زبان برنامه نویسی

Hesam_1994

کاربر سایت
Jun 9, 2008
1,459
نام
حسام
زبان های برنامه نویسی Engine نیست که بگیم مورد نیاز :biggrin1:
کلاً زبان هایی که در ساخت بازی ها مورد استفاده قرار میگیرن اینا مهمتریناشن :
Code:
C++ 
 .net
دقت داشته باش که برنامه نویسی یک بازی مستقیما به انجین بازی بستگی داره که اون زبان رو ساپورت کنه یا نه !!! (که معمولا تمامی انجین ها از C پشتیبانی میکنند.)
ولی الان در ساخت بازی های تجاری فقط از C++ استفاده میشه که بهترین،حرفه ای ترین و بزرگترین زبان برای ساخت بازی است.(البته برنامه نویس حرفه ای هم میطلبه :laughing:)
از net. هم معمولا برای نوشتن قسمتی از بازی بکار میره نه کل بازی.
بعضی از انجین ها هم مثل Unreal اسکریپت نویسی خاص داره (Unreal Script) که مشکلات استفاده از سایر زبان ها حتی C رو هم نداره !!!
 
آخرین ویرایش:

test84

کاربر سایت
Aug 22, 2006
4,743
در ادامه فرمایش دوستمون باید عرض کنم که الان زبان استاندارد این صنعت همون ++C هستش که دوستمون هم گفتن. از #C برای ساخت Tool ها معمولا استفاده میشه چون سرعت ساخت برنامه توش بالاست و به سرعت میشه به یه سری ابزار هایی که نیاز سریع بهشون هست رسید (برای مطالب بیشتر رجوعتون میدم به کتاب Game Toolset Development)؛ ولی #C سرعت ++C رو نداره و نمیشه در همه بازیها از #C استفاده کرد. (البته کتابخونه هایی مثله XNA صرفا از همین زبان برای کلیه بازیهاشون استفاده میکنن)

پیشنهاد من به شما, با توجه به اینکه شناختی از دانش شما ندارم, این هستش که کار با ابزار های بازی ساده ای مثله Game Maker رو شروع کنین که هم زود به خروجی برسین و کم کم وارد اسکریپت نویسی های ساده بشین تا ببینین که علاقه دارین کد نویسی کنین یا نه. برای شروع Game MAker خیلی خیلی قدم خوبیه.

خوشحال میشم (میشیم) که سوالات احتمالی بعدی رو بتونم کمکی کنم.
 

M8CRX

کاربر سایت
Feb 21, 2007
589
نام
مهرداد
با سلام و ابراز ارادت خاص به دوست عزیز و استاد معظم ، Test84 گرامی .

آیا E-Book شاخص و مرجعی در این مورد و مخصوصاً کد نویسی های مبنایی که بیشتر بر مبحث کنترل منابع سیستم و کنترل پورت ها متمرکز باشه سراغ دارید ؟ کلاً در این زمینه ، یعنی مبحث کد نویسی در موتور بازی ها چه منابع شاخصی رو معرفی میفرمایید ؟

نظرتون درمورد Source که کاملاً مبتنی بر ++C و اسکریپ های پایه SecHardWare و Per-Soft-Res هست ، چیه ؟ کلاً ارایه اصلاعاتی برای آشنایی بیشتر با این موتور خیلی جذاب خواهد بود ؟
در مورد موتور های جدیدالوجودی مثل 3 UnrealEngine زیاد صحبت شده اما کمتر در مورد مبانی موتورهای شاخص تر بحث شده .

راستی به نبود برخی پیچیدگی ها و مشکلات معمول ++C در Script های موتور هایی خاص مثل UnrealEngine اشاره فرمودید ، ممکنه بیشتر توضیح بدید که چه اشکالاتی در این Script های اختصاصی حل شده ؟

ممنون .
 

natani

کاربر سایت
Sep 23, 2008
702
نام
روح اله صابري
در ادامه فرمایش دوستمون باید عرض کنم که الان زبان استاندارد این صنعت همون ++C هستش که دوستمون هم گفتن. از #C برای ساخت Tool ها معمولا استفاده میشه چون سرعت ساخت برنامه توش بالاست و به سرعت میشه به یه سری ابزار هایی که نیاز سریع بهشون هست رسید (برای مطالب بیشتر رجوعتون میدم به کتاب Game Toolset Development)؛ ولی #C سرعت ++C رو نداره و نمیشه در همه بازیها از #C استفاده کرد. (البته کتابخونه هایی مثله XNA صرفا از همین زبان برای کلیه بازیهاشون استفاده میکنن)

پیشنهاد من به شما, با توجه به اینکه شناختی از دانش شما ندارم, این هستش که کار با ابزار های بازی ساده ای مثله Game Maker رو شروع کنین که هم زود به خروجی برسین و کم کم وارد اسکریپت نویسی های ساده بشین تا ببینین که علاقه دارین کد نویسی کنین یا نه. برای شروع Game MAker خیلی خیلی قدم خوبیه.

خوشحال میشم (میشیم) که سوالات احتمالی بعدی رو بتونم کمکی کنم.
از همه متشکرم
 

test84

کاربر سایت
Aug 22, 2006
4,743
با سلام و ابراز ارادت خاص به دوست عزیز و استاد معظم ، Test84 گرامی .

آیا E-Book شاخص و مرجعی در این مورد و مخصوصاً کد نویسی های مبنایی که بیشتر بر مبحث کنترل منابع سیستم و کنترل پورت ها متمرکز باشه سراغ دارید ؟ کلاً در این زمینه ، یعنی مبحث کد نویسی در موتور بازی ها چه منابع شاخصی رو معرفی میفرمایید ؟

نظرتون درمورد Source که کاملاً مبتنی بر ++C و اسکریپ های پایه SecHardWare و Per-Soft-Res هست ، چیه ؟ کلاً ارایه اصلاعاتی برای آشنایی بیشتر با این موتور خیلی جذاب خواهد بود ؟
در مورد موتور های جدیدالوجودی مثل 3 UnrealEngine زیاد صحبت شده اما کمتر در مورد مبانی موتورهای شاخص تر بحث شده .

راستی به نبود برخی پیچیدگی ها و مشکلات معمول ++C در Script های موتور هایی خاص مثل UnrealEngine اشاره فرمودید ، ممکنه بیشتر توضیح بدید که چه اشکالاتی در این Script های اختصاصی حل شده ؟

ممنون .

با سلام و احترام؛

متاسفانه فکر میکنم سوءتفاهم شده و منو با کس دیگه ای اشتباه گرفتین چون من به شدت همچنان در خم یک کوچه هستم, به دور از هرگونه تزویر و ریاو

در مورد بخش اول؛
کلا استفاده از اسکریپت خیلی واجبه, پروژه که از یه حدی بالاتر بره, دیگه نمیشه با تغییر تو source اونو کنترل کرد و حالت های مورد نیاز اونقدر بالا میره که ناگزیر به استفاده از اسکریپت میشویم. در این رابطه لازم میدونم اشاره ای به Lua بکنم که یکی از زبان های اسکریپتیه خوب هستش. البته خودتون هم میتونین یه parser برای زبان اسکریپتی خودتون بنویسین که اگه نخواین شرط و حلقه داشته باشه, پیاده سازیش ساده(تر) هستش. استفاده از اسکریپت ها ملزم به دانش از کامپایلر ها و در سطحی از پارسر ها هستش که اون نیازمند دانشی solid از نظریه زبان.

شما, همونطور که حتما هست, باید تفاوت بین Game Engine و Graphic Engine رو تمیز بدین. یعنی بین رفتار و انتظارات از یه موتور گرافیکی که فقط وظیفه رسم تصاویر رو داره با یه موتور بازی که وظیفه مدیریت فضا, شبکه, رفتار با سیستم عامل و غیره رو داره رو بتونین تمیز بدین که اولا تو هر متنی که مطالعه میفرمایین به مشکلی نخورین.

(با توجه به اینکه از سوابق اجرایی شما بی اطلاع هستم عرض میکنم که ) به نظر این حقیر, بهتر هستش که وارد گود بشین و شروع به نوشتن کد در مورد مطالبی که بهش علاقه مند هستین بشین. من سالها در مورد ساختار های شی گرا مطالعه کردم, واقعا سالها بدون اغراق ولی در مورد نوشتن یک بازی با سیستم طراحی شی گرای درست مشکل داشتم و سعی در یافتن جوابم در کتابها داشتم که بالطبع چیزی یافت نمیشد. بالاخره شروع به نوشتن کردم و تقریبا چیزی که میخواستم رو بدست آوردم.

البته ناگفته نمونه که "تعادل" اینجا هم برقرار بود و اون همه مطالعه مسلما بی نتیجه در روند من نبود.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر