اپراتور سوم و اینترنت 3G

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
نسل 3 با دو کد0920 و 0921 /اینترنت 512 کیلوبیتی

یک مقام مسئول در شرکت تامین تله کام از عرضه سیمکارتهای نسل سوم موبایل با یکی از کدهای 0920 و 0921 و قابلیت ارائه اینترنت پرسرعت 512 کیلوبیتی و تلفن تصویری خبر داد و گفت: اپراتور سوم مطمئنا سرویس های نسل سوم را ارائه خواهد داد.

به گزارش مهر، سال گذشته در چنین ایامی شرکت تامین تله کام وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی – شستا- پس از کش و قوس های فراوان موفق شد پروانه فعالیت اپراتور سوم موبایل ایران را از آن خود کند که طبق پروانه صادر شده این اپراتور باید تا 9 ماه پس از دریافت مجوز شبکه خود را راه اندازی و سیم کارت وارد بازار کند. براین اساس و طبق اعلام مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این اپراتور باید اوایل خردادماه 90 این سیم کارتها را وارد بازار کند.

مسئولان اپراتور سوم در ابتدا وعده داده بودند که سیمکارتهای نسل سومی را زودتر از موعد مقرر و در دهه فجر 89 به بازار وارد کنند که این وعده محقق نشد و به گفته مسئولان تنها این شبکه به صورت آزمایشی در این تاریخ تست شد.

همکاری تامین تله کام با دو وندور چینی و یک مشاور فرانسوی

شاهین آرپناهی مدیرکل برند و ارتباطات تامین تلکام در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین وضعیت اپراتور سوم موبایل و اقدامات در حال انجام برای واگذاری این سیمکارت ها گفت: مهمترین موضوع در بحث اپراتوری موبایل مربوط به تجهیز شبکه است که در این راستا تامین تله کام با دو وندور چینی "هوواوی" و "ZTE " کار خود را آغاز کرده و هم اکنون نیز با این وندور کار می کند. در همین حال همچنان با مشاور فرانسوی این پروژه در حال همکاری است که البته باید گفت شرکت فرانسوی "سفره کام" تنها به عنوان مشاور با تامین تله کام همکاری دارد و دستی در اجرا نخواهد داشت.

وی با تاکید بر پوشش مناسب و سطح رضایتمندی شبکه موبایل نسل سوم در تهران اظهار داشت: پوشش خوبی در تهران داریم . در واقع تستی که در 22 بهمن انجام شد نشان داد که پوشش فضای آزاد – OUT DOOR – زیادی در اکثر مناطق تهران داریم اما پوشش ساختمان ها و فضاهای بسته هنوز کامل نشده است.

به تعهدات متقابل پروانه ای عمل می کنیم

آرپناهی در پاسخ به این سوال که آیا تامین تله کام می تواند طبق پروانه اوایل خردادماه سیمکارت های خود را به بازار عرضه کند اظهارداشت: پروانه مجموعه ای از شرایط و تعهدات متقابل است که طبیعتا توقع این است که به تعهدات پروانه ای مان در چارچوب اختیارات مان عمل کنیم براین اساس حتی المقدور بیشترین تلاش خود را بکار می بندیم تا وظایفمان طبق پروانه محقق شود. اما ممکن است مشکلات و کاستی هایی در تعامل متقابل با سازمانها و مجموعه هایی که به نوعی در این پروژه دخیل هستند دیده شود که این تحت کنترل ما نیست و طبیعتا باید مدنظر قرار گیرد. با این حال سعی می کنیم به تعهداتمان طبق پروانه عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تعهدات متقابلی در پروانه فعالیت اپراتور سوم لحاظ شده است در مورد وعده های برخی مسئولان این اپراتور برای عرضه سیم کارت در سال 89 به مهر گفت: وقتی قرار است کاری شروع شود خوشبینانه ترین حالت ممکن مبنا قرار می گیرد و توقع نیز این است که همه مقدمات فراهم شود اما در برخی مواقع به مشکلاتی برخورد می کنیم که زمان فرایند را افزایش می دهد.

عرضه سیمکارت در بدبینانه ترین حالت ممکن

مدیرکل برند و ارتباطات تامین تلکام در پاسخ به این سوال که بالاخره عرضه سیمکارت های نسل سوم در بدبینانه ترین حالت ممکن چه زمانی خواهد بود گفـت: در چارچوب پروانه ممکن است بحث هایی وجود داشته باشد اما نهایتا هر آنچه که حکم شود سعی می کنیم به آن پایبند باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با این وجود برای یک ماه آینده هنوز مطمئن نیستید که بتوانید این سیم کارتها را وارد بازار کنید یا خیر به مهر گفت: پروانه برای شروع تنها سطحی از سرویس را طلب کرده و در آن قید شده که چه سطحی در فاز اول ارائه شود. براین اساس حداکثر تعامل را با دستگاههای مربوطه داشته تا بتوانیم تعهدات پروانه را عملیاتی کرده و به حداقل های آن پایبند باشیم. این به این معنی است که تا یک ماه آینده در حد بسیار زیاد و با بهترین کیفیت و بهترین سطح ممکن است نتوانیم سیمکارت عرضه کنیم.

آرپناهی در مورد پشتیبانی سیمکارتهای اپراتور سوم از نسل سوم نیز گفت: شبکه ای که ما نصب و راه اندازی می کنیم نسل سوم – 3G – است که نسل دوم را هم پشتیبانی می کند و از آنجایی که اساسا طراحی شبکه از ابتدا نسل سوم است خدماتی که روی آن تعریف هم می شود نسل سوم خواهد بود. براین اساس اپراتور سوم مطمئنا با خدمات نسل دوم موبایل نخواهد آمد و سرویس های نسل سوم را ارائه خواهد داد.

تلفن تصویری و اینترنت پرسرعت روی موبایل نسل سوم

وی در مورد مجوز ارائه اینترنت پرسرعت روی موبایل که از جمله سرویس های مهم این سیمکارتها خواهد بود نیز گفت: مهمترین مجوزی که ما داریم پروانه است و طبق این پروانه می توانیم سرویس های مهمی را روی این شبکه به کاربران عرضه کنیم .

آرپناهی با اشاره به اتفاقی که در کشور برای سرویس MMS افتاد و نبود آیین نامه مشخص منجر به وقفه دو ساله در ارائه آن شد، گفت: MMS برای اولین بار بود که در کشور اتفاق می افتاد و به همین دلیل مسئولان با معضلات آن بعد از ارائه آن مواجه و مجبور به تدوین آیین نامه شدند. هم اکنون در بحث 3G نیز قرار است پدیده هایی مانند تماس تصویری، اینترنت پرسرعت، خدمات ارزش افزوده نسل سوم و موبایل بانکینگ بر بستر 3G عرضه شود که تا به حال در کشور تجربه نشده است. براین اساس این سرویس ها باید عرضه شود و با فناوری های آن باید مواجه شویم تا حساسیت آن را درک کنیم. اما تا به امروز که مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه اپراتور سوم هرکجا که لازم باشد از هر نهادی مجوز دریافت خواهد کرد ادامه داد: یکی از ملحقات پروانه اپراتور سوم پیوست فرهنگی است که در حال حاضر نیز روی این موضوع کار می شود که نهایتا باید تایید شده و سرویس هایی در این زمینه در آینده ارائه خواهد شد.

فضای فرکانسی در موعد مقرر در اختیار قرار نگرفت

این مقام مسئول در شرکت تامین تله کام در مورد مشکلات اشغال فضای فرکانسی کشور گفت: تعهدات فضای فرکانسی در زمان خود انجام نشد و هنوز هم نسبت به آنچه که در نهایت باید انجام شود محدودیتهایی وجود دارد. البته این به معنای کوتاهی طرف خاصی نیست و محدودیت های واقعی وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از ظرفیت هایی که قرار بود به تامین تله کام داده شود با محدودیتهای جدی مواجه شده به همین دلیل مقدماتی که باید در اختیار ما قرار می گرفت در زمان خودش قرار نگرفت و مستندات آن موجود است.

آرپناهی همچنین تاکید کرد که تامین تله کام شرکتی 100 درصد ایرانی است و کاملا متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی – شستا - است و تا به امروز تمام سهامش متعلق به این مجموعه بوده و سرمایه گذار خارجی ندارد.

وی با بیان اینکه زمانی در این پروژه بحث ورود تکنولوژی جدید مطرح بود تصریح کرد: اما تامین تله کام یک تجربه کاملا ایرانی در حوزه تصب و راه اندازی یک شبکه موبایل بدون استفاده از توان خارجی است و برنامه ای هم برای واگذاری سهام و شریک خارجی ندارد.

دسترسی به اینترنتی با سرعت 512 کیلوبیتی روی موبایل

آرپناهی در مورد اینترنتی که قرار است روی سیمکارتهای نسل سوم ارائه شود به مهر گفت: یکی از ویژگیهای نسل سوم موبایل این است که از پهنای باند بیشتری در مقایسه با نسل دوم برخوردار است لذا امکان ارائه اینترنت پرسرعت و خدمات مبتنی بر آن روی این سیمکارتها وجود دارد. ما به لحاظ فنی توان ارائه اینترنت با سرعت دو مگابیت بر ثانیه را داریم اما این مربوط به بحث مجوزهای آن می شود که بستگی به مسائلی دارد که ما با آن مواجه می شویم.

وی ادامه داد: قانون می گوید مصرف کننده خانگی برای سرعت اینترنت محدودیت 128 کیلوبیت بر ثانیه دارد اما تعریفی از این نشده که مصرف کننده موبایل هم کاربر خانگی خواهد بود یا خیر. براین اساس امیدواریم در صورتیکه که به مشکلی برخورد نکردیم اینترنت پرسرعت را با سرعت حداقل 512 کیلوبیت در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم.

سیم کارتهای نسل سوم با کدهای 0921 و 0920

مدیرکل برند و ارتباطات تامین تلکام با بیان اینکه ترجیح می دهیم سیمکارتهای نسل سوم با دو کد 0920 و 0921 وارد بازار شود خاطرنشان کرد: براساس بیزینس پلن اولیه تدارک 5 میلیون سیم کارت را در فاز اول برای هدفگذاری فاز کوتاه مدت فروش در نظر گرفته ایم. همچنین سیمکارتهای اپراتور سوم در دو نوع دائمی و اعتباری عرضه می شود که مبلغ 120 هزار تومان سقف پروانه برای فروش سیمکارتهای دائمی است و به طور قطع مبلغ اصلی سیمکارت طبق استراتژی بازاریابی تعیین می شود و با این قیمت متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه اتصال متقابل این سیمکارتها در زمان ورود به بازار با شبکه های دیگر اپراتورهای مخابراتی کشور برقرار است در مورد تعرفه مکالمات و سرویس های این سیمکارتها نیز به مهر گفت: کلیات تعرفه ها مشخص شده است اما جزییات آن هنوز مشخص نیست و طبق زمان بندی مشخص با ارائه هر سرویس این تعرفه ها پیشنهاد و به تایید سازمان تنظیم مقررات می رسد.

آرپناهی در مورد مذاکره با شرکتهای تولید کننده گوشی برای عرضه همزمان گوشی و سیمکارت نیز گفت: مذاکرات خیلی زیادی با شرکتهای متعدد انجام شده که در مجموعه آنها شرکتهای تولیدکننده گوشی هم بودند اما یکی از مباحثی که نهایتا به جمع بندی آن خواهیم رسید این است که همزمان بتوانیم برنامه های بازاریابی مشترک با تولیدکنندگان گوشی داشته باشیم اما هنوز چیز مدون و مصوبی در برنامه نداریم.

وی اظهار امیدواری کرد که اولین فرصت سیمکارتهای نسل سومی وارد بازار شود اما در مورد زمان آن چیزی نگفت.
 

ortegoli

کاربر سایت
Oct 31, 2008
5,398
نام
مهدی یوسفی اصیل
پس چی شد گفتن 8 مگ من که گفتم اینا همش حرفه اینرنت 8 مگ میخوان بدن اگر بالای 128 به این ملت دادن من اسممو عوض میکنم:d
 

joorab

کاربر سایت
Jul 13, 2006
212
نام
امین
از همین محدودیت 128 کیلو بیت که برای کاربرای خانگی گذاشتن معلومه چقدر به فکر توسعه ارتباطات و فن آوری و ... هستن. یه زمانی که اینترنت و کامپیوتر نبود تو کتابا میخوندیم که زیر بنای توسعه یه کشور راه و جاده و ... (سیستم ارتباطی) اون کشوره که ما اون زمان پهنای باند جاده هامون اغلب به اندازه عبور دو تا اسب بود ... الان که همه چی تغییر کرده و دیگه راه و جاده جزو ابتدایی ترین راههای داشتن ارتباطه و همه جا از هواپیما و قطار های سریع السیر و .. استفاده می کنن ما تازه تازه داریم جاده هامون رو یه ذره عریض تر می کنیم... تو زمانی که کشورهای توسعه یافته اینترنت چند گیگ رو میزارن تو جیب شهرونداشون و قانون تصویب میکنن که دسترسی به اینترنت پر سرعت جزو حقوق شهروندیه... ما تو همین 3G موندیم و به هر دری میزنیم که بتونیم هم در ظاهر یه سیستم نوینی رو ارائه بدیم و هم امکان استفاده مشترکین از این سیستم رو به حداقل برسونیم.
 

timemachine2029

کاربر سایت
May 18, 2008
543
نام
......................
همراه اول هم که برنامه هایی برای 4g داره
Update: کنسل شده مثله اینکه
تا دو سال هیچ کدوم از اپراتور ها حق راه اندازی سرویس نسل سوم و نسل چهارم رو ندارن
.
 
آخرین ویرایش:

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
ممنوعیت نسل چهارم موبایل تا 2 سال در ایران

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حالی که مدیرعامل همراه اول از انجام فاز آزمایشی پیاده ‌سازی نسل چهارم موبایل در کشور خبر داد اعلام کرد: هیچ اپراتوری تا دو سال آینده مجاز نیست خدمات نسل چهارم را حتی به صورت آزمایشی در کشور ارائه کند. به گزارش خبرنگار مهر، سرعت انتقال داده ها امروزه یکی از مهمترین دغدغه های توسعه دهندگان فناوریهای موبایل است و گفته می شود که شبکه های جدید "نسل چهارم" با افزایش سرعت 10 برابری اطلاعات نسبت به شبکه های فعلی می توانند تا حد بسیاری این دغدغه ها را کاهش دهند.
در کشور ما شبکه های تلفن همراه بر پایه نسل 2 و 2.5 جی اس ام است که با ارتقای تکنولوژی قادر به پشتیبانی از خدمات نسل 2.75 موسوم به EDGE نیز هستند اما قرار است تا کمتر از یک ماه آینده سیمکارتهایی با قابلیت نسل سوم وارد بازار شوند که امکان دسترسی همزمان به صدا و تصویر و جابجایی اطلاعات با سرعت بالا – حداکثر تا 2 مگابیت بر ثانیه - را برای مشترکان فراهم می کنند.

این در حالی است که هم اکنون فناوری نسل چهارم که امکان استفاده از اینترنت را در هر مکانی با سرعت بسیار بالا و از طریق گوشیهای موبایل ممکن می سازد در کشورهای مختلف جهان راه اندازی شده که به اعتقاد کارشناسان می تواند فرصتهای بزرگ و فضای وسیعی را برای رشد اقتصاد دیجیتالی کشورها ایجاد کنند.

پیاده سازی فاز آزمایشی نسل چهارم موبایل توسط همراه اول

به گزارش مهر چندی است مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در راستای ارتقای فناوری و کیفیت شبکه موبایل همراه اول از تصمیم این شرکت برای ورود به نسل چهارم شبکه موبایل خبر می دهد.

وحید صدوقی سال گذشته اعلام کرد که این اپراتور برای ارتقای فناوری و کیفیت شبکه درصدد آماده سازی شبکه خود برای اجرای نسل چهارم موبایل در کشور است و هفته گذشته نیز بار دیگر تاکید کرد: فاز آزمایشی پیاده ‌سازی نسل چهارم در حال انجام است و پس از کسب مجوزهای لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح به صورت رسمی پیاده‌سازی خواهد شد.

وی تعداد مشترکان GPRS همراه اول را 4 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: این به معنای این است که 4 میلیون مشترک همراه اول از اینترنت روی بستر موبایل استفاده می کنند. همچنین با ارتقای شبکه همراه اول از نسل 2 به نسل چهارم ، عرضه 4G در موعد قانونی و پس از راه اندازی فاز پایلوت آن قابل انجام خواهد بود.

صدوقی رویکرد همراه اول را برای ارتقای فناوری و کیفیت شبکه ، انتخاب نسل چهارم موبایل عنوان کرد و تاکید کرد:هم اکنون در تلاش برای خرید تجهیزات و آماده سازی شبکه برای ارتقا به نسل چهارم هستیم.

ممنوعیت فعالیت اپراتورها در زمینه نسل چهارم موبایل

اما معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اقدامات همراه اول برای ورود آزمایشی به عرصه خدمات نسل چهارم موبایل در کشور تاکید کرد: تا پایان دوره حفاظت اپراتور سوم هیچ اپراتوری نمی تواند حتی به صورت آزمایشی خدمات نسل سوم و چهارم موبایل را ارائه کند.

لطف الله سبوحی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه براساس پروانه اعطا شده از سوی رگولاتوری ، ارائه خدمات نسل سوم در طول دوره حفاظت در انحصار اپراتور سوم است ، گفـت: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تا سپری شدن دوره حفاظت دو ساله طبق پروانه اپراتور سوم موبایل ، هیچ اپراتور دیگری نمی تواند خدمات نسل های بالاتر از نسل دوم را ارائه کند.

وی اضافه کرد: پروانه ارائه خدمات نسل سوم ( 3G) در حوزه تلفن همراه به شرکت تامین تله کام داده شده و ارائه خدمات نسل سوم تا دو سال در انحصار این اپراتور است. براین اساس در طول این مدت هیچ اپراتور دیگری نمی تواند خدمات نسل سوم و چهارم را حتی به صورت آزمایشی ارائه کند.

سبوحی پیش از این نیز به مهر گفت: در حال حاضر در انتظار ورود نسل سوم به بازار موبایل هستیم و طبق قانون تا گذشت دو سال از زمان بهره برداری نسل سوم موبایل در کشور، نسل چهارم قابل پیاده سازی نخواهد بود.

وی همچنین از آغاز فاز مطالعاتی نسل چهارم موبایل در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد و گفت: در مرحله انتخاب مشاور برای انجام فاز مطالعاتی این فناوری جدید هستیم اما تا زمانی که نسل سوم موبایل در کشور پیاده سازی نشود صحبت از نسل چهارم موبایل موضوعیت ندارد و هم اکنون هیچ یک از اپراتورهای موبایل کشور مجوز ورود به عرصه این فناوری را ندارند. همچنین تامین تله کام نیز موظف به ارائه نسل سوم موبایل است و در پروانه فعالیت این اپراتور به نسل چهارم اشاره نشده است.

نسلهای موبایل در ایران در مقایسه با دیگر کشورها

به گزارش مهر، در حالیکه قرار است سیم کارتهایی با قابلیت نسل سوم موبایل بزودی وارد کشور شود و با انحصار دو ساله اینترنت با حداقل سرعت 512 کیلوبیت بر ثانیه را برای مشترکان موبایل فراهم کند شبکه نسل چهارم موبایل که می تواند به صورت تئوری اطلاعات را با سرعت بیش از 170 مگابیت بر ثانیه انتقال دهد و سرعت آن حداقل 22 برابر سرعت شبکه نسل سوم است در اغلب کشورهای دنیا راه اندازی شده است.

این انقلاب فناوری هم اکنون در آمریکا، ژاپن، برخی کشورهای اروپایی، کانادا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و ارمنستان و بسیاری کشورهای دیگر پیاده سازی شده و ارزیابیها نیز نشان می دهد که تا سال 2015 حدود 5 میلیارد نفر در دنیا به شبکه نسل چهارم متصل خواهند شد.

اما در این رابطه رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر ضرورتی برای ارائه نسل چهارم موبایل در کشور احساس نمی کند و معتقد است که تنها تفاوت نسل چهارم موبایل با شبکه نسل سوم در خدمات ارزش افزوده آن است به نحوی که خدمات نسل چهارم موبایل با پهنای باند بیش از 80 تا 100 مگابیت در ثانیه ارائه می شود.

وی گفت: برداشتمان این است که در شرایط فعلی کشور، هنوز چنین خدمات ارزش افزوده ای از نظر محتوایی تعریف نشده است. در ضمن ما باید یک دوره ای نسل سوم موبایل را تجربه کنیم تا خدمات ارزش افزوده آن فرهنگسازی شود و مردم از آن استفاده کنند. طبیعتا زمانی که این نیاز در جامعه به صورت مشخص احساس شود برای ارائه نسل چهارم موبایل در کشور هم اقدام خواهد شد.

در این میان کارشناسان معتقدند که با وجود ارائه سرویس اینترنت پرسرعت بی سیم (وایمکس) در کشور و نیز خدمات ارزش افزوده نسل 5/2 موبایل (GSM)، ایجاد شبکه نسل سوم هدر دادن منابع ملی و نوعی موازی کاری در این بخش است و تا راه اندازی این شبکه در ایران، 3G تبدیل به نسل منسوخ شده موبایل می شود که هیچ گونه توجیهی برای اجرا نخواهد داشت.
 

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
معاون سازمان تنظيم مقررات اعلام كرد:
نرخ سيم‌كارت دايمي اپراتور سوم، حداكثر120 هزار تومان و اعتباري حداكثر 20 هزار تومان

عاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام كرد: بر اساس موافقتنامه پروانه فعاليت، اپراتور سوم مشابه ساير اپراتورها مي‌تواند براي واگذاري سيم‌كارت‌هاي دائمي حداكثر مبلغ 120 هزار تومان و سيم كارت‌هاي اعتباري حداكثر 20 هزار تومان دريافت كند.
به گزارش ايسنا از روابط عمومي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، سبوحي افزود: اپراتور سوم مي‌تواند با توجه به شرايط رقابت در بازار تا سقف اين مبالغ نسبت به واگذاري سيم‌كارت و دريافت وجه اقدام كند.
وي درباره ارايه خدمات نسل 2 از سوي اپراتور سوم گفت: در حال حاضر خدمات نسل 2 از سوي ساير اپراتورها ارايه مي‌شود كه اپراتور سوم نيز مي‌تواند حداكثر 20 درصد بالاتر از تعرفه‌هاي پايه را بابت ارائه اين خدمات دريافت كند.
سبوحي درباره ميزان تعرفه‌هاي پايه تصريح كرد: اين تعرفه‌ها، همان تعرفه خدماتي است كه از سوي اپراتور اول ارايه مي‌شود و در سيم‌كارت‌هاي پيش پرداختي نيز مي‌تواند 50 درصد بيش‌تر از سيم‌كارت‌هاي دائمي باشد.
معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه رگولاتوري با اشاره به اينكه ارايه خدمات نسل سوم تلفن همراه در انحصار اپراتور سوم است، گفت: تعرفه اين خدمات بايد از سوي اپراتور سوم به رگولاتوري پيشنهاد شود تا پس از بررسي‌هاي كارشناسي و تصويب در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات ابلاغ شود.
او درباره زمان تعيين اين تعرفه عنوان كرد: بنابر اعلام اپراتور سوم، تعرفه‌ها بر اساس طرح تجاري آن‌ها تهيه شده و آماده ارايه به رگولاتوري است كه به محض وصول آن، در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اقدامات لازم انجام خواهد شد تا اپراتور سوم بتواند بر اساس تعهدات پروانه خود، سرويس‌هايش را از اول خردادماه سال 1390 راه‌اندازي كند.
 

Miesam

کاربر سایت
Sep 23, 2005
6,142
نام
Miesam Sh
یه چیز مسخره رو اجباری دارن به خورد ملت میدن! چه کاریه خب؟
بزارن همون نسل چهارم پیاده بشه دیگه.
تا کی قراره پارتی بازی و فامیلی بازی باشه؟ ادعای نون حلال هم دارن ...
اصلا یعنی چی انحصاری؟
 

timemachine2029

کاربر سایت
May 18, 2008
543
نام
......................
اینترنت پاک
internetpak-.jpg


اها داشت یادم میرفت به احتمال 90 درصد اپراتور سوم کناره گیری میکنه دلیلش هم نداشتن تجهیرات هست
بهتر بابا خودشونو کشتن با اپراتور سوم ایرانسل و همراه اول زیرساخت هاشون برای نسل سوم امادست!!
البته دیگه نسل سوم دراه منسوخ میشه تو دنیا
 

54M113

کاربر سایت
Dec 28, 2006
4,435
نام
علی
قضيه ي حق نداشتن بقيه اپراتور ها كه مثلا نبايد امكانات 3G رو بدن براي ايرانسل هم بود اما چند وقت بعدش يهو ترسيدن از اينكه جا بمونن و يهو ديديم كه همراه اول هم Gprs آورد فكر كنم دليلش اين بوداصلا انتظار نداشتن يه همچين استقبالي بشه ازش اين تامين تله كام مفت گرون به هيچ عنوان سمتش هم نميرم تا ديروز سرعت ٢ تا ٨ مگ بود ٣ هفته اي هست كردنش ٥١٢ يعني الان اين 3G هست ؟
كاش اجازه داده بودن اتصالات بياد كاراشو بكنه تو ايران
 

ortegoli

کاربر سایت
Oct 31, 2008
5,398
نام
مهدی یوسفی اصیل
قضيه ي حق نداشتن بقيه اپراتور ها كه مثلا نبايد امكانات 3G رو بدن براي ايرانسل هم بود اما چند وقت بعدش يهو ترسيدن از اينكه جا بمونن و يهو ديديم كه همراه اول هم Gprs آورد فكر كنم دليلش اين بوداصلا انتظار نداشتن يه همچين استقبالي بشه ازش اين تامين تله كام مفت گرون به هيچ عنوان سمتش هم نميرم تا ديروز سرعت ٢ تا ٨ مگ بود ٣ هفته اي هست كردنش ٥١٢ يعني الان اين 3G هست ؟
كاش اجازه داده بودن اتصالات بياد كاراشو بكنه تو ايران
ما الان میتونم به ملت اینترنت 4 مگ بدیم اما نمیدیم چرا چونکه خیلی قضایا تو ایران اتفاق میافته
مطمعن باش همین 512 رو هم موقع عمل نمیدن
 

usbili

کاربر سایت
Jun 18, 2009
176
نام
حامد
من به شخصه فکر نمیکنم 3G تو ایران بیاد به این زودیا ! تامین تله کام هم به احتمال زیاد امسال با همون امکانات 2G میاد شاید تا سال دیگه بتونه 3G بده ! هنوز هیچی وارد نکرده تو ایران چجوری میخواد این کار و بکنه !
بعد این که اصلاً ما توی کشور قانونی درباره اینترنت موبایل نداریم ! و بزودی این قانون تنظیم میشه که احتمالاً همون ماکس 512 بدن دست ملت نه بیشتر (که اینم شک دارم) !
بعد این که ما معمولاً بعد از این که کل دنیا برن نسل بعدی هر چیزی ,ما تازه میریم سراغش ! مثلاً الان توی کل دنیا اینترنت از فیبر نوری استفاده میشه ولی توی ایران میگن خونتون فیبر نوری باشه اینترنت روش رانژه نیمشه !
پس تا آخر امسال که کل دنیا میره سمت 4G ما سال دیگه میریم روی 3G اونم با 512kb اونم با قیمتی فضــــایی !!
الان AT & T توی آمریکا سیم کارت میده دست مردم با نت 2mb با کلی امکانلت text رایگان و چندین ساعت مکالمه رایگان فقط 69$ (البته توجه کنید توی آمریکا حداقل در آمد مردم خیـــــــــــــــــــــــــــــلی بیشتر از حداقل درآمد ما هستش!!!!!! ) حالا تو ایران فکر میکنم یدونه 512kb ساده بدون هیچی به ما بدن ماهی 25 تومن ! اونم با سرعت دانلود 60kbs و پوشش 5% خاک ایران !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعاً به اینجور چیزا فکر میکنم خندم میگیره از ناراحتی !
البته اینا همش حدس من هستش یه موقع دیدن اینترنت 2mb دادن بهمون با ... !!!!!!!!!!!!!
(رویایی بیش نیست)
 
آخرین ویرایش:

senator.boy2002

کاربر سایت
Jun 8, 2008
263
نام
Ar@sH
مشکل سرعت 7 مگ که شد 512 کیلو اینه که ما قانون داریم به مشترک های خانگی نمیشه بیشتر از 128 کیلو داد.اما تازه این سوال پیش اومده که آیا مشترک تلفن همراه رو میشه مشترک خانگی حساب کرد یا نه!!!!
 

r.t.1.n

کاربر سایت
Dec 4, 2008
2,942
نام
آرتین
همیشه همه جا دنیا دیدیم اول اینترنت پر سرعت واسه user خونگی رو ردیف میکنن که همه دسترسی داشته باشن بعد میرن سر وقت اینترنت همراه پر سرعت اینا پله رو جای 2 تا 1 ی میخوان 5 تا 1 ی برن بالا.که مطمئنا آخرشم نتیجه نمیده یا میگن قضیه cancel !
 

Khamirz

کاربر سایت
Jan 14, 2008
184
نام
Amirali
اپراتور سوم :‌نسل سوخته

20 خرداد 1390 - از مهرماه 87، یعنی زمانی که فعالیت رسمی برای برگزاری مزایده اپراتور سوم شروع شد تا امروز؛ یعنی خرداد 90 نزدیک به 33 ماه مي‌گذرد. همچنین از زمان رسمی عرضه سیم‌کارت‌هاي نسل سوم که البته بارها و بارها و توسط مقامات دولتی تغییر پیدا کرد و به تعویق افتاد نیز ماه‌ها مي‌گذرد، اما همچنان خبری از سیم‌کارت‌هاي اپراتور سوم در بازار تلفن همراه کشور نیست.

اپراتوری که قرار بود ظرف 15 سال حداقل 17 میلیون مشترک جذب کند این روزها حال و روز خوشی ندارد. حتی اگر قرار باشد که به بحران‌هاي پیش رویش چه در بخش برگزاری مزایده و اعلام شریک خارجی‌اش و چه در زمان ترک آن شریک و تغییر‌هاي مدیریتی عادت کرده باشد، اما با این حال شرایطی که هم‌اکنون با آن دست به گریبان است به‌رغم تمام پوئن‌هایی که دولتی‌ها به او داده‌اند نه تنها شرایط مطلوبی نخواهد بود، بلکه به نوعی نشان دهنده بن‌بستی است که این اپراتور پیش روی خود دارد. بن بستی که بارها و بارها کارشناسان امر از نخستین روز کلید خوردن این پروژه برای آن پیش‌بینی کرده بودند.

داستان بدقولی‌های اپراتور سوم، اما از زمان اعلام نام برنده آن و مشکلات بعدی آن نبود، بلکه این اپراتور کشور از همان روزهای اولی که تصمیم به تشکیل آن گرفته شده بود با بحران‌هایی روبه‌رو بود که همگان آن را ناشی از عدم مدیریت قوی از یک سو و به کار گرفتن مشاوران غیرحرفه‌ای و نیز فقدان مدیران باتجربه در این پروژه عنوان مي‌کنند. برآیند این عوامل باعث شد تا این پروژه پرحاشیه‌ترین پروژه مخابراتی کشور بعد از اپراتور دوم باشد.
درحالی که مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پیش از زمان برگزاری مزایده بارها و بارها زمان‌‌‌های متفاوتی را پیرامون انتشار اسناد و برگزاری مزایده داده بودند؛ اما سرانجام اسناد این مزایده در دومین روز از مهر ماه سال 87 منتشر و قرار شد تا داوطلبان شرکت در این مزایده تا پایان روز 13 مهرماه اسناد مزایده را خریداری کنند. درحالی که برگزاری مزایده‌‌‌هایی از این دست به قواعد و قوانینی شفاف و نیز اطلاع‌رسانی‌‌‌ای شفاف‌‌تر نیازمند است، اما برگزاری این مزایده به باور بسیاری از شرکت‌‌کنندگان آن با کمي‌ ‌‌‌‌و کاستی‌‌‌هایی در بخش ارائه اطلاعات شفاف روبه‌رو بوده است. از سویی دیگر در جریان برگزاری این مزایده رسانه‌‌‌های گروهی که به قولی چشم و گوش جامعه هستند، جدی گرفته نشدند. با این حال اخبار برگزاري اين مزايده از سوی گروهی که از چند سال قبل‌تر فعالیت‌‌‌های خود را با برخی از زیرمجموعه‌‌‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز کرده بود، منتشر شد. حتی بعدها شنیده شد که همین گروه به عنوان مشاور تنظیم اسناد این مزایده را نیز بر عهده داشتند. البته برخی از کارشناسان بر این باورند که اطلاعات منتشر شده توسط این گروه نیز جهت‌دار صورت گرفته است. جهت‌هايي که سرانجامی این چنین را برای این اپراتور رقم زد.

مزايده نافرجام

درحالی که قرار بود زمان فروش اسناد مزایده تمدید نشود؛ اما آخرین زمان فروش این اسناد از 13 مهرماه به 20 مهرماه منتقل شد؛ اما این اولین تمدید در روند جریان برگزاری اپراتور سوم نبود. دلیل این امر هم از سوی مجری مزایده یعنی سعید مهدیون، ذوق و شوق طرف‌‌‌های عربی اعلام شد. همان عرب‌هایی که بعد از اعلام نام خود به عنوان شریک تجاری اپراتور سوم بعد‌ها با بهانه‌هاي بسیار ایران را ترک و دست طرف ایرانی را در پوست گردو گذاشتند.

مهدیون در آن زمان با اشاره به برگزاري جلسه شماره 49 کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفته بود که: کمیسیون بند پنج از فصل دوم موضوع معيارهاي ارزيابي در شرايط مزايده، کاهش تعداد مشترکان اپراتور خارجي از پنج ميليون به دو ميليون را بررسي کرد و با آن موافقت شد. این همان مساله‌‌‌ای بود که بعدها مورد اعتراض بیشتر ایرانی‌‌‌های حاضر در مزایده قرار گرفت، چرا که آنها معتقدند اگر قرار باشد با این کار طرف‌‌‌های خارجی بیشتری را برای حضور در مزایده جذب کنیم آن وقت تکلیف انتقال تجربه و فناوری طرف خارجی چه مي‌‌‌‌‌شود؟ هر چند که بعدها و با رفتن همان طرف خارجی در حالی که بسیاری بر این باور بودند که روند برگزاری این مزایده باید مجددا انجام شود، اما با کنار گذاشتن شرط شریک خارجی برنده نهایی به فعالیت خود ادامه داد. سرانجام و بعد از پایان مهلت خریداری اسناد مزایده اپراتور سوم اعلام شد که تنها 15 شرکت اقدام به خرید اسناد کرده‌‌اند. این درحالی است که پیش از این و از سوی مقامات دولتی بارها و بارها از اعلام آمادگی و تمایل اپراتورهای اروپایی و آسیایی برای شرکت در این مزایده صحبت به میان آمده بود.

پانزده شرکت اسناد را خریداری کرده بودند که شرکت‌‌‌های ایرانی آنها عبارت بودند از: آستان قدس رضوي، ايران مبين (وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام)، پارس ايراتل، تامين تله‌کام (وابسته به شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي)، پيشگامان کوير يزد، سرمايه‌گذاري ايرانيان، صندوق بازنشستگي سازمان صداوسيما، فناوري موج خاور، ITMC (به نمايندگي از کنسرسيوم فارس) و کنسرسيوم بزرگ مخابرات (52 شرکت عضو سنديکا) و‌‌‌ در بخش شرکت‌هاي خارجي نيز مگافون روسيه، اوراسکام مصر و STC اپراتور اول عربستان. اسامي‌‌‌‌‌دیگری هم در این بخش وجود داشتند. اسامي‌اي ‌‌‌‌‌که بیشتر به دلیل حضور آنها در نشست مزایده در دبي باعث شده بود تا نام آن‌‌ها بر سر زبان‌‌ها بیفتد. نام‌‌‌هایی همچون اتصالات، Reliance هند، Zain، Qtel و TMI.

خارجی‌‌ها منصرف شدند
مگافون که پیش از این و به واسطه افتتاح دفترش در ایران اولین خبرساز مزایده اپراتور سوم بود، باز هم اولین خبرساز در واپسین روزهای ارائه اسناد پیشنهادی بود. نمایندگان این اپراتور که جشن حضورشان در ایران را در کنار مقاماتی همچون رییس سازمان خصوصی‌سازی و مدیران مخابرات برگزار كرده بودند این بار از حضور در مزایده کنار رفتند و عنوان کردند اطلاعاتی که در ابتدای این مزایده از روند بازار ارتباطات ایران ارائه شده بود با واقعیات موجود همخوانی نداشته و تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارند. در نهایت پنج کنسرسیوم زین‌ایران، عمران‌تل، تامين اتصالات، فناوری موج و آبی-‌ ایراتل که پاکات خود را برای حضور در مزایده‌ اپراتور سوم، تحویل داده بودند؛ به مرحله‌ بازگشایی قیمت راه یافتند و سرانجام نام تامین اتصالات به عنوان برنده این مزایده اعلام شد. البته اعلام نام برنده نیز بارها و بارها با تکذیب و تایید‌هاي بی‌شماری روبه‌رو شد.

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم در فروردین ماه سال 88 با خوشحالی از روند بی‌عیب و نقص مزایده اپراتور سوم صحبت مي‌کرد و خبر مي‌داد که سیم‌کارت‌هاي این اپراتور در سال 88 به مردم عرضه خواهد شد. سلیمانی اما آن زمان خبر از رفت و آمدهای اتصالاتی‌ها و اختلافاتشان بر سر حق السهم نداشت.

طرف خارجی اپراتور سوم وقتی پایش به ایران باز شد تازه فهمید تمام وعده و وعیدهای ارائه شده از سوی بازاریابان یا همان نویسندگان اسناد مزایده برگزاری این اپراتور در دبی خیالی بیش نبوده است؛ چرا که اپراتور اول و دوم بازار تلفن همراه ایران را قبضه کرده بودند و دیگر سودی در این بازار وجود ندارد. آن هم اگر قرار باشد حق‌السهم چشمگیری به دولت پرداخت شود. اتصالات از ایران رفت. رگولاتور صحبت‌هایش با سایر طرف‌هاي حاضر در مزایده شروع کرد؛ اما زمانی که دید هیچ کس شرایط مالی اتصالات را نمی‌پذیرد تصمیم‌گیری نهایی را به وزارت واگذار کرد. وزارتی که وزیرش در آن روزها مشغول جمع کردن وسایلش و تحویل امور به رضا تقی‌پور بود.

تابستان 88 مجلسی‌ها خواستار برگزاری مجدد مزايده اپراتور سوم بودند. اما وزیر تازه کار ارتباطات در گفت‌وگویی اعلام کرد که با پيش‌بيني زماني، اميدواريم صدور پروانه و واگذاري امتياز اپراتور سوم تلفن‌همراه تا پايان سال و با تاخير يكي دو ماهه انجام شود؛ اما هنوز مذاكرات با اپراتورهاي مختلف در حال انجام است؛ اين كار ساده‌اي نيست، زيرا آنها شرايط مختلف و طرح تجاري مختلفي دارند. او درباره‌ آخرين وضعيت اپراتور سوم تلفن همراه كشور و اينكه چرا برنده مزايده مربوطه تاكنون مشخص نشده است، گفت: برآوردمان اين بود كه اگر بخواهيم دوباره شرايط را تكرار كنيم، شايد زمان طولاني به خود اختصاص دهد؛ به همين دليل راه‌هاي قانوني ديگري را پيگيري و با اپراتورهاي بسياري مذاكره كرديم.

وعده‌هاي مکرر
سرانجام اردیبهشت 89 پروانه به تامین تله‌کام رسید و قرار شد که این شرکت تا بهمن‌ماه همین سال سیم‌کارت‌هاي خود را روانه بازار کند. هر از چند گاهی خبرهای متفاوتی در مورد این اپراتور اعلام مي‌شد. از استعفا و اختلاف در بدنه مدیریت شرکت گرفته تا ارائه اینترنت 8 مگابیتی بر بستر سیم‌کارت‌هاي نسل سوم و شراکت با برخی از فعالان فرانسوی. بهمن 89 هم گذشت؛ اما خبری از سیم‌کارت‌هاي اپراتور سوم نشد.

رضا تقی‌پور این بار به مشکلاتی جزئی در زیرساخت این اپراتور اشاره کرد و گفت تا اردیبهشت 90 مردم طعم نسل سوم را خواهند چشید. با این حال باز هم وعده وزیر محقق نشد و تنها در ابتدای خرداد ماه جاری از سوی رییس سازمان تنظیم مقررات اعلام شد سیم‌کارت‌هاي این اپراتور به تعداد محدود و به شکل واگذاری یک سیم‌کارت در یک ساعت و روند تصاعدی واگذاری در ساعت‌هاي بعدی آغاز شده است. رییس رگولاتوری در زمان تشریح چنین روشی در واگذاری سیم‌کارت همچنین عنوان کرده بود که این واگذاری‌ها از منشی دفتر اپراتور سوم شروع و درنهایت به دست مصرف کنندگان نهایی خواهد رسید. با این حال و تنها چند روز بعد از این وزیر ارتباطات رسما اعلام کرد که جلوی واگذاری سیم‌کارت‌هاي نسل سوم گرفته شده است؛ چرا که باید کیفیت خدمات آنها مورد تایید قرار گیرد. این آخرین اظهار نظر رسمی در مورد اپراتور سوم بود و دو روز پیش نیز اعلام شد که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت تامین تله‌کام به دلیل ضعف در راه‌اندازی پروژه اپراتور سوم تغییر مي‌کنند. به این ترتیب به نظر مي‌رسد به‌کارگیری سیم‌کارت‌هاي نسل سوم فعلا به تعويق افتاده است.


روزشمار اپراتور سوم

مهر 87- انتشار اسناد مزایده و تمدید چند باره مهلت فروش اسناد
دی 87- بازگشایی پاکت پیشنهادی قیمت مزایده اپراتور سوم
23 دی 87- اعلام نام تامین اتصالات به عنوان برنده
فروردین88- مهلت پرداخت ضمانت نامه به گفته وزیر سابق
اردیبهشت 88- خداحافظی اتصالات از ایران بدون پرداخت غرامت
پایان 88- وعده ارائه سیم‌کارت نسل سوم از زبان تقی‌پور
تیر 88- درخواست برگزاری مجدد مزایده توسط مجلس
اردیبهشت 89- واگذاری پرونده به تامین تله‌کام و وعده واگذاری از بهمن ماه
آبان 89- استعفای دو عضو تامین تله‌کام
بهمن 89- تعویق در زمان عرضه و وعده ارائه از اردیبهشت 90
اول خرداد 90- عرضه سیم‌کارت‌ها به طور محدود
4 خرداد 90 – جلوگیری از عرضه سیم‌کارت به بهانه بررسی کیفیت
17 خرداد90- برکناری اعضای هیات مدیره اپراتور سوم
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر