بررسی Xbox Project Scorpio

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
c6murwx2usbgvefwn3c9.jpg

وبسایت یوروگیمر یه بررسی اجمالی از مشخصات پروژه اسکورپیو انجام داده :
در مورد GPU شایعه ها واقعیت داشتن و GPU داخل اسکورپیو 6 ترافلاپس قدرت خام تولید میکنه که از رقیب خودش یعنی PS4 Neo حدودا 40 درصد قدرت بیشتری داره یعنی مثل فاصله ای که Xbox one با PS4 داره.
سونی برای PS4 Neo احتمالا از GPU پولاریس استفاده کرده و نوع دانکلاک شده ای از این GPU رو برای کنسول جدید خودش انتحاب کرده ولی در مورد مایکروسافت بعید هست که با توجه به خنک کننده ساده ای که نمایش داده شده برای رسیدن به قدرت 6 ترافلاپس از پولاریس استفاده کرده باشن و احتمالا GPU به کار رفته داخل Xbox Scorpio از نوع دیگه ای هست که شاید نوع دانکلاک شده ای از پردازنده Vega باشه .
مایکروسافت در مورد Ram کنسول جدید هم اطلاعاتی منتشر کرده از جمله اینکه پهنای باند رم کنسول جدید بالا 320 گیگابایت بر ثانیه هست.
پهنای باند 320 گیگابایتی میتونه با 8 گیگ رم G5X با باس 256 بیت یا 12 گیگ رم GDDR5 با باس 384 بیتی به دست بیاد، تصاویر مادر برد اسکورپیو این مسئله رو تایید میکنه که کنسول جدید از رمهای HBM استفاده نمیکنه و 12 تا چیپ قرار گرفته روی مادربرد کنسول به احتمال قوی نشون دهنده این هست که کنسول جدید مایکروسافت 12 گیگ رم داره که 4 گیگ بیشتر از PS4 Neo هست.
در مورد CPU کنسول چیز زیادی گفته نشده ولی دو تا تئوری در مورد اون میشه مطرح کرد اول اینکه ممکنه مایکروسافت از تکنولوژی Zen استفاده کرده باشه که این مسئله با اینکه جذاب به نظر میرسه ولی از جهاتی هم بعید به نظر میرسه چون Zen یک تکنولوژی برای High end پی سی ها به شمار میاد و اندازه بزرگ اون احتمالا اندازه پردازنده اسکورپیو رو با توجه به GPU نسبتا بزرگی که داره بیش از حد بزرگ میکنه.
تئوری دوم استفاده مایکروسافت از یکی از پردازنده های موبایل AMD هست که با توجه به رشد GPGPU ـها و DX12 و انتقال وظایف سنتی CPU به GPU میشه اون رو محتمل تر دونست.

ولی آیا قدرت Xbox Scorpio برای 4K کافی خواهد بود؟
با توجه به چیزی که الان از کارتهای فعلی AMD سراغ داریم کارتهایی با قدرت نزدیک به 6 ترافلاپس برای رندر بازیها در رزولوشن 4K مشکل دارن ولی در حال حاضر ما داریم Developer ـهایی رو میبینم که از یک سخت افزار با قدرت R7 360 بازیهای مثل Forza Horizon 3 و Gears of War 4 رو بیرون میارن برای همین با تمرکز روی سخت افزار Scorpio ممکنه ما شاهد بازیهایی با رزولوشن 4K به صورت Native هم باشیم.


رقابت با PS4K Neo
به هر حال این یه دگرگونی بزرگ به حساب میاد، میشه بخش قابل توجهی از موفقیت PS4 رو در قدرت بیشتر اون نسبت Xbox one و تمرکز روی گیمرهای Hardcore به حساب آورد ولی با توجه به اتفاقات اخیر باید برتری تکنولوژیکی سونی رو در موج جدید سخت افزارها از دست رفته دونست .
ما میدونیم که کنسول جدید سونی بازیها طراز اول رو در رزولوشن 4K واقعی اجرا نمیکنه و این از Dev کیتها و اسنادی که از اونها وجود داره مشخص هست و در حال حاضر هم برای سونی عوض کردن پردازنده Neo غیر عملی هست چون طراحی سلیکون اون تموم شده و Dev کیتهای اون هم الان دست سازنده ها قرار گرفته.
رقابت با Scorpio مستلزم لغو تولید پردازنده های Neo و پروژه Neo به طور کامل هست تنها راه سونی در حال حاضر همون کاری هست که مایکروسافت در مواجهه با مشخصات برتر PS4 انجام داد و اون هم آورکلاک کردن پردازنده هست.
ولی جبران کردن 40 درصد اختلاف با آورکلاک کردن پولاریس گزینه ای هست که به نظر نمیرسه بشه روی میز قرار داد و حتی اگه اتفاق بیوفته اختلاف 4 گیگ رم اضافی و 100 گیگابایت پهنای باند اضافه هم همچنان به قوت خودش باقی میمونه.
اما یک مسئله بزرگ اینجا همچنان باقی هست و اون قیمت هست انتخاب مایکروسافت برای پردازنده قوی تر ممکنه جذاب به نظر برسه ولی پردازنده قویتر یعنی پردازنده بزرگتر و قیمت بیشتر همچنین 4 گیگ رم اضافی هم میتونه قیمت اسکورپیو رو حداقل 100 دلار بالاتر از Neo ببره.
اگر هدف سونی ساخت کنسولی باشه که هارد کور گیمرهارو که بهترینها رو میخوان راضی نگه داره فشار زیاد بر روی سونی وجود داره اگر نئو امسال ریلیز بشه استارت خوبی زده و از اسکورپیو با فاصله خوبی جلو میوفته ولی اگر ریلیز اون تا مارچ 2017 عقب بیوفته ممکنه خیلی ها دست نگه دارن تا سرو کله عقرب پیدا بشه.

Spec Analysis: Xbox Project Scorpio
 
آخرین ویرایش:

Donger

کاربر سایت
Apr 14, 2015
1,576
یکی از نیازهای اساسی 4k همین پهنای باند بالاست
کارت 1080 با همه قدرتش ( 9 TFLOPS ) با GDDR5X داره سر 4k زور میزنه
بعد این Cpu های فعلی کنسول ها برای این پردازنده های گرافیکی 1.2 و 1.8 tflops ای داره زور میزنه گلوگاه نشه اونوقت میخواد با افزایش فرکانس برای کارت با این قدرت جواب بده !

پردازنده Scorpio از سمت منابع مختلف شایعه شده که ZEN اه
چند روز قبل خود من هم در پستی گفته بودم که پردازنده ها یا ZEN اه و واقعا ZEN تغییرات قابل توجهی کرده یا اگر ZEN مثل پردازنده های قبلی باشه یا کلا از پردازنده های فعلی کنسول ها استفاده بشه، 4K Gaming دروغی بیش نیست

1080 برای 4K 30FPS کارت مناسبیه، مشکل اصلی اش روی 60 FPS اه، این مشکل هم تا وقتی آنالیز های دقیقتر نیاد نمی شه مستقیم ربطش داد به پهنای باند حافظه، بماند که هنوز درایور های بهینه هم عرضه نشدن
منتها توجه داشته باشید که این فریم ریت ها برای زمانیه که بازی رو در نهایت تنظیمات گرافیکی اجرا کنید
قاعدتا روی Scorpio قرار نیست مثل PC تمامی افکت ها تا حد نهایت استفاده بشه و این که خوب سخت افزار محدوده و دست سازنده ها به خصوص 1st Party ها خیلی برای Optimize کردن بازی بازه
 
آخرین ویرایش:

r.t.1.n

کاربر سایت
Dec 4, 2008
2,938
نام
آرتین
پردازنده Scorpio از سمت Techpowerup تایید شده که ZEN اه
چند روز قبل خود من هم در پستی گفته بودم که پردازنده ها یا ZEN اه و واقعا ZEN تغییرات قابل توجهی کرده یا اگر ZEN مثل پردازنده های قبلی باشه یا کلا از پردازنده های فعلی کنسول ها استفاده بشه، 4K Gaming دروغی بیش نیست

1080 برای 4K 30FPS کارت مناسبیه، مشکل اصلی اش روی 60 FPS اه، این مشکل هم تا وقتی آنالیز های دقیقتر نیاد نمی شه مستقیم ربطش داد به پهنای باند حافظه، بماند که هنوز درایور های بهینه هم عرضه نشدن
منتها توجه داشته باشید که این فریم ریت ها برای زمانیه که بازی رو در نهایت تنظیمات گرافیکی اجرا کنید
قاعدتا روی Scorpio قرار نیست مثل PC تمامی افکت ها تا حد نهایت استفاده بشه و این که خوب سخت افزار محدوده و دست سازنده ها به خصوص 1st Party ها خیلی برای Optimize کردن بازی بازه
درسته منظور بنده هم همین بود که شایعه استفاده از جگوار با افزایش فرکانس کلاً شدنی نیست با پردازنده گرافیک با قدرت 6 tflops
فک کنم ZEN نسخه لپ تاپ هم داره ؟! اگه داشته باشه که به احتمال قوی از همون استفاده میشه
خب وقتی 1080 نمیتونه تو 4k هنوز 60fps بده و این کنسول ها قرار یک سال دیگه بیان که تا اوون موقع نسل جدید کارت ها با قدرت خیلی بیشتر هم میاد باز دوباره اینا میخوان یه کنسول تاریخ مصرف گذشته بدن پس
 
  • Like
Reactions: Donger

Donger

کاربر سایت
Apr 14, 2015
1,576
درسته منظور بنده هم همین بود که شایعه استفاده از جگوار با افزایش فرکانس کلاً شدنی نیست با پردازنده گرافیک با قدرت 6 tflops
فک کنم ZEN نسخه لپ تاپ هم داره ؟! اگه داشته باشه که به احتمال قوی از همون استفاده میشه
خب وقتی 1080 نمیتونه تو 4k هنوز 60fps بده و این کنسول قرار یک سال دیگه بیاد که تا اوون موقع نسل جدید کارت ها با قدرت خیلی بیشتر هم میاد باز دوباره اینا میخوان یه کنسول تاریخ مصرف گذشته بدن پس

کلا این بحث TF و 4K عوام فریبی جالبی شده
از سمت Nvidia سال دیگه Pascal 2.0 رو داریم که بهینه شده Pascal 1.0 اه و دو سال دیگه که می شه 2018 معماری Volta رو داریم
AMD هم سال دیگه Vega رو داره که HBM2 توش تایید شدست و سال بعدش هم Navi رو داره که کلا قراره انقلابی باشه و روی مموری هاش هنوز اسم نزاشتن

هر دو معماری Volta و Navi معماری هایی هستند که تفاوت بسیار قابل توجهی با GPU های عرضه شده در 2016 همین کمپانی ها دارند
حالا Scorpio می خواد 1.5 سال دیگه بیاد، جدا از این که Vega و Pascal 2.0 اون موقع ریلیز شدن که باز اختلاف رو بیشتر کردن، کمتر از 1 سال بعدشم دو معماری انقلابی Navi و Volta میان که دقیقا حالتی مثل GPU های فعلی دارن، یعنی یک GPU اه 370-380 دلاری اومده GPU اه 1000$ ای که یک سال پیش اومده رو کنار زده

حالا با این اوضاع فکر کنید عمر Scorpio و Neo در 4K Gaming چه قدر می شه :D (بماند که Neo فعلا شایعاتی هست که 4K Gaming اش کلا Upscale اه و رزولوشن اصلی بازی ها 2K هستن)

کلا اگر به جای مانور روی سخت افزار، بیشتر به تجربه گیمینگ اشاره کنن خیلی بهتره چون با این سرعتی که تکنولوژی پیشرفت می کنه سخت افزار HighEnd الان 2 سال دیگه میان ردست، حالا بماند که سخت افزار اینا HighEnd هم نیست
 
آخرین ویرایش:

wii baz

کاربر سایت
Dec 20, 2015
732
درسته منظور بنده هم همین بود که شایعه استفاده از جگوار با افزایش فرکانس کلاً شدنی نیست با پردازنده گرافیک با قدرت 6 tflops
فک کنم ZEN نسخه لپ تاپ هم داره ؟! اگه داشته باشه که به احتمال قوی از همون استفاده میشه
خب وقتی 1080 نمیتونه تو 4k هنوز 60fps بده و این کنسول ها قرار یک سال دیگه بیان که تا اوون موقع نسل جدید کارت ها با قدرت خیلی بیشتر هم میاد باز دوباره اینا میخوان یه کنسول تاریخ مصرف گذشته بدن پس

بله نسخه لپ تاپ داره معماری ZEN ولی توی اسکورپیو از APU سفارشی شده استفاده شده!
یعنی پردازنده ZEN با GPU Polaris ترکیب شده و در غالب یک چیپ دراومده!
لانچ کنسول کمتر از 7 ماه دیگه هستش و سخت افزار این کنسول هم از بروز ترین قطعات موجود هست ولی High End نیست و کنسول ها نیازی هم به High End بودن ندارن!
شما یه نگاه به Geras Of War و Forza Horizon و ... بنداز و ببین همین Xbox One که قدرتش 1.23 ترافلاپسه داره این بازی ها رو با رزولیشن های 720 و 1080 اجرا میکنه و حالا اگه این قدرت با معماری جدید CPU , GPU ترکیب بشه میتونه بازی ها رو روی 4K اجرا کنه و چیز عجیبی نیست!

بحث کارت گررافیک رو هم با کنسول قاطی نکنید و همین الان شما امکان نداره با سیستمی با قیمت 300 دلار بتونید کوانتوم بریک رو نزدیک به Xbox One اجرا کنید!
این موضوع در مورد PS4 هم صدق میکنه و هیچ سیستم هم قیمتی نمیتونه بازی ها رو در حد PS4 اجرا کنه


کلا این بحث TF و 4K عوام فریبی جالبی شده
از سمت Nvidia سال دیگه Pascal 2.0 رو داریم که بهینه شده Pascal 1.0 اه و دو سال دیگه که می شه 2018 معماری Volta رو داریم
AMD هم سال دیگه Vega رو داره که HBM2 توش تایید شدست و سال بعدش هم Navi رو داره که کلا قراره انقلابی باشه و روی مموری هاش هنوز اسم نزاشتن

هر دو معماری Volta و Navi معماری هایی هستند که تفاوت بسیار قابل توجهی با GPU های عرضه شده در 2016 همین کمپانی ها دارند
حالا Scorpio می خواد 1.5 سال دیگه بیاد، جدا از این که Vega و Pascal 2.0 اون موقع ریلیز شدن که باز اختلاف رو بیشتر کردن، کمتر از 1 سال بعدشم دو معماری انقلابی Navi و Volta میان که دقیقا حالتی مثل GPU های فعلی دارن، یعنی یک GPU اه 370-380 دلاری اومده GPU اه 1000$ ای که یک سال پیش اومده رو کنار زده

حالا با این اوضاع فکر کنید عمر Scorpio و Neo در 4K Gaming چه قدر می شه :D (بماند که Neo فعلا شایعاتی هست که 4K Gaming اش کلا Upscale اه و رزولوشن اصلی بازی ها 2K هستن)

کلا اگر به جای مانور روی سخت افزار، بیشتر به تجربه گیمینگ اشاره کنن خیلی بهتره چون با این سرعتی که تکنولوژی پیشرفت می کنه سخت افزار HighEnd الان 2 سال دیگه میان ردست، حالا بماند که سخت افزار اینا HighEnd هم نیست

این معماری های GPU ها هم طبق برنامه ریزی شرکت ها اعلام میشه و ممکنه به تعویق بیفتن و شما از الان نسخه کنسول هارو پیچیدی!

عزیزم اسکورپیو کمتر از 7 ماه دیگه لانچ میشه:confuse::confuse::confuse:
 

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
و احتمالا از Zen که هشت هسته ای هست ولی 16 تا لوجیکال پروسسور داره با کلاک پایین تر از استاندارد استفاده میکنه که اگر اینکارو بکنن مجموع قدرت اسکورپیو (CPU + GPU) به 10 ترافلاپس هم میرسه.
فکر نکنم دیگه به 10 ترافلاپس برسه چون اگه اینجور بود اعلام میکردند .

عزیزم اسکورپیو کمتر از 7 ماه دیگه لانچ میشه:confuse::confuse::confuse:
7 ماه کجا بود ؟! اواخر سال 2017 عرضه میشه یعنی تقریبا 18 ماه دیگه .
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,209
نام
ماکان
اگه قرار بود Neo تعطیلات امسال عرضه بشه مطمئنا سونی تو کنفرانسش بخش زیادی را بهش اختصاص میداد، با این اختلافی هم که سخت افزار Neo با Scorpio داره، سونی اگر سال 2017 کنسولش را عرضه کنه راحت شکست میخوره پس احتمالش هست سونی یه تغییراتی تو سخت افزار بده و سال دیگه کنسولش را معرفی کنه و دیرتر از Scoprpio عرضه کنه .

اتفاقا چون میخواد آخر امسال عرضه کنه حرفی نزد. اگه الان میومد میگفت این Neo هست و آخر سال هم عرضه میشه فروشش تو این ماه ها مابین معرفی و عرضه به شدت افت میکرد. در نتیجه معرفی رو میزارن زمانی که تا تاریخ عرضه کنسول زمان زیادی وجود نداشته باشه. مثلا شایعات میگن Neo اکتبر میاد. سونی اکتبر هم کنفرانس داره - PGW. یا اگه باز دو ماه دیرتر بخواد بیاد میتونه توی PSX معرفیش کنه. یا اصلا یه مراسم برای معرفی Neo تدارک ببینه.

به نظر من سونی کار کاملا عاقلانه ای کرد حرفی از Neo نزد. میتونست کاملا به ضررش تموم بشه. برعکس امد تاکید کرد برای بازی کردن VR نیازی به سخت افزار جدید نیست و قدرت VR توی همون 40 میلیون کنسولی که فروختیم هست. و برای سونی این بهترین جواب به اسکورپیو و 6 ترافلاپ بود.
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,028
نام
آریا
فیل اسپنسر گفته اگه نمایشگر 4K ندارین، همون Xbox One S رو بخرین چون Scorpio هیچ سودی براتون نداره! :D
یعنی قراره همه قدرت کنسول صرف بالا بردن رزولوشن بشه؟ در این صورت که به درد افرادی مثل من با تلویزیون 1080p نمیخوره، ولی اگه گرافیک بازی ها و فریم ریت ـشون هم بالاتر بره، چرا نباید سراغش بریم؟ کلاً این عطشی که برای 4K Gaming وجود داره رو متوجه نمیشم. :D البته یه دلیلش اینه که تجربه 4K رو ندارم.
حالا بحث PC جداست و طرف میتونه یه سیستمی ببنده که هم گرافیک رو بالا ببره و هم 60fps بازی کنه با رزولوشن 4K. ولی به نظرم توی کنسول ها که با محدودیت سخت افزاری طرف هستیم، تمرکز بیشتر روی گرافیک و فریم ریت مهم تره و نسل بعد به جای اینکه به زور همه بازی ها رو 4K کنن، سراغ اون چیزها برن. یعنی به شخصه بازی 1080p/60fps رو بیشتر میپسندم تا 4K/30fps. یا بیشتر دوست دارم گرافیک بازی رو به شدت بالاتر ببرن تا گرافیکش معمولی و نسبتاً خوب باشه و فقط رزولوشن بالا بره. یعنی همون پردازش سنگینی که از 1080p به 4K نیاز هست رو صرف گرافیک و فیزیک و فریم ریت و ... کنن.
 

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
قدرت کنسول به های اند بودن قطعاتش نیست به بسته بودن معماریشه وقتی سازنده با یک مدل CPU و GPU و کنترلر و ... سرکار داره خیلی راحت میتونه از تمام قدرت سخت افزار استفاده کنه نسبت به زمانیکه انجین رو باید بر اساس یک سری استاندارد مشخص بسازه تا سازگاری رو حفظ کنه مثل کاری که سازنده های انجین باید روی PC انجام بدن.
اینو من خیلی جاها دیدم که پروگرمرهایی که برای انجینهای گیم و فیزیک کد میزنن میگن که مثلا فلان پردازنده اینتل یا ای ام دی یه قابلیت خاصی داره که 90 درصد دیگه پردازنده ها ندارن ولی پیاده سازی استفاده از اون قابلیت سازگاری کدهاشونو با بقیه سخت افزارهای دیگه بهم میریزه و کدهاشونو Unsafe میکنه به همین خاطر در 99 درصد مواقع بی خیال میشن و حداقل برای کلیت کار از روشهای جنرال استفاده میکنن تا شاید بعدا بتونن بیان و روی چیزهای دیگه ام تمرکز کنن.
یه نمونه خیلی شناخته شده از این آدمها جان کارمکه که عقیده داره سخت افزار ثابت به واسطه تمرکز برنامه نویس روی یک مختصات مشخص حتی میتونه تا دو برابر بازدهی رو بالا ببره.
الان یه مشکل بزرگی که بازی سازهای PC با DX12 دارن اینه که میگن استفاده از قدرت DX12 زمانی مشخص میشه که برای هر سخت افزار بر اساس قابلیتهای تخصصی اون سخت افزار کد زده بشه ولی اپتیمایز کردن کدها با DX12 برای سخت افزارهای مختلف اینقدر وقت گیر و تخصصیه که عملا عطاشو به لقاش میبخشن و از همون درایورهای سازنده استفاده میکنن در حالیکه DX12 تا لایه هایی از سخت افزار پیش میره که حتی میشه باهاش درایور اختصاصی نوشت.
 

wii baz

کاربر سایت
Dec 20, 2015
732
فکر نکنم دیگه به 10 ترافلاپس برسه چون اگه اینجور بود اعلام میکردند .


7 ماه کجا بود ؟! اواخر سال 2017 عرضه میشه یعنی تقریبا 18 ماه دیگه .

تعطیلات 2017 گفته لانچ میشه و چه جوری شد 18 ماه؟:-??:-w:-?
یعنی آخر DEC سال 2016 و Jan سال 2017 میاد و منظورشون تعطیلات کریسمس و سال نو هست:)
 

Donger

کاربر سایت
Apr 14, 2015
1,576
قدرت کنسول به های اند بودن قطعاتش نیست به بسته بودن معماریشه وقتی سازنده با یک مدل CPU و GPU و کنترلر و ... سرکار داره خیلی راحت میتونه از تمام قدرت سخت افزار استفاده کنه نسبت به زمانیکه انجین رو باید بر اساس یک سری استاندارد مشخص بسازه تا سازگاری رو حفظ کنه مثل کاری که سازنده های انجین باید روی PC انجام بدن.
اینو من خیلی جاها دیدم که پروگرمرهایی که برای انجینهای گیم و فیزیک کد میزنن میگن که مثلا فلان پردازنده اینتل یا ای ام دی یه قابلیت خاصی داره که 90 درصد دیگه پردازنده ها ندارن ولی پیاده سازی استفاده از اون قابلیت سازگاری کدهاشونو با بقیه سخت افزارهای دیگه بهم میریزه و کدهاشونو Unsafe میکنه به همین خاطر در 99 درصد مواقع بی خیال میشن و حداقل برای کلیت کار از روشهای جنرال استفاده میکنن تا شاید بعدا بتونن بیان و روی چیزهای دیگه ام تمرکز کنن.
یه نمونه خیلی شناخته شده از این آدمها جان کارمکه که عقیده داره سخت افزار ثابت به واسطه تمرکز برنامه نویس روی یک مختصات مشخص حتی میتونه تا دو برابر بازدهی رو بالا ببره.
الان یه مشکل بزرگی که بازی سازهای PC با DX12 دارن اینه که میگن استفاده از قدرت DX12 زمانی مشخص میشه که برای هر سخت افزار بر اساس قابلیتهای تخصصی اون سخت افزار کد زده بشه ولی اپتیمایز کردن کدها با DX12 برای سخت افزارهای مختلف اینقدر وقت گیر و تخصصیه که عملا عطاشو به لقاش میبخشن و از همون درایورهای سازنده استفاده میکنن در حالیکه DX12 تا لایه هایی از سخت افزار پیش میره که حتی میشه باهاش درایور اختصاصی نوشت.

حالا با شاهکار نسل فعلی کار ندارم که حرف های شما هم در بر می گیره اما چیزی از توش در نیومد جز چند تا بازی!!!!

الان سازنده با 4 کنسول + PC سر و کار داره (به نظر One S تغییراتی داشته، حالا اینو درنظر نمی گیریم چون معماری CPU همون معماری قبله)
Xbox One + Project Scorpio + PS4 + PS4 Neo + PC

سازنده به نظر شما بی کاره که بیاد بازی رو برای 4 تا کنسول بر اساس ویژگی های خاص اون کنسول Optimize کنه که هیچ، برای PC با سخت افزار های مختلف هم Optimize کنه
اصلا PC هم به کنار، الان عقلانیه که یک سازنده بیاد ببینه توی هر کنسول چی هست چی نیست بشینه برای همون کنسول بازی رو بر اساس ویژگی های محنصر بفردش بهینه کنه؟

اگر قرار باشه به همچین نکته هایی توجه بشه، صرفا به استادیو های 1st Party و 2nd Party و عناوین انحصاری ختم می شه
عناوین مولتی اگر قرار باشه برای 4 تا کنسول که هیچ، برای 2 تا کنسول هم با توجه به ویژگی های خاصشون بهینه بشن زمان ساخت بیشتر + هزینه ساخت بالاتر می طلبند که بعید بدونم کمپانی ای همچین ریسکی بکنه
همیشه در عمده عناوین کنسولی یک کنسول به عنوان لید پلتفرم قرار داده می شه، بازی بر اساس اون ساخته می شده و روی بقیه پورت می شه

در نتیجه چه حرف آقای کارمک رو درست فرض کنید چه غلط، در شرکت های بازی سازی این اتفاق نمیفته
 
  • Like
Reactions: Ezio96 and pizza

amindead

کاربر سایت
Jul 21, 2010
629
فیل اسپنسر گفته اگه نمایشگر 4K ندارین، همون Xbox One S رو بخرین چون Scorpio هیچ سودی براتون نداره! :D
یعنی قراره همه قدرت کنسول صرف بالا بردن رزولوشن بشه؟ در این صورت که به درد افرادی مثل من با تلویزیون 1080p نمیخوره، ولی اگه گرافیک بازی ها و فریم ریت ـشون هم بالاتر بره، چرا نباید سراغش بریم؟ کلاً این عطشی که برای 4K Gaming وجود داره رو متوجه نمیشم. :D البته یه دلیلش اینه که تجربه 4K رو ندارم.
حالا بحث PC جداست و طرف میتونه یه سیستمی ببنده که هم گرافیک رو بالا ببره و هم 60fps بازی کنه با رزولوشن 4K. ولی به نظرم توی کنسول ها که با محدودیت سخت افزاری طرف هستیم، تمرکز بیشتر روی گرافیک و فریم ریت مهم تره و نسل بعد به جای اینکه به زور همه بازی ها رو 4K کنن، سراغ اون چیزها برن. یعنی به شخصه بازی 1080p/60fps رو بیشتر میپسندم تا 4K/30fps. یا بیشتر دوست دارم گرافیک بازی رو به شدت بالاتر ببرن تا گرافیکش معمولی و نسبتاً خوب باشه و فقط رزولوشن بالا بره. یعنی همون پردازش سنگینی که از 1080p به 4K نیاز هست رو صرف گرافیک و فیزیک و فریم ریت و ... کنن.
بعیده گرافیکی 4k ساپرت کنه اما از لحاظ کیفیت گرافیکی در 1080 تغییری ایجاد نکنه
 

qwerty2

کاربر سایت
Mar 26, 2014
1,338
عاقا منم حساب میکنم میبینم میشه همین دیماه خودمون
وقتی میگه تعطیلات 2017 یعنی چی؟یعنی کی تعطیله ؟خب اخره سال ک تعطیل نیس میشه همین اول سال ک عید هست
بعدشم ما میگیم تعطیلات 96 منظورمون کی میشه میشه همین اول سال بعد دیگه ک برا ما دو هفته هستش
ی چیز دیگه کنسولی ک بخاد 18 ماه دیگه عرضه بشه الان معرفی میشه واقعا ؟؟بعد تا اون موقع ک اختلاف با pc از اینی هست خیلی بیشتر میشه و...
 

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
حالا با شاهکار نسل فعلی کار ندارم که حرف های شما هم در بر می گیره اما چیزی از توش در نیومد جز چند تا بازی!!!!

الان سازنده با 4 کنسول + PC سر و کار داره (به نظر One S تغییراتی داشته، حالا اینو درنظر نمی گیریم چون معماری CPU همون معماری قبله)
Xbox One + Project Scorpio + PS4 + PS4 Neo + PC

سازنده به نظر شما بی کاره که بیاد بازی رو برای 4 تا کنسول بر اساس ویژگی های خاص اون کنسول Optimize کنه که هیچ، برای PC با سخت افزار های مختلف هم Optimize کنه
اصلا PC هم به کنار، الان عقلانیه که یک سازنده بیاد ببینه توی هر کنسول چی هست چی نیست بشینه برای همون کنسول بازی رو بر اساس ویژگی های محنصر بفردش بهینه کنه؟

اگر قرار باشه به همچین نکته هایی توجه بشه، صرفا به استادیو های 1st Party و 2nd Party و عناوین انحصاری ختم می شه
عناوین مولتی اگر قرار باشه برای 4 تا کنسول که هیچ، برای 2 تا کنسول هم با توجه به ویژگی های خاصشون بهینه بشن زمان ساخت بیشتر + هزینه ساخت بالاتر می طلبند که بعید بدونم کمپانی ای همچین ریسکی بکنه
همیشه در عمده عناوین کنسولی یک کنسول به عنوان لید پلتفرم قرار داده می شه، بازی بر اساس اون ساخته می شده و روی بقیه پورت می شه

در نتیجه چه حرف آقای کارمک رو درست فرض کنید چه غلط، در شرکت های بازی سازی این اتفاق نمیفته

من الان متوجه منظور شما نشدم بحث سر اینه که از سخت افزار کنسول میشه بیشتر از سخت افزار برابرش روی PC بهره برداری کرد.
این وظیفه هیچ سازنده ای نیست که بیاد بر اساس ویژگیهای خاص یه کنسول برنامه نویسی کنه، استودیوهای فرست پارتی و تیمهای R&D خط مقدم استخراج قدرت کلاک به کلاک و بیت به بیت سخت افزاری هستن که پلتفرمشون به حساب میاد و برای همینم استخدام شدن و پول میگیرن ولی این چیزایی که بهش دست پیدا میکنن رو چال که نمیکنن تا کسی بهش دسترسی نداشته باشه خیلی زود اون اطلاعات رو تو آپدیتهای بعدی Dev کیتها بین کمپانیهای تی پارتی شیر میکنن مخصوصا Sample کدها رو تا اونها هم استفاده کنن و با فاصله زمانی 6 ماه تا یکسال بعد اغلب تکنیکهایی که فرست پارتی ها پیاده سازی کردن تو بازیهای تی پارتی ها هم دیده میشه این چیزیه که به طور متمرکز روی PC وجود نداره چون تنوع سخت افزاری زیاده و دائم در حال به روز شدنه کسی تمرکز روی یه سخت افزاری که نهایت 6-7 ماه توی کانون توجهه و تعداد کمی ازش فروخته میشه نمیکنه.
 

Donger

کاربر سایت
Apr 14, 2015
1,576
من الان متوجه منظور شما نشدم بحث سر اینه که از سخت افزار کنسول میشه بیشتر از سخت افزار برابرش روی PC بهره برداری کرد.
این وظیفه هیچ سازنده ای نیست که بیاد بر اساس ویژگیهای خاص یه کنسول برنامه نویسی کنه، استودیوهای فرست پارتی و تیمهای R&D خط مقدم استخراج قدرت کلاک به کلاک و بیت به بیت سخت افزاری هستن که پلتفرمشون به حساب میاد و برای همینم استخدام شدن و پول میگیرن ولی این چیزایی که بهش دست پیدا میکنن رو چال که نمیکنن تا کسی بهش دسترسی نداشته باشه خیلی زود اون اطلاعات رو تو آپدیتهای بعدی Dev کیتها بین کمپانیهای تی پارتی شیر میکنن مخصوصا Sample کدها رو تا اونها هم استفاده کنن و با فاصله زمانی 6 ماه تا یکسال بعد اغلب تکنیکهایی که فرست پارتی ها پیاده سازی کردن تو بازیهای تی پارتی ها هم دیده میشه این چیزیه که به طور متمرکز روی PC وجود نداره چون تنوع سخت افزاری زیاده و دائم در حال به روز شدنه کسی تمرکز روی یه سخت افزاری که نهایت 6-7 ماه توی کانون توجهه و تعداد کمی ازش فروخته میشه نمیکنه.

در اینی که بهره برداری از سخت افزار کنسول راحت تر از PC اه شکی نیست اما در اینی هم که یک بازی برای همه کنسول ها تا خرخره بهینه نمی شه شکی نیست

کد بازی روی کنسول دیگه پورت می شه، عمده سازنده 3rd Party نمیاد نگاه کنه روی چه کنسولی چی کار باید بکنه، صرفا به یک پورت و یک پولیش ساده کفایت می کنه

نمونه بارزش رو نسل پیش در PS3 و این نسل در Xbox One می تونید ببینید.
همین الان ESRAM با این همه مانور عملا بدون استفادست، به طور قطع به قول شما R&D، روی این مورد زیاد مانور داده اما می بینیم که نتیجه برابر با استفاده نشدن از ESRAM توسط سازنده ها
همین داستان در مورد موارد دیگه مثل Co-Processor ها و کلا ویژگی های مختص به یک کنسول هم صادقه، نهایتا از این ویژگی ها توی یک پولیش ساده استفاده می شه
سازنده نمیاد ببینه الان یک کنسول چی داره اون یکی چی داره، بازی بده بیرون
 
  • Like
Reactions: pizza

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر