تکنولوژی جدید AMD-ATI با نام Fusion در راه است.

MSKT

کاربر سایت
Apr 23, 2006
195
نام
mohammad sadeghi
Phil Hester، رییس بخش تکنولوژی شرکت AMD در طی گفتگویی که به تازگی در وب سایت InfoWorld منتشر شده است، مطالب جدیدی را درباره ادغام پردازنده های مرکزی و تراشه های گرافیکی در کامپیوتر های شخصی آینده، که این روزها بحث در باره آن در بین جامعه سخت افزاری جهان بسیار بالا گرفته است، اعلام داشته است که خلاصه ای از این گفتگو و همچنین اطلاعاتی در مورد این تکنولوژی را در ادامه از نظر خواهید گذراند.

مواد مذاب در کامپیوتر های شخصی!

"نخستین نمونه از پردازنده های مبتنی بر Fusion در اواخر سال 2008 به صورت آزمایشی، و در اوایل سال 2009 به صورت انبوه تولید خواهد شد." مهمترین جمله ای که Phil Hester در گفتگوی خود با وب سایت InfoWorld به زبان آورد.

پیش از این نیز شرکت AMD تاریخ عرضه این تکنولوژی را "اواخر 2008/اوایل 2009" و موارد استفاده آن را در تمام پلتفرم های رایج مانند کامپیوتر های رومیزی، نوت بوک ها، سرور ها و همچنین صنایع موبایل اعلام کرده بود اما به گفته آقای Hester این بار شرکت AMD بازار نوت بوک ها را به عنوان اولین و اصلی ترین هدف برای تکنولوژی Fusion در نظر گرفته است، البته به گفته وی این موضوع به معنی عدم استفاده از این تکنولوژی در کامپیوتر های رو میزی و سرور ها نخواهد بود اما زمان دقیقی برای راه یابی Fusion به حیطه کامپیوتر های شخصی، فعلا تعیین نشده است
نظر آقای Hester در این زمینه چنین می باشد : "ما از طریق نظرخواهی از مشتریان و بررسی عمیق نیاز بازار به چنین تکنولوژیی به این نتیجه رسیدیم که بهترین نقطه در آغاز بکارگیری این تکنولوژی چیزی جز بازار کامپیوتر های قابل حمل نیست، این نقطه دقیقا جایی است که شما بیشترین نفع و قدرت را از وجود Fusion احساس خواهید کرد".

سرنوشت تراشه های گرافیکی در داخل پردازنده های رقم خواهد خورد!

به عقیده Advanced Micro Devices دومین تولید کننده بزرگ ریزپردازنده های X86، تراشه های گرافیکی (GPU) در حال حاضر در همان نقشی قرار دارد که پیش از این کمک پردازنده های ریاضی (FPU) دو دهه پیش در کنار پردازنده های مرکزی ایفا می کردند، اگر به خاطر داشته باشید در اواسط دهه 80 میلادی و با معرفی پردازنده های سری 286 توسط اینتل، در مادبرد ها سوکتی جهت نصب و استفاده از کمک پردازنده ریاضی یا یا همان floating point co-processing که به پردازنده 287 معروف بود وجود داشت، که افراد تعداد بسیار کمی از آن استفاده کردند. این موضوع در نسل بعدی پردازنده ها یعنی 386 نیز ادامه پیدا کرد بطوری که طبق آمار در آن زمان تنها 20 درصد از کاربران کامپیوتر های شخصی که بیشتر آنها را نیز مراکز دانشگاهی، اساتید و دانشجویان تشکیل می دادند از کمک پردازنده ها استفاده میکردند.

اما عاقبت در نسل بعدی و ظهور پردازنده های قدرتمند تر سری 486، کمک پردازنده یا همان FPU به صورت استاندارد در داخل پردازنده مرکزی یا CPU قرار گرفت و تا به امروز نیز این جریان ادامه پیدا کرده است.

به هرحال، نظر محققین شرکت AMD اینگونه است که تراشه های گرافیکی فعلی که به صورت مجزا در کامپیوتر استفاده می شوند از قدرتی بر خوردار هستند که بسیاری از کاربران، از جمله کاربران اداری، کاربران غیر حرفه ای به ندرت به آن نیاز پیدا می کنند در عین حال که روز به روز به استفاده از قدرت تراشه گرافیکی در سیستم های عامل، چیزی که ویستا آغازگر آن بود، افزوده می شود. به همین خاطر مهندسین AMD در حال تلاش برای ایجاد پردازنده ای هستند که از قابلیت های گرافیکی نیز به صورت داخلی (Embed) در عین حفظ قدرت و کاهش هزینه ها، پشتیبانی کند، چیزی که AMD آن را Fusion نام نهاده است.

"به جرات می توان گفت تمامی کاربران به سوی بهره گیری از حداکثر قدرت گرافیکی پیش می روند، اگر شما به دلایل این موضوع توجه کنید موارد متعددی از جمله برنامه های مدیریت مالی، برنامه های تفریحی، برنامه های گرافیکی و ... را مشاهده خواهید کرد، واضح است که ایجاد یک سطح مناسب و آینده نگر از قدرت پردازش گرافیک در عین کاهش هزینه، کاهش مصرف انرژی و بسیاری دلایل دیگر ما را به سمت ترکیب پردازنده و تراشه گرافیکی خواهد کشاند." سخنان پایانی آقای Hester در این گفتگو.

متاسفانه در این گفتکو از آقای Hester پرسیده نشد که از تکنولوژی Fusion باید چه سطحی از قدرت پردازش گرافیکی را انتظار داشت و اینکه اصولا تراشه های گرافیکی توکار در پردازنده های مرکزی، در مقایسه با تراشه های گرافیکی مجزا به چه میزان اختلاف عملکرد خواهند داشت؟ به هر حال به نظر میرسد قدرت پردازش گرافیکی این تکنولوژی در مقایسه با تراشه های گرافیکی مجزا کمتر ولی در برابر آن به صرفه تر باشد.

منبع سایت سخت افزار= http://www.sakhtafzar.com
cor.lb.gif

cor.rb.gif
cor.lt.gif
back.top.gif
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر