با نام خدا
زمان های خیلی قدیم وقتی کسی نمی دونست فایتینگ تو دنیای بازی چه معنی ای میده اولین بازی فایتینگ با نام WARRIOR عرضه شد و یک سبک پر از جذابیت و پیچیدگی رو به صنعت گیم معرفی کرد.اما خب پتانسیل خاصی تو این سبک دیده نمی شد تا بازی ای به اسم STREET FIGHTER برای دستگاه های آرکید عرضه شد و نشون داد که می شه تو این سبک شخصیت های پر از پردازش از هر ملیت و جنسیتی رو با یک داستان ساده به هم درگیر کرد و یک گیم پلی جالب به نمایش گذاشت.بازی مذکور قدم موثری در پیشرفت سبک فایتینگ گذاشت و به کپکام(سازنده ناشر بازی)سود زیادی رساند و باعث به وجود آمدن STREET FIGHTER 2 شد که نه تنها از بازی قبلی بدتر،بلکه صدها پله بهتر هم بود و استاندارد های جدیدی برای این سبک پایه گذاری کرد که تا بحال بسیاری از بازی های این سبک آن را رعایت می کنند.
تا مدت ها تو سبک فایتینگ همه جور عنصری اعم از گرافیک توپ و شخصیت های باحال داستان قوی،گیم پلی سریع و کند و غیره و غیره بود به غیر از خشونت .(تمام خصوصیت هایی که برای سبک فایتینگ عرض کردم یه راست تو همون زمان خودشونو نشون ندادند بلکه طی این 7 نسل دنیای گیم خودشونو نشون دادند)بر می گردیم سال ها قبل تا ببینیم کسی نمی خواست این عنصر خشونت را وارد صنعت گیم کند
در سال 1992 فردی به نام Ed boon (که در یک مقاله در بازیسنتر مربوط به 100 بازیساز برتر در رتبه صدم بود) تصمیم گرفت که یه بازی بزنه اسمش هم بذاره mortal kombat با یه سری شخصیت.همیتن طوری پشمی!!!نه نه نه ایده این بازی ابتدا توسط دو نفر به اسم John tobias و Ed boon داده شد از همون ابتدا بازی با دیگر بازی های این سبک فرق داشت که می خواهیم بهش بپردازیم
سال عرضه:1992
پلتفرم های بازی:آرکید،SNES،SEGA genesis،SEGA gamegear،Game boy،SEGA master system،PC،PS2،MOBILE،Xbox،Amiga
شخصیت های قابل بازی:Johnny cage،Sonya blade،Raiden،Liu Kang،Kano،scorpion،Sub-zero
شخصیت مخفی(آزاد شدنی):Reptile
دیدید کلا چیز مالی نبود.و اما قسمت مهم...
گیم پلی:این همون چیزی بود که بازی رو به اوج رسوند.گیم پلی بازی در کل به مشت و لگد و گارد خلاصه میشد.ولی فنون خاص هر شخصیت باعث میشد کلی اینور و اونور دنبال کدها بگردید و با مشقت آنها را اجرا کنید.بازی اصلا آسون نبود،باید همیشه حواستون به سه دکمه اصلی می بود،دشمن حرکتی نشان میداد اگر نمی جنبیدید بخش اعظمی از جانتان می رفت.تقریبا تمام اصول موجود در سبک در این بازی رعایت شده بود به غیر از بخش FATALITY و خون و خشونت که اتفاقا علل موفقیت بازی هم بود.FATALITY ضربات خاصی بودند که وقتی کاراکتر حریف جانش تمام شده بود و در حالت سر گیجه بود می توانستید با زدن چند کد آن را روی حریف به صورت یک ضربه تمام کننده اجرا کرد.مشخصه این ضربات خشونت بسیار بالای آن بود مثلا در عکس زیر میتونید فیتالیتی بی رحمانه ساب زیرو رو ببینید که در اون ساب زیرو خیلی خوشگل سر اسکورپیون رو با ستون فقراتش از بدنش می کنه و جدا می کنه.یا مثلا فیتالیتی معروف کینو این بود که قلب طرف رو از جاش در می اورد(این فیتالیتی بعدا در کارتون زیبای Wreck-it Ralph مورد تمسخر قرار گرفت)
توضیحات:بازی علاوه بر موارد ذکر شده نکات دیگری هم داشت.این بازی بر عکس تمامی بازی های آن دوران از انیمیشن های 16 بیتی استفاده نمی کرد بلکه حرکات بازیگران را ثبت و ضبظ کرده و به صورت انیمیشن در می آورد و در مورد شخصیت هایی مثل Goro از عروسک های به شدت واقع گرایانه استفاده می کردند.علاوه بر این این بازی نه تنها اولین بازی ای بود که خشونت را به سبک قایتینگ بلکه اولین بازی ای بود که خشونت بالا را به صنعت بازی تقدیم کرده بود.همین عمل انقلابی(الله اکبر)موجب ایجاد سختگیری در انتخاب یازی ها برتی گیمرها و در نتیجه به وجود آمدن ESRB برای اولین بار شد.
--------------------MORTAL KOMBAT 2----------------
سازنده\ناشر:Midway
سال عرضه:1993
پلتفرم های بازی:PlayStation, Sega Saturn ,Nintendo GameCube,PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox ,Amiga, Game Boy, Personal Computer Sega 32X, Sega Game Gear Sega Genesis, Sega Master System, Super Nintendo, Arcade,PC,PSN
شخصیت های قابل بازی:Scorpion,Sub-zero,Shung tsung,Kitana,Mileena,Baraka,Jhonny cage,Reptile,Jax,Liu kang,Kung lao,Raiden
شخصیت های مخفی:Noob saibot,Jade,Smoke
چرا Ed boon به حرف نا خود آگاهش گوش نده ؟Ed و همکاراش برای کارکتر هایی که تو بازی اول فقط قیافه و فن داشتند،داستانی پیچیده تعریف کرد و ارتباطشونو با دیگر مبارزان شرح داد.به دلیل کمبود امکانات در آن زمان برای روایت داستان با اینکه برای هر کدام از کاراکترها داستانی تعریف شده بود اما گیمرها از برخی شان غیر مطلّع بودند و برخی از آنها داستانشان در این نسخه در سخه های بعدی معلوم میشد.نسخه دوم بازی مفاهیم جدیدی در داستان نویسی ارایه کرد که در نسخه های بعدی منتقدان درکش کردند
این هم قالب کلی داستان:Shao khan فرمانروای جهان بیرونی(Out world)در زمان های بسیار دور (بالغ بر 500 سال قبل)برای تصرف زمین شنگ سونگ را به زمین فرستاد تا با اداره یک تورنومنت خونین،مبارزان زمین را از میان بردارد تا با این کار در زمین شورش و هرج و مرج ایجاد شه و شاو جان (خان) هم سه سوته زمین رو تصرف کنه.اما این شاو خان شانس نداره که،در تورنومنت لیو کنگ توانست گورو(برنده هر دوره تورنومنت و قاتل کونگ لاو بزرگ)را شکست داده وصاحاب تورنومنت بشه(که شاید با فروشش یه مال و املکی پدید بیاره)از اون طرف شاو کان به خاطر شکست نقشه اهریمنیش و صد البته بی عرضگی شنگ سونگ اونو محکوم به مرگ می کنه اما شنگ سونگ با هزار جور خواهش و تمنّا و اصرار شاو کان رو راضی میکنه تا نقشه ای دیگر رو پیاده کنه و اون هم ایجاد یک تورنومنت خونین تر در دنیای بیرونه تا مبارزان رو به راحتی در تله بندازه وراحت توسط خود شاو کان نابود بشه.مبارزان زمینی هم تورنومنت پر از صلحشونو رها کرده وبه دنبال شنگ سونگ میرن تورنومنت شاو کان
همونطور که دیدید داستان بازی نسبت به قبل خیلی باحال تر بود مخصوصاً با وجود شاو کان این جذابیت بیشتر هم شد.معرفی دنیای بیرون هم باعث معرفی کاراکترهایی نظیر کیتانا و ملینا و باراکاو... میشد که حضورشون در تورنومنت زمین غیر معقول بود(با این حال تمامی کاراکترهایی که عرض کردم تو مرتال 9 سرو مر و گنده تو تورنمنت زمین داشتند ور دست شنگ سونگ کار می کردند)و این کار میدوی درست مانند یک انقلاب در داستان نویسی سبک فایتینگ بود و بازم مهمترین قسمت بازی گیم پلی........
گیم پلــــی:ااین نسخه از مورتال دومین نسخه از این سری پر طرفدار بود که عرضه شد و از هر نظر نسبت به نسخه قبلش پیشرفت کرده بود به خصوص داستان اما از نظر گیم پلی شاهد Arena(محل مبارزه)های بیشتری بودیم کاراکترهای جدیدتری داشتیم(گرچه سونیا و کینو که اتفاقاً با هم دشمنی خاصی هم دارند در این نسخه غایب بودند و عجیب تر اینکه متحد سونیا یعنی جکس تو بازی حاضر بود)و هر کدوم هم دو فیتالیتی و دو stage fatality و یک friendship و یک babylity هم داشتند.وقتی وارد مبارزات می شدید اغلب تغییرات مربوط به فینیشرها می شد.stage fatality به فیتالیتی ای گفته می شد که در برخی آرنا ها انجام میشد و با استفاده از آن کاراکتر مورد نظر با استفاده از محیط نابود میشد مثلا در آرنای فاضلاب می تونستید طرف رو به درون فاضلاب پرتاب کرده وشاهد ذوب شدن گوشت و پوست او شوید
Babality هم عملی بود که با آن می توانستید طرف مقابل را به نوزاد تبدیل کنید که کار مفرحی بود و ضمن شادی آور بودنش نمی توانست از بار خشونت بازی کم کند
friendship هم عملی بود که وقتی جان حریف تمام می شد به جای فیتالیتی و یا ضربات تمام کننده با او رفیق میشدید
----------------MORTAL KOMBAT 3---------------
قبل از اینکه شروع کنیم بگم که نسخه های چه میدونم Ultimate و komplete edition و GOLD و... اینا تو مقاله ازشون حرفی به میان نمیان چون به غیر از اصولا چند کاراکتر جدید چیز خاصی ندارند و ما هم موارد اضافی این نسخه ها رو میگیم تا خیلی هم دچار یاس فلسفی نشید
سازنده\ناشر:Midway Company
سال عرضه:1994
پلتفرم های قابل بازی:PC,Arcade,Genesis,SNES,PSone,PS2,Game gear,Xbox,Game boyGamecube,PSP
شخصیت های قابل بازی(نسخه اصلی):Shang Tsung, Sindel, Jax, Kano, Liu Kang, Sonya, Stryker, Sub-Zero, Cyrax,
Sector, Nightwolf, Sheeva, Kung Lao, Kabal
شخصیت های قابل بازی(نسخه Rain, Reptile, Stryker, Jax, Nightwolf, Jade, Noob Saibot, Sonya, Kano, Mileena,: (ultimate
Sub-Zero, Klassic Sub-Zero, Kung Lao, Sektor, Kitana, Ermac, Scorpion, Cyrax,
Kabal, Sindel, Smoke, Liu Kang, Shang Tsung
شخصیت های مخفی(آراد شدنی):smoke, motaro, shao khan
داستان این قسمت یه جور ادامه بر قسمت قبله .بازگشت دوباره به زمین هم باز باعث پدید آمدن قهرمانان جدیدی همچون stryker و Kabal میشد سیندل هم که به واسطه خط داستانی به جمع مبارزان پیوست.سونیا و کینو هم به واسطه خط داستانیشون برگشته بودند و تقریبا از لحاظ کاراکترها و داستان به کامبت 3 در آن موقع در اوج بود
اطلاع رسانی damage وارد شده:اگر در مبارزات ضربات پپشت سر هم(combo)به حریف وارد می کردید درصد جان کم شده حریف بر اثر این ضربات +تعداد ضربات وارد شده را اطلاع میداد
animality:همانند بیبالیتی فقط با این فرق که طرف رو به حیوون تبدیل می کردید البته اینقدر اجرای این ضربه مشقت بار بود که از هر 10 نفر یه نفر موفق به انجام این کار میشد
brutality:در این حرکت که شبیه کومبو بود (در واقع فینیشر بود)طرف رو تا میخورد میزدید بعدش هم اگه جا نداشت می ترکید.ها ها ها ها ها هاه ه ه!!!!
دو نفره باحال:بخش دو نفره بازی علی رغم تمام استاندارد ها اجازه میداد هنگام لود شدن مسابقه با زدن دکمه های اصلی اشکالی در پایین صفحه به وجود آید که به مانند کد تقلب قابلیت های زیادی داشت...
اما هنوز بازی خیلی سخت بود و واسه تازه کارها فایتینگ های دیگه برای شروع مناسب تر بود برخی شخصیت ها(مثل ارمک)قابلیت خاصی نداشتند و مثل یک کپی رنگی بودند(که تو کامبت های بعد اصلاح شد این قضیه)و کد ها که همون طور که گفتم پیدا کردنش یه طرف اجرا کردنش هم یه طرف دیگه...
ادامه مطلب+منابع دیگر عکس ها آپدیت می شوند....
پیام بدبد شاد شیم
با تشکر سید محمد حسین بطحایی(only sonic)