این داستان مقایسه نسل فعلی با نسل های قبلی و نتیجه گیری که "این نسل ضعیف شده بازی کمه بازی ها تکراری شدند و فلان بیسار" مختص به این تاپیک نیست و تاریخچه بلندتری داره بار ها هم
راجع بهش بحث شده. یک زمان ملت افراطی طرفدار Xbox این موضوع رو مطرح کردند که خب تا حدودی در مورد خودشون (مایکروسافت) راست میگفتند اما همچنان نمیشد به کل صنعت گیم ربطش داد. همون موقعی که ملت تو شوک عقب نشینی های پی در پی مایکروسافت بودند نسل خروجی هایی مثل U4.Bloodborne.MGSV.witcher3 داشت. خب به نظر من, تکرار میکنم
به نظر من همین 4 تا بازی که اسم بردم کافیه تا ثابت کنه نسل نه تنها مشکلی نداره بلکه میشه گفت در اوج خودش قرار داره. یه مدت گذشت ویک سری بازی با پشتوانه قوی که ملت سال ها منتظرشون بودند اومدن و خراب کردن در نتیجه باز هم صدای "نسل مزخرف نسل فولان نسل بهمان" بلند شد. حالا هم که بسته شدن استودیو ها این بحث رو تکرار کرده.
یه زمانی ملت با اسکایریم پرواز میکردند. یادمه کسی باورش نمیشد بازی مثل اسکایریم وجود داشته باشه! خب حالا که بتزدا نتونست اون موفقیت رو تکرار کنه و Fallout4 با وجود امکانات بیشتر در گیم پلی و پیشرفت های گرافیکی (که به شخصه باهاش زندگی میکنم!) به جایگاه اسکایریم نزدیک نشد ما باید منکر جایگاه ویچر 3 هم بشیم؟ سی دی پراجکت چه گناهی کرده؟ یا حتی باید منکر پیشرفت گیم پلی در نسل 8 بتزدا به نسبت نسل 7 بشیم؟ شما گان پلی خشک F3 رو با گان پلی روون و پیشرفته F4 مقایسه کنید. چطور میشه گفت F3 بهتره؟ والا منم قدم زدن دور washington monument و گوش کردن به requiem for humanity برام یک حس نوستالژی فوق ابَر خفن داره اما چطور میشه گفت The Commonwealth یا Of green and grey موزیک های بهتر/سطح بالاتری نیستند یا commonwealth گرافیک بهتری از کپیتال ویستلند داره؟؟ خب نتیجه اینا نمیشه کیفیت بیشتر Fallout 4 نسبت به Fallout3 ؟ حالا ستینگ F3 در نوع خودش تازه تر بوده فضای کپیتال ویستلند جذاب تر بوده باید باعث شه پیشرفت های F4 رو نیبینم؟؟! یا اینکه خیلی شیک بگیم این پیشرفت ها طبیعی بودند و به حساب نمیان !! یعنی واقعا زحمت و علم کلی ادم به اضافه ریسک ان میلیون دلار سرمایه بیشتر و به راحتی ندید بگیریم و بگیم طبیعی بودند؟ مشکل این جاست تفکری که عادت کرده باشه راحت به هدفش برسه و دیگران کارش رو انجام بدند میتونه خیلی شیک پیشرفت های تکنولوژیک این نسل رو طبیعی و فاقد ارزش بدونه!
این جاست که به نظر من
نسل نه تنها پیشرفت کرده بلکه به اوج خودش هم رسیده. اگرم سرکوفتی می خواید بزنید منصفانش اینه که تو سر استودیو و ناشر هایی بزنید که گند زدن خراب کردن. چون نسل که خود به خود و اتوماتیک بازی نمیسازه تا ما بر اساس بازی ها و کیفیتشون بیایم قضاوت کنیم که نسل قوی بوده یا ضعیف. این استودیو ها هستند که باید مورد قضاوت قرار بگیرند.
مشکل من شخصا با دوستانی که از نسل شاکی هستند اینه که نمیفهممشون! یعنی وقتی میگید نسل پیشرفت خاصی نکرده یه طورایی به شعور ان میلیون نفری که در بازار گیمینگ فعال هستند (بازی میخرند و میکنند) توهین میکنید. چون اول از همه کسی که میگه نسل پیشرفت نکرده باید یه رفرنسی هم ارائه کنه که منظورش از پیشرفت چیه؟ ایا "پیشرفت" روایت زیبا و کوئست های جذاب ویچر 3 گفته میشه؟ در مقابل "ضعف" هم فچ کوئست های رو مخ و حوصله سر بر بعضی از بازی ها؟
خب تا اینجا فکر نمیکنم کسی باهاتون مخالف باشه. شما از اول بیا استودیو هارو زیر سوال ببر. خروجی هاشون را مقایسه کن. به نتیجه برس نسل قبل استودیو های بیشتری بازی های قابل قبولی میساختند و به شخصه با تک تک حرف هاتونم موافقم.
اما اینکه بیایم به طور کلی انرژی منفی پراکنی کنیم و یه طوری نسل حاضر رو زیر سوال ببریم که انگار بدترین چیزیه که تا حالا تجربه شده به شخصه موافق نیستم. شاید بشه به عنوان نظر شخصی تون قبول کرد. اما در حقیقت جدای از نظر شخصی شما و جدا از خراب کاری بسیاری استودیو نسل هشتم نه تنها نسل خیلی خوبی بوده. بلکه نقطه اوج ویدئو گیم هم هست. من نه دولوپرم نه ژست بازی شناسی میگیرم. من یک گیمرم. و میخوام بازی کنم. از دوران NES که به شخصه بازی میکردم مهم ترین مسئله در یک ویدئو گیم برام گیم پلی و ستینگ بازی ها بوده. خب وقتی این نسل به نسبت نسل های قبل همه جوره گیم پلی و ستینگ(گرافیک لور صداگداری موزیک) پیشرفت کرده چطور میشه اسمشو گذاشت ضعیف؟ مگر اینکه فرض کنیم "بیشتر از بقیه میفهمیم و چون ما با فلان بازی ها حال نکردیم و سالی 2 3 تا بازی رو میپسندیم پس ما درست میگیم و صنعت پیشرفت خاصی نکرده!"
کلام اخر اینکه:
اگر سلیقه خاصی دارید و این روزها به خواسته هاتون نمیرسید که خب مشکلتون با صنعت کاملا شخصیه. و نمیتونید به کل فرایند بازی ها خرده بگیرید.
کسی که سالی 10/20 تا بازی پایریت میکنه(راحت رسیدن به یک چیز مساوی نیست با بردن لذت کامل از ان چیز) و در نهایت 1/2 تا بازی واسه قشنگی میخره که بله
بایدم از صنعت گیم شاکی باشه. درست میفرمایید قربان. بازی کمه خیلی هم کمه. اون چند تا متا +90 ها هم که چند روزه پایریت میشه میره پس ارزش نداره!
اما در مقابل کسی که سالی 10/20 تا بازی میخره (سالانه چندین میلیون تومن به پول ما و 600/1200$ به پول اونا برای بازی پرداخت میکنه) از خیلی چیز هایی که دوست داره میزنه و بازی میخره به ندرت پیش میاد از کمبود بازی حرف بزنه و احتمالا تبدیل میشه به کسی که برای رسیدن به بیشتر بازی ها دست به دامن تخفیف و پرایس کات میشه در این حد
. مگر اینکه گفتم مشکلتون سلیقه باشه که خب شخصیه و نمیشه به کل گیمر ها تعمیم داد.
اضافه کنم که
اصلا منظورم این نیست که فقط پایریت باز ها ممکنه از نسل شاکی بشند. صرفا خواستم بگم که در مقابل کسی که بازی ها رو میخره بعید به نظر میرسه کمبود بازی پیدا کنه. باورش برای منِ ایرانی که سخته. شما تصور کن لیست خرید خودم در چند ماه اینده (Fallout76.rdr2.metro exodus) همین 3 تا یعنی به اضافه پلاس مورد نیاز f76 بیشتر از 2میلیون اب میخوره! پارسال همچین بهتر نبود اون موقع 500 هزار الی 1 تومن نیاز بود! اصلا ایران هیچ تو امریکای شمالی هم +200$ پول کمی نیست خصوصا برای گیمر هایی که -19 سال سن دارند. واقعا چطوریه که شما ها
بازی کم میارید؟ من رو اکانتم گیمر های 24/7 اونوری زیاد دارم. با مثلا ان تا بازی خریداری شده. اما همچنان میبینم خیلی هاشون خیلی از بازی ها رو مثلا بعد از 2/3 سال میخرند و پلی میکنند. چطوریه که شما ها اینقدر کمبود بازی دارین؟ در نهایت مهم اینه که با چه دیدگاهی و در چه شرایطی با صنعت گیم تعامل میکنیم. رویایی یا واقع بینانه. پایریت یا اوریجینال.
و البته لطفا قبل اینکه جو کلمه (پایریت) بگیردتون و ریپلای های خارج از حوصله بکنید باید بگم من هم مثل اکثریت یک عمر پایریت بودم. خیلی قدیم به کنار مثلا همین اواخر یعنی زمان "مولتی من" به شخصه
تمام بازی های مهم ps3 رو دانلود کرده بودم و به کمک یک hdd 1tb همه رو یک جا جلو چشم داشتم.(
) خب در این حالت وقتی ادم مفت و مجانی به
همه چیز میرسه انتظاراتشم میتونه بالا بره. البته که برای من بالا نرفت شاید چون به قدری بازی خوب زیاد بود که یک سری رو حتی وقت نکردم بازی کنم! اما خب میتونم درک کنم کسی که همین الان هم پایریت بازه حالا رو هر پلتفرمی, طبیعتا ترافیک کمتر بازار ویدئو گیم خیلی به چشمش میاد چون بر خلاف دوران ps3 در زمان ps4 ترافیک بازی های AAA کم شده. که اینم واضحه وقتی خرج ساخت و بازاریابی یک محصول نسبت به نسل قبل 2 یا چند برابر شده چطور عجیبه که تعداد اون محصول در بازار هم کم بشه؟ مارکتینگ که روز به روز پر هزینه تر میشه پروسه ساخت بازی ها هم از کسی پوشیده نیست که بسیار پر هزینه تر شده. حالای کجای این منطق مسخرست که من ترجیح میدم بازی بهتر و گسترده تر (پر هزینه تر) ببینم تا تعداد بیشتری بازی که مثلا گرافیک و انیمیشن u4 یا روایت و ستینگ witcher 3 رو ندارند؟ باز هم تکرار میکنم. چه خوشتون بیاد. چه نه. صنعت به همین طرف حرکت میکند. الان که خوبه.. منتظر نسلی 1 بازی از استودیو های خفن باشید. اما چه بازی بشه اون بازی
پ.ن: نسلی که ایندی و انلاین فراگیر شده برای کسانی که اکثریت AAA ها رو تجربه کردند هم بازی کم نداره.