سونی PSP بعدی را رسما معرفی کرد: PlayStayion Vita

ama-dragon

کاربر سایت
Feb 28, 2011
19
psvitttaa.jpg


قبلا شایعات فراوانی درباره نسل جدید پلی استیشن پرتابل شرکت سونی منتشر شده بود و تقریبا بسیاری از خصوصیات آن مشخص شده بود. در کنفرانس سونی در اولین روز E3 رسما اعلام شد که این PSP جدید قرار است با نام پلی استیشن ویتا یا PSV عرضه گردد. گفته می شود که نام ویتا به معنی زندگی یا چیزی نزدیک به این است.
xlarge_unchartedvita.jpg


از مشخصات سخت افزاری آن می توان به مواردی چون پردازنده چهار هسته ای ARM® Cortex™-A9 core، جی پی اس داخلی، شش سنسور کنترلی لمسی، دو اهرم کنترلی آنالوگ، دروبین جلو و عقب، صفحه نمایش لمسی OLED با رزولوشن بالا و تاچ پد پشت دستگاه اشاره کرد. علاوه بر این سونی نسخه جدید تعدادی از بازی های مشهورش را ویژه این دستگاه رونمایی خواهد کرد. طبق نظر برخی کارشناسان PSV از نظر امکانات تا حد زیادی پیشرفته تر از رقیب خود یعنی 3DS نینتندو محسوب می شود.
مدل وای فای ویتا قرار است با قیمت ۲۵۰ دلار و مدل 3G آن با قیمت ۳۰۰ دلار در تعطیلات پایان سال ۲۰۱۱ به بازار ارائه شود. اپراتور خدمات دهنده اختصاصی مدل 3G ویتا در آمریکا هم شرکت AT‪&‬T خواهد بود. یکی از امکانات ارتباط اجتماعی جدید این پی اس پی Near نام دارد که اجازه می دهد شما با دیگر کاربران ویتا که در نزدیکی شما قرار دارند بازی کنید و یا بازیهای مورد علاقه تان را به آنها پیشنهاد دهید.
Sony-PS-Vita.jpg


منبع:نارنجی
 

ama-dragon

کاربر سایت
Feb 28, 2011
19
ps-vita.jpg



پلی استیشن سونی یکی از محبوب ترین و قدرتمند ترین کنسول های بازی موجود است و تاکنون توانسته کاربران فراوانی را به خود جذب کند. اما این برای افرادی که می خواهند همیشه یک کنسول بازی در جیب شان داشته باشند کافی نیست. پس سونی به این فکر افتاد که با جذاب تر کردن کنسول های PSP خود (که البته نام آخرین شان در شایعات NGP بود)، سهم بزرگی از بازار کنسول های پرتابل را هم نصیب خود کند. پلی استیشن ویتا هم، قدمی است در همین راه. پس بد نیست به مشخصات آن نگاهی بیاندازیم و ببینیم که واقعا چه حرف هایی برای گفتن دارد.

در یک نگاه ساده و سریع، باید بگوییم که ویتا، اگر چه برای بازی ساخته شده، اما به شما امکانات مختلف تحت شبکه را هم هدیه می دهد. می توانید با وای-فای یا 3G به این اینترنت متصل شوید و از سازگاری کامل ویتا با شبکه پلی استیشن (PSN) لذت ببرید. امکانات بازی اجتماعی هم در این کنسول پر رنگ تر شده و می توانید با دوستان تان ارتباط برقرار کنید، موقعیت آن ها را بیابید، محتوا را با آن ها به اشتراک بگذارید و نهایتا بازی کنید! از طرفی سونی با تعبیه دوربین و GPS درون این کنسول، امیدوار است بتواند بازی هایی به کاربران عرضه کند که از قابلیت های واقعیت افزوده و موقعیت یابی بهره ببرند. اما مطمئنا این نگاه، حق مطلب را درباره ویتا به جا نمی آورد. پس خوب است سری هم به سخت افزار آن بزنیم:

از پردازنده که شروع کنیم، چهار هسته کرتکس A9 را می بینیم که البته با گرافیک SGX543 مزین شده است. (عذر خواهی، اما اطلاعات بیشتری در دسترس نیست!) می رسیم به مبحث نمایشگر. در ویتا با یک نمایشگر ۵ اینچی با نسبت ۱۶ به ۹ رو به رو هستیم که رزولوشنی معادل ۹۶۰x۵۴۴ پیکسل دارد. این نمایشگر چند لمسی خازنی و از نوع OLED است. اما این همه چیز نیست چرا که در پشت ویتا هم یک تاچ پد چند لمسی خازنی قرار دارد.

در این کنسول باید منتظر دو دوربین پشتی و جلویی باشید. آن هم با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه با رزولوشن ۳۲۰x۲۴۰ و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن ۶۴۰x۴۸۰ پیکسل. از سوی دیگر میکروفون و بلندگو های استریو هم در ویتا موجوداند.

در مورد سنسور ها باید به سیستم حس گر ۶ جهته اشاره کرد که مرکب از یک ژیروسکوپ ۳ محوره و یک شتاب سنج ۳ محوره می باشد. قطب نمای دیجیتالی هم وجود خواهد داشت. در بحث اسلات هم باید به قابلیت پشتیبانی از میکرو SD، جک هدفون و پورت مخصوص لوازم جانبی و همچنین یک پورت چند منظوره (برای رد و بدل کردن اطلاعات، خروجی و ورودی صدا و ...) اشاره کرد. برای مدل های 3G، اسلات مخصوص سیم کارت هم پیش بینی شده است.

xlarge_vitabackmonogram.jpg


مساله بعدی این است که آیا بازی ها به همان خوبی که سونی انتظار داشته ظاهر شده اند؟ قضاوت دقیق را باید به سونی سپرد، اما چیزی که ما در عناوین موجود برای این کنسول دیدیم استفاده خوب از تاچ اسکرین و سنسور های این دستگاه بود. مطابق معمول تقریبا اکثر بازی ها امکان کار تحت شبکه را خواهند داشت. از عناوینی که احتمالا به موفقیت های ویتا تبدیل خواهند شد، می توان به بازی Little Big Planet , Virtual Tennis 4 و Uncharted Golden Abyss اشاره کرد. و باید بدانید که فعلا بیشتر عناوین آماده نیستند و هنوز در حال ساخت و توسعه هستند.

در این بین بازی های تحت شبکه را اصلا نباید دست کم گرفت. سرویس های بازی ای مانند آن-لایو، روز به روز روی پلتفرم های بیشتری دیده می شوند و کاربران بیشتری را جذب می کنند. اگر یک راه هم باشد که کاربران بتوانند از دستگاه های مختلف برای بازی های تحت شبکه روی کنسول های پرتابل استفاده کنند، آن استفاده از سرویس های شخص ثالثی مانند آن-لایو است. بنابراین انحصار گرایی در هنگامی که افرادی با پلتفرم های مختلف، همگی به وای-فای و 3G دسترسی دارند، چندان کار مناسبی نخواهد بود. هر چند که نه سونی و نه مایکروسافت، قصد ندارند بر سر شبکه های بازی خود، با هم صلح کنند.

از طرفی دیگر شاهد این هستیم که تبلت ها هم دارند رفته رفته به پلتفرم های بازی قابل اطمینانی تبدیل می شوند و گستردگی بیشتر کاربردهای تبلت ها در مقایسه با کنسول های پرتابل، شانس پیروزی در رقابت را برای آن ها بیشتر می کند. البته سونی تدبیر خوبی برای رد کردن موانعش اندیشیده و با تشکیل یک پلتفرم توسعه خوب برای ویتا، به داغ نگه داشتن بازار پی.اس.پی ها کمک می کند. از سویی دیگر شاهد واکنش منفی بازار به 3DS نینتندو بودیم. فروش در روزهای اول برای نینتندو خوب بود، اما کم کم افت کرد. تا جایی که از حد انتظار این شرکت کمتر شد.

صحبت از 3G شد و به یاد قیمت افتادیم. قیمت اعلام شده ویتا، ۲۵۰ دلار برای مدل وای-فای و ۳۰۰ دلار برای مدل 3G است. واقعا نمی توان به این قیمت، لقب مناسب را اعطا نکرد! در پایان باید گفت که در مقایسه با کنسول 3DS نینتندو، پلی استیشن ویتا بسیار قدرتمندتر ظاهر شده است. البته اگر نمایشگر سه بعدی را استثنا بدانیم.

نظر شما در مورد این مدل چیست؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع:نارنجی
 

Empty Box

کاربر سایت
May 2, 2009
1,190
نام
محمدرضا
بدک نیست - من فقط بازی LBP رو نشون داد حال کردم - با uncharted و بقیه دمو بازی هاش زیاد حال نکردم ...

درکل کنسول جالبیه - اگه بتونن بازی هایی خوبی براش بسازن و قدرت درست و حسابی داشته باشه .

دوست عزیز تو اسم تاپیک کلمه Station درسته . . .
 

senator@

کاربر سایت
May 2, 2010
273
psp آنتیکی هست تاچ خوبی داره..
باید دید چه موقع قطعی میشه و وارد بازار میشه و از یه طرف قضیه گران شدن دلار و قیمتش خیلی بالا می بره
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر