قدرت واقعی " wii u " چه قدر است ؟! + اپدیت
قدرت واقعی "WII U " چه قدر است ؟ ایا از X360 و PS3 ضعیفتر است !؟ یا قویتر است ؟! ایا توان رقابت با نسل بعدی را دارد و قابل قیاس با نسل بعدیست ؟! چه نوع کیفیت تصویر رو ما میتوانیم از تصاویر بازیهای " WII U " ببینیم ؟!
============================================
پاسخ قطعی به تمامی این سوالات غیر ممکن است . به صورت خلاصه و با توجه به اینکه قدرت کنسول در وهله اول چه مقدار است ، ما وقتی چیزی نمیدونیم باید اون رو به صورت X و Y درنظر میگیریم که مثلا قدرت X 2 برابر قویتر از Y است و یا اینکه قدرت Y 10 برابر قویتر از Z است . به هر حال باید قدرت رو به روشی بدست بیاوریم . به هر حال ما هنوز جواب قطعی نداریم .اما چیزی که باعث میشود ما عاشق بازی باشیم ، همان چیزی است که باعث میشود بایها خوب به نظر برسند . ( احتمالا منظور گرافیک است ) .
پیشرفت در تکنولوژی گرافیکی بازیهای در صنعت گیم همیشه با سخت افزارهای جدیدتر حاصل میشود و گرافیک برای خیلی از بازیبازها به معنای نهایت بازی به حساب می اید . با این حال قدرت کنسول "WII U " تا زمان انتشار این کنسول ، شاید به عنوان یک راز به باقی بماند . در حال حاضر توسعه دهندگان بازی اطلاعات کاملی از قدرت کنسول "WII U " دارند ، اما به دلیل قرار داد خود با نیتندو ، مبنی بر عدم افشای قدرت "WII U " ، پای توافق خود مانده اند و حتی خیلی از این سازندگان " kits. " های توسعه بازی را هم دریافت کرده اند . البته طبق " Eurogamer " گفته که توسعه دهندگان بازی که " kits. " های بازی را دریافت کرده اند اعلام کرده اند که مشخصات "WII U " نهایی شده و دیگر تغییر نمیکند
================
اما صحبت های توسه دهندگان بازی با " Eurogamer " .
CPU : طبق گفته سازندگان ، CPU کنسول "WII U " یک CPU سه هسته ای است که بر مبنای Power PC شرکت IBM ساخته شده . البته هنوز مقدار سرعت هسته ( clock speed ) مشخص نیست . اما مضخص ایست که از پردازش چند رشته ای هم پشتیبانی میکند .
RAM : طبق اخباری که از خرده فروشی ها بدست رسیده است ، میزان رم کنسول "WII U " به مقدار 1GB اعلام شده .
GPU : واحد پردازش گرافیکی کنسول " WII U " به صورت اختصاصی توسط AMD طراحی شده و اینکارت گرافیک از سری "R700" از GPU های شرکت AMD است . Clock speed و pipelines ها هنوز مشخص نسیت ، ولی از DirectX 10 و shader 4 به صورت کامل پشتیبانی میکند و طبق شایعات قابلیت ارتقا این API گرافیکی به DirectX 11 هم وجود دارد . همچنین تراشه پرسرعت eDRAM هم طبق خبرها درون GPU تعبیه شده تا قدرت گرافیکی این کنسول از قدرت گرافیکی X360 و PS3 به مقدار 2 برابر بیشتر شود !
------------------------
جالب ترین نکته در سری بعدی کنسولها این است که اغلب ، CPU و GPU ( به عبارت بهتر APU ) این کنسولها توسط AMD شاخته و طراحی شده است و با این وضعیت مشخص نیست که تفاوت اصلی و فرق بین کنسولهای نسل بعدی در چیست . در همین زمینه و طبق همین مشخصات " WII U " ، این کنسول حداقل 1/5 تا 2 برابر از X360 و PS3 قویتر است و 100% PS4 و X720 بسیار قدرت مند تر از " WII U " خواهند بود .
دسته دوم کنسول " WII U "
دسته اصلی " WII U "
=======================
اپدیت :
ما از " John Nash " رئیس بخش طراحی های شرکت " Blitz Games Studios " خواسته ایم تا به سوالات بی پاسخ ما جواب بدهد :
- ایا " WII U " از نسل کنونی قویتر است ؟ " WII U " با نسل کنونی قابل مقایسه و کمی از انها قویتر است . سپس با اهی کشید و گفت ، این مقایسات غیر علمی است .
نکته مثبت " WII U " از نظر " John Nash " این بود که RAM و GPU ای به مراتب قویتر از X360 و PS3 دارد . RAM کنسول " WII U " 2 برابر X360 و PS3 است و این نکته ای بسیار عالی برای این کنسول است . از طرفی GPU این کنسول هم قابل ستایش است و قدرتی بسیار بیشتر از قدرت GPU های ر X360 و PS3 دارد .
یکی دیگر از توسعه دهندگان بازی برای این کنسول که نخواست نامش فاش شود توضیح داد که : در نمایشگاه E3 سال 2012 برای اجرای بازی ، ما بازی رو روی حافظه این کنسول ریختیم و و پس از اینکه محتویات لود شد ، یکبار هم از دیسک استفاده نکردیم . در واقع به راحتی میشود بازی را بر روی فلش ریخت تا به راحتی و باسرعت بسیار بالا اجرا شود . همچنین با ترکیب RAM و GPU در این کنسول بازیها به مراتب بهتر و با پتانسیل بیشتری اجرا میشوند و 100% بازیهای کنسول X360 و PS3 تحت شعاع قرار خواهند گرفت . در واقع و بر اساس منابع معتبر ورژن مخصوص بازیهای خود کمپانیNINTENDO باید کیفیت به مراتب بالاتر و سطح بهتری را نسبت به دیگر بازیها داشته باشند .
از طرفی GPU کنسول " WII U " به مراتب در بازیهای سنگین و سایه زنی راسی ، بهتر از X360 و PS3 عمل میکند و قدرت بالایی در پردازش و سایه زنی بازیهای سنگین دارد . از طرفی CPU این کنسول چیز متفاوتی است که در برخی بازیها ضعیف است و از قدرت پایین در پردازش انها رنج میبرد و به همین دلیل سوال های ما به همین جا محدود نمیشود . انتظار این است که در بازیهای چند پلتفرمه " WII U " عملکرد بهتری داشته باشد و صد البته این تفاوت باید گاهی اوقات بزرگ و قابل تشخیص باشد .
همچنین طبق خبرهای منتشر شده ، تعدادی از بازیسازان معتقدند که سرعت کلاک هسته CPU کنسول " WII U " پایین تر از X360 و PS3 است و این مورد برای بسیار از طرفداران و خریدارن این کنسول بسیار ناانید کننده است . باید دید تصمیمات NINTENDO چه تاثیری را بر اینده این کنسول خواهد گذاشت و قضاوت در مورد این کنسول هنوز زود است . اما طبق خبرهایی که خود NINTENDO منتشر کرده این کنسول از 4 " GamePads " پشتیبانی میکند . همچنین " John Nash " گفته استکه" NINTENDO " با ما KIT توسعه بازی را داده اما هنوز از دکر مشخصات دقیق به ما خود داری کرده و این موضوعی بسیار خنده دار است ، چون ما با انها قرار داد راز داری امضا کردیه ایم . البته NINTENDO به ما طرح هایی را برای ساخت بازی داده مه باید بر اساس انها مدل ها و طرح های خود را اماده کنیم .
همچنین او گفت که در حال حاضر مشخصات و اطلاعات دسته بازی و میزان سیگنال و پهنای باند مورد نیاز ، برای اجرای بازی بر روی TV و یا بر روی 4 دسته به ما داده شده تا بتوانیم بر اساس این اطلاعات و پهنای باند ، راهی مناسب برای اجرای بازی با فریم پایین بر روی هر 4 دسته پیدا کنیم . برای ما مهم نرخ فریم پایین است تا در بازیهای مختلف به مشکل نخوریم . کنسول " WII U " قابلیت اجرای بازی در 60 فریم را دراد و برای ما مهم این است که بازیهای ساخته شده را به صورت ثابت بر روی 60 فریم عرضه کنیم . البته این بازی های در سبک شوتر راحت تر روی فریم 60 قرار میگیرند . این کنسول قادر به پشتیبانی از 1080 p است ، به طوری که کنسول PS3 برای خیلی از بازیهای انحصاری خود موفق نشد که بازی را به صورت ثابت بر روی 60 فریم و 1080 P اجرا کند . اما طبق اطلاعات NINTENDO این کنسول قادر به چنین پردازشی است . البته تا الان و طبق تریلر های به نمایش در امده ، تمامی بازیها به صورت 720 P اجرا شدند که ما منتظر اطلاعات بیشتر در این زمینه هم هستیم . همچنین " WII U " از 3D هم پشتیبانی میکند و بازی جدید " UBISOFT " یعنی " Rayman Legends " بر روی این کنسول به صورت 1080P واقعی اجرا میشود .
منبع
============================================
پاسخ قطعی به تمامی این سوالات غیر ممکن است . به صورت خلاصه و با توجه به اینکه قدرت کنسول در وهله اول چه مقدار است ، ما وقتی چیزی نمیدونیم باید اون رو به صورت X و Y درنظر میگیریم که مثلا قدرت X 2 برابر قویتر از Y است و یا اینکه قدرت Y 10 برابر قویتر از Z است . به هر حال باید قدرت رو به روشی بدست بیاوریم . به هر حال ما هنوز جواب قطعی نداریم .اما چیزی که باعث میشود ما عاشق بازی باشیم ، همان چیزی است که باعث میشود بایها خوب به نظر برسند . ( احتمالا منظور گرافیک است ) .
پیشرفت در تکنولوژی گرافیکی بازیهای در صنعت گیم همیشه با سخت افزارهای جدیدتر حاصل میشود و گرافیک برای خیلی از بازیبازها به معنای نهایت بازی به حساب می اید . با این حال قدرت کنسول "WII U " تا زمان انتشار این کنسول ، شاید به عنوان یک راز به باقی بماند . در حال حاضر توسعه دهندگان بازی اطلاعات کاملی از قدرت کنسول "WII U " دارند ، اما به دلیل قرار داد خود با نیتندو ، مبنی بر عدم افشای قدرت "WII U " ، پای توافق خود مانده اند و حتی خیلی از این سازندگان " kits. " های توسعه بازی را هم دریافت کرده اند . البته طبق " Eurogamer " گفته که توسعه دهندگان بازی که " kits. " های بازی را دریافت کرده اند اعلام کرده اند که مشخصات "WII U " نهایی شده و دیگر تغییر نمیکند
================
اما صحبت های توسه دهندگان بازی با " Eurogamer " .
CPU : طبق گفته سازندگان ، CPU کنسول "WII U " یک CPU سه هسته ای است که بر مبنای Power PC شرکت IBM ساخته شده . البته هنوز مقدار سرعت هسته ( clock speed ) مشخص نیست . اما مضخص ایست که از پردازش چند رشته ای هم پشتیبانی میکند .
RAM : طبق اخباری که از خرده فروشی ها بدست رسیده است ، میزان رم کنسول "WII U " به مقدار 1GB اعلام شده .
GPU : واحد پردازش گرافیکی کنسول " WII U " به صورت اختصاصی توسط AMD طراحی شده و اینکارت گرافیک از سری "R700" از GPU های شرکت AMD است . Clock speed و pipelines ها هنوز مشخص نسیت ، ولی از DirectX 10 و shader 4 به صورت کامل پشتیبانی میکند و طبق شایعات قابلیت ارتقا این API گرافیکی به DirectX 11 هم وجود دارد . همچنین تراشه پرسرعت eDRAM هم طبق خبرها درون GPU تعبیه شده تا قدرت گرافیکی این کنسول از قدرت گرافیکی X360 و PS3 به مقدار 2 برابر بیشتر شود !
------------------------
جالب ترین نکته در سری بعدی کنسولها این است که اغلب ، CPU و GPU ( به عبارت بهتر APU ) این کنسولها توسط AMD شاخته و طراحی شده است و با این وضعیت مشخص نیست که تفاوت اصلی و فرق بین کنسولهای نسل بعدی در چیست . در همین زمینه و طبق همین مشخصات " WII U " ، این کنسول حداقل 1/5 تا 2 برابر از X360 و PS3 قویتر است و 100% PS4 و X720 بسیار قدرت مند تر از " WII U " خواهند بود .
دسته دوم کنسول " WII U "
دسته اصلی " WII U "
=======================
اپدیت :
ما از " John Nash " رئیس بخش طراحی های شرکت " Blitz Games Studios " خواسته ایم تا به سوالات بی پاسخ ما جواب بدهد :
- ایا " WII U " از نسل کنونی قویتر است ؟ " WII U " با نسل کنونی قابل مقایسه و کمی از انها قویتر است . سپس با اهی کشید و گفت ، این مقایسات غیر علمی است .
نکته مثبت " WII U " از نظر " John Nash " این بود که RAM و GPU ای به مراتب قویتر از X360 و PS3 دارد . RAM کنسول " WII U " 2 برابر X360 و PS3 است و این نکته ای بسیار عالی برای این کنسول است . از طرفی GPU این کنسول هم قابل ستایش است و قدرتی بسیار بیشتر از قدرت GPU های ر X360 و PS3 دارد .
یکی دیگر از توسعه دهندگان بازی برای این کنسول که نخواست نامش فاش شود توضیح داد که : در نمایشگاه E3 سال 2012 برای اجرای بازی ، ما بازی رو روی حافظه این کنسول ریختیم و و پس از اینکه محتویات لود شد ، یکبار هم از دیسک استفاده نکردیم . در واقع به راحتی میشود بازی را بر روی فلش ریخت تا به راحتی و باسرعت بسیار بالا اجرا شود . همچنین با ترکیب RAM و GPU در این کنسول بازیها به مراتب بهتر و با پتانسیل بیشتری اجرا میشوند و 100% بازیهای کنسول X360 و PS3 تحت شعاع قرار خواهند گرفت . در واقع و بر اساس منابع معتبر ورژن مخصوص بازیهای خود کمپانیNINTENDO باید کیفیت به مراتب بالاتر و سطح بهتری را نسبت به دیگر بازیها داشته باشند .
از طرفی GPU کنسول " WII U " به مراتب در بازیهای سنگین و سایه زنی راسی ، بهتر از X360 و PS3 عمل میکند و قدرت بالایی در پردازش و سایه زنی بازیهای سنگین دارد . از طرفی CPU این کنسول چیز متفاوتی است که در برخی بازیها ضعیف است و از قدرت پایین در پردازش انها رنج میبرد و به همین دلیل سوال های ما به همین جا محدود نمیشود . انتظار این است که در بازیهای چند پلتفرمه " WII U " عملکرد بهتری داشته باشد و صد البته این تفاوت باید گاهی اوقات بزرگ و قابل تشخیص باشد .
همچنین طبق خبرهای منتشر شده ، تعدادی از بازیسازان معتقدند که سرعت کلاک هسته CPU کنسول " WII U " پایین تر از X360 و PS3 است و این مورد برای بسیار از طرفداران و خریدارن این کنسول بسیار ناانید کننده است . باید دید تصمیمات NINTENDO چه تاثیری را بر اینده این کنسول خواهد گذاشت و قضاوت در مورد این کنسول هنوز زود است . اما طبق خبرهایی که خود NINTENDO منتشر کرده این کنسول از 4 " GamePads " پشتیبانی میکند . همچنین " John Nash " گفته استکه" NINTENDO " با ما KIT توسعه بازی را داده اما هنوز از دکر مشخصات دقیق به ما خود داری کرده و این موضوعی بسیار خنده دار است ، چون ما با انها قرار داد راز داری امضا کردیه ایم . البته NINTENDO به ما طرح هایی را برای ساخت بازی داده مه باید بر اساس انها مدل ها و طرح های خود را اماده کنیم .
همچنین او گفت که در حال حاضر مشخصات و اطلاعات دسته بازی و میزان سیگنال و پهنای باند مورد نیاز ، برای اجرای بازی بر روی TV و یا بر روی 4 دسته به ما داده شده تا بتوانیم بر اساس این اطلاعات و پهنای باند ، راهی مناسب برای اجرای بازی با فریم پایین بر روی هر 4 دسته پیدا کنیم . برای ما مهم نرخ فریم پایین است تا در بازیهای مختلف به مشکل نخوریم . کنسول " WII U " قابلیت اجرای بازی در 60 فریم را دراد و برای ما مهم این است که بازیهای ساخته شده را به صورت ثابت بر روی 60 فریم عرضه کنیم . البته این بازی های در سبک شوتر راحت تر روی فریم 60 قرار میگیرند . این کنسول قادر به پشتیبانی از 1080 p است ، به طوری که کنسول PS3 برای خیلی از بازیهای انحصاری خود موفق نشد که بازی را به صورت ثابت بر روی 60 فریم و 1080 P اجرا کند . اما طبق اطلاعات NINTENDO این کنسول قادر به چنین پردازشی است . البته تا الان و طبق تریلر های به نمایش در امده ، تمامی بازیها به صورت 720 P اجرا شدند که ما منتظر اطلاعات بیشتر در این زمینه هم هستیم . همچنین " WII U " از 3D هم پشتیبانی میکند و بازی جدید " UBISOFT " یعنی " Rayman Legends " بر روی این کنسول به صورت 1080P واقعی اجرا میشود .
منبع
آخرین ویرایش: