نقد و بررسی Driver: San Francisco

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743

i2526_driver-san-francisco-wii.jpg





ناشر: Ubisoft
سازنده: Ubisoft Reflections
سبک: Mission-based Driving
پلتفورم: wii
تاریخ انتشار: September 6, 2011

یادش بخیر زمانی که با دوستان خود به سوی کلوب ها می رفتیم تا عنوان Driver را بر روی کنسول PS1 تجربه کنیم و ساعت ها وقت خود را صرف این بازی Racing می کردیم. در نسخه های اولیه سری Driver فقط قادر به کنترل اتومبیل بودید و نمی توانستید از اتومبیل خود پیاده شوید تا اینکه با ساخت نسخه سوم همه چیز تغییر کرد و قابلیت پیاده شدن، شلیک کردن به دشمن و راندن دیگر اتومبیل ها نیز به بازیباز داده شد و از همینجا بود که دوران افول این سری فرا رسید.

بازی Driver: San Francisco پنجمین نسخه از سری Driver است که روال دو نسخه قبلی خود را دنبال نکرده و به سبک نسخه های اولیه خود برگشته است. اینبار Ubi با استدیوی Ubisoft Reflections دست به دست هم داده اند تا با تحول دیگری در این سری، عنوانی جدید و منحصر به فرد را برای هواداران این سری به ارمغان بیاورند.


22.jpg


داستان بازی شش ماه پس از وقایع نسخه سوم بازی شروع می شود. اینبار John Tanner مامور پلیس و گنگستر مشهور Charles Jericho در شهر سن فرانسیسکو به جدال می پردازند. جریکو به کمک هم تیمی های خود هنگام منتقل شدن از زندان توسط نیروهای امنیتی فرار می کند. اتومبیل Tanner طی یک تعقیب و گریز توسط اتومبیل حمل زندانی هایی که توسط جریکو دزدیده شده بود به وسط جاده پرتاب می شود و با یک کامیون تصادف می کند ... این شروع داستان بازی و ابهامات و رویاهای Tanner است جایی که وی به کما رفته است و در قالب یک چشم بر دنیا نظارت دارد. Tanner در اینجا می تواند با قابلیت Shift وارد اتومبیل های دیگر شود و روح خود را وارد جسم انسان ها کند، از این رو وی تلاش می کند تا جریکو را شکست دهد و نقشه های احتمالیش را حدس بزند ولی این تازه آغاز کار جان تنر است و پس از مدتی در می یابد که جریکو هم این قابلیت را دارد ...!

در مجموع داستان بازی شاید کمی غیر عادی و غیر واقعی به نظر برسد اما از کشش و هیجان مناسبی برخوردار است و اگر داستان بازی را جدی نگرفته اید، این بازی می تواند برایتان بسیار سرگرم کننده باشد.

این نسخه از بازی برای wii در بخش گرافیک تا حدود زیادی خوب کار شده است . این عنوان دارای طراحی محیط ها محیط ها می باشد که مخاطب را یاد بازی های 5-6 سال پیش می اندازد.

ساختمان ها، درخت ها، پارک ها و دیگر مناطق از سادگی بالایی برخوردار هستند. نقطه عطف طراحی ها در طراحی اتومبیل ها می باشد؛ در Driver: SF حدود 140 اتومبیل لایسنس شده مورد استفاده قرار داده شده که این اتومبیل ها شامل اتومبیل های تیونینک شده نظیر Pagani، اتومبیل های غول پیکر، انواع و اقسام کامیون ها و ... می شوند. از دیگر نکات مثبت این بخش از بازی می توان به نورپردازی های اتومبیل ها و نمایش جزئیات بر روی آن ها اشاره کرد. در هوای آفتابی به خوبی می توانید بازتاب نور خورشید را از بدنه اتومبیل حس کنید و یا با برخورد با سایر اتومبیل ها و ساییدگی با دیوار، آثار صدمات را بر روی اتومبیل خود حس کنید.


wii_driversanfrancisco_shot1.jpg


نکته که بی شک همه مخاطبان را آزار می دهد در طراحی عابران پیاده است به این شکل که سوار بر اتومبیل خود و با هر سرعتی که باشید نمی توانید عابران را زیر بگیرید، حال می خواهد اتومبیل شما Dudge باشد یا یک مدل ساده از Alfa Romeo! همچنین در طراحی آنان نیز هیچگونه خلاقیتی به کار نرفته است و در اکثر مواقع شاهد انیمیشن های تکراری از آن ها هستیم. نبود سیستم آب و هوایی و شب و روز نیز یکی دیگر از آزار دهنده ترین بخش های گرافیک Driver: SF است. در طول انجام بازی تمامی مراحل در روز و هوای آفتابی انجام می گیرند، گویی که اصلاً شبی وجود ندارد!

جدای از همه نکات مثبت و منفی که گفته شد، ترکیب دموهای سینماتیک همراه با دموهای عادی بازی کار خلاقانه و ایده ای نوست که در این شماره به کار گرفته شده است، برای مثال در دموی به نمایش در آمده در حال رانندگی هستید که صفحه به صورت Split/Screen در می آید و در بالا دموی سینماتیک داخل اتومبیل به نمایش در می آید که تنر و همکارش جُنز در حال صحبت کردن هستند و در پایین دمویی عادی از حرکت اتومبیل. طراحی شخصیت های بازی نیز از دیگر نکات مثبت بازی هستند و جزئیات نظیر آثار زخم و چین و چروک ها به خوبی به نمایش گذاشته شده اند.

Driver: SF از یک گیم پلی جذاب و درگیر کننده بهره می برد، شاید در نگاه اول با خود بگویید که چه فایده، تا آخر بازی در اتومبیل به سر می بریم ولی همین قابلیت Shift به شما امکان انجام کارهای مختلفی را می دهد که در نوع خود دیدنی می باشد. پس از اتفاقات رخ داده در خط داستانی، شما در نقش جان تنر به شکل یک چشم در بازی ظاهر می شوید که بر خیابان ها نظارت دارید و می توانید وارد اتومبیل های دیگر شوید و هرچه بیشتر بازی را پیش ببرید، وسعت دید شما نیز بیشتر می شود تا جایی که می توانید بخش عظیمی از نقشه شهر را مشاهده کنید و با قابلیت Zoom جزئیات را بهتر ببینید. در هر چپتر یک سری ماموریت برای شما در نظر گرفته شده است که با انجام آن ها مراحل اصلی برای شما آزاد می شوند و می توانید با وارد شدن به اتومبیل خود آن ها را انجام دهید. مراحل فرعی بازی شامل مسابقات، خیابانی، انواع و اقسام تعقیب و گریز ها و... می باشد.




Driver-San-Francisco-Multiplayer.jpg


تنر با انجام ماموریت های اصلی بازی به سوالات و ابهامات خود پاسخ می دهد و می فهمد که جریکو چه نقشه ای در سر دارد زیرا وی پس از فرارش دست به حمله ای تروریستی زده است. جدا از مراحل اصلی و فرعی، یک سری مراحل دیگر نیز در نظر گرفته شده اند که با انجام آن ها می توانید به پول خود بیافزایید. با افزایش پول خود در Shopهای موجود در بازی می توانید اتومبیل های Sport یا هر نوع اتومبیل دیگر را خریداری کرده و آن ها را تیونینگ کنید و یا اینکه در صورت صدمه دیدن می توانید آن را ها تعمیر کنید. همچنین می توانید با پول خود Safe House هایی را خریداری کنید تا اتومبیل خود را در آن جا نگه دارید. نکته جالب دیگر در ارتباط با نحوه تهیه و جمع آوری پول در اینجاست که می توانید با سبقت گرفتن از سایر اتوموبیل ها و یا پرش از ارتفاعات و Drift کشیدن به پول دریافتی خود بیافزاید. انگار استدیو Ubi Ref سعی کرده است از هر راهی استفاده کند تا مخاطب بتواند درآمدی داشته باشد. از نظر من این یک هنر است به این دلیل که بازیباز سعی می کند هر کاری را انجام دهد تا ببیند در کسب درآمد تاثیری دارد یا نه و هر بار سعی می کند کاری کند تا این پول دریافتی بیشتر از قبل شود.

به شخصه معتقدم عنوان Driver: SF جزء آن دسته از بازی هایی Racing است که به خوبی می توانید اتومبیل خود را در آن کنترل کنید و هر اتومبیل هندلینگ طبیعی خود را دارا می باشد، در حالی که در اکثر عناوین این سبک شاهد این بوده ایم که یا اتومبیل ها از هندلینگی بسیار سخت بهره می برند و یا بسیار راحت و آبکی!

شما در انجام مراحل دو قابلیت را در اختیار دارید تا بتوانید به راحتی مراحل را پشت سر بگذارید؛ اولین قابلیت برای همه نوع مرحله است، با این قابلیت می توانید به سایر اتومبیل ها ضربه وارد کنید و از Health اتومبیل آن ها کم کنید و دومین قابلیت همان نیتروژن یا Turbo می باشد که در مسابقات استفاده می شود.







driver-san-francisco-wii-1304019677-013.jpg



های شخصیت های اصلی نیز به درستی و مناسب با رفتارها و شخصیت آن ها انتخاب شده است. با سوار شدن هر اتومبیل می توانید با استفاده از رادیوی آن به موسیقی و اخبار گوش کنید که سبک موسیقی ها قالباً موسیقی های قدیم آمریکایی می باشند. تنها ضعف بخش صداگذاری نبود آهنگ های بیشتر و کمی هیجان آورتر است، برای مثال در برخی از مسابقات اگر از آهنگ های راک استفاده می شد، به مخاطب هیجان بیشتری برای مسابقه دادن می داد.

Driver: SF اولین نسخه از سری Driver می باشد که برای این نسل ساخته شده و استدیو سازنده با ارائه یک گیم پلی جدید و نوآورانه توانست بعد از مدت ها مخاطبان خود را راضی نگه دارد. با وجود ضعف های در این بازی ولی باز این عنوان قابل ستایش است.


امتیازات:
گیم پلی: 9
گرافیک: 7
نوآوری: 8
صداگذاری: 9
جذابیت: 8
امتیاز کل: 8.2
 

leon kennedy

کاربر سایت
Jun 30, 2010
428
نام
هادی
بازی خوبی به نظر میاد حتما باید بازی را تجربه کنم.
سبک بازی که حدودا یه چیزی تو مایه های nfs هست؟؟درسته؟؟
به نظر میاد از قابلیت های wii remot هم به خوبی استفاده شده.
 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
بازی خوبی به نظر میاد حتما باید بازی را تجربه کنم.
سبک بازی که حدودا یه چیزی تو مایه های nfs هست؟؟درسته؟؟
به نظر میاد از قابلیت های wii remot هم به خوبی استفاده شده.

اگه از سری درایور خوشت میاد از اینم خوشت میاد

بازی مثل بازیا قبلب درایوره کمی تغییر کرده رو ماشینا خوب کار شده گیم پلی خوبی داره اما محیط بازی خیلی ساده اس

از ویموتم خوب استفاده کرده
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر