نقد و بررسی بازی Rogue Galaxy

Mr.unknown

کاربر سایت
Aug 29, 2012
434
سازنده : Level 5
ناشر : SCEA
سبک بازی : Role-Playing
تاریخ انتشار : Jan 30, 2007
پلتفورم : PS2
نویسنده : MGS

نقاط قوت: داستان جذاب، شخصیت های بیاد ماندنی، موزیک های زیبا، Voice Acting قوی، گرافیک بالا و فریم ریت روان، سبک مبارزه بسیار جذاب، ماموریت های جانبی بسیار، دموهای CG بسیار بسیار حرفه ای

نقاط ضعف: کوتاه بودن قسمت داستانی برای این بازی، تکراری شدن مبارزات، هوش مصنوعی نه چندان خوب دشمنان، موزیک های کم

امتیاز: 8.4 [عالی]



کمپانی Level-5 راباید یکی از پرچم داران سبک RPG برای PS2 به حساب آورد. در کارنامه ی این کمپانی بازیهایی همچون Dark Cloud 2 وDragon Quest VIII به چشم میخورند که هر کدام در سالی که عرضه شدند به عنوان بهترین بازی نقش آفرینی سال انتخاب شدند که این موضوع هنر بازیسازی این کمپانی را نشان میدهد. این کمپانی بر خلاف سازنده گان دیگر جو خاصی در بازیهای خود ایجاد میکند. به عنوان مثال استفاده از گرافیک Cel-Shade در تمامی بازیهای آنها تا به حال مشاهده شده و یا در بسیاری از بازیها المان های مختص این کمپانی به کار رفته است. جدیدترین بازی این کمپانی با نام Rouge Galaxy به تازگی عرضه شده است که میتوان آنرا آخرین عنوان بزرگ RPG کنسول PS2 دانست.

سبک این بازی اکشن نقش آفرینی و بسیار شبیه به Dark Cloud است. حتی منو ها و فونت بازی بسیار شبیه آن شاهکار هستند اما این بازی حتی نمیتواند سایه ای ازDark cloud را به نمایش بگذارد. اما با کمبود بازی در این سبک موجب شده است تا Rogue Galaxy بیشتر از چیزی که واقعا هست مورد توجه قرار بگیرد. شاید اگر تعداد بازیهای بیشتری در این سبک برای PS2 موجود بود، Rogue Galaxy چندان مورد توجه قرار نمیگرفت.

سالهای بسیار دور در کهکشان بزرگ، Star God بر کهکشان حکم میرانده است. Star God با استفاده از قدرت خود توانست بهترین موقعیت تاریخ کهکشان را رقم بزند. در آن زمان حکومت کهکشان و سیاره های آن به اوج شکوفایی خود رسیده و در کمال آرامش زندگی میکرده اند اما بعد از مدت طولانی افسانه Star God به خواب فرو میرود و دیگر هیچ اثری از او دیده نمیشود. در زمان حکومت Star God سیاره ای با نام Eden وسیع ترین و پیشرفته ترین سیاره بود که مردمانی متمدن در آن زندگی میکردند اما به یکباره این سیاره ناپدید شد.

صفحات داستان ورق خورده اند و به 10 هزار سال بعد رسیده ایم. در سیاره ای با نام Rosa که تمام آن را صحرا فرا گرفته است پسری به دنیا می آید که بر روی گونه اش یک خال عجیب نقش بسته است و او را از بقیه متمایز میکند. نام این پسر Jaster Rogue است. Jaster پس از گذشت چند ماه از تولدش، به یک کشیش با نام Raul سپرده میشود و Raul نیز تمام تلاش خود را برای تریبت Jaster به کار میگیرد.

سالها میگذرد و رائول و جستر با یکدیگر مشقت روزگار را پشت سر میگذارند. سفر به فضا و کهکشان همواره یک آرزو برای جستر بوده است. در رویاهای دوران بچگی او همیشه میخواسته که به سیارات دیگر سفر کند و راز کهکشان را پیدا کند و برای یکبار هم که شده خود را در میان ستارگان و دنیای سیاه کهکشان پر ستاره ببینید. روزگار با سختی ها و خوشی ها سپری میشود تا جستر به سن 17 سالگی میرسد. یک روز که به خانه و به پیش رائول باز میگردد در میابد که دشمنان و موجودات عجیب و غریب به شهر حمله کرده اند. جستر که تا حدودی به آداب و رسوم جنگ آشنا است به جنگ با موجودات بیگانه میرود و در میانه راه با مردی بسیار قوی به نام Desert Claw آشنا میشود که او را در نبردها یاری میدهد. اما پس از مدتی Desert Claw شمشیرش را به جستر میدهد و خود میرود. در آن سوی شهر یک ربات بانام Steve و یک انسان با شکلی عجیب با نام Simon به دنبال Desert Claw میگردند. استیو و سایمون به جستر میرسند و شمشیر Desert Seeker را در دستان جستر میبینند و او را با Desert Claw اشتباه میگیرند و جستر که از همه جا بی خبر است با آنها همراه میشود.

اما Desert Claw کیست؟ این شخص فردی است که رکورد دار شکار هیولاها است و در سراسر کهکشان از او به عنوان یک افسانه یاد میشود و هر کسی آرزوی دیدار با او را دارد. سایمون و استیو ماموریت دارند که او را به کشتی فضایی خود ببرند تا با کاپیتان Dorgengoa ملاقات کند.

جستر برای رسیدن به آرزوی قلبی خود با Raul خداحافظی میکند و با گروه Dorgenak که در واقع معروف ترین دزدان فضایی در کهکشان هستند همراه میشود.

کاپیتان کشتی که Desert Claw را از قبل میشناخته، متوجه میشود که جسپر نمیتواند همان Desert Claw باشد. اما جسپر مهارتهای خود را به نمایش میگذارد و کاپیتان را راضی میکند تا او را در گروه بپذیرد.

جستر در کشتی با Kisala دختر کاپیتان، جنگجوی دیگری به نام Zegram و چند نفر دیگر با نامهای Lilika، Deego و Jupis آشنا میشود و در مجموع یک گروه 8 نفره را تشکیل میدهند.

کاپیتان هدف بزرگ گروه را که سالها مانند یک راز در قلب خود نگه داشته برای آنها فاش میکند. سیاره ی Eden !

سیاره ی گمشده ی ایدن که بزرگترین سیاره است و یک گنج بزرگ محسوب میشود. حال نوبت جستر و گروهش است که برای کشف این راز آماده شوند. اما جستر قدرت عجیبی در خود میبینید که بسیار شبیه به قدرت ... .

داستان بازی با وجود کمی کلیشه ای بودن بسیار جذاب است و آمیخته شدن آن با کمی طنز و هیجان زیاد زیبایی آنرا حتی بیشتر هم کرده است. داستان بازی در قالب دموهای Real Time بسیار و البته CG های بسیار بسیار قوی روایت میشود که دیدن چندین و چندباره ی آنها بسیار لذت بخش است. در کل داستان بازی نمره کامل را میگیرد و برای یک بازی با این سبک فوق العاده است.

البته قسمت اصلی داستان کوتاه میباشد به طوری که شما بدون انجام هیچ ماموریت جانبی و فقط انجام هدف اصلی برای اتمام بازی چیزی حدود 25الی 35 ساعت زمان نیاز دارید. اما اگر بخواهید بازی را با انجام کلیه ماموریت های جانبی به اتمام برسانید در حدود 60 ساعت زمان نیاز است. ماموریت های جانبی شامل شکار هیولاهایی است که برای آنها جایزه تعیین شده و شما میتوانید با کشتن هیولاها و دشمنان بازی رتبه خود را در لیست شکارچیان بالا ببرید. همچنین قسمتی برای پرورش حشره در بازی وجود دارد که در آن میتوانید با پرورش حشره هایی از قبیل ز نبور و سوسک و کرم و... آنها را در مسابقات شرکت دهید و یا با تولید مثل حشره های دیگری را بوجود بیاورید. قسمتهایی مانند یافتن گنج و ایتمهای نایاب نیز در بازی گنجانده شده است.

سبک مبارزه بازی شباهت زیادی به دیگر بازیهای این سبک دارد. شما میتوانید از هر 7 عضو گروهتان در مبارزات استفاده کنید. اما فقط 3 نفر از آنها در یک زمان در دسترس هستند. کنترل یک نفر به شما سپرده میشود و 2 کاراکتر دیگری که در مبارزات همراه شما هستند توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند. هوش مصنوعی بازی در حد قابل قبولی قرار دارد و هم تیمیهای شما به خوبی میجنگند.

در مبارزات کاراکتر های دیگر با فریاد زدن اسم جستر پیشنهاد هایی در حین مبارزه به شما میدهند. به طور مثال آنها پیشنهاد استفاده از یک ایتم و یا مهارت را میدهند و شما میتوانید از بین دو پیشنهاد یکی را انتخاب کنید که این انتخاب با کلیدهای L1 و L2 صورت میگیرد و همچنین با L3 میتوانید پیشنهاد آنها را نبپذیرید. البته این پیشنهاد برای 5 ثانیه در تصویر ظاهر میشود و اگر جواب ندهید حذف میشود.

ظاهر شدن دشمنان هم در نوع خود جالب است. مانند بازیهای نوبتی شما هنگامی که در محیط بازی حرکت میکنید کلمه ی Warning ظاهر میشود و تعدادی از دشمنان نامشان بر روی صفحه نقش میبندد که باید با آنها مبارزه کنید گرچه میتوانید به راحتی از دست آنها فرار کنید اما بهترین راه مبارزه است.

البته برای کنترل دو شخصیت دیگر قسمتی به نام استراتژی وجود دارد که در این قسمت میتوانید پیشنهادهایی که اعضای گروه میدهند را تنظیم کنید. همچنین در قسمتی به نام Team Command میتوانید موضع نبرد هم تیمی هایتان را تنظیم کنید که از 4 دستور: مبارزه ی آزادانه، متمرکز شدن بر روی یک هدف که شما انتخاب میکنید، موضع دفاعی و بدون حمله کردن و ایفای نقش در قالب یک Healer که فقط در جنگ آیتمهای مختلف را به شما میرساند تشکیل میشود.

مبارزات بازی با استفاده از دو اسلحه انجام میشود. هر شخصیت به جز اسلحه ی اصلی یک اسلحه فرعی نیز در اختیار دارد. اسلحه های فرعی شامل تفنگ و تیروکمان و راکت انداز و ... است که اجازه میدهد تا از فاصله ی دور به دشمنان حمله کنید. البته اسلحه های فرعی دارای خشاب و یا تیر هستند که بعد از چندین حمله خالی میشوند و باید مجددا Reload شوند. اسلحه های اصلی بازی نیز شامل شمشیرها و خنجرها و ... میشود. هر بازیکن در بازی در زیر نام خود نواری با نام Action Guage دارد که با پر بودن آن میتواند حمله کند و هنگامی که بعد از چندین ضربه و یا استفاده از مهارت و آیتم خالی شد باید چند ثانیه برای پر شدن آن انتظار بکشد. این سیستم کمک بسیاری به مبارزات کمک کرده است و باعث شده است تا تعادل در مبارزات حفظ شود.

به جز HP که سلامتی بازیکنان را نشان میدهد و در زیر اسم آنها قرار دارد، AP وجود دارد که امکان استفاده از مهارت هایی که بدست آورده اید را مقدور میسازد. قسمت توانایی یا مهارت بازی بر اساس قسمتی به نام Realvation که در آن مانند بازی معروف FF شما صفحه ای در اختیار دارید که از خانه های معینی تشکیل شده و با پر کردن این خانه (البته با استفاده از آیتم هایی که مشخص شده) مهارت جدیدی باز میشود. مهارت های بازی شامل ضربه های مهلک به دشمنان یا بالا بردن قدرت حمله و دفاع و یا ضربات چند نفره و ... میباشد. استفاده از این مهارتها با وجود اینکه که از نوار اکشن شما بسیار میکاهد، اما کمک بسیار زیادی در موفقیت در مبارزات به شما میکند.

برای Level-Up کردن شخصیتها، شما با کشتن دشمنان تجربه (EXP) بدست می آورید که شخصیتتان را در جهات مختلف از جمله Sterength(قدرت)، Aim(هدف گیری)، Vital(سلامتی) ارتقا میدهند. وجود تنها سه فاکتور در این قسمت کمی عجیب به نظر میرسد اما در عوض باعث میشود تا کمی از پیچیدگی بخش RPG بازی کاسته شود.

البته سه فاکتور دیگر وجود دارد که قدرت تجهیزاتی مانند اسلحه های اصلی و فرعی و لباس و سپر را افزایش میدهد.

اسلحه های بازی بسیار متنوع هستند و برای هر شخصیت حدود 40 اسلحه و در مجموع 300 اسلحه در بازی وجود دارد. این اسلحه ها را میتوانید از مغازه ها خریداری کنید و یا از داخل صندوقهای گنج پیدا کنید. صندوقچه های گنج در سراسر بازی وجود اما اکثرا در مکانهای مختلفی مخفی شده اند و برای پیدا کردن آنها باید محیط را به دقت جست و جو کنید. این صندوقچه ها بسیار ارزشمند هستند و ایتمهای با ارزشی را به شما میرسانند. البته گاهی اوقات هم به جای ایتمهای با ارزش موجوداتی قدرتمند با نام Mimic در صندوقها مخفی شده اند! با کشتن Minimc ها Hunter Coin به دست می آورید که با استفاده از آن میتوانید از فروشگاهها تخفیف بگیرید. البته راههای دیگر بدست آوردن این سکه ها انجام مسابقه هایی است که هنگام بعضی از مبارزات به شما داده میشود.

اسلحه های بازی دارای عناصر آتش و یخ و خاک و ... میباشند که با کشتن دشمنان و استفاده از اسلحه قسمتی با نام Skill برای استفاده از اسلحه افزایش میابد که به ترتیب به Max وMaster میرسد که در هر دو حالت Skill و قدرت عنصرهای اسلحه افزایش میابند. البته در اوایل بازی شما غورباقه ای بنفش با نام Toady را پیدا میکنید که میتواند اسلحه هایی که به حالت Max یا Master رسیده اند را با هم ترکیب کند. برای این کار شما باید دو اسلحه با این خصوصیت را به او بدهید و او آنها را در دهان خود با هم می آمیزد و اسلحه ای جدید با ترکیب دو اسلحه به شما میدهد. البته آمیختن اسلحه نیز یک مینی گیم دیگر در بازی است که با تکمیل آن جایزه هایی را دریافت میکنید. همچنین قسمت دیگری با نام Factory در بازی وجود دارد که در واقع یک کارخانه است و در آنجا میتوانید با استفاده از وسایلی مانند کوره و شستشو گر و ... ایتمها را با هم ترکیب کنید. برای اینکه بفهمید چه ایتمهایی را باید با هم ترکیب کنید تا یک ایتم جدید و با ارزش بدست بیاورید، باید با مردم سیارات مختلف صحبت کنید و از آنها دستورالعمل بگیرید.

در ادامه به معرفی 8 شخصیت قابل بازی میپردازیم:



Jaster Rogue: او شخصیت جدیدی است که به دنیای بازی پیوسته و برای شخصیت پردازی او تمام هنر و قدرت بکار رفته است. اگرچه شخصیت او بسیار شبیه Max Immlian در بازی دارک کلود2 است و حتی حالتهایی شبیه شخصیت بدون کلام بازی فوق زیبای DQ8 نیز دارد.

او از شمیر و تفنگ در مبارزات استفاده میکند. او بسیار قوی است و در بازی ثابت است یعنی هیچوقت نمیتوانید او را از مبارزات بیرون ببرید. Jaster Rogue شخصیت بسیار دوست داشتنی ای است.



Kisala: او دختر زیبای کاپیتان Dorgengoa و دختری بسیار منطقی و باهوش است که در کنار جستر شخصیت های اصلی داستان هستند. او در مبارزات از دو خنجر استفاده میکند و اسلحه دوم او یک نوع کفش است که با لگد زدن با پاشنه های کفش به دشمنان آسیب میرساند.



Zegram: مثل همیشه شخصیت خونسرد و با تجربه داستان نیز در این بازی حضور دارد که برای ما عادت شده است که در هر بازی مخصوصا بازی های نقش آفرینی یک شخصیت جذاب مانند او ببینیم. او بسیار قوی است و یک دزد فضایی تمام عیار به حساب می آید. اگرچه در بازی کمی منفور به نظر میرسد ولی فوق العاده جذاب است. او در مبارزه از شمشیر و ستاره های نینجایی استفاده میکند.



Simon WAKKARD: در اصل او یک انسان چاق و قد کوتاه است که در یک سانحه صورتش سوخته و در یک قالب عجیب به بازی می آید. او مکانیک کشتی است و در بازی از یک تفنگ و راکت انداز استفاده میکند که به دلیل قد کوتاه و سرعت کمش برای بعضی از مبارزات مناسب نیست.



Steeve: در اصل او یک ربات است که از روح انسان در وجود او دمیده شده و حاصل کار نابغه ای بانام Dr.Pocachio میباشد. او در کشتی نقش بزرگی دارد و بسیار احساسی رفتار میکند. او همچنین بسیار به گروه وفادار است و هرکاری برای موفقیت گروه انجام میدهد. او با استفاده از چنگکی که به دستانش متصل شده است مبارزه میکند و همچنین از دو نارنجک انداز بر روی دو شانه خود بهره میبرد.



Lilika Isa: او یک جنگجوی بومی از سیاره سرسبز Juraika میباشد که با گروه همراه میشود. او کمی عصبی است و دومین شخصیت زن بازی محسوب میشود. او از تیروکمان و یک شمشیر کوچک در مبارزات استفاده میکند.



Jupis: او یک نابغه است و اختراعات زیادی را به ثبت رسانده. از نژاد نوعی مارمولک میباشد و از یک نیزه و نوعی نارنجک دستی در مبارزات استفاده میکند.



Deego Argis: در واقع او از نژاد ناشناخته ای است و تا حدودی شبیه به سگ ها و الفها میباشد. او بسیار قوی است و سالها در ارتش خدمت کرده و از یک تبر و یک رگبار استفاده میکند. با وجود قدرت دفاعی زیاد، کمی کند است.

همانطور که دیدید هریک از شخصیت های بازی دارای استیل و سبک مبارزه منحصر به خود میباشند که هیچوقت استفاده از آنها تکراری نمیشود اما فقط مبارزات بازی با دشمنان کمی تکراری است و گاهی اوقات گیمر را کلافه میکند. در کل چیزی حدود 300 نوع دشمن از خانواده های مختلف در بازی وجود دارند.

قسمت خرید و فروش بازی مانند تمامی بازیهای RPG دیگر است اما شما بیشتر به جای فروش باید خرید کنید.

در بازی بر خلاف اینکه ایتمها زیاد است منو بازی بسیار خوب آنها را میچیند و برای هر کدام توضیح چند سطری نوشته شده است. همچنین شما قسمتی برای انبار ایتمها در اختیار دارید که میتوانید ایتمهایتان را در انجا نگهداری کنید.

در یک جمع بندی کلی از گیم پلی باید بگوییم بسیار عالی است و دلیل محکمی برای گشت و گذار در محیط بزرگ بازی را نیز دارا است اما اگر قسمت داستانی بازی کمی طولانی تر بود بسیار بهتر میشد.

گرافیک بازی با توجه به موتور قدرتمند آن بسیار زیباست و در طول بازی و در یک سیاره هیچ گونه لودینگی هنگام ورود به مغازه ها و مکانهای دیگر صورت نمیگرد و لودینگ های اصلی خود بازی نیز در کمتر از 4 ثانیه انجام میشنود که واقعا جای تحسین دارد. گرافیک بازی با استفاده از تکنیک Cel-Shade کار شده است. تکنیک Cel-shade برای اولین بار در تعدادی از انیمه های بازی مشاهده شد و برای اولین بار توسط Legend Of Zelda: Wind Waker به دنیای بازیها وارد شد که از ویژگی های مهم آن میتوان به اغراق در بعضی از سایه ها و افکت ها اشاره کرد و بیشتر شبیه نقاشی های کمیک میباشد. تا بحال تمامی بازی های این کمپانی از این قابلیت استفاده کرده اند (گرچه بازی جدید این شرکت یعنی White Knight Store از یک موتور قوی و بدون استفاده از این قابلیت بر رویPS3 عرضه میشود)

رنگ های زیادی در طراحی محیط به کار رفته است و جزییات شخصیت ها بسیار بالا است و افکتهای زیبایی در بازی استفاده شده اند. همچنین نورپردازی بازی بسیار زیبا و نرم انجام گرفته است اما در بعضی از سایه ها اشکالاتی دیده میشود. فریم ریت بازی روان است و بسیار کم اتفاق می افتد تا از 30 کمتر شود.

محیط های بازی با اینکه زیبا هستند اما کمی تکراری طراحی شده اند و گاهی اوقات مکانهای بازی بسیار شبیه به هم میشوند.

دموهای بین مراحل به صورت Real Time رندر میشوند. دموهای CG بازی کیفیت بسیار بالایی دارند و شما را برای دیدن چندین و چند باره ترغیب میکنند.

قسمت صداگذاری بازی هم قابل قبول عمل کرده است و با اینکه در بازی از آهنگهای کمی استفاده شده است اما همین آهنگها بسیار زیبا ساخته شده اند و با اینکه زیاد نواخته میشوند اما تکراری نمیشوند. همچنین حال و هوای محیط بازی با موسیقی کاملا هماهنگ است.

قسمت صداگذاری شخصیت ها نوسان دارد. تعدادی از صدا پیشگان آنقدر حرفه ای کار کرده اند که شخصیت پردازی بسیار به صدای آنها وابسته است به طور مثال صدای استیو و سایمون و زگرام فوق
العاده قوی میباشد و با اخلاق و حالات آنها هماهنگ است.


در آخر PS2 کنسول افسانه ای نسل قبل و یکی از برترین کنسول های تاریخ بازی های رایانه ای به مرگ خود نزدیک میشود و Rogue Galaxy میتواند یک آماده سازی برای این مهم باشد. RG بسیار زیبا است و میتوان از آن به عنوان یک بازی خاطره انگیز یاد کرد اما اگر تعدادی از مشکلات کوچک بازی رفع میشدند و کمی به قسمت های فنی و کلیشه های این سبک توجه بیشتری میشد امکان داشت از آن به عنوان یک شاهکار دیگر از این کمپانی یاد کرد. گرچه این بازی هیچ وقت قابل قیاس با Dark Cloud 2 ,Dragon Quest VIII نمیباشد اما باز هم ارزش آن را دارد که وقت خود را صرف آن کنید. این بازی بر روی دیسک های 9 گیگابایتی عرضه شده است و به همین دلیل در ایران کمی نایاب است. اما اگر Rogue Galaxy را جایی پیدا کردید، برای خریدنش حتی یک لحظه هم شک نکنید!


منبع : وب‌سایت بازی سنتر [نسخه اول]
تاریخ : 11 مارس 2007
نویسنده : MGS
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر