از سال ۲۰۱۹ و عرضهی بازی Fallout 76 سیلی از انتقادات علیه تاد هاوارد روانه فضای مجازی شد. در این مقاله قصد دارم تا به بررسی انتقادهایی که از این بازیساز شناخته شده انجام شده بپردازم.
۱. گناهکار بابت همه چیز
از زمان عرضهی Fallout 4 انگشت اتهام برای تمام مشکلات مختلف بازیهای کمپانی زنیمکس به سمت هاوارد قرار گرفت. اما آیا او مقصر تمام مشکلات زنیمکس در نسل هشتم بودهاست یا نه؟
در سال ۲۰۱۵ و بعد از عرضهی بازی Fallout 4 خاطر بازیکنان بسیاری به خاطر باگهای زیاد بازی آزرده شده بود. بازی Fallout 4 با وجود تمام قوتهایی که داشت از نظر فنی یک فاجعه بود و شخص تاد هاوارد بابت این موضوع مورد حمله قرار گرفت. بازی Fallout 4 در طی دو ماه بعد ای عرضه دو پچ بزرگ دریافت کرد که حدود ۸۰ درصد باگهای بازی را رفع میکردند و پرفورمنس بازی را به یک نقطه قابل قبول میرساندند؛ اما چرا این بازی از همان ابتدا دو ماه تاخیر نخورد تا با باگ های کمتر و پرفورمنس بهتر عرضه شود؟ جواب این سوال به مدیریت زنیمکس مدیا باز میگردد که به خاطر شرایط مالی سخت خود نیاز به یک منبع درآمد بزرگ داشت و عرضه فالوت ۴ داشت و برای همین حتی حاضر به تحمل تاخیر دو ماهه را نداشتند. درخواستهای استودیوی سازنده بازی برای تاخیر بازی با جواب رد مدیران زنیمکس آنلاین مواجه شد و بازی به صورت ناقص عرضه شد. اما طی دو سال اخیر بسیاری از گیمرها در فضای مجازی تاد هاوارد را مقصر عرضه زودهنگام بازی میدانند در حالی مشخص کردن تاریخ عرضه بازی به عهده کارگردان بازی نیست و به مدیریت و بخش عرضه کمپانی صاحب اثر مربوط است. موارد این قبیل که تاد هاوارد برای چیزی که در دایره وظایفش نبوده متهم شده در طی دو سال اخیر کم نبودهاند، از ماجرای New Vegas گرفته تا Fallout 76 و حتی Wolfenstein Youngblood در همه چیز تاد هاوارد به عنوان متهم شناخته شدهاست.
۲. جهنم نیووگاس
بازی Fallout: New Vegas نسخه فرعی نام آشنا و پر حاشیه سری فالوت که توسط استودیو آبسیدیان ساخته شد. این بازی با استفاده از موتور، سورسکدها، صداها و انیمیشنهای Fallout 3 در مدت ۱۸ ماه ساخته شد. طی قرارداد آبسیدیان با بتسدا در مورد بازی FNV در صورتی که آبسیدیان موفق میشد تا امتیاز متاکریتیک بالای ۸۵ را برای New Vegas کسب کند، بتسدا موظف میشد تا علاوه بر دستمزد ساخت بازی، مقداری از درصد سود بازی را به آبسیدیان به عنوان پاداش پرداخت کند؛ اما ماجرا به این زیبایی پیش نرفت و ساختهی آبسیدیان در هیچ یک از سه پلتفرم خود موفق نشد امتیازی بالاتر از ۸۴ به دست آورد و طبق قرارداد بتسدا تنها دستمزد ساخت بازی را به این استودیو پرداخت کرد. بعد از این کارگران بازی New Vegas در توییتر مطلبی را منتشر کرد که بتسدا بر اساس قرارداد عقد شده، هیچ پاداشی اضافه بر دستمزد ساخت بازی به آبسیدیان پرداخت نکرده. گفتههای کارگران بازی باعث تحریک احساسات طرفداران این استودیو شد و این اشخاص شروع به متهم کردن تاد هاوارد در مورد این موضوع کردند، حتی بعضی از هواداران آبسیدیان معتقد بودند که تاد هاوارد به منتقدای متاکریتیک پول پرداخت کرده تا باعث شوند این بازی به متای بالای ۸۵ نرسد. این در حالیست که تاد هاوارد صرفا یک کارگردان ساده در استودیو بوده و موارد مربوط به قراردادها و مسائل مالی ربطی به او ندارد.
۳. استفاده از محصول قدیمی برای تخریب
یکی از حقههای قدیمی متنفران یک شخص این است که برای تخریب محصول شاخص یه فرد از محصول قدیمیتر همان فرد استفاده میشود. نمونه کامل این موضوع مربوطه به عدهای از کاربران فضای مجازی است که تلاش میکنند بازیهای Oblivion و Morrowind را دست آویزی برای تخریب Skyrim قرار دهند. این افراد معمولا با بهانه کردن آپگرید موتور کریشن (گیم بایرو) در Oblivion شروع به تخریب اسکایریم میکنند. اما حقیقت این است که Skyrim تمام انقلاب های Morrowind و Oblivion را به حد اعلا رساند. Skyrim با قرار دادن صدا و افکت های خون در جریان مبارزات قدم بسیاری بزرگی در بهبود سیستم مبارزه سری TES برداشت، این بازی همچنین با محدود کردن Radiant AI تمام مشکلات حاصل از پیشرفتگی این تکنولوژی در NPCهای Oblivion را از بین برد. برای مثال در Oblivion شما بارها شاهد این بودید که NPCها به خاطر دزدی یا درگیری با یک دیگر زندانی یا کشته میشدند و این موضوع در طولانی مدت باعث میشد که NPCهایی که حاوی یک ماموریت فرعی یا محتوای مهم در بازی بودند در زمان مناسب در جای مناسب نباشند. این مشکل در اسکایریم به طور کامل رفع شد و بازی Skyrim به راحتی متناسبترین و بهترین تجربه از سری the Elder Scrolls را به ارمغان آورد.
۴. استاندارد دوگانه
یکی از مواردی که طی دو سال اخیر علیه تاد هاوارد شکل گرفتهاست، استانداردهای دوگانه قضاوت اوست. بازی Fallout New Vegas توسط آبسیدیان در مدت ۱۸ ماه ساختهشد، این مدت کوتاه ساخت همواره بهانهی هواداران آبسیدیان برای موجه جلوه دادن مشکلات این بازی بودهاست. این در حالیست که بسیاری از مواد ساخت بازی New Vegas از جمله موتور بازیسازی، صدا گذاری شخصیتها ، سیستم هوش مصنوعی NPCها، انیمیشن ها، تکسچرها و کدهای منبع ساخت بازی New Vegas به صورت از پیش آماده از بازی Fallout 3 تامین شدهبودند؛ اما بازی Fallout 4 در مدت صرفا ۲۰ ماه ساخته شد و در این مدت علاوه بر بروزرسانی موتور، شامل ساخت تمام و کمال کلیات و جزئیات بازی میشد. از نگاه عدهای از کاربران فضای مجازی مدت توسعه ۱۸ ماهه FNV بسیار کوتاه و ناکافی بوده ولی زمان ۲۰ ماهه برای ساخت F4 کاملا زیاده از حد و بیشتر از کافی بودهاست. بازی Skyrim در طول روند ساخت خود با کمبود بودجه شدیدی مواجه بود، به خاطر همین موضوع بسیاری از جزئیات بازی حذف شدند. برای مثال تعداد صداگذاران Skyrim بسیار کم است و تعداد زیادی از Npc ها توسط افراد تکراری صداگذاری شدهاند. من بسیاری افراد را دیدهام که حتی میگویند اگر تاد هاوارد بازیساز خوبی بود خودش با اعضای استودیو صداگذاری بازی را انجام میداد و نمیگذاشت بازی اینطور عرضه شود؛ اما همین افراد معتقدند که بازیهای آبسیدیان صرفا قربانی کمبود بودجه هستند و تمام مشکلات این بازیها با کمبود بودجه قابل توجیه هستند. نمونه دیگر از استانداردهای دوگانه علیه تاد هاوارد به مسئله انیمشن سازیهای بازی برمیگردد. انیمیشن سازی ضعیف بازیهای تاد دلیل بر زباله بودن بازیهای او هستند؛ ولی انیمیشن های ضعیف بازی the Outer Worlds و KOTOR II اصلا دلیلی بر بد بودن بازی نیستند!
۵. فالوت ۷۶
شاید بتوان بازی Fallout 76 را پرحاشیهترین بازی آنلاین نسل هشتم دانست. این بازی توسط استودیو Bethesda Games Studios ساخته شد و در سال ۲۰۱۹ شد. این بازی از ابتدای عرضه به دلیل نبود محتوای کافی، ضعفهای فنی فراوان، باگهای به اصطلاح Game Breaker و... مورد نقد قرار گرفت. عدهای از کاربران فضای مجازی بعد از عرضهی این بازی به تاد هاوارد حمله کردند و کارگردانی ضعیف او در دلیل اصلی شکست بازی میدانستند. آنها میگفتن سیاستهای تاد هاوارد که میخواسته سری Fallout را به یک بازی مولتی پلیر تبدیل کند باعث خراب شدن سری شدهاست. کار به جایی کشید که بسیاری از این کاربران به استیم حمله کردند و علاوه بر Fallout 76 به بازیهای Fallout 4 و حتی Fallout 3 نیز امتیازات پایینی دادند، این موضوع باعث شد تا امتیاز ۹ بازی Fallout 3 طی یک هفته به ۷ کاهش پیدا کند. عدهای از این افراد علاوه بر نقدهای منفی به Fallout 3 شروع به گذاشتن نقدهای مثبت فیک برای Fallout New Vegas کردند و امتیاز Mixed این بازی طی سه روز به 10/10 رسید! بازی Fallout New Vegas و ساختهی جدید آبسیدیان یعنی The Outer Worlds مانند یک چوب به سر تاد هاوارد کوبانده میشدند. اما مسئله این جلسه که تاد هاوارد اصلا کارگردان بازی Fallout 76 نبود بلکه جف گاردینر وظیفه کارگردانی این بازی را بر عهده داشت. تاد هاوارد حتی تهیه کنندهی اصلی این بازی نبود و صرفا به عنوان Executive Producer نقش کوچکی در توسعه این بازی داشت و زنیمکس صرفا از نام او برای بازاریابی Fallout 76 بهره برداری کرد.
۶. نبرد کنسولی
شاید بتوان خرید زنیمکس مدیا توسط مایکروسافت را بزرگترین خبر مربوط به صنعت بازی در چند سال اخیر دانست. این خرید باعث شد تا بسیاری از فنبویهای سونی به سابقه بتسدا حمله کنند و تاد هاوارد هم از این قضیه مستثنا نبود. هواداران سونی که کینه دیرینهای از تادهاوارد داشتند، میگویند که تمامی بازیهای تاد هاوارد بیش از حد مورد توجه قرار گرفتهاند و اکس باکس ۷ میلیارد را به سطل آشغال انداخته است.
در انتها این موضوع که تاد هاوارد طی چندسال اخیر مورد بیمهری قرار گرفتهاست از روز روشن نیز واضح تر است. به هر حال بازی Starfield به زودی از راه میرسد، این بازی از سال ۲۰۱۶ روند توسعه فعالی داشته و همینطور بزرگترین بروزرسانی تاریخ موتور کریشن را هم به همراه دارد، همینطور با وجود بودجه فراوان اکس باکس میتوان انتظار داشت که این بازی به صورت واقعا کامل منتشر شود و به یکی از موفقترین بازیهای تاریخ تبدیل شود.
۱. گناهکار بابت همه چیز
از زمان عرضهی Fallout 4 انگشت اتهام برای تمام مشکلات مختلف بازیهای کمپانی زنیمکس به سمت هاوارد قرار گرفت. اما آیا او مقصر تمام مشکلات زنیمکس در نسل هشتم بودهاست یا نه؟
در سال ۲۰۱۵ و بعد از عرضهی بازی Fallout 4 خاطر بازیکنان بسیاری به خاطر باگهای زیاد بازی آزرده شده بود. بازی Fallout 4 با وجود تمام قوتهایی که داشت از نظر فنی یک فاجعه بود و شخص تاد هاوارد بابت این موضوع مورد حمله قرار گرفت. بازی Fallout 4 در طی دو ماه بعد ای عرضه دو پچ بزرگ دریافت کرد که حدود ۸۰ درصد باگهای بازی را رفع میکردند و پرفورمنس بازی را به یک نقطه قابل قبول میرساندند؛ اما چرا این بازی از همان ابتدا دو ماه تاخیر نخورد تا با باگ های کمتر و پرفورمنس بهتر عرضه شود؟ جواب این سوال به مدیریت زنیمکس مدیا باز میگردد که به خاطر شرایط مالی سخت خود نیاز به یک منبع درآمد بزرگ داشت و عرضه فالوت ۴ داشت و برای همین حتی حاضر به تحمل تاخیر دو ماهه را نداشتند. درخواستهای استودیوی سازنده بازی برای تاخیر بازی با جواب رد مدیران زنیمکس آنلاین مواجه شد و بازی به صورت ناقص عرضه شد. اما طی دو سال اخیر بسیاری از گیمرها در فضای مجازی تاد هاوارد را مقصر عرضه زودهنگام بازی میدانند در حالی مشخص کردن تاریخ عرضه بازی به عهده کارگردان بازی نیست و به مدیریت و بخش عرضه کمپانی صاحب اثر مربوط است. موارد این قبیل که تاد هاوارد برای چیزی که در دایره وظایفش نبوده متهم شده در طی دو سال اخیر کم نبودهاند، از ماجرای New Vegas گرفته تا Fallout 76 و حتی Wolfenstein Youngblood در همه چیز تاد هاوارد به عنوان متهم شناخته شدهاست.
۲. جهنم نیووگاس
بازی Fallout: New Vegas نسخه فرعی نام آشنا و پر حاشیه سری فالوت که توسط استودیو آبسیدیان ساخته شد. این بازی با استفاده از موتور، سورسکدها، صداها و انیمیشنهای Fallout 3 در مدت ۱۸ ماه ساخته شد. طی قرارداد آبسیدیان با بتسدا در مورد بازی FNV در صورتی که آبسیدیان موفق میشد تا امتیاز متاکریتیک بالای ۸۵ را برای New Vegas کسب کند، بتسدا موظف میشد تا علاوه بر دستمزد ساخت بازی، مقداری از درصد سود بازی را به آبسیدیان به عنوان پاداش پرداخت کند؛ اما ماجرا به این زیبایی پیش نرفت و ساختهی آبسیدیان در هیچ یک از سه پلتفرم خود موفق نشد امتیازی بالاتر از ۸۴ به دست آورد و طبق قرارداد بتسدا تنها دستمزد ساخت بازی را به این استودیو پرداخت کرد. بعد از این کارگران بازی New Vegas در توییتر مطلبی را منتشر کرد که بتسدا بر اساس قرارداد عقد شده، هیچ پاداشی اضافه بر دستمزد ساخت بازی به آبسیدیان پرداخت نکرده. گفتههای کارگران بازی باعث تحریک احساسات طرفداران این استودیو شد و این اشخاص شروع به متهم کردن تاد هاوارد در مورد این موضوع کردند، حتی بعضی از هواداران آبسیدیان معتقد بودند که تاد هاوارد به منتقدای متاکریتیک پول پرداخت کرده تا باعث شوند این بازی به متای بالای ۸۵ نرسد. این در حالیست که تاد هاوارد صرفا یک کارگردان ساده در استودیو بوده و موارد مربوط به قراردادها و مسائل مالی ربطی به او ندارد.
۳. استفاده از محصول قدیمی برای تخریب
یکی از حقههای قدیمی متنفران یک شخص این است که برای تخریب محصول شاخص یه فرد از محصول قدیمیتر همان فرد استفاده میشود. نمونه کامل این موضوع مربوطه به عدهای از کاربران فضای مجازی است که تلاش میکنند بازیهای Oblivion و Morrowind را دست آویزی برای تخریب Skyrim قرار دهند. این افراد معمولا با بهانه کردن آپگرید موتور کریشن (گیم بایرو) در Oblivion شروع به تخریب اسکایریم میکنند. اما حقیقت این است که Skyrim تمام انقلاب های Morrowind و Oblivion را به حد اعلا رساند. Skyrim با قرار دادن صدا و افکت های خون در جریان مبارزات قدم بسیاری بزرگی در بهبود سیستم مبارزه سری TES برداشت، این بازی همچنین با محدود کردن Radiant AI تمام مشکلات حاصل از پیشرفتگی این تکنولوژی در NPCهای Oblivion را از بین برد. برای مثال در Oblivion شما بارها شاهد این بودید که NPCها به خاطر دزدی یا درگیری با یک دیگر زندانی یا کشته میشدند و این موضوع در طولانی مدت باعث میشد که NPCهایی که حاوی یک ماموریت فرعی یا محتوای مهم در بازی بودند در زمان مناسب در جای مناسب نباشند. این مشکل در اسکایریم به طور کامل رفع شد و بازی Skyrim به راحتی متناسبترین و بهترین تجربه از سری the Elder Scrolls را به ارمغان آورد.
۴. استاندارد دوگانه
یکی از مواردی که طی دو سال اخیر علیه تاد هاوارد شکل گرفتهاست، استانداردهای دوگانه قضاوت اوست. بازی Fallout New Vegas توسط آبسیدیان در مدت ۱۸ ماه ساختهشد، این مدت کوتاه ساخت همواره بهانهی هواداران آبسیدیان برای موجه جلوه دادن مشکلات این بازی بودهاست. این در حالیست که بسیاری از مواد ساخت بازی New Vegas از جمله موتور بازیسازی، صدا گذاری شخصیتها ، سیستم هوش مصنوعی NPCها، انیمیشن ها، تکسچرها و کدهای منبع ساخت بازی New Vegas به صورت از پیش آماده از بازی Fallout 3 تامین شدهبودند؛ اما بازی Fallout 4 در مدت صرفا ۲۰ ماه ساخته شد و در این مدت علاوه بر بروزرسانی موتور، شامل ساخت تمام و کمال کلیات و جزئیات بازی میشد. از نگاه عدهای از کاربران فضای مجازی مدت توسعه ۱۸ ماهه FNV بسیار کوتاه و ناکافی بوده ولی زمان ۲۰ ماهه برای ساخت F4 کاملا زیاده از حد و بیشتر از کافی بودهاست. بازی Skyrim در طول روند ساخت خود با کمبود بودجه شدیدی مواجه بود، به خاطر همین موضوع بسیاری از جزئیات بازی حذف شدند. برای مثال تعداد صداگذاران Skyrim بسیار کم است و تعداد زیادی از Npc ها توسط افراد تکراری صداگذاری شدهاند. من بسیاری افراد را دیدهام که حتی میگویند اگر تاد هاوارد بازیساز خوبی بود خودش با اعضای استودیو صداگذاری بازی را انجام میداد و نمیگذاشت بازی اینطور عرضه شود؛ اما همین افراد معتقدند که بازیهای آبسیدیان صرفا قربانی کمبود بودجه هستند و تمام مشکلات این بازیها با کمبود بودجه قابل توجیه هستند. نمونه دیگر از استانداردهای دوگانه علیه تاد هاوارد به مسئله انیمشن سازیهای بازی برمیگردد. انیمیشن سازی ضعیف بازیهای تاد دلیل بر زباله بودن بازیهای او هستند؛ ولی انیمیشن های ضعیف بازی the Outer Worlds و KOTOR II اصلا دلیلی بر بد بودن بازی نیستند!
۵. فالوت ۷۶
شاید بتوان بازی Fallout 76 را پرحاشیهترین بازی آنلاین نسل هشتم دانست. این بازی توسط استودیو Bethesda Games Studios ساخته شد و در سال ۲۰۱۹ شد. این بازی از ابتدای عرضه به دلیل نبود محتوای کافی، ضعفهای فنی فراوان، باگهای به اصطلاح Game Breaker و... مورد نقد قرار گرفت. عدهای از کاربران فضای مجازی بعد از عرضهی این بازی به تاد هاوارد حمله کردند و کارگردانی ضعیف او در دلیل اصلی شکست بازی میدانستند. آنها میگفتن سیاستهای تاد هاوارد که میخواسته سری Fallout را به یک بازی مولتی پلیر تبدیل کند باعث خراب شدن سری شدهاست. کار به جایی کشید که بسیاری از این کاربران به استیم حمله کردند و علاوه بر Fallout 76 به بازیهای Fallout 4 و حتی Fallout 3 نیز امتیازات پایینی دادند، این موضوع باعث شد تا امتیاز ۹ بازی Fallout 3 طی یک هفته به ۷ کاهش پیدا کند. عدهای از این افراد علاوه بر نقدهای منفی به Fallout 3 شروع به گذاشتن نقدهای مثبت فیک برای Fallout New Vegas کردند و امتیاز Mixed این بازی طی سه روز به 10/10 رسید! بازی Fallout New Vegas و ساختهی جدید آبسیدیان یعنی The Outer Worlds مانند یک چوب به سر تاد هاوارد کوبانده میشدند. اما مسئله این جلسه که تاد هاوارد اصلا کارگردان بازی Fallout 76 نبود بلکه جف گاردینر وظیفه کارگردانی این بازی را بر عهده داشت. تاد هاوارد حتی تهیه کنندهی اصلی این بازی نبود و صرفا به عنوان Executive Producer نقش کوچکی در توسعه این بازی داشت و زنیمکس صرفا از نام او برای بازاریابی Fallout 76 بهره برداری کرد.
۶. نبرد کنسولی
شاید بتوان خرید زنیمکس مدیا توسط مایکروسافت را بزرگترین خبر مربوط به صنعت بازی در چند سال اخیر دانست. این خرید باعث شد تا بسیاری از فنبویهای سونی به سابقه بتسدا حمله کنند و تاد هاوارد هم از این قضیه مستثنا نبود. هواداران سونی که کینه دیرینهای از تادهاوارد داشتند، میگویند که تمامی بازیهای تاد هاوارد بیش از حد مورد توجه قرار گرفتهاند و اکس باکس ۷ میلیارد را به سطل آشغال انداخته است.
در انتها این موضوع که تاد هاوارد طی چندسال اخیر مورد بیمهری قرار گرفتهاست از روز روشن نیز واضح تر است. به هر حال بازی Starfield به زودی از راه میرسد، این بازی از سال ۲۰۱۶ روند توسعه فعالی داشته و همینطور بزرگترین بروزرسانی تاریخ موتور کریشن را هم به همراه دارد، همینطور با وجود بودجه فراوان اکس باکس میتوان انتظار داشت که این بازی به صورت واقعا کامل منتشر شود و به یکی از موفقترین بازیهای تاریخ تبدیل شود.