هزینه اینترنت در ایران

** MHN **

کاربر سایت
Mar 19, 2013
365
به نام خدا​
مدت هاست که برام سوال پیش اومده بود هزینه تموم شده اینترنت چقدر در میاد و ما چقدر بیشتر پول میدیم!
اکنون میخوام با یه حساب کتاب ریاضی نتایجی در مورد این قضیه برای خودم وشما دوستان قرار بدم!
امیدوارم تا آخر با من همراه باشین!اگه هم خواستین صفحه رو ببندین!
Cost.jpg

هزینه پهنای باند بین الملل:
همونطور که میدونید یکی از اهداف اینترنت ملی همین کاهش هزینه پهنای باند بین الملل هست!
شاید شما تو صفحات وب خونده باشین که مثلا گوگل اینترنت با سرعت 1 گیگابیتی رو میده به قیمت 70 دلار! اون قیمت ها رو فراموش کنید!چون اینجا ایرانه و آمریکا نیست!
هزینه پهنای باند بین الملل ایران بسیار زیاد هست!بسیار!هر مگابیت 16 دلار!یعنی یه اینترنت 1 گیگابیتی بدون واسطه در میاد تو ایران 16000 دلار!مگر اینکه 1 به 250 شیر بشه که شرکتی بتونه با اون قیمت تو ایران هم اینترنت بده!
دلیل بالا بودن قیمت پهنای باند بین الملل رو من نمیدونم اگه کسی میدونه به ما هم بگه!
%D8%B5%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7.jpeg

هزینه خرید پهنای باند از دولت:
تا الان که پولی که میدادیم به بلاد کفر بود حالا پولی که میدیم دیگه مال بلاد کفر نیست و به دولت خدمتگزار میرسه!
شرکت ها از دولت خط اینترنت STM1اجاره میکنند این خط ضرفیت 155 مگا بیتی داره!
حالا هزینه تمام شده برای دولت:
با ارز مبادله ای: 6,145,440 تومان
با ارز آزاد(هر دلار 3500 در نظر گرفتم!): 8,780,000 تومان!
قیمتی که به شرکت فروخته میشه 37,500,000 تومن!تنها با تورم اندک 427 درصد مواجه شده!یعنی دولت بیش از 4 برابر قیمت تعیین شده بهنای باند رو میفروشه!البته دولت تخفیف میده الان و 30 میلیون ناقابل بیشتر نمیگیره ولی قانونا 37.5 میلیون بدون تخفیف هست.
2010-11-21-design-cost.jpg

هزینه تمام شده اینترنت برای شرکت های اریه دهنده اینترنت:
اولا من صاحب هیچ شرکتی نیستم و پشتیبان هیچ شرکتی هم نیستم فقط یه مقدار اطلاعات هست قراره بهتون بدم!
حالا محاسبه هزینه اینترنتی که ما از شرکت ها میگیریم:
نامحدود:طبق قانون ضریب اشتراک خطوط نامحدود 1 به 10 هست یعنی با یه خط 155 مگابیتی میشه به 3100 نفر اینترنت 512 داد که با یک تقسیم ساده در میاد 9670 تومن هزینه براشون بر میداره!
الان چند نکته براتون میگم شاید جالب باشه:
1-اولا به دلیل اختلاف قیمتی که اینترنت نامحدود واگزاری شرکت ها با هزینه تموم شده داره دولت حداکثر سو استفاده رو میکنه!یعنی هر موقع کسی میگه پهنای باند رو گرون میفروشی میگه ما کاره ای نیستیم اگه ما کاهش بدیم بازم تاثیر کمی روی مصرف کننده میگزاره و از این حرف ها!به همین دلیل کاهش نمیدیم!اگر لینک زیر رو مطالعه کنید مسئول اومده گفته سهم ما از قیمت اینترنت فقط 11 درصد هست مضلوم نمایی تا کجا!
منبع:
http://www.bultannews.com/fa/news/1...نترنت-تشریح-شد-سهم-11-درصدی-دولت-در-قیمت-adsl
2-نکته دوم هم این ضریب اشتراک هست آیا همه شرکت ها کامل پهنای باندشون رو میفروشن آیا واقعا ضریب اشتراک 1 به 10 اعمال میشه خیلی از شرکت ها بالاتر از سرعتی که باید نامحدود بدن میدن(شرکت های منصف البته!)پس واقعا این حرف سهم 11 درصدی به نظر شخص حقیر دروغی بیش نیست!یعنی الان شرکتی 512 با ضریب اشتراک یک به 10 جرات میکنه بیاد 88 هزار تومن قیمت اینترنت بده این ها کاملا دروغگویی آشکار مسئولان هست!
حالا با توجه با کیفیت خدماتی که افراد میگیرن میتونن حدودا قیمت نامحدودی که برای شرکت میفته رو حساب کنند!
اینترنت محدود:
اولا در این جا خیلی بلبشو هست یعنی فقط میشه حدودی حساب کرد ابتدا میزان حجمی که میشه با یه خط STM1 گرفت رو حساب میکنیم:
49042 گیگابایت یا به عبارتی 49 ترابایت!قیمت هر گیگابایت میفته 611 تومن!
البته خیلی سریع به قاضی نریم اولا این حجمی که من نوشته در صورتی هست که خط اینترنت بیان شده سرعتش واقعا مقدار بیان شده باشه که اگه یه تلورانس 30 درصدی ساب کنیم میشه حدودا 800 تومن!
دوما بعضی شرکت ها ساعات رایگان دارن که اگه 6 ساعت در نظر بگیریم میشه 1100 تومن!یعنی در صورتی که از تمام پهنای باند به صورت کامل فقط برای دانلود استفاده بشه میفته 1100 تومن!
حالا میشه چند تا دید داشت اولا گفت نه شرکت ها یه مشت حروم خور هستند و چیزی که براشون 1100 تومن میفته رو به ما خدا تومن میدن!
دوما اگه منطقی نگاه کنیم این حرف درست نیست این عدد به صورت تئوری بدست اومده یعنی ساعات بسیاری هست که کلا پهنای باند هدر میره کاربر نیست و شرکت برای تضمین سرعت مشترکین اینترنتش رو به کاربرهای زیادی نمیده!
کلا این قسمت رو به صورت عددی نمیشه بیان کرد چون بعضی شرکت ها مثل پارس آفلاین کلا تمام سعیشون رو میکنن از حداکثر پهنای باند استفاده کنند بعضی ها هم نه برای تضمین سرعت کاربرها حاضرن مقداری ازش هدر بره!با توجه به هدر رفتن پهنای باند و تعداد کاربرها هزینه تمام شده برای شرکت ها در این قسمت معلوم نیست!
_________________________________________________________________________________
اگه متن نقصی داشت به بزرگواری خودتون ببخشین و اگه ممکنه به نظر خودتون هزینه ای که در حقیقت باید با توجه به اینترنت خودتون بدین رو بیان کنید!مثلا خود من:
من 512 نا محدود دارم ضریب اشتراک تقریبا یک به 4 هست من 25 تومن پول میدم و برای مخابرات 24175 تومن در میاد و با توجه به حدود سی گیگی که دانلود کردم اگه به حجم مصرفی نگاه کنی حدود 33000 تومن در میاد!
یعنی من با توجه به محاسباتم زیاد پول اضافی نمیدم!(البته این اینترنت برای دولت 2 دلار میفته!)
حالا شما هم بگین اینترنتتون چقدر برای خودتون هزینه داره چقدر هزینه برای شرکت و چقدر برای دولت!(البته برای محدود ها خودتون یه حدسی بزنید حدودا چقدر کاربر دارن و یه خط رو بین چند نفر تقسیم میکنند!کلا چقدر پهنای باندشون هدر میره!)
یه نکته هم بگم دلیل اینکه هر چقدر سرعت بالاتر میره گرون تر هم میشه همین هست چون برای تضمین سرعت شما تلفات پهنی باند به صورت تصاعدی بالا میره البته اگه واقعا تضمینشون تضمین باشه!مثلا به من اینترنت 8 مگ بدن فقط در ساعات خلوط سرعتم اینقدر باشه در ساعات شلوغ کم بشه!این یعنی کم فروشی!
با تشکر!
 

Mohammad Ghost

کاربر سایت
Mar 17, 2013
691
نام
محمد
در اینکه کل سازمان اینترنتی و اینترنت دهی ایران مشکل داره و قیمتی که ما می پردازم حداقل 5 برابر قیمت واقعی است شکی نیست و باید پیگیری بشه ولی باید دید این پول کجا میره ! و میشه پیگیری کرد یا جایی که میره خیلی پشتش محکمه و نمیشه کاریش کرد. !!!
 

strategy

کاربر سایت
Mar 31, 2013
319
نام
mahdi
به نظر من یکی از عواملی که رسیدگی کمی به وضع تاسف بار اینترنت ایران میشه بی سوادی مسولین مربوطه و یا کوته فکری اون هاست .
فقط و فقط چسبیدند به اسلام و .... بابا یه فکری به حال این مردم بکنید . اون رایتل بدبخت اومد 3g اورد که انقدر تو فشار قرارش دادند الان هم داره فقط ضرر میکنه . بقیه هم همینطور ...
کی میخواد این وضع درست بشه خدا میدونه .
 

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
یک کلام ختم کلام!
در دنیا دولت ها از اینترنت برای پیشرفت اقتصادی استاده میکنن و در ایران اینترنت وسیله کسب درآمد دولت از مردم هست.
این یک سطر رو درک کنید به جواب گرانی اینترنت ایران میرسید.
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
یک کلام ختم کلام!
در دنیا دولت ها از اینترنت برای پیشرفت اقتصادی استاده میکنن و در ایران اینترنت وسیله کسب درآمد دولت از مردم هست.
این یک سطر رو درک کنید به جواب گرانی اینترنت ایران میرسید.

تکبــــــــــیر :d
 

SHRam

کاربر سایت
Jan 13, 2013
73
نام
شهرام
چندین بار گفته شده است اما هنوز بعضی درک نمی کنند. اینترنت ملی یک جمله ی قطعاً غلط است. موجودیت اینترنت نمی تواند ملی باشد. اینترنت شبکه ی شبکه هاست. ( سطح جهانی و نه کمتر ) اونی که مد نظر شماست اینترانت است که البته هیچ تأثیری در قیمت نخواهد گذاشت. یک شبکه داخلی با چند سایت معلوم الحال که دارای ارزشی در حد ادرار یک سگ هستند. :))
درباره اینکه چرا گران است و چرا برای ما هزینه ی بیشتری به نسبت دیگر جاهای جهان دارد چونکه رژ*یم اسلامی تازی قدرت را در دست دارد. نیاز نیست به محاسبه بپردازید.
 

teznade

کاربر سایت
Jun 28, 2009
1,180
نام
محمد رضا
واقعا خنده دار که وقتی فکر میکنم میبینم اینترنت توی ایران اینقدر گرون هست و با اون همه نظارت و غیره از اینور هم شاکی میشم که چرا و به جواب های میرسم که اصلا دوست ندارم اینجا بیان کنم توی کشورهای دیگه اینترنت اینقدر ارزون هست که خدمات اینترنتی التماست میکنن اقا بیا ازما بگیر و تبلیغ شم اینه 100 مگابایت 62 مگابایت 50 مگابایت دانلود و اپلودم که خودتون میتونید حساب کنید به مدت یک هفته اینترنت شمال اروپا دچار مشکل شده بود توسط یه سری هکر توی اسپانیا سرعت دانلود شده بود 6 مگابایت امور مشترکین اینجا سه هفته رایگان خدمات به مشتری ها داد واقعا ظلم هست توی کشور به اون پنهاوری سرعت اینترنت باید اینطور باشه و یه سری شرکت های سود جو رو پولدار کنه من به همه کاربرهای اینترنت حق میدم و جلوشون سر تعظیم فرود میاورم و بهشون میگم دمه همون گرم
 

Itachi_Uchiha

کاربر سایت
May 17, 2009
616
نام
امیر
من قبلا هم گفتم! تو ایران اینترنت درست بشو نیست!! فقطم اینترنت نیست
وزیر گفته ما پهنای باند و افزایش دادیم!! ولی گویا واسه خودشون :|
بیشتر مراجع هم چوب لا چرخ این رایتل کردن که مکالمه تصویری و و و و حرامه!! :| حالا کجای دین گفته پیشرفت نکنین خدا داند!
من یکی از دلایل فرار کردنم از اینجا همین نته :D
 

rahyarpaul

کاربر سایت
Mar 17, 2011
10,959
نام
محمد حسین
Want superfast? We review Virgin Media's 100Mb broadband
بنگرید یکی از دوستان گفته 4 برابر جهانی ،نگاه کنید 100 مگ 3 ماهه 30 پوند
86.1Mb to 91.8Mb سرعت میانگین
30 پوند ضربدر 4800 تومان میشود 144000 تومان اونموقع میشه ماهی فقط 48 هزار تومان
این میشه چند برابر ؟ ما نخواستیم به همین قیمت، بابا 10 برابر بدین با ماهی 48 هزار به ما ده مگ بدین
 

Mohammad Ghost

کاربر سایت
Mar 17, 2013
691
نام
محمد
به نظرم الان در ایران بحث اول و نکته ی مهمتر از سرعت فعلا قیمت هست چون الان به راحتی میتونید سرعت های تا 8 یا 10 مگابیت رو بین سرویس های اکثر شرکت ها ببینید ولی آیا قیمت و کیفیتی هم که دارند مناسب هست ؟! به هیچ وجه و این به خاطر انحصاری بودن خرید و فروش پورت و پهنای باند است که در اختیار شرکت مخابرات ایران هست از طرفی شرکت مخابرات هم قبول نمی کنه که داره گرون فروشی می کنه و قیمت اینترنتی که میفروشه بسیار گرانتر از استاندارد بین المللی است.
صحبت های مدیر عامل ISP شاتل رو گوش کنید ، به نظرم حرف های قابل تامل و جالبی میزنه.

[video=aparat;9NP84]http://www.aparat.com/v/9NP84[/video]
این قضیه با یک شب و دو شب و چند ماه حل نمیشه نیاز به وقته تا به مرور انحصار از دست مخابرات در بیاد و رقابت واقعی بین شرکت ها شکل بگیره در اون صورت قیمت ها پایین و پایینتر میاد.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر