ببنید آقا نریمان 2 نکته هست که باید بگم
1-الان بیشتر از 6 ماه میگذره و هرکی خواسته rev2 رو رفته ...اگه یه ماه از عرضه گذشته بود میشد گفت داستان رو تو اسپویلر بذارید نه حالا ...الان وقتشه دیگه تمام قسمتهای بازی رو زیرو رو کرد و بررسی. اون کسی که بازی رو تا حالا نرفته خب خودش باید بدونه اینجا در مورد تک تک جزئیات بحث میشه مدت زیادی از عرضه میگذره پس بهتره پستهارو نخونه
2-گیم پلی واقعا مبحث مهمیه قبول دارم اما نه اینقدر مهم که بخوای بگی اول گیم پلی بعد داستان مخصوصا تو عناوین اصیل مثه اویل...درسته اگه بخوای بری اولین بار به یه عنوان نگاه کنی شاید اول گیمپلی بنظرت بیاد و ممکنه یه نسخه رو بخاطر گیم پلی بدور بندازی اما تو عناوین قدیمی تر اونچه خود نمایی بیشتری نشون میده داستانه تا گیم پلی! در واقع گیم پلی جایگاه دوم داره الان نسخه rev2 با اینکه افت فریم شدیدی در گیم پلی داشت اما بازم خیلی از طرفدارا هارو راضی کرد و اون برای چی بود :داستان! شاید در نگاه اول گیم پلی به نظرت بیاد اما بیشترین عامل که جذبت میکنه داستانه شما برای کشتن زامبی ها و گیم پلی انگیزه پیدا نمیکنی ادامه بازی رو بری بلکه به خاطر داستانه که میخوای ببینی چی میشه ادامه میدی لب کلام: گیم پلی خیلی مهمه اما اولویت اول داستانه! در ضمن بگم منتقدین که اول گیم پلی رو در نظر میگیرن چون شاید بنظر اونا اول گیم پلی نظر ادمو جلب میکنه درستش هم همینه اما با ادامه اونچه بخاطرش بازی رو میری داستانه نه گیم پلی!
امیدوارم منظورمو تو این متن خوب گفته باشم
سلام آرمین
1- در مورد نکته اولت از جهاتی داری درست میگی ولی خب فکرش رو هم بکن کسی تازه بخواد این سری رو تجربه کنه. این تاپیک که فقط مال فنهای قدیمی نیست. اونوقت اون بنده خدا توی یک صفحه یک باره تمام بخشهای مهم داستان چندتا شماره بازی براش لو میره. فکر نکنم استفاده از تگ اسپویلر خیلی کار سختی باشه. استفاده از اون احترام به کسایی هست که دارن این صفحات رو مرور میکنند. من مخالف بررسی زیر و بم داستان نیستم ولی توی تگ اسپویلر هرکی هرچی خواست در مورد داستان بگه. گناه اونایی که تازه داره به خانواده این سری میپیوندند چی هست؟
2- کاملا با نکته دومت مخالفم. برای یک بازی مهمترین چیز گیمپلی بازی هست. در مورد بازیهای داستان محور اهمیت داستان به اندازه گیمپلی میشه یعنی هر دو از یک ضریب اهمیت برخوردار میشن. شما فرض کن RE:ROC یک داستان خیلی غنی و زیبا داشت. با اون گیم پلی مسخره باز هم یک بازی چرت به حساب میآمد. یا فرض کن رزیدنت 4 یا 5 داستان خیلی ضعیفی داشتند. خب معلوم هست که کم کم آدم خسته میشه و باز هم این بازیها بازیهای ضعیفی میبودن. در یک بازی داستان محور، داستان و گیمپلی مکمل همدیگه هستند و ضعف هر کدوم به کل بدنه بازی صدمه میزنه. به این موضوع در همون کامنت قبلی هم اشاره کرده بودم
داستان دربرابر گیمپلی از اهمیت خیلی خیلی کمتری برخوردار هست مگر در یک بازی داستان محور.
پس یکبار نظرم رو به طور خلاصه میگم
در یک بازی مهمترین عنصر بازی گیمپلی است
تبصره : در یک بازی داستان محور، داستان از اهمیت یکسانی با گیمپلی برخوردار است به طوری که ضعف هر کدوم به کل بدنه بازی صدمه میزنه.
حرف من به طور کلی با نیما این بود که اتفاقا باید خوشحال باشیم که کپکام به گیمپلی اهمیت داده و بعد از ROC و 6 نسخه Rev2 رو به اون شکل ساخت و باید امیدوارم باشیم همین کار رو برای داستان بازی هم انجام بده.
======================================================
نظر برخی منتقدین درباره Rev2 رو هم با هم بخونینم بد نیست
PSNstores
This is a big step in the right direction for the franchise and I can only hope that things continue that way in the future.
Polygon
While it has obvious areas for improvement — its level design, its online functionality, its visuals — Resident Evil Revelations 2 has a strange sort of confidence in what it's trying to do that the series has needed for some time now.
IGN italia
Revelations 2 is a low-budget and accordingly priced game that does nothing really new, but it proves to be an enjoyable and classic styled entry in the series.
- - -ویرایش - - -
بهتر هست به صورت تفکیک شده یک سری نکات رو بگم. البته اینهایی که مینویسم تنها پاسخ به تو نیست و کلیت داره.
اصولا یک بازی بر اساس 4 تا المان نقد میشه
1- گرافیک
2- گیم پلی
3- موزیک و صدا
4- جذابیت که شامل داستان ، ارزش تکرار بازی ، شخصیت پردازی ، روایت داستان بازی و.... میشه. البته گاهی مواقع هم این مولفه به داستان تغییر نام میده و منتقد مستقیما از لغت داستان استفاده میکنه
امیدوارم منظورت از این دستهبندی اهمیت نباشه چرا که گرافیک در درجه آخر اهمیت قرار داره. در یک بازی داستان محور مثل رزیدنت عناصر بازی به ترتیب (با در نظر گرفتن اولویت) به شکل زیر دسته بندی میشوند
1- گیمپلی (شامل طراحی مراحل، دشمنان، سیستم مبارزات، سلاح، مهمات، حرکات کاراکترها، هوش مصنوعی، سیستم سلامتی، و ...) که البته هر ژانری برای خودش عناصر خاص خودش رو داره.
2- داستان (شامل روایت، اوج و فرود، بزنگاه، شخصیت پردازی و ...) این بخش در یک بازی داستان محور از اهمیت ویژهای برخوردار هست و به جرات میتونم بگم که اهمیتش با گیمپلی در یک سطح هست
3- صداگذاری (شامل جلوههای صوتی، موسیقی، صدای کاراکترها و ...) که از اهمیت بالایی برخوردار هست
4- گرافیک (شامل جلوههای تصویری و طراحی محیط و کارکترها و .... است) هرچند به نظرم از اهمیت خیلی بالایی برخوردار نیست ولی میتونه تجربه یک بازی رو لذت بخشتر کنه
با این اوصاف و مخصوصا در یک بازی ژانر وحشت و بقا همه عناصر باید در خدمت همدیگه باشند تا یه تجربه ناب رو ارائه بدن ولی گیمپلی و داستان از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به دوتای دیگه برخوردار هستند
مثال های زیادی میشه زد. اویل ویتین داستان فوق العاده ای داشت. گیم پلی خیلی خوبی هم داشت. اما بعضی ها از مبهم بودن داستان شاکی بودند. ولی چرا انقدر تجربه لذت بخشی براشون بوده و حتی ان را بهترین تجربه چند سال اخیر سبک ترسناک میدونند؟.
چون گیم پلی و طراحی مراحل به قدری خوب کار شده که میشه معدود اشکلات داستان نظیر پایان مبهم یا مبهم بودن برخی از بخش های داستان را فراموش کرد.( که البته بعدا با DLC ها جبران شد)
کاملا مثال بجایی زدی. TEW شاهکاری بود که واقعا گیمر رو میخکوب میکرد. البته داستان بازی قوی و خوب کار شده بود و چون DLC هم در راه بود میشد از نکات مبهمش کمی چشم پوشی کرد ولی خب در آخر نکات مبهمی هم باقی موند که امیدوارم در شماره بعدی برطرف بشه ولی همونطور که اشاره کردی نکته ای که باعث میشه کمتر از مبهم بودن داستان شاکی بشیم همین گیمپلی زیبای بازی هست.
اما در یک طرف قضیه بازی مثل رزیدنت اویل 5 وجود داره. بازی که داستان نسبتا خوبی داره و از شخصیت هایی مثل البرت وسکر بهره میبره اما به قدری طراحی مراحل و گیم پلی خشکی داره که هر قدر هم شوک داستانی و کات سین های باکیفیت را به شما نشون میده باز هم نمیتونه تو دل تکثر هواداران رزیدنت و سبک ترسناک قرار بگیره
جون گیم پلی دلچسبی نداره ، چون طراحی مراحلش مذخرف و ساده هست. حرکت از نقطه الف به ب ، کشتن ده ها زامبی ، رسیدن به نقطه پ و تکرار این روند مذخرف!
کاملا با این بخش حرفت مخالفم. طراحی گیمپلی بازی بسیار خوب کار شده بود. از طراحی مراحل بگیر تا سیستم مبارزات و ... ولی بزرگترین مشکلی که وجود داشت این بود که چیز جدیدی نداشت و همه ایرادات هم به همین بر میگشت. نسخه 5 در گیمپلی همون مسیری رو رفت که 4 شروع کرده بود و بدون هیچ نوآوری همون مسیر رو تکرار کرد و همین باعث شد که به گیمپلی بازی ایراد وارد بشه ولی به هیچ وجه گیمپلی بازی بد نبود و اتفاقا خوب هم کار شده بود.
انچه هنر هشتم یعنی بازی را از هنر هفتم سینما جدا میکنه همین گیم پلی هست
:bighug: