نقد و بررسی بازی جذاب Scarface: The World Is Yours

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743

scarface-the-world-is-yours-big.jpg




سازنده :Radical Ent
ناشر:Vivendi Games
سبک بازی:Modern Action Adventure
تاریخ انتشار:Oct 8, 2006
پلتفورم:wii
سطح بازی:بالا
درجه سنی: +18
زمان یادگیری: حدود نیم ساعت​

قبل از هر چیز از دوستان معذرت می خوام که این بازی رو درقسمت اکشن گذاشتم چون سبک این بازی گردش ازاد( free roaming) هست .

ال پاچینو شخصی که با شنیدن نام او بیاد فیلمهای بیاد ماندنی او می افتید، فیلم صورت زخمی (ScarFace) یکیار بهترین فیلمهای او در تاریخ سینما بود. فیلمی که در زمان خود بسیار موفقشد. این فیلم که نقش اول ان ال پاچینو بود در دهه 80 عرضه شد و داستان آندر امریکا و ایالت فلوریدا اتفاق می افتاد. ال پاچینو در تلاش بود تاباند بزرگی به پا کند یا به قول فیلم امپراطوری بزرگی از باند مواد مخدر وگانگستر بازی را هدایت کند.

در آخر فیلم ال پاچینو مورد سو قصد قرار میگیرد و جان خود را از دست می دهد اما داستان بازی در انتهای فیلم روی میدهد. خلافکار های دشمن بهعمارت تونی مونتانو (آل پاچینو) ریخته اند و میخواهند او را بکشند، او باتلاش فرار میکند و 3 ماه گم میشود.

بعد از 3 ماه که به شهر برمیگردد میفهمدکه عده ای که نقشه قتل او را کشیده اند در شهر شایعه قتل او را نیز پخشکرده اند اما او بازگشته است تا بفهمد که چه کسی به او خیانت کرده است. Susa رقیباو با باندش دست به قتل او زده اند اما او می فهمد که همه چیز خود رااز دست داده است و باید دوباره باند بزرگ خودش را تاسیس کند و حتی تمامپولهای او از دست رفته است ناگزیر تصمیم میگیرد همه چیز را از صفر شروع کند .


Scarface_The_World_Is_Yours_2.jpg


مقدمه ی داستان بازیتا آنجا که خواندید به این گونه بود اما بازی دارای داستانی جنجال بر انگیز نمیباشدبلکه مثل همیشه با تکیه بر کلیشه ها در حد یک داستان معمولی روایتمیشود و در حد و اندازه همان کلیشه های فیلمهای قدیمی اما قابل تحملاست. به هر حال گیمرها از داستان راضی خواهند بود.

سبک بازی به حالت گردش آزاد (Free-Roaming) است سبکی که سلطان بی چون و چرای آن بازی GTA است. در این بازی شما در شهر بزرگی هستید اما اصلا به وسعت شهر های بازی GTA یا Godfather نمیباشدبلکه بسیار کوچک است. شاید هم توقع ما بعد از بازی کردن در دنیای بزرگ Just Cause بالارفته است. در این بازی میتوانید سوار اتوموبیل و قایق شوید و خبری از موتورسیکلت نمیباشد. رانندگی در این بازی کمی به روند شبیه سازی سوق گرفته استزیرا شما باید سر پیچ ها سرعت را پایین بیاورید یا با برخورد با یک تیرچراغ برق سرعتتان نصف میشود البته این شبیه سازی کمی که در بازی صورت گرفتهموجب شده است بازی کسل کننده شود زیرا ماشین ها خیلی آرام حرکت میکنندو سرعت بالایی ندارند.

شما حداقل 60 درصد از بازی را در حال ماشین سواریهستید و بعد از مدتی بسیار محیط کوچک بازی خسته کننده میشود و فقط باید بهاین ور آن ور شهر بروید که میتوان گفت وقت شما از این کار عزیز تراست. ماشینها در این بازی دارای بدنه های قوی هستند حتی با سخت ترین تصادفها مقداری کمی به آن خسارت وارد میشود و بعد از اینکه دو جین گلوله وچندین تصادف داشتند آتش میگیرند و منفجر میشوند. راستش فقط سازندگان خواسته انددر مورد ماشین سواری فقط ولگردی در خیابانها را به رخ بکشند. تنوع ماشین ها در این بازی در حد قابل قبولی قرار دارد و تشکیل شده از ماشینهای باربری ، ماشینهایمسافرتی ، جیپها و اتوموبیل های شخصی و ... . گرچه اتوموبیل های اسپرتنیز حضور دارند که بسیار کم هستند و قیمت آنها برای خرید بالا است. در موردقایق باید بگوییم بسیار خوب عمل شده است قایق ها با کنترل خوب و سرعتمنطقی حرکت میکنند و الکی به هر چیز کوچکی در آب گیر نمیکنند.


scarfacepic4.jpg

شخصیت تونی مونتانو به خوبی از روی مدل واقعی آن گرفته شده است و کوچکترین جزییات در مدل او تعبیه شده است حتی ابروی شکسته ی او در بازیمشاهده میشود و در مورد انیمیشنهای او باید بگوییم به خوبی از روی شخصیت اوبرداشته شده است و مانند واقعیت او یعنی فیلم راه میرود حرکت میکننددستهایش را تکان میدهد و باگ خاصی در حرکات او دیده نمیشود.در مورد مدلهای بازی مردم شهر دارای تنوع قابل قبولی هستند و اکثرا دارای چهره هایی گوناگون و تیپ های مختلف هستند.نکته جالب این است که شما میتوانید باانها مکالمه کنید که بعضا مکالمات خیابانی با رد و بدل شدن الفاظ رکیک صورت می گیرد درکل این قسمت مکالمات بخش خوبی برای سرگرم شدن است و میتوان به عنوان یکنکته مثبت به آن نگاه کرد.شهر بازی هم با اینکه وسعت کمی نسبت به شهر هایدیگر بازیها دارد بسیار خوب طراحی شده است و متنوع میباشد و کمتر جاییشبیه به هم است.

اما میرسیم به قسمت ماموریت های بازی که به 3 دسته تقسیم میشوند: ابتدا ماموریت های اصلی که برای پیشبرد داستان هستند که شامل کشتنکسی یا خرید جایی و ... است. اما دومی آنها برای کسب درآمد و اعتبار است کهدر خرید و فروش مواد مخدر یا دفاع کردن از کسی یا حمله به جایی و رسیدنمحموله ها خلاصه شده است. و دسته سوم ماموریت های جانبیاز قبیل مسابقات ماشین سواری میباشد. در کل تنوع ماموریت ها بسیارپایین است و چیز جالبی در آن دیده نمیشود و بعد از مدتی خسته کننده وتکراری میشوند. و همیشه یاد ماموریت های جذاب و متنوع سان اندریاس را برایخود زنده میکنید.


070411_scarface_wii_17.jpg

اما در این بازی شما با انجام دادن ماموریت ها چندین چیز بدست میاورید اولین آنها اعتبار است که با گرفتن آن شما حروف دو کلمه اسکار فیس را پر میکنید که با پرکردن هر حرف اعتبار شما پیشرفت میکند و آیتمهای جدیدی باز میشوند. دومیآنها درجه احاطه بر 4 محیط اصلی شهر است که با پر کردن آن داستان بازی پیشمیرود و اعتبار کسب میکنید. سومی آنها پول است که مایه زندگی شما در اینبازی است که با آن میتوانید به خرید بپردازید. چهارمی آنها مواد مخدر استکه با بدست آوردن آن و فروختن آن میتوانید پول بدست بیاورید.

در قسمتی بهنام Exotics میتوانیدپول خود را خرج کنید، میتوانید راننده استخدام کنید تا هر کجا که میخواهیدماشینهایتان را برایتان بیاورد و یا با او به بازی بپردازید و ماموریت هایقسمت او دزدیدن ماشینهای گران قیمت است، میتوانید فروشنده استخدامکنید، راننده قایق استخدام کنید که فقط میتواند قایق را برایتان در داخل آبهدایت کند و یا قاتل استخدام کنید که ماموریتهای قسمت او شامل ترورکردن افراد مهم است که بسیار جذاب است و میتوانید محافظ استخدام کنید و ازاملاکتان محافظت کند یا در نقش او خلافکارها را از بین ببرید.


Scarface-The-World-is-Yours-5.jpg

شما برای اینکه کنترل هر 4 قسمت شهر را بر عهده داشته باشید باید در هر قسمت یک نماینده خرید و فروش کوکایین داشته باشید و باید مکانهایمهم هر منطقه مانندکلوپ ها یا دیسکو ها و ... را بخرید. برای پول در آوردت شما میتوانید ازهر راهی که خواستید عمل کنید.

به جز استخدام کردن آدم میتوانید ماشین و قایق بخرید یا عمارت خود را ارتقا دهید و یا برای عمارت وسایل یا دکور یا وسایل قیمتی واشرافی بخرید. شما همچنینمیتوانید بخش هایی مانند استدیوهای ضبط موزیک و فیلم یا مکانهای ورزشیبخرید. هر کدام از این خریدها مقداری اعتبار به شما میدهند. برای پایان رساندن این بازی چیزی در حدود 10الی 15 ساعت وقت نیاز است.
بخش جالب دیگر در مورد خرید و فروش است که در هنگام معامله دایره ای می آید که باید شما با زدن کلید مورد نظر هنگامی که دایره پر شد آن را رها کنید که هرچقدر موفق تر عمل کنید سودتان بیشتر است. برای ذخیره کردن بازی باید بهبانک بروید که علاوه بر اینکه پولتان ذخیره میشود بازی نیز ذخیره میشود امابانک قسمتی را برای سود خود بر میدارد که همان دایره میاید و شما باید مینیگیم را انجام دهید. البته اگر پولتان را به بانک نسپرید هنگامی که جان خود را از دست می دهیدپولی که همراهتان است از بین میرود.صد البته مواد شما هم به باد میرود.


Scarface-The-World-is-Yours-Game-For-Wii-9.jpg

در این بازی دو درجه وجود دارد که در مورد پلیس و خلافکاران است: که هر چقدر آنها پرتر باشد دردسر ساز تر میشوند. این درجه برای پلیس در صورت دزدیدنماشین یا استفاده از اسلحه در ملاعام و ... پر میشود که پلیس به دنبال شمامیافتد و باید آنها را گم کنید. گرچه میتوانید با پرداخت رشوه زیاد به آنها ایندرجه را کاهش دهید، البته راه های دیگری هم است مثل خلاف نکردن یاهنگامی که به شما ایست میدهند بایستید و با آنها صحبت کنید. درمورد خلافکارهاهم شما هر چقدر بر علیه آنها فعالیت کنید از شما عصبانی تر میشوند و در هرجای شهر به دنبال شما می افتند. البته مثل پلیس میتوانید آنها را با پولآرام کنید.

اسلحه های بازی از تنوع بالا و قابل قبولی بر خوردار هستند و بایدآنها را آزاد کنید و برای خریدن آنها باید با Arms dealer معامله کنید که دارای قیمت بالایینیستند. در مورد سیستم جنگیدن باید عرض کنیم که بیشتر در مورد اسحله های گرماست اما اسلحه های سرد مانند شمشیر و اره برقی و لوله و... نیز وجوددارد. در این بازی از سیستم هدف گیری اتوماتیک Lock on aim mode استفادهشده است. با گرفتن کلید مورد نظر هدف شما بر روی دشمن قفل میشود و فقط درمحدوده ی خاصی حرکت میکند و باید در همان محدوده اعضای قسمت بدن را بزنیدکه با زدن هر قسمت نام عضو بدن او میاید به طور مثال با تیر زدن به پای او کلمه Leg ظاهر میشود و حتی تیر زدن به کلیه های او نیز مشاهده میشود. در قسمت مبارزات درجه ای به نام Blind rage وجوددارد که با جنگیدن و یا رانندگی خطرناک و یا تیر اندزای دقیق و ... پرمیشود که با پر شدن کامل آن و کلید مورد نظر بازی برای مدت کمی به حالت اولشخص در میاید و تونی ضد ضربه میشود و فقط با زدن یک تیر دشمنان بازی را ازبین میبرد.

me0000817530_2.jpg


شما میتوانید در تعمیرگاه ها به تعمیر ماشین ها یا شستن آنها نیز بپردازید.البته برای اینکهخشونت بازی کم شود تونی فقط به خلافکاران و دشمنانش شلیک میکند و روی مردمبیگناه اسلحه نمیکشد و دیگر نمیتوانید مانند GTA برویم در وسط خیابان و مردم را به گلوله ببندیم و لذت ببریم.​

گرافیک بازی در حد متوسط است. محیط بازی بزرگ است و وسعت دید بالایی را در اختیار شما قرار داده است و نورپردازی ها و افکت ها به خوبی طراحی شده انداما سایه زنیها به طور وحشتناکی ابتدایی طراحی شده اند و در مورد آن چیزینگوییم بهتر است. اما مدلها و ساختمانها بسیار خوب طراحی شده اند و علت آنهم این است که این بازی در آستانه نسل بعد عرضه شده است و توقع گیمرهادیگر بالا رفته است. در کل میتوان گرافیک بازی را تحمل کرد گرچه دارای نقص هایی میباشد.

فیزیک بازی هم ضعیفکار شده است تونی به کوچکترین اشیا بازی گیر میکند و فیزیک جالبی برای اشیادر نظر نگرفته شده است. علاوه بر تونی ماشینها هم به چیزهای کوچک گیر میکنددر کل فیزیک این بازی بسیار ضعیف میباشد.

VGZ_Scarface_The_World_Is_Yours_Nintendo_Wii_03.jpg

صدا گذاری بازی بسیار قوی کار شده است مخصوصا در قسمت Voice-acting که از صدا پیشگان قوی استفاده شده است و به خوبی با لهجههای خوب دیالوگ ها راادا میکنند. البته اصطلاحات جالب و شوخیهای زیبایی وجود دارد گرچه باید معنیآن را بفهمید و از شنیدن الفاظ رکیک زجر بکشید. قسمتی به نام موزیک وجود داردکه کلکسیون آهنگ های دهه 80 و فیلم صورت زخمی است که آهنگ های زیبایی در آن حضوردارد. و به تکیه کلامهای تونی که در فیلم شنیده بویدم توجه شده و آنها دربازی حضور دارند. البته جالب این است موزیکهای بازی در بیرون ازماشین هم پخش میشوند پس این موزیک ها از رادیو پخش نمیشوند. بلکه چیزی شبیهموزیک متن بازی میتواند باشد. شما هر کار خلافی که میکنید با بیسیم به پلیسهمان کار گزارش میشود.

در کل Scarface گزینه ی خوبی میتواند باشد گرچه Radical فقط به سیستم گردش آزاد بازی بها داده است و خوب بود یک داستان منسجم و گیم پلی بهتری برای این بازی تهیه میکرد.


www.totalvideogames.com_22327_42170.jpg
 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
با ورژن کامپیوترش فرق میکنه ؟ اگه تفاوت داره دانلود کنم؟

فرق داره حتما بازیا تو wii گیم پلیشون فرق داره و توجه بیشتری به گیم پلی میشه

و خود استفاده از ویموت و نانچاک بازی خیلی قشنگتر

اما از نظر روند بازی میگی تفاوت کمی داره بیشتر بازی یکیه
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر