نقد و بررسی Trauma Team

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743

cover_large.jpg





نام عنوان : Trauma Team
سازنده: Atlus
ناشر: Atlus
سبک: شبیه سازی – اکشن
درجه سنی : Teen
تاریخ انتشار : May 18, 2010
پلتفرم: Wii​


معرفی:
سری Trauma Team از سری بازی های شبیه سازی بوده که شما را در نقش پزشک جراح قرار می دهد.این سری، عناوین مختلفی را بر روی DS و Wii عرضه کرد ولی مشکل آنها این بود که فقط به بخش جراحی پرداخته می شد.
اما این نسخه، با دیگر نسخه ها یک فرق اساسی دارد و آن وجود 6 شخصیت در 6 شغل متفاوت در زمینه پزشکی است و شما داستان این 6 شخصیت را دنبال می کنید.خود را در جای آنها قرار می دهید و با گوشه هایی از علم بیکران پزشکی آشنا می شوید.

معرفی شخصیت ها:

نام: CR-S01
شغل: جراح

او مرموزترین و پیچیده ترین شخصیت بازی است یک مجرم که به 250 سال حبس در سلول انفرادی محکوم شده است.نام او همان کد مربوط به او در پرونده است( CR-S01 ). او گذشته خود را به یاد نمی آورد.ولی وقتی به بیمارستان Resurgam آورده می شود، به دلیل محیط آنجا، کم کم مواردی را به یاد می آورد. و این که او در یک حادثه بیو تروریستی غیرعمد حضور داشته و تنها فرد زنده آن ماجراست، دادگاه او را مجرم شناخته است.او هنوز به یاد نمی آورد که آیا دخالتی در این ماجرا داشته است یا بیگناه است.به هرحال او خود را مجرم و محکوم می پندارد

نام: Maria Torres
شغل: پزشک کمک های اولیه (مامور اورژانس)

او سر صحنه حادثه به کمک بیماران می آید.او دختری تنهاست با گذشته ای تاریک. او پدر و مادر خود را از دست داد و در یتیم خانه بزرگ شد.در 16 سالگی، بر اثر یک اتفاق، باعث آتش زدن یتیم خانه شد.اما توانس جان چند نفر را نجات دهد.از آن موقع او به فکر نجات جان دیگران به هر قیمتی افتاد.اما هنوز دلیل اصلی خود را برای انتخاب این تصمیم نمیداند...درایت؟شجاعت؟حماقت؟
همچنین او شخصیتی خشن نیز دارد و خیلی سختمی توان با او رابطه برقرار کرد.

نام: Hank Freebird
شغل: ارتوپد

عجیب و غریب ترین شخصیت این بازی.کسی که عمرا بتوانید او را به بقیه بازی ربط بدهید.چرا؟ چون او علاوه بر یک ارتوپد،یک ابرقهرمان هم هست. با نام Eagle Man.او دارای قدرت فراوان و عجیب تر از همه قابلیت پرواز است. اما او به نوعی فلسفی ترین شخصیت بازی و شعار دهنده ترین آنهاهم هست. (کلا از هر دو جمله او یکی درباره غرور و افتخار و فداکاری است). اما باز هم مانند شخصیت قبلی، او نمی داند هدف اصلی این کار و نجات جان مردم واقعا چیست...یک مسئولیت اجباری ؟یک عمل اختیاری و یا یک عمل غریزی؟

نام: Naomi Kimishima
شغل: پزشک قانونی

یکی از جالب ترین شخصیت های بازی.یک خانم خونسرد و آرام که به هیچ عنوان در کارش شکست نمیخورد.او به دلیل آنکه در خارج از بیمارستان کار می کند کمتر در نار دیگران به چشم می آید ولی با آنها از راه دور در ارتباط است.او یک قابلیت ویژه هم دارد.می تواند جملاتی را که مردگان چند لحظه قبل از مرگ گفته اند بشنود و یک دید کلی از نحوه جنایت به دست آورد.همچنین او به دلیل بیماری ای که دارد، به گفته پزشک در کمتر از یک سال، میمیرد. با این حال او هنوز به زندگی امیدوار است و بدنبال یک جواب می گردد: فلسفه مرگ چیست؟ مرگ چگونه است؟ چرا انسان که از آن دنیا آمده باز به آن دنیا باید برگردد؟

نام: Gabriel Cunningham
شغل: مرض شناس (به نوعی همان دکتر عمومی)

یکی از همان افرادی که روزانه س زیاد می بینیدشون.کسانی که از درون و بیرون یک شکل نیستندودرست است که ظاهر او ژولیده است،همواره سیگار می کشد و اخلاقش با دیگران سرد و خشک است، و به نظر یک فرد مغرور و خودخواه است. ولی وقتی به درون او پی ببرید می فهمید که او به تنها چیزی که اهمیت نمی دهد خودش است. همچنین علاوه بر ظاهر آزاد و راحتش، جدا شدن از همسر و فرزندش بدجوری او را ضعیف و شکسته کرده،ولی او تمام تلاشش را می کند تا ترحم دیگران را نسبت به خئدش از بین ببرد. او حتی به پسرش (یکی از افرادی که معاینه کرد) نمی گوید که پدرش هست تا مبادا این خبر بر حال او تاثیر بذارد.

نام: Tomoe Tachibana
شغل اندوسکوپیست

او دختر رییس خاندان است. در ناز و نعمت بزرگ شده اما هیچ وقت اجازه نداده غرور او را در بر بگیرد.او با دیگران همواره با احترام برخورد می کند.این فقط به لیل اینکه او کم سن و سال ترین عضو گروه است نیست، بلکه به دلیل نو تربیت و ذات و سرشت اوست که احترام به دیگران، جزو اصول اصلی زندگی می داند.او همچنین درگیر یک جنگ قدیمی و چندین ساله بین خاندان خودش و یک خاندان دیگر است.


large.jpg

داستان:

شما ممکن است سریال های تلویزیونی زیادی را بر مبنای محیط پزشکی و بیمارستان و... دیده باشید.از Greys Anatomy وER گرفته تا همین پرستاران (All Saints ). این داستانها به نوعی درام پزشکی محسوب می شوند و مخاطبان زیادی نیز دارند. Trauma Team با استفاده و الگو برداری از همین فیلم نامه ها و داستان ها توانسته داستانی زیبا و دلچسب خلق کند تا بازیکن را برای مدتی از داستان های اکثرا تکراری بازی های این نسل خلاص کند.

داستان کلی بازی مربوط به اتفاقات مختلف در زندگی این 6 نفر است. همچنین در این بین ظهور یک بیماری ناشناخته با علایم جدید که گاه گاه مشکلاتی را برای بعضی از این افراد ایجاد می کند.

اصلی ترین بخش Trauma Team روایت داستانی بی نظیر آن است. 6 فرد مختلف که جدا از هم به نظر می رسند به گونه ای هنرمندانه با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند.هم داستان هر شخصیت و هم داستان کلی بازی به زیبایی کار شده است.مخصوصا داستان مربوط به پزشک قانونی که از همه لحاظ بی نظیر است.

گیم پلی:
خب شما 6 شخصیت مختلف در 6 موقعیت مختلف دارید. پس مطمئنا گیم پلی و نحوه بازی در هر موقعیت مخصوص به همان موقعیت است.

جراحی:
از آنجایی که این بخش، محور اصلی تمام Trama Team های قبلی بوده پس توجه ویژه ای به آن شده است. گیم پلی همانند سری های قبلی است اما مهمترین تغییر (و بهترین تغییر از نظر من) حذف عامل زمان است.در نسخه های قبلی ، برای هر عمل شما وقت محدودی داشتید و با به پایان رسیدن آن، باید از اول شروع به کار می کردید.اما در این نسخه با حذف این عامل،دست شما بازتر شده و با خیال راحت تر کار می کنید.

شما در این بخش از 8 نوع وسیله اصلی و تعدادی وسیله فرعی استفاده می کنید.این وسیله ها عبارتند از: چاقوی جراحی، پنس، لیزر، ژل آنتی بیوتیک، ثابت کننده( برای بالا بردن سلامتی بیمار در مواقع حساس)، سوزن بخیه، تخلیه گر (خالی کردن خون و مایعات از بدن بیمار) واولتراسوند برای پیدا کردن تومورها های زیر بافت ها و...

وسایل فرعی شما شامل نوار چسب، گاز(منظور پارچه تمیز است)، AED (شوک برای ایجاد ضربان قلب) و...

نحوه استفاده از هرکدام با نشانه رفتن منطقه موردنظر بر روی بیمار و استفاده از دکمه A است. برای موارد مانند چاقو و پنس و سوزن، شما همچنین نیاز به حرکت Wiimote نیز دارید. (مثلا هنگام استفاده از پنس و خارج کردن اشیا باید مراقب باشید تا شی به بافت های دیگر برخورد نکند)

در این میان میتوان گفت که کنترل AED کمی متفاوت است. شما باید Wiimote را به سمت جلو برده سپاس با فشار دادن دکمه A از Wiimote و Z از نانچاک در یک موقعیت مشخص، شوک الکتریکی را وارد کنید.


large.jpg

مامور اورژانس:
بازی تقریبا مشابه بخش جراحی است.اما کمی متفاوت تر.شما باید زخم ها و سوختگی ها را درمان کنید و وضعیت بیمار را ثابت نگهدارد تا او به بیمارستان منتقل شود. وسایل اصلی شما عبارتند از: چاقوی جراحی، پنس، ژل آنتی دبیوتیک و نوار چسب

با این حال شما وسایل فرعی بسیار بیشتری نسبت به بخش جراحی دارید.ازجمله: انبردست برای خارج کردن اشیا از بدن، گاز، لوله تنفسی.

همچنین یکی از جالبت ترین بخش های گیم پلی مربوط به وقتی است که بیمار ایست قلبی می کند.در این موقع شما باید بیمار را ماساژ قلبی دهید و Wiimote در فواصل معین یک ثانیه ای به سمت پایین تکان دهید.و یا اگر حال بیمار بدتر باشد، با تمام قدرت Wiimote را به سمت پایین آورده تا بر سینه بیمار مشت بکوبید و قلب او احیا شود.

در بیشتر مراحل شما چندین بیمار برای رسیدگی دارید و باید مرتب از یکی به دیگری به دیگری سوییچ کنید.همچنین برای اولین بار در این سری بازی ، با مرگ یک بیمار ، لازم نیست مرحله را از اول شروع کنید بلکه شما در این مورد محدودیت دارید.مثلا حداکثر دوبیمار یا 3 بیمار می توانند بمیرند.

large.jpg

ارتوپد:
کار شما در این مورد بیشتر با استخوان های شکسته و جمع آوری آنها و یا گذاشتن پلاتین و قطعات فلزی در بدن بیمار است.وسایل شما در بازی به صورت اتوماتیک انتخاب می شوند و شما فقط لازم است تا Wiimote را بچرخانید،برش دهید،ضربه بزنید و استخوان ها را جا بندازید.
بیشتر کار شما برش با لیزر است.شما باید اطراف یک توده تومور مانند و یا یک قطعه پلاتین را از روی خط راهنما ببرید.دوربین همراه با شما حرکت می کند پس باید مراقب باشید تا حرکت دوربین باعث خارج شدن شما از منطقه برش نشود.همچنین از ابزاری مانند دریل استفاده می کنید که تنها کافیست دکمه A را بگیرید و پس از رسیدن به یک محدوده مشخص رها کنید.کلا گویا سازندگان به این بخش بازی کمتر از دو بخش دیگر پرداخته اند.

اندوسکوپیست:
یکی از خسته کننده ترین و کندترین بخش ها در بازی. شما باید با استفاده از دستگاه اندوسکوپ که وارد بدن بیمار شده است ، تومورها و یا خونریزی های داخلی را درمان کنید. برای حرکت اندوسکوپ با جلو یا عقب باید دکمه A و B را گرفته و به آرامی دست خود را به جلو یا عقب ببرید و به دیواره های داخلی بدن برخورد نکنید. همین یکی از عوامل کندی بازی است. همچنین شما مرتبا یک زخم یا تومور های مختلف را درمان می کنید و هیچ تنوعی دیگری همچون 3 بخش قبلی در کار شما وجود ندارد. در کل می توان گفت گیم پلی اینگونه است: از نقطه A به B برو و عوامل بیماریزای سر راه را از بین ببر.همین!!

برای این 4 شغل ذکر شده، بازی از سیستم امتیازدهی استفاده می کند و از Rank بازیباز را بعد از هر مرحله مشخص می کند

مرض شناس:
این بخش ( و بخش بعدی) متفاوت ترین و جالب ترین گیم پلی را نسبت به 4 بخش قبلی دارند. شما در این بخش باید با بررسی بیمار، نشانه های بیماری را پیدا کرده و با نسبت دادن آنها به چند بیماری مختلف، بیماری موردنظر را پیدا کنید.

برای پیدا کردن نشانه های بیماری چند را وجود دارد. اول سوال پرسیدن از بیمار است. بیمار برای شما شروع به حرف زدن می کند و شما باید دیالوگ های مشکوک به بیماری را پیدا کرده و انتخاب کنید.( مثلا اگر بین حرف هایش سرفه می کند، یا می گوید بینایی ام کم شده، یا از درد شکم شکایت دارد) البته بیشتر موارد شما به راحتی نشانه بیماری را پیدا می کنید اما بعضی مواقع بیمار غیرمستقیم اشاره می کند و کار شما کمی سخت تر می شود.( مثلا وقتی که بیمار با عصبانیت می گوید: قیافه تو دل درد منو بدتر می کنه، پس معلوم است که او قبلا دل درد داشته است)
روش دیگر استفاده از استسکوپ (گوشی پزشکی) است.شما استسکوپ را با استفاده از نانچاک روی یکی از از 4 منطقه شش راست،شش چپ، قلب و یا شکم برده و به صدای آن گوش می دهید و آن را با صدای معمولی مقایسه می کنید. برای گوش دادن به این صدا باید Wiimote را نزدیک گوش ببرید تا صدا را از داخل آن بشنوید.

روش سوم نیز پیدا کردن نشانه های بیماری با بررسی ظاهر بیمار است. شما موارد مشکوک، مثلا لرزش دست یا پا، زردی چشم، لکه های خون و ... را پیدا کرده و جزو نشانه های بیماری طبقه بندی می کنید.

یک روش دیگر که در بعضی مراحل به کار می آید، استفاده از نوارقلب (EKG ) است که موارد نامعمول را باید در آن پیدا کنید.

آخرین کار شما بررسی عکس های مختلف از جمله اشعه X ، سی تی اسکن، سونوگرافی وMRI از بیمار است.شما این عکس ها را با عکس معمولی مقایسه می کنید و موارد نا معمول را در آن ها پیدا می کنید.این بخش جزو سخت ترین بخش های بازی است . زیرا اولا تومورها واضح و مشخص نیستند و معمولا به صورت سایه کمرنگ و یا سیاهی های کوچک ظاهر می شوند، ثانیا شما باید بین عکس بیمار و عکس معمولی، سوییچ کنید و نمی توانید هر دو را در یک زمان مشاهده کنید.

و در آخر، پس از انجام تمام این کارها، شما باید نشانه های مربوط به بیماری بین 4 تا 6 بیماری مقایسه کنید و و بیماری موردنظر را پیدا کنید.به این صورت که شما توضیح بیماری را میخوانید و اگر مثلا نوشته ....از جمله خونریزی داخلی و..... شما نشانه مربوط وجود خون در ناحیه زیر پوست را به آن ربط می دهید. هر بیماری حدود 10 نشانه دارد و اگر تمام نشانه های شما به یک بیماری مربوط شد، کار شما به پایان می رسید و بیماری مشخص می شود. توجه کنید که تمام بیماری ها و نشانه ها واقعی هستند و می توانند یک آموزش خوب برای شما محسوب شوند.


large.jpg

پزشک قانونی:
جالب ترین و بهترین گیم پلی از نظر من ( و همچنین اکثر منتقدان این بازی). شما در نقش یک پزشک قانونی ، از طرف FBI مامور می شوید تا یکسری پرونده های مربوط به جنایت را حل کنید.این بخش، طولانی ترین مراحل را دارد(حداقل و در سریعترین حالت ممکن یک ساعت).

داستان هر مرحله هم با زیبایی تمام کار شده و بغیر از مرحله اول که شما می توانید در همان اواسط مرحله حدس بزنید قاتل کیست، در بقیه مراحل شما هرچه پیشرفت می کنید میبینید که حدس قبلیبتان اشتباه بود و داستان با طرافت خاصی شما را فریب داده است.

برای پیدا کردن شواهد، شما باید جسد و لباس های فرد را بررسی و موارد نامعمول را پیدا کنید.این موارد به صورت یک کارت در اختیار شما قرار می گیرند( مثلا کارت مربوط به خون مردگی در مچ دست) و سپس با ترکیب کردن و این کارت ها با هم شواهد جدید یافت می شود.شما در این بخش یک همکار (که Naomi او راLittle Guy صدا می کند) دارید که رابط شما با مرکز پلیس است و می توایند در موارد مختلف از او راهنمایی بگیرید و یا مواردی را برای آنالیز بیشتر به او بدهید. در بیشتر مواقع نیز شما قبل از پیدا کردن یک کارت با یک سوال 4 گزینه ای مواجه می شوید که با جواب دادن آن یک کارت بدست می آید.مثلا در یک صحنه، شما میخواهید برای Little Guy توضیح دهید که که یک مورد جراحت، قبل از مرگ مقتول بوده نه بعد از آن و شما از بین 4 گزینه باید گزینه "چون علائم اولیه بهبودی خودبخود، در محل جراحت دیده نمی شود" را انتخاب کنید. کلا با این موارد زیاد مواجه می شوید و گیم پلی بر روی این سوالات می چرخد.
همچنین شما در صحنه جرم باید با استفاده از اشعه UV ، پودر برای اثر انگشت و اسپری برای مشاهده خون های شسته شده که با چشم قابل مشاهده نیست، مدارک بیشتری بدست آورید که این تجهیزات و وسایل به جذاب تر شدن این بخش کمک زیادی می کنند.

نکته آخر اینکه لازم نیست تمتم مراحل مربوط به یک شخصیت را بروید تا دیگری قابل بازی شود، شما می توانید هر وقت که خواستید شخصیت مورد بازی را تغییر و داستان را از دید دیگری ادامه دهید.

بخش دو نفره (Co-op)
در بخش های جراحی، اورژانس و اندوسکوپی، شما می توانید با دوستان خود به صورت دونفره بازی کنید. به این صورت که مثلا در بخش جراحی 8 وسیله موجود را بین خود تقسیم می کنید.(مثلا یکی مسئول استفاده از چاقوريالپنس و ژل آنتی بیوتیک می شود و دیگری مسئول 5 وسیله دیگر)

گرافیک :

همانطور که گفته شد، اصلی ترین محور این بازی، روایت داستانی است و بعد از آن، گیم پلی است و سازنده سعی کرده که با پیشرفت آن، بقیه مشکلات بازی را پوشش دهد. پس نمی توان انتظار زیادی از گرافیک داشت. طراحی کاراکتر ها خوب کار شده ولی در Cutscenes که به صورت کمیک گونه روایت می شوند، طراحی محیط و مردم عادی خوب کار نشده و به نوعی عجله و بی دقتی در آن دیده می شود. از طرفی در بخش های مربوط به محیط داخلی بدن ( مانند جراحی) شما با یک مدل 3 بعدی و کامپیوتری از یک عضو بدن مواجه می شوید که گویا مستقیما از کتاب های آناتومی برداشته شده است و 3 بعدی شده و بعد وارد بازی شده است. مدل های جسد در پزشک قانونی نیز به صورت یک شکل تقریبی بدن انسان می باشد.

صداگذاری و موسیقی:

بازی از چندین قطعه مختلف موسیقی استفاده می کند که برای هر شخصیت و موقعیت متفاوت است. ولی در مواقع مربوط به آشکار شدن یک مورد تکان دهنده و عجیب، مثلا یک بیماری و نایاب در مرض شناسی، تومور عجیب در جراحی و یا پیدا کردن نحوه قتل در پزشکی قانونی، آهنگ از ریتم تقریبا لذت بخش گونه و به یک نوای سنگین تبدیل شده و بازیباز را کاملا در موقعیت قرار می دهد.صدا گذاری شخصیت ها نیز به خوبی کار شده هرچند در مواردی نیز صدای آنها به حالت آن در Cutscenes نمیخورد (مثلا در چند مورد کوتاه،در هنگام عصبانیت، صداگذار نتوانسته آن خشم و ناراحتی را که در تصویر وجود دارد ، به بازیباز منتقل کند) ولی خوشبختانه این موارد اندک و قابل چشم پوشی است.

نتیجه آن که:
در کل بازی Truma Team ، سلایق مختلفی را پوشش می دهد و فقط برای یک قشر مخصوص بازیباز ساخته نشده است. Trauma Team به خوبی توانسته بازیباز را در محیط یک فیلم دارم و پزشکی قرار دهد و علاوه بر آشنا کردن او با سختی ها و شیرینی های این شغل خطیر، به او می آموزد که داشتن مدرک پزشکی و روپوش سفید برای پزشک شدن کافی نیست، بلکه بیدار کردن وجدان انسانی و کمک به همنوع لازمه اصلی آن است و از این نظر، هر انسانی می تواند پزشک باشد


large.jpg



نمرات بازی:
Gamespot : 8/10
IGN : 7.5/10
1Up : B
Gamepro : 4/5
Eurogamer : 9/10
Gameinformer : 8/10
Gmae trailers : 8.3/10​
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر