@sina_unl
من منظورم این نیست که شما حتما موظفی منو قانع کنی. بحث اینه که اگر به صورت منطقی بحثی باشه حس کنم قانع کننده است هیچ مقاومتی برای قبول کردنش ندارم و خیلی راحت قبول میکنم. اینها هم واقعا لیست استدیوهای مورد علاقه ام نیست. همینجوری فکر کردم هرچی به ذهنم استدیو رسید لیست کردم. اینی که بازی های گسترده شدن یک واقعیتی هست که از حرکت بازی ها به سمت OW شدن و اضافه کردن المان های RPG هست. اینو قبول دارم. ولی اینی که همه ی اینها محتوای درست حسابی اضافه کردن را نه. معدود بازیها مثل مثلا Witcherو GOW محتوای خوب اضافه کردن. بقیه اکثرا یک مپ بوده با کلی کوست بدرد نخور که همشون کپی شدن. به هرحال این نظر من بود.
قبلتر هم گفتم ما استانداردهامون در این زمینه متفاوته (شاید جهان بینی واژۀ درستتری بود)
شما به حدود 30 تا بازی تولید شده تو مدت 6-7 سال از 10 تا استودیو اشاره کردی که در مورد "درخور" بودنشون با توجه به نظر منتقدین و نمرات کاربرها و موفقیت تجاری میشه بحث کرد و من تو همون لیست 100 تایی بدون در نظر گرفتن بازیهای میان رده همین تعداد بازی AAA که در مدت 3-4 سال ساخته شدن لیست کردم که همه متای حداقل 82 دارن، به جز یکی دو مورد همه تکنفره هستن و باز منهای یکی دو مورد همه از نظر تجاری موفق بودن و از این مهمتر توسط نزدیک به 30 تا استودیوی مختلف ساخته شدن. گستردگی و بیشتر بودن میانگین پلی تایمشون نسبت به بازیهای نسل قبل هم که مشخصه ولی وقتی جهان بینی متفاوت باشه، بازیهای مستقل و رشد کیفیشون به چشمت نمیاد، اینکه استودیوهای بیشتری AAAهای بزرگتری میسازن به چشمت نمیاد و ...
وقتی Spider-man، Nier Automata، BotW، Horizon و ... به چشمت نمیاد یا گستردهتر شدن بازیهایی مثل Uncharted و HITMAN و Tomb Raider و ... نسبت به نسخه های قبلیشون و محتواشون براتون قابل قبول نیست دیگه من واقعاً نمی تونم دیالوگ خاصی برقرار کنم. بله بازیهای یوبی سافت بیشتر بر پایۀ گرایند هستن که ده سال پیش هم همین بودن، Evil Within 2 که برای بعضی دوستانی شاهکاره یه گرایند طولانی بین چنتا ست پیسه، MGS V مأموریتهای فرعیش به سرعت تکراری میشن و ... اما همچین ایرادی رو مثلاً نمیتونی به MH World یا بیشتر JRPGها بگیری چون سری MH و JRPGها از 2 تا 5 نسل قبلتر هم همیشه سبک بازیشون همین مدلی و بر پایۀ گرایند بوده.
شما فقط چیزی که خودت خوشت اومده رو میبینی و بقیه رو بد میدونی اما من اون چیزی که خودم دوست ندارم رو اگه نظر اکثریت رو جلب کرده باشه جز خوبها مینویسم و بازیهای مورد علاقهم اگه بد کار کرده باشن به بدیهاشون اشاره میکنم. انتظار داری استودیوی تعطیل شده و شکست خورده بازی جدید ساخته باشن ولی استودیوهای جدید و تازه تأسیس رو اصلاً قبول نداری. سایلنتهای نسل هفت و RoF برات مصداق بازی بهتر از بازیهای این نسل هستن و ...
جهان بینیها متفاوته.
شما میگی نسل قبلی خیلی بهتر از نسل حاضره اما من نمیگم نسل حاضر خیلی بهتر از نسل قبله، دارم میگم هیچ اتفاق خانمان سوزی تو این صنعت نیفتاده و نه زوالی اتفاق افتاده و نابودیای در کاره.
اولا آماری که شما دادی نوعی سفسطه به حساب میاد. قطعا بازی هایی تو ویکی ثبت میشن که یا AAA باشن و یا حداقل مارکتینگ خوبی داشته باشن و یا ناشر خوبی داشته باشن و ... . منم می تونم آمار بازی های اندروید و iOS رو به لیست اضافه کنم و مثلا بگم سالانه صدها هزار بازی منتشر میشه. طبق همون متن:
These numbers will only continue to go up now that Steam Greenlight
has been replaced by Steam Direct, a
system that allows anyone to self-publish their game for $100.
دوما من طرفدار کسی که میگه صنعت گیم رو به زواله نیستم. قطعا میزان فروش و درآمد زایی کلی صنعت گیم بسیار رشد کرده و رشد هم خواهد کرد. دلیلش هم میتونه هزاران چیز باشه: گسترش اینترنت، گسترش اسمارت فون ها، گسترش خدمات ابری(Live، psn، steam، google play، app store و...) و سرویس هایی که تو این شبکه ها ارائه میشه، راحت شدن روند ساخت بازی های مستقل با گسترش نرمفزار و سخت افزار و...
https://newzoo.com/insights/rankings/top-100-countries-by-game-revenues/
اما این دلیل بر افزایش خلاقیت و بازدهی کمیتی-کیفیتی شرکت های AAA ساز نیست. شرکت ها تو این نسل نسبت به نسل های گذشته محتاط تر شدن. همین تعداد زیاد ریمستر شدن بازی ها میتونه گواه بر این امر باشه. چندتا new IP تو این نسل که غیر مستقل باشن خلق شدن و تونستن موفق باشن؟ تو این نسل چند اسکریپت در عناوین متفاوت برای بازی ها نوشته شده نسبت به نسل قبل؟
اسم لینکی که من گذاشتم سفسطه نیست بلکه آمار رسمیه ولی با این همه تبصرهای که داری میذاری (صحفحه ویکی داشته باشه، AAA باشه، مارکتینگ داشته باشه و ... ) لیست به حساب نمیاد. از خود من بگردی تو همین فروم جملۀ "99 درصد بازیهای استیم shovel ware هستن" رو میتونی پیدا کنی. منتها وقتی میای میگی "این لیست بازیهای منتشر شده از ازل تا ابد" بعد درصد بالایی از بازیها رو حساب نمیکنی، حرف خودت بیشتر به سفسطه میمونه. اینکه دموکراتیکتر شدن سیستم عرضۀ بازیها (یکی دیگه از پیشرفتهای بزرگ صنعت) نسبت به اولیگوپُلی که قبلتر وجود داشت از دید شما یه چیز منفیه کاری از دست من ساخته نیست
تو MC برای 2017 نزدیک به 800 تا بازی رو آدم حساب کرده و برای 2009 نزدیک به هزار تا. اگه این اعداد رو تقسیم به 3 کنیم که حدود تعداد بازیهای یکتا بدست بیاد عددش برای 2017 با لیستی که شما گذاشتی تقریباً یکی درمیاد اما برای 2009 خیلی کمتر از آب در میاد. یه آدم با حوصله اگه بشینه لیست 2009 متاکریتیک رو با 2017 بررسی کنه، اون وقت درست و غلط آمار ویکی پدیا مشخصتر میشه.
بعضی بازیهای 10 سال پیش که اون زمان بهشون میگفتن AAA با استانداردهای الان بودجهشون و پروداکشن ولیوشون از بازیهای مستقل هم پایینتره و اگه الان عرضه بشن دیگه کسی با عینک نوستالژی بهشون نگاه نمیکنه و نمراتشون خیلی پایینتر میشه.
مکس پین 1 و 2 رو الان دیالوگهاشون رو بشنوی Cringe میکنی یعنی من اخیراً مجدداً بازیشون کردم و از کردۀ خودم پشیمونم چون اینا تو خاطرات من جز تاپ 10 بهترین داستانهای بازیهای اکشن بودن. گیم پلی و گرافیک مسلمه نسبت به الان چشمگیر نیست و من اصلاً حرفی در مورد اونا ندارم اما خیلی از بازیهای تکنفرۀ داستان محور سالهای دور که تو ذهن ماها شاهکار داستانی بودن، اگه امروز بیان مسخره میشن. همین که بازیها در بخش داستانگویی هویت پیدا کردن و دیگه کمتر بازیای میاد که اصرار داشته باشه "تجربۀ سینمایی" خلق کنه و QTE داره یه بخشی از اشتباهات گذشته میشه، بزرگترین پیشرفت صنعته.
در مورد لیستی که هم خواسته بودی، شما در نهایت میخوای امثال Cuphead و PUBG و Rocket League و Soma و ... رو حساب نکنی چون با تبصره هات نمیخونه و اسپایدرمن رو هم بگی اقتباسیه (ولی بتمن آرکام رو IP جدید حساب کنی) و Middle Earth رو هم بگی اقتباسی و بین نسلیه و حساب نکنی (و برات مهم نباشه که یه سال بعد از عرضه نسل جدید اومده مثل اون دوستمون که یاکوزاهای منشتر شده بعد از 2013 رو هم به پای نسل 7 گذاشت) و مواردی از این قبیل. منم یه بار لیست 100 تا بازی گذاشتم، تو همون دنبال چیزی که میخوای بگرد فقط سؤالم اینه که اون IPهای جدید و سوپر خفن نسل قبل الان چنتاشون زنده هستن؟ علتش اینه که امروز سلیقه ها مزخرف شده یا علتش اینه که اون بازیها حتی با دخل و خرج نسل قبل هم موفق نبودن و دلیلی نداره که ادامه داده بشن؟
من مخالف این بودم که تعداد بازیهای AAA کمتر شده؟ نه، اما بازی AAA این نسل رو از نظر گستردگی با نسل قبل مقایسه کنید و ببینید چرا کمتر شده. یه بازی AAA این نسل به طور متوسط به اندازه 3-4 بازی AAA نسلهای قبلتر گیم پلی داره.
اصرار به اینکه باید حتماً IP جدید باشه تا ریسک حساب بشه از کجا میاد؟ یعنی اگه یه IP شناخته شده باشه کافیه و کیفیت مهم نیست؟ God of War موفقیتش رو مدیون شهرتش بود یا مدیون کیفیتش؟ اگه شهرت کافیه چرا ME Andromeda و Wolf II شکست میخورن؟ چرا در استودیوی کلیفی بی تخته میشه؟ چرا AC دچار افت فروش میشه؟ چرا Horizon و Hellblade و ... موفق میشن؟ آخرین اسپایدرمنی که نزدیک به نسخۀ اخیر فروخته کی بوده؟ رو چنتا پلتفرم عرضه شده بوده؟
همین الان هم ریسک کنی و بازی خوب و تازه بسازی بازیت موفق میشه، سلیقه ها هر چقدر هم که زعم عدهای مزخرف شده باشه، در نهایت ملت بازی خوبی که تکرار مکررات نباشه رو میخرن.