نقد و بررسی Spider Man: Shattered Dimensions

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743

cover_large.jpg




Publisher:
Activision

Developer:
Beenox

Genre:
Action, Adventure

Tags:
Superhero, brawler

Players:
1

Release Date:
7th Sep 2010

Controller Support:
Nunchuk + Wii Remote

[FONT=&amp]اگر قرار باشد که نام چند تن از شخصیت های بسیار معروف کتابهای [/FONT][FONT=&amp]Comic[/FONT][FONT=&amp] را نام ببریم، حتما یکی از آن ها مردعنکبوتی ([/FONT][FONT=&amp]Spider-Man[/FONT][FONT=&amp])خواهد بود. شخصیتی که توسط مدیر کمپانی [/FONT][FONT=&amp]Marvel[/FONT][FONT=&amp] آقای استن لی ([/FONT][FONT=&amp]StanLee[/FONT][FONT=&amp]) در سال 1962 خلق شد و از آن زمان تا کنون به یکی از معروف ترینابرقهرمان های دنیا تبدیل شده است. بیش از 40 سال است که شخصیت مرد عنکبوتی درکتاب ها، فیلم ها، کارتون ها و بازی های کامپیوتری حضور دارد. نام این شخصیتمحبوب، باعث شده تا هر چیزی که با آن در ارتباط باشد، مورد توجه مردم و علاقهمندان این قهرمان قرار بگیرد. با توجه به داستان های هیجان انگیز و سرگرم کنندهاین ابرقهرمان ها، روز به روز بر تعداد بازی هایی که بر اساس این شخصیت ها ساختهمی شوند، افزوده می شود. اما این موضوع که آیا بازی های ساخته شده بر مبنای اینشخصیت ها واقعا خوب و خوش ساخت از کار در می آیند، سوالی است که جواب آن در اینچند سال منفی بوده است. با ساخت بازی [/FONT][FONT=&amp]Batman:Arkham Asylum[/FONT][FONT=&amp] شاهد موفقیت چشمگیر این بازی بودیم، چرا که این بازی بسیار خوب وخوش ساخت بود و یک تحول اساسی در ساخت بازی از روی شخصیت های [/FONT][FONT=&amp]Comic[/FONT][FONT=&amp] ایجاد کرد. به تازگی نیز کمپانی نامآشنای [/FONT][FONT=&amp]Activision[/FONT][FONT=&amp] نسخه جدیدی از بازی [/FONT][FONT=&amp]Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] را عرضه کرده است که انصافا یک بازیخوب از کار در آمده است.
[/FONT][FONT=&amp]
[/FONT][FONT=&amp]داستان

یکی از قسمت های خوب بازی را می توان بخش داستان بازی نام برد. داستان بازی ازروند بسیار خوبی برخوردار است، چرا که برای روایت داستان کاملا به کتاب های [/FONT][FONT=&amp]Comic[/FONT][FONT=&amp] این شخصیت توجه شده است و سعی شده کهداستان ها و دوره های زمانی مختلف مرد عنکبوتی را پوشش بدهد. داستان بازی در زمانهای مختلف یا بر اساس ادعای بازی در ابعاد مختلف زمان روایت می شود. بازی از زمانیشروع می شود که بسیاری از ما مرد عنکبوتی را از آن دوران می شناسیم. دوره ای که به[/FONT][FONT=&amp]Amazing Universe[/FONT][FONT=&amp] معروف است و مرد عنکبوتی آن زمان هم [/FONT][FONT=&amp]Amazing Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] نام دارد. مرد عنکبوتی به دنبالمیستریو ([/FONT][FONT=&amp]Mysterio[/FONT][FONT=&amp])است. میستریو لوحی به نام [/FONT][FONT=&amp]Orderand Chaos[/FONT][FONT=&amp] را به دست آورده است که قدرت خارق العاده ای را به کسی که آن راحمل می کند، می دهد. مرد عنکبوتی موفق می شود که این لوح را از بین ببرد تامیستریو نتواند از آن استفاده کند. این لوح تکه تکه می شود و قسمت های مختلف آن دربعدهای مختلف پخش می شوند. پس از این اتفاق، مادام وب ([/FONT][FONT=&amp]Madame Web[/FONT][FONT=&amp]) به مرد عنکبوتی می گوید که بایدتمام تکه های این قطعه را جمع آوری کند تا از آن ها استفاده های نادرست نشود. ازاینجا جستجوی مرد عنکبوتی در ابعاد مختلف برای پیدا کردن این تکه ها آغاز می شود.این ماموریت ها بازیکن را با حالت های مختلف مرد عنکبوتی و دشمنان او آشنا می کندو از همین رو می توان گفت که داستان بازی مرور خوبی روی داستان های مردم عنکبوتیدارد و می تواند برای علاقه مندان این شخصیت بسیار جذاب باشد. روند داستانی بسیارخوب است و همیشه ماجرای جدیدی را پیش روی بازیکن قرار می دهد.

[/FONT]​
Spider-Man_Shattered_Dimensions_1.jpg
[FONT=&amp]
[/FONT][FONT=&amp]
[/FONT]​
[FONT=&amp]گرافیک

به نظر می رسد که استفاده از سبک [/FONT][FONT=&amp]Cel-Shaded[/FONT][FONT=&amp]در بازی های کامپیوتری مورد توجه بسیاری از سازندگان قرار گرفته است. سبکی که بهنظر می رسد آینده درخشانی را پیش روی خود دارد. انتخاب سبک [/FONT][FONT=&amp]Cel-Shaded[/FONT][FONT=&amp] برای این بازی کار بسیار خوبی بود.نسخه های گذشته این بازی در بخش گرافیکی حرف چندانی برای گفتن نداشتند و در مقایسهبا سایر بازی های [/FONT][FONT=&amp]Platformer[/FONT][FONT=&amp]بسیار ضعیف بودند. استفاده از سبک [/FONT][FONT=&amp]Cel-Shaded[/FONT][FONT=&amp]علاوه بر اینکه به بازی رنگ و روی تازه ای بخشیده، ضعف های آن را هم پوشش دادهاست. طوری که این نسخه در مقایسه با عنوان ها قبلی، بهتر به نظر می رسد. این سبکباعث شده که بازی جدید شباهت زیادی به کتاب های [/FONT][FONT=&amp]Comic[/FONT][FONT=&amp] مرد عنکبوتی پیدا کند که قبلا در [/FONT][FONT=&amp]Ultimate Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] هم این سبک را به زیبایی تجربه کردهبودیم و از این جهت می تواند مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار بگیرد. یکی ازنکته های مثبت سبک [/FONT][FONT=&amp]Cel-Shaded[/FONT][FONT=&amp]این است که محیط بازی را بسیار رنگی و زیبا نشان می دهد. به طور مثال می توان بهبازی [/FONT][FONT=&amp]Prince of Persia[/FONT][FONT=&amp]سال 2008 اشاره کرد.

طراحی شخصیت مرد عنکبوتی در بازی بسیار خوب است. این مورد درتمام مدل های مرد عنکبوتی که در بازی دیده می شوند، حکم فرماست. در مقابل می توانبه طراحی بسیار خوب دشمنان و شخصیت های منفی بازی اشاره کرد. تنوع مراحل در بازیبسیار خوب است و به همین دلیل محیط های بسیاری را در بازی مشاهده می کنیم. محیطهای مختلف با حال و هوای متفاوت در بازی قرار دارند که هر کدام از آن ها در نوعخود بسیار خوب به نظر می رسند. بازی زمان های مختلفی را به خود اختصاص می دهد. ازدهه 40 میلادی گرفته تا سال 2099 زمانی است که در طول بازی در آن ها قرار خواهیدگرفت. این تغییر زمان به خوبی در طراحی محیط، طراحی دشمنان و شخصیت اصلی بازی دیدهخواهد شد.
[/FONT][FONT=&amp]
موسیقی/صداگذاری:

موسیقی هایی که برای بازی ساخته شده اند، بسیار خوب است و با توجه به مکان هایی کهبازی در آن ها جریان دارد، تغییر می کند. در کنار موسیقی خوب بازی می توان بهصداگذاری شخصیت ها نیز اشاره کرد. برای صداگذاری روی شخصیت های بازی از صداپیشگانکارتون های این عنوان استفاده شده است. برای صداگذاری [/FONT][FONT=&amp]Amazing Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] از صدای نیل پاتریک هریس ([/FONT][FONT=&amp]Neil Patrick Harris[/FONT][FONT=&amp])، برای صداگذاری [/FONT][FONT=&amp]Ultimate Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] از صدای جاش کیتون ([/FONT][FONT=&amp]Josh Keaton[/FONT][FONT=&amp])، برای صداگذاری 2099 [/FONT][FONT=&amp]Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] از صدای دن گیلوزان ([/FONT][FONT=&amp]Dan Gilvezan[/FONT][FONT=&amp]) و برای صداگذاری [/FONT][FONT=&amp]Noir Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] از صدای کریستوفر دانیل بارنز ([/FONT][FONT=&amp]Christopher Daniel Barnes[/FONT][FONT=&amp]) استفاده شده است.

همچنین خود آقایاستن لی نیز به عنوان روایت گر داستان ([/FONT][FONT=&amp]Narrator[/FONT][FONT=&amp]) در بازی حضور دارد. برای صداگذاری روی دشمنان بازی نیز همینموضوع رعایت شده است و صداپیشگان اصلی برای این بازی استفاده شده. شخصیت های منفیبازی بسیار زیاد هستند و از همین رو نمی توانیم نام تک تک صداپیشگان آن را نامببریم، اما جالب است بدانید که نولان نورث ([/FONT][FONT=&amp]Nolan North[/FONT][FONT=&amp]) و مارک همیل ([/FONT][FONT=&amp]Mark Hamill[/FONT][FONT=&amp]) در این بازی به ترتیب صداپیشگیشخصیت های [/FONT][FONT=&amp]Dead Pool[/FONT][FONT=&amp] و[/FONT][FONT=&amp]Hobgoblin 2099[/FONT][FONT=&amp] را انجام داده اند. در صداگذاریشخصیت مرد عنکبوتی سعی شده که او بسیار خنده رو و شوخ طبع به نظر برسد. دیالوگ هایاو سرشار از تیکه ها، مزه پرانی ها و نکات طنز آمیز هستند، به نوعی که در طول بازیفکر می کنید که او شب گذشته را در آب نمک خوابیده است! حالت بیان دیالوگ های بازیبه نوعی است که مرد عنکبوتی را قدرت اول بازی معرفی می کند. به طوری که او کاملامقرور به نظر می رسد و مطمئن است که در نبردهایش پیروز می شود. در کل می توان گفتکه این بازی از صداگذاری خوبی بهره می برد و مشکلات چندانی در آن دیده نمی شود.

[/FONT]

1.jpg
[FONT=&amp]
[/FONT]
[FONT=&amp]
[/FONT]​
[FONT=&amp]گیم پلی

مانند هر بازی دیگری، جذاب ترین قسمت این بازی را هم بخش گیم پلی به خود اختصاصداده است. همان طور که گفته شد، داستان بازی در ابعاد مختلفی روایت می شود. ابعادیکه هر کدام از آن ها مرد عنکبوتی خاص خود را دارند. این مردهای عنکبوتی هر کدامقابلیت های خاص خود را دارند و به همین دلیل بازی کردن با آن ها متفاوت خواهد بود.چهار نوع مردم عنکبوتی به نام های [/FONT][FONT=&amp]AmazingSpider-Man [/FONT][FONT=&amp]،[/FONT][FONT=&amp]Ultimate Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] ،[/FONT][FONT=&amp]Spider-Man 2099[/FONT][FONT=&amp] و [/FONT][FONT=&amp]Noir Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] در بازی وجود دارند. با توجه بهزمانی که هر کدام از مردهای عنکبوتی در آن قرار دارند، شاهد قابلیت های خاصی از آنها هستیم. گیم پلی بازی هنگامی که کنترل آن ها را به دست می گیرید، کمی متفاوت میشود. گیم پلی بازی در حالت [/FONT][FONT=&amp]NoirSpider-Man[/FONT][FONT=&amp] بیشتر حالت مخفی کاری پیدا می کند که شباهت زیادی به عنوان [/FONT][FONT=&amp]Batman: Arkham Asylum[/FONT][FONT=&amp] دارد.

در این قسمت باید در تاریکیحرکت کرده و از نبردهای تن به تن دوری کنید. می توانید دشمنان را در پشت و اطرافغافلگیر کنید و آن ها را در سکوت از بین ببرید. اما مسئله ای که در این قسمت جایسوال دارد، این است که نمی توان دشمنان را از روبرو غافلگیر کرد. حتی اگر فاصلهمناسب را هم رعایت کرده باشید، این امکان وجود ندارد و همان طور که گفته شد فقط میتوان از اطراف و پشت دشمن را غافلگیر کرد. کنترل شخصیت [/FONT][FONT=&amp]Spider-Man 2099[/FONT][FONT=&amp] نیز در نوع خود جالب است. یکی ازقابلیت های منحصر به فرد او این است که زمان را آهسته می کند. قابلیتی که می توانآن را همان [/FONT][FONT=&amp]Bullet-Time[/FONT][FONT=&amp]نامید. شخصیت [/FONT][FONT=&amp]Ultimate Spider-Man[/FONT][FONT=&amp]نیز از قابلیتی به نام [/FONT][FONT=&amp]Rage[/FONT][FONT=&amp]برخوردار است. [/FONT][FONT=&amp]Rage[/FONT][FONT=&amp]به نوعی همان خشم مرد عنکبوتی است که با استفاده از آن برای مدتی قدرت شما چندینبرابر می شود و می توانید دشمنان را سریع تر از بین ببرید. برای هر کدام از اینمردان عنکبوتی فنون ترکیبی بسیاری طراحی شده اند. فنونی که در طول بازی باید آن هارا به دست بیاورید تا شخصیت های شما بتوانند از آن ها استفاده کنند. در طول بازینمادهای مرد عنکبوتی زیادی به چشم می خورند. با جمع آوری آن ها مقداری امتیاز بهدست می آورید که با آن ها می توانید فنون جدید بخرید یا قابلیت های شخصیت ها راافزایش دهید. سیستم پلتفرمر بازی بسیار خوب است. محیط های بازی بسیار بزرگ و متنوعطراحی شده اند و همین مسئله این امکان را به شما می دهد که کارهای مختلفی را انجامدهید. حالت کلی بازی به صورت سوم-شخص است، اما در برخی از صحنه ها بازی از دیداول-شخص نیز روایت می شود. حتی در برخی از این صحنه ها مبارزه های تن به تن همقرار گرفته اند. در طول بازی باید با شخصیت های منفی زیادی مبارزه کنید.

اما همینتعداد مبارزه ها باعث شده که کمی این قسمت ها تکراری شوند، اما همین تغییر دشمنانو تغییر مردهای عنکبوتی به نوعی باعث می شود که این روند تکراری چندان نمود پیدانکند. شخصیت های زیادی برای مبارزه با مردهای عنکبوتی در بازی وجود دارند که ازبین آن ها می توان به کریون ([/FONT][FONT=&amp]Kraven[/FONT][FONT=&amp])،سندمن ([/FONT][FONT=&amp]Sandman[/FONT][FONT=&amp])،جوگرنات ([/FONT][FONT=&amp]Juggernaut[/FONT][FONT=&amp])و ددپول ([/FONT][FONT=&amp]Dead Pool[/FONT][FONT=&amp])اشاره کرد. از دیگر مسائل جالب بازی، این است که مردهای عنکبوتی در این عنوان ازپرش های اشتباهی نمی میرند. زمانی که جایی برای تار انداختن وجود نداشته باشد،بازی در یک حالت اول-شخص به شما زمان کوتاهی می دهد تا تار پرتاب کنید. این بخش تاحدی از [/FONT][FONT=&amp]Prince of[/FONT][FONT=&amp]Persia 2008[/FONT][FONT=&amp] اقتباس شده است. در این زمان شماشخصیت خود را نجات داده اید. یکی از مشکلاتی که در طول مبارزه های بازی کمی آزاردهنده می شود، دوربین بازی است. دوربین بازی در محیط های شلوغ و پر زد و خورد نمیتواند زاویه درستی را نمایش دهد. در حالیکه دوربین بازی آزاد است و به وسیلهبازیکن کنترل می شود، این مشکل در قسمت های متعددی از بازی به چشم می خورد. اما درحالت کلی می توان گفت که این بازی از یک گیم پلی بسیار خوب و جذاب بهره می برد وروند سریع و هیجان انگیزی دارد.

[/FONT]

spiderman_sd_03.jpg
[FONT=&amp]
[/FONT]
[FONT=&amp]
[/FONT]
نتیجه گیری
[FONT=&amp]
بازی [/FONT][FONT=&amp]Spider-Man: Shattered[/FONT][FONT=&amp]Dimensions[/FONT][FONT=&amp] را می توان یکی از نسخه های خوب اینسری از بازی ها حداقل در این نسل از کنسول ها دانست. تنوع گیم پلی، مبارزه هایبسیار عالی با مردهای عنکبوتی مختلف این بازی را به یک عنوان شایسته در حد نام [/FONT][FONT=&amp]Spider-Man[/FONT][FONT=&amp] تبدیل کرده است. این بازی از جملهعناوینی است که می تواند در آرشیو بازی های شما قرار بگیرد.

[/FONT]​
large.jpg
[FONT=&amp]
[/FONT]​

 
آخرین ویرایش:

ahpc

کاربر سایت
Dec 23, 2012
43
من ازین نسخش خیلی خوشم اومد البته روی pc بازی کردم
مخصوصا از مراحل اون سیاه تم دارک داشت مراحلش خیلی باحال بود
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر