Operation Flashpoint: Dragon Rising

Darkfie1d

Lux Omnia Vincit
Loyal Member
Sep 25, 2005
3,040
نام
Gwynbleidd Darkfield
logo.png


main.jpg


بی‌شک ظهور سبک شوتر اول شخص انقلابی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای بود اما طرفداران پرشمار این سبک همیشه به‌دنبال بازی‌هایی بودند که از سرعت قابل توجهی برخوردار بوده است. این را نمی‌توان انکار کرد که سبک شوتر اول شخص همیشه سرگرم کننده بوده و این موضوع باعث پیدایش سبک دیگری در دل خود شد که جنبه‌ای جدی‌تر داشت. سبک Tactical First Person Shooter یا شوتر اول شخص رزم وابسطه به تاکتیک یا فن رزم نقطه عطف صنعت بازی‌های رایانه‌ای شد که حتی نظر ارتش‌های بزرگ دنیا را برای سیستم‌های آموزش رزم و تاکتیک جنگ به شدت به خود جلب کرد و می‌توان گفت که علت پیدایش سبک شبیه‌سازهای جنگ افزاری نیز به همین دلیل بود. سبکی که هم آموزنده و هم در بسیاری مواقع دلهره‌آور بوده است. آموزنده از نظر آموزش سربازان به پیاده سازی تاکتیک‌های حساس و حیاتی جنگی به نحو احسنت در میدان جنگ و دلهره‌آور از این نظر که حقایق جنگ را مانند سیلی بسیار محکم در گوش مخاطبین خود می‌کوبد، حقایقی نظیر ویرانی‌ها و خرابی‌های جنگ و یا اینکه برخلاف بازی که بازیکن می‌تواند چندین گلوله را دریافت کند و به راحتی به جنگ ادامه دهد، در جنگ واقعی یک گلوله می‌تواند یک زندگی را به پایان برساند.

Operation Flashpoint: Dragon Rising چنین بازی‌ایست. بازی بسیار سخت اما بسیار متفاوت از یک بازی جنگی آن هم در عصر مدرن (امروزی). اگر این بازی به شما یک چیز یاد دهد آن این است که در میدان نبرد بدون تاکتیک و دیسیپلین دوام نخواهید آورد، به‌خصوص اگر سعی داشته باشید آن‌را به‌مانند یک بازی نظیر Call of Duty انجام دهید. اگر نام Operation Flashpoint برایتان آشنا باشد می‌دانید که اولین نسخه آن‌را استودیوی Bohemia Interactive ساخته است اما این استودیو از زمان جدایی از Codemastersمشغول ساخت سری ArmA یا Armed Assault می‌باشد که شماره دوم آن‌را مدتی پیش برایتان نقد کردیم. پس شماره دوم را یکی از استودیوهای Codemasters ساخته و پرداخته کرده است.

همانگونه که گفته شد این یک بازی شوتر اول شخص از نوع تاکتیکال می‌باشد و شما نباید با این تفکر که یک بازی مانند Call of Dutyاست آن‌را تهیه نمایید. گفتم، یک گلوله می‌تواند شما را به راحتی از پای در بیاورد پس اگر مشتاقید به انجام این بازی باید نکاتی را به خاطر داشته باشید؛ هرگز از هم تیمی‌های خود فاصله نگیرید. طبق دستورات عمل کرده و از Waypoint ها یا مسیرهای مشخص شده حرکت نمایید، این مسیرها از روی عکس‌ها ماهواره‌ای مشخص شده‌اند و شما را از مسیری عبور می‌دهند که امنیت بیشتری داشته باشید. اگر می‌خواهید به شکل تحقیر آمیزی نمی‌رید به یک‌باره در میدان جنگ از این گوشه به آن گوشه ندوید بخصوص در محیط‌‌های باز، به دقت اطراف را تحت نظر بگیرید و باور کنید زندگی در میدان جنگ به همین سختی است. این بازی به بازیکنان صبوری که با هدف و نقشه ماموریت را پیش می‌برند پاداش می‌دهد نه آن‌هایی که سر را پایین می‌اندازند و به سمت هدف می‌دوند و "بنگ!" کشته می‌شوند.


اما داستان بازی چندسال جلوتر در آینده اتفاق می‌افتد جایی که بحران نفت باعث می‌شود روسیه و چین برسر جزیره‌ای به جان یک‌دیگر بی‌افتند و ایالات متحده در حمایت از روسیه مداخله می‌نماید تا ارتش آزادی‌بخش خلق چین را از منطقه درگیری بیرون راند. شما نیز در نقش یکی از فرمانده‌هان گروهی از یگان ویژه تفنگ‌داران دریایی آمریکا وارد عمل می‌شوید و با انجام ماموریت‌هایی در طی 11 مرحله طولانی به هموار کردن مسیر نیروهای ارتش آمریکا خواهید پرداخت. خوبی بازی دقیقا اینجاست که بجای اینکه یک قهرمان باشید که یک تنه به جنگ دنیا می‌رود عضوی از یک تیم هستید که ماموریت‌های مهمی را در راستای پیشروی نیروهای ارتش انجام می‌دهد.


این حقیقت که OFP (Operation Flashpoint) با سلیقه خیلی از گیمرها همسو نیست به واقع گرایانه بودن آن بر می‌گردد. برخلاف بازی‌های معمول ژانر اول شخص در این بازی باید با برنامه و هوشیار حرکت نمایید، گاهی مجبورید کیلومترها را خموده و آرام بپیمایید، گاهی مجبورید سینه‌خیز حرکت کنید و گاهی مجبورید مدتی را به دفاع از یک موقعیت سپری کنید که زمان بسیاری صرف این کارها می‌شود، از طرفی یک اشتباه کچک ممکن است باعث تکرار تمام یک مرحله یا قسمتی از آن گردد.

اگر بازی را روی حال نرمال انجام دهید و باخود بی‌انگارید که از این سخت‌تر امکان‌پذیر نیست روی حالت Hardcore ممکن است چندبار ازحال بروید. در این حالت کلیه نمایش دهنده‌ها و نشانه‌های روی تصویر حذف می‌شوند و همه‌چیز را باید از طریق نقشه دنبال نمایید، با تمام این سختی‌ها تنها کافی است گلوله‌ای به نقطه‌ای از بدن مانند پا اصابت نماید تا دچار خون‌ریزی گردید و حتی بعد از اینکه آن‌را پانسمان نمایید باز هم خون‌ریزی ادامه پیدا می‌نماید و حرکت شما کند خواهد شد.

یکی از نکات جذاب بازی این است که با اینکه زیاد خواهید مرد اما به ندرت پیش می‌آید که از آن خسته و زده گردید و نیاز به زمان برای رفع این خستگی شوید. بااینکه از نظر واقع گرایانه بودن بازی در سطح بالایی قرار دارد اما هربار که مجبور به از نو بازی کردن هستید هنوز اشتیاق زیادی برای ادامه بازی دارید.

اما نقطه اوج بازی در بخش آنلاین آن است، به‌خصوص حالت Cooperative که می‌توانید به همراه 3 تن از دوستان خود به انجام ماموریت‌های بخش تک‌نفره بپردازید و بجای اینکه مدام با کلید فرمان صادر کنید خیلی راحت با استفاده از میکروفون بر سر آن‌ها فریاد بکشید و دستور صادر کنید و این برای افزایش هیجان بازی بسیار بهتر از حالت تک‌نفره است. هرچه باشد شما برای بقا و انجام ماموریت‌های خود به بهترین شکل به کمک افرادتان نیازمند خواهید بود، پس چه بهتر که از دوستانتان کمک بگیرید که می‌توانند به مراتب بهتراز هوش مصنوعی کمک جانتان باشند.

تنها چیزی که باعث می‌شود تجربه OFP یک تجربه کامل از یک بازی کامل نباشد کمبودهایی است که در اثر عدم ساخت و پرداخت نهایی توسط سازندگان آن است. Bug ها و اشکلات نرم‌افزاری در بازی قابل لمس است اما در زمانی که این نقد را می‌نویسم، تیم سازنده خبر از کار بر روی یک patch برای برطرف کردن لیست بلندبالای اشکالات نرم‌افزاری بازی است.
با اینکه بازی از موسیقی فوق العاده زیبایی برخوردار است و می‌تواند شما را در منوی بازی مسخ نماید، اما در سرتاسر بازی یعنی در زمان انجام ماموریت‌ها صدای موسیقی نخواهید شنید. این به القا حس واقع‌گرایانه بسیار کمک می‌نماید اما یک بازی جنگی نیازمند موسیقی حماسی – نظامی در زمان انجام آن نیز هست.

در قیاس با نسخه‌های کنسولی بازی، نسخه PC نسخه‌ای است که انتخاب شما خواهد بود چراکه از میان سه پلتفرم PC، PS3 و Xbox360 بازی روی PC به مراتب بهتر از کنسول است و اشکالات متاثر از خواندن در لحظه از روی دیسک و جزییات کمتر را نخواهید داشت، اما به هر حال نیازمند یک رایانه شخصی نسبتا قدرتمند خواهید بود تا از تمام جزییات آن بهره‌مند گردید.

اگرچه درحال حاضر دارندگان بازی در هر سه پلتفرم دارای مشکلاتی با بخش آنلاین هستند اما بازهم نسخه PC برای این بخش نیز بهتر خواهد بود. نه تنها گیمرهای جدی‌تر و ماهرتر را همیشه روی رایانه‌های شخصی خواهید یافت، بلکه نسخه PC می‌تواند تا 32 نفر را به صورت آنلاین پشتیبانی نماید این در حالی است که نسخه‌های کنسول تنها می‌توانند بازی‌های 8 نفره را پشتیبانی نمایند.





سخن آخر

بدون تردید Operation Flashpoint: Dragon Rising یک بازی بسیار خوب است. محیط فوق‌العاده وسیع بازی کمک می‌نماید تا تجربه بازی به مراتب لذت بخش‌تر و تماشایی‌تر باشد. OFP: DR بازی‌ای نیست که هرروز روی کنسول و حتی PC ببینیم. در حال حاضر و در این نسل عنوان‌های بسیار محدودی وجود دارند که می‌توانند تجربه یک جنگ واقعی و بی‌رحم را برای شما تداعی کند. ArmA II و Operation Flashpoint: Dragon Rising تنها بازی‌های این سبک هستند که امروز و برای نسل ما در دسترس هستند و تنها این بازی‌ها می‌توانند مفهوم زندگی و از بین رفتن بیهوده عمر انسان‌ها در دوران جنگ را یادآور باشند. پس اگر طرفدار جنگ‌های مدرن و واقع‌گرایانه هستید Operation Flashpoint: Dragon Rising بازی بسیار خوبی است که می‌تواند مدت‌ها سرگرمتان سازد، اگرچه مشکلاتی نیز دارد که از مهمترین آنها می‌توان به هوش مصنوعی نه چندان خوب دشمنان اشاره کرد اما باز هم ارزش بازی کردن آن بسیار زیاد است.

مثبت

+ نبرد واقع‌گرایانه
+ محیط بسیار وسیع
+ تنوع در نوع ماموریت‌ها
+ بخش co-op

منفی

- هوش مصنوعی نه‌چندان خوب
- باگ‌های زیاد
 
آخرین ویرایش:

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
ممنون و متشکر سیاوش جون. خسته نباشی.
باید در راستای اهدافش خیلی خوب عمل کرده باشه چون از هر 100 تا 3-4 نفر با این عنوان حال کردن :D.
بازی روی PC به مراتب بهتر از کنسول است و اشکالات متاثر از خواندن در لحظه از روی دیسک و جزییات کمتر را نخواهید داشت، اما به هر حال نیازمند یک رایانه شخصی نسبتا قدرتمند خواهید بود تا از تمام جزییات آن بهره‌مند گردید. اگرچه درحال حاضر دارندگان بازی در هر سه پلتفرم دارای مشکلاتی با بخش آنلاین هستند اما بازهم نسخه PC برای این بخش نیز بهتر خواهد بود. نه تنها گیمرهای جدی‌تر و ماهرتر را همیشه روی رایانه‌های شخصی خواهید یافت، بلکه نسخه PC می‌تواند تا 32 نفر را به صورت آنلاین پشتیبانی نماید این در حالی است که نسخه‌های کنسول تنها می‌توانند بازی‌های 8 نفره را پشتیبانی نمایند
یک نفس سنگ pc Gaming رو به سینه میزنی! :D.
 
آخرین ویرایش:

Captain Mitchell

کاربر سایت
Sep 21, 2007
4,228
مرسی سیاوش جان ... این بازی در حد Ghost Recon AW2 هست ؟!

اگه هست نسخه PS3 رو بگیرم انلاین بزنم ....خیلی دلم اینطوری بازی میخواد ... تنها بازی كه انلاین میزدم GRAW2 بود ...
 

Darkfie1d

Lux Omnia Vincit
Loyal Member
Sep 25, 2005
3,040
نام
Gwynbleidd Darkfield
مرسی سیاوش جان ... این بازی در حد Ghost Recon AW2 هست ؟!

اگه هست نسخه PS3 رو بگیرم انلاین بزنم ....خیلی دلم اینطوری بازی میخواد ... تنها بازی كه انلاین میزدم GRAW2 بود ...

[FONT=&quot]به نظر من از اون خیلی بهتره :D[/FONT]​
 

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
سلام
ممنون بابت اين بررسي.
بايد بگم كه Operation Flashpoint بسيار رئاليستي و بي رحم هست، اما جزء معدود بازي‌هاي هست كه مي‌پسندم و مدت زيادي رو هم صرف يافتن نسخه‌ي اول اين بازي كردم، تجربه‌اي دلچسب بود؛ و وقتي كه خبر انتشار اين نسخه را شنيدم واقعاً خوشحال شدم.با تفاسيري كه نوشتيد معلومه كه كم و كسري هم از نسخه‌ي اول نداره.
 

NIK

کاربر سایت
Sep 23, 2005
261
نام
امیر
ضمن تشکر از دوست خوبم از اینکه تمام نقاط کلیدی و تپنده این بازی را ما به رشته تحریر درآورد.
من البته که از قبل منتظر این بازی بودم، و به محض آمدن آن را تهیه کردم البته آن را روی کنسول 360 دنبال کردم. برای من که بسیار لذت بخش بود. البته به همراه 2 برادر دیگر و یکی از دوستان LIVE آن را تماما در حالت Coop ادامه دادیم نهایت لذت را از این بازی بردیم. سیاوش جان ضمنا جای شما هم برای نفر چهارم خیلی خالی بود.
از آنجایی که خیلی ها این بازی را بازی نمی کنند فکر کنم تنها کسانی باشیم که 1000ش کردیم.

موفق باشید
 

parham_safa

Rossonero
مدیر انجمن
Sep 24, 2005
8,309
نام
پرهام
سلام
مرسی سیاوش .
منم شاید به زور سالی یه اول شخص بزنم . ولی از این بازی خیلی خیلی خوشم اومد . فوق العادست .
----
پ.ن : راستی اون پچی که گفتی چیه ؟ نیومده ؟
 

HL2-GF

کاربر سایت
Apr 5, 2006
7,279
نام
نیما
مرسی سیاوش ، نقد عالیی بود .

با اینکه زیاد از تاکتیکال سیم خوشم نمیاد ولی به خاطر اینکه اینهمه تعریف کردی دوست دارم بگیرم امتحان کنم !

در مورد GRAW 2 که تورج گفت من با نسخه 1 بیشتر حال کردم ! 2 به نظرم یه ذره ارکید شده بود و 1 حس ُ حال جنگ رو بیشتر منتقل میکرد .
 

Meysam

کاربر سایت
Apr 11, 2006
4,955
ممنون سیاوش جان خوب بود.
اما میشد از اجرای تاکتیک های تیمی، مهارت های افراد گروه، دستورات، محیطهای جزیره، حرکات اکشن دوربین و کاراکترها، اسلحه ها و ... بیشتر بنویسی .
اما بازم ممنون.
 

Captain Mitchell

کاربر سایت
Sep 21, 2007
4,228
من بازیش رو کردم سیاوش جان ... بازیش منو مثل Ghost Recon نگرفت .... من Ghost Recon رو فقط ۳ بار تموم کردم (۲ بار آخر سخت ترین درجه ) ... اون جذابیت Captain Mitchell رو نداشت ...

ولی بازیش Action خوبی هست ... ولی بگیر نگیر داره ... منو كه نگرفت :biggrin1:

نسخه ۳۶۰ رو بازی کردم
 

amooei

کاربر سایت
Nov 14, 2013
195
سلام میدونم تاپیک خیلی قدیمیه، دنبال پچ نسخه ۱.۰۲ این بازی هستم و با جستجو نتونستم پیدا کنم یا مشکل داشت. خواهشا اگه کسی میتونه لینک بزاره ممنون


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر