- Jan 25, 2018
- 6,600
- نام
- Albiceleste
هنرصنعت بازیسازی در دهههای قبل میزبان عناوین خلاقانهی بیشتری بوده است. طبیعی است که با گذشت زمان، بعضی از ترندهای این هنرصنعت شبیه به یکدیگر شوند و فرایند به اصطلاح Recycling یا همان «بازیافت» صورت بگیرد؛ فرآیندی که در آن همه چیز تقلید میشود و دیگر چیزی خلق نمیشود. البته نه اینکه این فرایند بد باشد، اما باعث میشود حتی در صورت وجود فرصت برای به کار بردن خلاقیت، باز هم تکرار، جای ابداع و خلاقیت را بگیرد.
چه صحیح باشد چه غلط، حقیقت این است که برخی از اسامی در بازار بازیسازی زیاد به گوش میخورند و امروزه، اگر لحظهای برای فکر کردن به این موضوع وقت بگذاریم، میتوانیم اهمیت چنین اسمهایی را در تعیین روند فعالیتهای آینده ببینیم. شیگرو میاموتو، سید میر، ویل رایت، یو سوزوکی، جان کارمک، هیدئو کوجیما و صد البته شینجی میکامی فقط برخی از افرادی هستند که در هنرصنعت بازیسازی، نقشی کلیدی ایفا کرده و میکنند.
میکامی فرمول خاص خودش را دارد: او انعطافپذیر و همهفنحریف است، میداند چگونه با عنصر وحشت بازی کند و در بازیهایش دید عمیقی به کار برده است. به عنوان یک کارگردان، مدیر اجرایی تولید، مدیر خلاقیت، سناریونویس، مدلساز، طراح و احتمالاً برخی دیگر از مهارتهایی که در اینجا به آن اشاره نکردیم، این هنرمند به معنی واقعی کلمه مجموعهای حسادتآمیز از آثاری دارد که ثابت میکند چرا بازیهایی مثل Resident Evil 4 و The Evil Within اینقدر خوب هستند و در قلب میلیونها بازیباز جای گرفتهاند.
لیست پیش رو بر اساس تاریخ عرضهی بازیهاست و هیچ رتبهبندی برای عناوین استاد بازیسازی یعنی شینجی میکامی در نظر گرفته نشده است
Resident Evil
نظری ندارید، درست است؟ میکامی حتی به عنوان تهیهکننده، در تمام پروژههایی که مشارکت داشت، بر واحد خلاقیت نظارت میکرد. Resident Evil آغاز حرفهای این هنرمند بود. و برای شروع حرفهای مسیر او در این هنرصنعت، گامی کلیدی محسوب میشد. این بازی عملاً سبک وحشت و بقا را افتتاح یا جای آن را در دل طرفداران باز کرد. سبکی که قبل از آن توسط بازی Alone in the Dark ارائه شده بود.
Resident Evil 2
میکامی که تهیهکنندگی بازی رزیدنت اویل ۲ را به عهده داشت، تأمین مالی بخش اعظمی از فرآیند توسعه این بازی را انجام داد و تا آخر راه، به این دنباله اعتقاد داشت. راهی که به موفقیت منتهی شد. این بازی بیش از نسخهی اصلی فروش رفت. و از بازیهایی است که نامش در بازار بازیهای ویدئویی زیاد شنیده میشود.
Resident Evil 3
دنبالهای که بلافاصله بعد از RE 2 جریان دارد. و واقعاً هم بلافاصله بود، چرا که این بازی فقط چند ساعت بعد از اتفاقات بازی قبلی رخ میدهد. رزیدنت اویل 3 جیل (ولنتاین)، یکی از شخصیتهای محبوب این فرانچایز را به عنوان شخصیت اصلیِ بازی به صحنه بر میگرداند. در این بازی، میکامی به سرمایهگذاری روی پروژهای پرداخت که بر Nemesis (نمسیس) تمرکز داشت و «حس تعقیبوگریزی» را خلق کرد که در آن بازیبازان تا سر حد مرگ از دشمنان غولپیکر خود میترسند.
Dino Crisis
این عنوان، بازیای است که هیچوقت از ذهن طرفداران این ژانر پاک نمیشود. بازی داینو کرایسیس توانست تصویر دایناسورهای بانمک را از تصور ما خارج کند و مخلوقاتی وحشی و خونخوار را به جزیرهای بیاورد که Agent Regina (مأمور رجینا) در آن گیر افتاده است. جابهجایی زامبیها با دایناسورها کار درستی بود. و همان حس وحشت را ایجاد کرد. باید برای بار دوم پرسید: فرمول موفقیت شما در چیست استاد میکامی؟
Resident Evil Code Veronica
بازی RE code: Veronica که خیلیها آن را بهترین بازی این سری میدانند، توجه خودش را منعطف به Claire Redfield (کلیر ردفیلد)، خواهر کریس ردفیلد و یکی از محبوبترین شخصیتهای این سری بازی کرد. این اثر، یکی از بهترین بازیهای میکامی است: دوباره زنده کردن شخصیتهای خاص بازی و خلق سورپرایزهایی که طرفداران را هدف گرفته است.
Dino Crisis 2
نسخهی اول Dino crisis به عنوان یکی از بهترین و بهیادماندنیترین بازیهای عصر PS1 شناخته میشود که از رزیدنت اویل تقلید شده بودند. اما آیا میدانستید که Dino Crisis 2 در واقع یکی از بهترین بازیهای سبک وحشت-اکشن است که تا به حال ساخته شده است؟ مکانیکهای نبرد و اکشن ترکیبی این دنباله، بهترین مبارزات سهبعدی آن زمان را ارائه میدهند. این بازی، ترکیبی درخشان از مفاهیم را در خود دارد که باعث میشود حتی بیشتر از نسخهی قبلی و فوقالعادهی خود، شایستهی یک بازسازی امروزی باشد.
Resident Evil Remake
بله، خانمها و آقایان. این بازی کلاسیک که روی گیمکیوب متولد شده بود، بار دیگر زیر دست استاد قرار گرفت. کسانی که اولین بار به سراغ این بازی میآیند، این فرصت را خواهند داشت تا این جواهر را روی کنسولهای جدید تجربه کنند. تا همین امروز، عمارت این بازی باعث میشود وحشت زده شویم.
Resident Evil 4
17 سال از زمانی که این بازی تاریخساز منتشر شد میگذرد. این بازی که میتوانست همان Devil May Cry باشد باعث حرکت این مجموعه به سطحی جدید شد. میکامی سعی کرد در این بازی سازوکارهای جدیدی را خلق کند و در عین حال، وحشت بازی را با محوریت لیان، یکی از محبوبترین شخصیتهای این فرانچایز، ادامه دهد. این ترکیب کار کرد و یک اثر کلاسیک و فراموشنشدنی را خلق کرد که ترندهای آیندهی بازیهای اکشن را مشخص کرد (نشانه هدفگیری که با آن میتوانید دشمنانتان را هدف بگیرید، یکی از این روندهاست که تا امروز ادامه پیدا کرده است).
Vanquish
در بازی Vanquish، میکامی ثابت کرد که آثارش فقط به یک سبک خاص محدود نیستند. این بازی ریتم پرشتابی دارد، از بازیهای Gears of War و Ninja Gaiden تا حدودی تأثیر گرفته و علیرغم اینکه مطرحترین بازی در ژانر خود نیست، اما باز هم تجربهی زیبایی را برای گیمرها رقم میزند. میکامیِ هنرمند با ایجاد این بازی آیندهنگر، عنصر وحشت را رها کرد اما همچنان بازی جذابی را خلق نمود.
Shadows of the Damned
ترکیب سودا و میکامی را در نظر بگیرید. ترکیب این دو حیرتآور است و همینطور تجربهی بازی Shadows of the Damned (سایههای جهنمی) که در واقع همان رزیدنت اویل ۴ است که «در جهنم» جریان دارد. داستان، شخصیتپردازی و گیم پلی این بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. و باعث شد یک اثر موفق دیگر در کارنامهی استاد بازیسازی ثبت شود.
The Evil Within
در بازی The evil within، بازیبازان در نقش کارآگاهی به نام Sebastian Castellanos (سباستین کاستلانوس) قرار میگیرند که به دنیای وحشت و درماندگی کشیده شده است. طراحی دشمنان وحشتناک این بازی طوری است که مطمئنا شما را شب بیدار نگه میدارد. و بعضی از این دشمنان، حتی رقیب ترسناکترین هیولاهای رزیدنت اویل و سایلنت هیل هم هستند. عنوانی که با داستانی قدرتمند، اتمسفر وحشتناک و باس های به یاد ماندنی باعث خلق یک فرانچایز جدید در سبک وحشت شد. همچنین قسمت دوم The Evil Within که میکامی تهیهکنندگی آن را به عهده داشت، در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. و توانست به یکی از بهترین عناوین سال 2017 تبدیل گردد.
در مجموعهی کارهای میکامی، عناوین بهیادماندنی دیگری هم هستند. بازی God Hand ،Devil May Cry ،Viewtiful Joe ،Goof Troop، Aladdin و Onimusha: Warlords در لیستی بلندبالا و چشمنواز قرار دارند که استعدادهای این هنرمند را در حوزههای مختلف نشان میدهند.
نویسنده
دکتر بهزاد کریمی