The Evil Within
چون خیلی برای این بازی منتظر موندم تصمیم گرفتم به جای پست دادن کلا یه توضیح کلی در موردش بدم ... این بازی رو هم تموم کردم و این توضیح با توجه به پایان رسوندنه بازی هست
گرافیک:
اول از همه از نظره گرافیکی بازی کاملا بیشتر از اون چیزی بود که انتظار داشتم . حتی از wolf هم به نظرم بهتر استفاده شده ID TECH . از texture های به مراتب با کیفیت تر از عناوین قبلی ساخته شده با این موتور گرفته با نورپردازی خیره کننده بازی و افکتهای که برای ایجاد اتمسفر بازی استفاده کردن همه فوق القعاده هست. چه محیطهای بیرونی بازی چه محیطهای داخلی بازی همه از نظر تکنیکی به نظرم در سطحه خیلی خیلی خوبی قرار دارن و به نسبت نمایشهای اولیه این بازی که میشه گفت برای خیلیا راضی کننده نبود الان خیلی هم هست ×_× لول . در ادامه مشکلات از قراره pop in texture ها یا دیر load شدن texture ها مشاهده میشه که چندان ضربه ای به بازی البته وارد نمیکنه...چه نسخه one چه نسخه 4 هردو دارای افت فریمهای هستن که به خاطره طبیعت بازی مشکلاتی توی gamplay ایجاد نمیکنه . aspect ratio بازی برعکس اونچیزی که خیلیا ممکنه تصور کنن به بازی حسه خاصتر و cinematic تری داده و به نظرم تجربه خاص و جالبی رو در نوع خودش به بازیباز میده . از دیگر مشکلات بازی میشه گفت بعضی animation های بازی مقداری خشک طراحی شدن که البته شاید خیلی مهم نباشه اما انتظاری بیشتری میرفت. البته به نظرم در کل animation بالا پایین زیاد دارن ... بعضی موارد مثل لگد زدن سباستین از بالا به سمت پایین خاص و عجیب به نظر میرسه تا واقعی ...
نورپردازی بازی واقعا هنرمندانه و زیبا کار شده و حقیقت امر اینجاست که شکی درش نیست کارگردانه هنری بازی کارش رو به بهترین شکل ممکنه انجام داده و میشه گفت اگر این شخص حاضر نبود شاید TEW بازی نبود که الان هست. از رنگ امیزی محیطهای گرفته تا ترسیم اجسام و معماری بناها و ... و.... واقعا در سطحه یک بازی شاهکار قرار داره .
داستان :
شاید یکی از مشکلات بازی توی همین مورد باشه . اینطوری نیست که صرفا داستان بازی بد یا پیش و پا افتاده باشه بلکه روایت داستان دچار گنگی خاصی هست ... شاید عجیب باشه بعد از 15 ساعت بازی تا chapter های بالای 9 هنوز سباستین دنیای اطرفه خودش با جلمه های مثل what the hell - how اینگونه قلم داد میکنه که به نظر میرسه حتی وی هیچ سرنخه در مورده اینکه چه چیزی در حال رخ دادن هست نداره ! شاید مقداری راه افتادن بازی کند باشه و نویسنده سعی کرده باشه در chapter های اغزین فقط بازیباز رو با krimson city اشنا سازی کنه و به مراتب در chapter های پایانی بازی شروع به باز کردن و حل و فصل کردن داستان کنه و احتمالا بخشی از سوالات رو در 3 DLC اینده به بازیباز پاسخ بده . به نظرم نحوه روایت داستان میتونست بهتر باشه. همیشه لازم هست برای داشتن مفهوم کاملا همه voice note ها و note رو پیدا و مطالعه کنید تا بتونید هرچه بیشتر خودتون رو با دنیای بازی اشنا کنید.
به نظرم برای دوست داران سبک ترسناک داستان بازی میتونه مقداری تمه اشنا داشته باشه اما نحوه درگیر شدن با داستان در صورت انیکه بهش توجه کنید میتونه تا chapter 9-10 بازی بسیار گنگ باشه که به نظرم میتونست بهتر باشه .
اتمسفر و صداگزاری:
همیشه این سوال مطرح بود که واقعا TEW چقدر ترسناک هست و ایا یک بازی تمام Survival هست. همونطور که میدونید عناوینی مثل RE4 و یا TLOU همه Survival Horror هستن اما شاید بنا به سیستم gameplay این مجموع بازیا تمه ترس بازی به نحوی دیگر به بازیباز انتقال داده بشه .... TEW از ابتدا سعی داشت ترس روانی با ترس این تیپ بازیهای Survival رو با هم به بازیباز انتقال بده که فک میکنم در مجموع از پس این کار هم بر اومده. در کناره اینکه فضای بازی گرفته و تاریک و سنگین هست و صداگزاری محیط و موسقی خاص بازی به creepy شدن هرچه بیشتر دنیای بازی سعی میکنند شکی نیست ... بلکه استرس پیدا کردن مهمات و استفاده انها در مواقع ضروری نیز به انتقال حس هیجان توی بازی اضافه میکنه. هر chapter بازی توی محیط مختلف اتفاق میفته و هر محیط میشه گفت اتمسفر و خاصی خودش رو داره .... نمیخوام چیزی از بازی رو spoil کنم اما بدونید که اتفاقات جالبی پیش و روی شما خواهد بود
gampelay:
خب میرسیم به مهمترین و اصلی ترین بخش. رونده بازی TEW برعکسه اونچه که توی RE4 یا فکر میکردم باشه ( اکشن ) بیشتر به سمته مخفی کاری و جست و جوی محیط و قدم برداشتن با دقت کافی خلاصه میشه. مهمات در بازی همیشه یافت نمیشه و بایستی فقط در هنگام ضروری از مهمات استفاده کنید. بایستی از مهمات هم به درستی استفاده کرد. headshot و یا استفاده درست از مهمات میتونه نه تنها مهمات بیشتر روی ذخیره کنه بلکه میتونه سریعتر به کشتن دشمنان هم پایان بده . در بازی چند سلاح مختلف یافت میشه ( البته پس از پایان بازی نیز به شما سلاحهای جدیدی داده میشه ) که اصلی تری و جالب ترین سلاحها crossbow هست که سباستین در طول بازی اون رو پیدا میکنه و شما بایستی با جست و جوی محیط و یافتن parts و یا از کار انداختن طله ها تیرهای مختلفی برای این crossbow بسازید. هر تیر به شما اجازه پیاده کردن یک استراتجی مختلف رو میده و به شدت میتونه جذاب باشه اینکه شما چه جوری و چگونه برای رویا رویی با دشمنان از مهمات استفاده میکنید.
مهمات تنها موردی که شما بایستی از اون برای مقابله با دشمنان استفاده کنید نیستن . دنیای بازی پر شده از طله های مختلف....طله های که بارها بارها میتونه خودش باعث مرگه شما بشه و یا شما میتونید از این طله ها برای علیه دشمن استفاده کنید و یا این طله های برای ساختن تیر های crossbow از کار بندازید. به علاوه سایه ها نیز میتونن دوستی برای مخفی شدن شما باشن D: خیلی موقها مخفی کاری و یا حتی فرار از منطقه میتونه بهترین انتخاب باشه چراکه مرگ توی بازی به راحتی هست. سباستین نه میتونه تعداده زیادی Syringe برای بازیابی Health از دست رفته خودش پیدا کنه و نه مقاومته زیادی رو در قباله حملات دشمنان داره ... وی میتونه خیلی راحت با 2-3 ضربه و یا حتی کمتر از پا در بیاد و شما دوباره به checkpoint قبل برگردید. البته بازی با checkpoint ها خلاصه نمیشه . اینه های مناطقی هستن که سباستین به صورت مرمور میتونه وارد یک بیمارستان بشه و اونجا نه تنها بازی رو save کنه بلکه upgrade هم کنه. بله حرف از upgrade شد. جای جای بازی پر شده از بطریهای حاوی GreenGel . با پیدا کردن مقداری کافی شما میتونید 3 قابلیت مختلف وی رو اپگرید کنید. هم چنین جست و جوی محیط بازی بی نتیجه هم نیست. علاوه بر پیدا کردن مهمات و green gel و note های داستانی شما میتونید برای مجسمه های حاوی کلیدهای مخفی جست و جو کنید تا بتونید با باز کردن صندقهای بیمارستان مهمات اضافه ای به دست بیارید ...
gameplay بازی به همین موارد خطم میشه...
محیطهای بازی همه گی به صورت خطی نیستن و پر شدن از اطاقهای قابل جست و جو و جالب برای دید و بازیدید D: محیط بازی به قدر با تنوع و زیبا طراحی شده که همیشه دلیلی برای گشتن محیط خواهد بود . بعضی محیطها تاریک هستن که سباستین میتون به لامپ خودش محیط رو روشن کنه اما این لامپ میتونه درده سر ساز هم باشه از جایی که دشمنها میتونن اون رو ببینی. در کنار دشمنهای مختلف و جالب بازی که در طوله بازی شما اونها رو میبینید ... مراحل مختلفه بازی نیز پر شده از boss fight های سخت و در گیر کننده که هرکدومشون میتونه challenge سخت و جالبی برای شما باشه.
در کنار اینا همه دشمنان بازی چه کند چه سریع از هوشه خوبی برخوردار هستن و خوشبختانه نبردها به اندازه کافی درگیر کننده هست.
در کنار همه اینها مکانیزمهای دیگری مثل سوزندانه دشمنان برای ا
در اخر نیز قسمتهای مختلفی از بازی پر شده از معماهای مختلف و گوناگون و طله های مرگ اور که تنوع بهتری رو به بازی اضافه میکنه . تعداده معماها در بازی خیلی زیاد نیست اما متنوع و جالب طراحی شدن و به شما فشار میارن تا محیط بازی رو با دقت بیشتر جست و جو کنید .
در کنار همه اینا و gameplay زیبا و چالش برانگیزه TEW میشه گفت TEW شاید چیزه نواورانه و تازه ای رو برای نشون دادن نداشته باشه و همه المنتهای gameplay رو قبلا در بازیهای مختلف دیدیم اما برعکسه خیلی از بازیا همه این المنتها به زیبایی و با بالانس فوق القعاده ای در کنار هم اومدن و در نهایت gameplay بازی رو بی نهایت لذت بخش و زیبا کردن ...
کلی :
در کل به نظره من TEW بازی بسیار خوبی هست و همون چیزی هست که همه طرفدارهاش منتظرش بودن .شاید بعضیا انتظارات بالاتری داشتن و یا بخشه تکنیکی بازی بعضی ها رو دلخور و دلسرد کرده بود و یا داستان بازی چیزی نیست که انتظارش رو داشتیم . اما دنیای بازی tew پر شده از محیطهای دیدنی و gameplay لذت بخش و چالش برانگیز و متنوع .
میزان به پایان رساندن بازی روی درجه سختی survival حدودا 18 الا 23 ساعت بسته به نحوه بازی کردن ( انتظار مرگهای زیاد هم داشته باشید)
امتیاز نهایی من :
8.8
+:
gameplay فوق القعاده زیبا و درگیر کننده - محیطهای دیدنی - اتمسفر سنگینه بازی - رویارویی و نبردها بسیار جالب از اب در اومده
-:
داستان گنگ بازی - شخصیت پردازی به نسبت ضعیف