شاهکاری به نام Dredge

ماهیگیری در دریای تنهایی لاوکرافت!!

Screenshot 2023-06-30 182854.png



هرگز فکر نمیکردم یک شبیه ساز ماهیگیری تا این حد من را شیفته خود کند.... شاید به این دلیل است که من شیفته لاوکرافتین هورور هستم و حتی به B Movie هایی لاوکرافتی هم علاقه نشان میدهم .Dredge یک شاهکار ایندی گیم خیره کننده است . یکی از ارامش بخش ترین بازی هایی است که بازی کرده ام و در عین حال هیجان بیشماری در تاریکی های دریای تاریک به من وارد کرد. یک ایندی گیم ساده با مکانیزم هایی که بعد از دقایقی آنها را یاد خواهم گرفت ولی مستر شدن در آن مدتها زمان میبرد . توسعه دهنده بازی Black salt Game پرمیس ساده ای را پیاده سازی نموده .است : یک ماهیگیر تنها و ناشناس در شبی مه آلود به یک صخره برخورد میکند در کنار یک جزیره دور افتاده کوچک ماهیگیری.... (دوستداران لاوکرافت احتمالا همین برایشان کافی است که یاد Dagon بیافتند!) صبح روز بعد تاون فولک مرد ماهیگیر خسته و گم شده را به آغوش خود میپذیرند و او را تنها مامور ماهیگیری خود میکنند. او که به دنبال مکانی میگشته تا به عنوان ماهیگیر رسمی استخدام شود حالا خود را این دنیای هم زیبا هم مرموز گمشده میبند . ماموریت ساده است روز تا تا میتوانی ماهی بگیر ! در آبهای زلال و تیره دریای احاطه گر اطراف جزیره به دنبال شکار باش و شبها قبل از رسیدن مه مرموز و تاریک به هاربر برگرد.


20230630172454_1.jpg

لحظه ترک بندرگاه با موسیقی و نور خورشید و گرافیک بسیار ساده و کاملا متناسب با روایت بازی ، جادویی است .

20230630171850_1.jpg

لوپ ساده وسرگرم کننده بازی Dredge برگرفته از نگاه مینیمالیستی سازنده به طراحی بازی و Hud و نحوه روایت داستانی بازی است. نوشته های روایت کننده داستان یا دیالوگ های بین چند نفر از مردم جزیره با من بسیار کوتاه و خلاصه و مفید نگاشته شده اند. هاد ساده بازی که شامل یک قطب نما و ساعت است و مکانیزم ماهی گیری که در عین سادگی بسیار جذاب است و سیستم Inventory تتریسی رزی 4ی جذاب برای مدیریت انواع موجودات دریازی صید شده بر جذابیت بازی میافزاید . طلوع و غروب افتاب در بازی نشان دهنده تغییر ساختار گیم پلی بازی است و شب هنگام در تاریکی به جلو رفتن را نوعی ریسک و ریوارد همراهی میکند. شب هنگام مخلوقات لاوکرافتی به دنبال سو سوی لامپ کوچک کشتی به دنبال من از اعماق برمیخیزند. خاموش کردن لامپ باعث میشود آنها من را گم کنند ولی تاریکی مطلق و مه هراسناک و اینکه قادر به مسیر یابی درشب نیستم نمودار هراس را افزایش خواهد داد که خود به دردسر شکار در شب می افزایند .

20230630171938_1.jpg

مکانیزم ماهی گیری

20230630172526_1.jpg

راه نجات خود و محموله و قایق به دنبال چراغ فانوس دریایی گشتن است ( هوس فانوس دریایی رابرت اگرز را کردم!) چراغ جزیره که از اکثر محیط های مپ بازی مشخص است . با رسیدن به شهر میتوان محموله صید را فروخت و استراحت کرد و توانایی های قایق خود را افزایش داد. توانایی هایی مثل افزایش سرعت قایق نصب نور های قوی تر قلاب های قدرمتند تر ، ابزار صید در آبهای کم عمق و عمیق و تور و .... در شهر قابل خریدن و نصب کردن هستند. فروش ماهی ها حس خیلی خوبی دارد ، مشابه حس فروختن سنگ های معدنی جمع شده در دیگر شاهکار ایندی steamworld dig 2 ، گیم پلی ساده و بدون دردسر هم جذابیت های خاص خود را دارد.

20230630172320_1.jpg 20230630172339_1.jpg
روایت سرراست و مکانیز های شسته رفته و جذاب و
یک مپ کامل و کتابچه راهنمای انواع صید ها و کتابچه ملوان که در آن داستان های درون بطری یافت شده در دریا را ثبت میکند از دیگر بخش های ساده وشسته رفته بازی است . داستان های درون بطری بسیار جذابند و کم کم راز های این جزیره و دنیای آب اطراف آن را آشکار تر میکنند. در ابتدا که در آبهای زلال اطراف جزیره صید میکردم هرگز فکرش را هم نمیکردم که به چه محیط های تاریکی و چه غارهایی و آبهای عمیقی سر خواهم زد ، آبهایی تاریک که ماهی ها و اسکویید های غول پیکر بسیار گران تر را در خود جا داده اند.
نگاه من در غروب دایم به ساعت و خورشید زیبای بازی دوخته شده است ! با غروب کامل مه به سراغ دریا خواهد آمد و چشم های قرمز که از اعماق من را مینگرند .

20230630172027_1.jpg
هیولای اعماق و نمودار هراس به دلیل تاریکی .کمی بعد چراغ های قدرتمند تری را میتوان تهیه کرد .
بازی موش و گربه با نمودار هراس و خاموش روشن کردن چراغ های قایق و هیولاها از لحظات بسیار جذاب Dredge هستند. صدای آذرخش در شب و بارش و باران و مه و دود کشتی و صدای دریا و نور برج فانوس دریایی که ابر ها را میشکافد تا آبهای زیبا و خورشید و آسمان و ابر های روز زیبایی ساده و بی همتایی دارد. موسیقی همچون رودخانه ای در گذراست و لحظات بسیار آرامش بخشی را در ساعات روز برای من به ارمغان می آورد.

20230630171945_1.jpg

لحظات جستن مسیر برگشت به شهر با دست پر و صید زیاد در حالی که از شب گریخته ام .​

Dredge یک بازی بسیار خوش ساخت است از آن ایندی گیم هایی که یادگار میمانند . در تمام مدت زمانیکه آن رابازی کردم با یک باگ هم حتی روبرو نشدم . Dredge را دیشب در استیم سیلز سامر جستم بسیار جذاب و جادویی که حتما به همه پیشنهاد میکنم . بازی به قدری جذاب است که شاید نسخه سوییچ آن را هم تهیه کنم!

Screenshot 2023-06-30 183203.png

اسکرین شات ها از نسخه Pc خودم گرفته شده اند و بازی روی سوییچ و همه پلتفرم های دیگر عرضه شده است .
 

SMM9

عضو تحریریه
Aug 9, 2010
6,839
نام
مرتضی
Dredge بینظیره. از روز ریلیز دارم رو سوییچ بازیش میکنم و قشنگ خیلی وقت ها که میرم زلدا بازی کنم منو میکشونه سمت خودش یعنی در این حد بازی خوش ساختی هست. بیشتر از اون مکانیزم های ماهیگیری اون فضاسازیش هست که فوق العاده بازی رو گیرا کرده. با اپدیت هایی هم که داده مپ و سیستم ماموریت ها بهتر و مفهوم تر شده نسبت به زمان لانچ.
کاش بجای یه تاپیک جداگونه این مطلب رو تو تاپیک بازی های ایندی میذاشتی تا موندگار بشه چون این تاپیک بعد یه مدت میره پایین و خیلی ها پیداش نمیکنن
 

cameronx65

کاربر سایت
Jun 12, 2023
357
Dredge بینظیره. از روز ریلیز دارم رو سوییچ بازیش میکنم و قشنگ خیلی وقت ها که میرم زلدا بازی کنم منو میکشونه سمت خودش یعنی در این حد بازی خوش ساختی هست. بیشتر از اون مکانیزم های ماهیگیری اون فضاسازیش هست که فوق العاده بازی رو گیرا کرده. با اپدیت هایی هم که داده مپ و سیستم ماموریت ها بهتر و مفهوم تر شده نسبت به زمان لانچ.
کاش بجای یه تاپیک جداگونه این مطلب رو تو تاپیک بازی های ایندی میذاشتی تا موندگار بشه چون این تاپیک بعد یه مدت میره پایین و خیلی ها پیداش نمیکنن
بسیار عالی ‌. خودتون میتونید جابجا کنید اگر راهی هست از نظر من اوکی
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر