خبر رسمی مایکروسافت شرکت اکتیویژن را به مبلغ ۶۸ میلیارد دلار خرید | آپدیت : اکتیویژن بیلیزارد به صورت رسمی به خانواده Xbox ملحق شد

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,394
نام
سید محمد حسین
1642512253475.png
به گزارش منابع داخلی وال استریت ژورنال، گویا مایکروسافت توانسته به عقد قرارداد برای خرید اکتیویژن نزدیک شود.
اطلاعات بیشتری فعلا در دسترس نیست و علی رغم منبع معتبر، هنوز نمی توان صحت کامل این قرارداد را تایید کرد

به گفته Dina Bass خبرنگار وبگاه بلومبرگ، ارزش این قرارداد قریب به هفتاد میلیارد دلار تخمین زده شده

ادیت: رسمی شد. مایکروسافت، شرکت اکتیویژن بیلزارد +کینگ رو به زیر مجموعه های خودش اضافه کرد

1642512789894.png

اطلاعات تکمیلی

طبق گفته فیل اسپنسر، از زمان عقد رسمی قرارداد، مدیران اکتیویژن مستقیم گزارشات شون رو به فیل اسپنسر باید ارائه بدن
و این جور که مشخصه حداقل تا زمان عقد رسمی قرارداد، بابی کاتیک کماکان رییس اکتیویژن بلیزارد باقی خواهد ماند

به گفته بابی کاتیک، تاریخ عقد رسمی این قرارداد تو سال مالی 2023 (از جولای 2022 تا ژوئن 2023) تخمین زده میشه
تا اون زمان، اکتیویژن کماکان به فعالیت مستقل خودش زیر نظر بابی کاتیک ادامه میده

آپدیت [20 بهمن]: طبق بیانیه مایکروسافت، کمپانی نه تنها به قراردادهای قبلی پیرامون عرضه فرنچایز Call of Duty روی کنسول های پلی استیشن وفادار میمونه، بلکه بعد از اتمام این قراردادها به عرضه عناوین COD و دیگر بازی های محبوب اکتیویژن روی پلی استیشن ادامه داده و علاقمنده که این رویه رو برای کنسول های نینتندو هم پیش بگیره

بالاخره نبردهای حقوقی مایکروسافت با آمریکا و FTC به انتهای خود رسید

بعد از یک سال و هفت ماه از اعلان خبر ادغام بخش گیمینگ مایکروسافت، ایکس باکس، با مجموعه اکتیویژن بلیزارد و گرفتن تاییدیه های متعدد از کشورهای مختلف و علی رغم مخالفت بریتانیا
نهایتا بعد از یک نبرد حقوقی طولانی با کمیسیون تجارت آمریکا (FTC) بر سر قانونی بودن و عادلانه بودن این ادغام، در تاریخ 11 جولای 2023، با رای مثبت قاضی دادگاه به نفع مایکروسافت، بالاخره این قرارداد یک قدم دیگر به عملی شدن نزدیک تر شد.
حال تنها مانع بین مایکروسافت و این قرارداد، مخالفت CMA و بریتانیا است که گویا قرار است دوباره به مرحله مذاکره کشیده شود.

در نهایت در تاریخ اکتبر 2023 اکتیویژن بلیزارد به ایکس باکس ملحق شد

بعد از یک سال و ده ماه از اعلان خبر ادغام بخش گیمینگ مایکروسافت، ایکس باکس با مجموعه اکتیویژن بلیزارد تنها مانعی که بر سر راه هر دو کمپانی بود، تاییدیه CMA بریتانیا بود.
این امر نیز بعد از تعهد مایکروسافت در زمینه بخش کلاود و انعقاد قرارداد و دادن حق امتیاز به یوبیسافت برای انتشار بازی های کلاود در اروپا، در نهایت مایکروسافت موفق شد تاییدیه بریتانیا را نیز از آن خود کند
و بالاخره با دادن تریلری از طرفی مایکروسافت خبر ملحق شدن اکتیویژن به مایکروسافت به صورت رسمی تایید شد.



 
آخرین ویرایش:

Red Sox

کاربر سایت
Oct 29, 2018
876
آیا نمیشه ماکروسافت فعلا قرارداد به جزء انگلستان ببنده و جنگ و جدال بگزاره برای بعد؟
مشکل اینجاست که CMA در سطح جهانی معامله رو بلاک کرده:
To give final legal effect to that decision, the CMA has today imposed a Final Order which prohibits the original deal on a worldwide basis.

بعد مگه بازار انگلیس چقدر برای ماکرو سود داره که حاضره 3.5 میلیارد دلار به خاطر تاخیر معامله ضرر کنه؟
شاید بشه سود خالص مایکروسافت از بازار بریتانیا رو اینجوری تخمین زد:

مایکروسافت سال ۲۰۲۲ از بازار بریتانیا مبلغ ۶.۲۸ میلیارد پوند معادل ۷.۹۶ میلیارد دلار درآمد داشت.

1692876524633.png
  • منظور از Turnover در بریتانیا همون معادل Revenue در آمریکا هست.
  • Microsoft Limited در واقع زیرمجموعه بریتانیای مایکروسافته نه خود مایکروسافت.
  • درآمدی که شرکت مایکروسافت اصلی در آمریکا در میاره توی Cost of Sales مستتره.
  • اینجا رقم profit اهمیتی نداره، چون که صرفا به Microsoft Limited مربوطه، نه سود اصلی که مایکروسافت میبره.

حالا بریم سراغ درآمد و سود خالص مایکروسافت در سطح جهانی:
مایکروسافت سال ۲۰۲۲ در سطح جهانی مبلغ ۱۹۸.۲۷ میلیارد دلار درآمد داشته و ۷۲.۷۴ میلیارد دلار سود خالص.

1692877292272.png

یعنی ۳۶.۷ درصد درآمد مایکروسافت سود خالصه. حالا برای تخمین اگه این درصد رو ضربدر درآمد مایکروسافت در بریتانیا کنیم، سود خالص مایکروسافت (در تمامی صنایع، نه فقط محدود به گیم) از بازار بریتانیا در سال ۲۰۲۲ میشه ۲.۹۲ میلیارد دلار.

یعنی اگه فرض کنیم واقعا مایکروسافت بخواد در یک حرکت انقلابی کلا از بازار بریتانیا خارج بشه، فقط توی یه سال تقریبا به اندازه همون مبلغ فسخ قرارداد ضرر میکنه.

ولی حالا بخوایم واقع‌گرایانه‌تر نگاه کنیم:
ٔ
فرض کنیم مایکروسافت بدون رضایت CMA قرارداد رو نهایی کنه. اونوقت قطعا بریتانیا مایکروسافت رو جریمه میکنه. بنا به گزارش بلومبرگ به نظر میرسه این رقم میتونه حتی تا ۵ درصد مجموع درآمد جهانی مایکروسافت و اکتیویژن باشه. این رقم یعنی ۱۰.۲۹ میلیارد دلار!

حالا اصلا فرض کنیم مایکروسافت بخواد اکتیویژن رو از بازار بریتانیا به کل خارج کنه. میدونیم که درآمد اکتیویژن در بریتانیا ۱۱ درصد کل درآمدشه.
1692883032506.png
اگه تخمین بزنیم که سود خالص اکتیویژن هم همین ۱۱ درصد باشه، و با توجه به میانگین دو سال گذشته فرض کنیم که سود خالص جهانی اکتیویژن سالیانه ۲ میلیون دلار باشه. یعنی سود خالص حاصل از بازار بریتانیا سالی حدود ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

1692883488149.png
اگه توی یه چشم انداز ۱۵ ساله مثلا نگاه کنیم، این عدد معادل همین رقم فسخ قرارداد میشه دوباره!

البته اینا همه‌ش تخمینه و شایدم اصلا تخمینای بدی باشه. اگه کسی داده‌های دقیق‌تری داره ممنون میشم به اشتراک بذاره.
 

Philip Marlowe

کاربر سایت
Jan 2, 2022
914
من رفیق شما نیستم و واقعا از اینکه هر پستی از شما میبنیم اولش رفیق نوشتی از خوندن این جمله چندشم میشه! (عذرخواهم اینو میگم ولی حقیقته).

ربطش اینه که سر کارتون گذاشتن. دو ساله درگیر یه خرید هستید ولی به کنسول ضعیف تر اعتراضی ندارید. به 30 فریم بودن بازی ها و لودینگ های عجیب و غریب اعتراضی ندارید ولی اینجا 585 صفحه رفته جلو و کلی وقتتون درگیر خوندن احتمالات و صحبت وکلا و راه حل ها و پیشنهاد ها کردید. ربطش این بود که واقعا این خرید که تهش چندتا کالاف بیاد روی گیم پس مهم تر بود یا ساخت یه کنسولی به اسم XSS که باتل نک شده؟


وقتی هنوزم بعد از سه سال و این همه مقایسه های دیجیتال فاندری و ... نمیتونی قبول کنی کنسول ضعیف تر ساخته مجبوری اینارو بگی دیگه. پاشنه آشیل این نسل شده کنسول ضعیف تر و گند میزنه تو پرفورمنس تمام بازی های مولتی پلتفرم. دلیلش همون ضعیف بودن سری S هست، حالا هر جور بدلین به خودتون دلداری بدین ولی این چیزیو عوض نمیکنه :)

---
توسعه دهندگان، کنسول سریز اس را بی ارزش میدانند

اگر قبلا چندین توسعه دهنده از ID Software یا Remedy و توسعه دهندگان مستقل از کنسول سریز اس انتقاد می‌کردند... با جریان پیش آمده حول محور عنوان Baldur's Gate 3 برای پلتفرم اکس باکس، بیشتر توسعه دهندگان حالا این کنسول را بی ارزش می‌دادند.

آقای Alex Donaldson مدیر و موسس نشریه RPGsite و نویسنده VG274 می‌گوید تنها چیزی که کاملاً بین توسعه دهندگان در رویداد گیمزکام رایج است، انتقاد بیش از حد از کنسول سریز اس است. ایشان اشاره میکنند با اینکه این کنسول ارزش اقتصادی بالایی دارد اما توسعه دهندگان آن را بی ارزش می‌دادند.

من اینو نمیگم...
بنده واقعا خوشحال هستم که شما رفیق من نیستید،البته من هم نگفتم «رفیقِ من»،در واقع منظورم«رفیق،من فلان چیز رو گفتم» هست که خب فرق اینا مشخص هست و شما این طرز صحبت رو دوست ندارید دیگه سلیقه خودتون هست.بقیه حرف هاتون هم قبلاً همین تاپیک جواب داده شده.فعلا چند روز دیگر Starfield عرضه می شود و بعدش هم Forza Motorsport.پس خیلی هم سر کار نیستیم!
 

ramin1987

کاربر سایت
Aug 10, 2011
359
نام
رامین
من رفیق شما نیستم و واقعا از اینکه هر پستی از شما میبنیم اولش رفیق نوشتی از خوندن این جمله چندشم میشه
عذرخواهم اینو می گم ولی حقیقتا چندش آورترین کامنتی بود که تو این ۱۲ سال تو بازی سنتر دیدم
 

sopranus

کاربر سایت
Jan 17, 2009
1,448
نام
aliakbar
توسعه دهندگان، کنسول سریز اس را بی ارزش میدانند

اگر قبلا چندین توسعه دهنده از ID Software یا Remedy و توسعه دهندگان مستقل از کنسول سریز اس انتقاد می‌کردند... با جریان پیش آمده حول محور عنوان Baldur's Gate 3 برای پلتفرم اکس باکس، بیشتر توسعه دهندگان حالا این کنسول را بی ارزش می‌دادند.

آقای Alex Donaldson مدیر و موسس نشریه RPGsite و نویسنده VG274 می‌گوید تنها چیزی که کاملاً بین توسعه دهندگان در رویداد گیمزکام رایج است، انتقاد بیش از حد از کنسول سریز اس است. ایشان اشاره میکنند با اینکه این کنسول ارزش اقتصادی بالایی دارد اما توسعه دهندگان آن را بی ارزش می‌دادند.

من اینو نمیگم...
کجای این متن ادعای تو رو تایید میکنه؟
 

earendilist

کاربر سایت
Feb 12, 2023
820
پس به این نتیجه میرسیم که CMA واقعا 3 هزار سند رو بررسی کرده بود و چشمش به دست FTC نبود واقعا. الحق که شو باحالی تو این دو سال راه انداختن. بازی ها با تاخیر روی کنسول های مایکروسافت میان و عملا انحصاری زمانی پلی استیشن میشن به خاطر ضعف کنسول های این شرکت، اسپنسر هیچ اعتقادی به کنسول میان نسلی نداره.

@earendilist

تقصیر ماست یا کنسول های ضعیف مایکروسافت که بالدرز گیت 3 و لرد آو د رینگ جدید نمیتونن برای Xbox عرضه بشن و خود به خود انحصاری زمانی پلی استیشن میشن؟ این بازی ها همینجوری تا آخر نسل زیادتر و زیادتر میشن فقط رو حساب اینکه 12 بزرگتر از 9 بود. 8->
1. سه میلیون سند نه سه هزار سند
2. حالا عدد بررسی اصلا مهم نیست تو بگو سه میلیارد سند این که نشد استدلال
نکته در این اینجا سند یررسی شده یا چشم در به دست FTC بودن نیست بلکه مشکل در ساختار این نهاد هست من هیچ نهادی را در کشورهای غربی سراغ ندارم که ایین نامه اجرایی یک نهاد که توسط هیچ نهاد بالادستی تایید نشده از منافع ملی کشور و همچنین ارزش های لیبرال (به معنای اروپایی نه امریکایی) بالاتر باشد
3. مشکلاتی که cma برای بریتانیا به وجود خواهد آورد در ردیف همان مشکلاتی قرار خواهد گرفت که خروج از اتحادیه اروپا برایشون به وجود اورد
4. چه نتیجه ی cma چه تصمیم cma احمقانه بود
من میخواهم بدانم چه استدلالی پشت این نتیجه هست که مایکروسافت حاکم بی چون چرای کلود گیمنگ در 5 سال اینده خواهد بود یعنی کنجکاوم بدانم چگونه cma تمامی اینده های ممکن را کشف کرده و انان را مردود دانسته به نظرم اینا چشمشان به FTC نبوده به دکتر استرنج بوده چون او فقط این توانایی را دارد ببین وقتی وارد مدلسازی اقتصادی برای پیش بینی اینده میشیم یک استدلال ساده ممکن است کل اون مدل را به چالش بکشد
بشر امروز نتوانسته اب و هوا را در فصل اینده پیش بننی کند چون این امکان وجود ندارد چون ورودی ها بسیار سیال هستند همین بحث به طریق اولی در زمینه ی های اقتصادی وجود دارد اگر cma توانسته به این بینش برسد چرا مثل اسکوئر وارد بازار کریپتو نمیشن و پول پارو کنن و نوسان بگیرد چون کسانی که 5 اینده را دقیق پیش بینی میکنن قطعا نوسان گیران خبره خواهند بود
من از منظر مدلسازی نقد کردم قطعا هم میشد از منظر لیبرتارینسم هم نقد کرد و حتی از موضع جریان اصلی اقتصاد و حقوق هم قابل نقد هست
حتی از لحاظ روان شناسی هم قابل بررسی هست که جدا چه کسی تا پیش از این نام رئیس cma را می شناخت طرف کانه یک ترول از این که رسانه به ایشان توجه میکنند خوشحال هست ورگنه چه انگیزه ای جز مشکلات سلامت روانی به یک نفر چنین اجازه میدهد که با چنین استدلالت ضعیفی خودش را مضحکه دنیا کند توجه داشت باش قاضی کورلی به نفع مایکروسافت رای داد دموکرات بود که انچنان برایش بازار ازاد مطرح نبود و نیست ولی اعتراض ftc را طبق قانون انتی تراست موجه ندانست در حالی که اگر مسئله ای اینان مقابله با انحصار بود پشنهاد های مایکروسافت کاملا در همین راستا بود پس مسئله ی انیا صرفا مقابله با انحصار نبوده بلکه انگیزه های دیگری وجود دارد که یکی اش ممکن است روانشناسی باشد
5. من کاملا قبول دارم پرفرمنس بازی های ترد پارتی در xbox کمتر از ps هست و این یک فکت هست بحث سر این نیست سر دلیلش هست
دلیلش فرایند توسعه ی بازی هست توسعه دهنده می داند که کدام کنسول لید بازارهست پس بازی خودش را براساس ان کنسول میسازد بعد به سایر پلتفرم ها پورت میکنند بابت همین هست که پرفورمنس بازی ها در کنسول بسیار بالاتر از pc هست چون هیچ توسعه دهنده ای بازی اش براساس مشخصات pc نخواهد ساخت سپس پورت کند چون دیگر کنسولی کشش اجرای بازی را نخواهد داشت
پس طبیعی هست که تسوعه دهنده بازی را براساس یک کنسول بسازد و حتی موتور گرافیکی را براساس لید کنسول بهینه کند مانند انریل انجین که توسعه اش برای ps راحت تر از xbox هستن شانه اش هم تاخیر بازی های فرست پارتی مایکروسافت که روی انریل انجین کار میکنند هست
اما این تا ابد نخواهند بود xbox از سال اینده دستکم 5 بازی خواهد داشت که روی ps نخواهد امد (مایکروسافت خوشبختانه انحصاری نداره فقط برای یک کنسول عرضه نمیشه که این هم نمیشه گفت انحصار) سالی دستکم 5 بازی و همین باعث خواهد شد که کم کم فروش xbox بهتر شود اگر مدیریت درست باشد قطعا میتواند تا اخر نسل به سونی از لحاظ فروش برسد (دقت کن من نیز یک مدل اینجا طراحی کردم که پیش بینی کردم تا اخر نسل فلان میشود اما قیدی را هم گذاشتم مدلسازی مطلق، مطلقا غلط هست)
و برای نسل بعدی دیگر چنین نخواهد شد که پیش فرض لید پلتفرم فقط و فقط ps باشد پس اگر بازی بعدی cod روی ps با 2-3فریم بهتر اجزا شد این را اسباب شادی در نظر نگیر چون انجین تا زمانی که تغییر نکند و براساس کنسول xboxپیاده سازی نشود تغییری در پروفورمنس بازی رخ نخواهد داد
منابع محدود یک توسعه دهنده دلیل نمیشه که قدرت یک کنسول مشخص شود قدرت کنسول زمانی مشخص خواهد شد فرست پارتی براساس انجین داخلی کار کند اینجاست که قدرت کنسول مشخص خواهد شد که باز اینم قابل مقایسه نیست
به عنوان یک توصیه درگیر دو سه فریم نباشید چون دوباره ی ترومای اسپایدر من به وجود نیاید من که از کیفیت ساخت نهایی محصول مطمئن بودم ولی شما اینقدر درگیر این بحث فریم و ... اینا بودید که اعتمادتان به سونی خدشه خورد پس ساید افکت این vs ها گاهی روی خودتان نیز تاثیر میگذارد
بحث را هم با یک پرسش می بندم ایا اینکه بازی FF16 که صرفا برای کی کنسول عرضه شد و مشکلاتی در پرفرمنسش در زمان عرضه داشت تقصیر سونی هست یا اسکوئر؟
 

wave

کاربر سایت
Jun 27, 2007
810
وقتی با اکانت کبیرتون ساین این می‌کنید بامزه ترید😁🤣

BG3 هم که خبرش آمد و بحث رفته روی سریز S که کلی میلیون ادم بهش علاقه‌مند هستن. واقعا تاپیک عجیبیه. بزودی قیمت بنزین و لبنیات رو هم میارن تو این تاپیک😁
 
  • Like
Reactions: ali-ps and MO021

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,658
نام
Mehrdad
ربطش اینه که سر کارتون گذاشتن. دو ساله درگیر یه خرید هستید ولی به کنسول ضعیف تر اعتراضی ندارید. به 30 فریم بودن بازی ها و لودینگ های عجیب و غریب اعتراضی ندارید ولی اینجا 585 صفحه رفته جلو و کلی وقتتون درگیر خوندن احتمالات و صحبت وکلا و راه حل ها و پیشنهاد ها کردید.
مهراد کسی با بحث اینجا حق شما رو نخورده که دوست من، ملت حقشونه تحت قانون، در هر تاپیکی در هر موردی که عشقشون میکشه بحث کنند، همین جا از نظر منطق این بحث "تمام" میشه، و گیر دادن شما میشه بی منطقی،

یعنی شما الان داری غصه "دیگران" رو میخوری، غیر از اینه؟ میدونی چرا این رو میگم؟ چون به نظر میرسه خودت از پلی استیشن راضی باشی، دقیقا عین خودم، من حتی ندیدم طبق ترند "باید برینی به کمپانی/پدیده مورد علاقه ات تا ماله کش حساب نشی" بیای چالش ها و بدیهیات و اتفاق ها و مشکلات طبیعی پیش پای سونی رو در نظر نگیری و به چهارتا حرکت رو مخ، گیر افراطی بدی و به جای بحث و گفتگو، هرکیم مخالفت کرد بهش بگی ماله کش، ندیدم یادت بره رقبای سونی میتونند (رو کاغذ و بر اساس عدد) سونی رو چند بار بخرند و بفروشند پس بدیهیه که ما باید به سونی اعتماد کنیم و چشممون رو روی چهارتا حرکت نچسبش (مثل این همه لایو سرویس بی سر و ته معرفی شده و سکوت غول ها) ببندیم، ندیدم اعتمادت رو به سونی از دست بدی (این یعنی سابقه سونی هرگز یادت نمیره)

خب دوست خوب من، چرا در مقابل مایکرو اینطور نیستی؟ یک بار دیگه روشن میگم، طوری که من میفهمم، شما از پلی استیشن + پی سی به شدت راضی هستی، این در حالی هست که همین الان عده ای خود طرفداران سونی، کم مونده دسته های عزاداری برای شام و غریبان پلی استیشن راه اندازی کنند، خب سوالی که پیش میاد اینه، چرا در مقابل مایکرو اینطوری منطقی نیستی؟ چرا اینجا که میرسه برای پدیده ای که احتمالا کوچک ترین تاثیری روت نداره، حرص میخوری؟ چرا برات قابل پذیرش نیست که ملت 10 سال 24/7 اینجا بحث کنند؟ الان مثلا من و شما، تمام زندکی در حال یادگیری فلسفه فولان هستیم؟ WC نمیریم؟ هزار تا کار در طاهر بیهوده انجام نمیدیم؟ یعنی یک انسان، اگه بین این همه کار حقارت بار، بیاد تو تاپیک اکتی بلیز، در مورد بیزینس روز، در بزرگ ترین ابعاد، در مورد بحث های حقوقی به شدت جدی و حرفه ای در سطح کلان و جهانی، و مهم تر از همه، در مورد بحثی مرتبط به "ویدئوگیم" صحبت و گفتگو کنه، میشه سر کلاه رفتن؟

مهراد جان، سر کسی کلاه میره که فریب بخوره، فریب زمانی هست که یک "وعده" از اول با نیت سو و برای فریب کاری، داده شه، و بعد عملی نشه، اینجا اما، "فریب"ی در کار نیست، خواهشا این رو نفی نکن چون دقت کنی میشه مغلطه، حداقل اگر بر اساس مکتب دایی جان ناپلئون خانه خراب کن، پیش نریم، فریب کاری در کار نیست و فقط یک بحث حقوقی تجاری مطرحه، ممکنه بشه، ممکنه نشه، در هر حالت، فریبی در کار نیست،

من خودم با بخش مهمی از سیاست های مایکرو موافق نیستم، اگه دست من بود شاید BGS یا زنیمکس رو میخریدم، اما در عین حال، استارفیلد هم امروز مولتی پلتفرم "واقعی" بود و رو "پر فروش ترین کنسول +10 سال اخیر، بزرگ ترین کامیونیتی کنسول گیمر های تاریخ(منهای نینتندو) با اختلاف فضایی، یعنی پلی استیشن" هم منتشر میشد، میخوام بهت بگم، همه ی ما اختلاف نظر های خاص خودمون رو داریم، اما این پست شما، قبول کن، منطق نداره، بر اساس پراگراف اولی که نوشتم، شما باید عین خیالت هم نباشه اینجا کسی چی میگه، یا نمیگه، و باید به عشق و حال خودت برسی، این داستان سری اس هم، اقتصاد ازاد یعنی همین دیگه مهراد، مایکرو از حق خودش در ساخت کنسول استفاده کرده، مطمئنم میلیون ها گیمر هم ازش متشکر هستند که به لطف مایکرو، با قیمت مناسب به نسل جدید میان، اگرم توسعه دهنده ای خوشش نمیاد، خیلی راحت میتونه براش بازی رو توسعه نده، اما وقتی میده، یعنی اولویت های خودشم در نهایت چیز های دیگری هستند، احتمالا فروش بیشتر، نه سختی و چالش های سری اس به سبب قدرت کمتر، وی یو نمونه خوبیه، کسی، کسی رو مجبور نمیکنه که برای یک کنسول بازی بسازه، وقتی میسازه، یعنی ان کنسول ارزشش رو داره...
 

Kourosh

مدیر انجمن
Sep 25, 2005
4,559
نام
کورش
من خودم با بخش مهمی از سیاست های مایکرو موافق نیستم، اگه دست من بود شاید BGS یا زنیمکس رو میخریدم، اما در عین حال، استارفیلد هم امروز مولتی پلتفرم "واقعی" بود و رو "پر فروش ترین کنسول +10 سال اخیر، بزرگ ترین کامیونیتی کنسول گیمر های تاریخ(منهای نینتندو) با اختلاف فضایی، یعنی پلی استیشن" هم منتشر میشد،
اتفاقا من هم به عنوان طرفدار مالتی پلتفرم شدن همه گیمها میگم کاش استارفیلد هم روی پلی استیشن میومد چی از این بهتر که افراد بیشتری بتونن تجربه کنن ولی وقتی واقعیت رو نگاه میکنیم نمیشه که یک طرف گیمهاش رو مالتی کنه طرف دیگه که اتفاقا در بازی خیلی جلوتره طرفدار سفت و سخت انحصاری باقی بمونه. خوب بود استارفیلد مالتی پلتفرم بود ولی همزمان خوب بود که گاد او وار و تسوشیما و بقیه هم روی بقیه پلتفرمها میومدن و گیمر حق انتخاب داشت کجا بازی کنه.
اتفاقا اسپنسر هم چند وقت پیش گفت دوست داره استارفیلد مالتی باشه ولی متاسفانه نمیشه. البته خیلی ها هم مسخره کردن که چرا نمیشه و انحصارگره و فلان ولی واقعیت اینه که نمیشه چون مالتی کردن جاده یک طرفه نیست و اگر قراره مالتی پلتفرم باشه دو طرف باید مالتی پلتفرم کنن. درواقع سونی اگر انحصاریهاش رو مالتی کنه هیچ حقی برای مایکرو نمیمونه که TES رو بخواد انحصاری کنه و اینطوری لذت بازی کردن Fallout و TES به خود سونی فنها میرسه ولی خب فعلا که بعید بنظر میرسه.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,234
نام
ماکان
اتفاقا من هم به عنوان طرفدار مالتی پلتفرم شدن همه گیمها میگم کاش استارفیلد هم روی پلی استیشن میومد چی از این بهتر که افراد بیشتری بتونن تجربه کنن ولی وقتی واقعیت رو نگاه میکنیم نمیشه که یک طرف گیمهاش رو مالتی کنه طرف دیگه که اتفاقا در بازی خیلی جلوتره طرفدار سفت و سخت انحصاری باقی بمونه. خوب بود استارفیلد مالتی پلتفرم بود ولی همزمان خوب بود که گاد او وار و تسوشیما و بقیه هم روی بقیه پلتفرمها میومدن و گیمر حق انتخاب داشت کجا بازی کنه.

کوروش منم مخالف صد در صد انحصارم اما یه فرق بسیار بزرگ بین انحصار طلبی با تولید محتوای انحصاری هست.

یک طرف ما یه کمپانی/استدیو/ناشر رو داریم که از ابتدا یه محصولی رو میسازه یا یه IP اورجینال رو خلق میکنه که برابر با صرف هزینه، تولید یه محصول با کیفیت و بعد مارکتینگش هست تا مخاطب بدست بیاره و ازش سود کنه. مثل همه بازی هایی که سونی/مایکروسافت/نینتندو ساختن و الان انحصاری پلتفرم یا اکوسیستم هاشون هست. طبیعتا در اینجا تصمیم گیری در خصوص اینکه با این IP ها چیکار کنن و آیا فقط باید به دست مخاطبین مد نظر خودشون برسه یا نه با خود سازنده/ناشره. به وضوح هم این هزینه رو میکنه تا گیمرها رو به سمت پلتفرم خودش جذب کنه و بدون یه دلیل درست اقتصادی خیلی بعیده برای کنسول رقبا هم بده بیرون. اینجور انحصاری ها همیشه خوبن، چون از پایه یه چیزی که وجود نداشته قبلا توسط یه استدیو خلق شده و چون تمرکز بر روی یه پلتفرمه هم کیفیت بسیار بالایی داره و هم سازنده حاضره خیلی هزینه کنه و یه محصول واقعا با کیفیت بسازه تا باعث پرستیژ کنسولش باشه. مثل بازی هایی شبیه همین GoW یا Tsushima که مثال زدی، همینطور Spiderman و TLoU یا Forza و Halo و Mario و Zelda و ....

اما طرف دیگه ما باز شرکت های بزرگ رو داریم که پول میدن تا یه محصول مالتی پلتفرم انحصاری کنسول خودشون بشه و برای سایر پلتفرم ها عرضه نشه، یا دیر عرضه بشه و این کارو هم سونی، هم مایکرو و هم نینتندو هر وقت توانش رو داشته باشن و زورشون برسه میکنن. این میشه تعریف انحصار طلبی که من مخالفشم، چون هیچی به گیمرها اضافه نمیکنه. اینکه سونی پول بده به SE تا FFXVI فقط برای PS5 بیاد یا مایکروسافت زنی مکس رو بخره تا Starfield انحصاری Gamepass بشه، برای خودشون خیلی تصمیم منطقی هست اما برای ما گیمرها نه. چون به هر صورت این بازی ها اگه انحصاری نباشن برای پلتفرم مورد نظرمون میاد و میتونیم بازی کنیمشون. اینکه سونی مثلا به FFXVI کمک فنی داده تا پالیش تر باشه یا مایکرو تو پالیش تر شدن Starfield سهم داشته هم باز واقعا پرک درست حسابی برای توجیه این انحصار نیست و جز محدودیت برای عده ای از گیمرها هیچ آورده دیگه ای برای ما مخاطبین نداره واقعا.

در نتیجه به نظر من این صحبتی که میکنی اشتباه هست. به هر صورت هر شرکت بزرگی مثل سونی، مایکرو و نینتندو برای کنسول هاش باید محتوای انحصاری تولید کنه و نمیشه انتظار داشت من نوعی رو PS هیلو یا گیرز بازی کنم، یا رو اکس باکس لست آو آس یا گاد آو وار، این اسمش آزادی انتخاب نیست. اما اینکه کمپانی های بزرگ هرکی بیاد ناشرهای بزرگ و کوچیک دیگه رو بخره و به مرور زمان یه سری بازی که تا چند سال پیش مالتی پلتفرم بودن یهو بشن انحصاری چند تا سرویس یا پلتفرم مختلف مشخصا به ضرر همه گیمرهاست. حالا شاید مثلا هرکی از زاویه دید خودش نگاه کنه و با در نظر گرفتن اینکه فن چه پلتفرمی هست با هر خرید یا تملکی که به نفع خودشه یا دستکم براش علی سویه است موافق باشه، اما متقابلن ضررش رو هم میبینه، یعنی وقتی که حالا بازی مالتی پلتفرم مورد علاقه اش رو کمپانی رقیب میخره انحصاری میکنه و به زودی مجبور میشه برای بازی کردن دو سه تا گیم بزرگ ماهی ان تومن پول اشتراک سرویس یا کنسول مختلف رو بده. این به شدت بد و به ضرر عموم گیمرهاست.
 

Kourosh

مدیر انجمن
Sep 25, 2005
4,559
نام
کورش
کوروش منم مخالف صد در صد انحصارم اما یه فرق بسیار بزرگ بین انحصار طلبی با تولید محتوای انحصاری هست.

یک طرف ما یه کمپانی/استدیو/ناشر رو داریم که از ابتدا یه محصولی رو میسازه یا یه IP اورجینال رو خلق میکنه که برابر با صرف هزینه، تولید یه محصول با کیفیت و بعد مارکتینگش هست تا مخاطب بدست بیاره و ازش سود کنه. مثل همه بازی هایی که سونی/مایکروسافت/نینتندو ساختن و الان انحصاری پلتفرم یا اکوسیستم هاشون هست. طبیعتا در اینجا تصمیم گیری در خصوص اینکه با این IP ها چیکار کنن و آیا فقط باید به دست مخاطبین مد نظر خودشون برسه یا نه با خود سازنده/ناشره. به وضوح هم این هزینه رو میکنه تا گیمرها رو به سمت پلتفرم خودش جذب کنه و بدون یه دلیل درست اقتصادی خیلی بعیده برای کنسول رقبا هم بده بیرون. اینجور انحصاری ها همیشه خوبن، چون از پایه یه چیزی که وجود نداشته قبلا توسط یه استدیو خلق شده و چون تمرکز بر روی یه پلتفرمه هم کیفیت بسیار بالایی داره و هم سازنده حاضره خیلی هزینه کنه و یه محصول واقعا با کیفیت بسازه تا باعث پرستیژ کنسولش باشه. مثل بازی هایی شبیه همین GoW یا Tsushima که مثال زدی، همینطور Spiderman و TLoU یا Forza و Halo و Mario و Zelda و ....

اما طرف دیگه ما باز شرکت های بزرگ رو داریم که پول میدن تا یه محصول مالتی پلتفرم انحصاری کنسول خودشون بشه و برای سایر پلتفرم ها عرضه نشه، یا دیر عرضه بشه و این کارو هم سونی، هم مایکرو و هم نینتندو هر وقت توانش رو داشته باشن و زورشون برسه میکنن. این میشه تعریف انحصار طلبی که من مخالفشم، چون هیچی به گیمرها اضافه نمیکنه. اینکه سونی پول بده به SE تا FFXVI فقط برای PS5 بیاد یا مایکروسافت زنی مکس رو بخره تا Starfield انحصاری Gamepass بشه، برای خودشون خیلی تصمیم منطقی هست اما برای ما گیمرها نه. چون به هر صورت این بازی ها اگه انحصاری نباشن برای پلتفرم مورد نظرمون میاد و میتونیم بازی کنیمشون. اینکه سونی مثلا به FFXVI کمک فنی داده تا پالیش تر باشه یا مایکرو تو پالیش تر شدن Starfield سهم داشته هم باز واقعا پرک درست حسابی برای توجیه این انحصار نیست و جز محدودیت برای عده ای از گیمرها هیچ آورده دیگه ای برای ما مخاطبین نداره واقعا.

در نتیجه به نظر من این صحبتی که میکنی اشتباه هست. به هر صورت هر شرکت بزرگی مثل سونی، مایکرو و نینتندو برای کنسول هاش باید محتوای انحصاری تولید کنه و نمیشه انتظار داشت من نوعی رو PS هیلو یا گیرز بازی کنم، یا رو اکس باکس لست آو آس یا گاد آو وار، این اسمش آزادی انتخاب نیست. اما اینکه کمپانی های بزرگ هرکی بیاد ناشرهای بزرگ و کوچیک دیگه رو بخره و به مرور زمان یه سری بازی که تا چند سال پیش مالتی پلتفرم بودن یهو بشن انحصاری چند تا سرویس یا پلتفرم مختلف مشخصا به ضرر همه گیمرهاست. حالا شاید مثلا هرکی از زاویه دید خودش نگاه کنه و با در نظر گرفتن اینکه فن چه پلتفرمی هست با هر خرید یا تملکی که به نفع خودشه یا دستکم براش علی سویه است موافق باشه، اما متقابلن ضررش رو هم میبینه، یعنی وقتی که حالا بازی مالتی پلتفرم مورد علاقه اش رو کمپانی رقیب میخره انحصاری میکنه و به زودی مجبور میشه برای بازی کردن دو سه تا گیم بزرگ ماهی ان تومن پول اشتراک سرویس یا کنسول مختلف رو بده. این به شدت بد و به ضرر عموم گیمرهاست.
با وجود اینکه میدونم چی میگی ولی بنظرم خیلی وارد تبصره و اینها شدیم. بنظر من واقعیت اینه که انحصار کلا هم به ضرر گیمره هم ناشر. حالا ناشر یه چیزی رو فدای چیز دیگه میکنه کنه مثلا از سود فروش روی پلتفرم مقابل چشم پوشی میکنه تا کنسول خودش رو بفروشه شاید برای ناشر توجیه پذیر باشه ولی برای گیمر انحصار در هر حالت ضرره. یه مدت هم ملت گیر داده بودن که انحصاری شدن کیفیت گیم رو بالا میبره که خب هم من و هم خودت در جریان بازیسازی هستیم و میدونیم ربطی نداره و مثال هم زیاده برای نقضش و حتی میشه گفت فروش بیشتر بخاطر مالتی شدن اتفاقا میتونه تاثیر مثبت هم روی کیفیت بذاره.
در مجموع منظورم اینه که هر توجیهی که بیاریم مثلا مایکرو بتزدا و استارفیلد رو خرید ولی سونی ناتی داگ و انچارتد رو خودش ساخت شاید در موارد دیگه مثل بحث اعتباری که از بازی به شرکت میرسه و در اون یکی تاپیک چند روز پیش بحث کردم معتبر باشه ولی از نظر سود و زیان گیمر انحصار مطمئنا به ضرر گیمره و حالت ایده آل اینه که هرکس رو هر پلتفرمی که دوست داره بتونه بازی کنه. امیدوارم روزی به اون حالت برسیم. حالا فعلا قدمهای اول بد نبوده و مایکرو که کلا روی PC هست و سونی هم یخورده کیسه رو شل کرد برای PC. امیدوارم این سد ذهنی که برای پلتفرم رقیب تو ذهن طرفداران و شرکتها ساخته شده بشکنه و یکبار برای همیشه شرکتها توافق کنن عناوین اصلی رو همه جا منتشر کنن. البته بالا رفتن هزینه ساخت بازیها هم احتمالا ما رو به اون سمت میبره حتی اگر به زودی نه.
در واقع اگر موانع و دیوارهای ذهنی رو برداریم از مثال خودت استفاده میکنم هیچ اشکالی نداره روی ps هیلو بازی کنی. اختلاف دو کنسول نیاز نیست حتما در بازی ها باشه میتونه در سرویسها و طراحی و چیزهای دیگه باشه درست مثل انویدیا و AMD که با وجود رقابت یک گیم روی هر دو اجرا میشه و هرکدوم طرفدار خودش رو داره.
البته نینتندو بحثش جداست و با وجود اینکه موافق انحصار نیستم ولی درکشون میکنم با توجه به سخت افزار ضعیفی که دارن مالتی شدن یعنی هچکس نینتندو نمیخره و این به ضررشونه.
 

SiminSecret

کاربر سایت
Sep 7, 2010
4,882
نام
مهراد
1. سه میلیون سند نه سه هزار سند
2. حالا عدد بررسی اصلا مهم نیست تو بگو سه میلیارد سند این که نشد استدلال
نکته در این اینجا سند یررسی شده یا چشم در به دست FTC بودن نیست بلکه مشکل در ساختار این نهاد هست من هیچ نهادی را در کشورهای غربی سراغ ندارم که ایین نامه اجرایی یک نهاد که توسط هیچ نهاد بالادستی تایید نشده از منافع ملی کشور و همچنین ارزش های لیبرال (به معنای اروپایی نه امریکایی) بالاتر باشد
3. مشکلاتی که cma برای بریتانیا به وجود خواهد آورد در ردیف همان مشکلاتی قرار خواهد گرفت که خروج از اتحادیه اروپا برایشون به وجود اورد
4. چه نتیجه ی cma چه تصمیم cma احمقانه بود
من میخواهم بدانم چه استدلالی پشت این نتیجه هست که مایکروسافت حاکم بی چون چرای کلود گیمنگ در 5 سال اینده خواهد بود یعنی کنجکاوم بدانم چگونه cma تمامی اینده های ممکن را کشف کرده و انان را مردود دانسته به نظرم اینا چشمشان به FTC نبوده به دکتر استرنج بوده چون او فقط این توانایی را دارد ببین وقتی وارد مدلسازی اقتصادی برای پیش بینی اینده میشیم یک استدلال ساده ممکن است کل اون مدل را به چالش بکشد
بشر امروز نتوانسته اب و هوا را در فصل اینده پیش بننی کند چون این امکان وجود ندارد چون ورودی ها بسیار سیال هستند همین بحث به طریق اولی در زمینه ی های اقتصادی وجود دارد اگر cma توانسته به این بینش برسد چرا مثل اسکوئر وارد بازار کریپتو نمیشن و پول پارو کنن و نوسان بگیرد چون کسانی که 5 اینده را دقیق پیش بینی میکنن قطعا نوسان گیران خبره خواهند بود
من از منظر مدلسازی نقد کردم قطعا هم میشد از منظر لیبرتارینسم هم نقد کرد و حتی از موضع جریان اصلی اقتصاد و حقوق هم قابل نقد هست
حتی از لحاظ روان شناسی هم قابل بررسی هست که جدا چه کسی تا پیش از این نام رئیس cma را می شناخت طرف کانه یک ترول از این که رسانه به ایشان توجه میکنند خوشحال هست ورگنه چه انگیزه ای جز مشکلات سلامت روانی به یک نفر چنین اجازه میدهد که با چنین استدلالت ضعیفی خودش را مضحکه دنیا کند توجه داشت باش قاضی کورلی به نفع مایکروسافت رای داد دموکرات بود که انچنان برایش بازار ازاد مطرح نبود و نیست ولی اعتراض ftc را طبق قانون انتی تراست موجه ندانست در حالی که اگر مسئله ای اینان مقابله با انحصار بود پشنهاد های مایکروسافت کاملا در همین راستا بود پس مسئله ی انیا صرفا مقابله با انحصار نبوده بلکه انگیزه های دیگری وجود دارد که یکی اش ممکن است روانشناسی باشد
5. من کاملا قبول دارم پرفرمنس بازی های ترد پارتی در xbox کمتر از ps هست و این یک فکت هست بحث سر این نیست سر دلیلش هست
دلیلش فرایند توسعه ی بازی هست توسعه دهنده می داند که کدام کنسول لید بازارهست پس بازی خودش را براساس ان کنسول میسازد بعد به سایر پلتفرم ها پورت میکنند بابت همین هست که پرفورمنس بازی ها در کنسول بسیار بالاتر از pc هست چون هیچ توسعه دهنده ای بازی اش براساس مشخصات pc نخواهد ساخت سپس پورت کند چون دیگر کنسولی کشش اجرای بازی را نخواهد داشت
پس طبیعی هست که تسوعه دهنده بازی را براساس یک کنسول بسازد و حتی موتور گرافیکی را براساس لید کنسول بهینه کند مانند انریل انجین که توسعه اش برای ps راحت تر از xbox هستن شانه اش هم تاخیر بازی های فرست پارتی مایکروسافت که روی انریل انجین کار میکنند هست
اما این تا ابد نخواهند بود xbox از سال اینده دستکم 5 بازی خواهد داشت که روی ps نخواهد امد (مایکروسافت خوشبختانه انحصاری نداره فقط برای یک کنسول عرضه نمیشه که این هم نمیشه گفت انحصار) سالی دستکم 5 بازی و همین باعث خواهد شد که کم کم فروش xbox بهتر شود اگر مدیریت درست باشد قطعا میتواند تا اخر نسل به سونی از لحاظ فروش برسد (دقت کن من نیز یک مدل اینجا طراحی کردم که پیش بینی کردم تا اخر نسل فلان میشود اما قیدی را هم گذاشتم مدلسازی مطلق، مطلقا غلط هست)
و برای نسل بعدی دیگر چنین نخواهد شد که پیش فرض لید پلتفرم فقط و فقط ps باشد پس اگر بازی بعدی cod روی ps با 2-3فریم بهتر اجزا شد این را اسباب شادی در نظر نگیر چون انجین تا زمانی که تغییر نکند و براساس کنسول xboxپیاده سازی نشود تغییری در پروفورمنس بازی رخ نخواهد داد
منابع محدود یک توسعه دهنده دلیل نمیشه که قدرت یک کنسول مشخص شود قدرت کنسول زمانی مشخص خواهد شد فرست پارتی براساس انجین داخلی کار کند اینجاست که قدرت کنسول مشخص خواهد شد که باز اینم قابل مقایسه نیست
به عنوان یک توصیه درگیر دو سه فریم نباشید چون دوباره ی ترومای اسپایدر من به وجود نیاید من که از کیفیت ساخت نهایی محصول مطمئن بودم ولی شما اینقدر درگیر این بحث فریم و ... اینا بودید که اعتمادتان به سونی خدشه خورد پس ساید افکت این vs ها گاهی روی خودتان نیز تاثیر میگذارد
بحث را هم با یک پرسش می بندم ایا اینکه بازی FF16 که صرفا برای کی کنسول عرضه شد و مشکلاتی در پرفرمنسش در زمان عرضه داشت تقصیر سونی هست یا اسکوئر؟
حمزه عزیز هیچوقت خدایی نمیتونم درباره پست هات زیاد تفکر به کار ببرم چون وارد بحث سیاست میشی و دولت علیه مردم و نظام سرمایه داری و ضرر و نفع بریتانیای کبیر و .. اصلا اینارو مخ من نمیکشه که جواب بدم. پس راجع به این 4 تا قسمتی که نوشتی نمیتونم صحبت کنم اصلا چون در تخصص من نیست، من مشکلات کشور خودمو اسکیپ کردم از تمامی کانال های خبری لفت دادم تا کمتر به صورت روانی بهت ریپ بشه! دیگه چه برسه درگیر مشکلات بقیه کشورها و نفع و ضررشون هم باشم.

اینجا بحث قدرت اینستال بیس هست. بازی هایی رو میبینی که برای نینتندو سوئیچ دارن پورت میشن حتی فیفای نسخه جدید قراره براش بیاد، مورتال کامبت، همین رد دد و خیلی بازی هایی که وقتی فکرشو بکنی با خودت میگی "مگه این کنسول قدرتشو داره که اینو اجرا کنه؟" شاید نداشته باشه ولی اینستال بیس کنسول بالاست پس هر ناشری بازیش رو برای نینتندو سوئیچ پورت کنه برد رو زده.

همین بحث برای پلی استیشن 5 هم هست، کنسولی که بیشتر از 40 میلیون واحد در وضعیت کرونا و ... فروخته توی سه سال، تا پایان نسل به راحتی رکورد پلی فور رو هم رد میکنه و توی تمام آمار ها ایکس باکس رو میبینی که سوم شده، شما پیش بینی میکنی کم کم فروش XBOX بهتر میشه و حتی به پلی استیشن میرسه اما من با قطعیت اینجا میگم نمیشه به این سه دلیل که دیشب خود اسپنسر گفت:

-خبری از کنسول جدید میان‌نسلی ایکس‌باکس با قدرت بیشتر نیست. مایکروسافت متمرکز روی ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس خواهد ماند.
-تا آخر نسل هر بازی که می‌خواهد روی Xbox Series X عرضه شود، باید روی Xbox Series S هم در دسترس گیمرها قرار بگیرد.

بحث های تولز و مشکلات انجین و مچ نشدن دولوپر ها همه و همه ش تقصیر XSS هست. کنسول ضعیف باعث شده بازی ها با تاخیر برای نسل نهم کنسول های ایکس باکس عرضه بشن و این اصرار و پافشاری اسپسنر به ضررش تموم میشه. چون نه قصد داره کنسول قوی تری تولید کنه و نه قصد داره قید XSS رو بزنه تا مشکلات توسعه حل بشه.

-قرار نیست قیمت کنسول‌ها مثل نسل‌های قبل به مرور زمان کاهش پیدا کند.

در حالی که سونی خودشو برای کنسول اسلیم و پرو آماده میکنه و توی خیلی از بازار ها کنسول رو تخفیف زده، مایکروسافت عملا پافشاری میکنه روی این مسائلی که به ضرر برندش هست. به عقیده منکه هزینه گیم پس باید از یه جایی در بیاد دیگه، پول پاشی مایکروسافت باید یک جایی سود هم بده.

ولی حمزه، به نظرت با این سه تا جمله اسپنسر، فروش ایکس باکس پیشرفت میکنه یا پسرفت؟

همینجا @MrElectricWizard رو تگ میکنم. میدونی چرا میام این حرفا رو میزنم؟ چون اگه جیم رایان این صحبت ها رو در مورد پلی استیشن میکرد، الان فن ها خشتکشو میکشیدن سرش، ولی من یکی که ندیدم فن های ایکس باکس یقه فیل اسنسپر بابت این همه وعده و وعید و این حرفایی که ما بازی بهتر بسازیم بازم جنگو باختیم و استارفیلد 11 بشه بی فایده س کسی پلی فایو نمیفروشه و قیمتو کم نمیکنیم و کنسول بهتر نمیدیم، بگیرن. چرا واقعا؟ فقط به خاطر اینکه میشه با یه مبلغی روی گیم پس همه بازی ها رو تجربه کرد؟ تهش میگن اینا بازی فکریه از دستی اینارو میگه یک مارمولکیه که نگو و نپرس... من که بعید میدونم.

و بازم حمزه عزیز، من یکی بعد از تریلر گیم پلی SM2 بهش نپریدم، دیگران رو دیدم که افکت آب با PS3 مقایسه میکردن ولی من به جادوی اینسامنیاک ایمان داشتم و جوابش رو هم میگیریم 50 روز دیگه.

من حتی ندیدم طبق ترند "باید برینی به کمپانی/پدیده مورد علاقه ات تا ماله کش حساب نشی" بیای چالش ها و بدیهیات و اتفاق ها و مشکلات طبیعی پیش پای سونی رو در نظر نگیری و به چهارتا حرکت رو مخ، گیر افراطی بدی و به جای بحث و گفتگو، هرکیم مخالفت کرد بهش بگی ماله کش، ندیدم یادت بره رقبای سونی میتونند (رو کاغذ و بر اساس عدد) سونی رو چند بار بخرند و بفروشند پس بدیهیه که ما باید به سونی اعتماد کنیم و چشممون رو روی چهارتا حرکت نچسبش (مثل این همه لایو سرویس بی سر و ته معرفی شده و سکوت غول ها) ببندیم، ندیدم اعتمادت رو به سونی از دست بدی (این یعنی سابقه سونی هرگز یادت نمیره)

خب دوست خوب من، چرا در مقابل مایکرو اینطور نیستی؟ یک بار دیگه روشن میگم، طوری که من میفهمم، شما از پلی استیشن + پی سی به شدت راضی هستی، این در حالی هست که همین الان عده ای خود طرفداران سونی، کم مونده دسته های عزاداری برای شام و غریبان پلی استیشن راه اندازی کنند، خب سوالی که پیش میاد اینه، چرا در مقابل مایکرو اینطوری منطقی نیستی؟ چرا اینجا که میرسه برای پدیده ای که احتمالا کوچک ترین تاثیری روت نداره، حرص میخوری؟ چرا برات قابل پذیرش نیست که ملت 10 سال 24/7 اینجا بحث کنند؟ الان مثلا من و شما، تمام زندکی در حال یادگیری فلسفه فولان هستیم؟ WC نمیریم؟ هزار تا کار در طاهر بیهوده انجام نمیدیم؟ یعنی یک انسان، اگه بین این همه کار حقارت بار، بیاد تو تاپیک اکتی بلیز، در مورد بیزینس روز، در بزرگ ترین ابعاد، در مورد بحث های حقوقی به شدت جدی و حرفه ای در سطح کلان و جهانی، و مهم تر از همه، در مورد بحثی مرتبط به "ویدئوگیم" صحبت و گفتگو کنه، میشه سر کلاه رفتن؟

من جای جاش روی سونی و تصیماتش ریدم، درست بعد از شوکیس حتی ایکس باکس فن ها رو هم تگ کردم ولی خب بعد از اینکه آروم شدم دیدم اتفاق عجیبی نیوفتاده، این عده ای که شام غریبان برای سونی گرفتن آزارم میدن. انگار القاعده با موشک زده تو استویدو سانتامونیکا و ناتی داگ و ساکرپانچ و ... که یهو عزا گرفتن، در صورتی که سیاست سونی این شده که تا زمانی که نزدیک عرضه نشده چیزی از بازیش رو نکنه. این کجاش بده؟ من نمیفهمم چرا فن های سونی از اینکه بانجی مستقله و انحصاری نمیسازه نارحتن، در صورتی که چرا وقتی میتونی با فروش بازی مولتی پلتفرم بیشتر سود کنی، محدودش کنی (فقط همین نه اینکه GOW مولتی بشه!).

پ.ن: یه تیکه ش رو حذف کردم و بعدا توی پی وی خودت میفرستم.
 

Wolff

کاربر سایت
May 24, 2023
634
قرارداد ده‌ساله‌ای که اخیرا مایکروسافت و سونی برای عرضه Call of Duty روی پلی‌استیشن امضا کردن، در واقع همون قراردادیه که مایکروسافت به سونی در دسامبر سال ۲۰۲۲ پیشنهاد کرده بود:

View attachment 305718

@kourooshkabir25
و ساير اكانتهاي مربوطه
 

earendilist

کاربر سایت
Feb 12, 2023
820
حمزه عزیز هیچوقت خدایی نمیتونم درباره پست هات زیاد تفکر به کار ببرم چون وارد بحث سیاست میشی و دولت علیه مردم و نظام سرمایه داری و ضرر و نفع بریتانیای کبیر و .. اصلا اینارو مخ من نمیکشه که جواب بدم. پس راجع به این 4 تا قسمتی که نوشتی نمیتونم صحبت کنم اصلا چون در تخصص من نیست، من مشکلات کشور خودمو اسکیپ کردم از تمامی کانال های خبری لفت دادم تا کمتر به صورت روانی بهت ریپ بشه! دیگه چه برسه درگیر مشکلات بقیه کشورها و نفع و ضررشون هم باشم.

اینجا بحث قدرت اینستال بیس هست. بازی هایی رو میبینی که برای نینتندو سوئیچ دارن پورت میشن حتی فیفای نسخه جدید قراره براش بیاد، مورتال کامبت، همین رد دد و خیلی بازی هایی که وقتی فکرشو بکنی با خودت میگی "مگه این کنسول قدرتشو داره که اینو اجرا کنه؟" شاید نداشته باشه ولی اینستال بیس کنسول بالاست پس هر ناشری بازیش رو برای نینتندو سوئیچ پورت کنه برد رو زده.

همین بحث برای پلی استیشن 5 هم هست، کنسولی که بیشتر از 40 میلیون واحد در وضعیت کرونا و ... فروخته توی سه سال، تا پایان نسل به راحتی رکورد پلی فور رو هم رد میکنه و توی تمام آمار ها ایکس باکس رو میبینی که سوم شده، شما پیش بینی میکنی کم کم فروش XBOX بهتر میشه و حتی به پلی استیشن میرسه اما من با قطعیت اینجا میگم نمیشه به این سه دلیل که دیشب خود اسپنسر گفت:

-خبری از کنسول جدید میان‌نسلی ایکس‌باکس با قدرت بیشتر نیست. مایکروسافت متمرکز روی ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس خواهد ماند.
-تا آخر نسل هر بازی که می‌خواهد روی Xbox Series X عرضه شود، باید روی Xbox Series S هم در دسترس گیمرها قرار بگیرد.

بحث های تولز و مشکلات انجین و مچ نشدن دولوپر ها همه و همه ش تقصیر XSS هست. کنسول ضعیف باعث شده بازی ها با تاخیر برای نسل نهم کنسول های ایکس باکس عرضه بشن و این اصرار و پافشاری اسپسنر به ضررش تموم میشه. چون نه قصد داره کنسول قوی تری تولید کنه و نه قصد داره قید XSS رو بزنه تا مشکلات توسعه حل بشه.

-قرار نیست قیمت کنسول‌ها مثل نسل‌های قبل به مرور زمان کاهش پیدا کند.

در حالی که سونی خودشو برای کنسول اسلیم و پرو آماده میکنه و توی خیلی از بازار ها کنسول رو تخفیف زده، مایکروسافت عملا پافشاری میکنه روی این مسائلی که به ضرر برندش هست. به عقیده منکه هزینه گیم پس باید از یه جایی در بیاد دیگه، پول پاشی مایکروسافت باید یک جایی سود هم بده.

ولی حمزه، به نظرت با این سه تا جمله اسپنسر، فروش ایکس باکس پیشرفت میکنه یا پسرفت؟

همینجا @MrElectricWizard رو تگ میکنم. میدونی چرا میام این حرفا رو میزنم؟ چون اگه جیم رایان این صحبت ها رو در مورد پلی استیشن میکرد، الان فن ها خشتکشو میکشیدن سرش، ولی من یکی که ندیدم فن های ایکس باکس یقه فیل اسنسپر بابت این همه وعده و وعید و این حرفایی که ما بازی بهتر بسازیم بازم جنگو باختیم و استارفیلد 11 بشه بی فایده س کسی پلی فایو نمیفروشه و قیمتو کم نمیکنیم و کنسول بهتر نمیدیم، بگیرن. چرا واقعا؟ فقط به خاطر اینکه میشه با یه مبلغی روی گیم پس همه بازی ها رو تجربه کرد؟ تهش میگن اینا بازی فکریه از دستی اینارو میگه یک مارمولکیه که نگو و نپرس... من که بعید میدونم.

و بازم حمزه عزیز، من یکی بعد از تریلر گیم پلی SM2 بهش نپریدم، دیگران رو دیدم که افکت آب با PS3 مقایسه میکردن ولی من به جادوی اینسامنیاک ایمان داشتم و جوابش رو هم میگیریم 50 روز دیگه.



من جای جاش روی سونی و تصیماتش ریدم، درست بعد از شوکیس حتی ایکس باکس فن ها رو هم تگ کردم ولی خب بعد از اینکه آروم شدم دیدم اتفاق عجیبی نیوفتاده، این عده ای که شام غریبان برای سونی گرفتن آزارم میدن. انگار القاعده با موشک زده تو استویدو سانتامونیکا و ناتی داگ و ساکرپانچ و ... که یهو عزا گرفتن، در صورتی که سیاست سونی این شده که تا زمانی که نزدیک عرضه نشده چیزی از بازیش رو نکنه. این کجاش بده؟ من نمیفهمم چرا فن های سونی از اینکه بانجی مستقله و انحصاری نمیسازه نارحتن، در صورتی که چرا وقتی میتونی با فروش بازی مولتی پلتفرم بیشتر سود کنی، محدودش کنی (فقط همین نه اینکه GOW مولتی بشه!).

پ.ن: یه تیکه ش رو حذف کردم و بعدا توی پی وی خودت میفرستم.
من در چند نکته خلاصه میکنم ابتدا صریحا بگم من جدا از شما توقع نداشتم که چنین توصیفی نسبت به یکی از مودب ترین و با شخصیت ترین کاربران اینجا بنویسید بسیاری از افراد برای ان کاربر بابت نوع ادبیات دوستانه و محترمانه ای می نوسید احترام زیادی قائل هستند و ان توهین دور ازشخصیت شما بود
این نکته الزامی در ابتدای بحث بود چون اینجا نهایتا گفتگو میکنیم سر هر چی حتی سر اینجا کنسول کی قشنگ تر هست و این ترور شخصیتی ان هم برای یکی از بی ازار ترین کاربران جدا کاری اشتباه و ناروا بود اگر من بودم من کسی ادبیات مرا دورویانه و فیک می دانست من ابدا مشکلی ندارم و نداشتم چون من کخ خودم را ریختم می ریزم و خواهم ریخت ولی برای کسانی که متانت و ادب را در همه ی شرایط حفظ کردند کار نادرستی بود



در مورد سیاست مایکروسافت این رافراموش نکن که مارکت اینا روی most powerful console بوده پس هر عقل سلیمی میداند که اگر رقیب به هر نحوی توانست چیزی بهتر و قدرتمندتر ارائه کند بدون تردید بخشی از مارکتینگ این کنسول شکست خواهد خورد پس دست روی دست نخواهند گذاشت

هم نادلا هم اسپنسر هر دو میدانند چه بگویید و چه نگویند
به عنوان مثال :
فیل اسپنسر: منتظر ایکس‌باکس ۱.۵ نباشید
ولی کنسولی در 14 ماه بعدش معرفی شد که از مشخصات گرافیکی اش از سری اس قوی تر هست و ان زمان بازی ها را 4k اجرا میکرد
پس من لزومی نمی ببینم به مصاحبه های اخیر اسپنسر وقعی بنهم که قرار است اینا دقیقا همین برداشتی که الان از حرفش میشود پیگری کند من حقیقتا دنبال این اخبار نیستم چون چیزی که در رسانه گفته میشود کارکرد های مختلفی میتواند داشته باشد
یکی از کارکردهایش این هست که عرضه کنسول میان نسلی را تقصیر سونی بیاندازند و خود را در عمل انجام شده نشان دهند بدون تردید اگر قرار باشد ps5 pro عرضه شود اینا میدانند و روی کنسول بعدی شان کار میکنند پس از الان درگیر یک ارتقا جدی برای کنسول میان نسلی شان هستند و من به شما قول میدهم عرضه کنسول میان نسلی بنا به دلایل فنی و مارکت بدون شک خواهد بود و منم استقبال میکنم

به عنوان خلاصه میگم xbox در زمینه ی تغییر رویه قطعا تابع سونی هست چون قدرت تاثیر گذاری در بازار را ندارد و یک بار هم سر همین شکست خورد دیگر خودش خط شکن نخواهد شد اگر قرار باشد دیسک حذف شود اگر قرار باشد میان نسلی داشته باشیم تمام اینا ابتدا سونی حرکتی خواهد زد سپس مایکروسافت ادامه خواهد داد مانند رابطه ی اپل و سامسونگ

در مورد قیمت کنسول xbox، تنها عامل متای بازی های گیم پس هست نه حرف های اسپنسر اینا اگر اعتماد به نفسشون بالا باشه قمیت کسنول هم اقزایش میدن ابتدای نسل هشت موید این هست

من بیشتر هم گفتم بهینه نبودن انجین ها به مرور زمان بهتر میشود و این هم نیاز به زمان دارد هم هزینه ( حقیقتا برای من موضوع اصلا مهمی نیست که فلان بازی در ps5 پنچ فریم بیشتر خروجی میدهد به تجربه ی بازی من اسیبی نمیزند)

در مورد سری اس از لحاظ فنی تنها تفاوتی که بین سری x و اس هست روی گرافیک و نه سایر اجزا، اینکه یک توسعه دهنده مانند لاریان وقت بهینه کردن بازی را روی سری اس ندارد واقعا مشکلی برای سری اس من نمی ببینم گرچه خودم با توجه به جو منفی علیه ی سری اس وجود چنین کنسولی را برای نسل بعد منطقی نمی ببینم اینم تقصیر خود مایکروسافت هست چون اجازه دادند موضوع ی که بین لاریان و خودشان پیش امد رسانه ای شود ( میتوانستند تیم فنی بفرستند تا همزمان با عرضه نسخه ps5 روی xbox هم عرضه شود ولی کن موضوع را جدی نگرفتند و عقب نشینی کردند حتی الان ایده این که بازی فورزا موتوراسپورت ، اسپیلت اسکرین ندارد تقصیر سری اس است بسیار تقویت شده) و همه شایعات را تقویت کند


بحث اینستال بیس واقعا بحث جذابی برای من حداقل نیست چون تهش به این میرسد که کنسول کی قشنگتره من علاقه ای به بحث ندارم اما پرسشی پیش امد دنبال پاسخش نیستم به بازی دوستداشتنی دستکم از منظر من ff16 می پردازم که انحصاری بود و بازی با کیفیتی بود ولی چند درصد از دارندگان 40میلیونی کسنول ps5 این بازی را خریدند؟
سهام دارد هیچگاه وارد این بحث ها نمیشود که کنسول کی قشنگ تره پرسش انجا اینه سودش کجاست اگر سود فروش روی کنسول ps5 راضی کننده بود قطعا با اسپنسر دیدار نمیکردند پس انچنان هم یک بازی ژاپنی نتواسته روی کنسول ژاپنی انتظارت ناشر را براورده کند
 
  • Like
Reactions: ali-ps

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر