مقایسه تحلیلی قدرت PS4 با قدرت PC های روز

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
با تشکر از این که قابل دونستید و نقد مطلب منو گفتید .همین جا لازم می دونم از مطالبتون تو این فروم تشکر کنم.
اما پاسخ که نه بلکه یه دفاعیه کوچولو البته با اجازه از شما کاربر آگاه و مطلع
در مورد پاراگراف حق با شماست البته مطلب اونقدر هم طولانی نبود و خیلی هم خالی از پاراگراف نبود!
در مورد بهینه سازی هم در متن من عبارت ؛ از یک نگاه بود یعنی اگه منظور از بهینه سازی اونه که من می گم که البته از یک نگاه هم همینه این امر چیزیه که در مورد پی سی هم ما انجام می دیم.خوب اگه شما ابعاد دیگه ای از بهینه سازی رو در کنسول ها سراغ دارید که متفاوت از اینه که من گفتم و تاثیر قابل توجهی در اجرای بازی داره بفرمایید خوشحال می شم استفاده کنم
واما بخش بعدی این بود که گفتم همه دلیل پیشرفت بازیهای کنسول به مرورزمان یا دلیل عمده اون این نیست که بعضی بزرگنمایی می کنن و اونو به کشف اسرار و قابلیتهای کنسول مربوط میدونن بلکه بخش اصلی این پیشرفت مدیون پیشرفت کلی نرم افزاری صنعت گیم در طول زمانه که سال به سال این امر اتفاق می فته و در مورد پی سی هم صادقه من با کارت گرافیک دوسال قبل خودم الان بازی های به مراتب بهتری رو نسبت به زمان خریدتجربه می کنم
خوب اینی که شما می فرمایید یعنی مثلا تبدیل یک فرمان 100 خطی به 8 خطی گمان کنم همونه که من عرض کردم یعنی پیشرفت نرم افزاری در صنعت بازی اعم از کنسول و پی سی
در دنیای پی سی هم پردازنده جدید گرافیک جدید رم جدید چیپست های جدید سیستم عامل جدید می یاد که باعث می شه بازی نویسان تلاش کنن و برای استفاده از قابلیت اونها نرم افزارهاشونو بهینه کنند حتی بهینه سازی نرم افزار در مورد سخت افزارهای قدیمی هم روز به روز ادامه داره
البته کنسولها علاوه بر سخت افزار جدید یه شکل جدیدی از اسمبل رو هم ارائه می دن که مضاف بر رایانه هاست که نمی تونه اونقدرها هم تاثیر داشته باشه
خوب من هم دوست دارم که فکر کنم می تونه یه سخت افزاری ساخته بشه که با گرافیک ثابت همچنان می تونه تا چندین سال گرافیک برتر یا حداقل برابر با گرافیکهای نوتر و به روزتر ارائه بده
همونطور که برخی طرفدارن شیفته کنسول با برخی ادله غیر قطعی اینو تبلیغ می کنن
من هم دوست دارم سخت افزاری ساخته بشه که چیپست گرافیکی اون علی رغم این که طبق برخی شواهد و قراین قابل اعتنا از برخی از چیپستهای گرافیکی زمان خودش هم ضعیفتره اما می تونه اعجازآساقدرتی بیشتر بلکه چند برابر ارائه بده
اما آیا واقعیت همونه که تبلیغ می شه یا ما دلمون می خواد؟
شکی نیست کنسولهای با اجرا و نمایش قابل قبول فضای لذت بخش و زیبا وراحت و کاربر پسندی برای بازی فراهم می کنن
اما ایا این لزوما به معنی قویترین بودن اونهاست؟

ببین دوست شما خودت داری جواب خودت ومیدی ! من چندین بار تو پستهای مختلف ( بخش خبر فروم ) گفتم که به هیچ وجه از نظر قدرت نمیشه یه کنسول 500 تا 800 هزاری تومانی رو با یه PC مثلا 5 میلیونی مقایسه کرد . اما ازطرفی هم گفتم که همین کنسول مثلا 500 هزار تومانی خیلی بهتربازی ها رو به نسبت اون PC میتونه اجرا کنه .

اولا که تمام بازیها روی کنسول به صورت هینه برای کنسول ساخته میشن .
دوم اینکه نرخ فریم ثابت با رزولوشن ثابتی دارن .
سوم اینکه میزان نرخ بهینگی روی کنسول به مراتب بیشتر از PC هست .
چهارم اینکه وقتی یه کنسول جدید با معماری جدیدی میاد ، بازیهای 2سال اولش به نسبت همون بازی بر روی PC خیلی قویتر و بهرته و این مورد تو سالهای بعدی بهتر هم میشه .
پنج اینکه یه قانون نانوشته ای هست تو صنعت بازی که تمام بازی سازا رعایت میکنن . اصولا بازی سازا دنبال سود ودرامدن . یعنی هدف هر شرکت خصوصی ای کسب درامد و افزایش سوده ( این قانون بازار تجارته ) . بر همین مبنا بازی ساز همیشه دنبال چیزی هست که بتونه درامد ثابتی رو برای چند سال براش فراهم کنه و تو این زمینه کنسول به عنوان درامد ثابت 5 تا 10 ساله بهترین گزینه هست . ( مثل اینکه شما 100 میلیون پول بذاری بانک با سود 21% و هرماه سود 2 میلیونی برداشت کنی که میشه بهترین سرمایه گذاری و بازگشت تضمینی سود ) .

بر مبنای همین قانون نانوشته پلتفرم اصلی بازی سازی تو هر نسل برای بازی سازا ، پلتفرم ضعیف تر هست . این پلتفرم مبنا قرار میگیره تا بازیهای پورتشده برای پلتفرم های دیگه از روی اون ساخته بشه . حالا اگه یه کم منطقی باشیم میشه گفت تو نسل بعد تا زمانی که جا برای پیشرفت روی کنسولها باشه ، pC ( حالا میخواد قدرتمندترین PC عالم هم باشه ) پشت سر کنسول قرار میگیره .

س میبینی که منم میگم تمام این چیزا به معنای قویتر بودن کنسولنیست . اما شما اگه بخوای معادل همون کنسول سخت افزار PC جمع کنی به2 تا 3 برابر پول بیشتری نیاز داری . پس کنسول از هر لحاظ تو بازی از PC بهتره .

اقا کسی نمیدونه ps4 تا چند فریم رو ساپورت میکنه؟!
یه جا خوندم تا 240 فریم در ثانی ساپورت میکنه راسته؟!!!!!!

کلا استاندارد فریم نسل بعدی روی 60 فریم یا 60HZ ثابته . 240 فریم رو هم نمیتونه ثاپورت کنه . شاید مثلا TV ای که به کنسول میشه بتونه تا 600 هرتز ( فریم ) رو هم ساپورت کنه . اما خود کنسول فکر نکنم چنین ویژگی ای داشته باشه .
 

Sobhan_23

کاربر سایت
May 31, 2009
4,164
نام
سبحان
جک سال 92 ...ددی

شما خیال کن من جک میگم من از ده سالم که بوده فن بازی کامپیوتری بودم دوست عزیز و الان همه نوع کنسول دارم و همه رو امتحان کردم.من الان یه لپ تاپ شاخ گرفتم با رم 8 گیگ و کارت گرافیک 2 گیگ که تا 4 شیر میکنه و پردازنده i7 یه دوتا بازی ریختم روش و با فریم خوب و به نسبت ثابت روی 1080 چند تا بازی مثل تامب رایدر رو اجرا کردم.خوب مگه مشخصات نوت بوک من تقریبا مثل PS4 نیست؟خب پس باید تا 7 سال دیگه همه بازی ها رو خوب و با فریم بالا بیاره!ولی تا دو سال دیگه بیشتر دوام نداره!و بعدش بازیها رو یا باید با افت گرافیک یا افت فریم بازی کنم!این موضوع در مورد دسکتاپ هم صادقه مگه اینکه برید Geforce TiTan بخرید که حتی با خرید اون هم و حل بودن قضیه مالیش از عنوانهای انحصاری محروم خواهید موند

یه چیز دیگه هم مدنظر باشه ساخت بازی کنسول و بهینه کردنش خیلی راحت تره که با بهترین فریم و گرافیک جواب بده چرا؟چون سخت افزار این کنسول در سراسر دنیا یکی خواهد بود.و به طور مثال شرکت ایکس بازی رو برای این سخت افزار به بهترین نحو میسازه.حالا دسکتاپ چی؟چند مدل کارت گرافیک داریم؟چند مدل و برند حافظه رم داریم؟چند مدل و برند پردازنده داریم؟طبیعتا شرکت ایکس بیکار نیست بشینه برای همه این سخت افزارا بهینه کنه روی این همه سخت افزار چون دسکتاپ برند اصلی نیست بعدم بازی تا میاد کرک میشه و شرکت سازنده سودی نمیکنه
 
آخرین ویرایش:

PrinceofPersiα

کاربر سایت
Jul 4, 2006
3,462
4k فقط برای پخش فیلمه . هیچ بازی ای با چنین رزولوشنی ساخته نمیشه . چون هنوز تکنولوژی ایش وجود نداره !!! تمام بازیهای دنیا موقع ساخته شدن با روزولوشن مثلا 720 یا 420 ( کنسولهای نسل فعلی ) یا ... ساخته میشن و تو کنسولها به صورت 1080p بهنمایش در میان که اگر اشتباه نکنم بهش میگن ( upscale ) .

فک کنم اشتباه می کنید. این بنچمارکها هم تو رزولوشن 4k هستن :


بنچمارک با این رزولوشن و از بازی های دیگه هم موجود هستش.
 

Mohammad Ghost

کاربر سایت
Mar 17, 2013
691
نام
محمد
ببین دوست شما خودت داری جواب خودت ومیدی ! من چندین بار تو پستهای مختلف ( بخش خبر فروم ) گفتم که به هیچ وجه از نظر قدرت نمیشه یه کنسول 500 تا 800 هزاری تومانی رو با یه PC مثلا 5 میلیونی مقایسه کرد . اما ازطرفی هم گفتم که همین کنسول مثلا 500 هزار تومانی خیلی بهتربازی ها رو به نسبت اون PC میتونه اجرا کنه .

اولا که تمام بازیها روی کنسول به صورت هینه برای کنسول ساخته میشن .
دوم اینکه نرخ فریم ثابت با رزولوشن ثابتی دارن .
سوم اینکه میزان نرخ بهینگی روی کنسول به مراتب بیشتر از PC هست .
چهارم اینکه وقتی یه کنسول جدید با معماری جدیدی میاد ، بازیهای 2سال اولش به نسبت همون بازی بر روی PC خیلی قویتر و بهرته و این مورد تو سالهای بعدی بهتر هم میشه .
پنج اینکه یه قانون نانوشته ای هست تو صنعت بازی که تمام بازی سازا رعایت میکنن . اصولا بازی سازا دنبال سود ودرامدن . یعنی هدف هر شرکت خصوصی ای کسب درامد و افزایش سوده ( این قانون بازار تجارته ) . بر همین مبنا بازی ساز همیشه دنبال چیزی هست که بتونه درامد ثابتی رو برای چند سال براش فراهم کنه و تو این زمینه کنسول به عنوان درامد ثابت 5 تا 10 ساله بهترین گزینه هست . ( مثل اینکه شما 100 میلیون پول بذاری بانک با سود 21% و هرماه سود 2 میلیونی برداشت کنی که میشه بهترین سرمایه گذاری و بازگشت تضمینی سود ) .

بر مبنای همین قانون نانوشته پلتفرم اصلی بازی سازی تو هر نسل برای بازی سازا ، پلتفرم ضعیف تر هست . این پلتفرم مبنا قرار میگیره تا بازیهای پورتشده برای پلتفرم های دیگه از روی اون ساخته بشه . حالا اگه یه کم منطقی باشیم میشه گفت تو نسل بعد تا زمانی که جا برای پیشرفت روی کنسولها باشه ، pC ( حالا میخواد قدرتمندترین PC عالم هم باشه ) پشت سر کنسول قرار میگیره .

س میبینی که منم میگم تمام این چیزا به معنای قویتر بودن کنسولنیست . اما شما اگه بخوای معادل همون کنسول سخت افزار PC جمع کنی به2 تا 3 برابر پول بیشتری نیاز داری . پس کنسول از هر لحاظ تو بازی از PC بهتره .
اول از همه جا داره از حسین عزیز (که در واقع اولین دوست بنده در بازی سنتر هستند) تشکر ویژه کنم بابت مقاله و اخبار خوبشون.بنده تمام پست های خوب دوستان رو خوندم و لذت بردم از اطلاعات خوب عزیزان خوشحال میشم با دوستان به ادامه ی بحث بپردازم.بنده با بسیاری از صحبت های دوست گرامی mgdt199 موافق هستم البته با صحبت های حسین جان هم تا حدود زیادی موافق هستم.

بپردازیم به بحث...ببینید حسین جان سر این موضوع که نرخ فریم در کنسول ثابت هست هیچ بحثی نیست و درست می فرمایید ("البته من به شخصه دیدم بعضی ها مشکل افت فریم در کنسول رو گزارش کردند وی مطمئن نیستم چون خودم کنسول نداشتم که همزمان با PC تست کنم") ولی ! مشکل فریم ریت روی کنسول هم هست ! چون مثلا در هنگام انتشار بتلفیلد 3 کنسول قادر به اجرای بیش از 30 فریم بر ثانیه نبود (حدود 5 سال از انتشار کنسول PS3 گذشته) ولی من با کارت GTX 275 که حدود 4 سال از عرضه شدنش به بازار می گذشته در زمان انتشار BF3 در بازی روی تنظیمات Ultra DX10 حدود 30 فریم میگرفتم با کلی لگ ولی با افزایش رم و قرار دادن تنظیمات روی ترکیبی از HIGH و Medium الان 50 تا 60 فریم روی DX10 می گیرم البته پچ ها ، بهینه سازی های درایور ها و ... رو هم بزاریم کنارش همینطور کسانی که کارت DX11 دارند هم با همین استراتژی توانستند بازی رو در حد مطلوبی از فریم و کیفیت اجرا کنند خوب منظور دوستمون هم همین بود که گفت بهینه سازی فقط از طرف بازی ساز و تنها روی کنسول صورت نمیگیره بلکه پیشرفت نرم افزار های بازی سازی و توجه بیشتر بازی ساز ها به بهینه سازی هم تاثیر بسیار زیادی داره.

بزار یک مثال دیگه بزنم مثلا بازی Crysis 1 که مال سال 2007 هست اون زمان قویترین کارت های بازار سری 8000 انویدیا و 3000 ATI سابق بودند که قویترین کارت انویدیا 8800 GTX و 8800 Ultra بودند و ATI رو متاسفانه به خاطر ندارم ، زمانی که بازی کریسیس 1 عرضه شد بیشتر PC باز های کارت های 7300 GT ، یا 7600 GT یا 8500 GT یا 8600 داشتند و کمتر کسی سراغ 8800 می رفت چون یک دوره ی رکود کیفیت در بازی ها بود و بازی ای نبود که 8800 برای پردازشش باشه ! بعد از اومدن کریسیس 1 نتنها کارت 8800 بلکه سری بعد یعنی 9800 هم نتونست کریسیس 1 رو بهینه اجرا کنه دو نسل از کارت های گرافیکی یعنی 8000 و 9000 کاملا جلوی کریسیس 1 در PC کم آووردند بعد از مدتی سری 200 انویدیا عرضه شد با کارت های بسیار قویتری مثل 260،275،285،295 هرچند به جز 295 باز بقیه روی رزلوشن فول اچ دی باز هم فریم ضعیفی می گرفتند نسل بعدی یعنی 400 اومد هنوز کریسیس 1 بازی تست بود ! منتهی دیگه با کارت 470 و 480 کریسیس 1 خیلی راحت اجرا شد حالا هدفم از گفتن این قضیه این بود که بگم اون موقع کریتک بازی ای داد بیرون که 3 نسل پی سی رو مشغول خودش کرد(علت اینکه روی کنسول نیومد هم همین بود) و هیچ بهینه سازی هم صورت نگرفت تا بازی بهتر اجرا شه ولی بازی Crysis Warhead ,Crysis 2 خیلی راحت تر اجرا شدند طوری که خودم Crysis 2 رو با نهایت جزئیات با تکسچر پک روی بالاترین تنظیمات 40 تا 60 میگرفتم ولی کریسیس 1 رو هنوز به سختی میتونم بالای 40 فریم بگیرم ،مفهوم بهینه سازی اینجاست.

در اخر برای بار 1000 ام !!!
:d عرض کنم با این جمله که" بازی ساز ها بازی هارو برای کنسول بهینه می کنند بعد با کمی تغییر جزئی روی PC منتشر می کنند"(به جز تک و توک بازی ای انحصاری) کاملا موافقم ! وگر نه دلیلی نداره کارت گرافیک تک هسته ای مثل تایتان که 1000 دلار می ارزه و از نظر توان واقعی خروجی اینقدر قوی هست که بتلفیلد 3 رو روی Ultra Setting و رزولوشن 2k بین 54 تا 66 فریم میده !!! از نظر فریم ریت با یک کنسول PS3 برابری می کنه در خیلی از بازی ها چون واقعا بازی ای وجود نداره که تایتان بخواد قدرت خودشو به رخ بکشه ! ولی اگر قصد سر این باشه که بازی ای ساخته بشه که تایتان رو با زانو در بیاره مطمئن باشید بدون دستکاری کلی روی بازی ای که تایتان رو به زانو در آورده ،اون بازی روی PS4 بیش از 30 فریم نخواهد گرفت و روی PS3 هم اجرا نخواهد شد.

bf3-2560-average.png


منهتی سود مالی برای شخص بنده مهمتر از قدرت نمایی PC برای کنسول هست چه برسه به شرکت های بازی سازی.

پاسخ به بعضی دوستان:
فک کنم اشتباه می کنید. این بنچمارکها هم تو رزولوشن 4k هستن :
بنچمارک با این رزولوشن و از بازی های دیگه هم موجود هستش

خیر دوست عزیز این رزلوشن ها 2000 پیکسل یا 2K هستند.این رزلوشن ها 4k یا 4000 پیکسل هستند.
شما خیال کن من جک میگم من از ده سالم که بوده فن بازی کامپیوتری بودم دوست عزیز و الان همه نوع کنسول دارم و همه رو امتحان کردم.من الان یه لپ تاپ شاخ گرفتم با رم 8 گیگ و کارت گرافیک 2 گیگ که تا 4 شیر میکنه و پردازنده i7 یه دوتا بازی ریختم روش و با فریم خوب و به نسبت ثابت روی 1080 چند تا بازی مثل تامب رایدر رو اجرا کردم.خوب مگه مشخصات نوت بوک من تقریبا مثل PS4 نیست؟خب پس باید تا 7 سال دیگه همه بازی ها رو خوب و با فریم بالا بیاره!ولی تا دو سال دیگه بیشتر دوام نداره!و بعدش بازیها رو یا باید با افت گرافیک یا افت فریم بازی کنم!این موضوع در مورد دسکتاپ هم صادقه مگه اینکه برید Geforce TiTan بخرید که حتی با خرید اون هم و حل بودن قضیه مالیش از عنوانهای انحصاری محروم خواهید موند

یه چیز دیگه هم مدنظر باشه ساخت بازی کنسول و بهینه کردنش خیلی راحت تره که با بهترین فریم و گرافیک جواب بده چرا؟چون سخت افزار این کنسول در سراسر دنیا یکی خواهد بود.و به طور مثال شرکت ایکس بازی رو برای این سخت افزار به بهترین نحو میسازه.حالا دسکتاپ چی؟چند مدل کارت گرافیک داریم؟چند مدل و برند حافظه رم داریم؟چند مدل و برند پردازنده داریم؟طبیعتا شرکت ایکس بیکار نیست بشینه برای همه این سخت افزارا بهینه کنه روی این همه سخت افزار چون دسکتاپ برند اصلی نیست بعدم بازی تا میاد کرک میشه و شرکت سازنده سودی نمیکنه

اول باید ببینیم کارت گرافیک 2 گیگابایتی لپتاپ شما چه چیپی هست و مدلش چی هست بعد در مورد توانایی هاش بحث کنیم این یک موضوع .
علت اینکه یک دسکتاپ مدل عالی بیشتر از 3 سال نمی تونه بازی های هر نسل رو روی بالاترین تنظیمات اجرا کنه پیشرفت گرافیکی و تکنولوژیکی PC هست مثلا هر چند سال یک ورژن DirectX جدید برنامه نویسی میشه و روی ویندوز های جدید عرضه میشه مطابق اون هم کارت های گرافیکی جدیدتری میاد منتهی اگر کنسول نبود و بازی ساز ها تمام سرمایه هاشون روی PC بود مطمئن باشید 3 سال که هیچ 1 سال هم نمی تونستید بازی ها رو روی تنظیماتی خوب اجرا کنید و علت کندی پیشرفت PC در زمینه کیفیت بازی همین کنسول ها هستند و گر نه در زمینه های انیمیشن و فیلم و رندرینگ PC به سرعت داره پیشرفت می کنه منتهی به کار کاربرای معمولی و نیمه حرفه ای PC نمیاد.
برای مثال همون بحث کریسیس 1 رو که در بالا گفتم می تونید مطالعه کنید.
با بحث پاراگراف دوم صحبتتون هم موافقم.

موفق باشید.

 
آخرین ویرایش:

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
فک کنم اشتباه می کنید. این بنچمارکها هم تو رزولوشن 4k هستن :


بنچمارک با این رزولوشن و از بازی های دیگه هم موجود هستش.

باید اعتراف کنم یک مقدار توضیح من گنگ و مبهم بوده . ببینید قضیه روزلوشن 4K رو کنسول و PC خیلی فرق میکنه . همینطور این میزان ( رزولوشن ) برای انیمیشن و فیلم هم فرق میکنه . اصولا بازی چون به صورت REAL-TIME پردازش میشه ، پس نیاز به فریم ریت ثابتی داره . برای اینکه این فریم ریت ثابت بمونه میان میزان رزولوشن رو روی یک مقدار استاندارد مثل 1080X1920 قفل میکنن . اما رو PC این موضوع فرق میکنه . با توجه به قدرت تقریبا نامحدود چیپ های گرافیکی تو پردازش تصاویر ، تا جایی که نرخ فریم استاندارد اجازه بده ، بازی ساز میتونه رزولوشن رو بیشتر کنه . نمونه اش هم بازی هایی که رو 3 تا 4 مانیتور به صورت همزمان و با یک تصویر واحد پخش میشن .

پس در این مورد شما درست میگید . این نتایج بنچ مارک برای نسخه PC بازی هست و تا جایی که من میدونم ، کنسولها اصلا قادر به پردازش چنین رزولوشنی نخواهند بود . به همین دلیله که سخنگوی سونی گفته که PS4 فقط از 4K برای پخش فیلم استفاده میکنه فیلم و انیمیشن از قبل رندر میشن و تو هر ابعادی که سازنده بخواد قابل نمایشه . قضیه رزولوشن ثابت برای تصاویر بیشتر روی کنسولها سندیت داره .


اول از همه جا داره از حسین عزیز (که در واقع اولین دوست بنده در بازی سنتر هستند) تشکر ویژه کنم بابت مقاله و اخبار خوبشون.بنده تمام پست های خوب دوستان رو خوندم و لذت بردم از اطلاعات خوب عزیزان خوشحال میشم با دوستان به ادامه ی بحث بپردازم.بنده با بسیاری از صحبت های دوست گرامی mgdt199 موافق هستم البته با صحبت های حسین جان هم تا حدود زیادی موافق هستم.


ممنون محمد جان . لطف دارید شما .

بپردازیم به بحث...ببینید حسین جان سر این موضوع که نرخ فریم در کنسول ثابت هست هیچ بحثی نیست و درست می فرمایید ("البته من به شخصه دیدم بعضی ها مشکل افت فریم در کنسول رو گزارش کردند وی مطمئن نیستم چون خودم کنسول نداشتم که همزمان با PC تست کنم") ولی ! مشکل فریم ریت روی کنسول هم هست ! چون مثلا در هنگام انتشار بتلفیلد 3 کنسول قادر به اجرای بیش از 30 فریم بر ثانیه نبود (حدود 5 سال از انتشار کنسول PS3 گذشته) ولی من با کارت GTX 275 که حدود 4 سال از عرضه شدنش به بازار می گذشته در زمان انتشار BF3 در بازی روی تنظیمات Ultra DX10 حدود 30 فریم میگرفتم با کلی لگ ولی با افزایش رم و قرار دادن تنظیمات روی ترکیبی از HIGH و Medium الان 50 تا 60 فریم روی DX10 می گیرم البته پچ ها ، بهینه سازی های درایور ها و ... رو هم بزاریم کنارش همینطور کسانی که کارت DX11 دارند هم با همین استراتژی توانستند بازی رو در حد مطلوبی از فریم و کیفیت اجرا کنند خوب منظور دوستمون هم همین بود که گفت بهینه سازی فقط از طرف بازی ساز و تنها روی کنسول صورت نمیگیره بلکه پیشرفت نرم افزار های بازی سازی و توجه بیشتر بازی ساز ها به بهینه سازی هم تاثیر بسیار زیادی داره.


دوستمون گفته که این میزان با پیشرفت نرم افزاری بدست میاد . اما بهتره اینطور اصلاحش کنیم که هر چه قدر سخت افزارمون قویتر باشه تو پردازش تصاویر ، نرخ فریم بهتر و مطلوب تری رو دریافت میکنیم . DX یه نوع فریم ورک خیلی پیشرفته هست که قابلیت های ویژه ای مثل AA و
Tessellation و ... رو به بازی ها اضافه میکنه . برایاینکه بتونیدازقابلیت های مثلا DX11 و تکنیک های موجود تو این فریم ورک استفاده کنید باید سخت افزار قویتری داشته باشید تا نرخفریم بهتری بگیرید . اما نرخ تو کنسول ثابته . بعضی از بازی مقداری افت فریم دارن که به خاطر بهینه نشدن بازی وموتور اون برای بازی مورد نظر هست .



بزار یک مثال دیگه بزنم مثلا بازی Crysis 1 که مال سال 2007 هست اون زمان قویترین کارت های بازار سری 8000 انویدیا و 3000 ATI سابق بودند که قویترین کارت انویدیا 8800 GTX و 8800 Ultra بودند و ATI رو متاسفانه به خاطر ندارم ، زمانی که بازی کریسیس 1 عرضه شد بیشتر PC باز های کارت های 7300 GT ، یا 7600 GT یا 8500 GT یا 8600 داشتند و کمتر کسی سراغ 8800 می رفت چون یک دوره ی رکود کیفیت در بازی ها بود و بازی ای نبود که 8800 برای پردازشش باشه ! بعد از اومدن کریسیس 1 نتنها کارت 8800 بلکه سری بعد یعنی 9800 هم نتونست کریسیس 1 رو بهینه اجرا کنه دو نسل از کارت های گرافیکی یعنی 8000 و 9000 کاملا جلوی کریسیس 1 در PC کم آووردند بعد از مدتی سری 200 انویدیا عرضه شد با کارت های بسیار قویتری مثل 260،275،285،295 هرچند به جز 295 باز بقیه روی رزلوشن فول اچ دی باز هم فریم ضعیفی می گرفتند نسل بعدی یعنی 400 اومد هنوز کریسیس 1 بازی تست بود ! منتهی دیگه با کارت 470 و 480 کریسیس 1 خیلی راحت اجرا شد حالا هدفم از گفتن این قضیه این بود که بگم اون موقع کریتک بازی ای داد بیرون که 3 نسل پی سی رو مشغول خودش کرد(علت اینکه روی کنسول نیومد هم همین بود) و هیچ بهینه سازی هم صورت نگرفت تا بازی بهتر اجرا شه ولی بازی Crysis Warhead ,Crysis 2 خیلی راحت تر اجرا شدند طوری که خودم Crysis 2 رو با نهایت جزئیات با تکسچر پک روی بالاترین تنظیمات 40 تا 60 میگرفتم ولی کریسیس 1 رو هنوز به سختی میتونم بالای 40 فریم بگیرم ،مفهوم بهینه سازی اینجاست.


دقیقا اون زمان رو یادمه . اما چندتا نکته :

اول اینکه کارت های سری 9000 از نظر معماری همون کارت های سری 8000 هستن که کلاک حافظه و اینترفیس کاری و پهنای باندشون بیشتر شده بود . یعنی بین 9800 و 8800 هیچ تفاوتی نبود و میشه گفت 8800 GTX از 9800 GT , GTS و ... قویتر بود .
دوم اینکه خودت به نکته خوبی اشاره کردی . بهنیه نبودن . یه مثال میزنم . شرکت ( فن افزار شریف ) سازنده گرشاب ، زمانی که نسخه اول بازی رو ( فک کنم سال 86 بود ) داد بیرون ، همون موقعی بود کارتهای سری 8000 و 9000 تو اوج بودن . اونموقع قویترین کارت هم نمیتونست این بازی رو اجرا کنه والان هم نمیتونه !!! خوب یعنی این بازی بی نظیره ؟! جواب منفیه . بازی طبق گفته سازنده اصلا بهینه سازی نشده بود . کرایسیس هم تو زمان خودش همچین حالتی داشت که با نسخه 2 و
Warhead مشکل بهینه نبودن رو حل کردن و شما خودت تونستی نرخ فریم 40 تا 60 بگیری .

اگر قت کنی موتور بازی همون بوه ، سازنده همون بوده و کرایسیس
Warhead هم ادامه فرعی برای بازی اول بوده . یعنی از نظر کیفیت باید بالاتر باشه که هست . اما ارحت تر اجرا میشه . اینجا تفاوتساخت یه بازی برای کنسول با PC مشخص میشه .



در اخر برای بار 1000 ام !!!
:d عرض کنم با این جمله که" بازی ساز ها بازی هارو برای کنسول بهینه می کنند بعد با کمی تغییر جزئی روی PC منتشر می کنند"(به جز تک و توک بازی ای انحصاری) کاملا موافقم ! وگر نه دلیلی نداره کارت گرافیک تک هسته ای مثل تایتان که 1000 دلار می ارزه و از نظر توان واقعی خروجی اینقدر قوی هست که بتلفیلد 3 رو روی Ultra Setting و رزولوشن 2k بین 54 تا 66 فریم میده !!! از نظر فریم ریت با یک کنسول PS3 برابری می کنه در خیلی از بازی ها چون واقعا بازی ای وجود نداره که تایتان بخواد قدرت خودشو به رخ بکشه ! ولی اگر قصد سر این باشه که بازی ای ساخته بشه که تایتان رو با زانو در بیاره مطمئن باشید بدون دستکاری کلی روی بازی ای که تایتان رو به زانو در آورده ،اون بازی روی PS4 بیش از 30 فریم نخواهد گرفت و روی PS3 هم اجرا نخواهد شد.

bf3-2560-average.png



چیزی که ما سالهاست داریم میگیم . اما فن های pC تو گوششون نمیره :d
 

Mohammad Ghost

کاربر سایت
Mar 17, 2013
691
نام
محمد

ممنون محمد جان . لطف دارید شما .

دوستمون گفته که این میزان با پیشرفت نرم افزاری بدست میاد . اما بهتره اینطور اصلاحش کنیم که هر چه قدر سخت افزارمون قویتر باشه تو پردازش تصاویر ، نرخ فریم بهتر و مطلوب تری رو دریافت میکنیم . DX یه نوع فریم ورک خیلی پیشرفته هست که قابلیت های ویژه ای مثل AA و
Tessellation و ... رو به بازی ها اضافه میکنه . برایاینکه بتونیدازقابلیت های مثلا DX11 و تکنیک های موجود تو این فریم ورک استفاده کنید باید سخت افزار قویتری داشته باشید تا نرخفریم بهتری بگیرید . اما نرخ تو کنسول ثابته . بعضی از بازی مقداری افت فریم دارن که به خاطر بهینه نشدن بازی وموتور اون برای بازی مورد نظر هست .
دقیقا اون زمان رو یادمه . اما چندتا نکته :
اول اینکه کارت های سری 9000 از نظر معماری همون کارت های سری 8000 هستن که کلاک حافظه و اینترفیس کاری و پهنای باندشون بیشتر شده بود . یعنی بین 9800 و 8800 هیچ تفاوتی نبود و میشه گفت 8800 GTX از 9800 GT , GTS و ... قویتر بود .
دوم اینکه خودت به نکته خوبی اشاره کردی . بهنیه نبودن . یه مثال میزنم . شرکت ( فن افزار شریف ) سازنده گرشاب ، زمانی که نسخه اول بازی رو ( فک کنم سال 86 بود ) داد بیرون ، همون موقعی بود کارتهای سری 8000 و 9000 تو اوج بودن . اونموقع قویترین کارت هم نمیتونست این بازی رو اجرا کنه والان هم نمیتونه !!! خوب یعنی این بازی بی نظیره ؟! جواب منفیه . بازی طبق گفته سازنده اصلا بهینه سازی نشده بود . کرایسیس هم تو زمان خودش همچین حالتی داشت که با نسخه 2 و
Warhead مشکل بهینه نبودن رو حل کردن و شما خودت تونستی نرخ فریم 40 تا 60 بگیری .

اگر قت کنی موتور بازی همون بوه ، سازنده همون بوده و کرایسیس
Warhead هم ادامه فرعی برای بازی اول بوده . یعنی از نظر کیفیت باید بالاتر باشه که هست . اما ارحت تر اجرا میشه . اینجا تفاوتساخت یه بازی برای کنسول با PC مشخص میشه . چیزی که ما سالهاست داریم میگیم . اما فن های pC تو گوششون نمیره :d
چیزی خاصی نمی خوام اضافه کنم چون از نظر تفکر زیاد با هم اختلاف نداریم فقط این رو بگم انتخاب PC یا PS 3/4 یا Xbox 360/720 به علاقه ، نیاز ، سلیقه ، و ... ربط داره چون به جرات الان می تونم بعد مطالعه ی شیمی سوم دبیرستان فصل اول بحث مواد محدود کنده و اضافی !!! بگم که کنسول یک جور محدود کننده است که پیشرفت سریع کیفیت در PC رو کند کرده به همین منظور یک کارت مثل GTX 295 با اون همه توانش طوری که الان روی DX10 هیچ بازی ای زیر 50 فریم نمیگیره اینقدر بی استفاده می مونه که از رده خارج میشه چون DX11 میاد و دیگه بازی ای روی اون اجرا نمیشه کرد با این که توان پردازشی بسیار بالایی داره ! پسفردا اگر DX12 بیاد کارتهای 480،590،690،تایتان و ... همه از رده خارج میشن چون فناوری اجرای DX12 رو ندارند با این که توان پردازشیشون بسیار هم بالاست.
پیشنهاد بنده خرید یک کارت متوسط برای PC مثل 660 هست طوری که روی رزلوشن HD و Full HD بازی هارو راحت اجرا می کنه و قیمت معقولی هم براش پرداخت میشه پسفردا هم اگر سری جدید با DX12 اومد پولتون زیاد حدر نرفته!.
کارت های 580 و 590 و 680 و 690 و تایتان بدرد گیمینگ نمیخورن و نخواهند خورد چون بازی ای نیست که از حداکثر توانشون استفاده کنه.
با تشکر.
 

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
کلا از مطالب این تاپیک لذت بردم مخصوصا مطالب فنی بعضی دوستان.
من علاقمند مطالب سخت افزاریم مخصوصا اگه بحثِ جالب و بی خاتمه مقایسه کنسول و رایانه باشه.
من سر حرفایی که تا اینجا زدم هستم . خوشبختانه دوستان هم منصفند واین حقیقت واضح رو گفتند که رایانه قویتره
برای تایید قویتر بودن رایانه خیلی مختصر معیاری که خود سونی ملاک قرار داده و برای بیان قدرت پردازشی چیپست گرافیکی PS4 تو سایتش بیان کرده رو ملاک قرار می دم. این نکته ازمواردیه که تو سایت PLAYSTATION ذکر شده .
هر چند گوشه و کنار در مورد تواناییهای چیپست گرافیکی PS4 مطالب دیگه ای هم ذکر شده که من برای اختصار به اونا
نمی پردازم و فکر کنم خیلی از اونا رو دوستان مفصل تو همین تاپیک بهش اشاره داشتن .
سونی خودش قدرت گرافیک PS4 رو TFLOPS 1.84 ذکر کرده
و حالا من اونو با قدرت برخی از کارت گرافیکهای NVIDIA مقایسه می کنم و به همین مقدار اکتفا می کنم.
( کارت گرافیک هر امکاناتی که داره اعم از سرعتِ پردازنده ، سرعت و مقدار رم ، پهنای باند و... آخر سر باید دید نهایتا
خروجی پردازش اون چه قدره ؟ )
GTX 680M 2.234 TFLOPS
GTX 590 2.488 TFLOPS
GTX690 2 X 2.810 TFLOPS
GTX 680 3.090 TFLOPS
GTX 670 2.459 TFLOPS
GTX 660 Ti 2.459 TFLOPS
Gtx 660 1.880 TFLOPS

الان کنسولهای نسل جدید قدرتشون در حد یه چیپست گرافیکی قوی میانه به بالا ست ، اما بعد از دو سه سال که چیپستهای قدرتمند جدیدتر به میدان اومد اون وقته که چه بسا از یه کارت میانه هم ممکنه ضعیفتر بشن

فقط یه بحثی که مطرح شد این بود که گرچه رایانه قویتره اما به دلایلی خروجی کنسول بهتره و به عبارت دیگه کنسول نمایش بهتری داره
شایدعمده دلایلی که به عنوان برتری اجرای کنسول ذکر بشه عبارت باشه از :
1.سیستم عامل اختصاصی و سبک مخصوص اجرای گیم
2.هماهنگ بودن کامل قطعات
3.استفاده از برخی تنظیمات و ویژگیهای سخت افزاری سفارشی مخصوص کنسول
4.بهینه شدن بازیها برای کنسول که روی این مسئله خیلی تاکید می شه

من در مورد تک تک این موارد، مطالبی روتو همین تاپیک قبلا به صورت کاملا ساده ذکر کردم که برای پرهیز از تکرار، اونها رو مجددا ذکر نمی کنم .
اما به طور کلی می خوام بگم که موارد فوق هر چند کیفیت اجرای بازی روی کنسول رو خیلی بهبود میبخشه و روانتر وبهتر
می کنه اما در نهایت معجزه نمی کنه و پردازش وقدرت اضافه تولید نمی کنه.
من مخصوصا رو حرف خودم در مورد بهینه سازی که قبلا گفتم تاکید می کنم
گاهی یه بازی از همون اول در اجرا شدن مشکل داره ، میان موتور بازی یا سایرِ ابعاد نرم افزاری بازی رو اصلاح می کنن یا با پچ یا اصلاحیه برای درایور یا خود بازی ، مانند بازی ایرانی گرشاسب که بهش اشاره شده.
گاهی هم سطح بازی واقعا بالاست ، مثل بازی کرایسیس 1 که بهینه سازی در اون با حذف برخی جزئیات گرافیکی (به قول یکی از دوستان high و medium کردن جزئیات گرافیکی بازی ) صورت می پذیره تا بازی نرم و روان اجرا بشه،
این کار، هم در بازیهای پی سی صورت می گیره و هم در بازیهای کنسول به صوت حرفه ای ترتوسط تولید کنند ه های بازی،
اما اساس کار در هر دویکیه ، مخصوصا دو سه سال بعد از تولید کنسول که از گرافیک روز فاصله می گیره این کار تو بازیهای کنسول بیشتر انجام می شه . البته توی دو سه سال اول ، فاصله گرافیک روزِ پی سی با کنسول اونقده نیست که خودش خیلی نشون بده و لذا با بهینه سازی ضعف گرافیکیِ کنسول تو بازیهایی که گرافیک بالایی دارن خیلی به چشم نمیاد وپوشش داده می شه.
حالا که به کرایسیس اشاره شده خوبه بگم که به اعتقاد خیلی گیمرها سطح گرافیکی ورژن یک به وضوح برتر بود .
در ورژنی که برای کنسولها ارائه شد و بعد برای رایانه ها ایمپورت شد ، جزئیایی که بار پردازشی داشت به نظر می رسید که تقلیل یافته بود و به قولی ، بازی برای کنسولها بهینه شده بود .
این قصه در مورد کنسولهای نسل جدید هم وجود داره ( یعنی بهینه سازی به معنای کم کردن جزئیات اضافی گرافیکی در صورتی که کنسول نکشه) درسته حرفهایی وجود داره مبنی بر این که سقف گرافیکی این کنسولها رزولوشن 1920 و 60 فریمه ، اما هیچ ضمانتی داده نشد(به طور رسمی) که هیچ بازی کمتر از این نباشه.
اولویت برای کنسولها اینه که در هر نسل جدید اولا فضایی کاملا جدید و تازه و گرافیکی کاملا برتر نسبت به نسل قبلی برای مشتریان ارائه بدن و ثانیا بازیها کاملا روان و با گرافیک جالب و قابل قبول ارائه بشه و در این راه تو بازیهایی که جزئیاتی خیلی بالاتر از توانایی کنسول دارن اگه لازم باشه ممکنه رزولوشن کاهش پیدا کنه چنانکه در مورد بتلفیلد 4 گفته شده برای نسل جدید قراره به صورت 60 فریم و لی به صورت p720 بشه. چون در این بازی سرعت فاکتور مهمیه ، بین سرعت و رزولوشن عامل سرعت تر جیح داده شده.
برعکس در بازیهایی که سرعت عاملی چندان حیاتی نیست ممکنه به صورت 1920 ولی با فریم 30 ارائه شود.چنانکه در مورد برخی بازیها گفته شده که به صورت 30 فریم اجرا می شن.
اما خوب در pc که تقریبا محدودیتهای کنسول وجود نداره می تونه بازی با بالا ترین گرافیک ممکن یا حداقل با محدودیت کمتری در اجرای جزپیات اجرا بشه بدون حذف هیچ یک از جزئیات گرافیکی و با فریم کامل و با رزولوشن 1920 یا بالاتر (البته اگه مونیتور یا تلویزیون با لا تر از HD داشتید) ( یا حد اقل تعیین این که چه جزپیاتی اجرا بشه و چه جزپیاتی اجرا نشه دست خود ماست )

چند نکته :

1. مانور کنسولها ، رو بازیهای اختصاصیه ، و تو بازیهای مشترک غالبا ، کیفیت اجرای بازی بر رو ی پی سی بالاتر از کنسوله (البته به شرطی که نسخه PC گزینه های افزایش جزئیات گرافیکی رو داشته باشه ، که معمولا این جوره چرا که شرکت های تولید بازی ، به بازار پی سی هم به طور جدی نظر دارن ، مگه این که بازی دقیقا همون نسخه کنسولی باشه و شرکت تولید کننده برای صرفه جویی در هزینه بدون افزایش جزئیات گرافیکی اونو برای رایانه ها ایمپورت کرده باشه که بعضی بازیها اینجورین)
در بازیهای اختصاصی کنسول که از اونها به عنوان مثلا شاهکار گرافیکی یاد می شه معمولا چون نسخه پی سی ندارن نمیشه ارزیابی دقیقی از گرافیکشون داشت ، و معمولا هم مانور این بازیها رو گرافیک هنریه و نه تکنیکی، روی رنگ پردازی و فضا پردازی و...به همین خاطر هرگز این بازیها نمی تونن دلیل این باشن که مثلا این کنسول بعد از 5 سال هنوز گرافیک برتری در حد عالیترین گرافیک روز داره
۲. ا ین که نمی شه بازیهای کنسولی رو به راحتی باشبیه ساز اجرا کرد مثل این که هنوز هم برخی از بازیهای ps2 با قویترین پی سی ها شاید روان اجرا نشن نه به دلیل قدرت خارق العاده ان کنسوله بلکه به دلیل اینه که بازیهای کنسولی دقیقا متناسب با دستگاه سخت افزاری خاصی طراحی می شن و با هر سخت افزار دیگه ای غیر از اون و لو قویتر ممکنه هاهنگ نباشن و لذا روان اجرا نمی شن و این ربطی به قدرت کنسول نداره .خود ps2 (در ps2 های اولیه) برای این که بازیهای ps1 رو اجرا کنه از چیپ سخت افزاری ps1 برروی خود استفاده می کرد و نه به طریق نرم افزاری ( وهمین طور ps3 بالنسبه به (ps2
2. تبلیغاتی که در مورد اجرای جلوه های گرافیکی شگفت در کنسول می شه ( این معنا نیست که اون توا نایی ها خارج از حیطه قدرت رایانه است و مثلا کنسول تافته ای جد ا بافته است ) بیشتر می خواد برتری اون کنسول رو نسبت به نسل قبل بگه مثل این که 10 برابر قویتر ازps3 هست لزوما به این معنا نیست که از پی سی های 2012 هم 10 برابرقویتر
باشه
این تبلیغات هم بعضا رنگ مبالغه به خودش می گیره
من یادم میاد در تبلیغ پی اس 3 می گفتن یه ابر کامپیوتر خانگی (سوپر استیشن) که می تون اطلاعات شیر داخل یخچال رو هم پردازش کنه !
4 . در نهایت این که محدودیتهای گرافیکی در کنسولها ، واقعیتی هست که ما باید بپذیریم و نباید خودمون رو (با توهم قدرت رویایی کنسول) گول بزنیم. ولی از طرف دیگه این واقعیت نباید ، فن های کنسول رو سر خورده کنه ،چون کنسول ها در دو سه سال سال اول با یک رایانه میانه قوی به لحاظ سخت افزاری برابری میکنن .و به لحاظ نرم افزاری هم در صنعت گیم پیشرو هستند و جدیدترین جلوه های گرافیکی توسط شرکت های بازی سازی ابتدا در قالب بازیهای انحصاری غالبا اول برای کنسولها ارائه می شه ( و بعد در قالب بازیهای مشابه برای رایانه ها میاد البته غیر از بازیهای مشترک که همزمانند) و کنسولها همیشه تونستن حتی تا سالهای آخر با بهینه سازی ، حتی قویترین بازیها رو متناسب با توان خودشون به شکل قابل قبول و اگه در بحث گرافیک خیلی وسواس نداشته باشیم به صورت راضی کننده ای ، اجرا کنند.

نکته :
البته این نکته رو هم بگم که چون موضوع بحث این تاپیک مقایسه سخت افزاری کنسول و پی سی بود من به بحث مقایسه قدرت سخت افزاری زوم کردم والا اگه بخواهیم در مورد مزایای این دو از ابعاد دیگه بپردازیم خوب اون بحث دیگه ایه
من خودم طرفدار کنسولم.ما خودمون مثل خیلیا میکرو و سگا و PS1 وps2 رو داشتیم.بعد دیگه ریش سفید شدیم !!!
رو مون نشد جلوی دیگران ساعتهای متمادی دسته بازی دستمون بگیریم ( یا شاید فکر می کردیم برای ما افت داره!) از طرفی هم دلبسته سونی بودیم و اونهم دیر هک شد و ما هم با x360 غریبی می کردیم!
از طرفی هم الان دیگه غالب بازیهای جدید pc رو می شه با دسته بازی کرد .و هر بازی کنسولی مهم که هست می شه تقریبا شبیهش رو تو بازیهای پی سی پیدا کرد.
اگه هارد منو ببینید ، پُراست از ایمیجِ بازیهای کنسولی که هر ازچند گاهی به اونها سری می زنم.( از بازی های ps1 گرفته تا بازیهیای ps2 وگیم کیو ب و بعضا wii )
به اعتقاد من گرافیک گرچه بخش مهمی از یک بازی هست اما برای این که یک بازی عالی باشه لزوما ضرورت نداره حتما در بعد گرافیکی هم در عالیترین حد ممکن باشه ، بلکه گرافیک عالی هم ایزاری است در خدمت بازی و نه همه چیز بازی ، و به نظر من گرچه کنسولها به لحاظ گرافیک پشت pc قرار دارند اما در جای خود مقدار لازم و کیفیت لازم گرافیکی رو دارند.
نمایششون کاملا قابل قبول و بلکه درمواردی خیلی خوب و دلپذیره ( در بعد گرافیکی)
شما بعضی بازیهای نینتندو رو ببینید. در حالی که گرافیکش در حد بالایی نیست اما به قدری جذابه که انسان از بازی کردنش هیچ موقع سیر نمیشه و مناظر بصریش هم بسیار شاد و جالبه.
به عقیده من شرکتهایی مثل آتاری ،سگا ،نینتندوسونی واین آخری هم مایکروسافت حق بزرگی بر صنعت گیم دارند.هر کنسول جدید میاد ، صاحبان کنسول ، شرکتهای بازی سازی رو بسیج می کنند تا با به کار گیری خلاقیت و تلاش ، شکل جدیدی از بازیها روبرای کنسول جدید خلق کنند. سخت افزار جدید به تنهایی کافی نیست.تا نرم افزارجدید نباشه چی میخواد از قدرت سخت افزار استفا ده کنه. باید برنامه نویسان و بازی سازان ساعات متمادی تلاش کنند تا گرافیک جدید وگیم پلی جدید خلق بشه. یکی از عوامل موثر در بسیج دنیای بازی برای خلق نسل جدیدی از بازیها ، شرکتهای صاحب کنسول هستند و چون سخت افزار کنسول در مدت 6-7 سال ثابت ومحدوده ، بازی سازان تلاش می کنن از تمام قدرت کنسول برای خلق بازیهای بهتراستفاده کنن وهمین تلاش منجر به تولید موتورهای بازی بهتر ،فضاهای گرافیکی قویتر و... می شه. حالا همین خلاقیتها وقتی در PC که گرافیکش زود به زود و هر یکی دو سال نو به نو می شه و محدودیت پردازشی اش خیلی کمتر از کنسوله ، به کار گرفته می شه اون وقت شاهکارهای گرافیکی مثل کراسیس3 و... خلق می شه.
موضوع تاپیک مقایسه قدرت سخت افزاری بود .اما این که الان بین کنسول وPC کدوم به صرفه تره چون دوستان اشاره کردند من هم نظرمو می گم.
البته وقتی شما یه pc گیم می بندید ، در واقع شما یه رایانه بسیار قوی وسریع دارید که صدها کار رو با سرعت براتون انجام می ده که انگشت کوچیکه اون انجام گیمه. تازه هردو سال ونیم یه بار هم می تونید حد اقل یه کارت میانه قوی تهیه کنید و همیشه بازیها رو با جدیدترین دایرکت ایکس و OPEN GL و به روزترین شکل داشته باشید.
اما به نظر من اگه مثل PS2 و X360 یکی از کنسولهای نسل جدید هک بشه و بازیهای کپی روراحت اجرا کنه ، اون موقع به نظرم خریدش خیلی به صرفه می شه و در این حالت واقعا حیفه کسی بازیهای کنسولی رو از دست بده، والا در غیر این صورت ، هزینه خود کنسول به کنار،هزینه هر بازی 60 دلار واقعا کمر شکنه مگه این که کسی بخواد بازیها رو به صورت تعویضی بازی کنه که اونهم درد سرهای خودشو داره .
(البته اگه این دفعه XBOX هم بخواد درایو بلوری داشته باشه ، اون موقع ( البته به نظر من ) اون هم مثل ps3 شاید با بازیهای کپی مشکل داشته باشه وهک کردنش طول بکشه. اون موقعی که سونی بر توشییا پیروز شد ، من با خودم گفتم این سونیِ گران فروشی که من می شنا سم به این زودیها نمی زاره این تکنولوژی به این راحتی ارزون و فراگیر بشه ( وفکر کنم راحت هک کردن درایو کنسولها با این قضیه مرتبطه ) و تا مدتها گرون می فروشه و تا اونجایی که می تونه ازش پول در میاره ( البته تا حدی هم حق داره اما انصافا اگه بلوری هم می خواست روال طبعی رو طی کنه می بایست تا الان دیگه قیمتش نزدیک به دی وی دی رام می شد بعد از گذشت 6- الی 7 سال)
اگه یادتون باشه یه شایعه ای مطرح شد که قراره بازیهای XBOX بعدی به صورت دی وی دی 8.9 گیگ باشه (یعنی به صورت خیلی فشرده) و برای اجرا روی هارد داخلی کنسول نصب بشه. البته چون مایکرو سافت یه شرکت نرم افزاری هست ، در توانش هست که بازیهای 25 گیگی رو تا این حد فشرده کنه و چون اکستراکت کردن سریع یه فایل خیلی فشرده ، رم بالایی می خواد شاید به همین دلیل بود که مایکروسافت از همون اول 8 گیگ رم برای کنسول ، تو برنامه ا ش بود ، در حالی که برای کنسول وبا توجه به قدرتش 4 گیگ رم کاملا کافیه (شاید مایکروسافت اول می خواست که باز درایو DVD تو کنسولش ، بزاره که مجبور نباشه بابت بلوری زیر یوغ سونی بره ) شاید سونی هم روی رقابت با مایکروسافت بود که اومد 8 گیگ تو کنسولش گذاشت در حالی که در ابتدا تصمیم بر 4 گیگ داشت. اما هر چی بود به نفع مصرف کننده و دنیای گیم تمام شد و وجود 8 گیگ رم خیلی بیشتر از قبل دست بازی سازان کنسول رو تو ساخت بازی باز می زاره
(این هم از تحلیلات من !;))

یه نکته سخت افزاری در مورد نسل جدید کنسولها :
درسالهای 2004-2005 که کنسولهای نسل قبل به طور جدی آماده ساخت بودند ، تبِ سرعت ، پردازنده های پی سی رو گرفته بود و پردازنده های پی سی مرز 3.2 گیگا هرتز رو در نوردیدند. البته سرعت بالا ، با گرمای بیش از حد نیز همراه بود که مشکلاتی رو در لبتاپها ایجاد کرد و باعث شد تا شرکت اینتل در پردازند ه های نسل بعدش یعنی کور تو ها ، قبل از عامل سرعت ، به کارایی پردازنده وساختار و عوامل دیگه مثل (تعداد هسته ها وکش و...) توجه کنه و سرعت رو هم در حالت پیش فرض پایین آورد.
این تب سرعت کنسولها رو هم گرفت واونها هم برای این که از سرعت روز عقب نمونن پردازند ه های خودشون رو با سرعت 3.2 گیگ ارائه کردند. وهمین عامل مشکل بزرگی رو به وجود آورد و اون مشکل داغ کردن بیش از حد، کرش کردن و در نهایت سه چراغه شدن (مخصوصا در کنسول ایکس باکس ) بود.


خوب کنسول مانند PC نیست و تقریبا مانند لب تاپ یک دستگاه فشرده است. همه قطعات ، اعم از پردازنده ،چیپست گرافیکی،رم ،و... بر روی یک بورد سوار هستند و تقریبا توسط یک هت سینک خنک می شوند. لذا واقعا در کنسول استفاده از پردازنده، گرافیک high end حداقل به خاطر مسایل حرارتی مشکل سازه. شما در pc می توانید برای پردازنده فن اختصاصی پرقدرت تهیه کنید. قوی ترین پردازنده ها با قویترین پاورها با فنهای بزرگ بدون نگرانی از حرارت یا مقدار مصرف آنها رو بکاربگیرید (کل مصرف x360شاید کمی بیش از 200 وات باشد)
خود چیپست گرافیکی( کارت گرافیک ) در پی سی دارای بورد مستقل وفن قوی می باشد. رمها متصل به بورد نیستند وبلکه به صورت عمودی وبعضا دارای هت سینک.
لذا در نسل جدید ، نیز برای پرهیز از مشکل حرارت ،به پردازنده های کم مصرف ((LOW POWER (شاید کمی بیش از 20 وات در هر چهار هسته ) روی آوردند ، پردازند ه هایی با سرعت و مصرف کمتر ودر نتیجه حرارت بسیار کم (شاید بتوان گفت دیگه تو این نسل مشکل حرارت وجود نخواهد داشت) وبرای جبران کاهش سرعت از هسته های بیشتر استفاده شده. و چون منابع سخت افزاری کنسول محدوده ،لذا بازی سازها مجبورند که از هر 8 هسته پردازنده استفاده کنند و بازیهیا رو این جور طراحی کنند.
(در حالی که در حال حاضر شاید بازی سازها چون مجبور نبودند غالبا شاید بازیها رو برای حد اکثر 4 هسته طراحی می کردند. لذا شرکتی مانند اینتل چون احساس نیاز نمی کرد ، هنوز پردازنده 8 هسته ای بیرو ن نداده و پردازنده 6 هسته ای هم منحصر به پردازنده های گران می باشد. اما اگه در نسل جدید این یک روند بشه اون موقع در پی سی ها که پردازنده ها بسیار قوی تر ا ز کنسول هستند ،تاثیر واقعی خودشو نشون می ده)
در واقع پردازنده کنسولهای نسل بعد از نوع پردازنده های موبایل و کم مصرف ولی 8 هسته ای است که البته این پردازنده ها امروزه امتحان خودشون رو در موبایلها لب تاپها وتبلت ها به خوبی پس داده اند.
این که ش AMD گفته که قویترین Apu خودشوبرای ps4 ساخته به این دلیله که معمولا دردرون apu ازگرافیکهای ضعیف استفاده می شه ، اما درون پردازنده ps4 از یک گرافیک قوی مثلا در حد 7850 یا 8850 استفاده شده ، مثل اینکه مثلا اینتل بیاد داخل پردازنده های خودش از یک گرافیک قوی مثل جی فورس 660 استفاده کنه (هرچند شاید ترکیب یک پردازنده قوی و چیپست گرافیکی قوی در کنار هم مشکل حرارتی ایجاد کنه وبهتره یکیشون کم مصرف باشه).
با پوزش از نواقص احتمالی ،و ممنون اگه با حوصله خوندید. واگه هم نخوندید چیز زیادی رو از دست ندادید احتمالا همشو قبلا می دونستید./:)
 
آخرین ویرایش:

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
کلا از مطالب این تاپیک لذت بردم مخصوصا مطالب فنی بعضی دوستان.

در جواب توضیحات زیادت فقط یه نکته رو عرض کنم :

ببین خیلی از حرف هات درسته . اما مقداریش هم با اینکه درسته ، اما از نظر دیداری تفاوت ها مشخص نیست . صنعت سخت افزار به حدی از پیشرفت رسیده که میتونه تصاویر با کیفیت بالایی تولید کنه. اما ازطرفی چشم و حس انسان تا یه جایی میتونه این تصاویر و تشخیص بده و بیشتر از اون فقط و فقط تبلیغات هست . مثلا استاندارد تصاویر FULL HD 1920X1080 پیسکله . خوب شما قدرتمندترین سیستم جهان رو هم داشته باشی ، رو یه مانیتور 24 و 27 اینج نمیتونی تفاوتی بین 1080p کنسول و 1080P PC پیدا کنی . چون استاندارد یکیه . از طرفی چشم انسان هم سرعت رو تا مقدار خاصی میتونه تشخیص بده که حدودا به صورت مطولبش 30 فریم هست . اما 60 رو هم میتونه ببینه . پس بین 60 و 30 تفاوت خیلی زیادی برای چشم انسان قابل حس نیست .

حالا تو نسل جدید کنسول ها میتونن به راحتی 1080P و 60 فریم ثابت رو ثاپورت کنن . بیشتر از این اصلا فایده ای نداره ، چون قابل حس نیست و کمتر از این هم اگر باشه میتونه از منابع باقی مونده برای بهبود قسمت های دیگه گیم استفاده کرد و در نتیجه مشکلی پیش نمیاد . پس استاندارد ساخت بازی ها و کیفیت بازیهای کنسولهای جدید به قدری بالا هست که به راحتی شما همه رو ارضا کنه و به راحتی صنعت گیمینگ رو یه به جلو حرکت بده . حالا شما برو 5 میلیون پول PC بده . اما وقتی نتونی تفاوت و تشخیص بدی ، فایده ای نداره .
 

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
با سلام خدمت شما
مقدمتا عرض کنم :
1. دیگه واقعیت نمی خواستم وقتتونو بگیرم ،اما خوب به احترامتون ،باز مطلب می زارم.
(تاپیکتونو گرم نگه می دارم !)
2.من هم در مجموع حرفاتونو قبول دارم.
3. کنسول گرافیک سطح بالا ی لازم رو داره
( تفاوت در این سطح خیلی زیاد و فاحش نیست.مثل تفاوت گرافیک دایرکت ایکس 8 با 10 نیست.الان هر دو تقریبا دایرکت ایکس 11 هستند.حتی شاید نتونیم هنوز برخی تفاوتها رو بین گرافیک دایرکت ایکس 10 با 11 ، ، در نگاه عادی تشخیص بدیم مگه توسط یه گیمر حرفه ای)
4. من هم مزایای کنسول رو تو خیلی جهات قبول دارم واگه صرفا مقایسه سخت افزاری مطرح شد به این خاطر بود که عنوان تاپیک بررسی قدرت سخت افزاری ps4 با PC بود.
و لذا جا داشت این تفاوتها و لو جزئی هم باشه کمی دقیقتر ، رو ش زوم بشه.

ملاحظات (البته با اجازه از محضرتون) :
« از نظر دیداری تفاوت ها مشخص نیست . ... ازطرفی چشم و حس انسان تا یه جایی میتونه این تصاویر و تشخیص بده و....»

من یه خواهر زاده دارم که X360 داره و خیلی تو فضای قدرت گرافیکی و اینا نیست.فقط عشق بازی داره ،یه روز اومد پشت کامپیوتر من ، ویه سری از بازیهایی که با کنسولش بازی کرده بود رو تو کامپیوتر من نسخه کامپیوتریشو بازی کرد ، هی می گفت وای چه گرافیکی (در حالی که گرافیک من به اون معنا خفن هم نیست ).می گفت همین بازیها رو تو کنسول ،مثل اینکه روش یه مشمّا کشیدن (تعبیر خودش )، منهم برای این که دو هوائه نشه و نره باباشو برای ارتقاء کیس تو این گرونی به خرج بندازه هی توجیه می کردم و می گفتم ،گرافیکشون فرقی نداره و تو خیال می کنی فرق دارن.
یه مثال بزنم ؛ یه فیلم بلوری ارجینال ،با بیت ریت خیلی بالا ، نزدیک به 15 گیگ ( کمی بیشتر یا کمتر) همینو میان ریپش می کنن وبه فرمت ،MKV تبدیلش می کنن ،با همون رزولوشن اولیه ،و حجمش تقریبا می شه 1گیگ ، با نگاه ساده کیفیتشون تقریبا ،مثل همه ،اما اگه کسی به دیدن فیلم بلوری اصل عادت کنه (نه مثل ما ) اون وقت شامه بصریش کاملا فرق می کنه و تفاوتها رو درک می کنه ،تفاوت رنگ و نور و کیفیت تصلویر در بلوری رو با MKV به خوبی احساس می کنه. ،(به همین دلیل تولید کنندگان حرفه ای فیلم سراغ دوربینی میرن که با نرخ بالای بیت ریت بتون فیلم بگیره)
البته چون بلوری و MKV تصاویر رندر شده هستند .برای کامپیوتر در اجرا فرق چندانی ندارند.اما بازی چون در حین اجرا رندر می شه ،جزئیات گرافیکی تصاویر و جلوه های گرافیکی ،اگه بار پردازشی اش بالا باشه کمر شکنه.
در کنسولها ،وقتی کیفیت گرافیکی بالاتر از قدرتشون باشه ،چاره ای جز حذف جزئیات ندارند ،ممکنه رزولوشن و فریم با PC فرقی نکنه اما گاهی کیفیت تصاویر رو کاهش می دن ،تا بتونند فریم لازم رو بگیرند یا رزولوشن بالا پابرجا باشه
بنابراین گرافیک بازی منحصر در رزولوشن یا فریم نیست.برای کسی که فقط با کنسول بازی میکنه شاید کیفیت مورد نظردر یک PC قوی چندان قابل درک نباشه اما برای یک گیمر پی سی کاملا قابل درکه و فقدان اون رو در کنسول کا ملا درک می کنه وبراش خوشایند نیست.شما تا زمانی که با PS4 بازی نکردید ،بازی با PS3 بهترین شکل بازیه ،اما وقتی با PS4 بازی کنید دیگه ممکنه همچین حسی رو نداشته باشید. (به لحاظ گرافیکی)

«...پس بین 60 و 30 تفاوت خیلی زیادی برای چشم انسان قابل حس نیست.. .»
در حالت عادی شاید این طور باشه اما ،گیمرهایی رو دیدم که خیلی راحت افت فریم از 50 به پایین رو تشخیص می دن ،ذهن انسان قابلیت تطابق داره و اگه کسی به فریم بالا عادت کرد افتش و خیلی راحت تشخیص می ده ،اما شاید کسی مثل من که مثلا نهایت بازیها رو غالبا بین 20-30 بازی کردم ،احساس کسی که بازیها رو غالبا با 50 فریم بازی کرده رو درک نکنم.
چند سال قبل ،یه کامپیوتر داشتم که از سرعتش خیلی راضی بودم.بعد یه کیس قویتر خریدم و از کیس قبلی برای یه کار دیگه استفاده کردم.من وقتی با کیس جدید دم خور شدم ،وقتی برحسب نیاز سراغ کیس قبلی می رفتم احساس می کردم خیلی کنده.خوب که فکر کردم دیدم کیس قبلی دجار مشکل نشده ،فقط چون من با سرعت بالاتر عادت کردم تازه کندی سرعت قبلی رو می تونم درک کنم همون طور که می دونید کندی و سرعت اموری نسبی هستند.تا سریعتر نباشه کندتر معنا پیدا نمی کنه
« نسل جدید کنسول ها میتونن به راحتی 1080P و 60 فریم ثابت رو ثاپورت کنن .»
این هم فکر کنم ،سقف توانایی کنسولهاست.اما واقعا به طور رسمی تضمینی داده شده که ،مثلا بعضی بازیها،با 30 فریم اجرا نشن ؟
در آینده ممکنه بازیهایی بیان که اجرای کامل و سریع جزئیات گرافیکی کامل اونها حتی کارت گرافیکهایی که دو سه برابر PS4 قدرت دارند رو ممکنه به چالش بکشه.در چنین حالتی ،کنسول در این بازیها یا باید رزولوشن رو کاهش بده ،یا فریم رو پایین بیاره یا این که جزئیات گرافیکی بازی مورد نظر کاهش بده و بیاره برسونه به حد قدرت کنسول ( وبه قول شما برای کنسول بهینه اش بکنه)
البته تو بازیهیا یی که انحصارا برای کنسولها ساخته می شه چون از اول در حد قدرت کنسول ساخته میشه حتما استاندارد 60 فریم ورزولوشن فول اچ دی رعایت می شه (البته واقعا کنسولها تو بازیهای انحصاری بعضا به لحاظ نر م افزاری اعجاز می کنن و چیزی از آب در میارن که همه رو انگشت به دهن می کنه )
«... حالا شما برو 5 میلیون پول بده ...»
در وضعیت فعلی دلار ،در حالت خوشبینانه ،برای تهیه یه کنسول نسل جدید ،شاید می بایست کمی بیش از نصف مبلغ فوق رو برای خرید خود کنسول پرداخت.
اما شما وقتی یه کامپیوتر گیم دارید یعنی یه کامپیوتر بسیار سریع دارید که باهاش ده ها کار می تونید بکنید.
یه کامپیوتر گیم علاوه بر اجرای گیم با انواع و اقسام امکانات ، نیز بهترین وسیله است برای اجرا و ویرایش فایلهای صوتی و تصویری، مخصوصا با استفاده از قدرت پردازشی کارت گرافیکهای جدید این کار رو بسیار سریعتر از گذشته انجام میده ،انواع و اقسام نرم افرارهای سبک و سنگین رو در صورت نیاز به راحتی اجرا می کنه و...در حالی که از کنسوول تنها می توان برای گیم استفاده کرد.استفاده از اون به عنوان پلیر هم چندان صحیح نیست،چون باعث استهلاک سریعتر درایو اون می شه در حالی که یه کنسول باز بایستی ساعات متمادی از اون استفاده بکنه وبه تون نیاز داره ،علاوه کنسولها در اجرای فایلهای مولتی مدیا ، محدودیتهای خودشون رو دارند.
امروزه با یهpc game ، شما انواع کنسولهای قدیمی و بعضا جدید رو می تونید اجرا کنید.اکثر بازی های جدید به راحتی با دسته ( که زمانی از انحصاری های کنسول بود) در pc اجرا می شن. بازیهای pc با توجه به قیمت واقعی عملا رایگانند.البته چون غالب گیمرها معمولا پی سی های قوی دارند ، در بیشتر مواقع نیاز به ارتقاء کلی نیست و بلکه یه ارتقا گرافیکی اونها رو در جایگاهی برتر از کنسولها قرار می ده(به لحاظ قدرت گرافیک) و کارشون و راه می اندازه و نیاز به خرج چند میلیونی نیست.مثلا یه 6950 یا 7950 یا 8850 از amd یا جی فورس 660 یا 660 تی آی هم کاملا در وضعیت فعلی تا مدتی شما رو به روز و برتر نگه می داره
و در صورتی که کنسولهای نسل جدید هک نشن ، با توجه به هزینه بالای بازیهای اونها و درد سرهای تهیه اون ،پی سی گزینه خوبی فراروی گیمرها ست حد اقل در بازیهای مشترک (البته سوء تفاهم نشه ، من فروشنده سخت افزار نیستم وتبلیغشو نمی کنم و رونق یا کسادی هیچ کدوم به سود من یا ضرر من نیست.بحث صرفا نظری است)
موفق باشید با ارادت:)
 
آخرین ویرایش:

arash1996

کاربر سایت
May 17, 2012
1,481
نام
آرش
من فکر کنم تمایل بیشتر دوستان به خرید کنسول به علت وجود بازی، چند برابر PC هست. تعدادی بازی انحصاری و تعداد زیادی بازی که فقط بر روی کنسول ها عرضه میشوند.
 

MOH3N_Dark

کاربر سایت
May 7, 2013
3,264
نام
محسن
نظر شما محترم اما من این طور فکر نمیکنم. همین الانش قیمت PS3 & Xbox اندازه یه پی سی با سیستم خیلی خوبه
با اومدن PS4 و Xbox جدید قیمتا سر به فلک می کشه.
 
آخرین ویرایش:

ramsar007

کاربر سایت
Oct 12, 2005
589
نام
حسین
این جمله (حتی قابلیت به چالش کشیدن PC ها را داشته باشند) باعث میشه تو انتخاب این کنسول 1 درصد هم شک نکنی!

یعنی چی ؟! یعنی اشتباست !!!! تو خیلی از بازیها کنسول میتونه PC رو به چالش بکشه . اصلا هم جک نیست . مثلا تو گیم پلی !!! حتی از نظر گرافیک هم شدنیه . البته نسل قبل که دقیقا اینطوری بود . حالا این نسل باید بیاد و منتظر باشیم .
مثلا تو E3 اگه بازی RYSE و دیده باشی ، میتونی به این نتیجه بگیری که اصلا چنین بازی ای روی PC نمیتونه اجرا بشه . نه از نظر گرافیک . از نظر خیلی چیزای دیگه . فکر کنم این همون چالشی باشه که تو نسل جدید کنسولها دیده میشه .
 

gamer20

کاربر سایت
Sep 17, 2010
601
نام
داود
من هم یکی از اونا بودم که وقتی یه قطعه جدید میومد هرچی پول داشتم خرج میکردم که pc رو ارتقا بدم تا یه وقت تو فلان بازی کم نیاره همین الانشم این موضوع وجود داره و تو خیلی از بازیها سیستم pc رو رزلوشن بالا کم میاره اما خوشم میاد از کنسول که اولا بازیهای انحصاری فراوونی داره دوما تو هیچ بازی کم نمیاره چون مخصوص خودش ساخته شده سوما نیازی نیست هی زرت و زرت فلان قطعه سخت افزاری رو ارتقا بدی تا مبادا کم بیاره چهارما وقتی ادم گیم پدو میگیره دستش حال میکنه نه اینکه با موس و کیبورد یا با جوی استیک های مزخرف بازی کنه. ولی یه چیزی هم بگم اینکه همه این بازیها روی pc ساخته میشه و هیچ وقت قدرت سخت افزاری یک pc با یک کنسول بازی قابل مقایسه نیست جدا از بحث قیمت که قیمت یک کارت گرافیک برابر یک کنسول هست. راستش pc بنده الان وحشتناک بالاست ولی هیچ وقت باهاش بازی نمیکنم چون کلا با کنسول بیشتر حال میکنم. نمیشه ادم هی کیس رو پشتش کنه بیاره به تلوزیون وصل کنه
 

Argada

کاربر سایت
Jan 25, 2013
708
نام
محمد رضا
یعنی چی ؟! یعنی اشتباست !!!! تو خیلی از بازیها کنسول میتونه PC رو به چالش بکشه . اصلا هم جک نیست . مثلا تو گیم پلی !!! حتی از نظر گرافیک هم شدنیه . البته نسل قبل که دقیقا اینطوری بود . حالا این نسل باید بیاد و منتظر باشیم .
مثلا تو E3 اگه بازی RYSE و دیده باشی ، میتونی به این نتیجه بگیری که اصلا چنین بازی ای روی PC نمیتونه اجرا بشه . نه از نظر گرافیک . از نظر خیلی چیزای دیگه . فکر کنم این همون چالشی باشه که تو نسل جدید کنسولها دیده میشه .

این همه بحث تخصصی شد اینجا سر همین چیزا...
گفته شد که گرافیک و گیم پلی تا حد زیادی بسته به سازنده بازی و اینکه کدام پلتفرم رو به عنوان lead مد نظر قرار بده و رو کدوم بیشتر مانور بده داره!(تازه ار بحث موتور بازی و مهارت سازنده و میزان سرمایه هم می گذریم فعلا!) قدرت pc عملا نامحدود هست و به میزان بودجه شما بستگی داره! اما کنسول این طور نیست.
اینکه شما و من روی کدوم لذت بیشتری میبریم کاملا سلیقه ای هست... بحث یک بازی خاص مثل RYSE هم کار درستی نیست چونکه این بازی یه بازی انحصاری هست که چندساله ماکروسافت و کرایتک دارند روش سرمایه گذاری می کنند ...طبیعی هست که کیفیت بالایی خواهد داشت... فرض کنید همچین بازی ای فقط برای PC اون هم با محوریت یک سیستم High End ساخته بشه! مثلا کیفیت بالایی خواهد داشت اما به دلایل اقتصادی کمتر شاهد چنین بازی هایی هستیم.

من فکر کنم تمایل بیشتر دوستان به خرید کنسول به علت وجود بازی، چند برابر PC هست. تعدادی بازی انحصاری و تعداد زیادی بازی که فقط بر روی کنسول ها عرضه میشوند.
میزان بازی برای pc و اگه بخوایم بازیهای MMO و فلش و مستقل و غیره رو هم حساب کنید چند برابر بازیهای کنسول میشند... معمولا کنسول ها در مرکز توجه صنعت گیم هستند و به خاطر حمایت شرکتهای خاص و تبلیغاتشون و همچنین ساخت بازیهای AAA انحصاری معدود اما خاص و برجسته بیشتر مورد توجه قرار می گیرند .

امثال ما هم که به گیم علاقه داریم معمولا سعی می کنیم یک pc قوی و یک کنسول به روز داشته باشیم...البته در صورت تامین بودجه
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر