سریعترین ابرکامپیوتر با پردازشگر Cell

clockwork orange

کاربر سایت
Aug 17, 2007
793
نام
اردلان
یک ابرکامپیوتر که با چیپ طراحی شده برای دستگاه بازی پلی استیشن3 سونی ساخته شده است، به رکورد جدیدی در سرعت دست یافت.

این دستگاه ساخته شده توسط شرکت آی‌بی‌ام که نام رمز رودرانر (RoadRunner) به آن داده شده، به سرعتی در ابعاد پتافلاپ (معادل یک هزار تریلیون محاسبه در ثانیه) دست یافته است.

این رقم به این معنی است که رودرانر دو برابر سریعتر از سریعترین کامپیوتر جهان است که آن هم توسط شرکت آی‌بی‌ام ساخته شده است.

قرار است کامپیوتر جدید در اواخر سال میلادی جاری در یک آزمایشگاه دولت آمریکا نصب شود و از آن برای نظارت بر ذخایر مواد هسته ای آمریکا استفاده شود.

از این کامپیوتر می توان برای پژوهش در نجوم، علوم ژنتیک و مدل سازی و پیش بینی تغییر شرایط جوی کره زمین استفاده کرد.

بیژن داوری، معاون رئیس بخش سیستم های کامپیوتری نسل آینده در آی‌بی‌ام به بخش خبر بی بی سی گفت "ما به [توان] شبیه سازی جهان اطراف نزدیک می شویم."

او گفت از این کامپیوتر می توان برای محسبه ریسک بازارهای مالی نیز استفاده کرد.

او افزود: "زمان لازم برای انجام محاسبه [توسط این کامپیوتر] به اندازه ای پایین است که برای هر منظوری که استفاده شود، فورا می توان به جواب دست یافت."

سریعترین کامپیوتر حال حاضر جهان هم که بلوجین (ژن آبی) نسخه ال نام دارد و توسط آی‌بی‌ام ساخته شده، در آزمایشگاه ملی لس آلاموس (LANL) نگهداری می شود.

از این کامپیوتر در برنامه نظارت انبار وزارت انرژی آمریکا استفاده می شود که بر وضعیت تسلیحات اتمی آمریکا نظارت دارد.

این کامپیوتر اخیرا ارتقاء داده شد و اکنون با بکارگیری 212992 پردازنده در سرعتی معادل 478.2 ترا فلاپ (تریلیون محاسبه در ثانیه) کار می کند.

در برابر رودرانر که سرعتی دوبرابر این میزان دارد، از کمتر از 20 هزار پردازنده استفاده می کند.

دلیل این مسئله ستفاده کامپیوتر جدید از یک سیستم ترکیبی (هیبرید) است که هم پردازنده های متعارف ابرکامپیوترها و هم پردازنده های ساخته شده برای دستگاه های پلی استیشن3 موسوم به "سل"(Cell) را بکار می گیرد.

این پردازنده که توسط کنسرسیومی متشکل از آی‌بی‌ام، سونی و توشیبا ساخته شده، هشت هسته مرکزی (ریزپردازنده داخلی) دارد و در سرعتی بیش از 4 گیگاهرتز کار می کند.

البته این پردازنده برای استفاده در رودرانر به گونه ای تغییر داده شده که برای انجام محاسبات بیشتر بتواند پهنای باند (حجم) اطلاعات بیشتری را دریافت کند.

رودرانر بیش از 12 هزار پردازنده از این نوع را، که در این سیستم با نام "شتاب دهنده" شناخته می شوند، در کنار هفت هزار پردازنده معمول ابرکامپیوتر بکار می گیرد.

دکتر داوری در گفتگو با بی بی سی گفت: "تراشه سل برای شبیه سازی این نوع پدیده های بسیار پیچیده طبیعی، فوق العاده قدرتمند است."

او گفت این اولین کامپیوتری است که از مرز یک پتافلاپ عبور می کند.

بیژن داوری افزود: "برای من بعنوان یک شخص آشنا به مسائل فنی نکته هیجان انگیز این است که اکنون می توانیم بینیم ملزومات استفاده از کامپیوترهای پرسرعت در 10-15 سال آینده را ببینیم."

اکنون قطعات مختلف این کامپیوتر از یکدیگر جدا شده و به نیو مکزیکو منتقل خواهند شد.

در آنجا این دستگاه در 228 جعبه به اندازه یخچال نصب خواهد شد که قطعات مختلف آن با بیش از 92 کیلومتر کابل فیبر نوری به یکدیگر متصل شده اند.

با این حال به زودی کامپیوترهای دیگری به سرعتهای بالاتر دست خواهند یافت.

شرکت آی‌بی‌ام در حال حاضر بر روی نسخه ای دیگر از بلوجین موسوم به نسخه پی کار می کند که قرار است در سرعتهای بالاتر از پتافلاپ کار کند.

این دستگاه قسمت عمده ای از نرم افزار و سخت افزار نسخه مادر خود، بلوجین ال را به ارث خواهد برد و در اواخر سال جاری در آزمایش گاه ملی آرگن وزارت انرژی آمریکا نصب خواهد شد.

شرکتهای سان و کری (Cray) نیز برنامه هایی برای ساخت سیستمهایی قادر به دستیابی به سرعت محاسباتی بالای یک پتافلاپ در آینده نزدیک را اعلام کرده اند.
300frf9.jpg

جاناتاتن فیلدز
گزارشگر اخبار علوم و فناوری بی بی سی
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر