كند.

او جواني هنرمند و خلاق در رشته خود بود و آينده خوبي را از همان ابتدا براي خود تصور مي كرد. سم همچنين در سن 26 سالگي با Claria همسر خود ازدواج كرد.

سم ليك دوستي به نام Petri Jarvilehto داشت. پيتري كسي بود كه بعدها استوديو بازي سازي Remedy را تاسيس كرد. پيتري كه مي دانست سم در زمينه داستام نويسي مهارت دارد به او پيشنهاد كرد كه روي داستان بازي كه آنها قرار است بسازند كار كند و سناريو آن را بنويسد. سم كه زياد با بازيهاي كامپيوتري آشنا نبود پيشنهاد دوست خود را قبول كرد و همراه با او بازي Death Rally را ساختند.

پس از عرضه Death Rally سم نه تنها با بازيهاي كامپيوتري آشنا شد ، بلكه خود به يكي از صاحب نظر ها در استوديو تبديل شد. پس از آن وي به شخصه داستاني در مورد يك پليس سخت كوش نوشت كه زن و بچه اش را از دست داده و درگير پرونده اي مافيايي مي شود. داستان او جوي تاريك و سياسي داشت كه وقتي پيتري آن را ديد بدون وقفه ساخت بازي را آغاز كردند.

Remedy به علت بودجه ي پايين و افراد كم تصميم گرفت كار بازيگري و طراحي چهره را به سم بسپارد ؛ و اين دليلي شد كه چهره و Cut-Scene هاي كميك بازي از روي چهره او ساخته شد.

پس از موفقيت فوق العاده Max Payne سم ليك پيشنهاد ساخته دنباله اي از آن را داد. ليك داستان The Fall Of Max Payne را نوشت . اين بار سم قصد داشت بعد شخصي سم را افزايش دهد و عشق را به بازي اضافه كند. سناريو فوق العاده ي Max Payne 2 هم نوشته شد و پس از عرضه با استقبال خوبي رو به رو بود.

پس از عرضه سري بازيهاي Max Payne ، سم ليك تصميم گرفت اين بار سراغ داستاني نو و بسيار متفاوت برود. مذاكرات او با پيتري سر انجام منتهي به خلق داستان Alan Wake شد. سم ليك اين بار خيلي حرفه اي تر و با يك تيم فوق العاده با استعداد دست به نوشتن داستان Alan Wake زد . او همچنين در مراحل فني و Level Design بازي هم نقش دارد.


نوري در تاريكي
بررسي مراحل ساخت Alan Wake

شركت Remedy پس از عرضه Max Payne استعداد خود را در بازيهاي Noire نشان داد بود و حال همه چيز آماده بود تا هنر خود را وارد نسل بعد بكند.
Microsoft ابتدا به سرغ Remedy رفت ؛ آنها مراحل اوليه Alan Wake را چيده بودند و Microsoft به آنها گفت كه مي خواهد از بازي حمايت كند و آن را يكي از بازي هاي انحصاري خود براي Xbox 360 و Windows Vista تبديل كند. Remedy پس از كمي كار با 360 و آشنايي با ساخت آن بسيار از اين كار خوشحال شد ، زيرا بازي سازي روي اين كنسول بر خلاف چيزي كه تصور مي كردند راحت بود.

آنها از ابتدا قصد داشتند بازي را روي Xbox 360 بسازند و پس از آن Alan Wake را روي PC پورت كنند.
همه چيز از شايعات شروع شد. در سايتها و مجلات مختلف شايعه شده بود كه Remedy قرار است Max Payne 3 را به صورت انحصاري براي Microsoft عرضه كند. حتي تعدادي عكس از طرح هاي اوليه Alan Wake به بيرون درز كرده بود كه خيلي ها تصور داشتند كه الن در واقع ، Max Payne است.

سر انجام در E3 سال 2005 بازي Alan Wake تاييد شد. روايت هاي اوليه بازي نويد يك اثر فوق العاده را مي داد ، همچنين با نگاهي به سوابق Remedy همه منتظر يك اثر تازه از آنها بودند.

سم ليك علاقه ي زيادي به كتابهاي استفن كينگ دارد و دوست داشت Alan Wake را شبيه به آثار اين نويسنده و همچنين Twin Peaks بنويسيد. با نگاهي به آثار كينگ متوجه مي شويم كه شخصيت اصلي بيشتر داستانهاي او ، نويسنده هستند كه درگير داستان و به قولي انزواي خود هستند. بدون شك شاهكار كوبريك يعني "درخشش" كه از روي يكي از داستانهاي كينگ ساخته شده بود را هيچ كس فراموش نمي كند. در اين داستان شخصيت اصلي يك نويسنده است كه براي تعطيلات سفري به هتلي در مناطق خوش آب و هوا مي كند. كم كم انزوا در ميان اين فضاي باز توهم و نوعي روان پريشي را به شخصيت اصلي هديه مي كند .

در كتاب ديگر كينگ كه بازهم فيلم آن ساخته شده مي توان نشانه هايي را ديد. مثلا آقاي ريني در كتاب "پنجره مخفي" دقيقا شباهتهاي زيادي به Alan Wake دارد. اين در حالي است كه در نسخه ي سينمايي اين كتاب جاني دپ در كلبه اي در منطقه اي خوش آب و هوا دچار توهم از انزوا مي شود كه صحنه هايي كه او با اسلحه و چراغ قوه در جنگل به دنبال دشمن مي گردد را نمي توان فراموش كرد.

سم ليك با الهام گرفتن از اين قبيل داستانها سعي كرد يك داستان روانشناختانه عرضه كند كه شخصيت اصلي آن يك نويسنده است كه اثير داستانها و توهمات خود مي شود.

ايده اوليه اين بازي به قدري جذاب بود كه در يك نمايش كوتاه در E3 2005 توانست دل هزاران هوادار را به دست آورد. همه منتظر عرضه ي يك دمو از گيم پلي بازي بودند كه سر انجام ماركوس ميكي در همايش Intel كه قرار بود در آن قدرت سخت افزاري كامپيوترهاي Intel با Alan Wake نشان داده شود ، بازي را نشان داد. محيطي Open World وزيبا ، صحنه هاي شلوغ ، طوفان و جو تاريك بازي همه را شوكه كرد.

از آن پس Alan Wake به خوابي طولاني رفت. هيچ دمويي از بازي عرضه نمي شد و كار ساخت بازي بسيار طولاني شد. علت اين موضوع تعداد كم تيم Remedy بود. آنها فقط 35 نفر را در مرحله اول بازي داشتند كه كم كم به 45 نفر رسيد. آنقدر Alan Wake در تاريكي نگه داشته شد كه حتي بعضي ها گمان داشتند بازي كنسل شده است . اما همه چيز در E3 سال 2009 عوض شد. نمايش خيره كننده اين بازي توانست خيال همه را راحت كند كه Alan Wake فراتر از حد انتظارها بوده.

سم ليك در ادامه مي گويد:" ابتدا قرار بود بازي يك San-Box باشد ، اما به دليل اين كه مي خواستيم داستان آن طور كه ما مي خواهيم پيش برود مجبور شديم بازي را محدود تر كنيم. اما هنوز بازي يك Open-World است."

Alan Wake از ابتداي ساخت تا به امروزه تغييرات زيادي داشته. مثلا در سناريو اول بازي الن و همسر او اليس نامزد بوده اند كه خود سم مي گويد پس از گذشت سه سال ما تصميم گرفتيم آنها را بيشتر به هم نزديك كنيم و در نتيجه آنها با هم ازدواج كردند.
طرح هاي لباس و چهره الن بسيار دچار تغيير شد. تيم Remedy اين بار مي خواستند همانند Max Payne 2 از يك بازيگر حرفه اي براي چهره الن استفاده كنند. آنها تصميم گرفتند به سراغ يكي از محبوب ترين بازيگران كشور فنلاند بروند و نتيجه كار IIkka villi شد.,وي 32 سال سن دارد و در سريالها و فيلم هاي سينمايي زيادي بازي كرده كه بهترين گزينه براي نقش Alan Wake بود.

Remedy يك استوديو Motion-Capture هم براي هر چه بهتر شدن انيميشن هاي بازي در استوديو خود تاسيس كرد و تمام حركات صورت IIkka Villi را ضبط كرد. نتيجه كار همانند MP2 بسيار موفق بود و در نتيجه Remedy براي شخصيت هاي ديگر هم از بازيگران حرفه اي براي Motion-Capture استفاده كرد.

نويد خونساري ، تنها ايراني تيم Remedy كه براي Rockstar هم كار مي كند نقش بسزايي در ساخت بازيهاي Remedy و Rockstar دارد. او بخش Motion-Capture و دوبله بازي را كنترل مي كند كه به جرات مي توان گفت يكي از برگ برنده هاي Alan Wake است .

براي خلق يك گرافيك مناسب براي اين بازي Remedy موتوري كاملا جديد و مناسب براي يك بازي Open-World ساخت. جالب اينجا است كه تنها 4 برنامه نويس از ابتداي كار اين بازي روي Alan Wake كار كرده اند. موتور آن طور كه آنها مي خواستند بهينه شد و در نتيجه آن ها اشراف كامل به قسمت گرافيك خود داشتند. قرار بود نسخه PC بازي از DirectX 10 استفاده كند كه آن زمان در كنار Crysis اين دو تنها بازي هايي با اين تكنولوژي بودند. Remedy تصميم داشت كه نسخه 360 بازي را با DirectX 9.5 كند كه بعده ها پس از كنسل شدن نسخه PC خود سازندگان اعلام كردند بازي گرافيك فوق العاده بيشتري نسبت به نسخه PC آن زمان دارد.

يكي از خيره كننده ترين لحظات بازي در همايش Intel قسمت گردبادي بود كه همه وسايل ، از قبيل ماشين ، سقف خانه و... را بلند مي كرد بود. ساخت چنين فيزيكي به جز نرم افزار قدرتمند Havok ممكن نبود. تيم Remedy با اضافه كردن Havok به موتور خود يك فيزيك باور پذير براي Alan Wake خلق كردند.

از همان ابتدا قرار بود قسمت ماشين سواري هم در بازي باشد كه در نمونه اوليه بسيار شبيه به GTA بود . اما با پيشرفت بازي اين قسمت محدود تر و در نتيجه واقعي تر كار شد. الن مي تواند كل شهر Brighfalls و حتي بيرون آن را با ماشين خود بگردد. همچنين گفته شده وسايل نقليه فراواني همانند هواپيما هم در بازي خواهد بود.(البته شما كنترل آنها را در دست نداريد).

بدون شك Max Payne يكي از غني ترين بازيها در قسمت موسيقي بود. اين بار هم Remedy به سراغ تيم قبلي خود در موسيقي رفت كه يكي از برترين گروهاي موسيقي در قنلاند هستند. قسمت موسيقي بازي هم زير نظر سم ليك كنترل مي شود تا كاملا مطابق با جو بازي باشد.

همچنين گروه دوست داشتني Poets Of Fall هم به Alan Wake بازگشت. اگر به خاطر داشته باشيد در پايان Max Payne 2 آهنگي از اين گروه پخش مي شود به نام Late Goodbye كه شعر آن را خود سم ليك نوشته است. اين بار هم سم ليك به سراغ اين گروه رفت و سفارش يك آهنگ اختصاصي را داد كه نام آن War است. سم مي گويد اين آهنگ بسيار شبيه به جو بازي است و قسمت هايي از داستان و حوادث Alan Wake را بازگو مي كند.


234707-etusivu_remedy_logo_new_large.gif


عميق ترين مكان تاريكي
معرفي شركت Remedy

كار شركت Remedy ابتدا با ساخت برنامه هاي كامپيوتري در شهر Espoo كشور فنلاند آغاز شد. آنها در سال 1995 برنامه هايي گرافيكي همانند Final Reality و Futuremark عرضه كردند.

آنها تصميم گرفتن سر انجام به سراغ ساخت بازيهاي كامپيوتري بروند و در نتيجه اولين بازي خود را با نام Death Rally عرضه كردند. اين بازي كه توسط Apogee منتشر شد ، فروش خوبي داشت .

پس از آن آنها تصميم گرفتند بازي Max Payne را عرضه كنند. نتيجه كار آنها يكي از بهترين بازي هاي TPS تاريخ بود كه با توجه به اعلام ناشر آن يعني Gathering Of Developers چيزي حدود 10 ميليون فروش داشته.

پس از آن اين شركت ادامه ي موفق براي اين بازي با نام Max Payne 2: The Fall Of Max Payne عرضه كرد كه هم از لحاظ تكنيكي و هنري بازي موفقي بود. ناشر اين بازي يعني Rockstar فروش نسخه دوم را 2.8 ميليون نسخه اعلام كرد.

Remedy براي ساخت Death Rally فقط 6 نفر بود و در ساخت MP تيم آنها 20 و براي MP تيم رمدي چيزي حدود 25 نفر بود. جالب اينجا است كه در تمام بازيهاي اين شركت فقط 4 برنامه نويس وجود دارند و بقيه پست ها هم دست كساني است كه ممكن است چندين نقش ديگر در شركت داشته باشند. مثلا ماركوس ميكي 8 پست مختلف در ساخت بازي دارد.

براي ساخت Alan Wake چيزي حدود 45 نفر كارمند در اين شركت هستند.

ilkka_villi_as_alan_wake.jpg


مرد خستگي ناپذير
در مورد شخصيت Alan Wake

با توجه به اطلاعات به دست آمده ، الن در رشته ادبيات و زبان انگليسي (رشته خود سم ليك) درس خوانده و از واشنگتون مدرك تحصيلي خود را گرفته.
او كار خود را به عنوان يك نويسنده آغاز مي كند كه تم اصلي كارهاي او Crime،Thriller , Horror است. الن با توجه به سبك خاص خود و فضا سازي حرفه اي توانست به يكي از موفق ترين نويسندگان آمريكا تبديل شود. كتابهاي او فروش فوق العاده اي داشت كه باعث شد وضع مالي او هم خوب شود. معروف ترين اثر او مربوط به پوليسي سخت كوش است كه در به دنبال انتقام خانواده ي خود مي رود(Max Payne).

يكي از عوامل موفقيت الن استفاده از رويا و كابوسهايي است كه در خواب مي بيند. در حقيقت تمام داستانهاي او از خواب هاي او نوشته شده .
الن در اين بين با دختري به نام اليس آشنا مي شود كه پس از سه سال كه با او نامزد بوده ، سر انجام با وي ازدواج مي كند. آنها واقعا به هم علاقه دارند و روزي براي سفر به شهر Brightfalls در شمال واشنگتون مي روند.

ميكي يكي از نويسندگان بازي مي گويد:" الن شخصيتي پيچيده است كه قسمت هاي خوب و بد خاص خود را دارد."



ديدار با مردي بيدار
مصاحبه اختصاصي با يكي از طراحان ارشد Alan Wake

سال پيش يك مصاحبه اختصاصي با Markus Maki ، يكي از طراحان ارشد بازي داشتم كه اطلاعات جالبي را به من داد.

چرا كمپاني Remedy در حد يك تيم كوچك باقي مانده و اقدام به گسترش سازمان خود نمي كند ؟

در حقيقت Remedy خيلي آرام ولي پيوسته در حال رشد است. اين كمپاني كار خود را با 6 نفر آغاز كرد و اكنون ما بيش از 40 نفر هستيم. ما وقتي رشد مي كنيم و تيم خود را افزايش مي دهيم كه واقعا براي يك بازي نياز باشد.البته كوچك بودن تيم ، تا به حال براي ما بسيار مفيد بوده است . ما با هم انعطاف بيشتري داريم و روابطمان بسيار گسترده و نزديك است. مثلا تيم گرافيكي به راحتي با تيم صدا و ... رابطه برقرار مي كند و اين امكانات زيادي را به ما مي دهد.

نظر شما در مورد كنسولهاي Xbox 360 و PS3 چيست ؟

من در كل با كنسول Xbox 360 بسيار راحت تر هستم. به اين خاطر كه ساخت يك بازي روي اين كنسول بسيار راحت و انعطاف پذير است و براي سازندگان بسيار قدرتمند تر است. ولي PS3 هم كنسول بسيار خوبي است و من در آينده يك دستگاه PS خواهم خريد و سخت منتظر Gran Turismo 5 هستم.

آيا برنامه اي براي ساخت بازي روي PS3 در آينده داريد ؟

بازي Alan Wake براي Xbox 360 به طور انحصاري عرضه خواهد شد و ما هم اكنون بازي در دست ساخت براي PS3 نداريم. ولي در آينده هيچ چيز غير ممكن نيست.

مشكل بزرگ شما در Remedy چيست ؟

متاسفانه ما معمولا با مشكل خستگي و استراحت كم مواجه هستيم. در واقع بازي سازي بسيار مشكل است و خيلي سريع در حال رشد است و در همه ي بازيها اين امر وجود دارد ، ولي مي توان گفت كه اين كار خيلي جالب و شيرين است.

بازي از بازيبازها دو بازي Alan Wake و Heavy Rain را با هم مقايسه مي كنند. نظر شما چيسيت ؟

هيچ كدام از اين دو بازي فعلا عرضه نشده اند و من فكر نمي كنم مقايسه اين دو بازي در اين زمان كار مناسبي باشد.

آيا شما روانشناسي هم در Remedy داريد ؟ باتوجه به عنوان Alan Wake و رابطه ي آن با اين علم.

خير. ما هيچ گونه روانشناسي كه بخواهيم با او مشورت كنيم نداريم و فقط الهامات خود را در بازي جاي مي دهيم. درست مثل يك فيلم سينمايي يا تلوزيوني.

آقاي نويد خونساري كيست و در Remedy چه پستي را دارد ؟ با توجه به اين كه او يك ايراني است.

نويد در سري Max Payne در صداگذاري بازي و كارگرداني اين بخش و همچنين ضبط بخش Motion Capture اين بازي و Alan Wake كار كرده است. او واقعا يك انسان فوق العاده در اين كار است و زماني كه متوجه شديم كه مي خواهد كمپاني اختصاصي خود را تاسيس كند ، بي درنگ او را به Remedy آورديم و پروژه ي Alan Wake را به او داديم. او در Rockstar هم كار مي كند.

در مورد سم ليك. من عاشق كارهاي او هستم ، مي توانيد كمي در مورد سم صحبت كنيد ؟

سم در چند جمله خلاصه نمي شود و همچنين در قالب اين مصاحبه هم نمي گنجد.

آيا شما چيزي در مورد صنعت بازي در ايران شنيده ايد؟ تعداد بسياري در ايران Max Payne را تجربه كرده اند و بسيار از آن لذت برده اند.

اين بسيار جالب است كه Max Payne به ايران هم رسيده . ما زياد از اين كه مردم ايران چه بازيهايي انجام مي دهند نمي دانيم.

در مورد Max Payne 3 چيزي براي ما داريد ؟

مسلما هيچ چيز !.اين بازي ديگر متعلق به Rockstar است و Remedy در موقعيتي نيست كه نظري در مورد آن بدهد.

نظرتان راجع به فيلم ساخته شده از Max Payne چيست ؟

فيلم Max Payne به تفسر بازي ، كركترها و داستان آن پرداخته است. اين بسيار دشوار است كه كسي كه سالها با Max Payne كار كرده و آن را ساخته در مورد فيلم ساخته شده از داستان آن نظر بدهد. ولي فيلم از لحاظ بصري بسيار زيبا است و من فكر مي كنم اين بسيار عالي است كه فيلمي بر مبناي بازي كه Remedy ساخته است ، تهيه شود و ما در صنعت Hollywood تاثير گذار بوده ايم.

از وقتي كه در اختيار ما گذاشته ايد بسيار ممنون.

تمام

با تشكر از مهدي !




 
آخرین ویرایش:

pandora tomorrow

True Blue
مدیر انجمن
Sep 23, 2005
40,806
نام
امین
کارت حرف نداره :love: همیشه ادم دوست داره بخونه مطلب هات رو...
این رمدی خیلی شاخه ! ادم باور نمیکنه با این تعداد کم این قدر بازی هاشون عالی از اب در بیاد!
 
آخرین ویرایش:

nero1371

کاربر سایت
Nov 2, 2008
1,494
نام
hamid
عجب مقاله و مصاحبه بی نقصی!!!!:eek:
از بس از این مقاله ها و مصاحبه ها در مورد بازی گذاشتی ما رو گذاشتی تو کف این بازی!!!
امیدوارم موتادش نشم!!!!

باورتون میشه من حالم از این بازی به هم میخورد (:sick:) ولی از وقتی دوستمون manix این مقاله ها رو میذاره عجیب ما رو علاقه مند به بازی کرده!!!!
تازه فهمیدم چه بازیه لوتی ای هست!!!!!
خدا عحرت بده بابا...:biggrin1:
 
آخرین ویرایش:

capitanrayan

ابیلیتی سلیمان از من گرفته شده
کاربر سایت
Jun 23, 2007
8,490
هی میخواستم یک خط بخونم-بی خیال شم-نشد دل بکنم-تا تهش خوندم ممنون عمو حمید
تا بهار میتوان صبر کرد:love:
 

GodFather

کاربر سایت
Jun 29, 2006
2,052
نام
امیرحسین
ولی من یک پیشنهاد دارم این تاپیک را بصورت english هم بزارید تا چون توی این اوضاع کمبود خبر از این بازی همه سایت ها دونبال این قضیه هستن اینطور bazicenter هم در سطح جهانی مطرح میشه
 

qwerty23

کاربر سایت
Nov 21, 2009
280
نمی شه درخواست بدیم بازیو تو ایرانم بفروشن؟ اینا که به فکر سودن بازیه HR تو ایران که کم فردش نکرد. حتی بعد چند روز تمام شده بود. من نمی دونم چه اصراریه ما HR رو بخریم واسه عربها ترجمش کنن؟ یعنی چی؟ مطمین باشین به خاطر 10 هزار دلارم بازیو زیرنویس فارسی می کنن. تازه می تونن تو ایران پاکستان تاجیکستانم بفروشن. تازه 3 میلیون ایرانی تو آمریکا و اروپا هم هستن.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر