نقد و بررسی بازی World of Goo

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743



world-of-goo-20081003011053603_640w.jpg


مطمئناً آرزوي هر سازنده‌اي(چه کوچک، چه بزرگ) خلق محصوليست که در ياد و خاطره‌ها باقي بماند. Kyle Gabler(کارمند سابق EA) با ساخت اولين بازي رسمي خود، خيلي زود به اين آرزو دست يافت. البته شايد کمي بي انصافي باشد که عناويني مانند Tower of Goo و Super Tummy Bubble را کوچک برشمريم. به هر حال Kyle با ساخت چنين پروژه‌هايي که با نام "بازي‌هاي مستقل" شناخته مي‌شوند، تجربيات لازمه را براي شروع کاري جدي کسب کرد. اين طراح خلاق همراه با Ron Carmel(برنامه نويس بازي که وي هم پيش از اين در شرکت EA فعاليت داشت) استوديويي با نام 2D Boy تشکيل دادند و بدون صرف هزينه‌هاي هنگفت، شاهکاري را به وجود آورند که ارزشي فراتر از پروژه‌هاي بزرگي همچون ساخته‌هاي Maxis دارد!
همه‌ي ما مي‌دانيم که در يک بازي Puzzle نبايد دنبال داستان بود؛ ولي World of Goo حتي Cut Scene هم دارد. در کمتر بازي‌اي کاراکتر‌ها و طراحي محيط با گيمر ارتباط احساسي برقرار مي‌کنند. اين چيزيست که در World of Goo شاهدش هستيم. Gooهاي بامزه‌اي که خود نمي‌دانند چه هدفي را دنبال مي‌کنند، تنها در تلاش براي جابجايي از محلي به محل ديگر هستند. در اين سفر شما نيز بايد با آن‌ها همراه شويد و در چندين فصل از سال که Chapterهاي بازي را تشکيل مي‌دهند، هدفي مبهم را دنبال کنيد.

World of Goo متفاوت از ديگر بازي‌هاي مبتني بر فيزيک است. در کل، کنترل بازي با يک کليد انجام مي‌شود. با دکمه‌ي چپ Mouse مي‌توانيد Gooها را بگيريد و با اتصال اين توپ‌ها کنار هم، به اصطلاح برجي شبکه مانند را تشکيل دهيد. در هر مرحله‌ي بازي، معمايي نهفته است و گيمر با چالشي جديد روبرو مي‌شود. محوريت اصلي گيم پلي اين بازي، اتصال انواع مختلفي از Gooها براي انتقال تعدادي از آن‌ها به يک لوله است.
البته همان طور که عرض کردم اکثريت مراحل به اين شکل دنبال مي‌شود و در طول بازي(به عنوان مثال مرحله‌ي پاياني هر Chapter) بايد منتظر سورپرايزهايي باشيد. مهمترين ويژگي بازي، آموزش نکات مختلف به صورت غير مستقيم است. ديگر بازي‌هاي ژانر Puzzle معمولاً شامل توضيحاتي همراه با تصاوير راهنما هستند که مخاطب را کمک مي‌کنند. در مراحل World of Goo تابلوهايي وجود دارد که با کليک بر روي آن‌ها راهنمايي‌هاي غير مستقيمي را مي‌توان مشاهده کرد. انتخاب جملاتي طنز آميز، شيوه‌اي جالب براي انتقال پيام‌ها به بازي‌کننده است.

اولين فصل بازي تابستان است که طبيعتاً مراحل ساده‌اي را شامل مي‌شود. پس از آن فصل‌هاي پاييز و زمستان Unlock مي‌شوند که معماهاي نسبتاً خوبي را دارا مي‌باشند. پس از زمستان، Chapter جديدي با عنوان Meanwhile باز مي‌شود که کاملاً متفاوت از ديگر قسمت‌هاست. حالت بصري و گيم پلي جديد اين بخش تنوع بسيار خوبي به بازي مي‌دهد. دقتي که در طراحي مراحل بازي صورت گرفته، چندين برابر از بازي‌هاي روز بيشتر است. World of Goo فوق العاده Polish داده شده که اين نشان دهنده‌ي Testerهاي توانمندش است. اولين توپ Gooاي که با آن آشنا مي‌شويد، سياه رنگ است و پس از اتصال نمي‌توان آن را جدا کرد؛ ولي برخي از Gooها را مي‌توان دوباره از برج شبکه مانند قطع کرد. با توجه به اين موضوع که چندين نوع Goo با خصوصيات مختلف در بازي وجود دارد، چگونگي انجام هر مرحله فرق مي‌کند. شايد تصور کنيد با يک بازي ساده طرف هستيد؛ ولي پس از انجام آن نظرتان کاملاً تغيير خواهد کرد. آتش، برق، آب، باد و موانع مختلف، همگي دست به دست هم داده و معماهايي را تشکيل داده‌اند که هر گيمري را به چالش مي‌کشد.
.

تعداد مراحل بازي زياد و کافيست. از کمبودهاي اين بازي مي‌توان به عدم وجود يک Editor براي ساخت مراحل دلخواه و سپس به اشتراک گذاشتن آن‌ها با ديگر بازي‌کننده‌ها اشاره کرد. نسخه‌ي Wii بازي يک حالت بيشتر نسبت به نسخه‌ي PC دارد که قابليت بازي به صورت Co-Op است. کمبود اين حالت نيز در نسخه‌ي PC احساس مي‌شود. با اتمام هر مرحله، Gooهاي جمع آوري شده در پروفايلتان ذخيره مي‌شوند. اين Gooها در بخشي از بازي با عنوان World of Goo Corporation کاربرد دارند. در اين بخش مي‌توانيد با استفاده از همان تعداد توپي که در بازي بدست آورده‌ايد، برج بسازيد.
شکل ظاهري Gooهاي موجود در اين قسمت مشابه با Gooهاي مرحله‌ي اول(سياه رنگ) هستند؛ ولي برخلاف آن‌ها مي‌توان از برج شبکه‌اي جدايشان کرد و دوباره در ساخت برج از آن‌ها استفاده کرد. برج ساخته شده در World of Goo Corporation پس از خروج از اين قسمت، ذخيره مي‌شود و پس از جمع آوري Gooهاي بيشتر در مراحل بازي، مي‌توانيد به ساخت و ساز خود ادامه دهيد. با اتصال به اينترنت، ارتفاع برج همراه با نام شما و پرچم کشور بازي کننده در ابر کوچکي قرار مي‌گيرد و به تمام افرادي که در حال انجام اين بخش از بازي هستند نمايش داده مي‌شود.

پس از به پايان رساندن بازي باز هم انگيزه‌اي براي بازگشت به آن وجود دارد. 2D Boy با راه‌اندازي Leaderboardاي براي World of Goo اين انگيزه را در گيمرها ايجاد کرد تا با ثبت رکوردهاي خود در تک تک مراحل بازي، با ديگر گيمرهاي اقصا نقاط دنيا رقابت کنند. در هر مرحله سه نوع رکورد ثبت مي‌شود. بيشترين توپ‌هاي جمع آوري شده، سريع ترين رکورد و کمترين تعداد حرکت، اين سه حالت ثبت رکورد در Leaderboard هستند.

در هر مرحله علاوه بر تعداد معمولي Gooهاي خواسته شده براي برد، يک حالت ثبت رکورد آفلاين با عنوان Obsessive Completion Distinction(به اختصار OCD) وجود دارد که با بدست آوردن اين رکورد، در منوي بازي بر روي همان مرحله پرچمي اضافه مي‌شود که نشان دهنده‌ي گرفتن OCD همان مرحله است. با اين اوصاف World of Goo يک عنوان Arcade کامل و بي نقص از نظر رعايت قوانين اصلي(سرگرم کننده بودن در حين سادگي و دارا بودن محتواي کافي) اين دسته از بازي‌هاست.


يک اثر هنري کامل. بله، طراحي گرافيکي و صوتي يک بازي Puzzle هم مي‌تواند شگفت انگيز باشد. انيميشن‌هاي نرم و بي نقص، محيط و مراحل چشم نواز و افکت‌هاي صوتي و بصري فوق العاده‌ي بازي، تنها گوشه‌اي از خلاقيت‌هاي Kyle Gabler و ذوق هنري وي در طراحيست. با اين که Resolution بازي 640x480 است؛ ولي هنگام Full Screen شدن باز هم عالي به نظر مي‌رسد. فيزيک، مهمترين ويژگي گرافيکي بازيست. تا به حال چنين فيزيک دقيقي در هيچ يک از بازي‌هاي دو بعدي مشاهده نشده. تعامل توپ‌ها با محيط، لرزش دوربين هنگام برخوردهاي شديد، تاثيرات وزش باد بر روي اجسام، انفجار‌ها و ... فک هر بيننده‌اي را بر زمين مي‌کوبد.

حتي وزن تمامي اجسام و اتفاقاتي که با جابجايي و اتصال هر Goo روي مي‌دهد، قابل درک است. منو، رابط کاربري و مدت زمان بارگذاري بازي هيچ مشکلي ندارند. صداهايي که Gooها در جريان بازي توليد مي‌کنند خنده بر لب هر بازي کننده‌اي مي‌آورد. موزيک‌هاي گنجانده شده در بازي، کاملاً هماهنگ با حال و هواي هر مرحله هستند. موسيقي‌هاي World of Goo ريتم فوق العاده‌اي دارند و حتي مي‌توان از آن‌ها به عنوان آرام بخش استفاده کرد!

نمي‌توان از اين بازي ايرادي گرفت، زيرا بي نقص و کامل است. البته همان طور که اشاره شد، کمبود‌هايي مانند Level Editor و حالت Co-Op(نسخه‌ي Wii اين قابليت را دارد) در بازي احساس مي‌شود؛ ولي هرگز از ارزش‌هاي آن نمي‌کاهند. اين بازي لذت بخش را به همه‌ي سنين و تمام افرادي که حتي تاکنون يک بار سمت بازي‌هاي ويدئويي نرفته‌اند توصيه مي‌کنيم. اي کاش سازندگان داخلي نيز ابتدا سراغ چنين پروژه‌هايي مي‌رفتند.

 

Parsa13

کاربر سایت
Nov 16, 2011
2,232
World of Goo یک بازی عالی بود ! یعنی من خیلی باهاش حال کردم ... 4-5 بار هم تمومش کردم و هر دفعه هم لذت بردم ... آفرین بر سازنده هاش :D
بیش از حد خوب بود بازیش :D خدا کنه نسخه دومش هم بیاد :D
 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
wii

World of Goo یک بازی عالی بود ! یعنی من خیلی باهاش حال کردم ... 4-5 بار هم تمومش کردم و هر دفعه هم لذت بردم ... آفرین بر سازنده هاش :D
بیش از حد خوب بود بازیش :D خدا کنه نسخه دومش هم بیاد :D

آره بازی خوش ساختیه عالی بود الانم روی wii م دارمش باهاش بازی میکنم


من نمسدونستم این بازی رو wii هم اومده.کنترل بازی رو wii راحت هست؟؟

آره خیلی راحته با wii قشتگترم شده


سلام
متشکرم دوست عزیز. نقد خوبی بود.

سلام

خواهش میکنم عزیز ممنونم
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر