راهنمای تازه کاران برای جیلبریک آیفون.

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
بدون شک iPhone یکی از بهترین گوشی های هوشمند موجود در بازار محسوب می شود و کسی هم نمی تواند منکر موفقیت قابل توجه Apple از زمان ارائه iPhone به بعد شود. انتظار می رود نسخه جدید آیفون، یعنی iPhone 5 نیز در اکتبر ۲۰۱۱ به بازار ارائه شود. بدون شک این نسخه جدید نیز مانند نسخه های قبل، فروش موفقی خواهد داشت. اگر شما هم یک گوشی iPhone دارید یا در صدد خرید این اسمارت فون هستید، حتماً واژه Jailbreak به گوشتان خورده و یا در مراحل تحقیق، برای خرید این گوشی با واژه هائی مانند Tethered/Untethered Jailbreak، Cydia و یا Carrier Unlocking برخورد کرده اید. خب.. برای شروع، این اصطلاحات ممکن است برای یک تازه کار بیش از حد تکنیکال به نظر برسند. این راهنما به منظور آشنائی شما با اصطلاحات مربوط به iPhone Jailbreak تهیه شده است.
بطور کلی هدف از Jailbreak کردن دستگاه iPhone دسترسی به امکانات و عملکردهائی است که در حالت معمولی به دلیل شرایط امنیتی وابسته به سیستم عامل iOS در دسترس کاربران نیستند.
iphone-jailbreak1.png
iPhone Jailbreak چیست؟
در لغت و به صورت تحت اللفظی، جیل بریک به معنای رهائی از زندان و آزادی است. به عنوان یک ابزار خارق العاده، در حالت عادی ، آیفون قابلیت استفاده از تعداد مشخصی اپلیکیشن که در فروشگاه iTunes موجود می باشند را دارد. متاسفانه این گجت فاقد یکسری امکانات وسوسه انگیز، که هر کس از گوشی خود انتظار دارد، می باشد. به همین خاطر است که هکرها دست به کار شده اند و برای لذت بردن هرچه بیشتر از این گوشی هوشمند، روشی با عنوان Jailbreak را ایجاد کرده اند.
iPhone Jailbreak به معنی نفوذ به ریشه سیستم عامل iOS و دور زدن موانع امنیتی برای ایجاد برخی تغییرات غیر رسمی و البته بدون پشتیبانی از طرف Apple، بر روی iOS گوشی آیفون می باشد. در واقع می توان از جیل بریک به عنوان نفوذ در سیستم عامل برای دسترسی به یکسری امکانات مفید در آیفون و از بین بردن محدودیت های اعمال شده از طرف Apple نام برد. از آنجائیکه این روش نفوذ با داون گرید کردن و یا بازیابی فیرم ویر اصلی گوشی، قابل برگشت است، بسیاری از کاربران آیفون، این روش نفوذ را ترجیح داده و از آن استفاده می کنند.
آیفون جیل بریک شده به کاربر خود امکان دسترسی به همه پارتیشن های iPhone و اجازه خواندن و نوشتن بر روی آنها را می دهد. به علاوه کاربر این امکان را پیدا می کند تا سیستم عامل را به دلخواه خود، سفارشی سازی نموده، برنامه های متفرقه نصب نماید، اپلیکیشن ها و جلوه های گرافیکی را به دلخواه خود تغییر دهد و ترفند و آزمایشی را بر روی گوشی خود به اجرا در آورد. هشدار: گرچه روش اجرای جیل بریک مشکل نیست ولی می بایست با دقت تمام صورت گیرد چرا که هرگونه اشتباه در حین این عمل می تواند منجر به آسیب دیدن گوشی و غیر قابل استفاده شدن آن گردد. این نکته را نیز فراموش نکنید که اجرای جیل بریک گارانتی دستگاه شما را باطل می کند.
روش اجرای جیل بریک بسته به نسخه سیستم عامل iOS متفاوت می باشد. برای اینکه بتوانید نسخه سیستم عامل گوشی خود را پیدا کنید، وارد Settings شده و در بخش General منوی About را مرور گنید. در این بخش می توانید اطلاعات مختلفی از جمله نسخه سیستم عامل گوشیتان را پیدا کنید. تفاوت جیل بریک و آنلاک آیفون
بسیاری از افراد ممکن است این دو اصطلاح را از هم تمییز ندهند و بین آنها تفاوتی قائل نشوند. همانطور که ذکر شد جیل بریک به معنای امکان دسترسی به پارتیشن ها و خواند و نوشتن روی آنهاست ولی آنلاک مقوله ای کاملاً جدا می باشد. آنلاک به معنی فراهم آوردن شرایط، به گونه ای است که بتوان همراه با آیفون از هر سیم کارت و سرویس دهنده موبایل استفاده کرد. (در حال حاضر آیفونی که آنلاک نباشد، فقط قابلیت استفاده از سیم کارت های سرویس دهنده های AT&T و Verizon را دارد.)
iphone.jpg
Cydia
اولین کاری که به دارندگان آیفون های جیل بریک شده توصیه می شود، نصب نرم افزار سیدیا است. Cydia یکی از مهمتریت ابزارها برای کسب تجارب لذت بخش بر روی آیفون های جیل بریک شده می باشد. در واقع سیدیا یک فروشگاه اپلیکیشن های غیر رسمی برای آیفون های جیل بریک شده می باشد. سیدیا مخازن نرم افزاری متفاوتی از جمله Big Boss و ModMYi دارد. (مخازن را می توان سرور هائی فرض کرد که از طریق آنها می توان نرم افزارها و اپلیکیشن ها را روی گوشی نصب کرد)
هشدار: در مخازن سیدیا، نرم افزارها و اپلیکیشن های مخربی نیز وجود دارند که می توانند به گجت شما اسیب برسانند. بنابراین قبل از نصب هرگونه نرم افزار و اپلیکیشنی تحقیقات لازم را به عمل بیاورید و از بی خطر بودن اپلیکیشن اطمینان حاصل نمائید. جیل بریک Tethered و Untethered
خیلی مختصر و مفید بگویم…… جیل بریک Untethered بهتر از Tethered می باشد.
ابزارها و متدهای مختلفی برای جیل بریک کردن آیفون وجود دارند. جیل بریک به روش Tethered، یکی از متدهای قدیمی دور زدن نرم افزار امنیتی iBoot هنگام روشن شدن دستگاه می باشد. این روش، گونه ای از جیل بریک است که طی آن لازم است آیفون، در هنگام بوت شدن به یک کامپیوتر دارای سیستم عامل ویندوز یا مک متصل باشد. عمل اتصال به کامپیوتر چه برای اولین بار که آیفون جیل بریک می شود و چه برای دفعات بعدی که آیفون بوت می شود لازم الاجرا است. این بدین معنی است که اگر گوشی شما در اثر اتمام شارژ باطری خاموش شود دیگر امکان روشن کردن آن را نخواهید داشت، مگر اینکه آنرا به یک پی سی یا مک که ابزار جیل بریک مربوطه روی آن نصب میباشد؛ متصل نمائید. تصور کنید چنین وضعیتی در هنگام سفر برای شما پیش بیاید.
آیفونی که بدین روش جیل بریک شده اگر بدون استفاده از کامپیوتر بوت شود، وارد چرخه recovery Mode شده و تا زمانی که مجدداً به کامپیوتر متصل نگردد، قابل استفاده نخواهد بود. می توان از Blackra1n و یا Redsn0w به عنوان ابزارهای رایج این نوع جیل بریک نام برد.
متد دیگری که برای جیل بریک کردن آیفون استفاده و به روش قبل ترجیح داده می شود، روش Untethered Jailbreak است. در این روش به غیر از اولین باری که گوشی جیل بریک می شود، دیگر لازم نیست تا کاربر گوشی خود را در هربار بوت کردن به کامپیوتر وصل کند. واضح است که این روش، برای جیل بریک کردن گوشی آیفون بسیار مناسب تر است. ابزارهای معمول برای این نوع جیل بریک عبارتند از Pwnage Tool، Sn0wBreezeT Green Pois0n و …. مشهورترین روش جیل بریک، استفاده از ابزار JailbreakMe هست که احتیاجی به اتصال به کامپیوتر نیز ندارد. این یک روش مدرن از جیل بریک کردن است که از یک باگ ساده در مرورگر وب سافاری برای تزریق کدهای مربوط به هک دستگاه استفاده می کند. به روز آوری نسخه نرم افزار دستگاه، بعد از جیل بریک آیفون
اگر از کابران آیفون باشید ممکن است به پیغام های آگاه سازی iTunes مبنی بر به روز آوری نرم افزار دستگاه و دریافت آخرین نسخه از iOS مواجه شده باشید. این بروز آوری ها به گونه ای به بازی موش و گربه بین Apple و هکرها می ماند. هروقت که هکرها یک ایراد امنیتی در iOS برای جیل بریک پیدا می کنند و آنرا در اختیار عموم قرار می دهند، Apple واکنش نشان داده و این ایرادات و باگ ها را با ارائه نسخه جدیدی از فیرم ویر دستگاه رفع می کند.
هشدار: اگر آیفون جیل بریک شده دارید سعی کنید در مقابل وسوسه بروز آوری نرم افزار دستگاه مقاومت کنید. ابتدا تحقیق کنید که آیا روشی برای جیل بریک کردن این نسخه از iOS موجود می باشد یا خیر. به یاد داشته باشید که با هربار به روز آوری لازم است که مجدداً دستگاه خود را جیل بریک کنید.
ابزارهای جیل بریک
ابزراهای جیل بریک آیفون، نرم افزارهائی هستند که توسط هکرها، برای کمک به کاربران آیفون، نوشته شده اند. پرطرفدارترین ابزار جیل بریک RedSn0w می باشد که هم برای سیستم عامل ویندوز و هم برای سیستم عامل مک موجود می باشد. سایر ابزارهای موجود عبارتند از: Sn0wBreez، Blackra1n، Limera1n، JailbreakMe و Pwnage Tool.
برای آنلاک کردن سرویس دهنده آیفون هم می توان از ابزار Pwnage Tool و یا Sn0wBreez برای تعیین باند اصلی و سپس از Ultrasn0w برای آنلاک کردن گوشی استفاده نمود.

مزایا و معایب جیل بریک
جیل بریک آیفون مزایا و معیبی دارد. مهمترین مزیت این کار امکان نصب اپلیکیشن های غیر رسمی، تغییرات بصری و آنلاک کردن آیفون می باشد. در کنار این مزیت ها، از دست دادن گارانتی و آسیب پذیر شدن در مقابل ویروس ها از مهمترین معایب جیل بریک می باشند.

---------- نوشته در 02:34 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 02:34 AM ارسال شده بود ----------

منبع:
http://www.iammehdi.com/iphone-jailbreak-a-beginners-guide/
 
  • Like
Reactions: ravi

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر